پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۹ - Apr 13, 2006
تصاوير هيجان انگيز  هابل از ابر غبارهاي نزديك
خانه تكاني كهكشاني
011451.jpg
نجوم: همواره هنگام آغاز بهار مراسم خانه تكاني انجام مي شود و خانه آكنده از غبار، از غبارهاي گلوله مانندي كه در پشت مبلمان و تخت ها جمع شده است، پاك مي شود. تلسكوپ فضايي ناسا هم تصاوير مشابه از غبار و گاز در كهكشان راه شيري گرفته است. هرچند كه اين غبارهاي كيهاني به هيچ وجه مزاحم نيستند. اينها در واقع تجمعي از عناصري هستند كه زايش ستاره هاي كهكشان خودمان يا ديگر كهكشان ها را به عهده دارند.
از اين توده هاي تاريك و مات گاز و غبار، به نام «گلوبول هاي بك» ياد مي شود. اينها در نزديكي مركز سحابي گسيلي و ناحيه ستاره سازي۲۸۱ NGC قرار دارند. اين گلوبول ها به افتخار بارت بُك (bart bok)، اخترشناسي كه وجود چنين ناحيه هايي را پيش بيني مي كرد، به چنين اسمي نامگذاري شدند.
بُك نظريه اي داد كه ابرهاي بزرگ مولكولي در ابعاد صدها سال نوري، هنگامي كه اختلال در آنها پيش آيد مي توانند به شكل بسته هاي كوچكي در آيند كه غبار و گاز در آنها به شدت متراكم است. اين توده هاي كوچك محدود به گرانش خودشان  شده و مي توانند توده هاي غبار و گاز را از اطراف به سمت خودشان جذب كنند.
اگر جرم متمركز شده به حد كافي برسد، آنگاه پتانسيل و توانايي به وجود آوردن ستاره ها را در هسته ها به دست مي آورند؛ هر چند كه همه گلوبول هاي بُك توانايي چنين چيزي را ندارند. عده اي از آنها پيش از آنكه خود فرو روند يا رمبش كنند از هم پاشيده مي شوند. اين ممكن است همان اتفاقي باشد كه هم اكنون بر سر گلوبول هاي NGC281 مي افتد.
نزديك گلوبول ها، ستاره هاي آبي درخشاني وجود دارند كه عضو خوشه باز جوان IC1590 هستند. اين خوشه از چند صد ستاره تشكيل شده است. مركز خوشه كه به سمت بالاي خارج تصوير قرار گرفته است داراي گروه هاي تنگاتنگ از ستاره هاي بسيار داغ و پر جرم با باد هاي ستاره اي بسيار گسترده هستند.
اين ستاره ها از خودشان نور مرئي و پرتوهاي فرابنفش تابش مي كنند و باعث گرم شدن و تحريك شدن گاز هيدروژن NGC281 مي شوند. اين گاز بعد از طي فرآيندي، به شدت گرم مي شود كه به يونيزاسيون موسوم است و سپس به رنگ صورتي مي درخشد؛ همان طوري كه در تصوير ديده مي شود. گلوبول هاي ابر NGC281 در فاصله بسيار نزديك به مركز خوشه IC1590 قرار گرفته اند.
وضوح بالاي تصوير كه هابل گرفته است ساختار ناهموار اين ابرهاي غبار را به خوبي نشان مي دهد. شكاف عميق و گسترده گلوبول ها به صورت زيبايي ديده مي شود، ولي در حقيقت گواه از محيط ناملايم و خشني مي دهد كه به وسيله ستاره هاي سنگين اطراف به وجود آمده است.
با اين حال گلوبول هاي بُك در NGC281 به صورت قابل توجهي واضح هستند. رنگ تيره آنها در مقابل نورافشاني گاز هيدروژن سحابي گسيلي تباين (كنتراست ) زيبايي را مي سازند. توده هاي غبار در نور مرئي مات ديده مي شوند. در عوض سحابي كه گلوبول ها را احاطه كرده است شفاف است و نور ستاره ها و كهكشان هاي پس زمينه را از خود عبور مي دهد.
اين تصويرها توسط دوربين جوينده پيشرفته هابل در اكتبر ۲۰۰۵ عكسبرداري شده اند. تصوير گسيل هيدروژني كه گلوبول هاي تاريك را به وضوح نشان مي دهد، تركيبي از عكس هايي هستند كه در سه رنگ آبي، قرمز و سبز گرفته شده اند .NGC281 با فاصله ۹۵۰۰ سال نوري در راستاي صورت فلكي ذات الكرسي قرار دارد.

فاضلاب  به جاي بخاري
ايرنا: در يك طرح بزرگ انرژي در شهر اسلو از فاضلاب خام براي گرم كردن خانه ها و ادارات استفاده مي شود. به گزارش رويترز، دستگاه هاي بزرگ آبي رنگ در انتهاي يك تونل بلند ۳۰۰ متري كه در مركز شهر اسلو استقرار يافته اند از فناوري تبريد، براي جذب گرما از فاضلاب و انتقال آن به شبكه اي از لوله هاي آب گرم كه به هزاران رادياتور در سراسر اين شهر مي رود، استفاده مي كنند.
لارس اندرس لوئرويك، مديرعامل شركت انرژي اسلو كه اداره اين نيروگاه را بر عهده دارد گفت: ما معتقديم اين شبكه بزرگترين شبكه گرمايي در جهان است كه در آن از فاضلاب خام استفاده مي شود.
اين پمپ گرمايي كه تركيبي از يك سيستم كمپرسور و دستگاه متراكم كننده است، ۱۳‎/۹۵ميليون دلار هزينه دربرداشته است و ۱۸مگاوات انرژي توليد مي كند كه اين ميزان انرژي براي گرم كردن ۹هزار آپارتمان و يا صرفه جويي در مصرف۶ هزار تن نفت در سال كافي است. به گفته كارشناسان امكان بهره گيري از اين شيوه در جاهاي ديگر نيز وجود دارد.
مونيكا آكسل رئيس مركز پمپ گرمايي سازمان بين المللي انرژي گفت: اين فناوري راه حل عملي در بسياري از شهرهاي جهان محسوب مي شود. وي گفت يك پمپ گرمايي بزرگتر در كشور سوئد با ظرفيت ۱۶۰مگاوات از فاضلاب هاي فرآوري شده گرما توليد مي كند. در فنلاند نيز يك نيروگاه ۹۰ مگاواتي با استفاده از آب هاي زائد و بي مصرف كار مي كند.
در اسلو نيز جريان فاضلاب خام از توالت ها، وان هاي حمام، سينك هاي ظرفشويي و آب باران خيابان ها وارد اين شبكه مي شود و با عبور از يك صافي اجسام بزرگ مانند موش هاي مرده از آنها جدا مي شود. فاضلاب ها در درجه حرارت۹‎/۶سانتيگراد وارد شبكه مي شود و در دماي ۵‎/۷ درجه سانتيگراد پس از آنكه با يك دستگاه سردكننده گرماي آن جذب شد خارج مي گردد. اين انرژي صرف گرم كردن آب در شبكه لوله ۴۰۰ كيلومتري مي شود كه تا اداره ها و خانه هاي اين شهر كشيده شده است. ساير نيروگاه هايي كه زباله هاي صنعتي را مي سوزانند نيز آب را گرم مي كنند.

جستجوي آب در ماه
سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا، ناسا براي يافتن پاسخ اين سوال كه آيا مي توان در ماه به اندازه نياز فضانوردان آب پيدا كرد يا نه، يك كاوشگر ۲هزار كيلوگرمي را به سطح ماه مي فرستد. به گزارش سي نت نيوز.كام ، اين كاوشگر ۷۳ميليون دلاري موسوم به ال كراس كه ساخت آن در آينده نزديك آغاز مي شود، در سال ۲۰۰۸به سوي كره ماه پرتاب خواهد شد.
ناسا پيش از اين، در اواخر دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ميلادي اقدام به ارسال سفينه هاي سرنشين دار به سوي كره ماه كرده و هم اكنون قصد دارد با يك سفينه بدون سرنشين به اين كره بازگردد. سازمان ناسا در پي تصميمات دولت آمريكا هم اكنون برنامه بازگرداندن انسان به سطح كره ماه تا سال ۲۰۲۰و سپس ارسال انسان به سياره مريخ در سالهاي بعد از آن را نيز در پيش گرفته است.
دانشمندان ناسا عقيده دارند كاوشگر بدون سرنشين ال كراس پس از برخورد با سطح ماه حفره اي به عمق حدود ۵متر در سطح ماه ايجاد كرده و حجم بسيار زيادي خاك و مواد مختلف را از ماه كنده و به هوا پرتاب مي كند كه در همين هنگام يك سفينه كوچكتر كه جزيي از ال كراس بوده اما لحظاتي قبل از برخورد از آن جدا مي شود، به همراه تلسكوپهاي زميني و همچنين تلسكوپ فضايي هابل از اين انفجار تصويربرداري خواهند كرد. سفينه كوچكتر نيز پس از جمع آوري اطلاعات در مورد اجزاي كنده شده از ماه خود پس از پانزده دقيقه در همان نقطه سقوط كرده و انفجار كوچكتر ديگري را ايجاد مي كند.
تحقيقات قبلي نشان داده قطب جنوب ماه غني از هيدروژن است كه درصورت تركيب اين هيدروژن با اكسيژن، امكان وجود مقادير قابل توجه آب در ماه وجود خواهد داشت. ماموريت ال كراس زيرمجموعه اي از تلاشهاي سازمان ناسا براي جمع آوري اطلاعات در مورد ماه با هدف آماده سازي سفر انسان به اين سياره و حتي استفاده از آن به عنوان پايگاهي براي سفر به سيارات دورتر، محسوب مي شود. وجود آب در سطح ماه براي توليد اكسيژن مورد نياز فضانوردان و همچنين اكسيژن مورد نياز سوخت فضاپيماها داراي اهميت بسيار زيادي است.

شبيه سازي قوي ترين انفجارها در كيهان
ايسنا: قوي ترين انفجارها در فضاي كيهاني، انفجار تشعشعات مرموز گاما است كه اكنون ستاره شناسان بر اين باورند كه در حقيقت برخوردهاي بسيار شديد بين ستارگان نوتروني هستند.
شبيه سازي جديد صورت گرفته نشان مي دهد كه در لحظات پس از برخوردهاي شديد ياد شده، انفجار عظيمي موجب ايجاد يك ميدان مغناطيسي مي شود كه ۱۰۰۰ ميليون ميليون برابر قوي تر از ميدان مغناطيسي زمين است. به گفته ستاره شناسان چنين ميدان مغناطيسي قوي ترين ميدان مغناطيسي در فضاي كيهاني است. اين شبيه سازي هفته ها و به وسيله يك ابررايانه جهت محاسبه تنها چند ميلي ثانيه از يك برخورد شديد ميان ستاره ايي بين ستارگان نوتروني انجام شد.

ارائه دي وي دي هاي بلو-ري
ايرنا:در ادامه رقابت ميان دو فرمت جديد و رقيب ارائه شده براي نسل بعدي دي وي دي ها، شركت توشيبا نخستين لپ تاپ مجهز به درايو اچ دي-دي وي دي را به بازار داده و شركت تي دي كي) (TDK نخستين دي وي دي هاي خام بلو-ري را به بازار داد. به گزارش پي سي مگزين، درايو ارائه شده در لپ تاپ جديد توشيبا قادر به خواندن و نوشتن سي دي ها و دي وي دي هاي معمولي و خواندن دي وي دي هاي جديد اچ دي-دي وي دي است. در طرف مقابل نيز شركت تي دي كي هم اكنون فروش نخستين دي وي دي هاي خام بر پايه فرمت رقيب بلو-ري را آغاز كرده است.
تي دي كي، دي وي دي هاي بلو-ري ۲۵گيگابايتي با امكان يك بار نوشتن اطلاعات را به قيمت ۲۰دلار، دي وي دي هاي بلو-ري ۵۰ گيگابايتي با يك بار امكان نوشتن اطلاعات را به قيمت ۴۸ دلار، دي وي دي هاي بلو-ري ۲۵گيگابايتي با امكان نوشتن متعدد اطلاعات را به قيمت ۲۵دلار و دي وي دي هاي بلو-ري ۵۰ گيگابايتي با امكان نوشتن متعدد اطلاعات را به قيمت ۶۰دلار به فروش مي رساند.
هم اكنون دو فرمت اچ دي-دي وي دي و بلو-ري به اوج رقابت خود نزديك شده و هنوز مشخص نيست كداميك برنده نهايي بوده و به صورت استاندارد جديد دي وي دي در جهان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
فرمت اچ دي-دي وي دي در اصل توسط خود شركت توشيبا ابداع شده و توسط شركتهاي ديگري از جمله ان يي سي، اينتل، مايكروسافت و همچنين برخي شركتهاي بزرگ فيلمسازي از جمله يونيورسال و وارنر برادرز حمايت مي شود. در طرف مقابل، فرمت بلو-ري توسط شركت سوني ابداع شده كه شركتهايي نظير پاناسونيك، دل، هيولت پكارد، اپل، ال جي، سامسونگ و همچنين شركتهاي فيلمسازي سوني پيكچرز و توئنتي سنچوري فاكس از آن حمايت مي كنند. در هر دو فرمت اچ دي - دي وي دي و بلو-ري برخلاف دي وي دي هاي فعلي كه از ليزر قرمز رنگ براي خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده مي شود، از ليزر آبي رنگ بدين منظور استفاده شده كه امكان نوشتن حجم بسيار بيشتري از اطلاعات روي ديسك را ممكن مي كند.
در حالي كه دي وي دي هاي فعلي حداكثر داراي گنجايشي در حدود ۹گيگابايت هستند، ديسكهاي اچ دي-دي وي دي حدود ۳۰ گيگابايت و ديسكهاي بلو-ري حدود ۵۰ گيگابايت ظرفيت خواهند داشت و به همين علت امكان ضبط فيلمهايي با كيفيت بسيار بالاتر از كيفيت فيلمهاي موجود روي دي وي دي هاي فعلي روي آنها وجود دارد به طوري كه كيفيت صدا و تصوير فيلمهاي ضبط شده روي اين دو فرمت جديد دي وي دي مشابه كيفيت صدا و تصوير فيلمها در سينماهاي پيشرفته است. درحالي كه هم اكنون گروه حامي اچ دي-دي وي دي در زمينه ارائه لپ تاپها و دي وي دي پليرهاي منطبق با اين فرمت از گروه حامي بلو-ري پيشي گرفته، جبهه حامي بلو-ري نيز موفق به عرضه سريعتر دي وي دي هاي خام منطبق با اين فرمت شده و از ارائه رايانه هاي شخصي منطبق با آن در آينده نزديك خبر داده است.

محصول جديد بيوتكنولوژي
ساخت واكسن گياهي از تنباكو
011448.jpg
گروه دانش و فناوري- مهتاب خسروشاهي: قرن بيست و يكم، هر چند دستيابي به بسياري از يافته هاي علمي بويژه انواع واكسن ها است اما دستيابي به واكسني ايده آل و ارزان قيمت، يكي از دغدغه هاي اصلي پژوهشگران بوده و هست؛ واكسني كه نه تنها در كشورهاي توسعه يافته و ثروتمند كه در كشورهاي فقير و نيازمند مورد استفاده قرار بگيرد.
گزارش هاي دريافتي (۲۸ ژانويه ۲۰۰۶)حاكي از آن دارد كه گروه پژوهشي لابراتوار بيوتكنولوژي دانشگاه توماس جفرسون در فيلادلفياي آمريكا در حال پژوهش روي راه حل نهايي ساخت واكسن ضد سرطان كلوركتان- سرطان كلون و ركتوم- از گياه ترانس ژنيك (تراريخته) تنبياكو هستند.
اين گروه پژوهشي از مدت ها پيش فعاليت خود را روي ساخت واكسني از گياهان خوراكي متمركز كرده است، چرا كه پژوهشگران اين گروه معتقدند گياهان خوراكي و البته ارزان و قابل دسترس مي توانند وسيله بسيار خوبي براي ساخت انواع آنتي ژن ها (واكسن ها) بوده و پس از تزريق و يا مصرف به صورت خوراكي سيستم ايمني را در مقابل عوامل بيماري زا يا پاتوژن ها فعال كرده و بدن را از گزند بيماري ها مصون دارند.
دكتر هيلاري كوپروفسكي ،سرپرست گروه معتقد است: «واكسن هاي تهيه شده از گياهان در مقايسه با واكسن هاي رايج بسيار ارزان تر، كم خطرتر، سالم تر و مؤثرتر بوده و مهمتر از همه اين كه امكان استفاده از اين واكسن ها، به جهت ارزان بودن آنها، در همه كشورهاي جهان حتي در كشورهاي فقير نيز موجود است. در واقع با ساخت اين واكسن  هاي گياهي، استفاده از واكسن از حالت اعضا خارج شده و همه كشورها به واكسن هاي جديد دسترسي پيدا مي كنند.»
نتايج پژوهش ها نشان مي دهد MAbهاي مشتق شده از گياهان، بازدارنده رشد غدد (تومور) سرطاني بوده و به راحتي مي توانند تكثير نامناسب سلولي را كنترل كنند. براساس اين يافته مهم ،پژوهش هاي اين گروه بر ساخت بازدارنده ها يا واكسن هاي بازدارنده رشد تومورهاي سرطاني از گياه تنباكو متمركز شد.
دكتر كوپروفسكي درباره نتايج پژوهش هاي گروه مي گويد: «عملكرد آنتي بادي ۱A-C017 مشتق شده است گياه تنباكوي ترانس ژنتيك بسيار رضايت بخش است؛ به طوري كه اين آنتي بادي مي تواند نوع خاصي از سلول هاي سرطاني عامل مولد بيماري آدنوكارسنيوم - رشد نامناسب يا سرطاني بافت هاي غده اي- را شناسايي كرده و آنها را از بين ببرد.»
سلول هاي سرطاني يا بدخيم در غدد يا بافت هاي بسيار بيمار (مبتلا به سرطان) ، ساختار مولكولي نامناسبي را روي سطح خود ايجاد مي كنند كه اين مولكول ها يا بهتر بگوييم اين ساختار مولكولي نامناسب كه به «آنتي ژن تومورها» معروف است، عاملي جهت بازشناسي سلول هاي سرطاني از سلول هاي معمولي و سالم است.
در بيماري آدنوكارسنيوم، سلول هاي سرطاني آنتي ژني موسوم به GA733 روي سطح خود ايجاد مي كنند كه توسط آنتي بادي (واكسن) توليد شده توسط گياه تنباكو يا همان آنتي بادي ۱A- C017قابل تشخيص و شناسايي بوده و پس از اتصال بر سطح سلول و تخريب آنتي ژن سلول هاي سرطاني GA733، مانع از تكثير سلول ها مي شود.
شناسايي آنتي ژن سلول هاي سرطاني پژوهشگران را در طراحي آنتي بادي هاي مقاوم به اين آنتي ژنها ياري مي كند. دكتر كوپروسكي مي گويد: «پس از بررسي نتايج مثبت حاصل از ساخت واكسن از برگ گياه تنباكوي ترانس ژنيك براي مبارزه با بيماري آدنوكارسينوم، نوبت به بررسي تأثير واكسن اين گياه روي بيماري كلوركتال رسيده.اين پژوهشگران در نخستين گام دست به توليد انبوه گياه ترانس ژنتيك (تراريخته) تنباكو زدند تا بتوانند آنتي بادي هاي مورد نظر را از اين گياه استخراج كنند. در اين مرحله پس از رشد مناسب گياه تنباكو، برگ هاي گياه به منظور استخراج آنتي بادي ها جمع آوري شده و پس از بسته بندي در بسته هاي يك كيلوگرمي به آزمايشگاه ارسال مي شوند.»
اما مهم آن است كه آيا بلافاصله پس از استخراج آنتي بادي ها از برگ تنباكو، آنتي بادي ها قابليت توقف فعاليت آنتي ژن«۲- GA733» (آنتي ژن ناشي از سلول هاي سرطاني در سرطان كلوركتال) را دارند يا نه؟ دكتر كوپروفسكي و همكاران او براي دستيابي به نتيجه قطعي اين پرسش از شيوه رايج تجزيه پروتئين ها موسوم به شيوه وسترن بلات بهره گرفتند.
نتيجه آزمون وسترن بلات نشان داد آنتي بادي هاي مشتق شده از برگ گياه تنباكوي ترانس ژنتيك دقيقاً  اثري مشابه آنتي بادي هاي مشتق شده از موش- با روش پرورش تك كلوني- دارد.
در واقع آنتي بادي هاي مشتق شده از گياه تنباكوي ترانس ژنتيك و موش مانند هم عمل كرده و اثر بازدارنده بر رشد سلول هاي سرطاني- از طريقت وقف عملكرد آنتي ژن۲ -GA733 - در سرطان كلوركتال دارند.
آنتي با دي هاي تك كلوني كه توانايي ويژه اي جهت تشخيص آنتي ژن ها دارند به طور معمول با تحريك سلول هاي طحال موش به دست مي آيند؛ اما با وجود تأثير بسيار مثبت اين نوع آنتي بادي ها، قيمت بالاي واكسن هاي تهيه شده از اين نوع آنتي بادي ها براي همه كشورها ميسر نيست؛ بنابر اين آنتي بادي هاي مشتق شده از برگ گياه تنباكوي ترانس ژنتيك جايگزين مناسبي براي اين نوع آنتي بادي ها است.
دكتر كوپروسكي در اين باره مي گويد: پيشرفت تكنولوژي و امكان تهيه آنتي بادي ها مشتق شده از گياهان كه بي شك اثري مشابه با آنتي بادي هاي حيواني دارند، نور اميدي براي تهيه انبوه واكسن هاي كارا و ارزان قيمت هستند.
ارزان بودن واكسن هاي گياهي و توليد آنها به صورت واكسن خوراكي و عدم نياز به تجهيزات جانبي چون سرنگ براي تزريق اين واكسن ها، گامي مهم درسهولت استفاده از واكسن هاي گياهي و در نتيجه ارتقاي سطح بهداشت و سلامت جوامع خواهد بود.اين پژوهشگران اميدوارند هر چه زودتر براي توليد انبوه واكسن  گياهي ضد سرطان كلوركتال مشتق شده است از برگ گياه تنباكوي ترانس ژنيك اقدام كنند.
منبع: www.Seedquest.com

خريد الگوريتم جستجو توسط گوگل
ايرنا: «گوگل» به منظور بهبود هماهنگي و ارتباط نتايج ارائه شده در موتور جستجوي خود با كليد واژه هاي جستجو شده توسط كاربران، الگوريتم جستجوي اينترنتي جديدي را كه توسط يك دانشجو در استراليا ابداع شده، خريداري كرد. به گزارش نيوزفكتور، اين الگوريتم موسوم به اوريون كه توسط يك دانشجوي دانشگاه نيو ساوث ولز در استراليا ابداع شده، ميزان تطابق متن يافته شده توسط موتور جستجو با درخواست كاربر را از طريق ارزشيابي كيفيت وب سايت ارائه كننده آن متن، سنجيده و تعيين مي كند.
هر چه ميزان تطابق نتايج يك جستجوي اينترنتي با درخواست كاربر بيشتر باشد، كاربر به زمان كمتري براي بازديد از سايتهاي نامربوطي كه در ميان نتايج جستجو جاي گرفته اند نياز خواهد داشت.
الگوريتم اوريون، هماهنگ با فناوري هاي فعلي مورد استفاده در موتورهاي جستجو عمل مي كند و به همين علت مي توان با كمك آن بدون نياز به طراحي مجدد الگوريتم هاي پيچيده جستجوي اينترنت، موتورهاي جستجو را تقويت كرده و انعطاف پذيري آنها را افزايش داد. به علاوه اين الگوريتم موضوعات نزديك به كليد واژه درخواستي كاربر را به صورت هوشمندانه تعيين مي كند و نتايج جستجوي آن موضوعات مشابه را نيز براي كاربر ارائه مي كند كه همين امر تاثير فراواني در افزايش سرعت يافتن اطلاعات مورد نيز در اينترنت، خواهد داشت. فناوري الگوريتم اوريون علاوه بر گوگل، مورد توجه شركتهاي ياهو و مايكروسافت نيز قرار گرفته بود كه گوگل علاوه بر خريداري سريع اين فناوري پيش از ساير رقبا، دانشجوي ارائه دهنده آن به نام اوري آلن را نيز به استخدام خود درآورده است.

وب سايت ويژه ارائه اطلاعات امنيتي
ايرنا:شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس مك آفي، وب سايت جديدي را موسوم به مك آفي ثرت سنتر ويژه پاسخ به انواع مشكلات امنيتي كاربران، راه اندازي كرده است. به گزارش پي سي ورلد ، پورتال جديد مك آفي ثرت سنتر علاوه بر اطلاعات كامل درباره ويروسهاي رايانه اي، اطلاعات مفيدي را در رابطه با هرزنامه ها (Spam) حملات موسوم به فيشينگ و نرم افزارهاي مخرب اسپاي ور ارائه داده و نرم افزارهاي امنيتي و همچنين مقاله هاي علمي فراواني را به صورت رايگان براي دانلود، عرضه كرده است. مك آفي اعلام كرده است كه در چند هفته آينده خدمات وب لاگ نويسي با موضوعات امنيتي نيز در اين پورتال راه اندازي خواهد شد.
پورتال جديد در واقع زيرمجموعه وب سايت اصلي www.McAfee.com محسوب مي شود كه هم اكنون اين شركت در حال طراحي مجدد به ميزان افزايش كارايي آن است. در حال حاضر علاقه مندان و محققان مسائل امنيتي رايانه اي مي توانند علاوه بر پورتال جديد مك آفي ، از چند منبع اينترنتي مفيد و رايگان ديگر نيز براي كسب اطلاعات مورد نياز خود استفاده كنند كه از جمله اين منابع مي توان به وب سايت امنيت رايانه اي دولت آمريكا، وب سايت مؤسسسه بين المللي تحقيقات امنيت اينترنتي سنس (SANS) و همچنين وب سايت يك شركت تحقيقات امنيتي با آدرس اينترنتي www.incidents.org اشاره كرد.

گوگل و نمايش مستقيم از مريخ
بزرگترين موتور جستجوي اينترنتي جهان در اقدامي بي سابقه و با همكاري ناسا اين امكان را به كاربران مي دهد تا بصورت زنده و مستقيم سياره مريخ را مشاهده نمايند.اين سرويس جديد كه به دليل هزار و نهصدمين سال تولد ستاره شناس معروف يعني پرسيوال لاول است بنام Google Mars در سايت گوگل قرار داده شده است و اين امكان را به كاربران مي دهد كه از سه جهت اين سياره سرخ را مشاهده نمايند. همچنين در كنار اين سرويس نقشه اي كامل از سياره تعبيه شده است كه بصورت الكترونيكي تمامي پستي ها و بلندي هاي مريخ را مي توان با آن مشاهده كرد. گفته مي شود اين سرويس به حدي كارآمد است كه مي توان در صورت وجود يك انسان زنده بر سطح مريخ آن را مشاهده كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |