شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۴ - Apr 16, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع):بر خار و خاشاك (سختي ها و گرفتاري ها) چشم ببند(بي اعتنا باش) وگرنه هرگز خوشحال نخواهي ماند.
نهج البلاغه / ۲۰۴
امروز با حافظ
در حق ما هر چه گويد جاي هيچ اكراه نيست
زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نيست
در صراط مستقيم اي دل كسي گمراه نيست
در طريقت هر چه پيش سالك آيد خير اوست
از سوي مؤسسه شهيد آويني و هيأت اسلامي هنرمندان:
فيلم هاي برگزيده سال ۸۳ معرفي شدند
هيات  اسلامي هنرمندان  و موسسه  فرهنگي  هنري  شهيد آويني  از ميان  فيلم هاي  مسابقه  و ميهمان  بيست  و سومين  جشنواره  فيلم  فجر، ۱۲ فيلم  را حائز شرايط مطلوب  دانست  و از ميان  آنها، چهار فيلم  را برگزيد.
به  گزارش  هيات  اسلامي هنرمندان ، فيلم هاي  خيلي  دور خيلي  نزديك ، پشت  پرده  مه ، مرزي  براي  زندگي  و جنگ  كودكانه  عنوان  فيلم هاي  برگزيده اين  هيات  و موسسه  فرهنگي  هنري  شهيد آويني  است .
بشارت  منجي ، بيدار شو آرزو، بيد مجنون ، پيك نيك  در ميدان  جنگ ، زخم  زيتون ، شكوفه هاي  سنگي ، مرثيه  برف ، و يك  تكه  نان  عنوان  ديگر فيلم هايي  است  كه  حايز شرايط مطلوب  شدند.
در مراسم  تقدير از فيلم هاي  برگزيده  كه  پنجشنبه  شب  برگزار شد، لوح  سپاس و ۴ سكه  بهار آزادي  براي  نگارش  فيلمنامه  و كارگرداني  فيلم  خيلي  دور خيلي نزديك  به  رضا ميركريمي  اهدا شد.
همچنين  لوح  سپاس  و سه  سكه  بهارآزادي  به  پرويز شيخ  طادي  براي  فيلم پشت  پرده  مه ، لوح  سپاس  و دو سكه  بهار آزادي  به  رضا اعظميان  براي  ساخت فيلم  مرزي  براي  زندگي  و لوح سپاس  و دو سكه  بهار آزادي  به  ابوالقاسم  طالبي براي  فيلم  جنگ  كودكانه  اهدا شد.
در اين  مراسم  همچنين  به  حسن  بنيانيان  رئيس  حوزه  هنري  سازمان  تبليغات اسلامي ، بخاطر ايجاد بستري  مناسب  براي  توليد فيلم هاي  خيلي  دور خيلي  نزديك ، مرزي  براي  زندگي  و بيد مجنون ، لوح سپاس  هيات اسلامي  هنرمندان  و موسسه  فرهنگي هنري  شهيد آويني  اهدا شد.
سيد عليرضا سجادپور، مدير اجرايي هيات اسلامي هنرمندان در گفت وگو با خبرنگار سينمايي مهر در ارتباط با همكاري هيات اسلامي هنرمندان با موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني جهت برگزاري مراسم برگزيدگان سينماي ۸۳ گفت: هيات اسلامي هنرمندان به عنوان يك تشكل هنري ساليان بسياري است كه در قبال رخ دادن فعاليت هاي فرهنگي عكس العمل مناسبي دارد. يكي از رخدادهاي فرهنگي جدي در عرصه سينما جشنواره فيلم فجر است كه همه ساله مورد ارزيابي هيات اسلامي قرار مي گيرد.
وي با تاكيد براين كه هيات اسلامي هنرمندان جشنواره فيلم فجر را بهار و نوروز سينماي ايران مي داند گفت : نمي توانيم نسبت به اين امر بي تفاوت باشيم. البته با اين نگاه كه سينماي ما بايد به سينماي ملي، آرمانگرا و هدفمند نزديك تر شود.
سجاد پور خاطر نشان ساخت: توليدات هنري ما بايد با صحبت هاي مقام معظم رهبري منطبق باشد . ايشان نگاهي اصولي به هنر داشته اند، بنابراين ما موظف هستيم بر اساس مجموع صحبت هاي ايشان طرح هاي اجرايي مناسبي تهيه كنيم . از سوي ديگر موسسه فرهنگي- هنري شهيد آويني در سال هاي گذشته نشان داده كه نسبت به مسائل هنري ديد منطقي داشته و كارهاي مناسبي ارائه داده است. در كل بايد اشاره كنم كه همكاري تشكل هاي اصول گرا مي تواند مثمرثمر باشد.
وي در ادامه گفت : بيشتر علاقمند بوديم مراسم برگزيدگان سينماي ۸۳ را در سالروز شهادت آويني برگزار كنيم . به دليل اين كه شهيد آويني يك پرچم، تابلوي راهنما و يك علامت است، ما موظف هستيم از نظريات مرتضي آويني در توليدات اصيل هنري بهره ببريم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه سينماي ۸۳ را چه طور ارزيابي مي كنيد، گفت : اگر سينماي ۸۳ را با سينماي هشت سال پيش مقايسه كنيم از رشد خوبي برخوردار بوده، ولي اگر با سينماي ۸۲ ارزيابي كنيم، متوجه افت مي شويم. بعد از رشد خوب سينماي ما در سال ۸۲ انتظار مي رفت كه سال ۸۳ بهتر از سال قبل باشيم، ولي اين اتفاق نيافتاد. به نظرم سينماي ايران جاي پيشرفت دارد، نبايد از اين امر غافل شد.

عبدالعلي دستغيب
پنج شاعر برگزيده معاصر را به نقد مي كشد
ايسنا: عبدالعلي دستغيب _ پژوهشگر و منتقد در نظر دارد تا به بررسي شعر نيما يوشيج، احمد شاملو، مهدي اخوان ثالث، فروغ فرخزاد و سهراب سپهري بپردازد.
دستغيب در اين باره با اشاره به تحليل منوچهر آتشي از اين پنج شاعر كه چندي پيش در پنج مجله منتشر شد، اظهار داشت:   به نظرم اين مجله ها انعكاس خوبي پيدا نكرد و به صورت مطلوب هم به كار اين شاعران نپرداخته بود و رعايت همه جوانب نشده بود، احساس كردم كه بيشتر انشا نويسي شده تا نقد و سنجش.
وي افزود: در اين آثار سعي كردم به دو عامل رابطه شاعر با جامعه و نيز خودجوشي خود هنرمند در بيان تاريخي سه زمينه توجه كنم؛ مثلا شعر ما بعد از حمله مغول به شعري غم انگيز و تراژديك تبديل مي شود، اما شاعر ما از دل اين تاريكي صدايش را بلند مي كند و حالت پارادوكسي به شعرش مي بخشد؛ مثلا در حافظ عميق ترين رنجها و پرمايه ترين اميدها را مي بينيم.
دستغيب يادآور شد: اين پنج شاعر توانسته اند تا حدي اين دو عامل را در شعرشان برآورده كنند كه خيلي خوب شناسايي نشده است.
چون ما بيشتر دنبال باورها و اعتقادات خودمان هستيم و بهتر است براي شناسايي شعر از اين مساله فاصله بگيريم و در افق روانشناسانه و جامعه شناسانه تري شعر را بررسي كنيم.
وي گفت: در حال حاضر سه مجموعه از اين پنج جلد آماده است كه شايد به نمايشگاه كتاب امسال برسند و دو مجموعه ديگر نيز به تدريج آماده خواهد شد كه توسط نشر آميتيس منتشر مي شوند.نشر نويد شيراز نيز قرار است ترجمه دو كتاب فرهنگ و تعهد مارگارت ميد و فلسفه و حقيقت نيچه را به نمايشگاه برساند.

برگي از تاريخ
اعلام تخت جمشيد به عنوان پايتخت اول ايران
جهان در روزهاي ۱۵ و ۱۶ آوريل (روزهايي چون ديروز و امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۳۳۹ ميلادي (۱۵ آوريل) يزدگرد اول به دولت روم با تأكيد يادآور شد كه دولت ايران (ساسانيان) مكلّف به حمايت از پيروان آيين زرتشت در سراسر جهان است. در سال ۴۲۲ ميلادي (درست ۲۳ سال پس از پيام يزدگرد اول به دولت روم) و در پي يك جنگ دو ساله، ميان ايران و روم (دو ابر قدرت وقت) يك پيمان صلح صد ساله امضاء شد. در سال ۱۲۰۵ (۱۵ آوريل) درست يك سال پس از غارت قسطنطنيه توسط صليبيون، بلغارها هم در منطقه آدريانوپل نيروهاي بيزانتيوم (روم شرقي به پايتختي قسطنطنيه) را شكست دادند. در همين روز و همين سال پاپ وقت اجازه نداد يهوديان در كردوبا (قرطبه) كنيسه بسازند. در سال ۱۴۵۳ لئوناردو داوينچي هنرمند و دانشمند ايتاليايي به دنيا آمد. در سال ۱۴۶۹ (۱۵ آوريل) گورو نانك پيشواي سيك ها در تالوندي در پنجاب غربي (پاكستان امروز) به دنيا آمد و از ۳۲ سالگي به ترويج آيين خود پرداخت. در سال ۱۵۹۸ گرمابه عمومي بزرگ و جالب گنجعلي خان (حكمران كرمان از جانب شاه عباس) در بازار كرمان كه اينك موزه شده است گشايش يافت. در سال ۱۹۱۲ (۱۵ آوريل) «كيم ايل سونگ» نخستين رهبر جمهوري دمكراتيك خلق كره (شمالي) به دنيا آمد و ۸۲ سال عمر كرد. در سال ۱۹۱۷ لنين از تبعيد به روسيه بازگشت و آغاز انقلاب بلشويكي (توده اي) را اعلام داشت. در سال ۱۹۸۰ ژان پل سارتر فيلسوف فرانسوي درگذشت.
و اينك برگ امروز: ۱۶ آوريل سال ۴۶۵ پيش از ميلاد رسماً اعلام شد كه پرسپوليس (تخت جمشيد) پايتخت اول ايران خواهد بود. ساختن شهر، كاخ شاه و تالارهاي پذيرايي آن ۵۱ سال طول كشيده بود. در سال ۴۶۵ پيش از ميلاد «نوروز» در تخت جمشيد برگزار شده بود، ولي در اين روز (۲۷ روز پس از نوروز) مراسم پايتخت شدن تخت جمشيد برگزار شد، زيرا اهميت روز ملي ايرانيان چنان بوده است كه نبايد حتي با پايتخت اعلام شدن يك شهر مخلوط مي شد و تحت الشعاع قرار مي گرفت. طرح ساختن تخت جمشيد از داريوش بزرگ است. در همين روز اعلام شد كه شوش همچنان پايتخت اداري ايران و محل ادارات دولتي خواهد بود كه در فصل گرما كارمندان مي توانند به همدان بروند و در آنجا انجام وظيفه كنند. همچنين اعلام شده بود كه ممكن است شاه نيز زمستان را در شوش باشد. به همين سبب مورخان يوناني، ايران را داراي سه پايتخت نوشته اند. ساختمان تخت جمشيد كه توسط اسكندر مقدوني به آتش كشيده شد از نظر وسعت و هنر معماري و فن مهندسي مهمترين عمارت پيش از ميلاد و نماد تمدن بشر عهد باستان و نشانه عظمت ايران و ايراني است.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

جلد شانزدهم«فرهنگ افسانه هاي مردم ايران» منتشر شد
گروه ادب و هنر: شانزدهمين جلد فرهنگ افسانه هاي مردم ايران از سوي انتشارات كتاب و فرهنگ به بازار كتاب راه يافته است و به گفته ناشر با انتشار دو جلد ديگر، اين مجموعه كامل خواهد شد.
جلد شانزدهم به افسانه  هايي كه عنوان آنها با حروف «م» تا «ي» شروع مي شوند اختصاص دارد.
اين مجموعه كه چند سالي است به كوشش علي اشرف درويشيان و رضا خندان (مهابادي) گردآوري، بازنويسي و تدوين و تبويب شده است، مجموعه اي از داستانهاي قومهاي گوناگون ايران را در خود جاي داده است.
علاوه بر ۱۹ جلد، ناشر در جلد بيستم فهرستنامه اي كامل از افسانه ها و نيز فهرست اعلام نامها و جايها و... را انتشار خواهد داد.
تاكنون در زمينه گردآوري افسانه ها به شكل ياد شده تنها ۵ كشور چنين كاري را صورت داده اندكه افسانه ها را به صورت الفبايي طبقه بندي و انتشار بدهند.

نگارستان
004038.jpg
۱. شاعر و معشوقه
۲. هنرمند: محمد علي زاويه
وي در سال ۱۲۹۱ هجري شمسي (۱۹۱۲ميلادي) در تهران متولد شد و از برجسته ترين شاگردان هادي تجويدي بود اما با اين همه شيوه هاي مختلفي را در نقاشي آزمود. زاويه هنرآموز مدارس صنايع مستظرفه و دانشكده هنرهاي زيبا بود. مدتي رياست موزه هنرهاي ملي را بر عهده داشت. در سال ۱۳۲۷ هجري شمسي (۱۹۴۸ ميلادي) نمايشگاهي در انگليس برگزار كرد و در نمايشگاه بين المللي بروكسل (۱۳۳۷ ه . ش) جايزه دريافت كرد. مدتي نيز به آموزش هنرجويان هنرستان هاي هنر هاي زيباي تهران پرداخت. علاوه بر نگارگري در تذهيب و طراحي قالي نيز استاد بود. در سال ۱۳۶۹ هجري شمسي (۱۹۹۰ ميلادي) در گذشت.
۳. نام و مشخصات اثر: شاعر و معشوقه/ آبرنگ و گواش روي كاغذ/ ۹۸*۷۰ سانتي متر/ ۱۳۴۸ هجري شمسي اين نقاشي از آثار بسيار زيبا و پركار محمد علي زاويه است. سمت چپ اثر مزين به معشوقي است كه به درخت تكيه داده و سمت راست اثر شاعري را با كتاب و جام نشان مي دهد. صورت ها زيبا و دقيق و منحصر به فرد كار شده است. جزئيات ديگر چون درخت، برگ ها، گل ها و تذهيب خمره بي نظير است. تابلو مزين به اشعاري به خط شكسته نستعليق و احتمالاً نوشته خود نقاش است:
گويند بهشت حور و عين خواهد بود آنجا مي و شير و انگبين خواهد بود
گر ما مي و معشوق گزيديم چه باك چـون عاقبت كـار چنين خواهد بود
۴. سبك اثر: مينياتور: مينياتور اصطلاحي براي توصيف آثار عمدتاً تك چهره در اندازه بسيار كوچك است اما در اصل به هنر تصويرسازي و تذهيب كتاب هاي خطي اطلاق مي شد. مينياتور مشرق زمين به ويژه ايران از قرن نهم هجري قمري (۱۵ ميلادي) بدون توجه به قواعد مناظر و مرايا  و تناسب اعضا پا گرفت. در مينياتور مشرق زمين رنگ جنبه تزييني داشت و جزئيات با ريزه كاري و دقتي خاص به تصوير در مي آمد.
۵. محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد/ خزانه

تازه هاي دنياي رسانه ها
زور آزمايي چين و تحركات ناسيوناليسم چيني ادامه دارد
دولت ژاپن با اعلام تصميم خود كه قصد دارد در منطقه مورد اختلاف در درياي شرقي چين دست به اكتشاف گاز بزند روابط اين كشور با چين را تيره تر ساخت. اين روابط در پي تظاهرات جوانان چيني برضد ژاپن كه مسئوليت كشتار غيرنظاميان آن كشور را پيش از آغاز جنگ جهاني دوم و در جريان آن (از سال ۱۹۳۷ به بعد) برعهده نگرفته و آنها را در يك كتاب درسي تازه تقبيح نكرده است، تيره شده بود. به همين سبب، اختلاف دو كشور همچنان سوژه تفسير رسانه ها در دو روز گذشته قرار داشت. قراراست وزير امورخارجه ژاپن ظرف دو روز آينده به پكن برود تا شايد بتواند مسئله را كه هر روز ريشه دارتر مي شود حل كند. بيشتر تفسيرنگاران حل مسئله را بعيد مي دانند و نوشته اند كه دولت چين، خود آن را دامن زده تا نه تنها مانع از ورود ژاپن به شوراي امنيت به عنوان يك عضو دائمي شود بلكه با تحريك ناسيوناليسم چيني ها آنان را آماده براي تحمل فداكاري هايي از جمله تصرف تايوان، جهش هاي بيشتر براي پيشرفت و قرار دادن چين در صدر مشرق زمين سازد. چين در پي تظاهرات وسيع مردمش، گفته است ژاپن صلاحيت اخلاقي عضويت دائم در شوراي امنيت را ندارد. نيويورك تايمز در اين زمينه نوشته است: دولت چين به تحريك احساسات ناسيوناليستي چيني ها دست زده و از آن چند هدف دارد. يكي ايستادگي غير مستقيم در برابر آمريكا كه در پي تصويب قانون تازه در پكن مصراً خواسته است كه صلح با تايوان حفظ شود. به علاوه، آمريكا اصرار دارد كه دولت چين از ثابت بودن ارزش برابري يوان (پول چين) دست بردارد و آن را شناور سازد زيرا كه كسري موازنه تجارت آمريكا و چين هرماه ۱۴ تا ۲۰ ميليارد دلار به زيان آمريكاست. طبق قانون تازه كه «هو جيانتائو» رهبر چين حامي آن هنگام طرح و تصويب بود، اگر تايوان حركت تازه اي به سوي استقلال كند، چين براي باز گردان آن به قلمرو خاك اصلي نيروي نظامي به كار خواهد برد. منابع چيني در واكنش خود گفته اند كه سوسياليسم چيني از همان آغاز كار هم به دور از ناسيوناليسم چيني نبود. همه مي دانند كه سوسياليسم برابري و عدالت ايجاد مي كند و ناسيوناليسم پيشرفت و قدرت و آماده ساختن مردم براي هرگونه فداكاري. مائو هم يك ناسيوناليست بود. مفسراني كه شهرت بي طرفي دارند نوشته اند: چين مي داند كه آمريكا و ژاپن محرك تايوان در هر اقدامي هستند كه مطابق ميل چين نيست و چين عمل متقابل خود را از طرف ضعيفتر يعني ژاپن آغاز كرده است. موضوع اكتشاف و استخراج گاز از منطقه مورد اختلاف براي ژاپن و چين اهميت حياتي دارد زيرا هر دو كشور به نفت و گاز نياز دارند. چين پس از آمريكا دومين مصرف كننده بزرگ نفت است و ژاپن از اين لحاظ مقام سوم را دارد. به هرحال چين براي اثبات رهبري خود بر شرق، روزي بايد با ژاپن درگير مي شد و درگيري با ژاپن در حقيقت نشان دادن عضلات خود به آمريكاست كه ژاپن بدون كمك آن نمي تواند كاري انجام دهد و وابسته به آن است.
دو حركت متضاد
ديروز و پريروز چند گزارش حكايت از يك گام تازه به سود آمريكا در استقرار در آسياي ميانه و آسياي جنوبي مي كرد. در پي انتشار اظهارات وزير دفاع آمريكا كه پايگاه هاي اين كشور در آسياي ميانه (شوروي سابق) از جمله قرقيزستان را حفظ خواهد كرد، مقامات تازه قرقيز گفتند كه با ادامه استقرار نظاميان آمريكايي در آن كشور مخالفت نخواهند كرد. همزمان اعلام شد كه كرزاي رئيس جمهور افغانستان تمايل خود را به واشنگتن براي همكاري هاي نظامي، سياسي و اقتصادي بيشتر اعلام كرده است كه مفسران آن را (در صورت تحقق) به نوعي اتحاد تعبير كرده اند، ولي اينك در انتظار واكنش مسكو هستند زيرا كه طبق قرار محرمانه خروج نيروهاي شوروي از افغانستان در سال،۱۹۸۹ قرار بود كه اين كشور مانند سابق (قبل از كودتا) بي طرف و بدون حضور نظامي دولت ثالث باقي بماند.
از سوي ديگر، در روسيه كه اينك از هر سوي تحت فشار و محدوديت است، روس ها تمايل علني خود را به بزرگداشت استالين و تجديد خاطره ايام قدرت ابراز داشته و در شهر «اوريول» خواهان اسم گذاري خيابان ها به نام او شده اند كه برخي مفسران اين حركت روس ها را واكنش طبيعي آنان به ادامه تعرض غرب پس از فروپاشي شوروي نوشته اند كه در صورت تقويت اين احساسات، وضعيت خطرناكي پيش خواهد آمد. به پيش بيني اين مفسران، ممكن است روس ها شصتمين سالگرد پيروزي خود را بر هيتلر، كه در آخر همين ماه است به نمايش احساسات ناسيوناليستي تبديل كنند، احساساتي كه پوتين نتواند در برابرش مقاومت كند. اواخر آوريل سال ۱۹۴۵ ارتش شوروي برلن را متصرف شد و هيتلر از بيم افتادن به دست روس ها خودكشي كرد.

برنامه هاي امروز جشنواره تئاتر دانشگاهي
داوران  بخش  نمايش  نامه نويسي  هشتمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  ايران  انتخاب  شدند.
«شارمين  ميمندي  نژاد» ، «محمد رضايي راد» و «ايوب  آقاخاني » به  عنوان  داوران  بخش  نمايش  نامه  نويسي  اين  جشنواره  معرفي  شدند.مسئول  بخش  پژوهش  جشنواره  تئاتر دانشگاهي  در گفت  و گو با ستاد خبري  اين  جشنواره  افزود: امسال  بخش  نمايش نامه نويسي  به  عنوان  بخشي  مستقل  برگزار خواهد شد.
«فهيمه  سياحان » برگزاري  مسابقه  مقاله نويسي  با موضوع  تئاتر دانشگاهي  و جلسات  سخنراني  اساتيد تئاتر را از ديگر برنامه هاي  جنبي  اين  جشنواره  دانست .
در چهارمين  روز از برگزاري  جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  «مديا كاشيگر» به  بررسي  «شر» در آثار «ژان  ژنه » خواهد پرداخت .اين  سخنراني  ساعت  ۱۴ روز شنبه  در تالار گفت وگو خانه  هنرمندان  ايران  برگزار مي شود.امروز در چهارمين  روز از برگزاري  جشنواره  تئاتر دانشگاهي ، آثاري  از «كامو» «داريوفو» و «اوريپيد» به  صحنه  مي رود.
به  گزارش  ستاد خبري  اين  جشنواره ، نمايشنامه   «عادل  ها» نوشته  «آلبر كامو» ، «روز از نو روزي  از نو» نوشته  «داريوفو» و نمايشنامه  «آلست » نوشته  «اوريپيد» نمايشنامه  نويس  بزرگ  يونان  باستان  در چهارمين  روز جشنواره  توسط گروههاي  دانشجويي  به  صحنه  مي رود.

بهارستان
يا يوسف! زليخا را ملامت مكن، كه مكافات صعب تر از آن نباشد كه او خود يافته: دردي بي قرار و درمان نه، عشقي آشكار و پنهان نه، سوزي سخت ظاهر كتمان نه، ملامت زده خلق و عذر زبان نه. او مستوجب عفو و رحمت باشد، نه مستوجب جنگ و خصومت.
تفسير سوره  يوسف _ املاي احمد بن محمد بن زيد توسي

پاسخ به پرسش پزشكي
كاهش حافظه، سيگار و سرطان پوست
دكتر روزنفلد به سه سئوال چنين پاسخ داده است:
۱ بيماري هاي مربوط به ضعف حافظه را «دمنشيا» نامند كه اينك ثابت شده است افسردگي، اضطراب و منفي نگري ريسك ابتلاء به آنها را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزايش مي دهد.
۲- خال ها و برآمدگي هاي سرطاني (پوست) از لحاظ رنگ، خطوط اطراف، اندازه و شكل با خال ها و برآمدگي هاي ديگر فرق دارد. دكتر آنها را تشخيص مي دهد، لذا به محض مشاهده خال و برآمدگي تازه براي مشاهده دكتر به او مراجعه كنيد.
۳- سيگار به ديد چشم هم آسيب مي رساند. در بيشتر بيماري هاي يك سيگاري، عامل دخانيات به چشم مي خورد و به همين سبب است كه سازمان جهاني بهداشت سيگار را قاتل شماره يك بشر نام نهاده است. از آنجا كه دولت ها مسئول محافظت از جان و مال اتباع خود هستند تكليف مبارزه با سيگار با آنهاست.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شيريني
هرگز يادم نمي رود. خروس قندي ات را پس دادم و گفتم: اين هم شد شيريني؟ و تو چشم هايت خيس شد. حالا بابا شده ام. اول برج است. به خانه مي روم، با جعبه شيريني در دست. چشم هايم خيس است، در حسرت آن خروس قندي كه روزي به تو پس دادم.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
تصور غلط مردان
لندن: بسياري از مردان تصور مي كنند، در صورت ريسك كردن و انجام حركات خطرناك موردتوجه همسران خود قرار خواهند گرفت.
اما نتايج تحقيقات دانشمندان انگليسي حاكي است، زنان نه تنها از حركات خطرناك شوهران خود خوشحال نمي شوند بلكه به انتقاد از آنها مي پردازند.زنان ترجيح مي دهند كه شوهرانشان انسان هايي محتاط باشند و به جاي انجام كارهاي خطرناك از لحاظ تحصيلات نسبت به ساير مردان برتري داشته باشند.
عاقبت مزاح كردن
تگزاس: اپراتور مركز فوريت هاي يكي از شهرهاي آمريكا به طور موقت از كار بركنار شد. چند روز پيش يك خانم با اين اپراتور تماس گرفت و درخواست كمك كرد چون دختر ۱۲ ساله اش با مشت و لگد در حال تخريب وسايل خانه بود.
اما اپراتور به جاي راهنمايي وي و اعزام نيرو، با مزاح خطاب به مادر مضطرب گفت: مي خواهي چند مأمور مسلح بفرستم تا با اسلحه، دخترت را بكشند؟
در پي اين اتفاق، اپراتور به طور موقت از مركز اخراج شد. او رسماً به اشتباه خود اعتراف كرده است.
غذاي مشترك براي انسان و سگ
نيويورك: يك شركت توليده كننده خوراك براي سگ ها در آمريكا اخيراً مواد غذايي مشترك براي انسان و سگ به بازار عرضه كرده است. اين مواد غذايي در قالب بيسكويت، شيريني و كيك عرضه مي شود كه هم سگ ها و هم انسان ها مي توانند از آن استفاده كنند.
قيمت يك جعبه از اين مواد غذايي در حدود ۳ تا ۶ دلار است.
مردم آمريكا هر سال بيش از ۵/۱۴ ميليارد دلار صرف خريد مواد غذايي براي حيوانات خانگي خود مي كنند.
زنده به گور كردن يك دقيقه اي
دهلي نو: پليس هند، ۸۰ نفر را به دليل زنده به گور كردن كودكان دستگير كرد.
همه ساله براساس يك رسم قديمي، برخي از هندوهاي اين كشور كودكان زير يكسال خود را داخل قبر قرار مي دهند و روي آنها خاك و برگ درخت مي ريزند. البته پس از اين كه براي آنها دعا خواندند، كودك را از داخل قبر بيرون مي آورند كه اين فرايند در حدود يك دقيقه طول مي كشد.پليس مي كوشد اجراي اين رسم قديمي هندو را متوقف كند.
دردسرهاي انتقال بال مرغ
نيوجرسي: حمل بال مرغ به يك رستوران در آمريكا موجب بروز آتش سوزي در اين مكان شد.
كاميوني كه هر هفته بال مرغ به اين رستوران انتقال مي داد، اين هفته نيز مانند گذشته براي تخليه بار روانه رستوران شد اما بار كاميون به كابل برق بشقاب ماهواره رستوران برخورد كرد.
در پي پاره شدن كابل برق، بشقاب ماهواره نصب شده روي پشت بام رستوران نيز سقوط كرد و روي لوله انتقال گاز شهري رستوران فرود آمد. بر اثر اين حادثه لوله گاز ترك برداشت و وقوع يك انفجار باعث شد تا رستوران طعمه حريق بشود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۵۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۱ دقيقه

گل و گياه
نخل زينتي
004035.jpg
نام علمي: Washington Filifera
خانواده: PALMAE
نيازها: مكان آفتابي و گرم با تهويه خوب در تابستان و محيطي خشك با دماي ۱۰-۵ درجه سانتي گراد در زمستان. بعد از اين كه گياه به اندازه كافي رشد كرد مي توان آن را در هواي آزاد و محيطي محفوظ مانند تراس قرار داد. سربرگها را كه قهوه اي شده با قيچي حذف كنيد. در تابستان خاك گلدان را هميشه مرطوب نگهداريد. گلدان پلاستيكي يا چوبي باريك و بلند براي كاشت آن مناسب است. خاك مناسب، قسمتهاي مساوي خاك رس + خاك برگ + كودگاوي پوسيده.
ازدياد: بذر تازه را بعد از چند روز خيساندن، در خاكي با دماي ۳۰-۲۵ درجه سانتيگراد بكاريد. جوانه زني بذر مدتي طول مي كشد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |