شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۸ - Mar 12, 2005
جمع بندي مذاكرات ايران و اروپا
به سوم فروردين موكول شد
فارس: با موافقت سرپرست تيم مذاكره كننده ايراني، جمع بندي مذاكرات هسته اي ايران و اروپا به سال آينده موكول شد.
براساس توافق مشترك ايران و اروپا قرار بود ايران و سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه ۲۷ اسفند ماه در شهر ژنو تشكيل جلسه داده و در اين جلسه كشورهاي اروپايي به پاسخگويي درباره تعهدات خود به ايران بپردازند. با موافقت حسن روحاني با پيشنهاد سه كشور اروپايي طرف مذاكرات هسته اي ايران جلسه كميته راهبري مذاكرات هسته اي در سال جاري برگزار نشده و فروردين ماه سال آينده برگزار مي شود. اين مذاكرات سوم فروردين ماه برگزار شود.
حسن روحاني مسئول مذاكرات هسته اي ايران روز پنج شنبه با مثبت ارزيابي كردن عملكرد كشورهاي اروپايي نسبت به ۲۶ سال گذشته گفته بود: اروپاييان حاضر شده اند با كمال احترام براي ما نيروگاه هسته  اي احداث كنند و حتي سوخت آن را تضمين كرده اند.
وي با دعوت از مسئولان و مردم كشور به صبر در مذاكرات هسته اي افزود: در كشور به صبر و حوصله نياز داريم؛ چراكه زمان در صحنه بين المللي متفاوت از صحنه  داخلي است. گفته مي شود مذاكرات نمايندگان ايران، انگليس، فرانسه، آلمان و اتحاديه اروپايي در كارگروههاي اقتصادي و سياسي كه در مقر اروپايي سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شده است نيز بدون دستيابي به نتيجه خاصي پايان يافته و فرآيند مذاكرات به كميته راهبري اعلام خواهد شد.
ديدگاه سه كشور اروپايي
كشورهاي اروپايي طرف مذاكره با ايران در گزارش عملكرد خود به اتحاديه  اروپا اعلام كردند مذاكرات با سرعتي كمتر از آنچه انتظار مي رفت در حال ادامه است اما همچنان براي رسيدن به توافق، اميد وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان روز گذشته در نامه اي با امضاي مشترك خاوير سولانا مسئول امور سياست خارجي اتحاديه اروپا به لوكزامبورگ، رئيس دوره  اي اتحاديه اروپا، اعلام كردند: «درحالي كه پيشرفت با سرعتي كمتر از انتظار ما پيش  مي رود، ما معتقديم در مسير صحيح قرار داريم و حداقل نتايج اوليه مذاكرات طي روزهاي آينده مشخص خواهد شد.»
اين نامه مي افزايد: «درصورتي كه ايران به تعليق غني سازي اورانيوم ادامه دهد و اين مسئله مورد تاييد آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار گيرد، اين مسئله در شوراي حكام آژانس حل و فصل خواهد شد. در غير اين  صورت، اگر به رغم تلاش هاي ما، ايران اين كار را انجام ندهد، همان  گونه كه در توافق حاصل شده با ايران اشاره شده است و ديگر طرفها نيز از آن مطلع هستند، ما هيچ راهي به غير از حمايت از ارجاع برنامه هسته اي ايران به شوراي امنيت نخواهيم داشت.»
اين درحالي است كه گزارش هاي موجود حاكي از توافق آمريكا و اروپا مبني بر اعطاي امتياز به ايران در قبال توقف برنامه غني سازي اورانيوم است.
مذاكرات به نتيجه نرسيد
نووستي هم گزارش داد، هيات هاي ايراني و اروپايي تاكنون در مذاكراتشان براي رسيدن به اجماع درباره برنامه هسته اي ايران به نتيجه نرسيده اند.اين خبرگزاري روسي به نقل از منبعي آگاه در آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه داد: ايران در مذاكراتش در ژنو عمل به درخواست اتحاديه اروپا را نپذيرفته است.
خبرگزاري فرانسه هم به نقل از ديپلمات هاي اروپايي كه نامي از آنها نبرد نوشت: مذاكرات هسته اي ايران و اروپا درحالي كه دو طرف درباره درخواست اروپا از تهران مبني بر رهاكردن برنامه غني سازي اورانيوم به بن بست رسيده، ادامه دارد.
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك ديپلمات اروپايي ديگر نوشت: آلمان، فرانسه و انگليس به ايراني ها گفته اند كه اگر به حفظ غني سازي اورانيوم اصرار دارند، بايد تضمين هايي عيني را كه شبيه به رهاكردن چرخه سوخت هسته اي باشد ارايه دهند.
وي در ادامه با ذكر اين كه اروپايي ها راضي هستند كه مذاكرات طولاني شود گفت: تا زماني كه ما مذاكره كنيم ايراني ها تعليق فعاليت هاي مربوط به چرخه سوخت را ادامه مي دهند و اين خوب است.
همچنين خبرگزاري رويتر مدعي شد، سه كشور اروپايي در نامه اي به لوكزامبورگ، رييس دوره اي اتحاديه اروپا اعلام كردند: پيشرفت (در مذاكرات با ايران) با سرعتي كه ما تمايل داريم، حاصل نمي شود.
آسوشيتدپرس هم گزارش داد: پارلمان اروپا با صدور قطعنامه اي از ايران و كره شمالي خواست از پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي پيروي كنند.
براساس اين گزارش، قطعنامه يادشده از ايران مي خواهد تا تصميمش را براي تعليق غني سازي اورانيوم دائمي سازد.

اختصاص ۳ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال
براي دفترچه درماني روستائيان
فارس: مديركل بيمه هاي خدمات درماني رفاه و تامين اجتماعي از تصويب اختصاص بودجه ۳ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريالي در مجلس براي برخورداري تمام روستاييان از دفترچه درماني در سال ۸۴ خبر داد.حميدرضا صفي خاني گفت: جلسه برنامه ريزي براي اجرايي شدن اين طرح و آغاز عمليات آن ديروز با حضور مديران و كارشناسان برگزار  شد.وي افزود: يكي از مهمترين اولويتهاي برنامه اي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در بخش بيمه اي پوشش بيمه خدمات درماني از طريق دفترچه براي تمام روستاييان كشور است تا از سطح بيمه درماني بالايي برخوردار شوند. وي اظهار داشت: اين طرح جداي از طرح بيمه اجتماعي روستاييان است به طوري كه ۲۳ ميليون روستايي در كشور وجود دارند كه از دفترچه خدمات درماني برخوردار نيستند در حالي كه با اجراي اين طرح تمامي آنها تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار مي گيرند.صفي خاني خاطر نشان كرد: پيش از اين تعدادي از روستاييان از كارت خدمات درماني برخوردار بوده اند كه تبديل به دفترچه خدمات درماني مي شود. وي تأكيد كرد:  به منظور جلوگيري از هرج و مرج و سوءاستفاده از دفترچه خدمات درماني روستاييان توسط غير روستاييان سيستم ارجاع در سازمان خدمات درماني بدين منظور پيش بيني شده تا از اين طريق افرادي كه واقعا روستايي هستند، دفترچه بيمه دريافت كنند.

وزير امور خارجه آمريكا:
شناختن آنچه در ايران روي مي  دهد، مشكل است
ايلنا: «كاندوليزا رايس» وزير امور خارجه آمريكا گفت: دلايل كافي براي اظهار نگراني در خصوص برنامه هسته  اي ايران وجود دارد.
به گزارش روزنامه «البيان» چاپ امارات عربي متحده، وزير امور خارجه آمريكا در گفت  وگو با اولين شبكه تلويزيوني اسپانيايي زبان در آمريكا، گفت: به اعتقاد من، دلايل كافي وجود دارد كه ثابت مي  كند بلند پروازي  هاي هسته  اي غيرنظامي  ايران مشكل  ساز است.بر پايه اين گزارش، رايس در اين گفت  وگو كه متن آن از سوي وزارت امور خارجه آمريكا توزيع شد، افزود: بدين منظور، تعداد زيادي از كشورها در تلاش براي اطمينان يافتن از اين موضوع هستند كه اين امر خطر گسترش سلاح  هاي هسته  اي را به همراه ندارد.روزنامه «نيويورك تايمز» دو روز پيش با استناد به گزارشي نوشت: ماهيت اطلاعات آمريكا در خصوص برنامه هسته  اي ايران كه گمان مي  رود اهدافي نظامي دارد، به منظور شكل  گيري يك ديدگاه مطمئن كافي نيست.
رايس با بيان اينكه وي از محتواي اين گزارش آگاهي ندارد، اذعان كرد: ايران كشوري بسته است به گونه  اي كه شناختن آنچه در آن روي مي  دهد، مشكل است.

بوش تحريم اقتصادي عليه ايران را يك سال ديگر تمديد كرد
ايسنا: رييس جمهور آمريكا، ايران را تهديدي غيرعادي براي كشورش خواند و تحريم اقتصادي عليه ايران را براي يك سال ديگر تمديد كرد.اين تحريم را بيل كلينتون در تاريخ ۱۵ مارس سال ۱۹۹۵ ميلادي عليه ايران اعمال كرد كه براساس آن شركت ها و شهروندان آمريكايي حق ندارند؛ هيچ معامله نفتي با تهران داشته باشند.
بوش در حكمي براي تجديد اين تحريم، ايران را به دست داشتن در حمايت از تروريسم بين المللي، تلاش براي تحليل بردن روند صلح خاورميانه و دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي متهم كرده است. فرانسيس فوكوياما، نظريه پرداز و انديشمند ژاپني هم در گفتگو با روزنامه فرانسوي زبان فيگارو اظهار داشت كه هيچ كس در واشنگتن به طور جدي به حمله به ايران نمي انديشد. وي گفت: جنگ طلبان آمريكايي سقوط حكومت ايران را خواستارند، اما نه از طريق جنگ؛ بلكه از طريق تبليغات يا از طريق ابزاري ديگر.وي افزود كه از نظر من هيچ كس در واشنگتن به طور جدي به حمله و يا تصرف ايران نمي انديشد.

ديدار سفير ايران با نمايندگان مجلس سناي فرانسه
گروه سياسي: سفير جمهوري اسلامي ايران در پاريس در ديدار با نمايندگان مجلس سناي فرانسه با تشريح روند مذاكرات پيرامون پرونده هسته اي گفت: جمهوري اسلامي به دنبال استقرار صلح و ثبات در منطقه است ولي نحوه عملكرد آمريكايي ها در تحميل ديدگاه هاي خود منجر به رشد افراط گرايي در منطقه شده كه از تبعات آن همه آسيب ديده اند. سفير ايران همچنين ضمن انتقاد از قطعنامه ۱۵۵۹ سازمان ملل در خصوص لبنان آن را يك اشتباه استراتژيك از سوي غرب عنوان كرد و افزود: اين قطعنامه اساسا با شرايط و الزامات منطقه خاورميانه سازگاري ندارد و بدون مشورت با كشورهاي منطقه تنظيم شده است.

انتخاب نهم
دكتر لاريجاني:
اگر امروز مقاومت كنيم در آينده سربلند خواهيم بود
مهر: دانشجويان، رسالت بزرگي بر دوش دارند چرا كه كشور امروز در حيطه فناوري در مرز تحول است و بايد در اين راه، سعي و تلاش زيادي صورت گيرد.دكتر علي لاريجاني كه در جمع دانشجويان علوم پزشكي دانشگاه كاشان سخن مي گفت، ادامه داد: اگر امروز مقاومت كنيم ايران در آينده، سربلند و مقتدر خواهد بود و اگر بترسيم به دليل موقعيت ژئوپوليتيك ممتاز ايران هميشه زير سايه تهديدات خواهيم بود.وي با اشاره به رفتارغرب در قبال پرونده اتمي ايران اظهار داشت: برخي حركتهاي اروپايي ها براي تحقير و تخريب روحيه ما صورت مي گيرد و ما بايد با همه قدرت خود پشت مذاكره بايستيم تا آن موقع جواب بگيريم.دكتر لاريجاني در ادامه با اشاره به مشكلات كشور تصريح كرد: يكي از مشكلات اساسي ما اين است كه نوانديشي و تفكر بنيادي براساس معرفت اسلامي برپايه نياز روز صورت نگرفته است و ما در اين زمينه ضعف هاي زيادي داريم.وي گفت: ما امروز در دنياي جديد با تئوريهاي توسعه مواجه هستيم حال بايد دانشگاهيان ما تئوري عدالت را در بستر توسعه معنادار كنند ولي هنوز يا نخواسته اند يا نتوانسته اند.دكتر لاريجاني گفت: شرايط جامعه ما طوري است كه نمي توان مشكلات را با شوك حل كرد بلكه بايد علاوه بر راههاي كوتاه مدت به آرامي معضلات را مرتفع كنيم.نامزد احتمالي نيروهاي اصولگرا در ادامه در پاسخ به سئوال دانشجويي درمورد مفاسد اقتصادي گفت: به نظر من برخورد شفاف با مفاسد اقتصادي هيچ ضرري براي جمهوري اسلامي ندارد و حتي به نظر من بايد دادگاه مفسدان اقتصادي از تلويزيون پخش شود.دكتر لاريجاني افزود: ما مي خواستيم كه اين دادگاهها از سيما پخش شود و برخي هم اينچنين شد ولي كساني كه قول همكاري به ما داده بودند، در ميانه راه از پخش آن جلوگيري كردند.وي در ادامه گفت: رييس جمهور قدرت دارد و مي تواند يك مدير فاسد را بركنار كند و بنده در چنين موقعيتي حتما اين كار را خواهم كرد.دكتر لاريجاني در ادامه در پاسخ به سئوالي درمورد حضور زنان در عرصه جامعه گفت: قطعا معتقدم كه زنان در هر كجا كه توانمندي دارند، بايد حضورداشته باشند و در غيراين صورت به زنان ظلم كرده ايم.
معين عزيز ماست اما با كروبي قابل مقايسه نيست
ايسنا: حجت الاسلام رسول منتجب نيا طي سخناني در نشست مطبوعاتي كه در ستاد كروبي در ياسوج برگزار شد، در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا كروبي به نفع معين كنار خواهد رفت يا بالعكس اظهارداشت كه كروبي به هيچ وجه از صحنه انتخابات كنار نخواهد رفت. وي معتقد است كه برخي در اظهار نظرهايي كه مي كنند منظورشان اين است كه كروبي از كانديداتوري كنار رود و وقتي اصلاحات فاقد كانديداي تائيد صلاحيت شده شد، بگويند ما در انتخابات شركت نخواهيم كرد. اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: معين عزيز ماست اما قابل مقايسه با كروبي نيست. ايشان مي داند كه كروبي براي رياست جمهوري به مراتب بهتر از ديگران است. جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي نيز بايد به شيخ اصلاحات احترام بگذارند و معيارگرا باشند.
هيچگونه نظرسنجي براي انتخابات انجام نداده ايم
وزير كشور تأكيد كرد: وزارت كشور تاكنون هيچ نظرسنجي در ارتباط با ميزان شركت كنندگان در انتخابات يا كانديداها نداشته و تنها كاري كه كرده با توجه به استراتژي مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري يعني مشاركت حداكثري، ديدگاه احزاب، صاحبان انديشه، نخبگان و سلايق مختلف را در اين ارتباط جمع آوري كرده و اين ديدگاه ها را بعد از دسته بندي در اختيار مقام معظم رهبري، رئيس جمهور و بعضي از تصميم گيرندگان نظام قرار داده است.
قهر و صحنه را به ديگران واگذار كردن مشكل را حل نمي كند
مهدي كروبي طي سخناني در همايش سراسري مجمع نيروهاي خط امام(ره) ،با تاكيد بر اين كه هيچ كدام از ما نتوانستيم تشكل هاي جدي ايجاد و حفظ كنيم ، افزود: كساني كه تشكل هاي جدي ايجاد كردند، با چنگ و دندان آن را حفظ كرده اند.كروبي افزود: قهر، كنار رفتن و صحنه را به ديگران واگذار كردن نه تنها مشكلي را حل نمي كند بلكه به پيچيده كردن آن مي انجامد.دبيركل مجمع روحانيون مبارز با اظهار تاسف از نبود برنامه اي در جهت استفاده از فرصتي كه بعد از دوم خرداد ايجاد شده بود، گفت: حل مشكل، حضور جدي مردم و عبرت گرفتن از تجربه اي است كه در اين دوره داشتيم.
كواكبيان: اصلاح طلبان در صورت عدم اجماع هم پيروز انتخابات خواهند بود
فارس: دبيركل حزب مردم سالاري و كانديداي جبهه  تحكيم دموكراسي در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، مشاركت بالاي ۶۰ درصد مردم در انتخابات را زمينه ساز برد انتخاباتي اصلاح طلبان در هر شرايطي عنوان كرد.مصطفي كواكبيان در اولين سفر دوره اي خود به استانها كه از استان اردبيل آغاز شده است، در نشستي خبري گفت: اگر مشاركت مردم زير ۳۰درصد باشد از هم اكنون به اصولگرايان تبريك مي گوييم.
احمد توكلي امروز رئيس و سخنگوي ستاد انتخاباتي خود را معرفي مي كند
فارس: احمد توكلي از كانديداي اصولگرايان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري امروز طي نشستي، رئيس و سخنگوي ستاد انتخاباتي خود را معرفي خواهد كرد.اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري طي اين نشست مطبوعاتي به سئوالات خبرنگاران در خصوص مسايل انتخابات پاسخ خواهد داد.
زواره اي: مستقل به صحنه آمده ام
ايسنا:سيدرضا زواره اي كانديداهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام كرد: مستقل به صحنه آمده و از حمايت گروه يا جناح خاصي برخوردار نيست.وي در خصوص برنامه هايش در عرصه سياست داخلي گفت: از آنجا كه امنيت مردم نياز طبيعي و مهم جامعه است با مراقبت و نظارت بر كار دستگاه ها كه در زمينه سياست داخلي اثرگذار است، مي توان به تأمين اين امنيت كمك كرد. از سوي ديگر وقتي مردم از نظام اداري داخلي راضي باشند از نظر فرهنگي بر شيوه عملي آنها مؤثر خواهد بود.
رضايي: تجربه هاشمي و خاتمي را تكرار نمي كنم
ايسنا: جبهه  نسل سوم انقلاب اسلامي ايران اولين همايش انتخاباتي اش را با حضور كانديداي مورد حمايتش، محسن رضايي، برگزار كرد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين همايش انتخاباتي اعلام كرد: امتيازدهي را به هيچ وجه نمي توانم بپذيرم و تجربه  هاشمي و خاتمي را تكرار نخواهم كرد. رضايي توضيح داد: من جزو هيچ كدام از جناح هاي سياسي نيستم ولي بايد با آنها تعامل و تفاهم كرد كه مانع خدمت گزاري ما به مردم نشوند. من باج دادن و تعهد كتبي يا شفاهي و اصولا سياسي را به اين دو جناح قبول ندارم.
ابوترابي فرد: هاشمي رفسنجاني عزم بر نيامدن دارد
فارس: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات گفت: عزم هاشمي رفسنجاني بر نيامدن و فراهم كردن زمينه حضور نيروهاي جوان و كارآمد با برخورداري از پشتوانه آراي گسترده مردم است.
حسن ابوترابي فرد با اعلام اين مطلب ابراز اميدواري كرد نيت هاشمي رفسنجاني در اين باره محقق شود تا شاهد انتخاب فردي كارآمد باشيم.
اصغرزاده از حزب همبستگي جدا مي شود
ايسنا: دبيركل حزب همبستگي درباره موضع اين حزب در انتخابات رياست جمهوري و كانديداي مورد حمايت آن گفت: رفتار حزب همبستگي به تصميم گيري اعضاي شوراي عالي بستگي دارد كه رفتار من به عنوان دبيركل حزب، متفاوت از تصميم حزب همبستگي خواهد بود.ابراهيم اصغرزاده در حاشيه دومين سالگرد درگذشت دكتر محسن نوربخش در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين رفتار به معناي كناره گيري شما از حزب همبستگي خواهد بود يا خير؟افزود: من به زودي هم جدا از تصميم حزب و هم جدا از تصميم جبهه دوم خرداد عمل خواهم كرد و به احتمال قوي اين امر نشانه جدايي من از حزب همبستگي است.

اخبار كوتاه سياسي
سفر عارف به مناطق زلزله زده استان كرمان
فارس: معاون اول رئيس جمهور امروز در سفري يك روزه از مناطق زلزله زده زرند و بم در استان كرمان ديدن كرد.براساس اين گزارش محمدرضا عارف صبح ديروز در اين سفر از مناطق زلزله زده زرند ديدن كرد.
وي در اين سفر در نشست مسئولان ستاد بازسازي استان كرمان شركت كرد.
بروجردي: وزارت امور خارجه سفير فرانسه را احضار كند
مهر: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد در واكنش به قطع برنامه هاي شبكه سحر از سوي فرانسه در اروپا، وزارت امور خارجه بايد سفير اين كشور را احضار كند و به وي هشدار دهد.علاءالدين بروجردي با ابراز اميدواري نسبت به تجديد نظر فرانسه در تصميم خود گفت: در غير اين صورت طبيعتا ادعاهاي غرب و بويژه فرانسه در خصوص آزادي بيان هيچ ارزشي نخواهد داشت. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس واكنش وزارت ارشاد در برخورد با رسانه هاي فعال فرانسوي در كشور را از جمله اقدامات قابل اجرا در واكنش به اقدام فرانسه خواند.
آمريكا و رژيم صهيونيستي مانور مشترك برگزار مي كنند
آمريكا و رژيم صهيونيستي مانور مشترك پدافند هوايي را به منظور تقويت آمادگي اين رژيم براي مقابله با آنچه هرگونه حمله موشكي ايران در آينده خوانده شده برگزار مي كنند.روزنامه القدس العربي، چاپ لندن با مخابره اين خبر افزود: اين مانور نظامي كه به مدت يك ماه به طول مي انجامد جونيپر كبري (سيستم موشكي ارو ۲) نامگذاري شده است.
انگليس نمايش عمومي
۳ قايق توقيف شده اش در ايران را سازنده ندانست
بر اساس گزارش خبرگزاري رويتر، يك سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس درباره نمايش عمومي قايق هاي توقيف شده اين كشور در ايران گفت:« اين حركت روشي سازنده براي حل اين مساله نيست».اين سه قايق انگليسي با هشت سرنشين تيرماه سال جاري وارد محدوده آبي جمهوري اسلامي ايران شده بودند و ماموران نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران طبق وظيفه قانوني شان اين قايق ها را توقيف و سرنشينان شان را بازداشت كردند.گرچه خدمه اين قايق ها سه روز پس از توقيف قايق ها آزاد شدند، اما اين قايق ها از آن تاريخ تا كنون در اختيار ايران قرار دارند و قرار است احتمالا در تعطيلات نوروز در سواحل اروندرود به نمايش عمومي درآيند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |