پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۹ - Apr 13, 2006
در هشتمين سالروز آتش سوزي:
احداث سينما آزادي سه شنبه آينده آغاز مي شود
قاليباف در ديدار از منطقه ۱۶ برنامه هاي شهرداري براي نوسازي جنوب تهران را اعلام كرد
گروه شهري : كلنگ بازسازي سينما آزادي طي مراسمي با حضور مديران ارشد شهرداري و نهادهاي فرهنگي در روز بيست و نهم فروردين ماه جاري (سه شنبه هفته آينده) به زمين زده مي شود.
با دستور و پيگيري دكتر محمدباقر قاليباف- شهردار تهران، بالاخره ماجراي بازسازي سينما آزادي كليد خورد و قرار داد همكاري ساخت اين سينما، صبح ديروز به امضاي نمايندگان و مسئولان حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و شركت توسعه فضاهاي فرهنگي هنري شهرداري تهران رسيد.
بر اساس اين سند، شهرداري تهران و سازمان تبليغات اسلامي سينما آزادي در قالب مجموعه اي فرهنگي و تجاري شامل ۵ سالن نمايش فيلم، پاركينگ و دهها واحد خدماتي، فرهنگي تجاري و اداري طراحي و ساخته مي شود.
سينما آزادي و شهر قصه كه زماني بهترين سالن هاي نمايشي فيلم كشور بودند، اواخر فروردين ماه سال ۷۶ دچار آتش سوزي شدند و چندي بعد حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي كه متولي اين سينما ها بود براي ساخت سالن هاي جديد، اسكلت نيمه سوخته اين سالن ها را تخريب كرد.
در پي آتش سوزي دو سينماي آزادي و شهر قصه، متوليان فرهنگي و سينمايي كشور با اشاره به اينكه كلانشهر تهران دچار كمبود فضاهاي فرهنگي از جمله سالن هاي نمايش فيلم است، تصميم گرفتند يك مجتمع عظيم فرهنگي- سينمايي در فضاي ۸۵۰۰ متر مربعي بسازند.
بالاخره پس از گذشت هشت سال از آن رخداد تلخ كه در كتابچه سينماي ايران ماندگار شد، مديريت شهري تهران مصمم است عمليات ساخت اين مجتمع را آغاز  كند.
خبر بازسازي سينما آزادي كه با استقبال اهالي سينما روبه رو شده، نويد بخش افزايش سرانه مراكز فرهنگي براي شهروندان تهراني است.
در همين زمينه يك كارشناس مديريت شهري با بيان اين مطلب كه فضاهاي فرهنگي از جمله اندام واره هاي شهر تلقي مي شود، افزود: امروزه با توجه به كمبود اراضي و در عين حال گران بودن آنها در مناطقي از شهر از جمله عباس آباد، فضاهاي فرهنگي نظير سينما بايد چند منظوره و با كاركردهاي متنوع ساخته شوند و خوشبختانه اين اصل ضروري در ساخت سينما آزادي لحاظ شده است.
بر اساس اطلاعات موجود و با توجه به مشكلات شهروندان و ترافيك در خيابان شهيد بهشتي و معابر منتهي به آن، سينما آزادي به گونه اي طراحي شده است كه افزون بر پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي شهروندان به آنان اين فرصت را بدهد كه در اين مكان به انجام امور فرهنگي، تجاري و اداري روزمره بپردازند.

دكتر قاليباف در ديدار از منطقه ۱۶ اعلام كرد:
برنامه هاي شهرداري براي نوسازي جنوب تهران
011514.jpg
گروه شهري: صبح ديروز دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در ادامه بازديدهاي هفتگي خود كه هر چهارشنبه از يك منطقه صورت مي گيرد با حضور در منطقه ۱۶ و پس از بازديد از نقاط مختلف اين منطقه محروم به ديدار معتمدين و اعضاي شوراياري محلات رفت تا در يك ديدار دوساعته به شنيدن مسايل و مشكلات و نيازمنديهاي ساكنين منطقه از زبان معتمدين آن بپردازد.
محور كلي موضوعات مطرح شده در اين جلسه پيرامون طرح انتقال پاركينگ و تعميرگاه منطقه ۴ اتوبوسراني و سيلوي منطقه، ساماندهي ترمينال جنوب، محروميت هاي فرهنگي و اقتصادي و عدم هماهنگي درآمد ساكنين منطقه براي استفاده از معدود امكانات ورزشي و تفريحي موجود توسط جوانان و... بود.
به گزارش همشهري قاليباف با اشاره به واقعيت دوقطبي بودن شهر تهران و تفاوت سطح درآمد ساكنين شمال و جنوب آن تأكيد كرد: شهرداري تهران اولويت نخست خود را با توجه به فرارسيدن فصل تابستان و ضرورت پركردن اوقات فراغت جوانان بر تأمين امكانات فرهنگي، اجتماعي، تفريحي در مناطق جنوب شهر گذاشته است به طوري كه از همان روز اول شروع كار خود در شهرداري هيچ كار جديدي را از محدوده ميدان انقلاب به بالا آغاز نكرديم.وي خبر داد: در منطقه ۱۶ هم بنا داريم زمينهاي ورزشي كوچك احداث كنيم كه در اين راستا ۱۵۰ زمين چمن مصنوعي تنها در حوزه جنوب شهر در دست احداث داريم.
اين در حالي است كه شهردار تهران از برخي ناهماهنگي ها، عدم همكاريها و مشكلات تملك اراضي در جنوب شهر براي احداث اماكن ورزشي و تفريحي گلايه كرد و آن را عامل مؤثر در طولاني شدن زمان بهره برداري از پروژه هاي تفريحي و ورزشي اعلام كرد.
به اعتقاد قاليباف فراهم شدن ظرفيت و قابليت هاي لازم براي جذب سرمايه در مناطق جنوبي منجر به كاهش محروميت و فاصله طبقاتي ميان شمال و جنوب شهر خواهد شد،ضمن اين كه وي بناي كار خود در حوزه مديريت شهر را ميزان جمعيت و امكانات موجود در مناطق قرار داده است و به همين منظور رفع مسايل مشكلات مناطق جنوبي (۲۰ و ۱۹ و ۱۸ و ۱۷ و ۱۶) در اولويت نخست كاري وي قرار دارد به طوري كه از همين ابتداي سال تأمين اعتبارات لازم هم صورت پذيرفته است.
به گفته قاليباف طي هماهنگي هاي به عمل آمده با آموزش و پرورش در ايام تابستان و تعطيلي مدارس از فضاي اين اماكن براي پركردن اوقات فراغت شهروندان به ويژه بانوان استفاده خواهد شد و در اين راه شهرداري مسئوليت تأمين هرگونه امكانات، هزينه نگهداري و تعميرات و تجهيزات و... را برعهده گرفته است.
وي افزود: علاوه بر اين شهرداري تصميم جديدي به مديران مجموعه هاي ورزشي و تفريحي خود در زمينه جنوب شهر ابلاغ كرد، تا علاوه بر اين كه امكانات ورزشي در اختيار خود را بدون درنظر گرفتن صرفه اقتصادي صرفاً در حد تأمين هزينه آب و برق در اختيار متقاضيان قرار دهند براي تحقق اين امر كليه قرارادهاي اجاره با بخش خصوصي را نيز لغو سازد.
وي همچنين از ساماندهي ترمينال جنوب و رفع معضلات اجتماعي، اقتصادي، بهداشتي و ترافيكي حاصل از اين مجموعه براي شهروندان ساكن اطراف آن، انتقال پايانه شركت واحد از اين منطقه و تغيير كاربري اراضي به جا مانده از آن به تجاري سخن گفت.
دكتر قاليباف شهردار تهران پس از طرح اين سخنان در جمع معتمدين و اعضاي شوراياري محلات منطقه ۱۶ در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي حاضر شد و در پاسخ به سؤالي مبني بر اقدامات شهرداري در بازسازي مزار شهداي بهشت زهرا(س) گفت، چندي پيش تعدادي از معماران و متخصصان طرح هاي خوبي براي احداث بناي مناسب با فضاي معنوي و فرهنگي حاكم بر مزار شهدا و سر و سامان دادن به آن ارائه كردند كه يكي دو ماه قبل طرح نهايي آن به تصويب رسيد لذا شهرداري تهران با هماهنگي بنياد شهيد مسئوليت بازسازي كامل مزار شهدا را با هزينه اي حدود ۲ ميليارد تومان ظرف مدت دو سال برعهده گرفته است.
وي زمان شروع كار را از روز شنبه ۲۶ فروردين ماه جاري و از محل مزار شهداي گمنام اعلام كرد.
نحوه توزيع غذاي گرم در ميان محرومان از ديگر محورهاي مورد سؤال از شهردار تهران بود كه وي در پاسخ به آن گفت: شهرداري تهران با همكاري كميته امداد امام خميني(ره) طرح توزيع غذاي گرم يا بن غذا و سبد كالاي خانوار را در نقاط محروم در دست اقدام دارد كه هم اكنون اين طرح به صورت پايلوت در منطقه ۱۹ به اجرا درآمد تا در صورت رفع اشكالات احتمالي در سراسر مناطق محروم شهر تهران تسري يابد.
وي در مورد بازسازي بافتهاي فرسوده علاوه بر بعد فني و شهرسازي به ضرورت توجه به ابعاد اجتماعي و اقتصادي آن نيز تأكيد كرد و افزود كار بسيار فشرده و ارزشمندي از حدود ۶ ماه گذشته توسط كاركنان صورت گرفته چند طرح يا بيش از ۷ روش تهيه شد، به طوري كه در بعضي موارد با ارائه تسهيلات و امكانات از سوي شهرداري، در بعضي موارد مشاركت سرمايه گذار بخش خصوصي و جايي اقدام خود مردم و در قالب بناهاي تك واحدي يا تجميع و... طي يك ماه آينده در مناطق جنوب شهر تهران به اجرا درخواهد آمد.
قاليباف موضع گيري مخالف برخي اعضاي شوراي اسلامي شهر را نسبت به اظهارات چند روز گذشته خود در مورد احداث تراموا در بعضي مناطق شهر گرچه كاملاً صحيح و كارشناسي و در راستاي نظرات خود عنوان كرد اما در توضيح شائبه پيش آمده گفت: درست است كه تراموا در شرايط امروز پاسخگوي حمل و نقل عمومي نيست اما منظور من احداث تراموا در بافت قديمي شهر حتي با ذكر جغرافياي آن بود كه عبارتست از باروي اول يعني خيابان ۱۵ خرداد در محل توپخانه و خيابان شوش به طوري كه پس از بازسازي بافتهاي فرسوده درصدد تدارك محلي به وسعت ۳-۲ كيلومتر مسير عاري از تردد هرگونه وسيله نقليه شخصي و عمومي هستيم كه البته طرح شركت مشاور طرح جامع شهري نيز در كميسيون ماده ۵ به تصويب رسيده است.
شهردار تهران در پايان به مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مورد حريم شهري اشاره كرد و گفت: اين مصوبه گرچه ممكن است براي شهرهاي ديگر كشور منفعت به دنبال داشته باشد اما برعكس براي تهران مشكلات عديده به همراه دارد.
وي گفت: در نظر داريم طي جلسات مشتركي با دولت و وزارت كشور مشكلاتي كه از ناحيه جنوب شرق، جنوب غرب، شرق و جنوب تهران اين شهر را تهديد مي كند در ميان بگذاريم تا تدبير جدي براي آن انديشيده شود وگرنه بلاتكليفي موجود در حريم حتماً شهر تهران را دچار آسيبهاي جدي خواهد كرد.

۴۰ شعبه  صندوق  تعاوني اعتباري «شهر»
در تهران  راه اندازي  مي شود
011508.jpg
ايرنا: مديرعامل  سازمان  بازنشستگي  شهرداري  تهران  گفت : ۴۰ شعبه  صندوق  تعاوني اعتباري  شهر (وابسته  به  شهرداري  تهران ) تا پايان  ارديبهشت  ماه  راه اندازي  مي شود.
مهندس سعيدرضا عاصمي  سرمايه  اوليه  تشكيل  اين  تعاوني  را ۲۰ ميليارد ريال  ذكر كرد. وي  اظهار داشت : استفاده  از خدمات  و تسهيلات  اين  تعاوني  براي  همه  شهروندان تهراني  آزاد است  و آنان  مي توانند با سرمايه گذاري  در اين  تعاوني ، در آباداني شهر مشاركت  كنند.
وي  با بيان  اينكه  تمامي  خدمات  اين  تعاوني  مشابه  موسسات  مالي  و اعتباري و شبكه  بانكي  كشوراست ، گفت : وزارت  تعاون  بر نحوه  فعاليت  اين  تعاوني  نظارت داشته  و سياست هاي  كلي  آن  را تدوين  مي كند.

فرونشست ۶ متري در ميدان امام
011505.jpg
ايسنا: حفره اي به مساحت ۲۳ متر مربع و ارتفاع ۶ متر در ميدان امام مقابل نمايشگاه ۱۳ آبان ايجاد شد.
مهندس شفيعي، معاون فني عمراني شهرداري منطقه ۱۲ تهران درباره علت ايجاد اين حفره گفت: تونلي توسط شركت مترو براي دسترسي آسان مردم به ساير ايستگاهها در حال احداث است كه خاك اطراف تونل نشست يا ريزش كرده و از سويي ديگر نهر آب در نزديكي تونل موجب شسته شدن خاك هاي اطراف شده كه منجر به ايجاد اين حفره شده است.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ، اين حفره توسط ماموران شهرداري، پرشده و مرمت گرديد.

امكان تشكيل لكه جلبكي در خزر
011511.jpg
فارس: مدير كل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به تشكيل لكه جلبكي در درياي خزر طي تابستان سال گذشته، گفت: امكان تشكيل اين لكه در درياي خزر در تابستان امسال هم وجود دارد.
سيدمحمد باقر نبوي افزود: لكه جلبكي در اثر وجود مازاد عناصر مغذي در آب است كه تشكيل مي شود و اگر از ورود پسابهاي شهري به دريا جلوگيري نشود احتمال بروز آن در هر فصلي در دريا وجود دارد. لكه جلبكي در محيط دريا اتفاقي است كه براي هر دريايي امكان دارد وجود داشته باشد و تنها مختص درياي خزر نيست.
عمق توده جلبكي در ابتداي تشكيل در خزر در تابستان سال گذشته، نيم متر و وسعت آن ۳۰۰ كيلومتر مربع بوده است.

نگاه
011502.jpg
علي درخشي

مدير كل دفتر تندرستي آموزش و پرورش:
۲۹ هزار دانش آموز تحت درمان هاي
دندانپزشكي قرار گرفتند
ايسنا: مديركل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش خبر داد: سال گذشته بيش از ۵ ميليون بطري دهان شويه سديم فلورايد رايگان در بين دانش آموزان توزيع شد.
دكتر سيد حسن ضياء الديني در مراسم به صدا درآوردن زنگ مسواك در دبستان دخترانه فرهنگ شهرستان ورامين با اشاره به اين كه از سال ۷۷ بحث سلامت دهان و دندان در سه مرحله آموزش، پيشگيري و درمان در آموزش و پرورش آغاز شده است، ادامه داد: كليه دانش آموزان در سال جاري ۱۸۹ ساعت تحت پوشش آموزش هاي سلامت دهان و دندان هستند.
وي ادامه داد: به علاوه ۱۲ پايگاه سلامت دهان و دندان در كل كشور ايجاد و ۲۹ هزار دانش آموز را تحت درمان هاي دندانپزشكي برد.
وي اظهار اميدواري كرد: كليه دانش آموزان مقطع ابتدايي تحت پوشش درمان هاي دندانپزشكي بروند.

عضو شوراي شهر تهران:
كرايه تاكسي در برخي مسيرها بيش از اندازه است
ايرنا: رئيس  كميسيون  عمران  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : به اعتقاد بنده ، نرخ كرايه  تاكسي  در برخي  از مسيرها بيش  از اندازه  افزايش  پيدا كرده  است .
دكتر حسن  زياري  ديروز  افزود: لايحه  نرخ  كرايه  تاكسي ها، اواخر سال  گذشته  توسط شهرداري  تهران به  شوراي  شهر ارايه  شد و با ايجاد تغييراتي  در آن لايحه  توسط اعضاي  شوراي شهر، كرايه  مقداري  افزايش  پيدا كرد و نارضايتي  مردم  هم  قابل  پيش بيني  بود.
استاندار تهران   با اشاره  به  افزايش  نرخ  كرايه  تاكسي ها در برخي  نقاط شهر تهران  گفت : هنوز افزايش  نرخ  كرايه  تاكسيراني مراحل  قانوني خود را طي  نكرده  است .
دكتركامران  دانشجو اظهارداشت : تا زماني  كه  افزايش نرخ  كرايه  تاكسيراني به  تصويب  و تأييد فرمانداري  تهران  نرسيده  باشد هر گونه  دريافت  اضافه  نرخ كرايه  تخلف  محسوب  مي شود.
وي  افزود: لايحه  افزايش  نرخ  كرايه  تاكسيراني  از سوي  شوراي  اسلامي  شهر تهران  به  فرمانداري  ارسال  شده  است  كه  هنوز در كميسيون  انطباق  فرمانداري تهران  به  تأييد نرسيده  است .
استاندار تهران  گفت : شركت  تاكسيراني  بايد تا تصويب  قانوني  افزايش  نرخ كرايه  تاكسيراني  از دريافت  اضافه  نرخ  كرايه  جلوگيري  كند.رئيس  كميسيون  عمران  شوراي  شهر تهران  با اشاره  به  دليل  افزايش نرخ  كرايه تاكسي  در سال  ۸۵ گفت : شوراي  اسلامي شهر تهران  براي  سال  ۸۴ نرخي  را تصويب نكرده  بود و در سال  گذشته  دوسه  نوبت  خودسرانه  نرخ  كرايه  تاكسي ها افزايش پيدا كرد و براي  مردم  هم  قابل  تحمل  نبود.
زياري  تأكيد كرد: بزرگترين  مشكل ، نوع  نظارت  بر ميزان  دريافت  كرايه توسط تاكسي ها است ، چرا كه  براي  سال  ۸۳ نرخ  كرايه ها به  تصويب  شوراي  شهر تهران  رسيده  بود، ولي  باز هم  رعايت  نشد.
رئيس  كميسيون  عمران  شوراي  شهر تهران  خاطرنشان  كرد: عليرغم  افزايش كرايه ها، همچنان  رانندگان  زحمت كش  تاكسي  ناراضي  هستند.وي  تصريح  كرد: ضمن  رعايت  حقوق  رانندگان  تاكسي ، بايد نرخ هاي  تاكسي متعادل  باشد.زياري  گفت : اگر فرمانداري  تهران  مصوبه  شوراي  شهر را برگرداند، مجددا در شوراي  شهر اين  موضوع  مورد بررسي  قرار خواهد گرفت .
مديرعامل  سازمان  تاكسيراني  شهر تهران  در خصوص  تأييدنشدن  نرخ  افزايش قيمت هاي  كرايه  تاكسي  از سوي  استانداري  و فرمانداري  تهران  گفت : ما تابع مصوبه  شوراي  شهر هستيم .
شوراي  اسلامي شهر تهران ، لايحه نرخ  جديد كرايه  انواع  تاكسي  در پايتخت  را در هفته  آخر اسفندماه  براي  سال  جاري  تصويب  كرد و ۱۴ درصد افزايش  داد.

جمع آوري زباله در ۴۰ ناحيه شهر تهران مكانيزه مي شود
ايرنا: قائم  مقام  معاونت  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : تا پايان  نيمه  دوم  ارديبهشت  ماه  سال  جاري  جمع آوري  زباله  در ۴۰ ناحيه  شهر تهران  مكانيزه خواهد شد.
به  گزارش  روابط عمومي  شهرداري  تهران ، محمد عيديان  افزود: جمع آوري  مكانيزه  زباله  يكي  از مهمترين  برنامه هاي  معاونت  خدمات  شهري  در سال  جاري  است .وي  اظهار داشت : در حال  حاضر زباله هاي  ۲۰ ناحيه  در تهران  به  صورت  مكانيزه  جمع  آوري  مي شود.
عيديان  با اشاره  به  طراحي  سه  فاز عملياتي  براي  جمع آوري  زباله  به  صورت  مكانيزه  تصريح  كرد: تا نيمه  اول  ارديبهشت ، فاز اول  اين  طرح  نهايي  خواهد شد و سيستم  مكانيزه  حمل  زباله  در ۴۰ ناحيه  اجرا مي شود.
وي  ادامه  داد: تلاش  داريم  با اجراي  سه  فاز عملياتي  تا پايان  امسال  سيستم  حمل  زباله  مكانيزه  را در تمامي  مناطق  اجرا كنيم .قائم  مقام  معاونت  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : اجراي  سيستم  مكانيزه  جمع  آوري  زباله  را اقدام  مهمي در ارتقاي  بهداشت  شهر تهران  دانست  و از شهروندان  خواست  همكاري  لازم  را با شهرداري  در مقوله  حمل  زباله  داشته  باشند تا چهره  شهر بيش  از گذشته  پاكيزه  شود.

برخورد يك خودرو با كارگر شهرداري
در پل ملاصدرا به مرگ وي انجاميد
فارس: صبح ديروز يك دستگاه خودرو بر روي پل ملاصدرا تقاطع بزرگراه چمران، با برخورد به يك كارگر شهرداري، وي را به پايين پل پرتاب كرد.
اين كارگر شهرداري كه مشغول تعمير نرده هاي حاشيه پل بود پس از سقوط از روي پل در دم جان سپرد.
اين گزارش حاكي است در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه پيش از ظهر ديروز علي رغم گذشت مدت زمان قابل توجهي از حادثه هيچ يك از نيروهاي مخصوص امداد براي انتقال جسد كارگر شهرداري در محل حاضر نبودند.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران:
جشنواره فيلم خلاقيت و كارآفريني برگزار مي شود
گروه شهري: عرضه طرحهاي كلان كشوري در زمينه كارآفريني و نمونه سازي در استان ها مي تواند راهي نو براي آفرينش كار و خلاقيت در سراسر كشور باشد.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران، منظر خير حبيب اللهي عضو شورا و رئيس كميته كارآفريني شوراي اسلامي شهر تهران در حاشيه نشست كميته كارآفريني شورا با اشاره به معضل بيكاري در كشور گفت: متاسفانه در كشور با توجه به منابع انساني جوان و منابع طبيعي و علمي، بيكاري و اشتغال  زايي حرف اول جامعه را مي زند.
وي خروج از مشكل بيكاري را در آفرينش كار دانست و افزود: مسئولان كشور و تمامي سرمايه گذاران به جاي انديشيدن به اشتغال زايي بهتر است به كارآفريني و آفرينش كار نو توجه داشته باشد.
وي گفت: يكي از اهدافي كه كميته كارآفريني شوراي شهر تهران دارد و در مجمع بانوان شورا هاي كشور تصويب شده پرورش خلاقيت ها و ايجاد زمينه اي براي بروز آفرينش طرح ها و كارهاي نو است.
رئيس كميته كارآفريني شوراي اسلامي شهر تهران يادآور شد: يكي از ريشه  اي ترين مسائلي كه مي تواند به رشد كارآفريني كمك كند، فرهنگ سازي در اين زمينه است. متاسفانه در كشور باورهاي غلطي پرورش پيدا كرده است كه نمي توان كار كرد. اين باور با فرهنگ سازي اصلاح مي شود.
حبيب اللهي از برگزاري جشنواره فيلم خلاقيت و كارآفريني در آينده نزديك خبر داد و گفت: اين جشنواره با هدف حمايت از كارآفرينان و تشويق كارآفريني برگزار مي شود.

۷۰ تپه باستاني در تهران تعيين حريم اضطراري مي شوند
ميراث خبر: به دنبال ايجاد شرايط نامناسب قانوني و امنيتي براي آثار تاريخي استان تهران در سال گذشته، ۷۰ تپه باستاني در اين استان تعيين حريم اضطراري مي شوند.
محمد ابراهيم طريقت رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با بيان اين مطلب مي افزايد: «متاسفانه در سالي كه گذشت به دليل بالا بودن حجم كار رسيدگي به تپه هاي تاريخي تا حدودي به تاخير افتاد اما با آغاز سال نو؛ به زودي ۷۰ تپه تاريخي كه حريم مشخصي نداشتند، تعيين حريم اضطراري مي شوند.»
تهران در حال حاضر داراي بيش از ۱۰۰ تپه باستاني متعلق به ۸ هزار سال پيش تا دوران اسلامي است كه بخش مهمي از تاريخ ايران را در بر مي گيرد.
همچنين تهران يكي از مهمترين شهرهاي ايران در دوران عصر آهن محسوب مي شود كه تپه هاي متعلق به دوران عصر آهن و سفال خاكستري در آن به طور گسترده پراكنده شده اند و اين امر حاكي از انفجار جمعيت در ۳۲۰۰ سال پيش است. با اين وجود اين تپه هاي تاريخي همواره در سال هاي گذشته با مشكلات و معضلات قانوني بسياري رو به رو بوده اند و برخي از آنها به رغم آنكه در فهرست آثار ملي ثبت شده اند بارها تا آستانه ويراني نيز رفته اند.
طريقت بر اين مطالب صحه گذاشته و مي گويد: «اين تعيين حريم در سطحي وسيع انجام مي شود تا هر چه سريعتر رسيدگي به تپه هاي تاريخي آغاز شود زيرا اين آثار ارزشمند معمولا داراي مشكلات حقوقي بوده و ساخت و ساز در اطراف آنها به صورت بي رويه انجام مي شود و اين معضل در موارد متعددي به نبود حريم مشخص براي تپه هاي تاريخي برمي گردد.»
پيش از اين تپه هاي تاريخي تهران همچون مافين آباد، واگين سو و ده حسن به دليل نبود حريم مشخص دچار آسيب هاي جدي شده اند كه در حال حاضر غيرقابل جبران است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |