چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۸ - Apr 12, 2006
رئيس جمهوري: ۳۵ درصد منابع بانكي براي ايجاد
اشتغال در كشور توزيع مي شود
011295.jpg
ايرنا: رييس جمهوري گفت: امسال دولت ۳۵درصد منابع بانكي كه حدود ۱۸هزار ميليارد تومان مي باشد را به طور عادلانه بين همه استانها و شهرستانهاي كشور در جهت ايجاد اشتغال، تقسيم مي كند.
محمود احمدي نژاد در دومين روز سفر خود به خراسان رضوي، عصر ديروز در جمع مردم شهرستان قوچان افزود: بيكاري و ايجاد اشتغال جوانان جزو دغدغه هاي اصلي دولت و مجلس بوده و از اهميت زيادي برخوردار است.
وي يكي از برنامه هاي دولت در ايجاد اشتغال را سرمايه گذاري روي بنگاههاي كوچك زود بازده در بخشهاي مختلف كشاورزي، صنعت، گردشگري و خدمات و غيره عنوان كرد.
رييس جمهوري گفت: دولت تصميم گرفته با تمام وجود از اين فعاليتها حمايت كرده و منابع گسترده اي را براي اين منظور اختصاص دهد.
وي تاكيد كرد: در جلسه پنجشنبه شب هيات دولت در مشهد، اين اعتبار سنگين به تصويب مي رسد و بلافاصله سهم همه شهرستانها به ويژه درگز، اعلام خواهد شد.
احمدي نژاد افزود: دولت در هر شهر و روستايي، به طور كامل از فعاليت اين بنگاه هاي كوچك حمايت خواهد كرد و تامين زمين، انرژي و امكاناتي كه براي تحقق اين بنگاه ها لازم است را در دستور كار خود قرار داده است. وي اظهار داشت: رشد و افزايش سريع اقدامات عمراني چون ايجاد سد، پالايشگاه، راهها و بيمارستانها و مانند آن در جهت عمران كشور و ايجاد اشتغال از ديگر اقدامات است.
وي همچنين گفت: دولت در جهت پشتيباني از امر ازدواج و تامين مسكن جوانان در اولين جلسه خود در جوار بارگاه رضوي، تشكيل صندوق مهر امام رضا (ع) را تصويب كرد و اكنون مراحل تشكيل آن پايان يافته است.
وي اظهار داشت: اين صندوق تا تابستان در همه شهرستانها تشكيل شده و اعتبار هر شهرستان در اختيار هيات امنايي مربوط به آن قرار گرفته و اين اعتبار به صورت قرض الحسنه در اختيار جوانان قرار مي گيرد.
رييس جمهوري ابراز اميدواري كرد كه با تاسيس اين صندوق ديگر شاهد معطل ماندن جوانان در برابر بانكهاي مختلف براي گرفتن چند صدهزار تومان وام ازدواج نباشيم.
تاكيد بر روابط برادرانه با كشورهاي همسايه
رئيس  جمهوري  ديروز در جمع مردم درگزهم گفت : ما علاقه مند به  داشتن  روابط برادرانه  و دوستانه  باهمه  همسايگان  خود هستيم .
احمدي  نژاد در جمع  هزاران  نفر از مردم  شهرستان مرزي  درگز افزود: سياست  قطعي  دولت  آن است  كه  درهر نقطه اي  كه  زمينه  رفت  وآمد دوستانه  فراهم  باشد، اين  كار صورت  گيرد.
وي  اظهارداشت : توسعه  روابط تجاري ، صنعتي ، كشاورزي  و انرژي  به  طور كامل با همسايگان  از سياست هاي  دولت  است  و بر اين  اساس  ظلم  نمي كنيم  و زير بارظلم  هم  نمي رويم .
وي  با اشاره  به  قطع  گاز ايران  از سوي  تركمنستان  طي  يكي ، دو ماه  گذشته افزود: چندي  قبل  مسئولان  تركمنستان  در تماس  با ما خواستار افزايش  قيمت  گازشدند كه  با تشكيل  گروهي  مقرر كرديم  اين  امر بررسي  شود.
احمدي  نژاد افزود: آنان  دوباره  پيغام  دادند فلان  قيمت  مد نظر ماست  وباز ما اعلام  آمادگي  كرديم ، هنوز زماني  نگذشته  بود و اعلام  كردند كه  گاز راقطع  مي كنيم .
رئيس  جمهوري  بيان  كرد: جواب  ما آن بود كه  ما خواستار حل  دوستانه  اين مشكل  هستيم  و هم اينك  در حال  مذاكره  با آنان  مي باشيم . وي  اعلام  كرد: هر موردي  كه  از سوي  آنان  مطرح  گرديده  به  شكلي  حل  شده ، اما ما نمي توانيم  نسبت  به  مشكل  مردم  خود بي تفاوت  باشيم .
وي  افزود: تلاش  ما آن است  كه  خط انتقال  گاز از سرخس  به  اين  شهرستان  طي امسال  انجام  شده  و مردم  از گاز داخلي  بهره مند گردند.
بازديد احمدي نژاد از سد دوستي
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران صبح ديروز در آغاز دومين روز سفر هيأت دولت به استان خراسان رضوي، از شبكه آبياري پايين دست سد دوستي واقع در مرز ايران و تركمنستان و خط انتقال آب اين سد به مشهد، سرخس و روستاهاي اطراف بازديد كرد.
اين بازديد پيش از ديدار رئيس جمهور با مردم شهرستان سرخس انجام شد كه در آن مسئولان و متخصصان مربوطه توضيحات لازم را به رئيس جمهور و هيات همراه ارائه كردند. سد دوستي در مرز مشترك ايران و تركمنستان ۲۳ فروردين سال ۸۴ با حضور روساي جمهوري ايران و تركمنستان در مرز دو كشور با اعتباري بالغ بر ۱۶۸ ميليون دلار به بهره برداري رسيد . اين سد بر روي رودخانه هريررود احداث گرديده و توسط دو كشور ايران و تركمنستان به شكل مساوي تامين اعتبار شده است. رئيس جمهور همچنين از فرودگاه الماس سرخس بازديد كرد.

بررسي تطبيقي بودجه ۸۵ با سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام
مهر: دبير كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و اداري مجمع تشخيص مصلحت نظام از بررسي تطبيقي بودجه سال ۱۳۸۵ با سياست هاي كلي و سند چشم انداز ۲۰ساله نظام خبر داد.
دكتر مجيد قاسمي درخصوص انطباق بودجه سال ۸۵ با سند چشم اندازگفت: كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و اداري مجمع در حال بررسي و تطبيق موارد مغايرت بودجه تصويبي سال ۱۳۸۵ با سياست هاي كلي ابلاغي و برنامه چهارم توسعه و يا مواردي كه انطباق آنها محرز نيست، مي باشد كه نتايج اين بررسي متعاقبا اعلام مي شود.
وي در ادامه افزود: تحقق اهداف اقتصادي چشم انداز بيست ساله نظام جمهوري اسلامي ايران در قالب برنامه ريزي و فعاليت هاي گسترده امكان پذير است كه قطعا تغييرات سريع و كوتاه مدت، پاسخگوي تحقق اين اهداف نيست. قاسمي گفت: خوشبختانه با توجه به امكانات فعلي كشور وافزايش درآمد هاي ارزي، فضاي مساعدي براي تحقق بيشتر اهداف چشم انداز و ساير سياستهاي كلي در حوزه هاي اقتصادي، فراهم شده است. وي يادآور شد: بودجه مصوب سال ۱۳۸۵ نيز مي تواند نمايانگر ارزيابي خوبي در اين زمينه باشد كه درحال حاضر در اين كميسيون تحت بررسي است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مجمع، وي افزود: برنامه چهارم توسعه كه در مجلس هفتم نيز اصلاحاتي برروي آن انجام پذيرفته، مي تواند دسترسي اهداف چشم انداز را آسان تر كند و با توجه به اهميت اين موضوع، بايد گامهاي باثبات و شايسته اي در جهت تحقق سياستهاي كلي برنامه چهارم برداشته شود.
قاسمي در پاسخ به اين سئوال كه نتايج بررسيهاي اوليه درمورد چگونگي انطباق بودجه سال ۱۳۸۵ با برنامه چهارم چيست، اظهار داشت: در جريان بررسي تطبيقي برنامه چهارم با بودجه، تفاوت هايي احساس مي شود كه در كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و اداري مجمع در حال بررسي است و نتيجه دقيق آن در آينده اعلام خواهد شد.
دبير كميسيون اقتصاد كلان مجمع درباره ساير موضوعات درحال بررسي اين كميسيون اظهار داشت: هم اكنون موضوع جدي و اساسي مطرح در اين كميسيون، بررسي عميقتر بند ج سياست هاي كلي ابلاغي اصل ۴۴ قانون اساسي، ناظر بر سياست هاي كلي توسعه بخش هاي غير دولتي از طريق واگذاري فعاليت و بنگاه هاي دولتي است، كه نتيجه آن پس از طي مراحل لازم به مقام معظم رهبري تقديم خواهد شد.
قاسمي افزود: در حال حاضر هيچگونه موضوع مغايرتي بين مجلس و شوراي نگهبان در كميسيون اقتصاد كلان مطرح نيست و تمامي موارد از اين دست پيش از اين به صحن مجمع تقديم و اتخاذ تصميم شده است.

در جلسه علني ديروز مطرح شد:
پاسخ وزير اقتصاد به سؤالات نماينده ملاير در
مورد اعتبارات سفرهاي استاني رئيس جمهور
011292.jpg
گروه سياسي: مجلس شوراي اسلامي به كليات لايحه مستمري بيمه شخص ثالث به كاركنان مؤسسات اتوبوسراني وابسته به شهرداريها رأي مثبت داد.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه كليه كاركنان مؤسسات اتوبوسراني اعم از سازمانها و شركتهاي وابسته به شهرداريها كه به سبب حوادث وسايل نقليه دچار زيان بدني يا مالي مي شوند شخص ثالث تلقي شده و مي توانند از بيمه شخص ثالث استفاده نمايند.
همچنين لايحه موافقتنامه تجاري اكو بنا بر درخواست دولت و نمايندگان به مدت ۶ ماه مسكوت گذاشته است.
روز گذشته قبل از بررسي لايحه موافقتنامه تجاري اكو (اكوتا) حميدرضا حاجي بابايي منشي هيأت رئيسه مجلس با بيان اينكه دولت و ۲۵ تن از نمايندگان مجلس با طرح دلايلي چون مسائل سياسي خواستار مسكوت ماندن اين لايحه شده اند از نمايندگان درخواست كرد كه به مسكوت ماندن اين لايحه رأي مثبت بدهند. بعد از طرح اين درخواست نمايندگان مجلس با ۱۰۹ رأي موافق با اين درخواست موافقت كردند.
هم چنين لايحه اصلاح ماده ۹۲ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب ۱۳۸۰ مورد بررسي نمايندگان قرار گرفت اما به تصويب نهايي آنان نرسيد. در صورت تصويب نهايي اين لايحه مجلس به آموزش و پرورش اجازه مي داد درآمد حاصل از فروش محصولات آموزشي را به حساب درآمد اختصاصي واريز كند.
ديروز داود دانش  جعفري وزير امور اقتصاد و دارايي براي پاسخ به سؤالات بيژن شهبازخاني نماينده ملاير در خصوص ابهامات در مورد اعتبارات تخصيص داده شده براي سفرهاي استاني رئيس جمهور در مجلس حضور يافت كه در نهايت شهبازخاني از پاسخ هاي وزير قانع نشد و سؤال براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع گرديد.
شهبازخاني در طرح سؤال خود خطاب به دانش جعفري گفت: مشاهده مي شود كه در هر جلسه هيأت دولت در سفرهاي استاني بيش از ۹۰ مصوبه به تصويب مي رسد كه چنين امري در مجلس هم بعيد است جاي سؤال است كه اين مصوبات محل تأمين اعتبارشان كجاست؟
وي تأكيد كرد: در بسياري از موارد مصوبات و وعده هاي داده شده توسط دولت در سفرهاي استاني همان مواردي است كه در لايحه بودجه بر آن تأكيد شده و چيز جديدي نيست و دولت از قبل نيز مكلف بر انجام آن بوده است.
دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به سؤالات وي اظهار داشت: سفرهاي استاني دولت مورد توجه رئيس جمهور است تا بتوان از نزديك با مسائل استانها، آشنا شده و از امكانات دولت به صورت بهينه استفاده گردد.
وي افزود: آقاي شهبازخاني در سؤال اول خود دليل اختصاص ۱۵۰ ميليارد تومان از تسهيلات بانكي به طرحهاي اشتغال را در ايلام را خواسته بودند كه در پاسخ مي گويم ما در سال ۸۴ ظرفيتي حدود ۷۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي داشته ايم.
وزير اقتصاد گفت: براساس سياست هاي دولت قرار بود در سال ۸۴ ، ۲۰درصد از منابع اعتباري بانكها در جهت طرحهاي كوچك اشتغال زا اختصاص يابد كه البته اين ۲۰درصد ميزان قابل توجهي نيست و در سال ۸۵ به ۳۵ درصد ارتقا مي يابد.
وي تصريح كرد: اين در حالي است كه در حال حاضر وضعيت توزيع تسهيلات بانكها به نفع طرحهاي بزرگ و در استانهاي بزرگي مانند تهران است به گونه اي كه ۷۵درصد تسهيلات بانكي در سال ۸۳ به ۷ استان بزرگ تعلق گرفت و دولت قصد دارد براي از بين بردن اين تبعيض بين استانهاي برخوردار و غيربرخوردار تدابيري پيش بيني نمايد.
دانش جعفري در مورد رديف منابع مالي اعتبار مصوبات سفرهاي استاني به ميزان ۷۰ ميليارد تومان گفت: ۳۰ ميليارد تومان آن از محل اعتبارات پيش بيني شده و ۴۰ ميليارد تومان آن نيز از لايحه بودجه ۸۵ تأمين شده است.
شهبازخاني به افزايش معوقه هاي بانكي به بالاي ده درصد اشاره كرد و افزود: سپرده هاي مردم در بانكهاي دولتي در حال افت است آيا واقعاً اين نگراني در وزير اقتصاد ايجاد نمي شود كه سپرده هاي مردم از بانكها خارج شود و معضل جدي در اداره بانكهاي دولتي داشته باشيم؟
دانش جعفري در پاسخ به سؤال فوق گفت: آمارها در خصوص كاهش سپرده گذاري مردم خلاف اين ادعاست و در سال گذشته همواره مواجه با افزايش سپرده ها بوده ايم.
مجلس شوراي اسلامي به كليات لايحه اصلاح موادي از قانون تأمين اجتماعي در خصوص بيمه شدگان متوفي كه همسرشان شوهر ديگري اختيار مي كنند رأي مثبت ندادند.
براساس قانون فعلي در صورتي كه زن از همسر دوم خود طلاق بگيرد از مستمري مربوط به همسر فوت شده اول خود و در صورت فوت همسر دوم از مستمري هر كدام از همسران كه بخواهند مشروط بر اينكه زن مطلقه فاقد شغل دائم باشد برخوردار مي شوند كه نمايندگان مجلس با ۱۹۱ رأي موافق و ۲۶ رأي مخالف به كليات طرحي كه اين قانون را اصلاح مي كرد، رأي ندادند.
حاشيه
*محمدعلي حيدري نماينده لنگرود در تذكري آيين نامه اي گفت: بعد از تصويب بودجه سالانه با عدم اجراي مصوبات توسط دولت مواجه هستيم ۱۵ روز ديگر فصل برداشت  چاي آغاز مي شود اما نه متولي اين امر مشخص شده و نه كارخانجات مربوطه تسهيلات دريافت كرده اند.
*عوض حيدرپور نماينده شهرضا نسبت به نقص فني هواپيماي غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس در سفر به تركيه كه مجبور به بازگشت شد، تذكر داد و حسن ابوترابي فرد كه رياست جلسه را بر عهده داشت، اعلام كرد گمان مي كنم اين تذكر وارد نباشد.حيدرپور افزود: اگر هواپيمايي دوباره سقوط كرد و حادثه اي پيش آمد بدانيد كه من قبلاً اخطار داده ام.
*سيد محمد صادق نيرومند نماينده نهبندان حوادث اخير در استان سيستان و بلوچستان را بي ارتباط به بي توجهي مسئولان وزارت كشور و دستگاه هاي ذي ربط ندانست و افزود: چرا ما براي زمين خوردن فردي در آن طرف دنيا واكنش نشان مي دهيم ولي نسبت به دغدغه مردم خود بي توجه هستيم.
*۱۷۷ نماينده طي نامه اي به رئيس جمهور خواستار بررسي عملكرد نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي در استان سيستان و بلوچستان پيرو حوادث اخير شدند.
*عده اي از پرورش دهندگان ميگو استان بوشهر با تجمع مقابل درب اصلي مجلس خواستار رسيدگي دولت به مشكلات حوزه كاري خود شدند.

رؤساي مجالس ايران و لبنان ديدار كردند
011298.jpg
ايرنا: جمهوري اسلامي ايران، رويدادهاي لبنان به عنوان كشوري حساس در جهان اسلام را با دقت پيگيري مي كند.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با نبيه بري رئيس مجلس لبنان كه بعد از ظهر سه شنبه در حاشيه اجلاس رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي در استانبول تركيه صورت گرفت، با اعلام اين مطلب افزود: در ايران درمورد مسائل لبنان نهايت دقت و علاقه وجود دارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: به رغم تلاشهاي دشمنان، لبنان در مسير وحدت و انسجام پيش مي رود و اين مايه خوشحالي است.
نبيه بري هم با قدرداني از توجه جمهوري اسلامي ايران به لبنان و حمايتهايش از اين كشور، ابراز اميدواري كرد كه نشستهاي رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي، نتايج موفقيت آميزي براي جهان اسلام داشته باشد.
رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي از امروز چهارشنبه به مدت دو روز مسائل مبتلا به جهان اسلام از جمله برخورد دوگانه غرب و آمريكا با كشورهاي اسلامي، مساله اهانت به اديان و مقدسات ديني و حمايت از مردم فلسطين را كه در اجلاس چهار روزه كارشناسان مطرح و بررسي شده، مورد بررسي و تصويب قرار خواهند داد.
نشست كارشناسان چهارمين كنفرانس روساي مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي  با چهاردهمين اجلاس كميته اجرايي اتحاديه پارلمانهاي اين سازمان، از روز شنبه هفته جاري به ميزباني مجلس ملي تركيه در استانبول شروع به كار كرد و بعد از ظهر ديروز سه شنبه به كار خود پايان داد.
غلامعلي حداد عادل براي شركت در اجلاس روساي مجالس كشورهاي اسلامي پيش از ظهر سه شنبه وارد استانبول شد.
در كنفرانس علاوه بر روساي مجالس كشورهاي اسلامي، ۱۰تن از روساي مجالس منطقه اي و رئيس مجلس بخش ترك نشين قبرس به عنوان ناظر شركت خواهند داشت.
اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي به ابتكار جمهوري اسلامي ايران در سال ۱۳۷۸شمسي در تهران تشكيل شد و نشست دوم اتحاديه در سال ۱۳۸۰در مغرب و كنفرانس سوم نيز در سال ۱۳۸۳در سنگال برگزار شد.
دبيرخانه اتحاديه مجالس كشورهاي اسلامي در تهران قرار دارد و اين دبيرخانه تاكنون موفق به برگزاري هشت اجلاس شورا و۱۳نشست كميته اجرايي شده است.

تأكيد رئيس مجلس تركيه بر حق ايران در
استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي
ايرنا: بلند آرينچ رئيس مجلس ملي تركيه اعلام كرد كه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، حق ايران است.
آرينچ كه ظهر ديروز به عنوان رئيس نشست رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي در استانبول با خبرنگاران سخن مي گفت، با يادآوري اين كه برنامه هسته اي ايران در نشست كارشناسي بررسي شده و در نشست رؤساي مجالس نيز مطرح خواهد شد، توضيح داد: در اين كه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، حق ايران است، اعضاي كنفرانس كشورهاي اسلامي  و تركيه اتفاق نظر دارند. اما اين فعاليت ها بايد به صورت شفاف و با همكاري با مجامع بين المللي صورت گيرد.
رئيس مجلس ملي تركيه گفت: در نشست روساي مجالس كشورهاي اسلامي گمان مي كنم هيات جمهوري اسلامي ايران و نمايندگان برخي كشورها اين موضوع را مطرح كنند.
در بيانيه پاياني نشست نيز جايي به اين موضوع اختصاص داده خواهد شد.
بلند آرينچ در ادامه اين گفتگوي مطبوعاتي گفت: در نشست رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي مسائل جهان اسلام، مقابله با توهين به اديان و مقدسات ديني، مساله فلسطين، مبارزه جهاني با تروريسم و موضوع قبرس بررسي خواهد شد.
وي با يادآوري اين كه ۴۷كشور، عضو اين كنفرانس هستند، گفت: جغرافياي سياسي ۵/۱ميليارد مسلمان جهان امروز شاهد و درگير مناطق بحراني، اشغال، درگيريها، محاصره اقتصادي، فقر و گرسنگي است.
سازمان كنفرانس اسلامي  به عنوان مهمترين سازمان كشورهاي اسلامي  بايد پيام كمك به مردم مسلمان و افزايش اميد در كشورهاي اسلامي  را بدهد.

ورود دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به عربستان
ايرنا: علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي  ايران ديروز وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شد.
در مراسم استقبال از لاريجاني امير بندر بن سلطان مديركل شوراي امنيت ملي و شماري از مقامات سياسي عربستان حضور داشتند.
دبير شوراي امنيت ملي ايران قرار است در سفر يك روزه خود به اين كشور با سعود الفيصل وزير امور خارجه و عبدالله بن عبدالعزيزپادشاه عربستان سعودي ملاقات كند.
بررسي مسايل مربوط به روابط دو جانبه همچنين تشريح سياستهاي شفاف و اصولي جمهوري اسلامي ايران در زمينه فعاليتهاي هسته اي مسالمت آميز مهمترين محور مذاكرات لاريجاني در عربستان را تشكيل مي دهد.
وي پيش از ورود به عربستان با سفر به كشورهاي عمان و قطر با مقامات ارشد اين كشورها ديدار و مسايل مورد علاقه را مورد بحث و بررسي قرار داد.
گسترش روابط جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي منطقه به ويژه اعضاي شوراي همكاري خليج فارس از سياستهاي اصلي دولت محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران محسوب مي شود.

بوش گزارش ها درمورد احتمال اقدام نظامي عليه ايران را نسنجيده خواند
ايسنا: جورج بوش گزارشات درباره برنامه ريزي دولتش براي انجام اقدام نظامي عليه ايران را تصوري نسنجيده خواند.
به گزارش پايگاه اينترنتي كاخ سفيد، جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا روز دوشنبه در جلسه پرسش و پاسخ پس از ايراد سخنراني اش با عنوان جنگ جهاني عليه تروريسم در مدرسه مطالعات بين المللي پيشرفته دانشگاه جان هاپكينز گفت: دكترين بازدارندگي با يكديگر كاركردن براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح  هسته اي است.
وي افزود: مي دانم كه در واشنگتن بازدارندگي به معناي زور است، اما ضرورتا به معناي زور نيست. در اين مورد به معناي ديپلماسي است.
بوش ادامه داد: به هر حال من مقالاتي را در روزهاي اخير در روزنامه ها ديدم، اين فقط تصوري نسنجيده است.
رئيس جمهور آمريكا بدون توجه به اينكه ايران اعلام كرده به دنبال سلاح هسته اي نيست و آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز تأكيد كرده كه مدركي مبني بر نظامي بودن برنامه هسته اي ايران وجود ندارد گفت: ما نمي خواهيم ايراني ها سلاح هسته اي، قابليت توليد آن و يا دانش چگونگي ساخت آن را در اختيار داشته باشند. اين هدف اعلام شده ما و خوشبختانه  دوستان و متحدين ماست.

نماينده ايران معاون كميسيون خلع سلاح سازمان ملل شد
ايرنا:كميسيون  خلع  سلاح  سازمان  ملل ، جمهوري  اسلامي ايران  را به  عنوان  معاون آسيايي  اين  كميسيون  برگزيد.
كميسيون  خلع  سلاح سازمان  ملل  از روز دوشنبه  اجلاس  سالانه  خود را آغاز كرد.
اين  كميسيون  كه  نهاد فرعي  مجمع  عمومي سازمان  ملل  محسوب  مي شود در اجلاس سالانه  خود به  بحث  پيرامون  مباحث  خلع  سلاح  و امنيت  بين المللي  مي پردازد.
كميسيون  خلع  سلاح  در دو سال  گذشته  به  علت  مخالفت  آمريكا با گنجاندن بحث  خلع  سلاح  هسته اي  در دستور كار كميسيون ، نتوانسته  بود درخصوص  دستوركار خود به  توافق  برسد.
در اجلاس  امسال  با فشار كشورهاي  جنبش  عدم  تعهد، موضوع  خلع  سلاح  و عدم اشاعه  سلاح  هاي  هسته اي  به  عنوان  يكي  از دو ماده  دستور كار كميسيون  گنجانده شد.
نماينده  كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد در نخستين  روز اين  اجلاس  دربيانيه اي  از كشورهاي  داراي  سلاح  هاي  هسته اي  خواست ، به  تعهدات  خود عمل  وسلاح  هاي  هسته اي  خود را نابود كنند.
وي  همچنين  بر الحاق  اسرائيل  به  معاهده  عدم  اشاعه  سلاح  هسته اي  تأكيد واز اين  رژيم  خواست  تا تمام  تاسيسات  هسته اي  خود را تحت  نظارت  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي قرار دهد.

معاون  ستاد كل  نيروهاي  مسلح ، ادعاي 
يك  مقام  ارشد پنتاگون  را تكذيب  كرد
ايرنا: معاون  فرهنگي  و تبليغات  دفاعي  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  ادعاي  يك  مقام ارشد پنتاگون  ( وزارت  دفاع  آمريكا) را مبني  بر اينكه  دفاع  هوايي  ايران  يك هواپيماي  ايراني  را به  اشتباه  مورد هدف  قرار داده ، كذب  محض  خواند.
يك  مقام  ارشد وزارت  دفاع  آمريكا(پنتاگون ) هفته  گذشته  در مصاحبه  بانيويورك  تايمز، مدعي  شده  بود كه  ايران  در سه  هفته  اخير دفاع  هوايي  خودرا چنان  تقويت  كرده  كه  بطور تصادفي  يك  فرونداز هواپيماهاي  خود را هدف قرار داده  است .
سرتيپ  پاسدار عليرضا افشار در متني  كه  ديروز در اختيارايرنا قرار داد، تأكيد كرد: با بررسي هاي  بعمل  آمده  خبر منتشر شده  وادعاي  مقام  ارشد پنتاگون  كذب  وبي  اساس  است  واساسا هيچ  اتفاقي  در اين زمينه  رخ  نداده  است .
معاون  فرهنگي  وتبليغات  دفاعي  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  خاطرنشان  كرد: به نظر مي رسد، اين  ادعا در راستاي  برنامه هاي  عمليات  رواني  آمريكا بر عليه ايران  مطرح  شده  باشد.

نوزدهمين كنفرانس وحدت اسلامي مرداد ماه برگزار مي شود
011301.jpg
ايسنا: دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: ما خط وحدت را از امام امت و مقام معظم رهبري گرفته ايم و قانون اساسي اين خط را از خطوط استراتژيك مي داند و هر حركتي كه خلاف آن انجام شود، بايد محكوم شده و افرادي كه اين تحركات را انجام مي دهند بايد بدانند كه برخلاف مسير اسلام و جمهوري اسلامي و همچنين برخلاف مصلحت كل امت اسلامي حركت مي كنند و نظر آنان ضد نظر اهل بيت (ع) است.
آيت الله تسخيري صبح ديروز در نشستي مطبوعاتي به تشريح برنامه هاي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي پرداخت و با اشاره به تقارن هفته وحدت و نامگذاري سال ۸۵ به نام سال پيامبر اكرم (ص) اظهار داشت: اين فرصت را بايد غنيمت شمرد تا بيشتر و پايدارتر در خط وحدت پيش رويم.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب، با بيان اين كه نوزدهمين كنفرانس وحدت اسلامي با موضوع مسلمانان در كشورهاي غيراسلامي، حقوق، وظايف، مشكلات و راهكارها از ۲۹ لغايت ۳۱ مرداد ماه برگزار مي شود، تصريح كرد:   با توجه به اين كه همايش بين المللي قدس و حمايت از حقوق فلسطين و حركت عادي سازي رابطه با رژيم صهيونيستي براي ما مهم است، اجلاس خود را به زمان ديگري موكول كرديم.
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، در پايان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر ارزيابي اظهارات اخير حسني مبارك، گفت: بنده صحبت هاي وي را هنگامي كه در قاهره بودم شنيدم و اعلام كردم اگر منظور حسني مبارك محبت شيعه به ايران است، اين مخصوص شيعيان نيست و همه  مسلمانان جهان عاشق حركت انقلابي ايران هستند و اگر منظور ديگري دارند گمان مي كنم اطلاعات وي كامل نيست.

استقبال وزير امور خارجه روسيه از سفر البرادعي به تهران
ايرنا: وزير امور خارجه  روسيه  تأكيد كرد براي  جلوگيري  از بحران  جديد درمنطقه ، پرونده  هسته اي  ايران  بايد تنها از طريق  مذاكرات  سياسي  حل  و فصل شود.
سرگئي  لاوروف  پس  از ديدار با همتاي  اردني  خويش  به خبرنگاران  گفت : بايد يك  راهكار فني  و تخصصي  براي  حل  مساله  اتمي ايران پيدا كرد.
وي  ضمن  استقبال  از سفر رئيس  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي به  تهران ، پيشنهاد مسكو براي  غني سازي  اورانيوم  ايران  در خاك  روسيه  را معتبر وقابل  مذاكره  خواند.
وزير خارجه  روسيه  در پاسخ  سوالي  درمورد مذاكرات  ايران  و آمريكادرمورد عراق  گفت : ما از هر تماسي  بين  اين  دو كشور استقبال  مي كنيم  ومعتقديم  مذاكرات  مي تواند مانع  از بحران  در منطقه  شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |