شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۶ - Feb 26, 2005
امام علي(ع): كتاب خدا در ميان شما همچون سخنگويي است كه زبانش خسته نمي شود، و خانه اي است كه پايه هايش فرو نمي ريزد، و عزتي است كه ياوران آن شكست نمي خورند.
نهج البلاغه
امروز با حافظ
ديده را روشني از خاك درت حاصل بود
ياد باد آنكه سر كوي توام منزل بود
بر زبان بود مرا آنچه تو را در دل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاك
همايش آيين هاي عاشورايي با معرفي برگزيدگان پايان يافت
نخستين  همايش  سراسري  آيين  هاي  عاشورايي  با معرفي  آثار برتر در تئاتر شهر تهران  به  كار خود پايان  داد.
در مراسم  پاياني  اين  همايش  از هنرمندان  ، نويسندگان  ، پژوهشگران  و عكاسان  تقدير بعمل  آمد.
براساس  اين  گزارش  از ميان  آثار نمايشگاه  عكس  آيين  هاي  عاشورايي  از آثار خانم  اختر تاجيك  و آقايان  حجت  ترصدي ، سيدحسين  فدايي  حسين، مجيد خمسه ، ناصر عرفانيان  و سيامك  زمردي  مطلق  تقدير بعمل  آمد.
همچنين  در بخش  نمايشنامه خواني  نيز از آقايان  مجيد جعفري  به  خاطر كارگرداني  مرهمي از نوع  عشق ، عباس  غفاري  به  خاطر كارگرداني  زمان سكوت  براي  زندگاني، سيدعظيم  موسوي  به  خاطر كارگرداني  صد راه  صدرا و سيروس  همتي  به  خاطر كارگرداني  اسب  تقدير شد.
بر اين  اساس  در بخش  نشست    هاي  پژوهشي  از آقايان  اميركاووس  بالازاده  ،محمود عزيزي  ، مجيد سرسنگي  ، محمدحسين  ناصربخت  و اردشير صالح  پور بخاطر ارائه  پژوهش  در زمينه  تعزيه  قدرداني  شد.
گفتني  است  در بخش  آيين  هاي  نمايشي  و تعزيه  آقايان  ذبيح الله  بهاري  ، محمدايران  بروجردي  ، عباس  بهاري  ، محمد احمدي  ، فرامرز نجفي  تهراني ، علي  ثابت  ، فرشيد بزرگ  نيا، محمد ناصري  ، احمد جولايي  ، علاءالدين قاسمي ، فرشيد غريب نژاد، زين العابدين  حسيني  مفرد و صفر ملايي  پور مورد تقدير قرار گرفتند.
همچنين  در اين  بخش  از ناصر تقوايي  بخاطر فيلم  تعزيه  تقدير شد.
در بخش  نمايشهاي  صحنه اي  اين  همايش  نيز از آقايان  داوود فتحعلي  بيگي  بخاطر نمايش  اين  غرفه  از بهشت  ، رحمت  اميني  به خاطر نمايش  مجلس  غريب تنهايي  ، سعيد شاپوري  بخاطر كارگرداني  نمايش  بيقراري ، مهرداد راياني  بخاطر نمايش  سه  خانه  كوچك  ، سيروس  كهوري  نژاد بخاطر نمايش داغ  پوست  و حسين  كشفي  اصل  به  خاطر نمايش  آواي  باد تقدير به  عمل  آمد.
مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: همايش سراسري آيين  هاي عاشورايي نشانه اي از فعاليت بهتر در آ ينده و نويدبخش آينده اي روشن است.
وي افزود: آنچه در اين فعاليت ديده مي شود زمينه اي است براي ارزيابي مجدد اين نگاه كه چگونه مي توانيم از اين ظرفيت استفاده كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه شيرازه فرهنگ ايراني با عشق و ارادت به امام حسين (ع) و خاندان عصمت و طهارت شكل گرفته است، خاطرنشان ساخت: اگر اين شيرازه فرهنگي ناديده گرفته شود در حوزه فرهنگ ايراني دچار گسستگي مي شويم.
وي اظهار داشت: در هيچ جاي تاريخ ايران نيامده است كه در واقعه عاشورا كسي از ايران حضور داشته ولي، با قاطعيت مي توان گفت كه ايرانيان اصلي ترين نقش را در ترويج مقام و مكتب  سيدالشهدا (ع) داشته اند.
به گفته وي، زندگي هر ايراني شيعي با نام حضرت حسين (ع)، آغاز و با نام و عشق آن حضرت سرانجام مي يابد.

هيولاي پل آستر منتشر شد
گروه ادب و هنر : رمان تازه اي از پل آستر، نويسنده آمريكايي كه يكي دو سال است آثاري متعدد از وي به بازار نشر ايران راه مي يابد، از سوي نشر افق و با ترجمه خجسته كيهان به بازار كتاب عرضه شده است.
اين رمان كه «هيولا» نام دارد، داستان فردي به نام «بنيامين ساچز» است كه بر اثر انفجار بمبي دست ساز آنچنان متلاشي مي شود كه ديگر قابل شناسايي نيست و سازمان هاي امنيتي در پي كشف هويت او هستند.
به گزارش خبرگزاري آفتاب عنوان اصلي اين رمان «لوياتان» بود كه پيش از اين و در قرن هفدهم، «توماس هابز» انديشمند و فيلسوف انگليسي براي كتاب معروف و نظري خود در باب حكومت و مردم آن را انتخاب كرده بود. (اين كتاب با ترجمه دكتر حسين بشيريه از سوي نشر ني به بازار كتاب عرضه شده و جايزه جمهور را نيز سه سال قبل، از آن خود كرده بود.)
واژه لوياتان از انجيل برگرفته شده و به معناي حيواني افسانه اي است، نوعي هيولاي عظيم و بسيار نيرومند دريايي كه هيچ قدرتي ياراي برابري با آن را ندارد.
هابز كه قرارداد اجتماعي را توأم با قدرت مسلط حاكمان باور داشت، لوياتان را به منزله نماد قدرتي بي چون و چرا به كار برده بود .

نقد خاطرات شعبان جعفري منتشر شد
دو سال پس از انتشار خاطرات شعبان جعفري، كتابي ۴۰۰ صفحه اي در پاسخ به اظهارات وي و هما سرشار (تدوين كننده و مصاحبه گر كتاب) از سوي انتشارات هيرمند به بازار كتاب عرضه شد.
كتاب را سعيد رهبر، محقق مقيم سوئد نوشته و در آن با استفاده از اسناد و نيز مطبوعات دوره بين ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ به نقد گفته هاي شعبان جعفري پرداخته است.
مولف در مقدمه كتاب، نيت خود براي اين كار را روشن كردن حقايق و رفع ابهام در برهه اي از حساسترين مقاطع تاريخ معاصر ايران عنوان مي كند.
مولف در خلال اين پاسخگويي (كه خود بسياري از گفته هاي شعبان جعفري را جعليات تاريخي مي نامد)، با تكيه بر منابع و مآخذ، گوشه هايي ناشناخته و ناگفته از حقايق مربوط به اوضاع آشفته كشور را در فاصله بين سال هاي ۲۰ تا ۳۲ بازگو مي كند.
خاطرات شعبان جعفري كه حاصل گفت و گوي طولاني هما سرشار با وي است، زمستان ۱۳۸۱ در غرب انتشار يافت و به فاصله بسيار كوتاهي در داخل كشور ناشران مختلفي به انتشار آن همت گماشتند. نبود قانون كپي رايت سبب شد تا همزمان هفت ناشر مختلف اين كتاب را انتشار دهند و كتاب توانست به يكي از پرفروش ترين آثار سال ۱۳۸۲ تبديل شود.

علي نصيريان: تعزيه هنري تزييني نيست
ايرنا :علي  نصيريان  هنرمند پيشكسوت  تئاتر و سينما و حوزه  هنرهاي  نمايشي گفت : تعزيه  هنري  آييني  و مذهبي  است  كه  نبايد حالت  تزييني  به  خود بگيرد.
وي  كه  در حاشيه  مراسم  اختتاميه  نخستين  همايش  آيين هاي  عاشورايي  سخن  مي گفت : بر هر چه  پربارتر و باشكوه تر برگزار شدن  اينگونه  همايش ها تأكيد كرد.
نصيريان  با انتقاد از استفاده  ابزارهاي  مدرني  چون  بلندگو و لباس هاي تزييني  در اجراي  برخي  نمايش هاي  تعزيه ، گفت : اينگونه  حركات  باعث  انحراف  ازجوهره  اصلي  اين  هنر آييني  كه  ساده  بودن  است ، مي شود. وي ، گفت : تعزيه  هنري  آييني  و مذهبي  و تأثيرگذار در زمان  و مكان  خاص است  و نبايد آن را به  عنوان  هنري  تزييني  مورد استفاده  قرار داد.
اين  پيشكسوت  تئاتر سينما و تلويزيون  افزود: تعزيه  خواني  با بازي  درصحنه  نمايش  بسيار متفاوت  است  و هر كدام  را بايد با استفاده  از تكنيك  وهنر خاص  خود، مورد استفاده  قرار داد.
وي ، روايي  بودن  را مهم ترين  مشخصه  نمايش هاي  تعزيه دانست  و گفت : اين ويژگي  هنر مذهبي  را از ديگر گونه هاي  نمايشي  متمايز مي كند.

زليخاي مجموعه «حضرت يوسف (ع)» مشخص شد
خبرگزاري فارس: كارگردان مجموعه «حضرت يوسف(ع)» گفت: با توجه به اين كه ايفاي نقش زليخا مشكل است، ما تاكنون كانديداهاي بسياري را در نظر داشتيم تا اين كه كتايون رياحي را براي ايفاي نقش «زليخا» انتخاب كرديم و با او پنجم اسفندماه قرارداد بستيم.
فرج الله سلحشور، افزود: نقش زليخا از فراز و فرودهاي بسياري برخوردار است، نقشي حساس، عاطفي و درون گرا، كه لحظات بسيار سختي دارد، به همين دليل ما بايد يك بازيگر حرفه اي را براي ايفاي اين نقش انتخاب مي كرديم تا بتواند اين حس ها را در بياورد. از سوي ديگر ايفاگر چهار مقطع سني اين شخصيت باشد و چهره اش به لحاظ گريم قابليت جوان و پيرشدن را داشته باشند.
گفتني است عوامل اين مجموعه براي ايفاي نقش زليخا، مهتاب كرامتي، بهنوش طباطبايي، فاطمه گودرزي و سارا خوئيني ها و كتايون رياحي را كانديدا كرده بودند كه رياحي از بين آنها انتخاب گرديد.

متهمان جشنواره تئاتر ايران زمين
پنجشنبه محاكمه مي شوند
جلسه محاكمه سه نفر از متهمان پرونده جشنواره تئاتر ايران زمين اين هفته برگزار مي شود. به گزارش ايسنا، شعبه  ۱۱۲ دادگاه عمومي - جزايي اهواز پس از بررسي جوانب مختلف پرونده و اخذ مدارك و مستندات لازم،  ۱۳اسفندماه را به عنوان جلسه رسيدگي به پرونده تئاتر ايران زمين تعيين كرد.
پرونده سه تن از متهمان «جشنواره تئاتر ايران زمين» كه در ابتدا با شكايت دبير ستاد اجرايي امر به معروف و سپس با شكايت مدعي العموم و به اتهام تشويق به فساد و فحشا و مهيا كردن وسايل آن در شعبه   ۲ بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب اهواز مطرح و مورد رسيدگي قرار گرفت، با تكميل تحقيقات در دادسرا به دادگاه عمومي اهواز ارجاع شده است. اين پرونده در تاريخ  ۱۶/۹/۸۳ به شعبه   ۲ بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب اهواز ارجاع شده بود و سه نفر از متهمان در اين پرونده، پس از تفهيم اتهام، با صدور قرار كفالت آزاد شده بودند.

برگي از تاريخ
۲۵ فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۸۰۲ ويكتور هوگو نويسنده «بينوايان» و «كوژپشت نتردام» به دنيا آمد. در سال ۱۸۱۵ ناپلئون از جزيره الب (تبعيدگاه) به فرانسه بازگشت و حكومت صد روزه او آغاز شد. در سال ۱۲۹۴ هجري نيروهاي روسيه تصرف شهر كرمانشاه را پس از عقب راندن ژاندارم هاي ايران تكميل كردند. نيروهاي روسيه از چهارم اسفند به كرمانشاه رخنه كرده بودند. دفاع نيروي ژاندارم از كرمانشاه به رغم نداشتن اسلحه سنگين چشمگير بود. پيش از سقوط كرمانشاه گروه هايي كه ازتهران، قم و اصفهان به آن شهر رفته بودند و نيز اعضاي كميته دفاع ملي به قصر شيرين نقل مكان كرده بودند. در پي سقوط كرمانشاه، عبدالحسين ميرزا فرمانفرما رئيس الوزراء وقت به نشانه اعتراض به اقدام روس ها از سمت رياست دولت كناره گيري كرد. دولت وقت ايران در آغاز جنگ جهاني اول اعلام بي طرفي كرده بود كه به دليل ضعف نظامي به آن احترام گذارده نشد. در سال ۱۹۲۳ بهاي هر قرص نان در آلمان به دو هزار مارك رسيد! و باعث روي كار آمدن هيتلر شد. در سال ۱۹۳۵ رابرت الكساندر واتسون وات اسكاتلندي «رادار» را اختراع كرد. درهمين سال هيتلر به رغم ممنوعيت، نيروي هوايي آلمان «لوفت وافه» را تأسيس كرد. در سال ۱۹۶۶ ژنرال حافظ اسد در سوريه كودتا كرد. در سال ۱۳۵۳ هجري دولت وقت ايران به مناسبت نزديك شدن نوروز بهاي طلا را هر گرم ۴۲ تومان (هر كيلو ۴۱ هزار و ۸۷۵ تومان) اعلام داشت.

پاسخ به پرسش پزشكي
دود سيگار
درباره اعلاميه تازه سازمان جهاني بهداشت و اجراي مصوبه جهاني منع دود كردن سيگار از دكتر روزنفلد سئوال شده و او گفته است: تا آنجا كه او اطلاع دارد اين ضابطه در ماه مه ۲۰۰۳ كه دود سيگار قاتل شماره يك انسان ها اعلام شده به تصويب اجلاسي مركب از نمايندگان ۱۸۲ ملت رسيد، ۱۶۷ نماينده آن را امضا كردند (رأي مثبت دادند) و تاكنون پارلمان هاي ۵۷ كشور آن را به تصويب رسانده اند. در آن قطعنامه تصريح شده بود كه ۹۰ روز پس از تصويب پارلمان هاي دست كم ۴۰ كشور به اجرا درآيد كه از يكشنبه (فردا) عملي خواهد شد. كنگره آمريكا هنوز اين قطعنامه را تصويب نكرده و در حال مذاكره است. اجراي اين قطعنامه گامي بسيار مفيد و مؤثر در سلامت مردم است. سيگار عامل بيشتر بيماري هاي خطرناك از جمله بيماري هاي قلب و عروق و ريه است.

بهارستان
گفت: «مردمان گويند: خدا و نان. و بعضي گويند نان و خدا. و من گويم: خدا، بي نان؛ خدا، بي آب؛ خدا، بي همه چيز.»
در ذكر ابوالحسن خرقاني _ تذكره الاولياي عطار

تازه هاي دنياي رسانه ها
سلب حق دفاع ملي از ملل ديگر، با هدف استثمار و آقايي بر آنها!
۱۲۰ سال پس از تقسيم آفريقا ميان اروپايي ها در كنگره برلن (اين كنگره كه مركب از سران دولت هاي اروپاي غربي بود، در جلسه ۲۶ فوريه سال ۱۸۸۵ خود تصميم به بخشيدن نيجريه به انگلستان و كنگو به بلژيك و قطعه قطعه كردن چين را درست به سان گوشت قرباني گرفت) غرب كه ديگر قدرتي فعال بر سر راه خود نمي بيند، به صورتي ديگر به همان سياست باز گشته است كه البته هيچگاه از آن دست نكشيده بود و وضعيت تازه از ديد و بازديدها و گفت و گو هاي هفته گذشته در اروپا استنباط شده است. اين سياست را اروپايي ها از قرن ۱۵ كه پس از فراگرفتن ساخت باروت و قطب نما از چيني ها، به دريانوردي در آب هاي دور دست زده و سرزمين هاي بدون دفاع (تفنگ و توپ) را به استعمار گرفته بودند آغاز شده بود. از مذاكرات اروپا و خواست هاي جورج بوش از ولاديمير پوتين در مذاكرات ۱۵۰ دقيقه اي براتيسلاوا چنين بر مي آيد كه اين بار برتري جويان كه هدفي جز استثمار، بهره كشي و آقايي ندارند، نمي خواهند كه در بقيه جهان، ملل ديگر توان دفاع از حاكميت خود، وطن و منافع شان را داشته باشند كه يك تكليف ملي است. غرب (ناتو و اتحاديه اروپا) اين بار بر منع كشورهاي ديگر از داشتن سلاح هاي مؤثر، موارد تازه افزود كه عبارتند از: منع گسترش تكنولوژي توليد موشك و افتادن اين فنون به دست كشورهاي مورد نظر (داراي نفت و مواد خام و نيز بازار براي مصنوعات) و فروش و صادرات موشك هاي ضدهوايي (پرتاب از روي شانه). مي دانيم كه تاكنون بيش از يك ميليون دستگاه از اين موشك هاي شانه اي در سراسر جهان توزيع شده است. اگر وضعيت به همين صورت پيش برود، فردا توزيع تانك و توپ هم در شمار سلاح هاي ممنوعه قرار خواهد گرفت و هر گونه اسلحه در انحصار خودشان خواهد بود و استثمار و آقايي امري دائمي خواهد شد، مگر اين كه ملت ها همت كنند و خودشان آنها را بسازند. بوش از پوتين همين ها را خواسته بود كه پاسخ دو پهلو شنيده بود. پاسخ هاي پوتين به پرسش هايي كه در مصاحبه مشترك با بوش از او شد نشان مي دهد كه شخص وي تمايل بيشتري به پيوستن به جناح غرب دارد تا قرار گرفتن در كنار كشورهاي هدف تضعيف و استثمار، البته كرملين تنها پوتين نيست و مصاحبه ها ظاهر قضيه را منعكس مي كند.
نگاهي به ماركسيسم و پاپيوليسم در سالروز انتشار مانيفست كمونيست
۲۵ و ۲۶ فوريه در تاريخ انديشه دو مورد مهم است كه نگاهي به آنها خالي از فايده نيست. ۲۵ فوريه سال ۱۸۴۸ كارل ماركس و همفكرش فردريك انگلس «مانيفست كمونيست» را كه به نظر آنان نسخه درمان دردهاي بشري بود بر پايه تأمين برابري كامل اقتصادي ، اجتماعي انسان ها منتشر كردند كه براي رسيدن به آن هدف، مالكيت خصوصي اراضي و وسائل توليد (سرمايه) بايد لغو، آموزش و پرورش و درمان رايگان، عمومي و يكنواخت، و بازنشستگي به همه مردم تعميم داده شود و هرگونه تبعيض و نيز ترس از بيكاري از ميان برود. ماركس و انگلس پيشنهاد لغو رسم ارث بردن اموالي را داده اندكه شكل سرمايه دارد. اين دو انديشمند توصيه كرده اند كه برنامه ريزي اقتصادي كلان در دست جامعه (دولت) بايد باشد. در فرضيه كمونيسم هر گونه استثمار و تبعيض مردود است و رفع تفاوت رفاه ميان شهرنشين و روستا نشين تأكيد شده است. ماركس براي متمايز ساختن سوسياليسم خود از فرضيه هاي مشابه، آن را سوسياليسم بر پايه مطالعات علمي و ادامه تحولات تاريخ اعلام داشته و به همين سبب به سوسياليسم علمي معروف شده است. ماركس سوسياليسم را جانشين منطقي كاپيتاليسم مي داند كه خروج آن از صحنه (به زعم ماركس، نابودي اش) اجتناب ناپدير است. ماركس نابودي كاپيتاليسم را نتيجه جدال لاينقطع طبقاتي پيش بيني مي كند كه كاپيتاليسم (سرمايه داري)، خود طبقات اجتماعي را به وجود مي آورد و سرمايه دار را برتر مي سازد. ماركس اشاره دارد كه هرچه شكاف (جدايي) ميان دارا و ندار بيشتر شود جدال طبقاتي شديدتر و انقلاب نزديكتر مي شود. فرضيه اي با اين قيافه زيبا و با هدف تأمين برابري انسان ها در كشوري پياده شد و به جاي روش درست، با زور در اجرا درآمد كه آمادگي اش را نداشت و مجريان آن نيز نه آگاهي كامل داشتند و نه مؤمن و وفادار به اين فلسفه بودند و لذا پس از گذشت ۷۰ سال و دو نسل فروپاشيد، بدون اين كه كسي اشكي بر مرگ آن بريزد و اعتراض جدي كند. با مرگ سوسياليسم روسيه كه مجريانش موفق به راه اندازي يك آموزش و پرورش و ژورناليسم خوب و كارآمد نشده بودند كه ضامن بقايش باشد و امر درمان و رفاه را از يكنواختي خارج و اين مجريان براي خود بيمارستان اختصاصي و فروشگاه ويژه ساخته بودند امپراتوري اين سرزمين نيز پايان يافت و اين كشور به دست افرادي افتاد كه رقيب، جزئيات جهان و سياست را نمي شناختند و از آن چه كه برايشان به ارث مانده بودن نتوانستند استفاده كنند و رقيب با نيرويي كمتر آنان را مرعوب و اينك هرچه را كه بخواهد انجام مي دهد.۲۵ فوريه ۱۸۷۰ با تشكيل نشست انجمن «نارودنيكي» در روسيه مركب از گروهي از انديشمندان فرضيه «پاپيوليسم نوين» پا به عرصه وجود گذارد و به سرعت جهانگير شد. تفكري را «پاپيوليسم» گويند كه در عين حال كه بر منافع ملي و خصلت هاي فرهنگي تأكيد دارد، به موازات آن حامي عوام الناس و تأمين حقوق و رفاه آنان است. بنا براين، بر ضد امتيازات طبقات بالاي جامعه است. اصحاب اين تفكر به شدت از نظر اكثريت و قدرت ناشي از آن پشتيباني مي كنند و بهترين وسيله رسانيدن پيام خود را به مخاطبان، برپاداشتن اجتماعات و انتشار اظهار نظرها و بيانات و سخنراني ها و مصاحبه ها مي دانند، بنابراين توجه ويژه به رسانه ها و تأكيد بر تماس مستقيم با مردم و تبليغ مستقيم نظرات و برنامه دارند. در نظر آنان جلب «نظر مردم» يعني محبوبيت و محبوبيت يعني قدرت. بيشتر «پاپيوليستها» ي امروز همانند انجمن «نارودنيكي» ۱۳۵ سال پيش معتقدند كه دمكراسي برپايه الگوي ديگران «اصطلاحاً: وارداتي» براي يك ملت فاجعه به بار مي آورد، لذا هر كشور با توجه به شرايط موجود، فرهنگ و رسوم خود بايد دمكراسي را بنا كند كه ولاديمير پوتين در مذاكرات ۲۴ فوريه خود با جورج بوش در براتيسلاوا آن را تأكيد و اعتراض و انتقاد بوش را ضمن اشاره به وجود «الكترال كالج» در آمريكا و انتخاب رئيس جمهوري اين كشور از طريق آن رد كرد. پاپيوليست ها «كاپيتاليسم» را در شكل فعلي رد مي كنند و سوسياليسم خالص را هم نمي پذيرند و از نوعي سوسيال دمكراسي جانبداري مي كنند كه بر پايه سنت هاي ملي طرح ريزي شده باشد. تعاريف پاپيوليسم همانند سوسيال دمكراسي در هر جامعه اي متفاوت است و نمي توان گفت كه اين تفكر در قاره آمريكا همان است كه در آفريقا وجود دارد. بر خلاف ماركسيسم روسيه، پيروان اين تفكر كه «راه سوم» عنوان گرفته در سراسر جهان رو به افزايشند و دليل عمده اين مقبوليت در اين است كه با زور تحميل نمي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نگاه
مدتي بود اميد و ايمانم را از دست داده بودم. سستي تمام وجودم را فرا گرفته بود. گرسنه و تنگدست بودم و خسته از تلاش هاي بيهوده تصميم گرفتم به زندگي ام خاتمه دهم. در خياباني مي گذشتم كه پسر بچه اي را ديدم روي برف ها نشسته بود و جعبه واكسش را كنارش گذاشته بود. كارش را با چابكي و بي توجه به سرما انجام مي داد. نگاه پر اميدش را هنوز، پس از سال ها، از ياد نبرده ام.
آزاده رشيد

گشتي در دنياي خبرها
المپيك زندانيان
هاوانا: اولين دوره رقابت هاي المپيك زندانيان كشور كوبا آغاز شد. در اين رقابت  ورزشي، زندانيان اين كشور در رشته هاي بيسبال، بسكتبال، دووميداني، تنيس روي ميز، شطرنج و دومينو با يكديگر به رقابت مي پردازند.از يك سال قبل تاكنون مقامات كشور كوبا تلاشي گسترده را براي بهبود وضع زندان ها و زندانيان اين كشور آغاز كرده اند كه از آن جمله مي توان به برگزاري كلاس هاي آموزشي اشاره كرد.
چسباندن پلك ها با چسب مايع
بانكوك: پزشكان در تايلند، بينايي يك راهب بودايي ۸۱ ساله را به او بازگرداندند. اين راهب پير به جاي قطره چشم، چسب مايع درون چشمهايش ريخته بود به همين دليل پلك هاي او به هم چسبيد و قادر نبود چيزي ببيند. پزشكان با انجام يك عمل جراحي ۲ ساعته، چسب هاي داخل چشم را با يك حلال قوي از بين بردند و راهب بودايي، بينايي اش را بازيافت.خوشبختانه، چسب مايع به چشم راهب، آسيب نرسانده بود.
دفع بلا با ازدواج
دهلي نو: در روستايي واقع در يكي از ايالت هاي شمالي كشور هند ۴ كودك با ۴ توله سگ ازدواج كردند.براساس باورهاي مردم اين روستا، در صورتي كه اولين دندان كودك در فك بالاي او بيرون بزند، آنگاه بايد در انتظار نزول يك بلاي آسماني بود كه تنها راه جلوگيري از آن ازدواج كودك با توله سگ است.
به همين دليل ۴ كودك (۲ دختر و ۲ پسر) كه بين يك تا ۵ سال سن داشتند، با ۴ توله سگ ازدواج كردند كه مراسم ازدواج آنان با حضور اهالي روستا برگزار شد.
قاچاق پياز
داكا: پياز در كشور بنگلادش بسيار گران است و يك محصول استراتژيك به شمار مي آيد. حتي سال گذشته پليس اين كشور براي پايين آوردن قيمت پياز يك عمليات گسترده و ضربتي را انجام داد. به هر حال روز پنج شنبه اعلام شد كه مرزبانان كشور بنگلادش در مرز مشترك كشورشان با هند يك كاميون حامل پياز هندي را توقيف و ضبط كرده اند.راننده كاميون قصد داشت، بار خود را به صورت قاچاق وارد خاك بنگلادش كند كه به دام پليس افتاد.ارزش بار اين كاميون، ۵ هزار دلار اعلام شده است.
انتقال توده يخ به بلفاست
بلفاست: از ۳۰ سال قبل تاكنون شهروندان كاتوليك و پروتستان شهر بلفاست ايرلند شمالي در جنگ و ستيز با يكديگر هستند و از هم نفرت دارند.
اما يكي از هنرمندان اين شهر قصد دارد با يك اقدام عجيب و سمبليك، كينه هاي موجود ميان اين دو فرقه مسيحيت را در بلفاست از بين ببرد.او قصد دارد يك توده يخ بزرگ را از نزديكي قطب شمال از طريق آب به بلفاست برساند.
وي در اين رابطه مي گويدكه در حال حاضر، آتش جهنم در بلفاست شعله ور است كه با ورود توده يخ به اين شهر از شدت آتش آن كاسته خواهد شد. البته براي انجام اين پروژه به چندين سال وقت و مقدار زيادي پول نياز است.
توزيع غذا به خاطر رئيس جمهور
عشق آباد: هفته گذشته اعلام شد عمل چشم نيازف، رئيس جمهوري كشور تركمنستان با موفقيت انجام شده است. درپي انتشار اين خبر مردم به قرباني كردن گوسفند و توزيع غذا در شهرها پرداختند و با حضور در مساجد، مراسم شكرگزاري برگزار كردند.
وزارت امور خارجه تركمنستان با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: انرژي معنوي و اميدواري رئيس جمهور از جمله دلايل موفقيت آميز بودن عمل جراحي او بوده است.
آخرين وصيت
دنور: چند روز پيش هانترتامسون يكي از نويسندگان معروف كشور آ مريكا دست به خودكشي زد.وي با شليك چند گلوله به خود در سن ۶۷ سالگي جان باخت. اما اين پايان ماجرا نبود چون نويسنده مورد نظر وصيت كرده بود خاكستر بدنش را با يك توپ جنگي به هوا شليك بكنند.قرار است خانواده تامسون، اين درخواست متوفي را با مقامات محلي در ميان گذاشته و موافقت ارتش را براي شليك خاكستر وي با توپ جنگي كسب نمايند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۱۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۱۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۶ دقيقه

گل و گياه
كاكتوس كلاه اسقف
001236.jpg
نام علمي: Astrophytum ornatum
خانواده: CACTACEAE
اين گونه كاكتوس به بلندي ۱۵ و قطر ۱۲ سانتي متر مي رسد گلهاي زرد آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان گرم و روشن و دور از تابش مستقيم آفتاب نياز دارد. خاك مناسب: ۲ قسمت خاك رس، ۱ قسمت خاك برگ پوسيده، ۱ قسمت ماسه به اضافه مقدار كمي پودر استخوان و سنگريزه مي باشد. در فصل بهار و تابستان در فاصله بين دو آبياري اجازه بدهيد خاك گلدان خشك شود. در زمستان به گياه آب ندهيد و گلدان را در محلي روشن و خنك با دماي ۱۰ _ ۵ درجه سانتي گراد و هوايي خشك قرار دهيد زيرا رطوبت هوا در اين فصل باعث ايجاد رگه هاي زرد و قهوه اي رنگ روي گياه شده و باعث پوسيدن آن مي شود. از ارديبهشت تا مردادماه هر سه تا چهار هفته يك بار كود مخصوص كاكتوس به گياه بدهيد.
ازدياد: كاشت بذر در حرارت ۲۱ درجه سانتي گراد و تهيه و كاشت قلمه در تابستان كه پس از ۳ _ ۲ ماه ريشه دار مي شوند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |