شنبه ۲۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۸ - Jul 16, 2005
پس از چند روز كاهش و در اثر وقوع طوفان اميلي
قيمت نفت بار ديگر رو به افزايش گذاشت
002259.jpg
گروه اقتصادي: پس از سه روز كاهش متوالي و شديد قيمت نفت در بازارهاي جهاني، با انتشار خبر بروز طوفان جديدي در خليج مكزيك موسوم به اميلي، قيمت نفت از ديروز روند رو به افزايش خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار ما، هر بشكه نفت پايه آمريكا در اواخر روز پنجشنبه براي تحويل در ماه آگوست ۵۷ دلار و ۸۰ سنت معامله شد كه نسبت به روز قبل از آن دو دلار و ۲۱ سنت كاهش داشت كه پايين ترين حد در دو هفته گذشته بود. اين درحاليست كه ديروز هر بشكه نفت پايه آمريكا براي تحويل در ماه آگوست با ۸۴ سنت افزايش به ۵۸ دلار و ۶۴ سنت رسيد.
كارشناسان نفتي علت افزايش مجدد قيمت نفت را در پيش بودن طوفان اميلي مي دانند كه با سرعت ۲۱۷ كيلومتر در ساعت به سمت خليج مكزيك در حركت است. پيش بيني مي شود فعاليت بسياري از پالايشگاه ها و مراكز نفتي مستقر در اين خليج در اثر طوفان مذكور تعطيل شود كه اين تعطيلي بر افزايش شديد قيمت فرآورده هاي نفتي به ويژه بنزين در آمريكا منجر مي شود. در اثر طوفان دو هفته گذشته دنيس در خليج مكزيك قيمت نفت به بالاترين حد در طول تاريخ تجارت نفت يعني ۶۲ دلار و ۱۰ سنت رسيده بود.
با اين حال كارشناسان نفتي پيش بيني مي كنند پس از گذشتن طوفان اميلي از خليج مكزيك مجددا فرايند كاهش قيمت نفت با سرعت بيشتري در هفته جاري آغاز شود. افزايش ميزان ذخاير نفتي آمريكا و همچنين كاهش ميزان تقاضاي بنزين در اين كشور از عوامل اين كاهش ذكر شده است.
در همين حال سازمان بين المللي انرژي در گزارش ماهانه خود درباره اوضاع بازار جهاني نفت اعلام كرد: قيمت جهاني نفت طي ماههاي آينده بيش از پيش افزايش خواهد يافت.
بلومبرگ به نقل از اين سازمان گزارش داد: قيمت نفت به دنبال افزايش نگرانيها در خصوص وقوع طوفانهاي سهمگين در خليج مكزيك و همچنين وقوع حملات تروريستي در لندن، طي ماههاي آينده افزايش خواهد يافت.
براساس برآوردهاي سازمان بين المللي انرژي، ميزان تقاضاي جهاني نفت تا پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي روزانه به كمتر از ۸۸/۸۳ ميليون بشكه خواهد رسيد.
پيش بيني قبلي اين آژانس در مورد تقاضاي جهاني نفت در سال ۲۰۰۵ ميلادي، روزانه بيش از ۳۰/۸۴ ميليون بشكه بوده است.
براساس اعلام آژانس بين المللي انرژي ميزان تقاضاي جهاني نفت طي سال ۲۰۰۶ ميلادي نيز روزانه با رشد ۱/۲ درصدي به بيش از ۶/۸۵ ميليون بشكه خواهد رسيد.
002256.jpg
اين بدان معني است كه ميزان مصرف جهاني نفت در سال ۲۰۰۶ ميلادي روزانه بيش از ۷۵/۱ ميليون بشكه افزايش خواهد يافت.
كرياج پنينگتون رئيس موسسه تحقيقات انرژي شرودرز لندن در اين باره گفت: رشد تقاضاي جهاني نفت طي سال آينده ميلادي رابطه مستقيمي با رشد اقتصاد جهاني خواهد داشت.
به نظر من تقاضاي جهاني نفت طي سال ۲۰۰۶ ميلادي نيز از روند كاملا صعودي برخوردار خواهد بود.
بر اين اساس ميزان رشد تقاضاي نفتي چين طي سال ۲۰۰۶ ميلادي به بيش از ۲/۷ درصد خواهد رسيد.
رشد تقاضاي نفتي چين در سال ۲۰۰۴ ميلادي بيش از ۱۵ درصد بوده است.
سازمان بين المللي انرژي همچنين اعلام كرد: ميزان تقاضاي نفتي جهان طي سه ماه پاياني سال جاري ميلادي، روزانه به بيش از ۹/۸۵ ميليون بشكه خواهد رسيد.

توليد خودروي ارزان قيمت چيني در ايران نهايي شد
ايسنا: ايران خودرو به شدت به دنبال توليد خودروهاي چيني زير قيمت پنج ميليون تومان است.
دبير انجمن خودروسازان افزود: براي جلوگيري از واردات خودروهاي چيني سعي مي شود اين خودروها در ايران توليد شود.
وي گفت: به همين دليل مقامات ايران خودرو در حال مذاكره با خودروسازان چيني براي توليد خودرو ارزان قيمت هستند كه در حال نهايي شدن است و به اين ترتيب ايران خودرو قصد دارد به تقاضاي بازار براي خودروهاي زير پنج ميليون تومان پاسخ دهد.
وي توضيح داد: پيشنهاد مي كنم براي كسب فناوري با خودروسازان بزرگ كار كنيم و نبايد به خودروسازان چيني كه خريدار تكنولوژي دست چندم هستند، دل خوش كنيم، اما به هر حال به نظر مي رسد فعاليت خودروسازان چيني در ايران گسترش يابد و توليد خودرو ماتيز چيني كه گران هم فروخته مي شود شروع اين داستان است.
گزارش ايسنا حاكي است كه طرح شركت ايران خودرو با يك شركت چيني براي توليد خودرويي با نام«لوبو» در آخرين مراحل خود به نتيجه نرسيد، اما ايران خودرو براي توليد خودرو براي اقشار كم درآمد زير قيمت پنج ميليون تومان با ساير شركت هاي چيني وارد مذاكره شده كه در حال نهايي شدن است.
به گزارش ايسنا، تقاضا براي خودروهاي زير قيمت پنج ميليون تومان كه خودروهاي كوچك و در اندازه ماتيز هستند، هم اكنون در ايران بيش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال است و شركت ايران خودرو قصد دارد در كاري موازي با صادرات سمند به چين به واردات
سي ك دي خودروهاي ارزان قيمت چيني بپردازد و اين خودروها را در ايران مونتاژ كند.
در همين راستا قراردادي ميان ايران خودرو و شركت «يانگ من» چين براي ايجاد پايگاه توليد سمند در اين كشور چندي پيش امضا شد.
در همين زمينه شيوا پور قائم مقام گروه صنعتي ايران خودرو در گفت وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: در حال مذاكره با چند شركت چيني براي توليد خودرو ارزان  قيمت در ايران هستيم.
البته اين كار به صورت صادرات سي ك دي سمند براي توليد در شركت هدف و واردات سي ك دي خودرو ارزان به ايران براي مونتاژ خواهد بود.
در همين حال مديرعامل گروه صنعتي خودرو، پس از بازديد وزير صنايع عراق از خطوط توليد گروه صنعتي ايران خودرو گفت: ايران خودرو آمادگي لازم براي تامين نيازهاي خودرويي عراق را دارد و در چارچوب سياست هاي جمهوري اسلامي و با هدف كمك به مردم اين كشور، به زودي يك شركت مشترك توليد خودرو تاسيس خواهيم كرد.
منوچهر منطقي افزود: گروه صنعتي ايران خودرو با پيشرفت در عرصه هاي طراحي، تيراژ توليد و كيفيت محصول، مونتاژ و نيز تنوع محصول، به مرحله اي رسيده كه از توانايي لازم براي تامين نيازهاي صنعت خودرو كشورهاي منطقه و به ويژه عراق برخوردار است.

معاون وزير بازرگاني:
دريافت مابه التفاوت نرخ كالاهاي وارداتي حذف شد
فارس: معاون وزير بازرگاني و رئيس سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف كننده از حذف مابه التفاوت نرخ كالاهاي وارداتي توسط اين سازمان خبر داد.
محمدعلي احمديان افزود: امسال از وارد كنندگان كالا و توليد كنندگان مابه التفاوتي دريافت نمي كنيم.
وي افزود: طبق برنامه سوم موظف بوديم كه براي كالاهاي وارداتي كه سود غيرمتعارفي داشته است مابه التفاوتي محاسبه و دريافت كنيم.
رئيس سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف كننده در ادامه اظهار داشت: كالاهايي كه قيمت داخلي آنها بنا به دلايلي بيشتر از قيمتهاي بين المللي بودند مشمول اين قانون مي شدند.
وي افزود: امسال به دليل اصلاحاتي كه در تعرفه هاي كالاها بوجود آمده است و اتمام برنامه سوم و عدم پيش بيني چنين قاعده اي در برنامه چهارم يا قانون بودجه ۸۴ به طور كلي موضوع دريافت مابه التفاوت منتفي شده است.
احمديان تصريح كرد: مابه التفاوتي كه در گذشته دريافت مي شد در يارانه داخلي همان كالاها مصرف مي شد و همه يارانه ها توسط سازمان حمايت بر اساس قانون صرف يارانه ها مي شد.

آمادگي ايران در تامين مالي بخشي از
طرح خط لوله گاز ايران به اروپا
دبير شوراي امنيت اوكراين از آمادگي جمهوري اسلامي ايران در تامين هزينه مالي احداث بخشي از خط انتقال گاز از ايران به اروپا خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، پيتر پروشنكو در جمع خبرنگاران در شهر كيف با بيان اين مطلب و مثبت ارزيابي كردن نتايج سفر اخير خود به تهران افزود: به همين منظور نشست معاونان وزيران نفت و انرژي كشورهاي ذينفع در تهران، بيست و چهارم و بيست و پنجم ماه جاري ميلادي (دوم و سوم مردادماه) برپا خواهد شد كه در اين گردهمايي نحوه اجراي طرح انتقال گاز ايران به اروپا از طريق اوكراين و كشورهاي شركت كننده در اين طرح مشخص خواهد شد.

افزايش ۷۰ درصدي قيمت مواد اوليه پتروشيمي
گروه اقتصادي: برخي واحدهاي توليدي مرتبط با شركت پتروشيمي ايران در پاره اي از موارد طي يك سال گذشته، با مشكلاتي در تهيه مواد اوليه مورد نياز خود روبرو شده اند. در اين رابطه با دكتر حسين محمدي عضو هيأت مديره انجمن صنفي توليدكنندگان لوله و اتصالات پلي اتيلن گفتگو كرده ايم.
***
* با توجه به اين كه براي توليد لوله هاي پلي اتيلن بيش از هر ماده اي نيازمند تأمين مواد اوليه اصلي از شركت پتروشيمي هستيد، آيا در اين عرصه با مشكلي روبرو شده ايد؟
- متأسفانه شركت هاي پتروشيمي از اواسط سال گذشته به دنبال افزايش واردات و عدم استفاده از مازاد سوبسيدي براي تهيه مواد اوليه بدون هيچ گونه اعلام قبلي اقدام به افزايش ۷۰ درصدي قيمت مواد توليدي خود كه جزو مواد اوليه توليد لوله هاي پلي اتيلن به شمار مي آيد كردند. اين در حالي است كه اعضاي انجمن اقدام به انعقاد قراردادهاي بلندمدت آن هم با قيمتي بسيار پايين تر كرده بودند. مسئولان شركت نيز تاكنون هيچ گونه پاسخ قانع كننده اي درخصوص علت اين افزايش بها به ما ارائه نكرده اند به همين دليل هم واحدهاي موجود تنها با ۶۰ درصد ظرفيت خود كار مي كنند.
* آيا رعايت بيشتر شاخص هاي كيفي متناسب با محصولات قابل صادرات در چارچوب استانداردهاي بين المللي، عامل اين افزايش قيمت نبوده است؟
- متأسفانه شركت هاي پتروشيمي داخلي قادر به تأمين مواد اوليه با شاخص هاي كيفي متناسب با محصولات قابل صدور آن هم در چارچوب استانداردهاي بين المللي نيستند.به همين دليل است كه توليدكنندگان لوله هاي پلي اتيلن نيز چاره اي نخواهند داشت تا براي توليد محصولات با كيفيت، مواد اوليه مورد نياز خود را به جاي اينكه با نرخ بالاتر از داخل تأمين كنند، از طريق واردات تأمين نمايند. اين در حالي است كه ايران با داشتن مزيت هاي بسيار بالا در توليد مواد پتروشيمي نبايد در اين عرصه از ساير كشورها عقب تر باشد.
* با توجه به مشكلات موجود، هم اكنون چه تعداد واحد توليدي فعال در سطح كشور وجود دارد؟ چه تعدادي نيز در صورت عدم حمايت تعطيل خواهند شد؟
- با توجه به اين كه عمده مشتريان واحدهاي توليدكننده لوله و اتصالات پلي اتيلن دولتي هستند كه اغلب نيز قراردادهاي يك طرفه با تأخير در پرداخت ها را منعقد مي كنند، لذا تاكنون خسارت جبران ناپذيري به ۲۵۰ واحد فعال با ظرفيت سالانه ۵ هزار تن در اين عرصه وارد شده است كه در صورت ادامه روند فوق حداقل ۱۵۰ واحد توليدكننده تعطيل خواهند شد.از طرف ديگر با توجه به اين كه واحدهاي توليدكننده انگيزه اي براي ارائه محصول بدون دريافت وجه نقد ندارند، لذا مي توان گفت صنعت فوق تنها ۱۵ درصد موفق بوده است چرا كه تاكنون علي رغم مقاوم بودن اين لوله ها و امكان كاهش چشمگير پرت آب از طريق استفاده از آنها، هنوز استاندارد مشخصي براي لوله هاي فوق تدوين نشده است.

واگذاري پنج اولويت ديگر سيم كارت هاي اعتباري تاليا
گروه اقتصادي: هشتمين هفته از واگذاري سيم كارت هاي اعتباري تلفن همراه تاليا ، با عرضه سيم كارت هاي متقاضيان واجد شرايط پنج اولويت ديگرآغاز شد .
به گزارش روابط عمومي شبكه تلفن همراه اعتباري كشور، تاليا از۲۵ تا ۳۱ تيرماه سيم كارت شماري ازمتقاضيان واجد شرايطي كه نام خانوادگي آنان با يكي ازحروف ج ،ب ، ط ،ض و الف آغاز مي شود، در
ايستگاه هاي هفتگانه تاليا ،عرضه مي شود.
واجدين شرايط براي دريافت سيم كارت خود، با دردست داشتن فيش بانكي، رسيد پست سفارشي ثبت نام و نيز اصل و رونوشت صفحه اول شناسنامه، گذرنامه معتبر و يا كارت ملي عكس دار به ايستگاه مربوط به منطقه شهرداري محل خود مراجعه كنند.
در اطلاعيه تاليا آمده است: سيم كارت تاليا صرفا به متقاضي ثبت نام شده با ارائه رسيد پست سفارشي و مدارك شناسايي معتبر در ايستگاه مربوطه ارائه مي شود و عدم مراجعه در مهلت مقرر به منزله انصراف از دريافت سيم كارت تلقي مي شود .

مديرعامل شركت ملي پتروشيمي:
تسريع در اجراي طرح هاي پتروشيمي
براي جلوگيري از زيان هاي هنگفت ضروري است
شانا: مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي گفت: در انعقاد و اجراي قرارداد طرح هاي پتروشيمي همزمان با استفاده از حداكثر توان سازندگان داخلي، به تسريع كار براي جلوگيري از زيان هاي هنگفت ناشي از تأخير در اجراي طرح ها توجه مي شود.
مهندس محمد رضا نعمت زاده در پاسخ به ايرادهايي كه به برگزاري مناقصه طرح هاي الفين ۸ و ۱۱ و قرارداد آن از سوي مركز پژوهشهاي مجلس گفت : طرح الفين ۱۱ به شركت پتروشيمي باختر كه ۷۰ درصد سهام آن از آن بخش خصوصي است، تعلق دارد و اين شركت ضرورتي به رعايت مقررات دولتي براي برگزاري مناقصه ندارد.
مهندس نعمت زاده افزود: بر اساس تجربياتي كه از اجراي طرح هاي پتروشيمي به دست آمده است شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران به عنوان مجري طرح و شركت پتروشيمي باختر به عنوان سرمايه گذار طرح به اين نتيجه رسيده اند كه هم اكنون هيچ شركت ايراني توانايي اجراي طرح الفين يازدهم را به سبب عظمت پروژه ندارد.
وي افزود: در زمان برگزاري مناقصه طرح الفين يازدهم كنسرسيومي با شريك ايراني حضور داشت و به همين سبب قيمت ارايه شده به ظاهر ارزانتر بود، اما از شرايط لازم برخوردار نبود و اضافه شدن يك شركت خارجي به سبب داشتن ويژگي هاي كيفي خاص، قطعا قيمت قرار داد را بالا مي برد و اين قيمت بالا و استفاده از پيمانكار خارجي براي سرعت بخشيدن به اين پروژه ضروري بود.
مهندس نعمت زاده تأكيد كرد: قرار داد طرح الفين يازدهم به ارزش ۹۶۰ ميليون يورو با كنسرسيومي متشكل از شركت هاي ايراني، آلماني و كره اي منعقد شد كه بالاترين مبلغ قرار داد در ميان طرح هاي پتروشمي بوده است از اينرو با برنامه ريزي و كارشناسي دقيق انجام شده است و هيچ شك و شبهه اي در برگزاري مناقصه و متن قرارداد وجود ندارد.
وي افزود: شركت ايراني كه در مناقصه طرح الفين يازدهم قيمت ارزاني را پيشنهاد داده بود در مناقصه طرح الفين هشتم مجتمع پتروشيمي اروند كه ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به شركت ملي صنايع پتروشيمي است نيز حضور دارد و به عنوان برنده انتخاب شده است كه قرار داد اين طرح تا چند روز آينده با شركت مورد نظر امضا خواهد شد.
مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي خاطر نشان كرد: هم اكنون تمام طرح هاي پتروشيمي به مشاركت پيمانكاران ايراني و خارجي در حال اجرا است و شركت هاي ايراني با قرار گرفتن در كنار پيمانكاران خارجي در سال هاي اخير توانسته اند دانش و توانايي بالايي را كسب كنند و اميدواريم در سال هاي آينده شركت هاي ايراني بتوانند سهم بيشتري را در اجراي طرح هاي پتروشيمي به خود اختصاص دهند.مهندس نعمت زاده ياد آور شد: شركت ملي صنايع پتروشميي در ۸ سال گذشته ۵۰ قرارداد براي اجراي طرح هاي پتروشيمي منعقد كرده كه همه موارد با حضور مشترك پيمانكاران ايراني و خارجي و با تصويب شوراي عالي اقتصاد و بدون هيچ شبهه و اشكالي بوده است.
به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد اجراي طرح «الفين يازدهم» به عنوان بزرگ ترين طرح الفين جهان به ارزش ۹۶۰ ميليون يورو، هفته گذشته ميان شركت پتروشيمي  «باختر» و كنسرسيومي مشترك از سه شركت «سازه» ايران، «لينده» آلمان و «هيوندا» كره جنوبي به صورت «EPCC» امضا شد.
ارزش محصول طرح الفين يازدهم يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در سال است.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |