يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۴ - May 14, 2006
همشهري ديپلماتيك منتشر شد
دومين شماره ماهنامه همشهري ديپلماتيك، ويژه پرونده هسته اي ايران، منتشر شد.
همشهري ديپلماتيك كه از فروردين ماه سال ،۸۵ به صورت ماهنامه منتشر مي شود؛ در شماره ارديبهشت ماه، با موضوع اصلي پرونده هسته اي  ايران به ابعاد مختلف اين پرونده در شرايط جديد پرداخته است.
ماهنامه ۸۰ صفحه اي همشهري ديپلماتيك كه شامل بيش از ۴۰ مقاله تحليلي است، با دو موضوع چهره سوم قدرت و رابطه اينترنت و ديپلماسي به پايان رسيده است.

توزيع نابرابر مصرف كالري در ايران
*ثروتمندان ۲ برابر بيشتر از كالري مورد نياز استفاده مي كنند
002439.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: براساس تحقيقات به عمل آمده در انستيتو تغذيه ايران، ميزان كالري به دست آمده هر خانوار ايراني بالاتر از استاندارد جهاني است.
براساس اين گزارش، اگر نياز روزانه كالري هر فرد را ۲۲۰۰تا۲۳۰۰ كالري انرژي فرض كنيم اين رقم در ايران حدود ۲۸۹۴واحد گزارش شده كه به صورت نابرابر توزيع شده است، به طوري كه ۱۹۱۷ واحد كالري توسط دهك اول و ۴۲۲۷ واحد توسط دهك دهم مصرف مي شود به اين معنا كه طبقات ثروتمند و توانمند۲برابر بيشتر از كالري مورد نياز، مصرف مي كنند.
اين گزارش حاكي است، خانواده هاي فقير ايراني براي گريز از كاهش قدرت خريد و تأمين حداقل مايحتاج زندگي، كيفيت مواد غذايي مورد استفاده را تغيير داده اند. در كشور تايوان مصرف گوشت، ماهي و ميوه به سرعت افزايش يافته است چنانچه مصرف گوشت براي هر نفر از ۱۶به ۶۶ و ماهي از ۲۳ به ۴۲ و مصرف ميوه نيز از ۲۰به ۱۰۰كيلوگرم افزايش و در مقابل مصرف سيب زميني از ۶۲ به ۲كيلوگرم كاهش يافته درحاليكه در ايران در ۲۰سال اخير مصرف آرد، رشته و غلات افزايش داشته و ۹۱درصد نيازهاي غذايي افراد از طريق اين سه ماده غذايي تأمين شده است و در مقابل مصرف گوشت از ۳/۳۰ درصد در سال ۶۱به ۷/۲۰ درصد در سال ۸۰ و شير از ۱۲به ۱۰كاهش يافته و مصرف روغن و چربي ها از ۳/۱ درصد به ۷/۳ درصد و قند و شيريني نيز از ۵/۵درصد به ۴/۸درصد افزايش يافته است.
رئيس انجمن تغذيه ايران با تأكيد بر ضرورت تغيير الگوي تغذيه اي در جامعه، گفت: در سالهاي اخير تغذيه نامناسب باعث شيوع ابتلاي جوانان به بيماري هاي قلبي شده است، به طوري كه هم اكنون تصادفات رانندگي كه تاكنون شايع ترين عامل مرگ و مير بوده جاي خود را به بيماري هاي قلبي داده است. دكتر ضياء الدين مظهري با هشدار نسبت به گسترش بيماري هاي قلبي گفت: شيوع بيماري هاي قلبي مهمترين خطر براي جوامع است كه به شدت تمام اقشار جامعه از جمله كودكان ، جوانان و سالمندان را تهديد مي كند. وي گرايش به مصرف غذاهاي آماده و پرچرب و نوشيدني هاي گازدار را مزيد اين علت دانست و افزود: حذف آب و دوغ از برنامه غذايي و جايگزين كردن نوشابه هاي گازدار كه هر ليوان آن حاوي ۱۴۰كيلوكالري است منجر به افزايش وزن و ممانعت از جذب مواد مغذي همچون كلسيم مي شود.
چالش هاي تغذيه اي كشور
براساس پژوهش هاي به عمل آمده، مهمترين چالش هاي تغذيه اي كشور عبارتند از: سوءتغذيه، امنيت غذايي رژيم هاي لاغري نادرست، تغذيه سالمندي و مادران باردار، تغذيه در دوران بلوغ، زيست فن آوري غذا، تغذيه و بيماري هاي مزمن، تغذيه و آلرژي، الگوهاي غلط تغذيه، بحث فرآوري در توليد موادغذايي(غذاهاي غني شده)،تغذيه بيماران در بيمارستان ها، تغذيه و ژنتيك، تغذيه دختران و زنان با تأكيد بر ريشه هاي اجتماعي كه تنها با آ موزش صحيح، تحرك و ورزش و همچنين اصلاح عادات غذايي مي توان از بسياري از بيماري هاي غيرواگير ناشي از زندگي هاي مدرن پيشگيري كرد.

همايش بين المللي گردشگري
و صنايع دستي در تهران گشايش يافت
ايرنا: همايش  بين المللي  گردشگري  و صنايع  دستي  روز شنبه  با حضور معاون  دبيركل  سازمان  جهاني  جهانگردي  و مسئولان  حوزه  گردشگري  و صنايع  دستي  كشورهاي  مختلف در مركز همايش هاي  صدا و سيما در تهران  گشايش  يافت .
در اين  همايش  دو روزه  صاحب نظران  و كارشناساني  از كشورهايي  همچون  ايران ، آمريكا، انگلستان ، كره  جنوبي ، چين ، اندونزي ، فرانسه ، شيلي  و مراكش  حضوردارند.
رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  در اين  مراسم  گفت : سفر به  عنوان  جوهر اصلي  صنعت  عظيم  گردشگري مطرح  بوده  و گردشگري  پايدار بخش  جدايي  ناپذير اقتصاد جهاني  است .
اسفنديار رحيم  مشايي ، گردشگري  پايدار را عامل  پيشرفت ، توسعه ، عدالت و رفاه  جهاني  برشمرد و از صنايع  دستي  و گردشگري  به  عنوان  ابزارهاي  مهم توسعه  پايدار نام  برد.
طالب  ريفاعي  معاون  دبير كل  سازمان  جهاني  جهانگردي  نيز بر نقش  اقتصادي صنايع  دستي  و گردشگري  تأكيد كرد و گفت : در سال  ۲۰۰۵ صنعت  گردشگري  جهان  بارشد ۵/ ۵ درصدي  روبرو بود.
وي  به  درآمد صنعت  گردشگري  درسال  گذشته  ميلادي  اشاره  كرد و توضيح  داد: ۸۸۰ميليون  نفر سال  گذشته  در جهان  به  گردشگري  پرداختند و اين  صنعت  افزون  بر۵۵۰ ميليارد يورو درآمد داشت .
ريفاعي ، گردشگري  و صنايع  دستي  را قطب  درآمدزايي  و زمينه  گسترش  فعاليت هاي  فرهنگي  ميان  كشورها عنوان  كرد.
همايش  بين المللي  گردشگري  و صنايع  دستي  با هدف  بررسي  فرصتهاي اشتغال زايي ، درآمدزايي  و فقرزدايي  در مسير توسعه  صنايع  دستي  و بررسي راههاي  بسط و گسترش  اين  فرصت ها از طريق  ارتباط بين  گردشگري  و صنايع  دستي برگزار مي شود.
شناسايي  اهميت  صنايع  دستي  محلي  در توسعه  گردشگري  و اهميت  گردشگري  به عنوان  عاملي  براي  حفظ و احياء صنايع  دستي  و سنتي ، بررسي  مطالعات  موضوعي توليد و روشهاي  بازاريابي  صنايع  دستي  مرتبط با گردشگري  از ديگر اهداف برگزاري  اين  همايش  بين المللي  عنوان  شده  است .
رئيس  ستاد همايش  بين المللي  گردشگري  و صنايع  دستي  در اين  خصوص  گفت : اين كنفرانس  با همكاري  سازمان  جهاني  جهانگردي  وابسته  به  سازمان  ملل  و سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  ايران  برگزار مي شود.
عليرضا سجادپور تصريح  كرد: در اين  همايش  بيش  از ۱۰۰ نفر از چهره هاي  شاخص  و نخبه  صنعت  گردشگري  از ۴۰ كشور، ۱۵ نفر از وزيران  كشورهاي  مختلف و رئيس  سازمان  ميراث  جهاني  و معاونان  وي  حضور دارند.
به  گفته  سجادپور، در حاشيه  اين  همايش  نمايشگاه  بزرگ  صنايع  دستي  بابيش  از ۴۰ غرفه  عرضه  و فروش  آثار صنايع  دستي  در محل  كاخ  گلستان  برگزارمي شود.

امكان پذيرش بدون آزمون دانشجوي دكتري
گروه علمي فرهنگي: پذيرش دانشجوي دكتري در حال حاضر با برخي مشكلات مواجه است كه معاونت آموزشي وزارت علوم جهت برطرف كردن اين مشكلات برنامه ويژه اي را طراحي كرده است. با اجراي اين طرح از مهرماه سال جاري دانشجوي دكتري بلاتكليف در كشور وجود نخواهد داشت.
دكتر حسن خالقي در خصوص تغييرات آزمون دوره دكتري افزود: سال گذشته آئين نامه جديد آزمون دكتري را ابلاغ كرديم كه در آن آئين نامه پذيرش دانشجو در دوره هاي دكتري توسط دانشگاه ها انعطاف پذيرتر شده بود.
وي ادامه داد: در آئين نامه جديد ملاك هاي علمي بيان شده و دانشگاه ها موظف شده اند با رعايت اين ملاك ها پذيرش دانشجوي دكتري را انجام دهند. ممكن است دانشگاه ها آزمون كتبي، شفاهي و دريافت سوابق علمي دانشجو را لحاظ كنند و برخي ديگر بر اساس آئين نامه تجديد نظر كنند و شيوه هاي ديگري را در نظر بگيرند. در هر صورت آنچه مهم است پذيرش دانشجوي واجد شرايط در دوره دكتري است.

زندانيان حوادث رانندگي مجرم نيستند
گروه اجتماعي: با هدف رسيدگي به مشكلات قضايي زندانيان ديه و تصادف ،نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، معاونت راهنمايي رانندگي ناجا و كارشناسان قوانين قوه قضائيه ضمن حضور در بازداشتگاه اوين با زندانيان به گفت وگو پرداختند.
به گزارش روابط عمومي بازداشتگاه اوين، در اين مراسم سيداسدالله جولايي مديرعامل ستاد ديه گفت: ستاد ديه كشور پيگير سه اصل مهم اصلاح قانون، اجراي آن و تأمين منابع مالي مردمي و آزادي زندانيان است. ستاد ديه به منظور آزادي زندانياني كه به دلايل مالي محبوس شده اند، تشكيل شده است. ما معارضان غير اتفاقي، غيرعمد و تصادفي را به عنوان بدهكاران غيربزهكار مي دانيم.
جولايي ادامه داد: با عنايت به جلسه مورخ ۶/۱۰/۸۴ هيأت امنا و مديره ستاد ديه كشور در حضور رياست قوه قضائيه و تأكيد فراوان ايشان مبني بر كاهش جمعيت كيفري زندانها و ارائه لايحه قانوني منع اجازه تردد به خودروهاي فاقد بيمه شخص ثالث به مجلس شوراي اسلامي درصدد آن هستيم تا به جاي جمع آوري كمك هاي مردمي تا حدي قانون مربوطه را اصلاح كنيم.
سردار رويانيان، معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: زندانيان اساساً يك واقعيت تلخ اجتماعي است و زندانيان حوادث رانندگي مجرم نيستند بلكه بر اثر يك لحظه غفلت و خطا گرفتار شده اند و متعاقب آن خانواده هاي آنان نيز دچار معضلات و گرفتاري هاي فراواني در سطح جامعه مي شوند. وي اظهار كرد، در دنيا به تصادف حوادث غير عمد مي گويند، سالانه در دنيا يك ميليون و ۲۵۰هزار نفر بر اثر تصادف مي ميرند و ۵۰ميليون نفر نيز مصدوم مي شوند.در كشور ما براساس آمار موجود در هر ساعت بين ۳ الي ۴ نفر بر اثر تصادف كشته مي شوند. در سال ۸۴ ، ۲۷هزار و ۷۰۰نفر بر اثر تصادف كشته و ۲۷۰هزارنفر مجروح شدند. در صورت اصلاح قانون بيمه شخص ثالث قابليت اجرا و عرضه كافي آن، فرهنگ سازي و امكان پياده نمودن قانون توسط پليس بسياري از مشكلات مربوطه مرتفع خواهد شد.

كارگران موقت بيمه بيكاري دريافت مي كنند
گروه اجتماعي- كارگران داراي قرارداد موقت مي توانند از مقرري بيمه بيكاري استفاده كنند.
رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمين اجتماعي با اعلام اين خبر گفت: «با انعقاد يك تفاهم نامه ميان سازمان تأمين اجتماعي و وزارت كار و امور اجتماعي اين كارگران مي توانند از مزاياي بيمه بيكاري بهره مند شوند.»
چنانچه كارگران با قرارداد موقت كاري در كارهايي با ماهيت دايمي مشغول كار بوده باشند، تحت شرايطي با نظر كميته اي مركب از نمايندگان سازمان تأمين اجتماعي و وزارت كار مي توانند از اين مزايا بهره مند شوند.
احمد پايور در تشريح دقيق تر شرايط اين كارگران توضيح داد: بر اساس اين تفاهم نامه افرادي كه قرارداد آنها دست كم يك بار تمديد شده و داراي يك سال سابقه در آخرين كارگاه هستند و در موعد مقرر- پس از بيكاري- به اداره هاي كار مراجعه كرده باشند، با معرفي كميته يادشده، مي توانند از مقرري بيمه بيكاري استفاده كنند. بنابراين، اين دسته از افراد نياز به شكايت در مراجع حل اختلاف قانون كار نخواهند داشت.وي افزود: با توجه به رواج قراردادهاي موقت در كارهاي دايمي و مدت زمان طولاني اشتغال افراد در اين گونه مشاغل و تمديد مكرر قراردادهاي آنان از يك طرف و با توجه به محروميت اين دسته از كارگران كه در عين حال از محرومترين اقشار جامعه هستند و در زمان لغو قرارداد از هيچ گونه حمايتي برخوردار نيستند، مقرر شد، اين گونه افراد كه از پيشينه كاري طولاني در اين گونه قراردادها برخوردارند، از مقرري صندوق بيمه بيكاري بهره مند شوند.
پايور خاطرنشان كرد: البته اين كار در گذشته نيز انجام مي شد، اما با صدور دادنامه شماره ۸ ديوان عدالت اداري، پرداخت مقرري به اين افراد متوقف شده بود.
وي با بيان اين كه نحوه استفاده اين افراد از مقرري بيمه بيكاري همانند ساير مقرري بگيران و مطابق با قانون بيمه بيكاري خواهد بود گفت: بيمه شده بايد ظرف مدت يك ماه پس از تاريخ بيكاري، مراتب بيكاري خود را به اداره كار و امور اجتماعي محل اعلام كند.با توجه به اين كه قرارداد موقت يكي از اصلي ترين دغدغه هاي كارگران كشور است به نظر مي رسد با اجراي اين طرح بخشي از فقدان امنيت شغلي اين گروه بزرگ برطرف شود.

امسال۱۲هزار دانش آموز به عمره مشرف مي شوند
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: امسال ۱۲هزار دانش آموز از سراسر كشور به حج عمره مشرف مي شوند.
به گزارش همشهري، ذبيح الله احمدي، شامگاه پنج شنبه در نشست خبري كه به مناسبت هفتمين سالروز تأسيس سازمان دانش آموزي در محل اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد با اعلام اين خبر گفت: زمان اعزام دانش آموزان از اول تيرماه امسال شروع مي شود و ۶۰درصد دانش آموزاني كه امسال به حج عمره مشرف مي شوند را دختران و ۴۰درصد را پسران تشكيل مي دهند.
ذبيح الله احمدي، با اشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به سال پيامبر اعظم(ص) اظهار داشت: معرفي ويژگي ها و صفات پيامبر اعظم(ص) به دانش آموزان در اولويت برنامه هاي اين سازمان است و اجراي طرح جمال محمد(ص) نمونه اي از اين برنامه ها است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه ۴ميليون دانش آموز به صورت رسمي تحت پوشش سازمان دانش آموزي قرار دارند، درباره فعاليت ها و برنامه هاي سال جاري اين سازمان گفت: برگزاري اردوهاي پيشتازان با شركت حدود يك هزار دانش آموز، برگزاري اردوهاي مربيان پيشتازان و فرزانگان، اجراي طرح «پاد» (پيشگيري از استعمال دخانيات) در بين دانش آموزان با همكاري معاونت تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش و سازمان  ها و نهادهاي غيردولتي فعال در اين زمينه، همكاري با بسيج دانش آموزي و نشست مجامع دانش آموزي، از جمله برنامه هايي است كه تابستان امسال برگزار خواهد شد.
وي زمينه سازي و تعليم و تربيت اسلامي دانش آموزان در ابعاد مختلف فردي و اجتماعي، زمينه سازي براي مشاركت فعال دانش آموزان در عرصه هاي مختلف، برنامه ريزي براي استفاده بهينه و مفيد از اوقات فراغت دانش آموزان و آماده سازي آنان براي پذيرش مسئوليت هاي فردي و اجتماعي، ترويج الگوها و اسوه هاي انقلاب اسلامي و ملي در بين دانش آموزان، تقويت روحيه تعاون، نيكوكاري، نوع دوستي و كمك به ديگران، ترغيب به رعايت نظم و انضباط اجتماعي و احترام به قانون در جامعه، مشاركت و ايجاد ارتباطات بين المللي دانش آموزان و ايجاد علاقه و فرهنگ خودباوري را از عمده اهداف اين سازمان اعلام كرد.
در ادامه اين نشست خبري، معاون فني و آموزش سازمان دانش آموزي از شركت ۳ميليون و ۹۰۰ هزار دانش آموز در اردوهاي يك روزه و ۹۱۲ هزار نفر در اردوهاي چند روزه خبر داد و افزود: سه ميليون و ۸۰۰ هزار دانش آموز در بازديدهاي يك روزه و ۳۰۰ هزار نفر نيز در بازديد هاي چند روزه شركت كرده اند.
به گفته شهبازي، دو تشكل پيشتازان براي دانش آموزان پسر و فرزانگان براي دانش آموزان دختر، با ۵۲۵هزار عضو دانش آموز فعاليت دارند كه ۱۵هزار مربي، آنها را هدايت مي كنند.

انگشت نگاري از متكديان
گروه اجتماعي- تمامي متكديان دستگيرشده، انگشت نگاري مي شوند.
مدير كل امور اجتماعي و شوراهاي استانداري تهران با اعلام اين خبر گفت: در مجتمع نگهداري متكديان، به منظور شناسايي دقيق اين افراد و جلوگيري از ارتكاب مجدد از متكديان، اثر انگشت گرفته شده و تشكيل پرونده مي شود.
ابراهيم رضواني با تأكيد بر اينكه طرح جمع آوري متكديان به طور همزمان در كرج و تهران اجرا مي شود گفت: تجربه نشان داده با اجراي چنين طرح هايي در تهران، متكديان با احساس خطر، سريعاً به كرج پناه مي برند.
وي دليل اصلي موفق نبودن طرح هاي مشابه را در گذشته كمبود جا و مكان نگهداري متكديان ذكر كرده و افزود: «كمبود مكان نگهداري، علت اصلي قفل شدن طرح هاي قبلي است كه با توجه به بازگشت متكديان به زادگاهشان، اين مشكل تقريباً برطرف شده است.»
وي درباره بودجه اين طرح تصريح كرد بودجه اي براي اين طرح پيش بيني يا ابلاغ نشده است.
گفتني است كميته هماهنگي اين طرح، متشكل از مسئول امور شوراهاي استانداري، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، مدير كل بهزيستي تهران، مدير كل كميته امداد امام خميني (ره ) و نماينده قوه قضائيه است.
متكديان سطح شهر پس از جمع آوري و شناسايي، در صورت شهرستاني بودن به شهرهاي خود باز مي گردند و متكدياني كه اتباع خارجي هستند نيز از كشور اخراج خواهند شد.
شايان ذكر است كه اين طرح با هدف حذف متكديان دوره گرد در پايتخت و شهرهاي بزرگ كشور و بر اساس خواست مردم، عملياتي شده است.

افزايش قيمت وسايل تشخيص و درماني
نبايد به مردم تحميل شود
گروه اجتماعي: اعتماد و اطمينان عمومي، بزرگترين و باارزش ترين سرمايه جامعه پزشكي كشور است. به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران دكتر سيدشهاب الدين صدر، رياست اين سازمان با اعلام اين مطلب گفت: «اين اعتماد و اطمينان عمومي، ناشي از حسن عمل آميخته با تعهد، وجدان كاري و دقت آحاد اعضاي اين جامعه است و برآوردهاي صورت گرفته نيز مؤيد آن است كه اين قشر در صدر شخصيت هاي مرجع و مورد احترام و توجه جامعه قرار دارند.» دكتر صدر كه در جمع بيش از يك هزار تن از پزشكان جراح و متخصص كشور سخن مي گفت با تأكيد بر تلاش همه جانبه بخصوص رسانه هاي جمعي براي تحكيم و تقويت اين رويكرد خاطرنشان كرد:« بي احتياطي در سامانه اطلاع رساني و انتشار مطالب و انعكاس آثاري كه به تخطئه شأن جامعه پزشكي در اذهان عمومي منجر مي گردد، آسيب بزرگي براي فعالان عرصه رسانه هاست كه مي بايست از آن پرهيز شود.»
رئيس سازمان نظام پزشكي با اشاره به افزايش مستمر قيمت وسايل جديد تشخيصي و درماني در سطح جهان و كشورمان گفت:« ضروري است مسئولين ذيربط در اين خصوص به اتخاذ تدابير مناسب اقدام نمايند تا اين افزايش هزينه ها به بيماران تحميل نشود چرا كه همه مردم توانايي مالي براي پرداخت اين هزينه ها را ندارند و لذا لازم است دولت به ايفاي نقش جدي خود طبق قانون اساسي در اين زمينه بپردازد. »
وي اصلاح سهم سرانه درمان در بودجه سال ۸۵ كشور را گام مهمي در اين راستا ياد كرده خواستار انجام اين مهم در متمم بودجه شد.
دكتر شهاب الدين صدر، رئيس كل سازمان نظام پزشكي خاطر نشان كرد:« بايد با اتخاذ تدابير مناسب اسباب كاهش هزينه هاي ناشي از آزمايش هاي غيرضروري را براي بيماران فراهم كنيم تا آنان توان و انگيزه لازم براي پرداخت هزينه هاي واقعي و ضروري درمان را داشته باشند. »

پذيرش دانشجوي دكتري براساس سوابق علمي
معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اين كه برخي از دانشگاه ها مانند اميركبير به تازگي در شيوه پذيرش دانشجوي دكتري تغييراتي را انجام داده اند، گفت: انعطاف پذيري اين آئين نامه به حدي است كه اگر دانشگاهي مايل باشد پذيرش دانشجو را منحصراً بر اساس بررسي سوابق علمي متقاضيان استوار كند منعي ندارد، اما با توجه به كثرت داوطلبي كه وجود دارد بعيد است كه دانشگاه ها صرفاً بررسي سوابق را در نظر بگيرند. علي رغم اين موضوع برخي از دانشگاه هاي بزرگ جهت گيري را بر يك ارزيابي اوليه كلي و پس از آن پذيرش نهايي با وزن بيشتر سوابق علمي و پژوهشي گذاشته اند. وي تأكيد كرد: تكيه بيشتر بر بررسي سوابق علمي در پذيرش دانشجوي دكتري كمك مي كند كه دانشجويي كه انتخاب مي كنيم متناسب با زمينه تحقيقاتي خود در دوره دكتري باشد.
خالقي در خصوص برخي مشكلات مربوط به پذيرش دانشجوي دكتري آزاد و بورسيه افزود: پذيرفتن دانشجو در دانشگاه به شرط بورسيه از دستگاه هاي اجرايي در دوره دكتري مشكلاتي را به وجود آورده است. در اين زمينه بسياري از دانشگاه ها دانشجو را به شرط اخذ بورس از دستگاه هاي اجرايي مي پذيرند اما دانشجو پس از گذراندن مدتي از تحصيل موفق به اخذ بورسيه نمي شود.

دانشجوي دكتري بلاتكليف نخواهيم داشت
وي ادامه داد: در اين ارتباط معاونت آموزشي وزارت علوم طرح جديدي را با تأكيد وزير علوم تهيه كرده كه در صورت تصويب چنين طرحي دانشجوي دكتري بلاتكليف نخواهيم داشت و دانشجويان به طور قطعي در دانشگاه پذيرفته مي شوند. طرح تعيين تكليف قطعي پذيرش دانشجويان در دوره هاي دكتري تا مهر آينده اجرايي مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |