يكشنبه ۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۲ - Jun 26, 2005
فروشگاه اينترنتي باز كنيد
* در سال گذشته ۳۴ ميليارد دلار كالا در اين سايت فروخته شد كه برابر توليد ناخالص داخلي كوباست.
* شمار كاربران اين سايت در سه ماهه اول۲۰۰۵ به۱۴ ميليون نفر رسيد كه بيشتر از جمعيت روسيه است.
* شمار كاربران فعال اين سايت در سه ماهه اول ۲۰۰۵به بيش از ۶۰ ميليون نفر رسيد كه بيشتر از جمعيت فرانسه است.
* سي درصد اجناس در اين سايت، به جاي شيوه حراج، با قيمت مقطوع فروخته مي شود.
000696.jpg
گروه انفورماتيك: حراجي اينترنتي eBay در آستانه دهمين سالگرد تأسيس خود براي تقويت وفاداري كاربران، به فروشندگان فرصت مي دهد براي خود وب سايت مستقل فروش كالا داير كنند.
به گزارش بي بي سي  اين سرويس موسوم به Prostores به كساني كه اجناس خود را در اين حراجي مي فروشند، امكان مي دهد صاحب نشاني اينترنتي شوند، ولي فروشهاي خود را از طريق سيستم اين حراجي انجام دهند و از تجربه مديران فروش آن بهره بگيرند.افراد بيشتر و بيشتري از eBay به عنوان فروشگاهي براي عرضه كالاي خود استفاده مي كنند و اين شركت مي خواهد به حفظ آنها ادامه دهد.
همچنين شش ماه بعد از آن كه eBay تهديد كرد كارمزدش را دستخوش افزايش شديدي خواهد كرد، گردانندگان آن مي خواهند رابطه خود را با كاربران گسترش دهند. اين شركت در ژانويه اعلام كرد كه مي خواهد كارمزد حراج ده روزه خود را دو برابر كند و به ۴۰ سنت برساند و همچنين اشتراك ماهيانه خود را براي ارائه ويتريني ساده شش دلار بالا برد و به حدود ۱۶ دلار رساند.در ده سالي كه eBay داير شده، اين حراجي به يكي از بزرگترين پروژه هاي تجاري اينترنت تبديل شده است. اين شركت در سه ماهه منتهي به مارس، از بيش از يك ميليارد دلار فروش۲۵۶، ميليون دلار سود برد كه ۲۸ درصد بيشتر از همين رقم در سال ۲۰۰۴ بود. اما به نظر مي رسد هسته كسب و كار آن كه حراجهاي اينترنتي است، رونق خود را از دست مي دهد و اين بدين مفهوم است كه اين شركت بايد مشترياني را كه از وب سايتش به عنوان ويتريني براي كالاهاي داراي قيمت مقطوع استفاده مي كنند، راضي نگه دارد. مايكل ديرينگ، مدير بازاريابي eBay مي گويد كه بيش از يكصد هزار نفر از فروشندگان پروپاقرص اين حراجي خودشان سايت ندارند و سرويس جديد مي كوشد راه اندازي سايت را براي آنها آسان سازد.وي مي گويد: اين بازار كماكان بنيان كسب و كار ما خواهد بود، ولي ما مي دانيم فروشندگان علاقه دارند خريداران را در هر جا بيابند و اين سرويس مي تواند به آنها كمك كند.
اين سرويس كه ابتدا فقط به كاربران در آمريكا عرضه خواهد شد، ماهيانه نزديك به هفت دلار هزينه در بر خواهد داشت و كاربران بابت هر معامله بايد نيم تا يك و نيم درصد ارزش آن را بپردازند.
مگ وايتمن، رئيس eBay اعلام كرد: ما مي خواهيم به كارآفرينان اينترنتي كمك كنيم تا در هر جهتي مي خواهند حركت كنند. به گفته وي، امروزه ۱۴۷ ميليون نفر از طريق اين سايت خريد و فروش مي كنند كه اگر بخواهيم از نظر جمعيت حساب كنيم، eBay مي تواند هفتمين كشور پرجمعيت جهان باشد.

۵ تا ۹ مرداد ماه:
نخستين نمايشگاه بين المللي الكترونيك، كامپيوتر،
تجارت الكترونيكي و ICT در مازندران برپا مي شود
گروه انفورماتيك: «نخستين نمايشگاه بين المللي الكترونيك، كامپيوتر، تجارت الكترونيكي و فناوري اطلاعات و ارتباطات از ۵ تا ۹ مرداد ماه امسال در مازندران (ساري) توسط انجمن SPC و با همكاري سازمان بازرگاني استان مازندران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما كاظميان، مدير اجرايي اين نمايشگاه، با اعلام اين خبر افزود: با توجه به بسترهاي اقتصادي ايجاد شده در مازندران و روند رو به پيشرفت صنعت الكترونيك و IT در مازندران، لزوم برگزاري يك نمايشگاه بين المللي در منطقه شمال كشور ضروري به نظر مي رسيد كه برپايي اين نمايشگاه با هدف فوق صورت مي پذيرد.
وي با اشاره به اين كه در اين نمايشگاه شركت هاي توليد كننده فعال در زمينه هاي الكترونيك و كامپيوتر، جديدترين محصولات و خدمات خود را ارائه مي كنند، تصريح كرد: در اين نمايشگاه متخصصان و فعالان در اين زمينه و مسئولان سازمان هاي دولتي در استان هاي شمالي كشور( مازندران، گيلان و گلستان) حضور پررنگي خواهند داشت كه اين امر فرصت مناسبي براي بازاريابي داخلي و خارجي بوده و اين نمايشگاه، اولين نمايشگاهي است كه در اين سطح در منطقه شمال كشور برگزار خواهد شد. مدير اجرايي اين نمايشگاه گفت: تجارت الكترونيكي ، دولت الكترونيكي ، آموزش الكترونيكي ، مديريت اطلاعات در سازمان ها، فناوري اطلاعات و برنامه ريزي سازماني و نيز امنيت در فناوري اطلاعات و ارتباطات از عمده محورهاي« نخستين نمايشگاه بين المللي الكترونيك، كامپيوتر، تجارت الكترونيكي و فناوري اطلاعات و ارتباطات »است.

مرورگر
كار با ويندوز آسان تر مي شود
ويژگي نرم افزار جديد مايكروسافت
000699.jpg
گروه انفورماتيك: تا چند روز ديگر نسخه جديد نرم افزار اينترنت اكسپلورر مايكروسافت كه اينترنت اكسپلورر ۷ نام دارد به بازار خواهد آمد كه مهم ترين ويژگي اين نرم افزار مطلع كردن كاربر از update هاي جديد وب سايت به صورت خودكار مي باشد.
در نرم افزار جديد IE7 يك دكمه نارنجي رنگ به چشم مي خورد كه بلافاصله پس از شناسايي يك RSS در سايت، روشن مي شود. در صورتي كه كاربر دكمه «+» را فشار بدهد نرم افزار IE7 به صورت خودكار مجهز به update  هاي جديد مي شود.
مايكروسافت اعلام كرده در تابستان جاري اين نرم افزار را به بازار عرضه خواهد كرد.
البته IE7 روز جمعه گذشته در جريان يك كنفرانس تكنولوژي در سياتل معرفي و عرضه شد.
در حال حاضر نرم افزار Mozilla Firefox كه يك نرم افزار با كد باز است داراي ويژگي مشابه IE7 مي باشد و به مشتركان خود اجازه مي دهد كه از update  هاي سايت هايي كه اغلب به آنها مراجعه مي كند مطلع شود.
البته اين حركت جديد مايكروسافت بخشي از برنامه گسترده آن براي استفاده از RSS در ويندوز جديد خود كه لانگ هورن نام دارد مي  باشد.
رئيس گروه اينترنت اكسپلورر مايكروسافت مي گويد: ما قصد داريم كه كار با كليه نسخه هاي ويندوز را براي كاربران آسان كنيم. به همين دليل بايد در تمام ويندوزها از RSS استفاده كنيم.
قرار است ويندوز لانگ هورن در ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شود. اما نسخه آزمايشي آن تابستان به بازار خواهد آمد.
ابتكار جديد مايكروسافت باعث خواهد شد كه افراد غيرفني نيز به راحتي از ويژگي هاي RSS استفاده كنند.
در حال حاضر وب لاگ ها و سايت هاي خبري بيش از پيش RSS استفاده مي كنند. سايت خبري بي  بي سي از سال ۲۰۰۳ از تكنولوژي RSS استفاده مي كند و به همين دليل كاربران مي توانند به صورت خودكار از update  هاي صورت گرفته در سايت مطلع شوند.
مايكروسافت در شرايطي اين خدمت جديد خود را عرضه مي كند كه رقابت ميان نرم افزارهاي اينترنتي بسيار داغ است.
در حال حاضر نرم افزار فاير فاكس ساخت شركت موزيلا در حال سبقت گرفتن از نرم افزار IE مايكروسافت است چون ويژگي هاي آن، امنيت كاربر را افزايش داده است.
در ۷ ماه اخير، بيش از ۵۰ ميليون بار نرم افزار فايرفاكس دانلود شده است.

دو گوش براي قطار
دانشمندان ژاپني در حال آزمايش پيشرفته ترين نوع قطارهاي «شين كانسن» هستند كه سرعت آن فراتر از ۳۶۰ كيلومتر در ساعت خواهد بود. اما دو گوش براي اين نوع قطارها نصب شده تا اين كه نقش ترمز كمكي را در مواقع اضطراري ايفا كند.
اين دو گوش روي سقف قطار نصب شده كه در هنگام وقوع زلزله از آنها به عنوان ترمز استفاده خواهد شد. قرار است اين نوع قطار در سال ۲۰۱۱ وارد شبكه حمل و نقل عمومي ژاپن بشود.

سرگرمي
HABBWOODيك سايت بين المللي آن لاين فيلم
ايرنا: براي سرگرم شدن مي توان از طريق سايت HOBBWOOD به نشاني الكترونيكي WWW.HABBOHOTEL.IT اقدام كرد.
به گزارش خبرگزاري آنسا از رم، در اين سايت لينك هاي مختلفي مربوط به سرگرمي و بازي وجود دارد.
علاقه مندان به سينما نيز مي توانند از طريق اين سايت فيلم هاي مورد علاقه شان را به صورت آن لاين يتماشا كنند.
همچنين از طريق اين سايت مي توان به اخبار و برنامه هاي مربوط به جشنواره فيلم و سينما و اهدا جوايز به برترين كارگردان و فيلمساز دست يافت.
حدود ۱۶ كشور با اين سايت همكاري مي كنند و ۲۹ميليون نفر در جهان عضو آن هستند و در ماه حدود ۳‎/۹ ميليون نفر براي عضويت در اين سايت ثبت نام مي كنند.

ابداع
ساخت وسيله نقليه جديد براي حمل و نقل در قطب
گروه دانش: محققاني كه در قطب جنوب به تحقيق اشتغال دارند از اين پس مي توانند با كمك وسيله تازه ابداع شده اي كه قادر است بر روي يخ و برف حركت كند، با اطمينان بيشتري به حركت در بخشهاي مختلف اين قاره بپردازند.
به گزارش ايرنا از لندن اين دستگاه به وسيله يك محقق انگليسي به نام جيمز مون و با همكاري مؤسسه انگليسي تحقيق در قطب جنوب (British Antarctic Survey) طراحي و ساخته شده است.
اين وسيله نقليه كه براي حمل و نقل دو نفر ساخته شده، مجهز به ابزاري است كه مسير ۳۰ متر بعدي وسيله نقليه را با استفاده از ارتباطي كه با ماهواره تعيين موقعيت برقرار مي كند، مشخص مي سازد.
دستگاه با كمك يك رادار با ماهواره متصل و با استفاده از اطلاعات ماهواره از وجود سوراخها و شكافهايي كه زير برف پنهان مانده اند مطلع مي شود.
در بخش جلويي اين وسيله نقليه دو نقاله نظير نقاله هايي كه زير تانكها قرار دارد تعبيه شده و در بخش انتهايي آن دو بالشتك بزرگ جاي دارد كه تعادل وسيله را برقرار نگاه مي دارد.

سرقت
سرقت آسان از مديران IT
گروه انفورماتيك: نيمي از مديران IT كه توسط شركت هاي بزرگ استخدام مي شوند معتقدند دسترسي به رمزهاي عبور سيستم هاي كامپيوتري اين شركت ها بسيار آسان مي باشد.
همچنين نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد كه ۱۰ درصد اين شركت ها تونر رمز عبور اصلي سيستم كامپيوتري خود را تغيير نمي دهند و به همين دليل امنيت سيستم آنها به خطر مي افتد.
از سوي ديگر يك سوم مديران IT، رمزهاي عبور سيستم را روي تلفن همراه خود ذخيره مي كنند و بقيه نيز اين رمزهاي مكتوب را در كمد و يا گاوصندوق حفظ مي نمايند.
به همين دليل ۲۵ درصد كارمندان حوزه IT اين شركت ها مي توانند به راحتي به رمزهاي عبور دسترسي پيدا كنند. اما از همه بدتر اين كه، بيش از ۱۹ درصد مديران IT، رمزهاي عبور سيستم را روي كاغذي كه روي ميز كامپيوتر آنها نصب شده نگهداري مي كنند و كارمندان با ورود به اتاق آنها مي توانند به راحتي اين رمزها را بخوانند. با توجه به اين كه ۷۵ درصد رمزهاي عبور به صورت مكتوب در اختيار مديران IT قرار مي گيرد به همين دليل احتمال سرقت آنها بسيار بالا و همچنين امكان تغيير رمزها بسيار پرهزينه و زمان بر خواهد بود.

ايران
برادران شركاء: دولت آينده با قدرت به توسعه ICT بپردازد
گروه انفورماتيك: اولين نشست هيأت عمومي نظام صنفي رايانه اي كشور ديروز در سالن تلاش وزارت كار با حضور رياست سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين نشست دبير شوراي عالي انفورماتيك با اشاره به تشكيل اين نظام گفت: پس از آن كه قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزارهاي رايانه اي در ۴/۱۰/۷۶ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، در اجراي ماده ۱۲ آن و به منظور حمايت عملي از حقوق ياد شده، نظم بخشي و ساماندهي فعاليت هاي تجاري رايانه هاي مجاز، سازمان نظام صنفي رايانه اي كشور توسط اعضاي صنف به وجود مي آيد.دكتر سپهري راد افزود: نظام صنفي رايانه اي مجموعه قواعد و مقرراتي است كه در جهت ساماندهي به ايجاد تشكيلات، تعيين وظايف و نظم بخشي به فعاليت تجاري رايانه اي و حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزاري و نظارت شوراي عالي انفورماتيك كشور تنظيم و تنسيق مي شود.
در ادامه معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با اشاره به ماهيت نظام صنفي در امر توسعه گفت: تشكيل نظام هاي صنفي كه امروز با يك نمونه آن مواجه هستيم، عامل مهمي در توسعه هر جامعه است.
دكتر حميد رضا برادران شركاء افزود: در هر نظام تصميم گيري هر جامعه سه محور كلي وجود دارد كه وجود دانشگاهيان، بخش خصوصي و دولت به عنوان جهت  سازماندهي امور، از آن جمله است.وي در ادامه در جمع خبرنگاران در خصوص بودجه تعييني براي IT در برنامه چهارم توسعه كه ابهاماتي در ميزان دقيق آن در بين كارشناسان و دست اندركاران و بطور كلي جامعه IT در كشور وجود دارد، اظهار داشت: ميزان اين بودجه قطعاً از سال گذشته بيشتر است، به علاوه اينكه دولت قصد دارد در قالب ايجاد تسهيلاتي بخش خصوصي را فعال تر كند.
معاون رئيس جمهور تصريح كرد: رقم دقيقي بخاطر ندارم، اما ميزان اين بودجه حداقل ۳۰۰ ميليارد تومان است. ولي چون در جاهاي مختلف در تبصره هاي بودجه و در بعضي كمك هاي فني و اعتباري برنامه هايي را پيش بيني كرديم، عدد دقيق آن را بايد محاسبه كنيم. وي در خصوص بودجه هاي سال گذشته در خصوص IT و پرداخت هاي طرح تكفا، اظهار داشت: بودجه هاي سال گذشته فقط در حد استفاده از حساب ذخيره ارزي كه مجلس و بعد در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيده است قابل پرداخت است.برادران شركاء تصريح كرد: بودجه چيزي نيست كه بتوانيم پرونده آن را باز بگذاريم و هنگامي كه سال تمام مي شود، پرداخت ها طبق مصوبات انجام شده و پرونده آن بسته مي شود، مگر موارد استثنايي كه در اواخر سال گذشته دولت پيشنهاد و لايحه اي را به مجلس تقديم كرد و در روزهاي آخر سال به تصويب مجلس رسيد، مورد ايراد شوراي نگهبان واقع شد و در اوايل سال جاري به تصويب مجمع تشخيص مصلحت رسيد.وي افزود پس از تصويب مجمع، به محض اينكه به ما ابلاغ شد، شروع به توزيع اعتبار كرديم كه تا پايان شهريور مجوز توزيع داريم اما به دليل نياز دستگاه ها سريعتر اين كار صورت گرفت. وي خاطر نشان ساخت: بخشي از بودجه سال گذشته تا رسيدن حد متوسط ساير دستگاه ها، به بودجه تكفا اضافه شد.
برادران شركاء در پاسخ به خبرنگار همشهري در خصوص بودجه تكفاي ۲ اظهار داشت: رقم دقيقي براي آن بخاطر ندارم، اما بحث ICT و IT هر دو با قوت در دولت مطرح است و در برنامه چهارم توسعه نيز جايگاه خود را داشته و تصور مي شود دولت آينده نيز اين موضوع را با همين روند ادامه دهد، و بودجه هم متناسب با امكانات دولت و ضرورت ها اختصاص  يابد.

اينترنت، محبوب جوانان
اينترنت به سومين رسانه مورد علاقه جوانان اروپايي بعد از تلويزيون و راديو تبديل شده است. بر اساس نتايج به دست آمده از تحقيقاتي كه اخيراً انجام شده است، جوانان علاقه نسبتاً زيادي به خواندن مطبوعات بعد از تلويزيون، راديو و اينترنت از خود نشان مي دهند.به طوري كه تقريباً ۲۴ درصد از جوانان در اروپا كه در رده سني ۱۵ تا۲۴ هستند، ۲۴ درصد از وقت خود را صرف استفاده از اينترنت مي كنند در حالي كه ۳۱ درصد از وقت خود را به تماشاي تلويزيون و ۲۷ درصد آن را نيز به گوش دادن به برنامه هاي راديويي اختصاص مي دهند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |