پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۹ - Apr 13, 2006
جزئيات واگذاري سهام عدالت از زبان رئيس سازمان خصوصي سازي
۲۱ ميليون نفر در طول ۲ سال سهام عدالت مي گيرند
* متخصصان، بازنشستگان و دانشگاهيان در مرحله دوم، سهام عدالت مي گيرند
011520.jpg
گروه اقتصادي:سهام عدالت به عنوان پديده جديدي در اقتصاد ايران از سال گذشته و با واگذاري سهام به ۷۰۰ هزار نفر در چهار استان كشور متولد شد. روز گذشته حيدري كرد زنگنه رئيس سازمان خصوصي سازي در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن تشريح اقدامات انجام شده در اين زمينه در طول چند ماه اخير، از تسريع واگذاري ها در سال جاري خبر داد.
به گفته خبرنگار همشهري طرح واگذاري سهام به عموم مردم طرحي است كه از مدت ها در اقتصاد ايران مطرح بوده ولي به دلايل گوناگون ازجمله نگراني ها در مورد فقدان اطلاعات لازم در مورد افراد واجد شرايط مدت ها درحال تعليق بود.
اين طرح با روي  كارآمدن دولت نهم با جديت بيشتري پيگيري شد و به رغم برخي نگراني ها و انتقادها اواخر سال گذشته به عنوان پديده جديد و نوظهوري با توجه به تجربيات ديگر كشورها در اقتصاد ايران عملي شد.
كرد زنگنه به عنوان دبير اجرايي اين طرح ديروز از رفع بسياري از موانع اجرايي اين طرح ازجمله تصويب آيين نامه نحوه تعيين افراد واجد شرايط واگذاري در مرحله نخست اجرايي اين طرح كه تا مهرماه سال جاري در سي استان كشور اجرا مي شود خبر داد.
وي از رويكرد تركيبي دولت در اجراي سهام عدالت خبر داد و تاكيد كرد با واگذاري سهام عدالت دولت هم اهداف خصوصي سازي را پيگيري مي كند و هم به تشويق مردم به افزايش اندوخته هاي مالي و افزايش ثروت عمومي توجه مي كند.وي خاطرنشان كرد با ادامه اجراي طرح سهام عدالت در سال جاري تا پايان مهرماه سال جاري در مجموع ۸ ميليون نفر داراي سهام عدالت خواهند شد.
وي تاكيد كرد به هر نفر ۵۰۰ هزار تومان سهام تعلق مي گيرد و در هر خانوار حداكثر ۵ نفر سهام دريافت مي كنند.
طبق آيين نامه جديد، اقشار هدف را افراد تحت پوشش طرح شهيد رجايي و افراد تحت تكفل آنان، افراد تحت پوشش كميته امداد، كودكان و زنان بي سرپرست تحت پوشش سازمان بهزيستي، معلولان و خانواده هاي داراي معلول و آسيب ديدگان اجتماعي تحت پوشش سازمان بهزيستي و رزمندگاني كه براساس گواهي نيروي مقاومت بسيج حداقل شش ماه داوطلبانه در جنگ حضور داشته و اكنون داراي شغل نبوده و مشمول قانون بيكاري نيز نيستند سهام عدالت دريافت مي كنند.
مرحله دوم واگذاري سهام عدالت
مرحله دوم واگذاري سهام عدالت كه تعداد دارندگان سهام را به ۲۰ تا ۲۱ ميليون نفر و همه افراد سه دهك كم درآمد جامعه را شامل مي شود از خردادماه سال جاري آغاز مي شود. وي خاطرنشان كرد سازمان خصوصي سازي قصد دارد در اواخر سال ۸۶ اين امر را محقق سازد و با اين رويكرد فهرست شركت هاي قابل واگذاري مشخص شده و از روز شنبه هفته آينده قيمت گذاري شركت هاي دولتي آغاز مي شود و از همه نهادهاي دولتي خواسته شده تا شركت هاي قابل واگذاري خود را آماده كنند.
وي تاكيد كرد با ابلاغ مقام معظم رهبري واگذاري شركت هاي صدر اصل ۴۴ نيز در اين طرح انجام مي شود.
به گفته كرد زنگنه ۵۷۰ شركت دولتي در اين طرح واگذار خواهد شد. وي تاكيد كرد تنها شركت هاي سودده در قالب سهام عدالت واگذار مي شود و شركت هاي زيان ده از راه هاي ديگر به متقاضيان واگذار مي شود.
سود حاصل از سهام عدالت
حيدري كرد زنگنه برخلاف اظهارات برخي مقامات دولتي ديروز تاكيد كرد با تشكيل ستادهاي واگذاري استان ها تعاوني هاي عدالت استاني تشكيل مي شود كه سهامداران اين تعاوني ها دارندگان سهام عدالت هستند و از ابتداي دريافت سهام مي توانند اين سهام را در چارچوب تعاوني هاي استاني داد و ستد كرده و هيچ محدوديت زماني خريد و فروش وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد بازنشستگان، متخصصان و دانشگاهيان ازجمله اقشاري هستند كه در مرحله دوم سهام عدالت دريافت خواهند كرد.
به گفته كرد زنگنه سهام عدالت سبدي از سهام شركت هاي آماده واگذاري است و برخي از اين شركت ها در هنگام واگذاري در بورس هستند و برخي به رغم سودده بودن هنوز در بورس پذيرفته نشده اند و هنگام افزايش سرمايه حق تقدم برخي شركت ها از طريق بورس و برخي ديگر به صورت مزايده به متقاضيان فروخته خواهد شد.وي تاكيد كرد ارزش سهام از محل سود سهام هرسال پرداخت مي شود و اگر مازاد بود به صاحب آن پرداخت مي شود و اگر در يك سال سودي عايد اين سهام نشد از صاحب آن در سال مورد نظر مبلغي در يافت نمي شود.
عملكرد خصوصي سازي
رئيس سازمان خصوصي سازي ديروز پس از ارائه آمارها و برنامه هاي سهام عدالت عملكرد سازمان خصوصي سازي در سال ۸۴ را حداكثر ۸۳ ميليارد تومان اعلام كرد كه از محل فروش سهام شركت هاي دولتي تنها ۲۰ درصد اهداف برنامه محقق شد. وي برخي انتقادها در مورد عدم تحقق درآمدهاي پيش بيني شده از محل خصوصي سازي را رد كرد و خاطرنشان كرد كه در برنامه چهارم هدف دولت كاهش درآمدها از محل خصوصي سازي و اختصاص آن به توسعه صنايع است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد سازمان خصوصي سازي به وظايف خود در واگذاري و فروش شركت هاي دولتي به متقاضيان از طريق فروش سهام در بورس، مزايده ادامه مي دهد و شركت هاي زيانده دولتي را كه ادامه فعاليت هاي آنان به اقتصاد كشور خسارت وارد مي كند يا اصلاح و بازسازي مي كند و يا منحل و تسويه.

وزير صنايع و معادن:
صنايع مادر امسال مشكل تأمين اعتبار ندارند
ايسنا: وزير صنايع و معادن در مشهد گفت: امسال اولين سالي است كه در زمينه تأمين اعتبار مورد نياز صنايع نفت، خودرو و فولاد مشكلي نخواهيم داشت.
عليرضا طهماسبي افزود: هنگامي كه براي صنايع بزرگ تأمين اعتبار شود مسلماً صنايع متوسط و كوچك نيز كه در چند سال اخير مظلوم واقع شده اند پويا خواهند شد.
وي از برنامه ريزي و تأمين اعتبار صنايع كوچك براي استان ها به طور مجزا خبر داد و تأكيد كرد: تسهيلات پرداختي بانكها مشخص شده و پيشنهاددهندگان بنگاه هاي اقتصادي روند سريع تري را در دريافت اعتبارات طي خواهند كرد.
وزير صنايع ابراز اميدواري كرد تسهيلات بنگاه هاي اقتصادي زودبازده يك رقمي شود. وي كاهش نرخ سود بانكي را زمينه ساز پويايي بخش صنعت دانست و گفت: تثبيت نرخ ارز دولت را با كمبود نقدينگي مواجه خواهد كرد.
طهماسبي در مورد واردات خودرو نيز گفت: براي واردات ممنوعيتي نداريم اما براي حمايت از صنايع داخلي زياد تمايل به واردات نداريم.
وي همچنين از كاهش سهم كارفرمايان در هزينه تأمين اجتماعي در آينده نزديك خبر داد و افزود: براي حمايت از توليد و اشتغال آفريني سهم دولت در هزينه هاي تأمين اجتماعي افزايش خواهد يافت.

رئيس كميسيون صنايع و معادن:
ارائه گزارش تحقيق و تفحص از صنعت خودرو
در نيمه اول امسال
فارس: رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: گزارش تحقيق و تفحص از صنعت خودرو كه حدود ۵/۱ سال كار بر روي آن انجام شده، نيمه نخست امسال به صحن علني مجلس ارائه مي شود.
سيد مصطفي سيد هاشمي با بيان اين كه هم اكنون كار تحقيق و تفحص از صنعت خودرو با شدت و حدت و به صورت جامع در حال انجام است، يادآور شد: براي تدوين اين گزارش، تحقيقات ميداني به اتمام رسيده و چهار كميته زيرمجموعه هيات تحقيق و تفحص از صنعت خودرو، به شدت فعال هستند.
وي با بيان اين كه تمام اطلاعات لازم از دستگاههاي اجرايي و صنايع خودروسازي براي تحقيق و تفحص از صنعت خودرو گرفته شده است، گفت: هيات تحقيق و تفحص از صنعت خودرو هر هفته به طور مرتب جلسه دارد و كميته هاي زيرمجموعه آن نيز در جمع آوري اسناد و مدارك بسيار فعال و قوي عمل مي كنند.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون بيش از ۵۰۰ طرح و لايحه براي ارائه در صحن علني مجلس در نوبت است، افزود: هيات تحقيق و تفحص تنها يك بار براي تمديد زمان مورد نياز خود درخواست كرده است كه مورد موافقت هيات رئيسه مجلس قرار گرفت و هيات تحقيق و تفحص ديگر نياز به فرصت بيشتري ندارد، چون كارها در حال اتمام است.

توقف طرح هاي توسعه و تكميل فرودگاه امام
گروه اقتصادي: با وجود تاكيد بر راه اندازي فرودگاه امام با هدف تبديل شدن اين فرودگاه به مركز حمل ونقل هوايي منطقه اي و رقابت با فرودگاه هاي كشورهاي حوزه خليج فارس، عمليات ساخت و توسعه اين فرودگاه با فرازونشيب هاي بسياري همراه بوده است. با راه اندازي نيمه كار و شروع پرواز از اين فرودگاه اميد مي رفت روند توسعه و تكميل اين پروژه ملي شتاب بيشتري به خود گيرد اما متاسفانه بسياري طرح ها تاكنون محقق نشده و حتي انتقال پروازهاي خارجي به اين فرودگاه كه پيش از اين مقرر شده بود تا در ارديبهشت ماه سال جاري صورت گيرد بار ديگر به تأخير افتاده . مسئولين امر اين كار را مستلزم بررسي هاي بيشتر مي دانند. اين در حالي است كه در بودجه سال جاري هيچ اعتباري براي تكميل و توسعه فرودگاه امام در نظر گرفته نشده است. با غلامحسن باقريان مدير كل فرودگاه امام پيرامون روند توسعه و تكميل اين فرودگاه و مشكلات و موانع آن گفت وگو كرده ايم.
***
* تكميل و توسعه فرودگاه امام در چه مرحله اي است، چرا پيشرفتي در اين زمينه حاصل نشده است.
- متاسفانه در سال گذشته و بودجه سال جاري اعتباري براي تكميل و توسعه فرودگاه امام در نظر گرفته نشده و به همين دليل اكنون فعاليت هاي توسعه اي فرودگاه متوقف شده است. در چارچوب بودجه وزارت راه و ترابري با اين استدلال كه ساخت فرودگاه امام خاتمه يافته و اين فرودگاه بهره برداري رسيده است هيچ اعتباري پيش بيني نشده است اين در حالي است كه بسياري از فعاليت هاي توسعه فرودگاه نيمه تمام باقي مانده و فرودگاه امام به پيمانكاران بدهكار است. همچنين براي بسياري از تعهداتي كه برعهده فرودگاه است با وجود تاكيد بر تامين اعتبار لازم براي اجراي آن، هيچ اعتباري در نظر گرفته نشده است.
* بدهي فرودگاه امام به پيمانكاران چه ميزان است؟
- بابت بخشي از فعاليت هايي كه در فاز يك فرودگاه امام انجام شده فرودگاه امام ۲۵ ميليارد تومان بدهي و ۴۵ ميليارد تومان تعهد دارد كه قرارداد منعقد شد تا، بخشي از كار انجام و بخش ديگري در حال انجام است اما اعتباري براي اتمام آن پيش بيني نشده است. براي تكميل فاز يك فرودگاه ۱۶۰ ميليارد تومان ديگر اعتبار نياز است و در مجموع اگر حدود ۲۳۰ ميليارد تومان اعتبار تامين  شود مي توانيم فاز يك فرودگاه را تكميل شده فرض كنيم. براي فرودگاه اعتباري پيش بيني نشده در حالي كه بايدآن راپروژه ملي محاسبه كنند. بايد توجه كرد كه پس از راه اندازي، فرودگاه تا پس از ۵ سال به هيچ عنوان نمي تواند به شكل درآمد و هزينه اي فعاليت كند بلكه بايد اعتبار لازم براي اين پروژه تخصيص يافته تا باگذشت سال به نقطه سر به سري برسد و پس از مدتي قادر خواهد بود به شكل درآمد هزينه اي فعاليت كند در همه دنيا پروژه اي به اين وسعت معمولاً به عنوان پروژه اي ملي محسوب مي شود اما اين پروژه حتي جزو طرح هاي نيمه تمام عمراني نيز محسوب نشده و فرض بر آن است كه فرودگاه امام افتتاح شده و احتياجي به اعتبار ندارد. سازمان مديريت استدلال مي كند طرح فرودگاه در سال ۸۳ به اتمام رسيده با راه اندازي فرودگاه بايد شركت فرودگاه ها اعتبار موردنياز را تامين كند اين در حالي است كه شركت فرودگاه هاي كشور توان تامين اعتبار تكميل چنين فرودگاهي را ندارد.
* با اين روند مناقصه  فاز دوم فرودگاه چه زماني برگزار خواهد شد.
بديهي است با توجه به مشكلات موجود براي تكميل فاز اول فرودگاه امام برگزاري مناقصه و اجراي فاز دوم طرح با مشكلات بيشتري مواجه خواهد بود.
در همه فرودگاه هاي دنيا در صورتي كه دولت از فرودگاه حمايت نكند سرمايه گذاران بخش خصوصي نيز تمايلي براي حضور در فرودگاه نخواهند داشت. بايد حمايت بيشتري توسط دولت از تكميل فرودگاه امام صورت گيرد تا سرمايه گذاران بخش خصوصي اطمينان بيشتري براي حضور در فرودگاه پيدا كنند.
* آيا مناقصه فاز دوم تكميل فرودگاه برگزار نخواهد شد؟
- به هر حال ما وظيفه داريم تا طرح هاي اوليه را محاسبه كنيم و پس از تكميل فهرست اين طرح ها مناقصه را برگزار مي كنيم تا ببينيم شرايط چگونه خواهد بود. اكنون در حال محاسبه طرح هاي اوليه تكميل فرودگاه امام هستيم. مجبور هستيم تا كار را ادامه دهيم. اما براي انجام كارهاي توسعه اي و وظايفي كه بر عهده داريم متاسفانه بودجه اي در اختيار نداريم. اكنون برخي تاسيسات زيربنايي، ساختمانها، پرداخت بدهي پيمانكاران و حتي براي برآوردن نيازهاي مالي پليس و گذرنامه در فرودگاه با مشكل مواجه هستيم همچنين براي افزايش كارگو و ساير تاسيسات ضروري فرودگاه به دليل كمبود اعتبار با مشكل مواجه هستيم.
* چرا باوجود آنكه پيش از اين انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام در ارديبهشت ماه سال جاري اعلام شده بود، اين كار با توجه به زيانهاي ناشي از تاخير در اجراي آن صورت نگرفته است؟
- همانطور كه وزير راه و مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور اعلام كردند در صورتي كه بودجه موردنياز براي توسعه فرودگاه تامين نشود انتقال بقيه پروازها به فرودگاه با مشكلات عديده اي مواجه خواهد شد. نه اينكه نتوان اين پروازها را منتقل كرد اما مشكل زيادي خواهد بود. بنا بر پيش بيني ها و قول هايي كه در زمينه تامين بودجه فرودگاه داده شده بود انتقال پروازهاي خارجي از ارديبهشت سال جاري عنوان گرديد. براي انتقال ساير پروازها به فرودگاه امام حداقل نيازمند ۱۱۵ ميليارد تومان يعني نيمي از مبلغ كسري بودجه فرودگاه هستيم تا پروازها به اين فرودگاه انتقال يافته و برخي زيربناها براي آغاز عمليات اجرايي فاز ۲ فرودگاه را شروع كنم تا در سال بعد تكميل شود. اين در حالي است كه شركت هاي هواپيمايي خارجي مشكلي براي انتقال پروازهاي خود به فرودگاه امام ندارند و دفاتر خود را تجهيز كرده اند.
* امكان تامين اعتبار موردنياز فرودگاه در چارچوب لايحه متمم بودجه عمراني تا چه حد است؟
- در حال پيگيري از سازمان مديريت وبرنامه ريزي و مجلس شوراي اسلامي هستيم تا اعتبار مورد نياز اين پروژه در چارچوب لايحه متمم عمراني تامين شود .بايد به اين پروژه به شيوه ديگري نگريسته شود چرا كه جايگاه اين پروژه در منطقه بسيار بااهميت بوده و بايد به همان اندازه مورد توجه قرار گيرد. تاخير از راه اندازي ساير فازها و توسعه و تكميل فرودگاه امام هزينه هاي سياسي را به كشور تحميل نموده و باعث از دست رفتن فرصت ها درشرايطي مي شود كه كشورهاي همسايه به شدت در اين زمينه فعال بوده و سرمايه گذاري مي كنند. تاخير در تكميل و راه اندازي كامل فرودگاه امام موجب فرصت سوزي مي شود.
* چرا احداث آشيانه و كارگوي دائم در فرودگاه امام به انجام نرسيده است؟
- شركت هما براي احداث آشيانه مشغول فعاليت است اما هنوز اين كار به پايان نرسيده است. همچنين اكنون كارگوي موقت در حال فعاليت است اما براي انتقال ساير پروازها به فرودگاه بايد كارگو توسعه يابد. همچنين طراحي ساخت كارگوي دائم در فرودگاه امام در حال انجام است كه بخشي از اعتبار مورد نياز اين پروژه توسط دولت و بخش ديگر توسط بخش خصوصي تامين خواهد شد. بخش خصوصي سهم ۵۰ ميليارد توماني خود در اين زمينه را پرداخت كرده و در حال مذاكره ميزان سهم دولت در اين پروژه هستيم.

براي واردات بنزين برنامه ريزي شده است
011517.jpg
ايرنا: مدير امور بين الملل  شركت  ملي  نفت  ايران  از برنامه ريزي  براي  واردات  بنزين جهت  رفع  كمبود داخلي ، خبر داد.
حجت الله  غنيمي فرد ضمن  اظهار اين  مطلب  تصريح  كرد، اقدامهاي  انجام  شده  براساس  مجوزهاي  قانوني  و صادره  توسط دولت  سبب  شده  است  كه  برنامه  ريزي  واردات  بنزين  براي  رفع  كمبود توليدات داخلي  به  گونه اي  صورت  گيرد كه  مشكلي  براي  مصرف كنندگان  ايجاد نشود.
وي  درخصوص  اينكه  با افزايش  قيمت  بنزين  در بازارهاي  جهاني ، براي  تامين بنزين  وارداتي  در شش  ماهه  اول  سال  با كسري  مواجه  نخواهيم  شد، گفت : بديهي است  قيمتهاي  پيش  بيني  شده  قبلي  درخصوص  بنزين  وارداتي  در سه  هفته  اول  سال جاري  تحقق  نيافته  و قيمتها در اين  دوره  بيش  از رقمهاي  پيش بيني  شده  بوده است .
وي  قيمت  تقريبي  هر تن  بنزين  وارداتي  در شرايط كنوني  بازار را ۶۵۰ دلاراعلام  كرد و افزود: ميزان  واردات  بنزين  در سال  جاري  حدود ۳۰ تا ۳۱ ميليون ليتر در روز پيش  بيني  شده  است .
غنيمي فرد درخصوص  تحولات  بازار جهاني  فرآورده هاي  نفتي  و بنزين  گفت : براساس  اطلاعات  موجود بازار، ظرفيت  پالايش  نفت  خام  جهان  به  علت  شروع  فصل تعميرات  اساسي  پالايشگاهها كاهش  يافته  است  و روزانه  ۵/ ۱ تا ۷/ ۱ ميليون بشكه  نفت  كمتري  تصفيه  مي شود.
وي  با اشاره  به  اينكه  اين  امر سبب  شده  است  در تعداد زيادي  از كشورهاي اصلي  مصرف كننده  نفت ، ذخاير فرآورده هاي  نفتي  به  ارقامي كمتر از آنچه پيش  بيني  مي شد، برسد، تصريح  كرد، درمورد بنزين ، آخرين  اطلاعات  منتشره  درخصوص  آمريكا به  عنوان  بزرگترين  مصرف كننده  بنزين  جهان  اين  امر را تأييد مي كند.

تجارت خارجي ايران در سال ۸۴
رشد ۳۹درصدي صادرات غيرنفتي
و  افزايش ۴درصدي واردات
011523.jpg
گروه اقتصادي: تجارت خارجي ايران در سال ۸۴ (اولين سال اجراي برنامه چهارم) و با وجوت التهابات ناشي از مسأله هسته اي كشور، شرايط پررونقي تجربه كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري در سال گذشته، صادرات غيرنفتي از رشد قابل توجهي نسبت به سال ۸۳ برخوردار شد. در عين حال واردات به كشور نيز روند روبه رشد خود را همچنان ادامه داد.
براساس گزارش روابط عمومي گمرك، صادرات غيرنفتي كشور در سال ۸۴ به رقم بي سابقه ۵/۱۰ ميليارد دلار رسيد. اين ميزان صادرات به لحاظ وزني ۹/۲۶ و به لحاظ ارزش ۶/۳۸ درصد نسبت به سال ۸۳ رشد نشان مي دهد.
گزارش گمرك ايران همچنين بيانگر ۸/۲۲درصد رشد صادرات در سال ۸۴ نسبت به پيش بيني برنامه چهارم است.
۵۷۵ ميليون دلار از مجموع صادرات غيرنفتي در سال گذشته از طريق بازارچه هاي مرزي و ۳۹ ميليون دلار آن از محل تجارت چمداني بوده است.
متوسط قيمت هر تن كالاهاي صادراتي ۴۸۲ دلار و ۶۰ سنت بود كه نسبت به مدت مشابه سال ۸۳ ، ۲/۹درصد افزايش داشت.
براساس اين گزارش بخشهاي صنعت، پتروشيمي، كشاورزي، صنايع دستي و مواد معدني به ترتيب بيشترين ميزان از صادرات غيرنفتي را طي سال گذشته به خود اختصاص دادند. در برنامه چهارم توسعه رقم صادرات غيرنفتي ۸ ميليارد و ۵۴۴ ميليون دلار پيش بيني شده بود كه آمار صادرات طي اين مدت نشان مي دهد صادرات غيرنفتي ۸/۲۲ درصد بيش از برنامه بوده است.
بخش صنعت
صادرات انواع كالاهاي صنعتي در سال گذشته به ۴ ميليارد و ۴۶۶ ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲/۷۰درصد رشد داشت. وزن اين اقلام صادراتي طي اين مدت ۶ ميليون و ۹۵۷ هزار تن بود كه در مقايسه با سال ۸۳ ، ۲/۲۰درصد افزايش داشته است.
بخش پتروشيمي
۶ ميليون و ۱۸۵ هزار تن محصولات پتروشيمي به ارزش ۲ ميليارد و ۴۵ ميليون دلار در سال ۸۴ به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با سال ۸۳ از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۱۰ و ۲۴درصد رشد نشان مي دهد.
ميعانات گازي، نفتاي سبك، بنزين، انواع قير و متانول ۵ قلم عمده كالاي صادراتي در بخش پتروشيمي را تشكيل دادند. ۵۴۴ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار ميعانات، ۱۵۶ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار نفتاي سبك، ۱۲۵ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار بنزين، ۱۲۲ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار انواع قير و ۱۱۳ ميليون دلار متانول در سال گذشته صادر شد.
بخش كشاورزي
رقم صادرات محصولات كشاورزي در سال گذشته به يك ميليارد و ۶۴۳ ميليون دلار رسيد كه اين رقم نسبت به سال ۸۳ از افزايش ۴/۳۴درصدي برخوردار بود. وزن محصولات كشاورزي صادر شده طي اين مدت يك ميليون و ۵۵ هزار تن بوده كه در مقايسه با سال قبل از آن ۴/۱۹درصد رشد داشت.
۵ قلم عمده كالاي صادراتي در بخش كشاورزي در سال گذشته شامل پسته ۸۲۳ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار، كشمش ۱۰۸ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار، زعفران ۹۶ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار، احشام زنده ۹۲ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار و پوست و سالامبور ۷۸ ميليون دلار بود.
اين گزارش حاكيست: صادرات پسته طي سال گذشته در مقايسه با سال قبل از آن ۵/۵۴درصد، كشمش ۷/۴درصد، زعفران ۲درصد و احشام زنده ۳۸۸درصد افزايش داشته است.
بخش صنايع دستي
۲۴ هزار و ۹۰۰ تن صنايع دستي به ارزش ۵۸۲ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار در سال ۸۴ به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با سال ۸۳ از لحاظ وزني ۴/۳ درصد كاهش و از نظر ارزش ۴/۶درصد رشد داشت.
فرش دستباف با ۴۶۰ ميليون دلار و فيروزه، سنگ هاي قيمتي و فلزات گرانبها با ۶۸ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار عمده كالاهاي صادراتي در بخش صنايع دستي را تشكيل دادند.
اين گزارش حاكيست: صادرات فرش دستباف طي دوازده ماهه سال ۸۴ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۴/۲درصد كاهش و فيروزه، سنگهاي قيمتي و فلزات گرانبها ۲/۳۲درصد افزايش داشته است.
بخش مواد معدني
۴۴۴ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار مواد معدني در دوازده ماه گذشته صادر شد كه اين رقم نسبت به سال ۸۳ از افزايش ۶۰درصدي برخوردار بود. سنگ و كنسانتره موليبدن با ۱۰۲ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار سه قلم عمده كالاهاي صادراتي بخش مواد معدني بودند.
آمار واردات
۳۵ ميليون و ۲۹۹ هزار تن انواع كالاي مورد نياز كشور به ارزش ۳۹ ميليارد و ۶۶۴ ميليون دلار در سال گذشته وارد شد كه در مقايسه با سال ۸۳ از لحاظ وزن  و ارزش به ترتيب ۲/۵ به ۲/۴درصد افزايش نشان مي دهد. ۱۰ قلم عمده كالاي وارداتي در سال گذشته شامل آهن آلات، لوازم صنعتي و برقي، مواد اوليه پلاستيك، مواد شيميايي، كاغذ و مقوا، محصولات دارويي، ماشين آلات راهسازي كشاورزي و جرثقيل، محصولات صنايع شيميايي، كود شيميايي و برنج بوده است.
۳ ميليارد و ۸۷۴ ميليون دلار آهن آلات، ۲ ميليارد و ۱۹۸ ميليون دلار لوازم صنعتي برقي، يك ميليارد و ۳۷۰ ميليون دلار مواد اوليه پلاستيك، يك ميليارد و ۳۵ ميليون دلار مواد شيميايي، ۶۶۳ ميليون دلار كاغذ و مقوا، ۵۸۶ ميليون دلار محصولات دارويي، ۵۳۲ ميليون دلار ماشين آلات راهسازي، كشاورزي، جرثقيل و اجزاء و قطعات آن ۴۶۴ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار كود شيميايي و ۳۱۷ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار برنج سال ۸۴ وارد كشور شد.
واردات مواد اوليه پلاستيك، كاغذ و مقوا، محصولات دارويي، محصولات صنايع شيميايي طي دوازده ماهه سال گذشته در مقايسه با سال قبل از آن به ترتيب ۷/۷ ، ۴/،۱۶ ۴/۱۰ ، ۳/۲۳ درصد افزايش داشته است.
در همين مدت واردات آهن آلات ۴/۹درصد، لوازم صنعتي و برقي ۷/۲۲درصد، مواد شيميايي ۷/۵درصد، ماشين آلات راهسازي، كشاورزي، جرثقيل و اجزاء و قطعات آن ۴۱درصد و كود شيميايي ۱۰درصد كاهش نشان مي دهد.

رئيس اتحاديه ميوه فروشان
قيمت ميوه افزايش نمي يابد
ايرنا: رئيس  اتحاديه  فروشندگان  ميوه  و سبزي  تهران  گفت : قيمت  ميوه  به  دليل  فراواني  در بازار افزايش  پيدا نمي كند.
«براتعلي  حيدري» افزود: قيمت  ميوه  در بازار متعادل  و ثابت  است  و همچنين  به اندازه  كافي  در بازار وجود دارد.
وي  اضافه  كرد: هم اكنون  قيمت  پرتقال  بسته  به  كيفيت  آن از ۴ هزار ريال  تا ۱۰ هزار ريال  به  فروش  مي رسد.
حيدري  قيمت  سيب  را در بازار بسته  به  كيفيت  محصول  بين  چهار تا ۸ هزار ريال  عنوان  كرد.وي  با اشاره  به  اينكه  در سال  گذشته  قيمت  سيب  و پرتقال  تا ۱۵ هزار ريال  افزايش  يافت  افزود: با توجه  به  ذخيره سازي  ميوه  و واردات  از كشورهاي  ديگر وضعيت  ميوه  متعادل  است  و دچار نوسان  شديد قيمتي  نشد.
وي  خاطر نشان  كرد: به  دليل  پايان  فصل  توليد محصولات  نارنگي  داخلي ، اين  محصول  از كشور پاكستان  وارد شده  و به  ازاي  هر كيلوگرم  ۹ تا ۱۰هزار ريال  به  فروش  مي رسد.

تلاش شركت گاز پروم روسيه براي سرمايه گذاري
در پارس جنوبي
فارس: رئيس شركت گاز پروم روسيه تأكيد كرد، اين شركت تمايل زيادي براي انجام سرمايه گذاري در پروژه هاي گازي منطقه پارس جنوبي دارد.
آلكسي ميلر در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه، تصريح كرد: منطقه پارس جنوبي داراي بزرگترين ذخاير گاز طبيعي جهان است.
در ديدار ميلر با غلامرضا انصاري سفير ايران در روسيه، راهكارهاي مشاركت شركت گازپروم روسيه در پروژه هاي انرژي پارس جنوبي مورد بررسي قرار گرفته است.
شركت گازپروم روسيه تاكنون دو پيشنهاد براي مشاركت در پروژه هاي انرژي ايران ارائه كرده است.نخستين پيشنهاد درمورد سرمايه گذاري در پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ايران به هند بوده است و دومين پيشنهاد نيز سرمايه گذاري در پروژه هاي گازي پارس جنوبي به شمار مي رود.
حوزه گازي پارس جنوبي، داراي بزرگترين ذخاير گازي جهان است. اين حوزه گازي بين ايران و قطر مشترك است.

واردات نفت چين ۲۵ درصد افزايش يافت
پكن- ايرنا: آمار اداره گمرك چين اعلام كرد واردات نفت اين كشور در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه سال گذشته۳/۲۵درصد افزايش يافت.
براساس آماري كه اداره گمرك چين روز چهارشنبه منتشر كرد، ميزان واردات نفت خام چين در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي به۳۷ميليون و ۱۳۰هزار تن رسيد.
اين ميزان واردات نفت توسط چين نسبت به سال گذشته ميلادي ۳/۲۵درصد رشد داشته است. ميزان واردات نفت خام چين براساس اين آمار در ماه مارس امسال نيز به ۱۲ ميليون و ۷۳۰هزار بشكه رسيد.
كشور آفريقايي «آنگولا» در ماه فوريه امسال در صادرات نفت خام به چين از عربستان و ايران پيشي گرفت.
«آنگولا» در اين ماه دو ميليون و ۱۲۰هزار تن نفت خام به چين صادر كرد و عربستان در اين ماه يك ميليون و ۹۸۰هزار تن نفت به اين كشور صادر كرده  بود.
واردات نفت چين از روسيه در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي با استفاده از راه آهن نيز ۲/۲۲درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت و به دو ميليون و ۲۶۰هزار تن رسيد.
ميزان واردات نفت چين در سال گذشته ميلادي به۱۳۰ميليون تن رسيد كه در مقايسه با سال قبل از آن ۳/۳درصد رشد داشت.
چين دومين مصرف كننده بزرگ نفت جهان پس از آمريكاست و اكنون۴۰درصد از نفت مورد نياز خود را وارد مي كند. چين در سال ۱۹۹۹ميلادي پيش بيني كرد كه واردات نفت اين كشور تا سال ۲۰۱۰ ميلادي به۱۰۰ميليون تن خواهدرسيد، اما در سال گذشته ميلادي چين ۱۳۰ميليون تن نفت وارد كرد.

غني سازي اورانيوم جهشي در صنعت برق كشور است
خبرگزاري فارس: وزير نيرو در پي سخنان رئيس جمهور اسلامي ايران مبني بر دستيابي كشورمان به چرخه كامل سوخت هسته اي گفت: غني سازي اورانيوم جهشي در صنعت برق كشور در پي خواهد داشت.
پرويز فتاح در مشهد افزود: با غني سازي تحولي در صنعت برق كشور به وجود مي آيد.
وي اظهار داشت: امسال دو نيروگاه اتمي به جز نيروگاه بوشهر را در دست احداث خواهيم داشت. وي يادآور شد: براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي ۱۸ نيروگاه ديگر از اين نوع بايد احداث شود تا در چشم انداز ۲۰ ساله كشور بتوانيم ۲۰ هزار مگاوات برق از انرژي هسته اي توليد كنيم.
وي خاطرنشان كرد: امسال با توليد ۱۷۰۰ مگاوات برق كه تابستان امسال وارد بشكه توزيع مي شود، هيچگونه خاموشي را در كشور شاهد نخواهيم بود.
وي از ديگر برنامه هاي سال ۸۵ وزارت نيرو را نيز ايجاد تصفيه خانه هاي جديد، انتقال آب، از سد دوستي به مشهد، ايجاد چاه هاي عميق جديد و ... عنوان كرد.

۱۱درصد  رشد توليد خودرو در سال گذشته
گروه اقتصادي : دفتر صنايع ماشين سازي و نيرو محركه وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: در سال گذشته بيش از يك ميليون و ۴ هزار دستگاه انواع خودرو سبك و سنگين توليد شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، در سال گذشته ۸۳۹ هزار دستگاه انواع خودروي سواري، ۱۲۵ هزار وانت، ۳۲۰ هزار كاميون، دو هزار اتوبوس، يك هزار دستگاه ميني بوس و چهارهزار دستگاه خودروي دو ديفرانسيلي در كشور توليد شده است.
براساس اين گزارش بيشترين ميزان توليد خودروهاي سواري به ترتيب ۲۴۸ هزار دستگاه پرايد، ۱۳۶ هزار پژو ۴۰۵ انژكتوري، ۹۱ هزار دستگاه پژو آردي، ۷۲ هزار پژو ۲۰۶ و ۶۵ هزار و ۵۱۴ دستگاه سمند بود.
ميزان توليد خودرو در سال ۸۴ و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل در گروه وانت ۸۱ درصد، گروه كاميون ۱۳درصد و گروه سواري ۶درصد نشان مي دهد.

قيمت طلا و ارز
011373.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
پژوهش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   پژوهش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |