يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۴ - May 14, 2006
حضرت رسول اكرم (ص)
شما را مژده مي دهم و شما به ديگران مژده دهيد كه هر كس شهادت دهد كه خدائي جز خداي يگانه نيست و بدان معتقد باشد وارد بهشت مي شود.
نهج الفصاحه
امروز با حافظ
رونق ميكده از درس و دعاي ما بود
سال ها دفتر ما در گرو صهبا بود
هرچه كرديم به چشم كرمش زيبا بود
نيكي پير مغان بين كه چو ما بدمستان
نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران پايان يافت
معرفي ناشران برگزيده سال
عكس: ولي الله خلوجيني
002652.jpg
گروه علمي فرهنگي: نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران شنبه در آيين ويژه اي در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران پس از ۱۰ روز فعاليت با معرفي ناشران برگزيده سال ۸۴ به كار خود پايان داد.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم اختتاميه نمايشگاه كتاب گفت: مجلس به طور جدي دنبال تصويب قوانين مورد نياز بخش فرهنگ است و تلاش مي كنيم اين قوانين از دل اهل فن بجوشد.
وي با اشاره به توجه دولت به توسعه فرهنگ كشور، اهتمام مجلس را تخصيص كامل بودجه هاي پيشنهادي عنوان كرد و افزود: اهل فرهنگ اگر نقصي را در قوانين موجود مي بينند خودشان كارهاي كارشناسي را انجام داده و به صورت لايحه به مجلس بياورند.
حداد عادل با اشاره به بازديد ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در روز از نمايشگاه كتاب گفت: هيچ جلوه ديگري به اندازه نمايشگاه كتاب، سرشت فرهنگي نظام و مردم ما را آشكار نمي كند و نمايشگاه كتاب يك جشنواره فرهنگي است كه حول محور كتاب و مطبوعات برگزار مي شود.
پيش از سخنان رئيس مجلس، حسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني برپايي نمايشگاه دائمي كتاب را يك امر ضروري و جزو مسلمات ذكر كرد و گفت: اين كه نمايشگاه دائمي كتاب در چه مكاني و چگونه بايد برپا شود نياز به كار كارشناسي از سوي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديريت امور كتاب، موسسه نمايشگاه هاي بين المللي و ساير دست اندركاران اين حوزه دارد.
در ادامه اين مراسم ۱۲ ناشر برگزيده سال ۸۴ و نمايشگاه كتاب معرفي شدند و لوح تنديس نمايشگاه به آنها اهدا شد.
در حوزه  كتابهاي  كودكان  و نوجوانان  ناشران  بخش  خصوصي ، انتشارات  بنفشه وابسته  به  انتشارات  قدياني   در بخش  ناشران  وابسته  به  دستگاههاي  دولتي  و عمومي نيزانتشارات  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  و انتشارات  مدرسه ، در بخش  حوزه  كتابهاي  بزرگسال  ناشران  بخش  خصوصي  نيز انتشارات  آبه، در بخش  ناشران  بخش  خصوصي  بزرگسال  شهرستانها، انتشارات  مدرسه امام  علي  (ع ) شهرستان  قم  را به  عنوان  ناشر برگزيده  سال  انتخاب  شدند.
دربخش  ناشران  بخش  دولتي  و عمومي بزرگسال  انتشارات  بوستان  ، در بخش  ناشران  داخلي  انتشارات  نويد شيراز، انتشارات  افق  و انتشارات  موسسه  جغرافيايي  و گيتاشناسي  به  عنوان  ناشران برگزيده  نوزدهمين  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران  معرفي  شدند.
در بخش  ناشران  خارجي  نيز، انتشارات  جان  وايلي  و انتشارات  دارالهادي  ونشر الكترونيك  بهكامان  رسانه  پويا و برتر شناخته  شدند. هيات  داوران  همچنين  از ۱۶ نفر از بانوان  به  دليل  رعايت  حجاب  برتر درنوزدهمين  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران  تقدير كرد.

مجيد مجيدي در ميان ۵ فيلمساز برتر دنيا
002649.jpg
ايسنا: مجيد مجيدي، كارگردان مشهور سينماي ايران به عنوان يكي از پنج كارگردان برتر سينماي جهان براي ساخت فيلمي از شهر پكن تحت عنوان «پكن از منظر فيلم» انتخاب شد.
در اين برنامه كه توسط شهرداري پكن و به منظور معرفي پايتخت تاريخي چين در آستانه بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ پكن انجام مي گيرد،  پنج فيلمساز مشهور دنيا هر كدام از نگاه دوربين خود فيلمي به مدت ۵ دقيقه اي از اين شهر خواهند ساخت.
بنابر اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، كميته انتخاب كارگردانان اين پروژه در دعوتنامه خود از مجيدي به عنوان كارگرداني فوق العاده كه بر اساس كيفيت عالي آثارش در ارتقاي سطح سينما نقش مهمي داشته، نام برده و اظهار اميدواري نموده كه فيلم وي بتواند به مردم دنيا كمك نمايد تا شناخت بهتري از پكن و كار آماده سازي براي بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ در كنار عرضه تصويري زندگي مردم اين شهر ارائه نمايد.
مجيد مجيدي فيلمساز سرشناس ايراني ، كه چندي پيش همراه با محمدرضا شجريان براي پيگيري مسايل ساخت باغ هنر بم به اين شهر سفر كرده بود هم اكنون به همراه رضاميركريمي داوري فيلمهاي جشنواره فيلم «خاص» را كه از پس فردا آغاز به كار مي كند برعهده دارد.

تعويق يك هفته اي اجراي اركستر سمفونيك تهران
گروه ادب وهنر: نخستين اجراي اركستر سمفونيك تهران در سال جديد كه قرار بود سوم و چهارم خرداد ماه باشد، به هفته دوم خرداد موكول شد.
اين برنامه به رهبري نادر مشايخي و با اجراي قطعاتي از چايكوفسكي، سرپروكفسكي، موتزارت و آهنگسازان ديگري اجرا مي شود و آغاز يك فصل هنري جديد براي اركستر است. كنسرت اركستر سمفونيك تهران يازدهم و دوازدهم (روز پرستار) در تالار وحدت برگزار مي شود.
همچنين گروه موسيقي كر نوري به رهبري عليرضا شفقي نژاد در ساعت ۲۰ روزهاي ۲۷ تا ۳۰ ارديبهشت در تالاررودكي به اجراي قطعاتي از موتزارت (مس تاجگذاري و مس گنجشكها) خواهد پرداخت. در اين كنسرت كه با تكنوازي پيانوي آلوين آوانسيان همراه است قطعاتي از موسيقي محلي ايران نيز اجرا مي شود.

بهارستان
دولت
چندان سخن كه بگفتي در ترازوي عقل من وزن آن سخن ندارد، هنرچشمه زاينده است و دولت پاينده وگر هنرمند از دولت افتد غم نباشد كه هنر در نفس خود دولتست.
گلستان سعدي

كوتاه از هفت هنر
رخ خورشيد: همزمان با فرارسيدن سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) كنگره شعر رخ خورشيد با حضور شاعران، هنرمندان و شخصيت هاي ادبي دهم خردادماه جاري در اسلامشهر برگزار مي شود.
سخنراني جنيدي: فريدون جنيدي در روز بزرگداشت فردوسي در دانشگاه شهركرد سخنراني مي كند. اين برنامه در روز دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ماه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در دانشگاه شهركرد برگزار خواهد شد. در اين برنامه، جنيدي از اهميت شاهنامه و كار فردوسي خواهد گفت.
نقد: يكصد و پنجاه و چهارمين نشست هفته كانون ادبيات ايران به نقد و بررسي مجموعه شعر شايد گناه از عينك من باشد، سروده عليرضا طبايي از پيشگامان غزل امروز اختصاص دارد. اين نشست روز دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ساعت ۵ عصر در كانون ادبيات ايران واقع در خيابان مفتح، روبه روي ورزشگاه شيرودي، خيابان اردلان شماره ۳۱ برگزار مي شود.
جشنواره خاص : نخستين جشنواره فيلم بيماري هاي خاص با حضور محمدباقر قاليباف (شهردار تهران) و جمعي از هنرمندان روز دوشنبه بعدازظهر افتتاح مي شود. در مراسم افتتاحيه جشنواره از يك عمر فعاليت هنري (پروين سليماني) بازيگر پيشكسوت سينما و تلويزيون تجليل مي شود و گروه ذوالفنون به سرپرستي استاد جلال ذوالفنون به اجراي قطعاتي از موسيقي سنتي ايراني مي پردازند.
انتخابات كانون مدرسان: مجمع عمومي كانون مدرسان خانه موسيقي، روز گذشته با انتخاب هيأت مديره و بازرس در تالار رودكي به كار خود پايان داد. در ابتدا گزارش هيأت مديره قبلي و بازرس خوانده و سپس در حضور اكثريت اعضاء رأي گيري به عمل آمد كه درنهايت داود گنجه اي در صدر انتخاب شوندگان قرار گرفت. پس از آن دكتر محمد سرير، دكتر مصطفي كمال پورتراب، هادي منتظري و آذر هاشمي به عنوان اعضاي اصلي هيأت مديره و مهناز روستا به عنوان بازرس انتخاب شدند.
002646.jpg
نمايش هاي پرمخاطب : نمايش «دشمن مردم» به كارگرداني اكبر زنجانپور با ۳۰ اجرا و هشت هزار و ۵۴۴ تماشاگر در تالار اصلي «تئاتر شهر» همچنان در صدر جدول فروش فصل بهار قرار دارد. «تيغ و ماه» از آتيلا پسياني در ۳۰ اجرا در تالار چهارسو و دو هزار و ۷۱۲ تماشاگر دومين اجراي پرمخاطب اين فصل به شمار مي رود.
فيلم هاي باستانشناسي: آثار برگزيده  داخلي  و خارجي  امرروز يكشنبه  ۲۴ ارديبهشت  در قالب جشنواره  يادگار فيلمهاي  منتخب  باستان  شناسي  درتالار دانشكده  ادبيات  و علوم انساني  دانشگاه  تهران  روي  پرده  مي رود.
نمايش خياباني: دو نمايش از دانشگاه آزاد واحد بوشهر در بخش خياباني نهمين جشنواره تئاتر بين المللي دانشجويان كشور، رتبه اول را كسب كردند.اين دو نمايش عبارتند از: «چادر كرپ» به كارگرداني محمد مظفري و «اتوپيا» به كارگرداني محمد افشاريان.
خورشيد مصر در مغرب: جمهوري اسلامي ايران در سومين جشنواره بين المللي نقاشي هاي متحرك مغرب در شهر تطوان اين كشور حضور يافت. در اين جشنواره فيلم هاي خورشيد مصر و حضرت ابراهيم(ع) و فيلم هاي كوتاه خانه ما، دنياي شگفت انگيز حميد، دايي جان و جان دايي، زاغ و مار، عقاب و خرگوش و طوفان نوح براي هنرمندان، دانشجويان و كودكان در سالن خانه فرهنگ تطوان به نمايش درآمد.
همچنان ايبسن : مراسم بزرگداشت هنريك ايبسن نمايشنامه نويس برتر قرن ۱۹ و ۲۰ ميلادي امروز در مؤسسه آموزش عالي سوره برگزار مي شود. اين برنامه همزمان با دانشكده هاي تئاتر و مراكز نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
رحلت الهي قمشه اي
دانشمند بزرگوار و فيلسوف و عارف و شاعر وارسته، استاد محيي الدين مهدي الهي قمشه اي فرزند ابوالحسن الهي، در حدود سال ۱۲۸۰ شمسي (۱۳۱۹ قمري) در شهرضا (قمشه سابق) در استان اصفهان به دنيا آمد. وي در ابتداي جواني در اصفهان از محضر حضرات آيات حاج آقا حسين قمي، آقا بزرگ حكيم خراساني و ميرزامهدي اصفهاني استفاده برد و خود در فقه، اصول، فلسفه و حكمت به مراتب والايي دست يافت. استاد الهي قمشه اي سپس به تدريس فلسفه و حكمت در مدرسه سپهسالار پرداخت و در كنار آن به تحقيق و تأليف روي آورد.
پس از تأسيس دانشگاه در كشور، مدرسه سپهسالار كه محفل ادبا و مجلس حكما بود، به دانشكده معقول و منقول تبديل گرديد. حكيم الهي قمشه اي، ضمن تدريس در منطق، حكمت و ادبيات در آن مكان، به عنوان يكي از برجسته ترين استادان دانشگاه تهران شناخته شده و با نوشتن كتاب «توحيد هوشمندان» به اخذ درجه دكترا از دانشكده مزبور نائل آمد. ايشان ضمن تدريس، با جملاتي شيوا، شيرين و پرجاذبه، مفاهيم دشوار فلسفي را بيان مي كرد و در تأييد اظهارات علمي خود از اشعار شاعران بزرگ، شاهد مي آورد. در محفل علمي اين حكيم الهي، دانشوران فاضلي پرورش يافتند كه حضرات آيات: سيدابوالحسن رفيعي قزويني، عبدالله جوادي آملي، حسن حسن زاده آملي، كاظم مدير شانه چي و سيدمحمدباقر حجتي و... از آن جمله اند. وي قلمي شيوا داشت و با همين شيوايي بود كه قرآن مجيد را به فارسي ترجمه كرد. ترجمه او، از نخستين ترجمه هاي امروزي قرآن در زبان و ادبيات فارسي بود و در زمان خود، مورد توجه روشنفكران، دانشجويان و نسل جديد قرار گرفت. همچنين ترجمه آزاد مفاتيح الجنان، صحيفه سجاديه و كليات ديوان الهي از ديگر آثار اوست. الهي قمشه اي يكي از مردان سير و سلوك معنوي و به معناي واقعي كلمه،اهل توكل بود و مناعت طبع ويژه اي داشت. سرانجام اين حكيم وارسته در شامگاه ۲۴ ارديبهشت سال ۱۳۵۲ شمسي برابر با ۱۲ ربيع الثاني ۱۳۹۳ قمري در ۷۲ سالگي درگذشت و در جوار حرم حضرت معصومه(س) مدفون گرديد.
درگذشت استاد يغمايي
استاد حبيب يغمايي شاعر و نويسنده معاصر ايراني در سال ۱۲۸۰ شمسي در خور بيابانك در استان اصفهان به دنيا آمد و در پايان تحصيلاتش به مطالعه و تحقيق در زمينه ادبيات فارسي و معارف اسلامي پرداخت. حبيب يغمايي پس از آن كه رياست اداره فرهنگ سمنان، دامغان و كرمان را به عهده داشت به تهران آمد و در مدرسه دارالفنون به تدريس ادبيات فارسي پرداخت. سپس چندي نيز در اداره نگارش وزارت فرهنگ، تصدي و مديريت مجله آموزش و پرورش را برعهده گرفت.
حبيب يغمايي از سال ۱۳۲۶ به مدت ۳۱ سال، مجله يغما را منتشر كرد و از اين رهگذر خدمتي شايان به فرهنگ و ادب ايران انجام داد. وي از طبع شعر نيز بهره داشت. ازجمله آثار ارزنده استاد حبيب يغمايي مي توان به تصحيح مجموعه آثار سعدي، دخمه ارغوان، رساله در علم قافيه و مناجات حضرت امير اشاره كرد. سرانجام اين نويسنده و شاعر ايراني چنين روزي در ۸۳ سالگي در تهران درگذشت و در زادگاه خود به خاك سپرده شد.

در اصفهان رخ داد
استقبال ۱۳۰ هزار نفري از يك نمايش
ايرنا: به گفته مدير پروژه موسوم به«آيينه چنين گفت» در اصفهان، ۱۳۰هزار نفر از تئاتري با همين عنوان در مصلي اصفهان ديدن كردند.
وحيد منتجي افزود: نمايش آيينه چنين گفت با استقبال فراوان شهروندان اصفهاني روبه رو شد به گونه اي كه با وجود تمديد سه روزه، هنوز شماري از مردم تقاضاي تمديد آن را دارند. وي يادآور شد: اين نمايش به مناسبت سال پيغمبر اكرم (ص)، پايتخت فرهنگي جهان اسلام و نكوداشت روز اصفهان ساخته شده است. وي گفت: ميزان استقبال شهروندان به طور ميانگين ۱۰هزار نفر در هر شب بود كه به مدت ۱۳شب برگزار شد.
در اين نمايش، تماشاگران با گوشه هايي از زندگي پيامبران الهي آشنا شدند.
استقبال از اين برنامه ۹۰دقيقه اي به اندازه اي بود كه هر شب تعدادي از متقاضيان  ديدن نمايش پشت در ورودي مي ماندند و به دليل نبود جا نمي توانستند از اين نمايش استفاده كنند. اين نمايش با روايت راوي از زمان  هابيل و قابيل و سپس بت پرستي مردم در آن زمان آغاز مي شد و با نشان دادن گوشه هايي از زندگي پيامبران و ظهور منجي آخرالزمان پايان مي يافت.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در نامه وارده و پاسخ به آن فرمايد:
002664.jpg

سوررئاليست هاي انگلستان كنار هم مي نشينند
ايسنا: گالري هيوارد انگلستان، نمايشگاهي تازه از آثار سوررئال پيكاسو، ميرو، مسون و جورج بتي برپا كرد.
اين نمايشگاه با عنوان سورراليسم: پيكاسو، ميرو، مسون وچشم انداز جورج باتاي، بر آثار و عقايد بتي، مقاله نويس، رمان نويس و سورراليست دگرانديشي متمركز است كه آثارش را از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۰ در مجله اي در پاريس منتشر كرد.
بتي به خاطر افكار خاص خود از مدرسه  سوررئاليست كه از سوي آندره برتون اداره مي شد، طرد شد. اين نمايشگاه دربر گيرنده  بيش از ۲۳۰ تابلوي نقاشي، طراحي و مجسمه از هنرمنداني چون پابلو پيكاسو، خوان ميرو، سالوادور دالي، آلبرتو جياكومتي و هانس آرپ، عكس هايي از ژاك آندره بويفار وكارل بلوسفلد ومقاله هايي از بتي، ميشل لربي و روبرت دنو است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اولين ايستگاه
آن مرد آمد. آن مرد با لباس سفيد آمد، بر پشتم كوبيد. و بغض ترد يك عمر تنها زيستن و انسان شدنم را شكست! خوب مي دانستم كه تنهايم و انسانم! اشرف مخلوقات! پس بايد مي آموختم، آنچنان كه شايسته يك انسان است، پس آموختم، درس و ادب و معرفت را! و فكر كردم بشكنم تنهاييم را با پدر، مادر، همسر و فرزند، امروز در آخرين ايستگاه زندگيم توقف كردم! آن مرد مي آيد و با لباس سفيد مي آيد تا ثبت كند آخرين بودنم را در اينجا! و من تنهاي تنهايم و شك مي كنم به انسان بودنم!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
ماساژ پيش از سرقت
توكيو: يك سارق كره اي در ژاپن پيش از سرقت از يك منزل به مدت سه ساعت شانه هاي صاحبخانه را ماساژ داد. اين سارق ۲۹ ساله به قصد سرقت پول نقد و كارت عابر بانك صاحبخانه وارد منزل وي شد اما او قبل از ترك منزل به مدت سه ساعت شانه هاي صاحبخانه را ماساژ داد. سارق در توجيه اين اقدام خود گفت: صاحبخانه بسيار مضطرب به نظر مي رسيد به همين دليل شانه هايش را ماساژ دادم تا اينكه آرام شود.
دستگيري زن كلاهبردار
لس آنجلس: يك خانم ۳۵ ساله در آمريكا كه سابقه طولاني در شكايت كردن از نهادهاي خدمات شهري دارد به جرم كلاهبرداري توسط پليس دستگير شد. اين خانم چند سال قبل مدعي شد كه در جريان يك سانحه رانندگي دچار معلوليت شده است به همين دليل براي حركت كردن در خيابان از ويلچر استفاده مي كرد. اما اين پايان ماجرا نبود چون وي در فواصل زماني كوتاه به دادگاه مراجعه مي كرد و مدعي مي شد به دليل وجود نداشتن امكانات رفاهي ويژه معلولان در خيابانها دچار حادثه شده و به همين دليل مسئولان شهر بايد به وي غرامت بپردازند. اما دو روز قبل اين خانم در حال دويدن مشاهده شد و به همين دليل پليس وي را به اتهام تظاهر به معلوليت و كلاهبرداري از مسئولان شهري دستگير كرد.
عطر با رايحه پنير
منچستر: كشور انگليس صاحب يك نوع پنير مخصوص است كه اين پنير همواره در ورق هاي آبي رنگ بسته بندي مي شود. با آنكه اين پنير يكي از نمادهاي كشور انگليس به شمار مي آيد اما بسياري از مردم اين كشور از بوي آن گله مند هستند. آنها معتقدند كه بوي اين پنير كاملا مانند بوي جوراب داخل كفش است. اما اخيراً يك شركت عطرسازي اقدام به توليد نوعي عطر با رايحه همين پنير كرده كه علاقمندان قادرند اين عطر را از طريق اينترنت خريداري بكنند.
مشكلات بهداشت دندان در انگليس
لندن: نتايج يك تحقيق در انگليس حاكي از آن است كه بيش از ۶۰ درصد شهروندان اين كشور براي بيرون آوردن مواد غذايي از لابه لاي دندانهايشان از وسايلي چون پيچ گوشتي، گوشواره و يا قيچي استفاده مي كنند.همچنين ۲۳ درصد مردم هرگز به مواد غذايي موجود لابه لاي دندانهايشان اهميتي نمي دهند و اينچنين احتمال پوسيدگي دندانها افزايش مي يابد.
سه تصادف در شهر
برلين: يك جوان ۲۲ ساله در آلمان كه طي دو ساعت سه بار در شهر تصادف كرده بود توسط اهالي همين شهر دستگير و تحويل پليس شد. اين جوان كه با اسكوتر خود با سرعت سرسام آور در شهر مشغول حركت بود سه سانحه با خسارت بسيار بالا به وجود آورد و جالب اينكه هر بار بدون اينكه خسارت خرابي هاي به وجود آمده را جبران كند پا به فرار گذاشت. سرانجام اهالي اين شهر كوچك وارد عمل شدند و وي را دستگير كردند.
ركورد شكني در آبهاي يخ زده
اسلو: يك مرد ماجراجوي انگليسي ركورد شنا كردن در آبهاي يخ زده را شكست. وي در آبهاي يخ زده يك درياچه در نروژ به طول ۲/۱ كيلومتر شنا كرد. البته وي قبلا در سال ۲۰۰۳ طول يك كيلومتري يك درياچه يخ زده را شنا كرده بود اما اين بار اين مسافت را طي ۲۳ دقيقه و ۵۰ ثانيه طي كرد و ركورد قبلي خود را بهبود بخشيد. وي گفت پس از ۱۵ دقيقه شنا كردن احساس كرد كه ديگر دستها و پاهايش به بدن متصل نيست.

گل و گياه
كالاته آ
002643.jpg
نام علمي: Calathea lancifolia
خانواده: MARANTACEAE
گونه اي از كالاته آ با برگهاي كشيده، سطح پشتي قرمز _ قهوه اي و سطح رويي آنها داراي لكه هاي سبز تيره است.
نيازها: مكان نيم سايه و دور از آفتاب مستقيم، خاك گلداني اسيدي با اسيديته ۵/۵ _ ،۵ خاك پيت دانه درشت كه با خاك برگ سوزني برگان مخلوط شده باشد مناسب است. خاك را هميشه نسبتا مرطوب نگهداشته و سطح برگها را نيز به دفعات با آب اسپري كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |