پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۹ - Apr 13, 2006
۵۰۰ هزار نسخه فروش در يك هفته
رمز داوينچي چيست
011421.jpg
011418.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: كتاب «رمز داوينچي» عزم آن كرده كه در زمينه فروش ركوردشكني كند. پرسشي كه اين روزها در دنياي كتاب و در بين دوستداران كتاب مطرح است، اين است كه چه كسي تا به حال اين كتاب را نخوانده است؟!
سايت CNN به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس و از نيويورك خبر مي دهد كه نسخه جلد شوميز «رمز داوينچي» هم يك كتاب پرخواننده است. بيش از ۵۰۰هزار نسخه شوميز از درام دلهره آور تاريخي دان براون در اولين هفته پخش به فروش رسيد. قرار بود كه ۵ميليون نسخه جلد شوميز كتاب در سطح عمومي چاپ شود، اما استقبال خوب كتابخوان ها، باعث شد تا «آنچور بوكز» (ناشر كتاب) تصميم بگيرد اين رقم را به شش ميليون افزايش دهد.
راسل پرالت يكي از مسئولين «آنچوربوكز» مي گويد: فروش هفتگي كتاب تا به امروز بهترين و بالاترين رقم فروش براي يك كتاب جلد شوميز بوده است. قبل از اين فقط كتاب هاي جلد شوميز «زندگي من» (خاطرات بيل كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا)، كتاب خاطرات اوپرا ونيفري مجري سرشناس تلويزيوني، «يك ميليون قطعه كوچك» جيمز فري و «يك تعادل خوب» ردهميتون ميستري با چنين استقبال خوبي روبه رو شده اند.
آنچور براي پخش نسخه جلد شوميز كتاب كار تبليغاتي گسترده اي را آغاز كرده و تقريباً تمام مراكز و مكان هاي عمومي و از جمله پايگاه هاي نظامي و ايستگاه هاي گاز و بنزين اين كتاب را در معرض فروش قرار داده اند. لاورنس جي كريشبام مدير قديمي «تايم وارنر بوك» كه حالا يك بازارياب ادبي هم هست، گفت كه كتاب دلهره آور، «آرواره هاي كوسه» ( كه استيون اسپيلبرگ فيلم معروف و پرفروش خود «آرواره ها» را براساس آن كارگرداني كرد) در دهه ،۷۰ آخرين كتاب جلد شوميز تاريخ ادبيات بود كه با استقبال عظيم خوانندگان و دوستداران كتاب روبه رو شد. او مي گويد: «حتي بچه هايي كه هنوز به دنيا نيامده اند بايد« رمز داوينچي» را بخوانند. ديگر چه كسي روي كره خاكي وجود دارد كه احتمالاً هنوز اين كتاب را نخوانده است؟»
كتاب جنجالي و پر سر و صداي براون قبل از اين در سطح بين المللي بيش از ۴۰ميليون نسخه فروش داشته است با آنكه ۳سال از انتشار اين كتاب مي گذرد، هنوز هم نسخه هاي كتاب به مجرد قرار گرفتن روي پيشخوان كتابفروشي ها بلافاصله به فروش مي روند. يكي از دلايل موفقيت عظيم كتاب، بحث هاي جنجالي و پايان ناپذيري است كه از زمان انتشار كتاب پيش كشيده شد. آخرين آنها مربوط به ادعاي نويسندگاني بود كه دو هفته قبل با طرح يك شكايت حقوقي به دادگاه مدعي شدند براون قصه كتابش را از آنها به سرقت برده است. اما دادگاه اين ادعا را رد كرد. مايكل پيگنت و ريچارد لي مدعي بودند كه قصه «رمز داوينچي» از نظر استخوان بندي و طرح قصه شبيه كتاب آنها «خون مقدس و جام مقدس» است كه در سال ۱۹۸۲ منتشر شده بود. البته جالب اينكه به مدد موفقيت مالي و اقتصادي كتاب براون، كتاب قديمي اين نويسنده هم دوباره با موفقيت روبه رو شده و در فهرست هفتگي كتاب هاي پرخواننده قرار گرفته است.
نسخه شوميز «رمز داوينچي» ۲۸ مارس منتشر شد. علت اصلي انتشار اين نسخه نه پيدا كردن بازار جديد براي كتاب كه نوعي تبليغ براي نسخه سينمايي فيلم با بازي تام هنكس و آدري توتو است كه روز ۲۹ ماه مه اكران عمومي مي شود. سخنگوي «آنچور بوكز» مي گويد: ما اميدواريم كه همزمان با اكران عمومي فيلم در ماه آينده فروش كتاب هم افزايش خوبي پيدا كند. در حال حاضر كتاب هايي كه قصه هايي شبيه« رمز داوينچي » دارند نيز از فروش خوبي برخوردار هستند.

كتابخانه
درباره يادنگاران دفاع مقدس
011415.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: خاطره نويسي در جريان دفاع مقدس و پس از آن را مي توان مادر داستان نويسي به ويژه در حوزه داستان كوتاه جنگ در ايران دانست.
اين اعتقاد احتمالاً درست كه براي تبديل يك رويداد بزرگ به ادبيات بايد از آن فاصله گرفت و سپس دوباره به سويش حركت كرد، درباره رمان ها و داستان هاي كوتاه ايراني دفاع مقدس به خوبي ديده شده است و همچنان كه فاصله مان از جنگ بيشتر مي شود، انگار توان ادبي و ماهيت ادبياتي آثار اين حوزه نيز رشد مي يابند. اما در حوزه خاطره نويسي كه پيش از داستان نويسي جايگاه خود را يافت، احتمالاً ماجرا برعكس است؛ هرچه از سال هاي پرتلاطم جنگ بيشتر فاصله مي گيريم، خاطرات كم رنگ تر مي شود و خاطره نويسان، كمتر. شايد براي همين است كه ثبت خاطرات خاطره نويسان و حفظ اطلاعاتي كه با گذشت زمان، رنگ مي بازند، براي غناي ادبيات دفاع مقدس در سال هاي بعد، ضروري يا دست كم ياري رسان خواهد بود.
«يادنگاران» ، گفت و شنود با ۱۴ خاطره نويس اين حوزه است كه بعضي هاي شان از مرحله نگارش خاطره گذشته و حالا به كلي به دنياي ادبيات تعلق دارند. محمدرضا بايرامي و احمد دهقان در اين ۱۴ نويسنده بيش از ديگران به چشم مي آيند. سيد محمد انجوي نژاد، سعيد تاجيك، مهدي جعفري نسب، حميد داوودآبادي، حسن رحيم پور، نعمت الله سليماني، سيد حميدرضا طالقاني، مريم كاظم زاده، نصرت الله محمودزاده، رحيم مخدومي، اشرف السادات مساوات و محسن مطلق، ۱۲ نويسنده ديگري هستند كه در «يادنگاران» به بيان خاطرات و نظراتشان پرداخته اند.
«معزز پرنيان» كه خود نيز از سال ۱۳۷۲ به جمع آوري خاطرات رزمندگان پرداخته است، اين گفت وگوها را در سال هاي ۷۷ و ۷۸ انجام داده و حالا، بعد از گذشت هفت سال آنها را در قالب يك كتاب مستقل به نشر صرير سپرده است.
هرچند در يادنگاران، جاي خالي بعضي از خاطره نويسان قديمي و خوب دفاع مقدس نظير مجيد قيصري و حسن بني عامري به شدت احساس مي شود، اما به هر حال كنار هم قرار گرفتن نظرات و خاطرات ۱۴ نويسنده اين حوزه، حسن بزرگي براي يك اثر است.
همان طور كه در مقدمه كتاب آمده است: «... انعكاس انديشه و آراي نويسندگان، بدون دخل و تصرف مي تواند شرايطي مطلوب براي نقد و تحليل ديدگاه هاي آنان در كنار تشريح وضعيت و شرايط موجود يا مورد نياز ادبيات دفاع مقدس ايجاد كند، لذا به حكم امانتداري و به دور از هرگونه حب و بغض و نقل مطالب- نه نويسنده، نه ناشر و نه تهيه كننده، هيچ كدام- نه چيزي كاسته و نه افزوده شد... .»
«يادنگاران» با قيمت ۲۰۰۰ تومان در ۲۹۶ صفحه منتشر شده و در نمايشگاه امسال عرضه مي شود.

قابل توجه ناشران و نويسندگان
از اين پس قصد داريم به طور منظم تري به معرفي كتاب بپردازيم. به شرطي كه كتاب هم به طور منظم تري به دستمان برسد؛ آن هم كتاب هايي كه- بي تعارف- ارزش معرفي داشته باشند. بنابراين ناشران يا حتي نويسندگان و مترجمان گرامي اگر مايل به معرفي كتاب هايشان هستند، دو نسخه از اثر را به اين نشاني بفرستند: تهران، خيابان آفريقا، كوچه تنديس، پلاك ،۱۰ روزنامه همشهري، سرويس ادب و هنر، صفحه راهنما.

فرهنگسرا
شب شعر حضرت رسول(ص)
بنياد نويسندگان و هنرمندان: مراسم شب شعر رسول مهر روز جمعه ۲۵ فروردين با حضور جمعي از شاعران صاحب نام كشور از ساعت ۱۶ در محل بنياد نويسندگان و هنرمندان واقع در اقدسيه، گلستان جنوبي، پلاك ۲۲ برگزار مي شود.
مجموعه فرهنگي و هنري تهران: همزمان با ميلاد پيامبر(ص) برنامه آوازخواني شامل موسيقي بدون كلام، آهنگ هاي سنتي و پاپ معروف توسط حاضران برگزار مي شود. اين برنامه ساعت ۱۷ روز يكشنبه ۲۷ فروردين در خيابان شريعتي، روبه روي بهار شيراز برگزار مي شود.
خانه فرهنگ شمشيري: ثبت نام ترم جديد كلاس هاي آموزش نقاشي، طراحي، رنگ روغن، سفره آرايي، هويه كاري، خياطي، خوشنويسي، گل بلندر، موسيقي، زبان و كامپيوتر آغاز شد.علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن ۶۶۶۲۹۸۹۳ تماس حاصل نمايند.
خانه فرهنگ باصفا: كلاس هاي آموزشي خانه فرهنگ باصفا در زمينه كامپيوتر، زبان انگليسي، قرآن، طراحي و نقاشي، سفال ويژه خردسالان و خوشنويسي و كلاس هاي ويژه بانوان ثبت نام خود را آغاز كرد. علاقه مندان مي توانند با تلفن ۴۴۰۹۸۷۴۸ تماس بگيرند.

روي آنتن
فيلم داستاني بوسه بر خاك
گروه ادب و هنر: فيلمبرداري فيلم داستاني «بوسه بر خاك» به كارگرداني احمد كاوري به پايان رسيد. اين فيلم درباره جست وجوي جاده اي با پس زمينه دفاع مقدس تهيه شده است. بوسه بر خاك زندگي مردي را كه براي يافتن گذشته خود سفري را آغاز مي كند به تصوير مي كشد.
فيلمنامه بوسه بر خاك به قلم حميد آذرنگ به نگارش درآمده. عبدالرضا كاظمي، فرامرز واحد، قربان نجفي و هادي ديباجي از جمله بازيگران اين فيلم هستند.
لوكيشن هاي بوسه بر خاك در دهلران بوده و مرتضي حمايتي تهيه كنندگي و كيوان رساني و هاشم عطار مديريت فيلمبرداري را برعهده داشتند.
انفجار خاموش در شبكه يك
توليد مستند «انفجار خاموش» به كارگرداني مرتضي شعباني پس از پايان مراحل پاياني ساخت، آماده پخش شد. اين مستند، شيميايي شدن روستاي بوالحسن واقع در استان كردستان را به تصوير مي كشد.
اين فيلم در قالب دو قسمت ۳۰ دقيقه اي از شبكه يك سيما پخش خواهد شد. صمد بوالحسني متن مستند انفجار خاموش را به نگارش درآورده و تهيه كنندگي و تدوين اين مستند را حبيب والي نژاد برعهده داشته است.

بازي
Battle Field 2:Special Forcers
سبك: اكشن اول شخص
سيستم:PC
011442.jpg
بهترين بسته الحاقي عرضه شده سال عنواني بود كه در سال ۲۰۰۵ نصيب اين بازي كه در واقع نخستين بسته الحاقي بازي مشهور Battle Field ۲ بود، شد. در SF شما بيشتر نبردهاي پياده نظام و تن به تن را در نقشه هاي جديدتري در منطقه خاورميانه دنبال خواهيد كرد.
گرافيك بازي همچنان در حد بسيار بالا و با كيفيتي است و علاوه بر تجهيزات جديد (مثل دوربين در شب) وسايل و خودروهاي زيادي (مثل جت اسكي) به بازي اضافه شده كه با استفاده از آنها شما به راحتي مي توانيد طول و عرض نقشه را طي كنيد. سرعت Load نسبت به نسخه اصلي طولاني تر شده و متاسفانه Bug در بازي نسبت به نسخه اصلي (BF-۲) بيشتر ديده مي شود. راكت اندازها و تجهيزات پرتاب موشك هم از جمله ديگر سلاح هاي جديد در بسته الحاقي به شمار مي آيند. SF بهترين ادامه براي برترين بازي اكشن شبكه اي سال است.





Earth 2160
سبك: استراتژي
سيستم:PC


011445.jpg
Earth 2160 بسته الحاقي براي بازي Earth 2150 است. ماجراي بازي در سياره مريخ رخ مي دهد جايي كه چهار تيره مختلف (سه تيره از نژاد انسانها و يك تيره از بيگانه ها) در حال جدال براي تسخير كامل مريخ هستند. در ابتداي بازي شما يكي از تيره ها را انتخاب كرده و كار خود را شروع مي كنيد.
هر تيره خصوصيات و مهارت هاي خاص خود را دارند يك تيره در سپاه خود بيشتر از ربات ها استفاده مي كنند در حالي كه تيره ديگر (نژاد بيگانه ها) مي توانيد با استفاده از ژنتيك خود، انواع متنوع و مختلفي از هم نوعان خود را توليد كرده و سپاه متنوعي فراهم كنيد. قابليت منحصر به فرد بازي، گرافيك زيبا و خيره كننده آن است كه شما را قادر مي سازد نبردها را با استفاده از Zoom قدرتمند آن حتي به صورت تن به تن دنبال كنيد. Earth ۲۱۶۰ يك بازي جنگي استراتژيك است و از فاكتورهاي ديگر مثل فرهنگ و اقتصاد در آن خبر چنداني نيست و اما بر عكس فناوري و كسب دانش حرف اول را در اين بازي مي زند.





kameo:Elements of Power
سيستم:Xbox360
سبك: اكشن ماجراجويي سوم شخص

011433.jpg
كامئو يك Elf است كه مي تواند به موجودات مختلفي تبديل شود. خواهر او كالوس كه به او حسادت مي ورزد به كمك Thron كه يك غول بي شاخ و دم است خانواده را مي ربايد. كامئو در درگيري با كالوس تمام قدرتهايش را از دست مي دهد و حالا براي باز پس گيري آنها و نجات خانواده بايد مبارزه كند. در اين بازي شما با محيط هاي بزرگ و پر از جزئيات با فضايي كاملاً فانتزي مواجه هستيد.
با شكست دادن هر رئيس بازي يكي از قدرتها كاملاً آزاد مي شود و او با اين قدرت جديد مرحله را بايد طي كند. در اين بازي كامئو مي تواند به ۱۰ موجود مختلف تبديل شود از جمله سنگ و گياه! بازي سعي كرده تا رقيبي براي بازي مشهور افسانه زلدا باشد كه البته در اين امر چندان موفق نبوده است. موسيقي بازي يكي از شاهكارهاي دنياي بازي به شمار مي آيد و تم حماسي و درگيركننده آن در بيشتر لحظات با ريتم بازي هماهنگ عمل مي كند. كامئو بازي طولاني اي نيست و حداكثر ۱۵ ساعت براي اتمام نياز دارد.

011436.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

نمونه متوسط جدول اعداد ۵۴
011439.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

واكنش سينماگران به حكم سلمان خان
011427.jpg
گروه ادب و هنر:  محكوميت بازيگر سرشناس سينماي هند، صداي اعتراض دست اندركاران سينمايي را در اين كشور آسيايي بلند كرد.
به نوشته BBC ، صنعت سينماي هند كه از شنيدن خبر محكوميت زندان سلمان خان شوكه شده، آن را به شدت محكوم كرد. دادگاه ايالت راجستان هند، ۲ روز قبل اين بازيگر درجه يك سينما را به دليل شكار غيرقانوني يك حيوان كمياب در سال ۱۹۹۸ به ۵ سال زندان محكوم كرد. انتشار اين خبر اهالي سينماي هند را در بهت و وحشت فرو برد. دست اندركاران سينماي هند مي گويند نيروي پليس و دادگاه اين كشور نظر مساعدي نسبت به هنرمندان هندي ندارند و بدشان نمي آيد هر چند وقت يك بار حمله اي را عليه آنان سامان دهند.
وينود ميراني سردبير مجله سينمايي «باكس آفيس» به خبرنگار BBC گفت كه سلمان خان هم اكنون در حال بازي در چند فيلم سينمايي است و زنداني شدن او به ضرر صنعت سينماي هند خواهد بود. به گفته او: سلمان يكي از بهترين بازيگران سينماي هند است كه بسياري او و بازي هايش را دوست دارند.
سلمان خان ۴۰ ساله كه جزو چهره هاي جنجالي و خبرساز سينماي هند است، شب گذشته را در بازداشت نيروي پليس بود. او اتهام خود را به شدت رد كرده است.

بازگشت مولان به چين
011430.jpg
گروه ادب و هنر: چيني ها« مولان» را دوباره سازي مي كنند.
به نوشته سايت كونگ فو سينما، صنعت سينماي چين از استنلي تونگ ،فيلمساز هنگ كنگي دعوت كرده تا نسخه چيني زبان افسانه فولكلور و قديمي اين كشور آسيايي زبان را كارگرداني كند. اين فيلم با نام« بانوي ژنرال هوآ مولان» ساخته مي شود. ژانگ زي يي بازيگر جوان و محبوب چيني-كه آخرين فيلم او« خاطرات يك گيشا » سال قبل به روي پرده سينماها رفت- براي بازي در نقش مولان انتخاب شده است. وي هم اكنون مشغول مطالعه فيلمنامه است.
«بانوي ژنرال هوآمولان»ماه اكتبر جلوي دوربين مي رود. صحنه هاي فيلم در چين و كانادا فيلمبرداري مي شود. قصه فيلم درباره حمله مغول ها به چين در عصر كهن است. خانواده هاي چيني به دستور حاكم بايد پسران خود را به جبهه جنگ بفرستند. اما خانواده روستايي مولان پسري ندارد. مولان كه شاهد شرمندگي پدرش است، لباس پسرانه به تن مي كند و به جنگ مي رود. او رشادت هاي زيادي در جنگ از خود نشان مي دهد و مدال لياقت مي گيرد.۴ سال قبل كمپاني والت ديزني انيميشن پرفروش« مولان » را براساس اين قصه تهيه و توليد كرد. نسخه چيني فيلم، اولين فيلم زنده سينمايي است كه براساس اين افسانه ساخته مي شود.

مأموريتي براي پليس هاي مرده
011424.jpg
گروه ادب و هنر: ديويد دابكين فيلم جديد خود را جلوي دوربين مي برد.
اين فيلمساز كه سال قبل كمدي خانوادگي«عروس خراب كن ها » را با موفقيت روي پرده سينماها داشت، براي كار جديد خود به سراغ يك قصه كميك استريپي رفته است. به نوشته خبرگزاري رويتر، فيلم تازه دابكين از ۴ حرف مختلف تشكيل شده و« RIPD » نام دارد. قصه فيلم اقتباسي از كميك استريپ« اسب سياه» است كه سال ۱۹۹۹ منتشر شد. محل اصلي رخدادهاي فيلم مكاني به نام استراحت در واحد صلح است. نام فيلم هم حرف اول اين مكان است. ساكنان اين مكان هم آدم هايي استثنايي هستند.در حقيقت اين مركز اختصاص به جسد پليس هايي دارد كه هنگام مأموريت هاي كاري جان خود را از دست داده اند، اما با كمك يك سري آزمايشات جديد، اين پليس ها به زندگي بعد از مرگ دست يافته اند و براي انجام مأموريت هاي ويژه مورد استفاده قرار مي گيرند. خط اصلي قصه فيلم درباره پليسي است كه تازه به قتل رسيده و به اين مركز فرستاده شده است. او تحقيقات خود را پيرامون قاتل خويش آغاز مي كند و در همان حال براي مبارزه با موجوداتي عجيب و غريب به يك مأموريت خطرناك فرستاده مي شود.
« RIPD » را كمپاني يونيورسال تهيه مي كند. اين كمپاني هم اكنون مشغول انتخاب بازيگران اصلي فيلم است.

ادبيات
منتقدان سعدي در شهر كتاب
مهر: نشست هفتگي شهر كتاب در روز سه شنبه ،بيست و نهم فروردين ماه و در آستانه روز بزرگداشت سعدي شيرازي با عنوان «سعدي و منتقدان او» برگزار مي شود. اين نشست با حضور محمد حقوقي و ضياء موحد، تشكيل و آراء منتقداني چون: ادوارد براون، هائري ماسه، علي اصغر طالقاني، تقي رفعت، علي دشتي، نيما يوشيج، احمد شاملو و ... در باب آثار سعدي ارزيابي مي شود.
گذشته از اختلافات فراواني كه درباره زندگي و انديشه سعدي وجود دارد، برخي از نويسندگان نيز درباره سعدي و آثار او داوري هايي كرده اند كه نياز به نقد و بررسي دارد.
شهر كتاب در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي قرار دارد.

نمايشگاه
نمايشگاه خط نقاشي آيات قرآن
گروه ادب و هنر: به مناسبت فرا رسيدن هفته وحدت، نمايشگاه خط نقاشي «علي تن» با ارائه ۴۲ اثر از ۲۶ فروردين تا پنجم ارديبهشت ماه در فرهنگسراي خانواده برپا مي شود.به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران آثار ياد شده با موضوع «آيات قرآن» و با تكنيك رنگ پلاستيك، اكروليك، ماژيك و... ارائه شده است.
«علي تن» فارغ التحصيل رشته نقاشي و مدرس انجمن خوشنويسان كازرون است و تاكنون در هشت نمايشگاه انفرادي و ۸۰ نمايشگاه گروهي شركت كرده و قرار است امسال آثارش را در كشور ارمنستان به نمايش بگذارد.
امكان بازديد از اين نمايشگاه از ۲۶ فروردين تا پنجم ارديبهشت ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر فراهم است.

نمايش
تخفيف ويژه به دانشجويان تئاتر
ايلنا:«عباس اقسامي» ، دبير اجرايي نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران گفت: همه دانشجويان با كارت دانشجويي مي  توانند از تخفيف ۵۰ درصدي و دانشجويان شركت كننده در جشنواره نيز مي توانند از تخفيف ۷۵ درصدي برخوردار شوند.دبير اجرايي نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران خاطرنشان كرد: خبرنگاران، عكاسان و اصحاب رسانه نيز مي توانند به طور رايگان با كارت خبرنگاري خود از آثار جشنواره ديدن كنند.
اقسامي تاريخ پيش فروش بليت نمايش  هاي جشنواره را براي آثار خارجي ۲۵ فروردين ماه تا اول ارديبهشت ماه و آثار داخلي را ۲۹ تا دوم ارديبهشت ماه اعلام كرد و گفت: متقاضيان مي توانند در تاريخ هاي مذكور با مراجعه به دبيرخانه جشنواره واقع در چهارراه ولي عصر، كوچه بالاور،   بن بست اول، پلاك ۸ طبقه زير همكف،ساختمان مجامع فرهنگي دانشجويان سراسر كشور بليت تهيه كنند.

برنامه
ديوار
نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي آرش علي محمدي /۱۶تا۲۵ فروردين/ فلكه دوم تهرانپارس‎/ انتهاي جشنواره‎/ فرهنگسراي اشراق
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي آثار منصور وفايي / ۱۹تا۳۱فروردين/بلوار كشاورز‎/ نبش۱۶آذر‎/ پلاك۳۱۲-۳۱۶/تلفن:۸۸۹۶۰۴۵۳
نگارخانه دي: نمايشگاه نقاشي يعقوب عمامه پيچ و نقاشاني از تبريز /۲۴تا۳۰فروردين/خيابان وليعصر(عج)‎/ روبه روي پارك ساعي‎/ پلاك۱۰۶۰/تلفن:۸۸۷۰۰۸۴۹
گالري ضرابي: نمايشگاه سنگ هاي طبيعي و كريستال هاي سنگ درماني، زيورآلات مهين خدادادپور /۱۹تا۳۱فروردين/ خيابان شريعتي‎/ بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه۳ ‎/كوچه كاميار‎/ پلاك۱۹/تلفن:۲۲۲۶۲۱۳۲
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي آزاده رزاق دوست/ ۲۵ تا ۳۱ فروردين / دروس‎/ خيابان كماسايي‎/ شماره ۴۲ ‎/ تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
پرده
ازدواج به سبك ايراني( حسن فتحي)- بازيگران: داريوش ارجمند، فاطمه گودرزي، سعيد كنگراني و...
قدس، ايران،۳ صحرا، شهرقشنگ، فلسطين،۱ مركزي،۲ جي،۱ فرهنگ،۱ ناهيد، كارون، گلريز،۲ حافظ، رودكي، تهران، پايتخت و ميلاد
هوو(عليرضا داوودنژاد)-بازيگران: رضاعطاران، علي صادقي، رضاداوود نژاد، سپيده علايي و...
عصر جديد،۱ ايران،۲ جي،۱ شاهد، ملت
يك تكه نان(كمال تبريزي)-بازيگران: رضا كيانيان، هومن سيدي، احمدآقالو، رؤيا نونهالي
فرهنگ،۲ فلسطين،۲ سپيده،۱ شهرتماشا، شاهد
زيردرخت هلو(ايرج طهماسب)- بازيگران: ايرج طهماسب، فاطمه معتمدآريا، حميد جبلي، شهره لرستاني
استقلال، آستارا، جوان،۲ عصرجديد،۲ قيام، مركزي،۱ بهمن،۱ پيروزي، پيوند،فردوسي، جي،۲ شقايق، بلوار، المپيا، ماندانا و گلريز
چهارشنبه سوري (اصغرفرهادي)- بازيگران: حميد فرخ نژاد، هديه تهراني، ترانه عليدوستي، پانته آ بهرام
آفريقا، ايران،۱ عصرجديد،۳ پارس،۱ بهمن،۲ آسيا و جي۳


صحنه
دشمن مردم (كارگردان: اكبر زنجان پور) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر
ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۴۰۰۰۰ ريال
تيغ و ماه (كارگردان: آتيلا پسياني) محل اجرا: سالن چهارسو
ساعت اجرا:،۲۰ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي (كارگردان: ميكائيل شهرستاني)
محل اجرا: سالن قشقايي ساعت اجرا: ۳۰:،۱۸ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
سكوت (كارگردان: محمد يزدي) محل اجرا: تالار سايه
ساعت اجرا: ۳۰:،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
وقتي فرشته خواب سگ مي بيند (كارگردان: علي نرگس نژاد)
محل اجرا: سالن شماره ۲ تئاتر شهر، ساعت اجرا: ،۱۸ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
آواز ستاره ها (كارگردان: مهرداد خرمن بيز) محل اجرا: تالار نو، ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
افعي طلايي (كارگردان: منصور نوبخت) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۱۶و ۴۵:۱۲
رستم و داش ابرام (كارگردان: صبا ملكي) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۳۰:۱۷
مردي در تاريكي (كارگردان: مصطفي ميرقاسمي) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۴۵:۱۳


ميان پرده
دشمن مردم
دكتر استيگمان در يك شهر درجه ۲ در نروژ زندگي مي كند. زمان داستان قرن ۱۹ است. نظر دكتر استيگمان به چشمه هاي آب گرم شهر جلب مي شود و به برادرش كه شهردار است پيشنهاد تأسيس حمام هاي آب گرم مي دهد. حمام ها ساخته مي شود ولي استاندارد نيست و اختلاط آب حمام با آب شهر باعث شيوع بيماري مي شود. از اين پس داستان در مورد درگيري دكتر با شهردار است و ... نمايشنامه معروف «دشمن مردم» نوشته هنريك ايبسن اين روزها با كارگرداني اكبر زنجان پور روي صحنه است. بازيگر اين نمايش اكبر زنجان پور، كاظم هژير آزاد، فرنوش آل احمد، سيامك صفري، پرستو گلستاني و... هستند.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |