پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۹ - Apr 13, 2006
آيت الله نوري همداني در نخستين همايش ائمه جماعات اهل قلم:
همه امكانات در راه وحدت مسلمانان به كار گرفته شود
011454.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: آيت الله نوري همداني در نخستين همايش ائمه جماعات اهل قلم كه ديروز در محل همايش هاي صدا و سيما برگزار شد گفت: در سال پيامبر اعظم(ص) لازم است علما و اهل قلم در شناساندن شخصيت و عظمت پيامبر عظيم الشان اسلام گام هاي مهمي بردارند.
به گزارش همشهري، آيت الله نوري همداني با تأكيد بر شناساندن پيامبر اعظم(ص) به جهان غرب اظهار داشت: اروپا و آمريكا بايد بدانند كه هر چه دارند از پيامبر اسلام است.
وي افزود: شيعه در باره امامت كتاب هاي زيادي نوشته است اما در مورد پيامبر اعظم(ص) و معرفي ايشان به ديگران، تلاش چنداني نداشته است، بنابر اين ضروري است در اين راه بيشتر از گذشته تلاش شود.
آيت الله نوري همداني در ادامه با اشاره به اين كه بايد همه امكانات در راه وحدت مسلمانان به كار گرفته شود گفت: قلم ها و بيان ها  بايد در راه وحدت اسلام و مسلمين باشد، زيرا شاهد هستيم كه دشمن در كشورهايي چون عراق ، افغانستان و فلسطين قصد دارد از طريق ايجاد تفرقه، حكومت كند.
وي اضافه كرد: ما در زمان خاصي قرار داريم و از اين جهت بايد موقعيت حساس خود را بيشتر درك كنيم كشور ما ساليان دراز زير نظر استعمار بوده است و سياست ايران زير نظر آنان رقم مي خورد، به گونه اي كه فراماسونرها سايه سنگيني در جامعه اسلامي ما انداخته بودند.
آيت الله نوري همداني گفت: در گذشته در كشور ما، اسلامي رواج داشت بدون در نظر گرفتن فرهنگ ايثار و شهادت و اسلامي كه پروبالش قيچي شده بود، حضرت امام خميني(ره) در آن زمان فرياد برآورد و سخناني گفتند كه يادآور سخنان حيدر كرار بود.
وي تصريح كرد: همه كساني كه در راه علوم اسلامي گام برمي دارند  بايد همانند امام(ره) قلم و بيان توانايي داشته باشند.
وي در پايان با اشاره به پيشرفت هاي دانشمندان جوان ايراني در زمينه انرژي هسته اي گفت: اين انقلابي كه در انرژي هسته اي و علوم مختلف در ايران روي داده است، بايد به حوزه هاي ديگري چون كشاورزي و صنعت هم تسري شود.
به گزارش همشهري، در ابتداي اين مراسم علي رضايي بيرجندي، دبير نخستين همايش ائمه جماعات اهل قلم گفت: اين جشنواره نخستين گام در جهت شناسايي ائمه جماعات اهل قلم و تكريم و تجليل از آنان است و بنايي براي هم انديشي و تبادل افكار، همگرايي و همكاري در زمينه ايجاد يك تشكل فرهنگي و معنوي از طريق مساجد خواهد بود.
به گفته رضايي بيرجندي، ۲۰۰ نفر از ائمه جماعات اهل قلم كشور حدود ۶۰۰ اثر در پنج زمينه فقه و حقوق، علوم قرآني(تفسير و كلام)، سياسي و اجتماعي و جوانان، اخلاق و عرفان و تاريخ و سيره، ارسال كردند.
وي يادآور شد: در هر گرايش، سه اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شد كه در اين جشنواره از آنان تجليل شد.
وي هدف از اين جشنواره يك روزه را تحقق آرمان هاي بلند امام راحل و رهبر معظم انقلاب براي توليد علم و رساندن جامعه به قله هاي سعادت و تكريم علم و عالمان و گسترش فرهنگ پژوهش و زمينه سازي براي خلق آثار ممتاز ديني و حمايت از نوقلمان عنوان كرد.اين همايش يك روزه عصر ديروز به كار خود پايان داد.

مخبر كميسيون اجتماعي مجلس:
هنوز به تعريف جامعي از « ايثارگران» نرسيده ايم
فارس: مخبر كميسيون اجتماعي مجلس از بررسي لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران در اين كميسيون خبر داد و گفت: اعضاي كميسيون اجتماعي با وجود اينكه چند جلسه از كميسيون را صرف اين موضوع كرده اند، هنوز در مورد بند «۱» آن به اجماع نرسيده اند.
محمدعلي مقنيان افزود: بند «۱» اين لايحه در خصوص تعاريف رزمنده، جانباز و غيره است كه پيشنهادات متعددي از طرف نمايندگان مجلس ارائه شده و باعث  مي شود بررسي بندهاي اين لايحه به كندي پيش رود.
وي درباره لزوم ارائه اين لايحه توسط دولت اظهار داشت: از ابتداي انقلاب تاكنون قوانين متعددي درباره جانبازان، رزمندگان، خانواده هاي شهدا و مفقودالاثرها تصويب شده و تصميم گيري هاي متعددي در اين خصوص اتخاذ شده است اما هيچ گاه به صورت منسجم و تعريف شده اين خدمات ارائه نشده و نيازمند يك قانون جامع خدمات رساني به اين دسته از افراد است.
مخبر كميسيون اجتماعي مجلس گفت: هدف از اين لايحه، تبيين و ساماندهي سازوكارهاي ارائه خدمات به خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان با تأكيد بر تكريم، رعايت و حفظ شأن، كرامت و منزلت آنان و توسعه و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، جهاد و حفظ تقويت الگوهاي عيني آن، از طريق شناسايي نيازهاي واقعي جامعه هدف در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و رفاهي و برنامه ريزي براي تأمين نيازها با توجه به امكانات، منابع و استفاده از ظرفيت هاي موجود جامعه و كشور است.

تقدير وزير كشور از فرمانده نيروي انتظامي
گروه اجتماعي: وزيركشور و جانشين فرماندهي كل قوا در نيروي انتظامي با ارسال نامه اي به اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي از فعاليت ها و نتايج موفقيت   آميز اقدامات آن نيرو در تامين امنيت تقدير به عمل آورد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور در اين تقديرنامه آمده است: جاي بسي خرسندي است كه تلاش بي شائبه و شبانه روزي جنابعالي و همكاران خدومتان در نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موجبات افزايش امنيت عمومي و جاده اي را در روزهاي پاياني و آخرين چهارشنبه سال گذشته و ايام تعطيلات نوروزي و نيز در مناطق زلزله زده استان لرستان تامين و موجبات رضايت مردم را نيز فراهم نمود.
در ادامه اين تقديرنامه آمده است: بي ترديد موفقيت نيروي انتظامي در كاهش چشمگير آمار جرايم عمومي و تلفات جاده اي به رغم افزايش چهل درصدي ترددهاي نوروزي نشان دهنده عزم و اراده و مديريت توانمند فرماندهان آن نيرو در بسيج امكانات و هماهنگي واحدهاي مسئول است و نويد دهنده موفقيت هاي بيشتر آن نيرو در سالي است كه در آن ، وزارت كشور ارتقاي سلامت و امنيت اجتماعي را هدف قرار داده است.

رئيس سازمان نظام پزشكي:
تغيير بنيادين نگرش دولت به نظام
سلامت ضرورتي انكارناپذير است
گروه اجتماعي: رئيس سازمان نظام پزشكي ايران در پيامي به مناسبت روز دندانپزشكي تغيير بنيادين در نگرش دولت نسبت به مقوله سلامت و سرمايه گذاري مادي و معنوي در اين عرصه و توجه به حقوق و انتظارات جامعه پزشكي را ضرورتي انكارناپذير خواند.
دكتر سيد شهاب الدين صدر افزود: حفظ و ارتقاي سلامت كه حق و نياز اساسي همنوعان به شمار مي رود، ثمره دانش، مهارت و تجربه تمامي گروه هاي جامعه پزشكي است. در اين ميان سلامت دهان و دندان از اهميت بسيار برخوردار است كه در آموزه هاي اسلامي نيز متجلي گرديده و به ويژه با توجه به شيوع و هزينه هاي فراوان بيماري هاي دهان و دندان، دندانپزشكان نقش بسيار مهمي در حفظ سلامت همنوعان و زدودن درد از سيماي دردمندان و ايجاد جامعه اي سالم، شاداب، مولد و با طراوت برعهده دارند. در همين راستا جامعه دندانپزشكي ايران اسلامي با حضور حدود نوزده هزار نفر از سرمايه هاي علمي در كنار ساير اعضاي خانواده پزشكي، كارنامه اي درخشان و پرافتخار از خدمت در جهت تأمين سلامت هم ميهنان بر جاي گذارده است.
مطابق قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تأمين سلامت براي تمام هم ميهنان، وظيفه دولت است لكن به رغم شايستگي هاي بي شمار جامعه پزشكي از جمله دانش آموختگان ودانش پژوهان عرصه دندانپزشكي كه در سخت ترين شرايط ياريگر دولت در انجام اين رسالت خطير بوده و هستند، متأسفانه نظام سلامت ملي به واسطه كاستي هاي بسيار در قوانين، ضوابط و ساختار، مداخلات غيرمنطقي دستگاه هاي اجرايي، بي توجهي سياستگذاران به ديدگاه هاي كارشناسي و خواسته هاي منطقي جامعه پزشكي، در وضعيت نامطلوبي قرار گرفته كه موجب نارضايتي مردم و جامعه پزشكي گرديده و مسير شكوفايي استعدادها و بهره برداري مطلوب از توانمندي گروه هاي مختلف پزشكي در جهت خدمت به هم ميهنان با موانع و مشكلات مشابه، دشوار و ناهموار گرديده است.
وي افزود: در راستاي اراده و برنامه خويش براي پيگيري اصلاحات بنيادين در نظام سلامت، به پشتوانه سرمايه عظيم مشاركت و انسجام جامعه فرهيخته پزشكي و در چارچوب اختيارات و ظرفيت هاي قانون جديد، با قدرت و قاطعيت ديدگاه هاي جامعه پزشكي از جمله دندانپزشكان فرهيخته كشور را پيگيري مي نمايد و در اين راستا تمامي دندانپزشكان به ويژه منتخبان هيأت هاي مديره نظام پزشكي شهرستان ها و نيز انجمن ها و محافل علمي و صنفي دندانپزشكي را به مشاركت هر چه بيشتر در سياستگذاري و اداره سازمان نظام پزشكي فرا مي خواند و در پي هم گرايي، هم صدايي و انسجام تمام اعضاي جامعه پزشكي، توسعه پزشكي ايران اسلامي را به انتظار مي نشيند.

معاون بهزيستي در تشريح بودجه  ۸۵ خبرداد:
رشد ۲۰ برابري كمك هزينه بهداشت دهان و دندان
كودكان زير  ۶سال حاشيه شهرها
ايسنا: معاون پشتيباني سازمان بهزيستي اعلام كرد: ميزان مستمري زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي به تناسب تعداد عائله از ۲۵هزار تا ۵۰ هزار تومان در ماه و معلولان مجرد و جذاميان ۲۵ هزار تومان و متاهل ۳۵ هزار تومان در ماه تعيين شد.
دكتر مهدي عبدوس افزود: براين اساس خانوارهاي زن سرپرست يك نفره ۲۵هزار تومان، دو نفره ۳۰ هزار تومان، سه نفره ۳۵ هزار تومان، چهار نفره ۴۰ هزار تومان و پنج نفره و بيشتر ۵۰هزار تومان ماهيانه دريافت مي كنند كه در صورت تامين اعتبار جمعيت تحت پوشش و ميزان مستمري افزايش خواهد يافت.
به گفته وي هم اكنون ۶۴ هزار زن خود سرپرست در نوبت دريافت خدمات از سازمان بهزيستي قرار دارند كه تحت پوشش قرار دادن اين خانوارها نيازمند ۴۴۵ ميليارد ريال اعتبار است.
معاون پشتيباني سازمان بهزيستي، از افزايش كمك وديعه مسكن معلولان و مددجويان اين سازمان در سال جاري خبر داد و افزود: ميزان كمك وديعه مسكن در استان هاي كشور حداكثر ۱۰ميليون ريال و در استان تهران ۲۰ ميليون ريال تعيين شده است.
پرداخت بخشي از شهريه مهد كودكان خانواده هاي تحت پوشش
عبدوس يادآور شد: اجراي كامل قانون حمايت از زنان و كودكان بي سرپرست و پرداخت ۴۰ درصد حداقل حقوق خانواده هاي تحت پوشش نهادهاي حمايتي به اعتباري معادل ۲۶۸ ميليارد ريال نياز دارد.
وي همچنين با اشاره به تكميل ۳ شيرخوارگاه شبانه روزي در شهرهاي بندرعباس، اراك و زاهدان در سال جاري گفت: مراكز نگهداري سالمندان، بيماران رواني مزمن و معلولان ذهني در راستاي طرح هاي توسعه توانبخشي امسال افزايش خواهد يافت.
معاون پشتيباني سازمان بهزيستي همچنين از پرداخت بخشي از شهريه مهد، كودكان خانواده هاي تحت پوشش بهزيستي و نيازمند سرويس گيرنده از مهدهاي خصوصي خبرداد و افزود: امسال اعتباري به منظور كمك به بهبود تغذيه زنان باردار اختصاص يافته است، همچنين اعتبار مربوط به بهبود تغذيه كودكان پيش از دبستان تحت پوشش سازمان بهزيستي از ۳۲۰ ميليون تومان در سال گذشته به ۳۸۰ ميليون تومان افزايش يافت.
به گفته وي اعتبار مربوط به افزايش خط تلفن اورژانس اجتماعي ۱۲۳ در ساير استان هاي كشور از ۷۳ ميليون تومان به ۲۰۰ ميليون تومان افزايش يافت.
عبدوس اعلام كرد: اعتبار مربوط به كمك هزينه بهداشت دهان و دندان كودكان زير ۶ سال نيازمند، با تاييد در مناطق حاشيه شهرها و روستاها، با رشدي بيش از ۲۰ برابر، از ۴ ميليون تومان به ۸۶ ميليون تومان در سال آينده افزايش يافت.
افزايش ۵/۲برابري اعتبار حساب آتيه فرزندان بي سرپرست
وي خاطرنشان كرد: كمك هزينه نگهداري فرزندان بي سرپرست نزد خانواده هاي جايگزين از حدود ۲۰ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان در سال جاري افزايش يافت، همچنين كمك هزينه  نگهداري فرزندان بي سرپرست و بدسرپرست در مراكز غيردولتي ماهيانه ۸۰ هزار تومان به ازاي هر نفر تعيين شد.
عبدوس از ۵/۲ برابر شدن حساب آتيه فرزندان بي سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزيستي خبرداد و به ايسنا گفت: اعتبار مربوط به بيمه مكمل درمان معلولان و اعتبار ايجاد مراكز مشاوره حضوري و تلفني ۲ برابر شده و اعتبار پرداخت حق سرانه بيمه درمان معلولان و نيازمندان از ۱۸ ميليارد به ۲۸ميليارد تومان افزايش يافته است.

۵۰ كلينيك مثلثي در كشور ايجاد مي  شود
ايلنا: مديركل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: در حال حاضر ۱۰۰ كلينيك مثلثي در كشور وجود دارد و در سال جاري، ۵۰ كلينيك مثلثي ديگر در كشور ايجاد و راه  اندازي خواهد شد.
دكتر سعيد صفاتيان، مديركل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: كلينيك  هاي مثلثي براي رسيدگي به سه نوع بيماري ايدز، اعتياد و بيماري  هاي جنسي تشكيل شده است.
وي افزود: افزايش تعداد كلينيك  هاي مثلثي از مهم  ترين اولويت  هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاري است.
صفاتيان، در خصوص شناسايي كارمندان معتادي كه در ادارات مشغول به فعاليت هستند، گفت: در شرايط فعلي، مانند گذشته سخت  گيري  هاي شديد در مورد كارمندان معتاد اعمال نمي  شود و دستورالعمل خاصي در اين زمينه در حال تدوين است.
وي افزود: در حال حاضر كارمندان معتاد از سيستم اداري اخراج نمي  شوند؛ بلكه در صورت تمايل شخص معتاد به مراكز درماني معرفي خواهد شد.

۵۲ درصد از تلفات رانندگي موتورسواران هستند
فارس: عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت:  حدود ۵۲ درصد جان باختگان حوادث رانندگي، موتورسواران هستند كه بيشتر اين حوادث در داخل شهرها و روستاها اتفاق مي افتد.
محمداسماعيل اكبري در جمع دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي افزود: حوادث به جز گروه نوزادان زير يك سال مهم ترين عامل مرگ ومير در ميان مردم است به طوري كه سالانه بيش از ۹۷۰ هزار سال از عمر ايرانيان را  مي گيرند و پس از آن سكته قلبي و بيماري هاي قلب و عروق در رتبه دوم است كه سالانه منجر به از دست رفتن ۸۴۵ هزار سال از عمر ايرانيان مي شود.
معاون سابق سلامت وزارت بهداشت اضافه كرد: ۵۶ درصد حوادث در كشور به حوادث رانندگي مربوط مي شود، ۲۲ درصد سقوط از ارتفاع و ۱۴درصد به برخوردهاي انساني ارتباط دارد.
از نظر حوادث ترافيكي استان كرمان در رتبه اول كشوري قرار دارد و استان اصفهان كمترين ميزان تلفات رانندگي را دارد.
اكبري گفت: به رغم اين كه در ابتدا به نظر مي رسد بيشترين حوادث ترافيكي در بزرگراه ها و جاده هاي بين شهري نيست؛ بلكه در داخل شهرها و روستاها است و بيشترين جان باختگان را نيز موتورسواران تشكيل  مي دهند. اين استاد دانشگاه افزود: ۴۹ درصد از حادثه ديدگان ترافيكي در محل حادثه جان خود را از دست مي دهند. ۱۴ درصد در راه انتقال به بيمارستان و ۲۸ درصد نيز در مراكز درماني جان مي بازند.

حقوق شهروندي در سازمان فرهنگي هنري شهرداري
گروه اجتماعي: در راستاي توسعه آموزش و ترويج اخلاق، فرهنگ و حقوق شهروندي مركز پاسخگويي توانمندسازي و خدمات الكترونيك قوه قضائيه (۱۲۹) و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، توافقنامه اي امضاء كردند.برمبناي اين توافقنامه طرفين كميته مشتركي جهت سياستگذاري و بررسي طرحها و برنامه ها تشكيل خواهند داد. محورهاي عمده اين توافقنامه، برگزاري دوره هاي حقوق شهروندي و مهارت افزايي در دو سطح عام و ساده و تأسيس و راه اندازي واحدهاي مشاوره و حقوق شهروندي در مراكز فرهنگي تابعه سازمان فرهنگي هنري شهرداري است.

مصرف اسيدهاي چرب امگا-۳
كارايي شيمي درماني را افزايش مي دهد
ايسنا: بيماران سرطاني مي توانند با گنجاندن مواد غذايي حاوي اسيد چرب امگا-۳ در رژيم غذايي خود، تاثير شيمي درماني و يا اشعه درماني را به نحو مؤثري افزايش دهند. دكتر «جعفر بهزاد» ، محقق و متخصص تغذيه با بيان اين مطلب گفت: بررسي هاي انجام شده روي خواص اسيد چرب خانواده امگا-۳ نشان مي دهد اين مواد ديواره سلولهاي سرطاني را به شدت ناپايدار مي كند و آنها را در مقابل داروها و اشعه آسيب پذير مي كند. وي مصرف موادي همچون تخم مرغ و روغن ماهي را براي بيماران مبتلا به سرطان ضروري خواند و همچنين تاكيد كرد: ماده امگا-۳ غير از افزايش تاثير درمان، از رشد و گسترش تومورها در بدن نيز جلوگيري مي كند.

بحران روحي علت ۶۰ درصد از موارد شب ادراري
ايسنا: مواجه شدن با بحران هاي روحي مانند ترس، اضطراب و احساس ناامني در طول روز مهمترين علت شب ادراري در كودكان محسوب مي شود.
دكترحسام، روانپزشك و عضو آكادمي روانپزشكان اروپا، گفت: شب ادراري يكي از مشكلات شايع كودكان ۳ تا ۷ ساله است و به ندرت تا سن ۱۲ سالگي نيز ديده مي شود. وي ادامه داد: مشكل شب ادراري با شيوع بيشتري در ميان پسربچه ها رواج دارد و از علل بروز آن نيز مي توان به انواع اختلالات دستگاه ادراري از قبيل نقص در عملكرد يا عدم شكل گيري صحيح اندام، همچنين بحران هاي روحي و رواني اشاره كرد.
اين روانپزشك ترس از تنبيه شدن توسط پدر، مادر و معلم، مشاجرات خانوادگي ميان پدر و مادر، جدايي والدين و يا فوت آنها را جزو مهمترين علل رواني شب ادراري دانسته و تصريح كرد: يكي از روش هاي پي بردن به منشاء بروز اين مشكل در كودكان (علت جسمي يا رواني) بررسي دفعات رخ دادن آن است. براي مثال اگر كودكي دچار نقص در ديواره حالب باشد، به كرات دچار شب ادراري مي شود اما اگر مشكل وي منشاء رواني داشته باشد تنها زماني مبتلا به شب ادراري مي شود كه با بحران روحي مواجه شده باشد. وي در نهايت تاكيد كرد: مشاوره با يك روانشناس و معاينه كودك توسط يك پزشك متخصص به جاي تنبيه و سرزنش دائمي وي كاربردي ترين اقدامي است كه والدين مي توانند براي كودك مبتلا به مشكل ياد شده انجام بدهند؛ زيرا كودك در صورت سرزنش شدن گاهي علاوه بر شب ادراري دچار اضطراب دائمي نيز مي شود كه جبران آن در سنين كودكي بسيار دشوار است.

شيركاكائو را جايگزين شير نكنيد
011457.jpg
ايسنا: استفاده از كاكائو به عنوان طعم دهنده شير باعث كاهش جذب ۱۰ درصدي ميزان كلسيم موجود در آن خواهد شد.
دكتر ثريا نواب پور، كارشناس صنايع شير در اين خصوص گفت: يك ليوان معمولي شير كامل حاوي ۳۰۰ ميلي گرم كلسيم و مقاديري چربي و ويتامين D است كه كاملا جذب بدن مي شود.
وي در ادامه افزود: چنانچه اين مقدار شير با كاكائو استفاده گردد مقدار كلسيم جذب شده در بدن به ۲۸۰ تا ۲۸۵ ميلي گرم خواهد رسيد كه اين رقم نشان دهنده تاثير كاهش جذب كلسيم به ميزان حدود ۱۰ درصد توسط اين ماده افزودني است.
دكتر نواب پور با اشاره به خصوصيت ضد جايگزيني شير نسبت به ساير مواد مغذي به جهت وجود ميزان كلسيم بالاي آن اضافه كرد: اگر چه مقداري از كلسيم موجود در شير به علت وجود كاكائو در آن كسر مي شود اما كاكائو هرگز جذب كلسيم را به طور كامل مختل نمي كند و ارزش غذايي شير را از بين نمي برد.
وي در پايان با اشاره به مصرف زياد مواد قندي در بيشتر افراد تاكيد كرد: شيركاكائو نبايد جايگزين شير شود؛ چرا كه استفاده از مواد قندي جهت شيرين شدن كاكائوي موجود در شير باعث افزايش قند خون و مشكلات ناشي از آن خواهد شد.

فلفل سبز احتمال بروز زخم معده را كاهش مي دهد
ايسنا: زخم معده انهدام و تخريب سطح معده است و بر اساس عمق زخم به دو دسته مزمن يا حاد تقسيم بندي مي شود.
دكتر اسماعيل مشهدي زاده، متخصص گوارش، گفت: زخم معده نوع مزمن يا اروزيون شامل انهدام سطح مخاط و زير مخاط است كه در اين نوع زخم، بافت فيبروز اضافه شده و با تغيير شكل در معده و ايجاد زخم همراه است. نوع دوم زخم معده (حاد) از سطح زخم به لايه هاي زيرين نفوذ پيدا كرده و به عضلات مي رسد. وي افزود: معده با ترشح موكوس و موسين مقدار اسيد HCl را كنترل مي كند. در صورت عدم ترشح اين مواد ميزان اسيد معده زياد شده و ايجاد زخم معده مي كند. مشهدي زاده داروهاي ضد التهابي و ميكروب اچ  پيلوري كه در جريان خون اختلال ايجاد مي كند را در بروز زخم معده موثر دانست.
اين متخصص گوارش با بيان اين كه بروز زخم معده در سنين ۴۰ تا ۵۰ سال اكثرا خوش خيم است، توضيح داد: استرس، مصرف داروهاي كورتن، مصرف سيگار و الكل در ايجاد زخم معده خوش خيم اثر مستقيم دارد.

تنقلات و ميان وعده هاي نامناسب
از مدارس آمريكا جمع  مي شوند
ايسنا: قانونگذاران آمريكايي تلاش مي كنند تا براي كاهش تعداد كودكان مبتلا به عارضه چاقي و اضافه وزن، خوردني هايي از قبيل سودا، آب نبات ها، چيپس و ساير تنقلات را از مدارس كشور جمع آوري كنند.
رسيدن به وزن خطرناك و مضر در بين كودكان آمريكايي همچنان رو به افزايش است. در هفته جاري، مركز كنترل و پيشگيري امراض فدرال در گزارشي اعلام كرد كه نرخ چاقي و اضافه وزن كودكان در پسران ۱۸ درصد و در دختران ۱۶ درصد افزايش يافته در حالي كه در ۴ سال گذشته اين رقم ۱۴ درصد بوده است.
قانونگذاران اين كشور از فروش تنقلات و ميان وعده هاي حاوي چربي و شكر فراوان شكايت دارند كه با وعده هاي غذايي مغذي در مدارس به شدت رقابت مي كنند. به گفته اين مقامات مسئول، فروش تنقلات در مدارس خارج از كنترل شده است و اين امر نه تنها باعث آسيب به سرمايه گذاري مسئولان در زمينه برنامه هاي غذايي مدارس شده بلكه با سرعت كودكان و محصلان را به سوي چاقي و ابتلا به بيماري هاي ناشي از آن در آينده سوق مي دهد.
در همين رابطه قانونگذاران اين كشور لايحه اي را براي دپارتمان كشاورزي مبني بر آماده سازي استانداردهاي جديد تغذيه اي براي تمام مواد غذايي كه در مدارس فروخته مي شوند، ارايه كرده اند.
آمارها نشان مي دهد كه امروزه از هر ۱۰ مدرسه ۹ مورد به فروش اين قبيل تنقلات مبادرت مي ورزند.

شدت نگراني نسبت به مشكلات زندگي
منجر به اضطراب فراگير مي شود
ايسنا: انسان بودن به معني نگران بودن است درباره مسائل مالي، سلامت فرزندان، مسائل شغلي و يا حتي نگراني از اين كه به خاطر آورده ايد پريز اتو را به هنگام بيرون رفتن براي گذراندن تعطيلات از برق نكشيده ايد.
اما اگر احساس مي كنيد كه اين نگراني زندگي را به گونه اي مي گذراند كه به ندرت افكار شما درباره موضوعي قبل از اين كه موضوع بعدي براي نگراني تان آغاز شود، پايان مي يابد حتي تا جايي كه ممكن است احساس بيماري جسمي نيز به شما دست دهد، در اين حالت احتمالاً به يك بيماري رواني قابل علاج با عنوان اختلال اضطراب فراگير مبتلا هستيد.
دكتر بوئادي دونلوپ استاديار روانشناسي در كالج طب، دانشگاه ايموري در آتلانتا كه بر روي بيماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگير مطالعه مي كند در اين باره اظهار كرد: نگران بودن درباره مسائل زندگي طبيعي است اما افراد مبتلا به اين اختلال به طور مستمر و دايم نگران وقايع آينده هستند. آنها در هنگام مواجهه با اين نگراني شان احساس ناتواني مي كنند و نگراني آنها اغلب با علايم فيزيكي مانند تنش هاي ماهيچه اي، سرعت ضربان قلب، تعريق و لرزش همراه است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |