شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۸ - Mar 12, 2005
لايحه بودجه سال آينده به تصويب نهايي مجلس رسيد
مقايسه ارقام بودجه در مصوبه مجلس و لايحه پيشنهادي دولت
002334.jpg
گروه اقتصادي: سرانجام پس از دو هفته بحث و بررسي فشرده، نمايندگان شوراي اسلامي چهارشنبه شب هفته گذشته با تصويب ماده واحده لايحه بودجه سال ،۱۳۸۴ به بررسي لايحه بودجه پايان دادند و به اين ترتيب لايحه بودجه سال آينده به تصويب نهايي رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كه در مقايسه با سالهاي گذشته روند بررسي و تصويب آن در مجلس با تاخير مواجه است براي ابلاغ به دولت و اجرايي شدن بايد به تاييد شوراي نگهبان هم برسد. به گفته يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان همزمان با بررسي لايحه در مجلس، بررسي آ ن را با هدف ابلاغ به موقع به دولت و قبل از پايان سال جاري آغاز كرده و درصورت وجود اشكال، مجلس بلافاصله به رفع اشكال و ايراد شوراي نگهبان اقدام خواهد كرد.
اصلاحيه هاي احتمالي بودجه
رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از پايان بررسي لايحه گفت: بودجه سال ۸۴ اولين بودجه بررسي شده در مجلس هفتم بوده و خالي از اشكال نيست.
به گزارش «مهر» ، حداد عادل افزود: با آنكه تلاش هاي زيادي براي دقيق بودن بودجه صورت گرفته، اما ممكن است در آ ينده، اصلاحيه ها و متمم هايي براي دقيق ترشدن آن در مجلس به تصويب برسد.وي در ادامه،  خواستار اجراي دقيق  قانون بودجه سال ۸۴ از سوي دولت شد و اظهار داشت: در بررسي لايحه بودجه سال ۸۴ كشور به چشم انداز ۲۰ ساله نظام و برنامه چهارم توسعه توجه شده و بودجه سال ،۸۴ نخستين گام چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه چهارم است.
حداد عادل حذف ۸۰ حكم غيربودجه اي، جانشين كردن گاز به جاي فرآورده هاي نفتي ديگر به عنوان سوخت، توسعه گازرساني به روستاها، افزايش ظرفيت توليد بنزين، توجه به انرژي  هاي نو،  كاهش ۴ هزار ميليارد تومان هزينه هاي غيرتوليدي شركت هاي دولتي، افزايش حقوق معلمان، افزايش ۱۰۰ درصدي دريافتي مددجويان  كميته امداد، پرداخت مطالبات خانواده هاي شاهد، ايجاد انضباط مالي، رفع كسري بودجه مربوط به حقوق كاركنان دولت و تضميني كردن آن، خودداري از آغاز طرح هاي عمراني جديد و توجه به مناطق توسعه نيافته را از اصلي ترين رويكردهاي لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور عنوان كرد.
تغييرات مورد تاييد دولت است
در همين حال مدير كل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي، نحوه بررسي لايحه بودجه ۱۳۸۴ كل كشور را در مجلس شوراي اسلامي بسيار مطلوب ارزيابي كرد و گفت: تغييرات ايجاد شده از سوي مجلس در اين لايحه مورد تاييد دولت است.
كرد بچه با اشاره به اين كه دولت قبل ازبررسي لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور در مجلس نگراني هايي در اين باره داشت، گفت: باتوجه به تفاهمي كه بين دولت و مجلس در هنگام بررسي بودجه سال آينده بوجود آمد، علاوه بر برطرف شدن نگراني هاي موجود، تصميمات مجلس درباره بودجه نيز به غير از برخي تغييرات از سوي دولت مورد تاييد واقع شد.
وي حذف دو مورد از ۶۵ مورد احكام تبصره اي و افزايش درآمد مالياتي شركت هاي دولتي را دو تغيير لحاظ شده از سوي مجلس در لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور عنوان كرد كه دولت با اين اقدام موافق نبود.
به گفته كردبچه، دولت هم اكنون نگران تحقق درآمد ماليات بر شركت هاي دولتي در سال آينده است كه از سوي مجلس در اين لايحه افزايش داده شده است.
مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي، افزايش اعتبارات هزينه اي يا جاري نهادهاي حمايتي نظير كميته امداد، سازمان خدمات درماني، بهزيستي، آموزش و پرورش و دانشگاه در لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور را از كارهاي مهم مجلس عنوان كرد كه دولت نيز اين اقدام مجلس را تاييد كرد.وي همچنين به افزايش اعتبارات عمراني در بخش هاي راه و ترابري و آب در لايحه بودجه ۱۳۸۴ كل كشور از سوي مجلس اشاره و خاطرنشان كرد: با توجه به حجم زياد طرح هاي نيمه تمام عمراني در اين بخش ها، اين افزايش اعتبارات موجب تسريع در اجراي طرح هاي نيمه تمام خواهد شد.
كردبچه، ايجاد حساب ذخيره ريالي كه قرار است درآمدهاي مشكوك الوصول لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور به آن واريز شود را يكي ديگر از اقدامات مثبت مجلس اعلام كرد و گفت: براين اساس، افزايش ۱۰ هزار ميليارد ريالي درآمد ماليات بر واردات خودرو و درآمد ۱۰ هزار ميليارد ريالي ناشي از فروش ساختمان هاي دولت در صورت تحقق به حساب ذخيره ريالي واريز خواهد شد.
مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي افزود: در مجموع مجلس ۳ درصد لايحه بودجه ۱۳۸۴ پيشنهادي دولت را تغيير داد.
كردبچه تاكيد كرد: با تغييرات ايجاد شده در بودجه سال آينده، قطعا عدم تحقق درآمد دولت در اين سال كمتر از امسال و سال هاي گذشته خواهد بود.

دولت برداشت بيش از يك ميليارد دلار
ديگر از حساب ذخيره ارزي را درخواست كرد
فارس: عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در روزهاي پاياني سال، لايحه برداشت ديگري را به مقدار يك ميليارد و ۵۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي تقديم مجلس كرد.
مرتضي تمدن افزود: با وجودي كه در سال جاري دولت براي تامين يارانه ها ۶۰۰ ميليون دلار، براي واردات بنزين، بيش از يك ميليارد دلار و همچنين براي سرمايه گذاري در كشورهاي مشترك المنافع هم از حساب ياد شده برداشت كرد، باز هم مي خواهد از حساب ذخيره برداشت كند.
وي افزود: در لايحه درخواستي دولت آمده است «براي به پايان رساندن طرحهاي عمراني كه در سال ۸۴ تمام مي شود ۸۰۰ ميليون دلار و براي جبران خسارت برف گيلان و زلزله زرند ۲۵۰ ميليون دلار ارز لازم است.»
وي در پاسخ به اين پرسش كه «مگر حساب ذخيره ارزي براي واردات كالاهاي سرمايه اي نيست و چه مقدار از نياز كمك به برف و زلزله يا طرحهاي عمراني هزينه ارزي است» گفت: درست است اين حساب براي هزينه ارزي و واردات ماشين آلات توليد است، اما اگر با برداشت مبلغ ياد شده موافقت شود، فردا مي گويند؛ تورم حاصل از آن را مجلس تصويب كرد، اگر موافقت نشود، گفته مي شود، مجلس مخالف جبران خسارت زلزله و برف و پايان دادن به طرحهاي عمراني است.
نماينده مردم شهركرد در مجلس گفت: با وجود اين كه طبق ماده ۶۰ قانون برنامه سوم، هيات امناي حساب ذخيره ارزي بايد گزارش حساب را به نمايندگان مجلس ارائه كند، اما با وجود درخواستهاي رسمي، هنوز گزارشي از اين حساب دريافت نشده است.

كمبود بنزين نداريم
ايسنا:«به دليل ذخيره مناسب بنزين، نگراني براي كمبود با هر ميزاني از مصرف به خصوص در روزهاي پاياني سال نداريم.»
مهندس حسين كاشفي- مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي - از وارد شدن به سال جديد بدون هيچ نگراني از جانب كمبود بنزين خبر داد و افزود: «با وجود پيش بيني افزايش مصرف بنزين در سال آينده به حدود ۶۸ تا ۷۰ ميليون ليتر، برنامه ذخيره سازي بنزين به خصوص در اوايل سال آينده مشكلي ندارد.»
او به مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي در رابطه با واردات بنزين اشاره كرد و افزود: «اميدواريم خريد و واردات بعدي بنزين براي شش ماهه اول با مسئله اي روبه رو نشود.»

بازار نفت در انتظار اجلاس اوپك
گروه اقتصادي : سازمان جهاني انرژي پيش بيني خود را از تقاضاي نفت در سال جاري ميلادي ۳۳۰ هزار بشكه افزايش داد و مصرف جهان را ۳/۸۴ ميليون بشكه در روز اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در گزارش ماهانه اين سازمان علت افزايش تقاضاي نفت بهبود اوضاع اقتصادي در آمريكا و رشد مصرف در چين اعلام شده است.
سازمان جهاني انرژي سال گذشته پيش بيني كرده بود كه مصرف نفت در جهان به دليل تاثير منفي افزايش قيمت نفت در سال ۲۰۰۴ بر رشد اقتصاد جهان در سال جاري ميلادي موجب كاهش مصرف شود.درحالي كه اين پيش بيني تحقق نيافته است اين سازمان ميزان تقاضاي مصرف نفت در سال هاي جاري را افزايش نيز داده است.
علي رغم كاهش اندك قيمت نفت در روز جمعه كه در اثر كاهش شدت سرما در آمريكا كاهش واردات نفت چين رخ داد سازمان جهاني انرژي ضمن پيش بيني افزايش مصرف نفت در سال جاري افزايش تقاضاي نفت اوپك را معادل ۲۰۰ هزار بشكه اعلام كرد.
اگرچه اين سازمان ديدگاه بدبينانه اي از شرايط بازار نفت در سال جاري و در آستانه اجلاس اوپك در اصفهان ارايه كرده است ولي تحليلگران بازار نفت بر اين باورند كه اين گزارش تاثيري در بازار و قيمت هاي نفت ندارد.
اكثر دست اندركاران بازار نفت در انتظار اجلاس اوپك و تصميم اين سازمان در مورد ادامه سقف توليد فعلي و يا كاهش احتمالي آن براي نيمه دوم سال جاري هستند.
ديروز نفت سبك آمريكا با ۸۹ سنت كاهش ۶۵/۵۲ دلار براي تحويل در ماه آينده معامله شد و نفت برنت درياي شمال نيز با ۸۱ سنت كاهش ۸۵/۵۱ دلار داد و ستد شد.

افزايش قيمت پودر شوينده و رب  گوجه فرنگي
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: با وجود اعلام خبر غيرقانوني بودن افزايش قيمت پودر شوينده و رب گوجه فرنگي از سوي مديركل دفتر صنايع غيرفلزي وزارت صنايع، همچنان روند كمبود اين دو محصول و افزايش بهاي آنها به علت بالارفتن تقاضا و كمبود عرضه ادامه دارد.
اين افزايش قيمت ها در شرايطي رخ مي دهد كه براساس مصوبه شوراي اقتصاد در آبان ماه امسال تنها ۵درصد بايد به قيمت پودر دستي و ۱۰درصد به قيمت پودر ماشيني افزوده مي شد. اين در حاليست كه هم اكنون پودر ماشيني ۵۰۰ گرمي آنزيم دار به جاي قيمت ۳۳۰ تومان مصوب با قيمت حدود ۴۵۰ تومان در اكثر نقاط تهران به فروش مي رسد.
نكته قابل توجه آن است كه با وجود نارضايتي مصرف كنندگان از كمبود اين محصول و افزايش نرخ آن، مديرعامل تعاوني توليدكنندگان محصولات بهداشتي از افزايش ۲۰۰درصدي قيمت مواد اوليه صنايع شوينده گلايه دارد و يارانه اي بودن پودر شوينده را عامل قاچاق اين محصول به كشورهاي اطراف از جمله كويته و پاكستان مي داند.وطن پرور بر اين باور است كه با وجود افزايش بهاي مواد اوليه هيچ تغييري در نرخ شوينده ها رخ نداده است.
اين در حاليست كه دبير شوراي توليدكنندگان پودر شوينده هم اخيرا در گفتگو با همشهري خبر از افزايش توليد كارخانه ها با اختصاص يارانه مورد نياز از سوي دولت را اعلام كرد و نويد حل كمبود اين محصول و قيمت مناسب آن را داد، اما اين مهم تاكنون عملا محقق نشده و هنوز مردم در تهيه اين محصول بهداشتي با مشكل مواجه هستند.
مشخص نيست علت اصلي اين كمبود مشكلات مطرح شده از سوي دست اندركاران نظير عدم پرداخت به موقع يارانه و افزايش قيمت مواد اوليه اين محصول است يا اينكه تحقق صادرات ۱۰۰ هزار تن پودر شوينده تا پايان امسال و عزم گروهي خاص براي كسب سود بيشتر خود مزيد بر اين كمبود شده است.
در اين ميان رب گوجه فرنگي نيز وضعيتي مشابه دارد و اين محصول نيز در سطح بازار تهران كمياب شده و در صورت يافت شدن، در بسته بندي يك كيلويي براي اكثر مارك ها به نرخ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان به جاي ۸۰۰ تا ۸۵۰ توماني ۲ ماه گذشته عرضه مي شود.
برخي از مسئولان افزايش بهاي رب را ناشي از كاهش سطح زير كشت گوجه فرنگي مي دانند، چنانچه مديركل دفتر برنج و حبوبات وزارت جهاد كشاورزي در اين زمينه گفت: ميزان توليد سالانه گوجه فرنگي در كشور ۲/۴ ميليون تن است كه به دليل سرما در مقطعي از زمان، برداشت اين محصول انجام نشد كه نتيجه اين امر افزايش ناگهاني قيمت رب گوجه فرنگي است.

گفت وگوي امروز
سازمان ميادين از طريق توليدكنندگان ميوه شب عيد را تأمين مي كند
گروه اقتصادي: نوسانات قيمت ميوه و مركبات در روزهاي پاياني سال از مشكلاتي است كه سازمان هاي ذي ربط در وزارت بازرگاني، جهاد كشاورزي و سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري با آن روبرو هستند .با محمود صلاحي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري پيرامون نقش و اقدامات اين سازمان در تنظيم بازار ميوه و مركبات در روزهاي پاياني سال گفت و گو كرده ايم.
***
* وضعيت قيمت ميوه در ميادين ميوه و تره بار شهرداري چگونه است. آيا با نوسانات اخير قيمت ها افزايش يافته است؟
- هنوز قيمت ها در ميادين ميوه و تره بار شهرداري افزايش نيافته اين در حالي است كه قيمت ها در سطح شهر افزايش زيادي داشته است. براساس اعلام وزارت بازرگاني مقرر شده تا از تاريخ ۲۰/۱۲/۸۳ قيمت جديد ميوه و تره بار اعمال شود. اين وزارتخانه نرخ هاي جديد را اعلام كرده و با اعمال اين نرخ ها قيمت ميوه در سطح شهر نيز كاهش خواهد يافت و با كاهش اين قيمت ها، قيمت ميوه در بازارهاي عرضه مستقيم نيز اعلام خواهد شد.
* نرخ جديد اعلام شده از سوي وزارت بازرگاني چه تأثيري در نرخ ميوه در سازمان ميادين شهرداري خواهد داشت؟
- با وجود نرخ گذاري جديد هنوز نيز قيمت هاي اعلام شده از سوي وزارت بازرگاني نسبت به نرخ ميوه در ميادين ميوه و تره بار شهرداري بالاتر است اما اعلام اين نرخ ها توسط وزارت بازرگاني سبب كاهش قيمت ميوه در سطح شهر خواهد شد.
* برخي خريد و عرضه سيب فاقد كيفيت توسط سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري را در افزايش قيمت و نوسانات بازار ميوه مؤثر مي دانند، نظر شما چيست؟
- در كشور بيش از يك ميليون تن سيب توليد مي شود و خريد ۵ هزار تن سيب توسط شهرداري تأثيري در افزايش تقاضا و قيمت ها نداشته است. ضمن اين كه سيبي كه اخيراً از سوي سازمان ميادين ميوه و تره بار خريداري شده از كيفيت بسيار بالايي برخوردار بوده، درجه يك و بدون زدگي است. همچنين قيمت اين سيب در بازار با همين كيفيت به دو برابر نرخ سازمان ميادين قيمت گذاري مي شود. كيفيت سيب خريداري شده توسط سازمان ميادين مطلوب بوده اما كيفيت سيبي كه در بازار توسط غرفه داران عرضه مي شود چندان مطلوب نيست . از روز سه شنبه هفته گذشته سازمان ميادين ميوه و تره بار نسبت به عرضه سيب با كيفيت بالا و درجه يك در ميادين ميوه و تره بار اقدام كرده است.
* چه تدابيري براي عرضه ميوه با نرخ و كيفيت مناسب در شب عيد انديشيده ايد؟
- با توليدكنندگان وارد مذاكره شده ايم تا با كمك وزارت بازرگاني در شب عيد مشكلات كمتر باشد. از محل ذخيره شده توسط توليدكنندگان نسبت به تأمين ميوه موردنياز شب عيد اقدام كرده ايم. اگر وزارت بازرگاني سقف قيمت ميوه در شهرهاي مختلف كشور را كه تعيين كرده حقيقتاً اعمال كند نسبت به رفع مشكلات بسيار اميدوار هستيم.
* آيا واردات سيب و مركبات در تنظيم بازار ميوه مؤثر خواهد بود؟
- اگر كاهش واردات ميوه كه از ۳ ماه پيش توسط سازمان ميادين پيشنهاد شده بود در آن زمان به تصويب مي رسيد مي توانست در كاهش قيمت ها و تنظيم بازار بيشتر مؤثر باشد. گرچه اكنون نيز از كاهش تعرفه واردات ميوه استقبال مي كنيم.
* آيا واردات ميوه با توجه به ضرورت قرنطينه در فرصت باقي مانده تا پايان سال ميسر خواهد بود؟
- شايد برخي از واردكنندگان بتوانند از طريق كشورهاي همسايه مانند پاكستان نسبت به واردات مركبات اقدام كنند و در زمينه قرنطينه نيز مشكلي نخواهد بود و با نگهداري ميوه به مدت ۲۴ ساعت مشكل مرتفع مي شود. اگر وزارت بازرگاني به وعده هاي خود مبني بر واردات انواع مركبات توسط واردكنندگان به هر ميزان عمل و تا زماني كه بازار اشباع شود عمل كند مشكلي براي تأمين مركبات شب عيد وجود نخواهد داشت.
* سازمان ميادين چه نقشي در تنظيم بازار ميوه دارد؟
- سازمان ميادين ميوه و تره بار از اعضاي فعال كميسيون تنظيم بازار است و وزير بازرگاني نيز از اقدامات سازمان براي كاهش قيمت ها تشكر كرده است. قيمت ها در سازمان ميادين قابل مقايسه با قيمت هاي سطح شهر نيست. به طور نمونه قيمت سيب زرد درجه يك در ميادين ميوه و تره بار ۵۴۰ و در سطح شهر بيش از ۹۰۰ تومان، سيب قرمز ۶۰۰ و در سطح شهر خيلي بالاتر است.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |