چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۸ - Apr 12, 2006
گزارش همشهري از چگونگي اجراي بيمه اجتماعي روستائيان
حق بيمه خدمات اجتماعي روستائيان و
عشاير در سال جاري افزايش نيافته است
* در سال گذشته (اولين سال اجراي طرح) تنها ۲/۴ درصد روستائيان تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار گرفتند
011250.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: طرح بيمه اجتماعي روستائيان به عنوان يكي از آخرين طرح هاي دولت خاتمي از سال گذشته با هدف دربرگيري حمايت هاي اجتماعي روستائيان و عشاير به مرحله اجرا درآمد.
اين طرح با وجود اهميت و نقش مؤثر در ارتقاء سطح رفاه روستائيان به دلايل متعدد در سال گذشته با استقبال روستائيان مواجه نشد. تشكيل صندوق بيمه روستائيان با هدف مديريت طرح نيز تاكنون نتوانسته اجراي طرح را تسريع بخشد. به نظر مي رسد بسترهاي لازم براي اجراي موفق طرح به دليل كمبود اعتبار لازم و اطلاع رساني دقيق و توجيه روستاييان فراهم نشده و به اين دليل در سال گذشته در حدود ۲/۴ درصد روستائيان زيرمجموعه اين بيمه قرار گرفتند.
به اين ترتيب در سال اول اجراي طرح با ۲۶ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان اعتبار بيش از ۱۶۱ هزار خانوار تحت پوشش بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير قرار گرفته و با اعتبار ۱۶۰ ميليارد توماني مصوب در بودجه سال جاري نيز ۷۶۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار مي گيرند.
مديرعامل صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير در گفت وگو با همشهري گفت: بر اين اساس تا پايان سال جاري ۹۲۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار خواهند گرفت و تا پايان سال آينده ۶/۳ ميليون خانوار روستايي از بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير برخوردار مي شوند.
سيدمجيد موسويان تأسيس اين صندوق در سال ۸۴ را بنا به تكاليف مندرج در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي براي تشكيل صندوق هاي بيمه اي كه بخشي از اقشار محروم جامعه از ساير بيمه ها را تحت پوشش قرار دهد، دانست و گفت: در سال ۸۴ مبلغ ۳۰ ميليارد تومان اعتبار براي اين صندوق در چارچوب بودجه سالانه به تصويب رسيد كه اين رقم با كاهش ۱۲ درصدي در سازمان مديريت به ۲۶ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان تقليل يافت.
وي برخي مشكلات موجود در زمينه تحت پوشش قرار گرفتن روستائيان و عشاير را ناشي از نوپا بودن تأسيس اين صندوق و نارسايي هاي نظام گذشته ثبت احوال كشور دانست كه موجب شده تا شناسايي و تحت پوشش گرفتن همه اعضاي خانوار از طريق بيمه اجتماعي و عشاير غير ممكن شود.وي با اشاره به اينكه در سال گذشته زمينه تخصيص همه اعتبار مصوب براي بيمه روستائيان فراهم شده، گفت: در طول سال گذشته ۱۲ ميليارد تومان اعتبار به تدريج به اين صندوق پرداخت شده و ۱۲ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان نيز به وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پرداخت شده كه هنوز به حساب صندوق واريز نشده است و از آنجا كه دولت معادل دو برابر سهم بيمه شده يعني درصد درآمد انتخابي را به صندوق پرداخت مي كند بر اين اساس تا پايان سال گذشته بيش از ۱۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان حق بيمه از روستائيان دريافت و زمينه دريافت اعتبار ۲۶ ميليارد و ۴۰۰ميليون توماني دولت فراهم شده است.
وي درمورد ناتواني روستائيان در پرداخت يكباره حق بيمه و تأثير آن در استقبال از بيمه اجتماعي، گفت: باتوجه به ويژگي هاي جامعه روستايي و عشايري تفاوت هايي در پرداخت حق بيمه در نظر گرفته شده و حق بيمه آنها براساس سطوح درآمدي پيش بيني و به تصويب شوراي عالي رفاه مي رسد. اين سطوح در سال گذشته و امسال بين ۹۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بوده و روستائيان بايد ۵ درصد يكي از سطوح درآمدي مذكور را به عنوان حق بيمه پرداخت كنند. اين مبلغ بابت بيمه يكساله همه اعضاي خانوار بوده و در سال اول به صورت يكجا پرداخت مي شود اما در سال هاي بعد آنها قادر به پرداخت اين مبلغ در ۲ قسط ۶ ماهه با تشخيص كارشناس بيمه خواهند بود. همچنين اين مبلغ در مقاطع درآمدي روستائيان دريافت مي شود.
موسويان شرط برخورداري از اين نوع بيمه را سكونت در روستا و دارا بودن حداقل ۱۸ سال سن دانست و گفت: امور اجرايي صندوق بيمه به كارگزاري ها واگذار شده و از طريق تشكل هاي حقوقي روستا مانند تعاوني هاي روستايي و دهياري هايي كه در مراكز روستاها با جمعيت بيشتر قرار دارند صورت مي گيرد و از آنجا كه اين اشخاص حقوقي از جنس روستا هستند توفيق بيشتري حاصل خواهد شد. همچنين در صورت استقبال بيش از ميزان اعتبار تخصيص يافته در چارچوب قانون بودجه نيز محدوديتي براي بيمه روستائيان وجود نداشته و طبق مقررات پيشنهاد لايحه متمم را به دولت ارائه مي كنيم و دولت براي تخصيص اعتبار بيشتر در چارچوب اين لايحه اقدام خواهد كرد.
با اين وجود وي كمبود اعتبار تخصيصي در سال گذشته را ازجمله عوامل مؤثر در ميزان جذب بيمه شدگان دانسته و مي گويد: باتوجه به تفاهم نامه وزارت رفاه و سازمان مديريت مبني بر ممنوعيت تعهد مازاد بر اعتبار تخصيص يافته در سال گذشته نمي توانستيم افراد بيشتري را تحت پوشش بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير قرار دهيم چراكه اين امر موجب بدهكاري دولت به صندوق مي شد بنابراين فعاليت در حد بودجه مصوب بوده است.
موسويان در پاسخ به زمان بر بودن پرداخت حقوق بيمه شدگان در صورت فوت يا ازكارافتادگي و اين كه آيا تاكنون بدين منظور حق بيمه اي پرداخت شده گفت: به هر حال روال اداري پرداخت بيمه چه در تهران يا مراكز استان ها در هر نوع بيمه اي بايد سپري شود. همچنين ازكارافتادگي بعد از بيمه شدن است كه مي تواند منجر به پرداخت حق بيمه شود در اين موارد اگر كسي بعد از ازكارافتادگي بيمه شود درصد بعد از بيمه شدن را پرداخت مي كنيم. بايد ازكارافتادگي از ۶۶ درصد بيشتر بوده و حداقل يك سال حق بيمه پرداخت شود. براي برخورداري از مستمري بگيران نيز بايد حداقل ۱۵ سال حق بيمه توسط فرد بيمه شده با بيش از ۶۵ سال سن و يا ساير افراد خانوار وي پرداخت شود.
وي افزود: طي سال گذشته ۱۶۲ مورد زن و ۴ مورد مرد بيمه شده متوفي را داشته ايم كه در اين چارچوب ۲۹ خانواده بيمه شده مستمري دريافت مي كنند.
مديرعامل صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير ضعف اطلاع رساني در زمينه بيمه روستائيان را ناشي از كمبود اعتبار و ارجحيت تبليغ از سوي رسانه هاي عمومي كشور دانسته و با اشاره به افزايش تعداد كارگزاري ها در سراسر كشور مي گويد: از شهريور ماه سال گذشته كه عملا كار بيمه اجتماعي روستائيان آغاز شده به طور متوسط روزانه ۵/۵ قرارداد كارگزاري منعقد شده و باتوجه به كمبود امكانات ارتباطي ارسال بخشنامه و دستورالعمل به همه كارگزاري ها زمان بر بوده كه اين امر مي تواند دليل برخي نقايص موجود باتوجه به نوپايي اين شيوه بيمه باشد. باتوجه به اينكه اين كار دو بعد ملي و بلندمدت است رفع نواقص احتمالي نيازمند زمان است.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس
دهك هاي پائين جامعه براي توزيع عادلانه يارانه ها كدبندي مي شوند
مهر: رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با ارائه گزارشي از جلسه اين كميسيون و مقامات وزارت بازرگاني گفت: دو موضوع اساسي تنظيم بازار و هدفمند كردن يارانه ها در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و از هفته آينده موضوع يارانه ها به صورت جدي در دستور كار اين كميسيون قرار مي گيرد.
محمد شاهي عربلو افزود: در اين جلسه وزير بازرگاني و معاونان وي به ارائه گزارشات مفصلي از عملكردشان در مورد تنظيم بازار پرداختند.
وي اظهار داشت: ايام نوروز و قبل از آن قيمت كالاهاي اساسي و موردنياز مردم به خصوص ميوه از يك ثبات نسبي برخوردار بوده كه اين موضوع كم سابقه است.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اضافه كرد: بر همين اساس، نمايندگان مجلس نامه اي را جهت تقدير و تشكر از دست اندركاران دولت تنظيم و به رئيس جمهوري تقديم كردند.
وي از تشكيل كميته اي در وزارت بازرگاني به منظور پيگيري و هدفمند كردن يارانه ها خبر داد و گفت: از هفته آينده موضوع يارانه ها به صورت جدي در دستور كار كميسيون اقتصادي مجلس قرار مي گيرد.
نماينده مردم رباط كريم با تأكيد بر شناسايي اقشار آسيب پذير جامعه در مورد توزيع يارانه ها اظهار داشت: متأسفانه توزيع يارانه ها به گونه اي است كه تمامي اقشار جامعه به يك اندازه از آنها برخوردار مي شوند و حتي در بسياري از موارد دهك هاي بالاي جامعه بيشتر از يارانه ها بهره مي برند.
شاهي عربلو ادامه داد: اين موضوع سبب شده كه يارانه ها خاصيت اصلي خود را از دست بدهند، همچنين مفاسد اقتصادي بسياري در مورد توزيع يارانه ها صورت مي گيرد.
وي افزود: به اين منظور و به دليل كاهش فاصله طبقاتي اقشار ضعيف و دهك هاي پائين جامعه شناسايي شده و براي توزيع عادلانه يارانه ها كدبندي مي شوند.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: موضوع هدفمند كردن يارانه ها در چهار سال گذشته نيز مطرح شده، ولي اقدام اساسي در اين مورد صورت نگرفته است.
وي افزود: پس از جلسه وزارت بازرگاني و كميسيون اقتصادي مجلس اين موضوع شديدا پيگيري مي شود و نتايج به دست آمده در كميته كاري هدفمند كردن يارانه ها، پس از بررسي در كميسيون اقتصادي مجلس به تصويب خواهد رسيد.

وزير نيرو:
ايران ۲ نيروگاه حرارتي در اطراف مرز براي عراق احداث مي كند
فارس: وزير نيرو گفت: ايران در نظر دارد دو نيروگاه حرارتي كليد در دست براي عراق به ظرفيت هر كدام ۵۰۰ مگاوات را در اطراف مرزهاي كشور احداث  كند.
سيدپرويز فتاح افزود: پس از بررسيهاي انجام شده تا حدودي مرزهاي اطراف كشور بهترين نقطه براي احداث دو نيروگاه حرارتي است و خوشبختانه چون كشور عراق داراي منابع عظيم نفتي است هيچ نگراني از بابت بازپرداخت سوخت وجود ندارد.
وي ادامه داد: حمل و نقل تجهيزات سنگين براي انتقال تجهيزات نيروگاهي به دليل نزديكي به مرز ايران مي تواند از طريق زميني صورت بگيرد.
فتاح اظهار داشت: در طول چند ماه گذشته كه از روي سر كار آمدن رئيس جمهور عراق و هيات همراه مي گذرد هنوز بحث جزئيات احداث نيروگاههاي ياد شده حل نشده است. وزير نيرو گفت: ايران دائما از طريق وزارت امور خارجه پيگير رفع اين مشكل بوده و منتظر هستيم تا دولت عراق تثبيت يابد تا در اولين فرصت با وزير برق عراق براي نهايي شدن احداث نيروگاه مذاكره كنيم.

قرعه كشي اولويت بندي واگذاري سيمكارت هاي
ثبت نام شده ۲۶ فروردين انجام مي شود
* مجلس واگذاري سيم كارت اعتباري توسط دولت را بررسي مي كند
فارس: عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: مجلس در خصوص تصميم دولت براي عرضه سيم كارت اعتباري تلفن همراه در كشور حساس است و آن را پيگيري مي كند.
حميد رضا فولادگر افزود: مجلس قانوني بودن تصميم دولت براي واگذاري سيم كارت اعتباري تلفن همراه را بررسي خواهد كرد.
وي در خصوص ثبت نام سيم كارت تلفن همراه در بهمن ماه گذشته با توجه به قانون برنامه چهارم كه دولت را موظف كرده سالانه حداقل ۲۰ درصد از ميزان تصدي گري خود كاهش دهد، گفت:   پيش از شروع ثبت نام اين دوره موضوعاتي چون اختلالات شبكه تلفن همراه و كمبود امكانات و مواردي ديگر در مجلس بررسي شد، اما مسئولان دولتي اعلام كردند با ثبت نام اين دوره كمبودهاي موجود در اين عرضه به طور كامل برطرف و تعهدات اپراتور اول اجرايي مي شود.قرار است ۲۶ فروردين ماه قرعه كشي اولويت هاي واگذاري تلفن همراه متقاضيان ثبت نام  شده در سال گذشته برگزار شود.
اين مراسم همزمان با ميلاد مبارك حضرت رسول اكرم در محل شركت ارتباطات سيار در تهران برگزار مي شود.

بار ديگر قيمت نفت به ۷۰ دلار نزديك شد
011247.jpg
گروه اقتصادي: نگراني ها در مورد تحولات پرونده هسته اي ايران در بازار جهاني قيمت نفت را به ۷۰ دلار در هر بشكه نزديك كرد.
به گزارش همشهري، ديروز در تحولي كم سابقه هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال از قيمت نفت سبك آمريكا بالاتر رفت و به ۷۰/۶۹ دلار رسيد. نفت سبك آمريكا نيز ديروز ۴۵/۶۹ دلار معامله شد.
دليل افزايش شاخص قيمت نفت برنت در اروپا تحولات آفريقا بويژه نيجريه و اختلال در عرضه نفت اين كشور قلمداد شده كه وابستگي بيشتر به بازارهاي اروپايي و شركت هاي اين منطقه دارند.
شركت رويال داچ شل كه در نيجريه فعال است به دليل تداوم ناآرامي ها در اين كشور مقدار قابل توجهي از توليد خود را كه معادل ۴۵۵ هزار بشكه قلمداد مي شود از دست داده است.
نيجريه معادل ۴/۲ ميليون بشكه در روز نفت توليد مي كند كه نيمي از آن توسط شركت نفتي هلندي انگليسي رويال داچ شل توليد مي شود .
علاوه بر تحولات آفريقا تعدادي از شركت هاي اروپايي در ونزوئلا نيز بخشي از ذخاير نفتي خود را از دست داده اند.
به رغم فشار رواني ناشي از اين تحولات در بازار اروپا نگراني از كمبود ذخاير بنزين آمريكا به دليل فرا رسيدن فصل تابستان و افزايش تقاضاي مصرف بنزين در اين كشور به عوامل مؤثر در رشد قيمت ها دامن مي زند.
پيش بيني رشد اقتصاد جهان
به رغم ادامه روند جاري بازار نفت و افزايش تورم در برخي كشورهاي مصرف كننده و نگراني ها از تأثير اين روند بر رشد اقتصاد جهان پيش بيني ها از رشد يك دهم درصدي اقتصاد جهان نسبت به سال قبل حكايت دارد.
سال گذشته ميلادي اقتصاد جهان ۴/۴ درصد رشد داشت كه پيش بيني مي شود در سال جاري اين رشد به ۵/۴ درصد برسد.

دوم ارديبهشت:
ثبت نام دريافت تسهيلات ۱۰ ميليون توماني در
شهرهاي بزرگ آغاز مي شود
گروه اقتصادي: روابط عمومي بانك مسكن خبر داد: ثبت نام مرحله دوم دريافت تسهيلات خريد مسكن كوچك به كارگران و كارمندان كم درآمد در شهرهاي بزرگ از دوم ارديبهشت ماه آغاز مي شود.
در اين مرحله از ثبت نام، تسهيلات بدون سپرده ۱۰ ميليون توماني مسكن به متقاضيان واجد شرايط در شهرهاي تهران، تبريز، مشهد، اصفهان، كرج، شيراز، قم، اهواز و كرمانشاه اعطا خواهد شد.
متقاضيان واجد شرايط دريافت تسهيلات فوق به منظور تسريع در ارسال اطلاعات تنها مي توانند از دوم تا پانزدهم ارديبهشت ماه سال جاري با مراجعه به سايت بانك مسكن به آدرس www.bank-maskan.ir نسبت به تكميل فرم ثبت نام به صورت اينترنتي اقدام كنند.
براساس اين گزارش، در اسفند ماه سال گذشته مرحله اول ثبت نام براي اعطاي تسهيلات ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن در شهرهاي متوسط و كوچك آغاز شد كه تا پايان ۲۸ اسفند سال ۸۴ به طول انجاميد كه بررسي شرايط ثبت نام  كنندگان و انتخاب واجدين شرايط همچنان ادامه دارد.

افزايش تقاضا براي خريد طلا در بازار كشور
011253.jpg
گروه اقتصادي: ادامه روند افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني به افزايش روزافزون قيمت اين فلز گرانبها در بازار تهران منجر شده و اين روند تقاضاي خريد انواع طلاي ساخته شده از جمله سكه را در كشور افزايش داده است.به گزارش خبرنگار همشهري اين روند كه با توجه به جو رواني حاكم بر بازار حول تحولات پرونده هسته اي ايران و كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي كه به كاهش سود سپرده ها نيز منجر مي شود باعث جذب صاحبان سرمايه هاي كوچك به اين بازار شده است.
برخي دست اندركاران بازار طلا اين وضعيت را پايدار نمي دانند و پيش بيني مي كنند كه روند جاري با كاهش شديدي روبه رو خواهد شد.
برخي نيز اين كاهش را ناشي از پيش بيني كاهش احتمالي نرخ جهاني طلا و برخي ناشي از تحولات آتي در پرونده هسته اي قلمداد مي كنند.در صورت تحقق اين پيش بيني انتظار كاهش قيمت ها در آينده دور از انتظار نيست.
در هفته هاي اخير تقاضاي خريد سكه در بانك كارگشايي نيز كه هر هفته اقدام به فروش سكه مي كند نيز افزايش يافته است.
رئيس بانك كارگشايي در اين زمينه مي گويد: احتمال افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني موجب افزايش تقاضا در داخل و رقابت شديد براي حضور در حراج سكه در بانك  كارگشايي شده است.
علي عادلي در گفتگو با فارس افزود: تقاضا براي خريد سكه در بانك كارگشايي به شكل قابل توجهي افزايش يافته و اين استقبال و رقابت از سوي مراجعه كنندگان موجب شده تا سرعت عرضه و حراج انواع مسكوكات در بانك كارگشايي كاهش يابد.
وي با اشاره به اينكه تعداد جلسات بانك كارگشايي در هفته سه جلسه مي باشد اظهار داشت: رقابت شديد براي حضور در حراج سكه موجب شد تا روز گذشته ۱۰۷ بسته (۱۰۰ تايي) انواع مسكوكات در بانك كارگشايي حراج شود اين در حاليست كه در حراج روز شنبه هفته جاري ۱۳۴ بسته سكه حراج شده بود.
عادلي گفت: در برهه اي از زمان، هيچ تقاضايي در بانك كارگشايي براي سكه بهار آزادي طرح جديد وجود نداشت، اما هم اكنون افزايش تقاضا موجب شده تا قيمت هاي درخواست شده در حراج از سوي متقاضيان بسيار بالاتر از قيمت پايه بانك مركزي اعلام شود.
رئيس بانك كارگشايي افزود: در آخرين جلسه بانك كارگشايي نرخ پايه بانك مركزي براي سكه بهار آزادي طرح جديد يك ميليون و ۴۵۳ هزار و ۵۰ ريال بود كه قيمت ميانگين فروخته شده در حراج يك ميليون و ۵۱۷ هزار و ۷۰۰ ريال بود قيمت ديروز سكه بهار آزادي طرح جديد نسبت به حراج قبل (شنبه) ۴۳/۸ درصد افزايش نشان داد.
وي ادامه داد: بهاي پايه بانك مركزي براي نيم سكه بهار آزادي ۷۱۹ هزار و ۷۵۰ ريال بود كه ميانگين قيمت فروخته شده در حراج بانك كارگشايي ۷۵۵ هزار و ۹۰۰ ريال بود. قيمت حراج نيم سكه بهار آزادي در روز گذشته نسبت به حراج روز شنبه ۱۳/۹ درصد افزايش داشت.
عادلي گفت: بهاي پايه بانك مركزي براي ربع سكه بهار آزادي ۳۷۲ هزار و ۸۰۰ ريال بود كه ميانگين قيمت فروخته شده آن ۴۰۳ هزار و ۲۰۰ ريال بود. بهاي ربع سكه بهار آزادي در حراج روز گذشته نسبت به حراج روز شنبه هفته جاري ۴۷/۹ درصد افزايش داشت.

تعطيلي ۹۰ درصد واحدهاي توليدي فولاد بخش خصوصي
گروه اقتصادي: به دنبال افزايش حجم واردات فولاد به داخل طي سال گذشته، توليدكنندگان فولاد تنها با ۱۵ درصد ظرفيت خود فعال بودند كه با ادامه روند فوق در سال جاري به نظر مي رسد اين رقم به زير ۱۰ درصد كاهش يابد. اين درحالي است كه برخي از توليدكنندگان اميدوار بودند كه پرداخت عوارض ۳ درصدي فروش براساس قانون تجميع عوارض در سال ۸۵ نيز حذف گردد كه اين موضوع هم در زمينه فولاد عملي نشد. در اين ميان با وضعيت فعلي اجرايي شدن طرح جامع فولاد هم جاي ترديد دارد. با رسول خليفه سلطاني دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران در اين زمينه گفت وگو كرده ايم.
***
* ظاهراً اصلي ترين مشكل توليدكنندگان فولاد بخش خصوصي به تهيه مواد اوليه مربوط مي شود. آيا در سال جاري تمهيداتي از سوي دولت در اين زمينه انديشيده شده است؟
- بخش دولتي از سنگ آهن فولاد توليد مي كند. همين موضوع هم باعث شده است كه اين بخش بتواند محصولاتي قابل رقابت در بازار جهاني توليد و عرضه كند. بخش خصوصي براي توليد فولاد نيازمند مواد اوليه وارداتي (شمش و اسلپ) است. اين درحالي است كه از يك سو عرضه كنندگان اين مواد به دنبال افزايش قيمت مواد اوليه تا رسيدن نرخ نهايي به پيك قيمتي، از عرضه مواد فوق خودداري مي كنند و از سوي ديگر نيز شرايط فعلي بازار به نحوي است كه قيمت اين مواد طي چند روز اخير نسبت به دوره مشابه سال گذشته با ۲۰ درصد افزايش مواجه شده است، حال آنكه حداكثر افزايش قيمت محصول نهايي كمتر از ۱۰ درصد است. مسلماً در چنين شرايطي توليدكنندگان فولاد قادر نخواهند بود تا به توليدي قابل رقابت در عرصه جهاني دست زنند.با توجه به اينكه بيش از ۹۰ درصد هزينه توليد بخش خصوصي فولاد منعطف به خريد مواد اوليه است، لذا به همين دليل طي سال گذشته ۹۰ درصد از واحدهاي فعال در اين عرصه تعطيل شدند. دولت نيز هيچ گونه يارانه اي براي توليد شمش و اسلپ ارائه نمي كند و تاكنون نيز حمايتي از توليدكنندگان براي دسترسي آنان به مواد اوليه با نرخ مناسب به عمل نياورده است.
* طبق طرح جامع فولاد قرار است ۱۷ ميليون تن به توليد فولاد خام تا پايان برنامه چهارم توسعه اضافه شود، آيا معتقد به عملياتي شدن اين طرح طي سال جاري هستيد؟
- با توجه به آنكه توليد فعلي فولاد حدود ۵/۱۰ ميليون تن است و از آنجايي كه قيمت مواد اوليه نيز رو به افزايش است، در كنار عدم حمايت دولت، بعيد به نظر مي رسد كه ظرف ۴ سال آينده حتي بخش خصوصي بتواند ۲ ميليون تن به ظرفيت فولاد خام كشور اضافه كند.در عين حال براي اجراي طرح جامع فولاد به حدود ۵ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز است.
* اخيرا وزير صنايع در خبري اعلام كرده است كه شايد تغييرات مجددي در ليست جديد كالاهاي مشمول تجميع عوارض رخ دهد. درصورت حذف اخذ عوارض ۳ درصدي آيا وضعيت بهتر نخواهد شد؟
- بارها به اين نكته اشاره كرده ايم كه فولاد كالايي واسطه اي است نه نهايي و نبايد عوارض ۳درصد فروش از آن اخذ شود. مسلما اگر تغييري در اين عرصه حاصل آيد به نفع توليدكنندگان خواهد بود و جلوي تعطيلي واحدها نيز گرفته خواهد شد چراكه سود واحدهاي ذي ربط كمتر از ۳ درصد عوارض دريافتي از توليدكنندگان فولاد است. با ادامه اين روند قطعا ۱۵ واحد توليدكننده نورد (تمام واحدهاي نورد بخش خصوصي) ظرف يك سال آينده ورشكسته خواهند شد.
* بخش خصوصي تاكنون چه ميزان در اين عرصه سرمايه گذاري كرده است و آيا افزايش تعرفه وارداتي كمكي به كاهش واردات فولاد به داخل خواهد كرد؟
- تاكنون ۵۰۰ ميليارد تومان در اين عرصه از سوي بخش خصوصي سرمايه گذاري انجام گرفته است. دولت با رواني صادرات و اعمال جوايز صادراتي مي تواند در توسعه حضور توليدكنندگان داخلي در عرصه جهاني تاثيرگذار باشد. تعرفه فعلي واردات نيز كه حدود ۱۱ درصد است اگر افزايش يابد حتي ۲ برابر هم شود باز مشكل اين صنعت رفع نخواهد شد چراكه مشكل اصلي به عدم تامين مواد اوليه و افزايش قيمت آن مربوط مي شود. تهيه مواد اوليه مورد نياز با نرخ مناسب مي تواند صنعت فولاد را از ورشكستگي نجات دهد.
* حجم توليد و صادرات فولاد طي سال گذشته چه ميزان بوده است؟
- صادرات فولاد كشور طي ۱۱ ماهه سال گذشته ۲ ميليون و ۲۳۰ هزار و ۱۳۸ تن بوده است. توليد فولاد خام در واحدهاي دولتي نيز طي مدت فوق در سال گذشته ۸ ميليون و ۷۸۹ هزار و ۱۲ تن بوده است. توليد بخش خصوصي به دنبال تعطيلي واحدها هم حداكثر ۳۰۰ هزار تن بوده است.

احمدي نژاد از شركت «سايپا» تمجيد كرد
محمود احمدي نژاد از همسويي گروه خودروسازي سايپا با سياست هاي دولت در حمايت از اقشار كم درآمد تقدير كرد.
رئيس جمهور در ديدار احمد قلعه باني مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با تاكيد بر برنامه ريزي خودروسازان براي افزايش كيفيت و عرضه خودرو با قيمت مناسب، صادرات خودرو و مجموعه هاي قطعات خودرو را ضروري دانست و از رويكرد سايپا مبني بر سرمايه گذاري در مناطق محروم كشور تشكر كرد.
احمدي نژاد همچنين رويكرد سايپا در توانمندسازي اقشار محروم را در راستاي سياست هاي كلان دولت ارزيابي كرد.

قيمت طلا و ارز
011259.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |