يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۱ - Apr 24, 2005
در مراسم روز زمين پاك و مديريت پسماندها انجام شد
تجليل رئيس مجلس از مديران و كاركنان شهرداري تهران
دكتر حداد عادل لوح تقدير وزارت كشور را به شهرداري تهران به
عنوان دستگاه برتر در صيانت از محيط زيست و مديريت پسماندها اعطا كرد
000543.jpg
گروه شهري: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: حفظ محيط زيست بايد به صورت فرهنگ در آيد و بايد نسلي تربيت شود كه به محيط زيست اهميت دهد و براي پديد آوردن اين فرهنگ كمك كنند.
دكتر غلامعلي حداد عادل ديروز در همايش روز زمين پاك و مديريت پسماندها كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: به عنوان شهروند و نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي از همه مديران و كاركنان و كارگزاراني كه در اين شهر زندگي را براي ما دلپذير مي سازند، سپاسگزارم.
وي تصريح كرد:با پيشرفت تمدن و علم و صنعت، بشر در مقابل طبيعت ايستاده است و در گذشته زندگي انسان جزئي از طبيعت بود و انسان در آغوش طبيعت زندگي مي كرد و با آن مهربان بود و ميان زندگي انساني و ساز و كارهاي طبيعي تعادل وجود داشت.
وي ادامه داد: در قرنهاي اخير با تحول صنعت، زندگي انسان امروز در مقابل طبيعت قرار گرفت و امروز انسان بر ضد طبيعت زندگي مي كند نه در آغوش و كنار آن.
حداد عادل افزود: تحول علمي و صنعتي دستيابي به انواع انرژي هاي ناشناخته را ممكن كرد و توليد انبوه تعادل را در طبيعت به هم زد و پسماندها روي دست بشر ماند و طبيعت را آلوده كرد. وي اضافه كرد: بحث درباره مباني فلسفه محيط زيست مفصل است. اين پيشرفتي كه از قرن نوزدهم در علم شروع شده، در محيط هاي صنعتي جنبه منفي خود يعني ويراني محيط زيست را نشان داد و سبب پيدايش موضوع جديدي در تمدن و فرهنگ انساني به نام «محيط زيست» شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: مسئله حقوق و قوانين ايجاب مي كند حوزه جديدي در علم حقوق با توجه به مقتضيات زيست محيطي و پسماندها ايجاد شود و جنبه ديگر آن اخلاق است كه به انسان و علوم انساني مربوط مي شود و آن توجه به محيط زيست است.
وي تاكيد كرد: التزام به رعايت حقوق ديگران و رعايت اعتدال در مصرف امري اخلاقي است و بايد ما اخلاقي دور از حرص داشته باشيم و اينكه سعادت را در مصرف بيشتر بدانيم دور از اخلاق اسلامي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: ما نمي توانيم محيط زيست و زمين پاكي داشته باشيم مگر آنكه يك ضمير پاك داشته باشيم. اگر در درون تابع اخلاق و معنويت نشويم در بيرون نمي توانيم محيط پاك داشته باشيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان سخنان خود گفت: مجلس شوراي اسلامي آمادگي دارد قوانين لازم را براي تسهيل وظايف شهرداري تهران و ساير شهرداريها به تصويب برساند و طرح هاي كارشناسي عرضه شود تا مجلس آن را به صورت قانون در آورد.
000540.jpg
وي همچنين از اقدامات سودمند شهرداري تهران تشكر كرد و گفت: تهران پيشاني نظام است و ما كه مي خواهيم براساس اسلام جامعه اي نمونه داشته باشيم بايد بدانيم كسي كه وارد اين شهر مي شود و مي خواهد بداند كه جمهوري اسلامي چه بينشي دارد در درجه اول به زندگي شهري ما نگاه مي كند.
حداد عادل تاكيد كرد: ما نمي توانيم ديگران را مجبور به مطالعه گذشته خود كنيم آنها به ظاهر شهر ما نگاه مي كنند و كساني كه ظاهر تهران را به صورت آبرومند اداره مي كنند فقط آبروي خود و مردم تهران نيست بلكه آبروي نظام است كه نشان مي دهد جمهوري اسلامي چگونه يك زندگي سالم توام با معنويت براي مردم ايجاد كرده است.
حذف سيستم دفن زباله از افتخارات مديريت شهر تهران است
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: از افتخارات مديريت شهري و سربازان محيط زيست اين است كه در سال ۸۴ ديگر چيزي به عنوان دفن زباله و توليد شيرابه در تهران نخواهيم داشت.
مهندس محمد جواد محمدي زاده افزود: اين افتخار با افتتاح يك كارخانه سه هزار تني تبديل زباله به كود كمپوست در سال جاري به دست آمده و نشان از خدمت صادقانه، فعاليت بسيجي وار، كار ارزان قيمت و تلاش بيشتر اصولگراياني است كه نه در شعار بلكه در عمل مي خواهند ثابت كنند با تكيه بر نيروهاي داخلي و همت بالا و همچنين استفاده از منابع انساني دانشگاهها مي شود كارهاي بزرگ انجام داد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران اضافه كرد: شهرداري تهران طي اين مدت به منظور صيانت از محيط زيست گسترش فضاي سبز و توسعه كمربند سبز پيراموني تهران ۵/۶ هزار هكتار جنگلكاري در سال ۸۲ و ۷ هزار هكتار در سال ۸۳ انجام دادكه امسال اين ميزان به ۱۰ هزار هكتار خواهد رسيد و همچنين در اين راستا طي سال گذشته ۱۱۸ بوستان به مساحت ۱۳۲ هكتار به بهره برداري رسيد و تا ۱۵ روزديگر نيز پارك آزادگان بزرگترين بوستان شهري كشور با مساحتي بالغ بر ۱۱۲ هكتار در جنوب شهر تهران به بهره برداري مي رسد.
000537.jpg
وي در ادامه به تلاش مديريت شهري در امر ساماندهي پسماندها پرداخت و گفت: روزانه ۷ هزارتن و در سال ۵/۲ ميليون تن زباله در شهر تهران توليد مي شود كه از اين ميزان ۱۸ هزار و ۷۰۰ تن زباله صنعتي و ۲۶ هزار تن زباله بيمارستاني است.
وي اضافه كرد: بالغ بر ميليون ها تن زباله با ارتفاع بيش از ۷۰ متر طي۴۰ سال گذشته در منطقه آلاد كوه دفن شده است وعلاوه بر توليد ۱۰ ميليون گاز متان با تجمع شيرابه هاي اين زباله ها درياچه اي با حجم ۱۵۰ هزار متر مكعب ايجاد شد لذا اين خطر زيست محيطي موجب شد تا مديريت شهري طرح هايي را براي بهينه سازي و ساماندهي پسماندهاي تهران به اجرا درآورد.
وي با اشاره به اجراي طرح بازيافت و تبديل سه هزار تن از زباله ها به كود كمپوست در سال گذشته، افزود: طرح تفكيك از مبدا نيز با هدف كاهش حجم زباله و بازيافت زباله هاي خشك -۱۵۰۰ تن در روز زباله خشك توليد مي شود- به اجرا درآمده است، هم اكنون ۱۰ تن مواد پت، ۱۰ تن كاغذ و ۱۰ هزار تن سرشاخه در روز بازيافت مي شود و بزودي ميزان پت بازيافتي به ۵۶ تن در روز خواهد رسيد كه اين ميزان فقط ۳۰ درصد زباله هاي خشك را شامل مي شود و ۷۰ درصد باقيمانده نيز تا پايان امسال وارد چرخه بازيافت قرار مي گيرد.
در اين مراسم دكتر حداد عادل لوح تقدير وزارت كشور از شهرداري تهران به عنوان دستگاه برتر در صيانت از محيط زيست و مديريت پسماندها را به مهندس محمدي زاده اعطا كرد.

مهندس بيادي تشريح كرد
اقدامات شوراي شهر براي وحدت مديريت شهري در تهران
000531.jpg
گروه شهري: نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مشاركت و حضور مستقيم مردم براي بهتر اداره شدن شهرها اجتناب ناپذير است و از دوباره كاري ها و اتلاف منابع جلوگيري مي كند.
مهندس حسن بيادي در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: بايد شرايط به گونه اي فراهم شود كه با ايجاد مكانيزم هاي مناسب و سپردن برخي امور به شوراياري محلات مردم حضور بيشتري در تصميم گيري ها داشته باشند زيرا آنان به مشكلات پيرامون خود و راه حل هاي آن آشناتر هستند.
وي خاطرنشان كرد كه شوراهاي محلات مي توانند در رابطه با پيگيري امور رفاهي، خدمات شهري و عمراني به عنوان بازوان توانمند شوراها و پشتيبان شهرداري ها در انجام امور عمل كنند.
بيادي در عين حال گفت: تصميم گيري فردي و سليقه اي و ناديده گرفتن مشاركت مردم، به نابساماني مي انجامد.
وي با اشاره به لزوم تقويت شوراها در كشور بر پرهيز از تحميل سليقه فردي در اداره امور تأكيد كرد.
نايب رئيس شوراي شهر، مشكلات كنوني تهران را نيز ناشي از رويكرد مديريتي و نوعاً بخشي نگري طي دهه هاي گذشته عنوان كرد و گفت: مشكلات مربوط به ترافيك، ساخت و سازهاي بي رويه و از بين رفتن حريم شهر ناشي از اقدامات شخصي و سليقه اي و به دور از تصميم گيري شورايي انجام شده است ازاين رو شوراها مي توانند مانع انجام كارهاي مقطعي و سليقه اي و تسريع در خدمات رساني به مردم شوند.
به گفته وي همكاري مستقيم شوراي شهر و شهرداري و مثبت نگري آنها به امور، مي تواند حركت هاي ارزنده اي را در عمران و آباداني شهر به وجود آورد.
بيادي رسيدن به يك نقطه ايده آل در اداره شهر را ترسيم چشم انداز و تدوين استراتژي هاي مناسب دانست و گفت: براي رسيدن به يك نقطه ايده آل بايد ابتدا چشم انداز و آينده شهر تعيين و برنامه هاي استراتژيك آن تدوين و اجرا شود ولي تحقق اين هدف نيازمند مديريت واحد شهري است.
وي افزود: دولت و مجلس شوراي اسلامي بايد تحقق مديريت واحد شهري را مورد توجه قرار دهند كه در اين صورت مي توان به آن ايده آل دست يافت.
بيادي گفت: شوراي شهر به نوبه خود اقداماتي را براي تحقق مديريت واحد شهري انجام داده است و در گام نخست ضمن شناسايي مشكلات و موانع موجود، سهم هر سازمان را در برطرف ساختن آنها مشخص كرده است ولي تحقق اين امر نياز به تصميم گيري جدي و يكپارچه دارد.
وي افزود: جلساتي كه شوراي شهر با سازمان هاي ذيربط در زمينه هاي مختلف ازجمله كاهش آسيب هاي اجتماعي، ساماندهي وضعيت متكديان و كارتن خواب ها، ساماندهي اوقات فراغت، ساماندهي كارگران ساختماني، ورزش عمومي و ستاد بحران داشته در همين راستا بوده است.
نايب رئيس شوراي شهر با اين حال گفت: به دليل نبود مديريت واحد شهري مشكل همچنان باقيست، زيرا شوراي شهر در شرايط موجود نمي تواند به جز شهرداري ساير سازمان ها را موظف به انجام كاري كند بلكه تا به حال با خواهش و درخواست و تفاهم با آنها اقداماتي را در اين زمينه انجام داده است.
وي افزود: اين تفاهم نامه ها بايد با تصويب مجلس و تهيه دستورالعمل از سوي دولت شكل قانوني پيدا كند به اين مفهوم كه براي اداره شهر در سطح كلان، يك مركز تصميم گيري كند.

انتقال ايستگاههاي حمل زباله
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران از انتقال تدريجي ايستگاههاي حمل زباله همجوار با محل سكونت شهروندان تهراني همزمان با احداث ايستگاههاي جديد خدمات شهري خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس مصطفي سليمي با اعلام اين خبر افزود: در حال حاضرعمليات احداث ۵ ايستگاه جديد خدمات شهري از جمله در مناطق ۱ ، ۶ و ۱۳ توسط حوزه خدمات شهري شهرداري تهران در حال اجراست كه در صورت بهره برداري از اين ايستگاهها امكان انتقال برخي از ايستگاههاي خدمات شهري فعلي كه همجوار با بافت مسكوني مناطق است وجود خواهد داشت.
وي اظهار داشت: مراحل احداث ۵ ايستگاه جديد خدمات شهري تا ۷۰ درصد پيشرفت داشته و پيش بيني مي شود همگي تا پايان ماه آينده به بهره برداري برسد.
مهندس سليمي با بيان اينكه اغلب ايستگاههاي همجوار مناطق مسكوني زماني احداث شده كه شهر در شرايط امروز قرار نداشته و ايستگاهها دور از محل سكونت شهروندان واقع شده بود، تصريح كرد: با الگوبرداري از ايستگاههاي مدرن خدمات شهري كشورهاي پيشرفته در عمليات احداث ايستگاههاي جديد شهر تهران، عملكرد تمام ايستگاهها مورد بازنگري و اصلاح قرار خواهد گرفت بطوري كه استانداردهاي زيست محيطي و بهداشتي به طور كامل رعايت شود.

ادامه ساخت و سازهاي بي رويه
در حريم رودخانه جاجرود
000528.jpg
فارس: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با ابراز نگراني از روند رو به رشد ساخت و سازهاي اطراف رودخانه جاجرود گفت: اين ساخت و سازها در حريم رودخانه يكي از مهمترين منابع تامين كننده آب شرب تهران را با بحران مواجه مي كند.معصومه ابتكار افزود: براساس مصوبه شوراي امنيت ملي ساخت و ساز اطراف اين رودخانه ممنوع شده است بنابراين بايد به طور كامل وضعيت رودخانه  از نظر آلودگي كنترل، كانون هاي جمعيتي از اطراف رودخانه دور و ساخت و سازهايي كه انجام مي شود كنترل شده و فاصله و حريم در آنها رعايت شود تا آلودگي هاي آنها وارد رودخانه نشود.

خروج ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده
000525.jpg
فارس: مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه از بازنشستگي ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده و ورود تدريجي ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز و ديزلي به ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال جاري خبر داد.مصطفي نوريان با اعلام اين خبر افزود: اين اتوبوس ها به تدريج در سال جاري به ناوگان اتوبوسراني شهر تهران اضافه خواهند شد كه بخشي از آنها ساخت داخل و بخشي نيز براساس توافقات صورت گرفته خريد از خارج خواهد بود.وي همچنين با اشاره به وجود ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسراني شهر تهران، اظهار داشت: سال گذشته ۶۰۰ دستگاه از اين اتوبوسها از چرخه خارج شد.

آلومينيوم و پلاستيك ۱۰۰ سال
در طبيعت باقي مي مانند
000534.jpg
آسمان آبي ايران : آلومينيوم و پلاستيك چنانچه بازيافت نشوند تا صدها سال در طبيعت باقي مي مانند. براي توليد هر تن آلومينيوم ۴۰۰ تن سنگ معدن و ۷ تن سنگ و قير مصرف مي شود كه در صورت بازيافت در مصرف اين مقدار سنگ و قير صرفه جويي خواهد شد. به عبارت ديگر دورانداختن يك قوطي آلومينيومي مثل اين است كه ۵/۲ ليتر بنزين روي زمين ريخته باشيم.اداره كل محيط زيست استان خوزستان همچنين مي افزايد: با بازيافت يك كيلوگرم شيشه مي توان در مصرف ۱۱۰ كيلو كالري انرژي صرفه جويي كرد.

متروي هشتگرد به تهران وصل مي شود
امضاي قرارداد راه اندازي قطار مهرشهر - هشتگرد
گروه شهري: قرارداد ساخت و راه اندازي مسير ريلي قطار مهرشهر _ هشتگرد با حضور وزير مسكن و شهرسازي و سفير چين به امضاي طرفين ايراني و شركت نورينكوي چيني رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس اين قرارداد، اجراي اين پروژه، كه ظرف ۴ سال آينده به بهره برداري مي رسد به طول ۲۵ كيلومتر براي سرعت ۱۳۰ كيلومتر در ساعت طراحي شده كه تا ۲۴۰ كيلومتر در ساعت ظرفيت افزايش سرعت دارد. اين سيستم در افق سال ۱۴۰۰ سالانه ۷۳ ميليون مسافر جابه جا مي كند.
مهندس محمود ميريان مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد كشور در حاشيه مراسم امضاي اين قرارداد گفت: اين قرارداد كه شامل اجراي خط، تهيه تجهيزات الكترونيكي و مخابراتي، خريد واگن ها و دو دستگاه لوكوموتيو مي باشد، از طريق فاينانس كشور چين با اعتباري بالغ بر ۱۳۶ ميليون در جهت طراحي فازهاي ۱ و ۲ در بخش هاي سويل مكانيك، الكترونيك و ساير موارد آغاز مي شود و طبق توافق به عمل آمده با طرف چيني، بازپرداخت هزينه پروژه بعد از بهره برداري آغاز و به صورت اقساط يك دوره ۱۰ ساله پرداخت مي گردد.
وي افزود: هزينه سفر در مسير مهرشهر _ هشتگرد مشابه هزينه قطار تهران _ كرج در نظر گرفته شده و فاصله زماني بين دو قطار در ساعت اوج تقاضاي سفر هر ۱۰ دقيقه خواهد بود كه از اين طريق مسافران طي ۱۲ دقيقه از شهر جديد هشتگرد به ايستگاه مهرشهر منتقل مي شوند و از طريق ادامه مسير مترو به نقاط مختلف تهران دسترسي پيدا خواهند كرد.
به گفته وي قطارهاي اين ميسر دوطبقه خواهند بود و ايستگاه شهر جديد هشتگرد از مدرنترين تجهيزات خدمات ايستگاهي نظير پارك سوار، فروشگاه، پمپ بنزين و گاز، تعميرگاه و كارواش برخوردار است.

دكتر احمدي نژاد :
شايعه تغيير مديريت همشهري را تكذيب مي كنم
مهر:شايعه تغيير مدير عامل و سردبير روزنامه همشهري از سوي شهردار تهران تكذيب شد. پيرو درج شايعاتي مبني بر تغيير مهندس عليرضا شيخ عطار مدير عامل و سردبير روزنامه همشهري در برخي از سايتهاي خبري غير رسمي، خبرنگار سياسي خبرگزاري مهر طي تماسي با دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران و مدير مسئول روزنامه همشهري نظر وي را در اين زمينه جويا شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر احمدي نژاد ضمن تكذيب اين شايعات بر افزايش تيراژ روزنامه و همچنين بهبود نسبي امور كيفي روزنامه در دوران مديريت فعلي تاكيد و از همه اصحاب قلم و رسانه خواست تا در درج مطالب و انتساب آن به افراد مختلف رعايت اخلاق اسلامي و حرفه اي را بنمايند.
يادآوري مي شود برخي سايت هاي اينترنتي طي هفته هاي گذشته اخباري را منتشر كرده اند كه بر اساس آن ادعا شده است، شهردار تهران بنا دارد كه مديرعامل و سردبير همشهري را تغيير دهد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |