يكشنبه ۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۲ - Jun 26, 2005
رئيس قوه قضاييه در همايش حاشيه نشيني و امنيت قضايي :
شبكه هاي سازماندهي شده، حاصل حاشيه نشيني است
000702.jpg
گروه اجتماعي _ زهرا رفيعي: اولين همايش حاشيه نشيني و امنيت قضايي با حضور رئيس قوه قضاييه و وزراي اطلاعات، بهداشت و درمان، مسكن، رفاه و تامين اجتماعي به همت دادگستري تهران برگزار شد.
آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي، با مهم دانستن موضوع همايش گفت:  حاشيه نشيني تنها محدود به بخشي در كنار شهرهاي بزرگ نمي شود. فقر، بيكاري و تكدي  بخشي از مشكلات مردم اين قسمت از شهرهاست. حاشيه نشيني همچنين مي تواند باعث ايجاد فسادهاي اخلاقي و فرهنگي و اقتصادي و بعضا سياسي شود. در بسياري از حاشيه  هاي كلان شهرها زمينه هاي ايجاد باندهاي مافياي اقتصادي، زيرزميني، قاچاق و پولشويي وجود دارد.وي در ادامه از دو ركن اصلي آينده نظام براي برخورد با پديده خطرناك حاشيه نشيني نام برد و گفت: دستگاه قضايي به عنوان نهاد برخوردكننده با حاشيه نشين ها بايستي برنامه ريزي هاي خود را جهت مقابله با معلول اين پديده به اجرا بگذارد. همچنين دستگاه ها و نهادهاي اجرايي در راستاي چگونگي از بين بردن حاشيه نشيني بايستي با علت ايجاد آن برخورد كنند.وي استفاده از شوراهاي حل اختلاف و ستادهاي امنيت اجتماعي را از راهكارهاي پيش رو براي مقابله با پديده حاشيه نشيني عنوان كرد و گفت: حذف حاشيه نشيني به طور كامل امكان پذير است در اين راه مي توان از تجربه هاي كشورهاي ديگر استفاده كرد. اينكه بخواهيم مناطقي مانند خاك سفيد را متلاشي كنيم راه حل مناسبي نيست. آنها اكنون در مناطق مختلف شهر پخش و منشاء فساد در مناطق مختلف ديگر شده اند.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اينكه اولين راه حل تعيين يك مكان مناسب با ايجاد زيرساخت هاي مناسب براي آنها است، گفت: پيشنهاد مي كنم به تدريج با دراختيارگذاشتن امكانات بنياد يك شهر هرچند فقيرنشين ولي در چارچوب  هاي فرهنگي اجتماعي را فراهم كنيم.
حاشيه تهران را به متن متصل نكنيم
علي يونسي وزير اطلاعات در ادامه همايش حاشيه نشيني و امنيت قضايي گفت: حاشيه نشيني كه معلول توسعه نيافتگي است؛ رشد زياد جمعيت و نياز روستاها و شهرهاي كوچك به امنيت و شغل، مهاجرت را ايجاد مي كند. حاشيه نشيني تنها يك كمربند فيزيكي در اطراف شهرهاي بزرگ نيست بلكه يك فاصله معنوي بين مردم است.
وزير اطلاعات با اشاره به اينكه هيچ يك از كانديداها در مورد وضعيت حاشيه نشينان برنامه اي اعلام نكرده اند گفت: حاشيه نشيني يعني فاصله از كرامت، مزايا و فرصتهاي مختلف كه يك شهروند به صورت عادي از آن برخوردار است. آنچه كه در پاكدشت اتفاق افتاد زنگ خطري بود كه براي مدتي وجدان هاي ما را به تكاپو انداخت.
حجت الاسلام علي يونسي در ادامه گفت: بخشهايي كه به عنوان حاشيه نشيني در اطراف شهرها قرار دارند به نوعي شهرهايي بي دولت و حاكميت هستند.
وي در پايان تاكيد كرد: مبادا حاشيه را به متن متصل كنيم. اگر حاشيه تهران به متن و بخش اصلي شهر وصل شود، همه حاشيه نشين هاي شهرهاي مختلف به تهران خواهند آمد.
سند توانمندسازي و ساماندهي سكونت هاي غيررسمي
علي عبدالعلي زاده وزير مسكن در مورد مشكلاتي كه اسكانهاي غيررسمي ايجاد مي كند، گفت: در حال حاضر يك هشتم جمعيت شهري (۸ ميليون نفر) در حاشيه شهرهاي بزرگ زندگي مي كنند كه سه چهارم اين جمعيت در ۱۰ شهر بزرگ كشور قرار دارند. چشم انداز پيش روي از ۲ برابرشدن اين تعداد در ۱۰ سال آينده خبر مي دهد.
وي با اشاره به مشكلات اين پديده گفت: حاشيه نشيني پديده موقتي و روبه زوال نيست. خانواده اي كه به حاشيه شهري بزرگتر از روستاي خود مهاجرت مي كند، بدنبال امكانات و رفاه بيشتر است . او به اين فكر مي كند كه اگر زماني فرزندش مريض شود به راحتي به خدمات پزشكي دسترسي خواهد يافت. فرزند كساني كه سالها قبل به حاشيه شهرها مهاجرت كرده اند، خود را اهل آن شهر مي دانند و ديگر در برخورد با مسائل، امكانات آلونك خود را با روستاي پدرش مقايسه نمي كنند بلكه با برجهاي بالاي شهر و مناطق مرفه نشين مقايسه مي كند. چالش بعدي اسكان غيررسمي، مسائل بهداشتي است كه بهداشت درون شهرها را شديدتر و بيشتر تهديد مي كند.
علي عبدالعلي زاده با اشاره به اينكه عدالت اجتماعي و توسعه پايدار تنها با از بين رفتن شكافهاي طبقات اجتماعي ايجاد خواهد شد، در مورد تجربه بانك جهاني در مورد ساماندهي وضعيت حاشيه نشيني در كشورهاي پيشرفته گفت: حذف سريع و جايگزيني آلونكها با خانه هاي دولتي ممكن نيست، اگر چنين كاري را در شهري مثل تهران انجام دهيم، انگيزه براي مهاجرت افزايش خواهد يافت. بانك جهاني در برخورد با اين مسئله به اين نتيجه رسيده است كه پرداختن به حل مشكلات اسكان غيررسمي هيچ منافاتي با پرداختن به توسعه روستايي و ايجاد تعادل هاي منطقه اي ندارد. استفاده از منابع دروني اين اجتماعات با ايجاد انگيزه هايي توسط منابع دولتي ممكن است.
وي با اشاره به موفقيت هايي كه در حاشيه شهرهاي زاهدان، كرمانشاه و بندرعباس بدست آمده است، گفت: بسترسازي مشاركت فراگير مردم، تجهيز و تقويت منابع محلي براي چاره جويي مشكلات غيررسمي، ايجاد مهارت در بزرگسالان، ايجاد انگيزه و دوسويه كردن ارتباط با مردم و ... از جمله رهيافت هاي سند توانمندسازي و ساماندهي سكونت هاي غيررسمي است.

همزمان با روز جهاني مبارزه با مواد مخدر
نخستين بيمارستان ۴۰۰ تختخوابي درمان معتادان
كشور افتتاح مي شود
000708.jpg
گروه اجتماعي:ليلا خاكسار- نخستين و بزرگترين بيمارستان درمان معتادان كشور با ظرفيت ۴۰۰ تخت در تهران، امروز همزمان با روز جهاني مبارزه با مواد مخدر افتتاح مي شود.
دكتر علي هاشمي دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اين مطلب گفت: با همه تلاش هايي كه در زمينه مبارزه با مواد مخدر صورت مي گيرد كه قابل اهميت و ارزنده است، اما تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر طي سال هاي اخير همچنان به سوي كاهش تقاضا بوده تا با تلاش هاي فرهنگي و بالا بردن فرهنگ مقابله فرهنگي بتوانيم گامي مؤثر در اين خصوص برداريم.
دكتر علي هاشمي همچنين با اشاره به امحاي ۵۰ تن مواد مخدر اعم از حشيش، سوخته، شيره  و ... در مراسم «روز جهاني مبارزه با مواد مخدر» در دانشگاه علوم انتظامي و با حضور تمامي مسؤولان مربوطه داخلي و سفراي خارجي، در خصوص عناوين ايام هفته جهاني «مبارزه با مواد مخدر» تصريح كرد: يكشنبه ۲۹ خرداد ماه با عنوان «مبارزه با مواد مخدر، مشاركت عمومي و تشكلهاي مردمي» ، دوشنبه ۳۰ خرداد «مبارزه با مواد مخدر، جوانان و اطلاع رساني» ، سه شنبه ۳۱ خرداد «مبارزه با مواد مخدر، درمان اعتياد و كاهش آسيب» ، چهارشنبه اول تير ماه «مبارزه با مواد مخدر، ناركوتروريسم» ، پنجشنبه ۲ تير ماه «مبارزه با مواد مخدر، زيانهاي اقتصادي آن» و جمعه ۳ تير ماه «مبارزه با مواد مخدر و تأثير دين در كاهش آسيبهاي اجتماعي» نامگذاري شده است.
وي با اشاره به نامگذاري روزهاي شنبه و يكشنبه۴، و ۵ تير ماه، به ترتيب با عنوان «مبارزه با مواد مخدر، پيشگيري اوليه» و «مبارزه با مواد مخدر، تقدير از شهداي اين عرصه» گفت: همزمان با اين هفته سه نمايشگاه از دستاوردهاي عرصه مبارزه با مواد مخدر در مجمع فرهنگي شقايق، پارك رازي و فرهنگسراي دانشجو برگزار خواهد شد.
پيام كوفي عنان به مناسبت روز جهاني مبارزه با مواد مخدر
دبير كل سازمان ملل متحد آمار مصرف كنندگان مواد مخدر در جهان را ۲۰۰ ميليون اعلام كرد.كوفي عنان در پيامي كه به مناسبت روز بين المللي مبارزه با مواد مخدر، ۲۶ ماه ژوئن ۲۰۰۵ ، ۵ تيرماه ضمن اعلام اين مطلب افزود: براي به دام افتادگان اعتياد، تنها راه خلاص درمان است و گزينه جست وجو براي درمان نه تنها شهامت آميز، بلكه اغلب نجات زندگي است. آنهايي كه جسارت بستن مسير استفاده از مواد مخدر را بر روي خود ندارند، بايد درس شجاعت از ديگران بياموزند و به گونه اي راسخ پرهيز از مواد مخدر را انتخاب كنند.
حميد صرامي مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز گفت: موضوع آموزش و مصون سازي افراد سالم در مقابل مواد مخدر به منظور پيشگيري از اعتياد از سال ۸۱ مطرح شد و در سال ۸۲ به تثبيت رسيد و از سال ۸۳ فعاليت هاي مردمي آغاز و امسال براساس برنامه چهارم توسعه به صورت فراگير اجرا مي شود.

رفتارهاي پرخطر عامل ۷۵درصد از حوادث جاده اي است
000705.jpg
فارس: فرمانده پليس راه كشور مهمترين دشمن مسافران و رانندگان را رفتارهاي پرخطر رانندگي دانست و اعلام كرد: اين رفتارها عامل بيش از ۷۵ درصد از حوادث مرگبار و جراحت بار جاده اي است.
سردار «رويانيان» گفت: هنگامي كه راننده اي با تخطي از سرعت مجاز، شش نفر از اعضاي خانواده اش را به كام مرگ مي كشاند، آيا دشمني سخت تر از اين رفتار پرخطر وجود دارد.
فرمانده پليس راه كشور ادامه داد: ارتكاب رفتارهاي پرخطر عامل بيش از ۷۵ درصد از حوادث مرگبار و جراحت بار جاده اي است.
سردار رويانيان سرعت و سبقت غيرمجاز، رانندگي بي حوصله و توام با خستگي و عدم رعايت فاصله طولي با خودروي جلويي را از عوامل اصلي تهديدكننده سلامت و امنيت سفر برشمرد و تصريح كرد: بيش از ۱۸ هزار نفر از هموطنان ما در سال ۸۴ بر اثر سانحه رانندگي در جاده هاي كشور كشته و ده ها هزار نفر نيز مجروح شده اند.
فرمانده پليس راه كشور خاطرنشان كرد: در سال ۸۳ روزانه حدود ۵۰ نفر در جاده هاي كشور بر اثر تصادفات رانندگي جان باخته اند. به عبارتي در هر ساعت بيش از دو نفر در جاده ها كشته شده اند. سردار رويانيان از مهار ميزان تصادفات در سال ۸۴ نسبت به سال قبل خبر داد.
و ي افزود: با فرا رسيدن ايام تابستان و سفرهاي تابستاني، رانندگان بايد براي تامين سلامت خود و خانواده شان قبل از حركت از سلامت خودروي خود اطمينان داشته باشند و نقص فني آن را برطرف كنند. او به رانندگان توصيه كرد تا در رانندگي هاي طولاني هر دو ساعت يك بار كمي استراحت داشته باشند و از رانندگي پي در پي و ممتد خودداري كنند.

جسته ، گريخته
000711.jpg
كاهش نوزادان مبتلا به تالاسمي
گروه اجتماعي :مديرعامل انجمن تالاسمي اعلام كرد طبق پيش بيني هاي انجام شده در كشور سالانه مي بايست ۱۵۰۰ نوزاد تالاسمي متولد مي شدند كه با اجراي برنامه هاي پيشگيرانه اين رقم به ۳۱۲ تولد كاهش يافته است. دكتر هاديپور با اشاره به اين كه ۱۸ هزار و ۴۶۹ بيمار تالاسمي در كل كشور ثبت شده است، گفت: استان مازندران با ۲ هزار و ۵۶۳ نفر بيشترين و زنجان با ۵۸ بيمار كمترين آمار بيماران تالاسمي را به خود اختصاص داده  است.وي با بيان اينكه تالاسمي بيماري مناطق حاشيه درياست، افزود: اما امروز به علت مهاجرت و ازدواج غير بومي، تالاسمي در سراسر كشور شيوع پيدا كرده است. مديرعامل انجمن تالاسمي به ايسنا گفت: در حال حاضر تعداد بيماران تالاسمي در تهران يكهزار و ۶۱۸ نفر است.
ناباروري مردان در حال افزايش است
ايسنا: آمار و ارقام اخير نشان مي دهد، اين امكان وجود دارد كه در آينده ناباروري در ميان مردان بيشتر از زنان باشد.شبكه خبري بي بي سي گزارش داد تاكنون اين مسأله به طور مساوي (۴۰-۴۰) ميان مردان تقسيم شده بود كه ۲۰ درصد نيز مربوط به مشكلات مشترك مي شده است، با اين حال آمارهاي اخير نشان مي دهد كه اقدامات و درمان هاي پزشكي براي مردان نابارور نسبت به زناني كه چنين مشكلي دارند در حال افزايش است.
تصويب آيين نامه خبرگزاري هاي غيردولتي
فارس: مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي تصويب آئين نامه فعاليت خبرگزاري هاي غيردولتي را با وجود نبود مقررات قبلي مثبت ارزيابي كرد و در اين باره گفت: وزارت ارشاد ۷ مجوز براي خبرگزاري هاي غيردولتي صادر كرده است كه شامل ميراث فرهنگي، فارس، مهر، ايسنا، ايلنا، قدس و ايكنا مي شود. وي افزود: خبرگزاري سينا موردي خاص بوده كه مراحل تصويب مجوز آن در حال انجام است و به احتمال زياد از وزارت ارشاد مجوز فعاليت دريافت خواهد كرد. وي افزود: تا پيش از تصويب آئين نامه فعاليت خبرگزاري هاي غيردولتي تمامي اين خبرگزاري ها مجوزدار تلقي مي شدند اما پس از تشكيل هيأت نظارت بر خبرگزاري ها تقاضاهاي جديد بر اساس آئين نامه بررسي مي شود اگرچه خبرگزاري هاي مجوزدار بايد با شرايط آئين نامه جديد تطابق داشته باشند.
انتشار شماره جديد عصر تبليغات و بازاريابي
سومين شماره ماهنامه عصر تبليغات و بازاريابي در ۹۶ صفحه، كاغذ تمام گلاسه، تمام رنگي به قيمت ۲۰۰۰ تومان منتشر شد. براي خريد آن به كيوسك هاي روزنامه فروشي  در سراسر كشور مراجعه كنيد.در سرمقاله اين شماره با عنوان «سازمان ملي بازاريابي، ضرورت ملي» مي خوانيد: غفلت از احترام به كرامت مصرف كننده، آسيبي ملي كه در زدودن آن درنگ نبايد كرد.از اين رو ضروري است وزارت محترم بازرگاني، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگاني، نهادهاي صنعتي، خبرگان توليد كالا و خدمات، استادان دانشگاه، پژوهشگران در قلمروهاي اقتصاد كلان كشور، گرد هم آيند و با ارزيابي هاي كارشناسانه بر آن باشند تا چرخه توليد، تبليغات و بازاريابي را با اتكاي به رضايت مصرف كننده به تعريفي سازگار با منافع ملي برسانند و اين مهم ميسر نيست مگر آن كه پيشنهاد تشكيل سازمان ملي بازاريابي را جدي بگيريم و سهم خود را در بازار پر رقابت ملي و بين المللي افزايش دهيم.براي آشنايي با انديشه هاي مدير بازاريابي كوكاكولا بايد به صفحه ۱۲ تا ۱۵ اين ماهنامه مراجعه كرد. از موفقيت هاي زيمن آگاه مي شويد كه توانست فروش كوكاكولا را از ۱۰ ميليارد جعبه به ۱۵ ميليارد جعبه يعني ۵۰ درصد افزايش دهد.
اگر علاقه مند باشيد يك برنامه  بازاريابي اثربخش تدوين كنيد مي توانيد صفحات ۲۱ تا ۲۳ اين ماهنامه را بخوانيد و ده ها مطلب خواندني ديگر.

تعداد دروس و سؤالات كنكور تغيير نكرده است
گروه علمي فرهنگي: تعداد دروس، سؤالات و زمان پاسخگويي آزمون سراسري سال ۸۴ دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي اعلام شد. به گزارش ايسنا ،كنكور سراسري امسال با آزمون گروه آزمايشي رياضي و فني از صبح روز پنجشنبه ۹ تير ماه در سراسر كشور آغاز مي شود و تا روز شنبه ادامه دارد. آزمون سراسري سال ۸۴ تفاوتي با كنكور سال گذشته ندارد و از نظر تعداد دروس، سؤالات و زمان پاسخگويي آزمون سراسري ۸۴ نسبت به سال گذشته هيچ تغييري نكرده است.

معاون آموزشي وزير علوم:
بخش خصوصي مجاز به تاسيس مراكز
آموزشي علمي كاربردي شد
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد:  ايجاد دوره هاي علمي كاربردي در بخش غيردولتي به تصويب شوراي گسترش رسيد.
دكتر حسن خالقي، در گفت وگو با ايسنا اعلام كرد:بر اساس آخرين مصوبات شوراي گسترش آموزش عالي، افراد واجد شرايط مي توانند براي تاسيس مراكز آموزش عالي علمي كاربردي غير دولتي از شوراي گسترش آموزش عالي مجوز بگيرند و مشابه مراكز دولتي، دوره هاي علمي كاربردي ارايه كنند. وي افزود: همچنين دانشگاه هاي دولتي نيز مي توانند با كسب مجوز نسبت به اجراي رشته هاي علمي كاربردي در دانشگاه خود اقدام كنند.
معاون آموزشي وزارت علوم افزود: هدف از اجراي اين طرح فعال كردن بخش غيردولتي براي گسترش و توسعه دوره هاي علمي كاربردي است.
بخش خصوصي مي تواند متقاضي ايجاد دوره هاي پودماني و بلندمدت شود.
وي با بيان اينكه در حال حاضر دوره هاي علمي كاربردي به دو گونه پودماني و بلندمدت ارايه مي شوند، تصريح كرد: اين مراكز با كسب مجوز مي توانند هم متقاضي برگزاري دوره هاي پودماني باشند و هم دوره هاي بلندمدت علمي كاربردي را در مقطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته اجرا كنند.
وي با اشاره به آمار دانشجويان دوره هاي علمي كاربردي در كشور، گفت: در حال حاضر ۱۹۰ هزار نفر دانشجوي مقاطع كارداني و كارشناسي دوره هاي علمي كاربردي هستند.
وي تعداد مراكز علمي كاربردي كشور را ۴۰۰ مركز با چهار هزار مدرس و عضو هيات علمي بيان كرد و گفت: در حال حاضر نسبت هيات علمي به دانشجو در دانشگاه جامع علمي كاربردي «يك به ۵۰» است كه در طول برنامه چهارم توسعه اين نسبت به «يك به ۴۰» بهبود مي يابد.
دكتر خالقي اظهار كرد: در طول برنامه چهارم توسعه تعداد دانشجويان شاغل به تحصيل دانشگاه علمي كاربردي با رشد ۲۱ درصدي به ۵۰۰ هزار نفر و تعداد اعضاي هيات علمي آن به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مي رسد.

برگزاري همايش «خردورزان» به تعويق افتاد
ايسنا: انجمن علمي نخبگان ايران اعلام كرد: همايش خردورزان كه در راستاي تجليل و تكريم نخبگان علمي و معرفي دانشمندان جوان ايران و با همكاري وزارت علوم، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، نهاد رياست جمهوري، وزارت بهداشت، ستاد چهره هاي ماندگار، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه بوعلي سينا همدان و انجمن علمي نخبگان ايران قرار بود در تاريخ هشتم تيرماه جاري برگزار شود به دليل برخي مشكلات به تعويق افتاده است.
گفتني است، همايش خردورزان با هدف حمايت از دستاوردهاي علمي، تحقيقي پژوهشگران و مخترعان در راستاي مشاركت فعال در فعاليتهاي مورد نياز جامعه طراحي شده و به اين منظور با شناسايي دانشمندان جوان زير ۴۰ سال و معرفي آنها به عنوان الگو به نسل جوان در اين همايش از آنها تقدير به عمل خواهد آمد.
در اين همايش هفت نفر از دانشمندان جوان كشور كه فعاليت هاي علمي در سطح بين المللي داشته اند مورد تقدير قرار مي گيرند و به پنج نفر اول آنها نشان علمي «امام خميني (ره)» اعطا مي شود. در اين مراسم همچنين از حدود ۱۲ پژوهشگر جوان ديگر نيز به عنوان محققان جوان برتر كشور تقدير مي شود.
بر اساس اين گزارش عرضه شيوه ها و روشهاي جديد تحقيق، مطالعات و تحقيقاتي كه منشأ تغيير و تحول علمي باشد، ابداع، ابتكار، اختراع و اكتشافات مهم، انتقال تحقيقات بنيادي به زمينه هاي كاربردي، كيفيت و كميت مقالات علمي در مجلات معتبر، ميزان ارجاع ديگر مقالات علمي به مقالات پژوهشگر مورد نظر، نشان هاي معتبر داخلي و خارجي، نگارش كتب درسي، دانشگاهي با كيفيت علمي مطلوب از جمله ملاك هاي اصلي برگزيدگان همايش «خردورزان» اعلام شده است.

ثبت نام دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور
تا پنجشنبه ادامه دارد
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور تا روز پنجشنبه نهم تير ماه سال جاري ادامه دارد.
نقي نوري، معاون اجرايي دانشگاه پيام نور زنجان، در گفت وگو با ايسنا، منطقه زنجان با اعلام اين خبر افزود: داوطلبان دوره هاي فراگير كارشناسي دانشگاه پيام نور مي توانند تا نهم تير ماه با مراجعه به مراكز و واحدهاي دانشگاهي پيام نور نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند. وي گفت: در حال حاضر ۱۰ رشته فراگير در مركز زنجان وجود دارد كه ۴ رشته علوم پايه و ۶ رشته نيز علوم انساني است.
معاون اجرايي دانشگاه پيام نور زنجان، اظهار كرد: آزمون دوره هاي فراگير دانشگاه با منابع مشخص و زير نظر سازمان سنجش برگزار مي شود و در واقع نوعي كنكور جديداست، البته با تعداد كمتر و بدون سقف پذيرش و با شرايطي كه با واقعيت هاي روز تطبيق بيشتري دارد.وي گفت: آمار نشان مي دهد افرادي كه از طريق فراگير وارد دانشگاه پيام نور مي شوند، ميانگين معدلشان از كساني كه بوسيله كنكور جذب شده اند، بالاتر است.نوري با رد ادعاي برخي مبني بر اينكه فارغ التحصيلان دوره هاي فراگير مدرك معادل دريافت مي دارند، اظهار كرد: مدارك اين دانشجويان تفاوتي با ساير دانشجويان فارغ التحصيل دانشگاه پيام نور ندارد، تنها وجهه تمايز اين است كه آنها بايد ترم نخست را با آمادگي كامل وارد دانشگاه شوند.

پرونده آسيب ديدگان ناشي از خطاي
انتقال خون هيچ برنده اي نداشت
مهر: انجمن تالاسمي ايران در نامه اي خطاب به رييس جمهور اعلام كرد: مطمئن باشيد كه پرونده آسيب ديدگان ناشي از خطاي انتقال خون هيچ برنده اي نداشت و ندارد، فقط قريب ۵ هزار بيمار تالاسمي و ۳ هزار بيمار هموفيلي بازنده اين پرونده اند.
در اين بيانيه آمده است: خطا در رفتارهاي انساني از جمله علم پزشكي و بالاخص انتقال خون امري طبيعي است، اما دولتها براي حفظ حقوق شهروندان خود راه هايي را براي كاهش خطا و دلجويي از افراد آسيب ديده از خطا پيدا مي كنند، در جهان امروز اصل بر اين است كه آلودگي ناشي از ابتلا به هپاتيت و ايدز در ميان بيماران مبتلا به تالاسمي و هموفيلي ناشي از يك خطاي انساني است كه دولت متولي درمان آنان است، چه خطا ناشي از واردات داروي آلوده باشد، چه ناشي از تزريق خون يا فرآورده هاي خوني آلوده توليد داخل.
همچنين مديريت كاهش خطا در سازمانهاي متولي بهداشت و درمان در صورتي گسترش خواهد يافت كه اين سازمانها بدون ترس بتوانند ميزان خطاي خود را گزارش دهند، ضرورت تدوين قانوني مناسب كه در آن حقوقي شهروندان به ويژه دريافت كنندگان مستمر خون و فراورده هاي خوني مورد توجه قرارگيرد و جنبه هاي كيفري موجود در قوانين ايران به نگاهي علمي و حقوقي تبديل گردد، بيش از هر زماني احساس مي شود، ايجاد نظام گزارش خطا و نگاه روز به خطاي انساني و ابزاري مي تواند گامي موثر براي آينده باشد.

وزارت بهداشت اعلام كرد:
مصرف دخانيات سالانه۳۰۰۰ ميليارد تومان
به كشور خسارت مي زند
ايسنا: هزينه هاي درمان بيماري هاي ناشي از مصرف دخانيات در كشور سالانه بين ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ميليارد تومان يعني ۲ تا ۳ برابر هزينه سيگار دود شده است.
به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سالانه ۱۰۰۰ ميليارد تومان در كشور هزينه مصرف سيگار و دود كردن آن مي شود كه اين هزينه ها مي تواند در راه آباداني و رفاه زندگي خرج شود.
همچنين طبق اطلاعات سازمان جهاني بهداشت، سالانه از ۳۰۰ ميليارد دلار درآمد كمپاني هاي دخانيات ۲۰۰ ميليارد دلار آن سود است و بديهي است كه براي حفظ آن حاضرند به هر اقدامي دست بزنند.
در كشورهاي پيشرفته هزينه هاي بهداشتي رسيدگي به بيماري هاي ناشي از مصرف دخانيات بين يك دهم تا ۱/۱ درصد توليد ناخالص ملي در نوسان است و حدود ۶ تا ۱۵ درصد هزينه سالانه بهداشتي را مصرف مي كند.
براساس اين گزارش نتايج تحقيقات نشان داده سيگار تقريباً بين ۱۵ تا ۲۲ سال طول عمر افراد سيگاري را كاهش مي دهد.
همچنين، نتايج تحقيقات در سازمان جهاني بهداشت و بانك جهاني نشان مي دهد كه ماليات تا حدي كه منجر به افزايش ۱۰ درصد قيمت سيگار شود موجب مي شود كه حدود ۴۲ ميليون نفر در جهان سيگار را ترك كنند.
تحقيقات نشان داده است كه افراد شاغل سيگاري باعث وارد آوردن هزينه هاي هنگفت به دوش كارفرمايان خود مي شوند؛ از طريق بالا بودن غيبت از كار، پرداخت حق بيمه زياد، كاهش بهره وري، هزينه هاي هنگفت نگهداري، بنابراين محدود كردن مصرف سيگار در محيط  هاي كاري گامي اساسي براي تشويق افراد به ترك استعمال دخانيات است.

مدير كل نوسازي مدارس استان تهران:
جان ۳۰۰ هزار دانش آموز در مدارس فرسوده در خطر است
گروه علمي فرهنگي: مدير كل نوسازي مدارس استان تهران با تاكيد بر اينكه ۹ هزار كلاس درس فرسوده در استان تهران وجود دارد، گفت: جان بيش از ۳۰۰ هزار دانش آموز به دليل حضور در مدارس فرسوده در خطر است و مسئولان بايد تدبير ويژه اي براي بازسازي اين مدارس در نظر بگيرند.
محمد اصلاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اينكه براي احداث فضاهاي آموزشي مبلغ بسيار ناچيزي در اختيار سازمان نوسازي استان تهران قرار دارد، افزود: ساخت هر كلاس درس در سال جاري نيازمند ۲۵ ميليارد تومان اعتبار است و يك مدرسه ۱۰ كلاسه ۲۵۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
وي با تاكيد بر اينكه هر سال حدود ۱۵۰۰ كلاس درس در استان تهران ساخته مي شود، گفت: افزايش قيمت زمين و نبود زمين مناسب در شهر تهران سبب فقر اين استان در زمينه فضاهاي آموزشي شده است.
مدير كل نوسازي مدارس استان تهران با اشاره به اينكه سقف و ديوارهاي ۹ هزار كلاس درس فرسوده استان تهران هر آن ممكن است بدون هيچ زلزله اي فرو ريزد، افزود: اگر كوچكترين اتفاقي براي دانش آموزان اين مدارس بيفتد دولت و مجلس مسئول هستند چرا كه خطرآفرين بودن اين مدارس بارها و بارها به دولت و مجلس اعلام شده اما اقدام جدي در اين زمينه صورت نپذيرفته است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |