يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۴ - May 14, 2006
سفر ۵ روزه رئيس جمهوري به اندونزي پايان يافت
درخواست سران دي-۸ براي تسريع
پذيرش ايران در سازمان تجارت جهاني
002580.jpg
گروه اقتصادي: رهبران هشت كشور بزرگ اسلامي (دي_ ۸) ديروز در پايان پنجمين اجلاس خود در اندونزي خواستار تسريع در فرآيند عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني شدند.
به گزارش همشهري، در بيانيه پاياني كشورهاي دي _ ،۸ بر «ضرورت عضويت تمامي كشورها در سازمان تجارت جهاني» و تسهيل و تسريع عضويت كشورهاي در حال توسعه، تاكيد شده است.
در اين بيانيه همچنين آمده است: «ما حمايت كامل خود را نسبت به تسريع فرآيند پذيرش ايران در سازمان تجارت جهاني اعلام مي كنيم.»
پنجمين اجلاس سران كشورهاي اسلامي در حال توسعه موسوم به دي _ ۸ از صبح شنبه در جزيره بالي اندونزي آغاز شد و عصر همان روز به كار خود پايان داد.
انعقاد دو موافقتنامه پيشبرد تجارت داخلي
كشورهاي اسلامي عضو دي _ ۸ همچنين موافقتنامه تجارت ترجيحي و موافقتنامه دوجانبه در زمينه امور گمركي منعقد ساختند. اين دو موافقتنامه در حاشيه اجلاس سران دي_ هشت و به منظور تسهيل تجارت ميان كشورهاي عضو، منعقد شد. جزئيات اين دو موافقتنامه هنوز اعلام نشده است.
به گزارش همشهري كشورهاي عضو دي _ ۸ متشكل از اندونزي، تركيه، مصر، ايران، مالزي، نيجريه، بنگلادش و پاكستان مي باشند كه بامجموعاً ۵۰۰ ميليون نفر جمعيت، معادل ۱۴ درصد كل جمعيت جهان را دارند و توليد ناخالص داخلي مجموع اين كشورها به يك تريليون و ۲۱۸ ميليارد دلار مي رسد.
ارزش مبادلات تجاري ميان كشورهاي دي - ۸ طي شش ساله منتهي به ۲۰۰۴ بيش از دو برابر شد و به ۳۳ ميليارد دلار رسيد. دي ۸ در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ در تركيه تاسيس شد و اعضاي آن كشورهاي پر جمعيت مسلمان هستند.

پايان سفر ۵ روزه رئيس جمهور به اندونزي
احمدي نژاد: گروه دي -۸  مي تواند الگوي مناسبي از
همكاري مبتني بر عدالت ارائه كند
002586.jpg
گروه سياسي: با پايان يافتن اجلاس يك روزه سران هشت كشور مسلمان در حال توسعه در جزيره بالي سفر رئيس جمهور احمدي نژاد به اندونزي نيز پايان يافت.
روز گذشته پنجمين اجلاس سران كشورهاي مسلمان درحال توسعه (دي-۸) با حضور روساي جمهور ايران، اندونزي، نيجريه و نخست وزيران كشورهاي مالزي، پاكستان و تركيه و وزراي امور خارجه بنگلادش و همكاري هاي بين المللي مصر برگزار شد و رياست اين اجلاس از ايران به اندونزي واگذار شد.
احمدي نژاد در مراسم گشايش اين اجلاس گفت: ما همه عضو پيكره امت اسلامي و جامعه بشري هستيم و منافع و دغدغه هاي مشترك داريم. توسعه همكاري همه جانبه اقتصادي و مشاركت جدي تر براي تأثيرگذاري مثبت در تحولات بين المللي موجب اقتدار، عزت و پيشرفت بيشتر امت اسلامي و همه كشورهاي عضو و در خدمت صلح و امنيت جامعه بشري خواهد بود و ما مي توانيم الگوي مناسبي از همكاري و تفاهم مبتني بر عدالت را ارائه كنيم. به گزارش ايسنا، پيش از سخنان رئيس جمهور كشورمان، رئيس جمهور اندونزي نيز در سخناني با تشكر از ايران براي رياست بر دوره گذشته اين اجلاس گفت: كشورهاي عضو دي هشت با توجه به داشتن جمعيت فراوان و امكانات بالقوه زياد بايد بتوانند نقش محوري تري را در اقتصاد يكديگر و نيز منطقه ايفا كنند. او همچنين بر گسترش روابط تجاري بين كشورهاي عضو اين گروه تاكيد كرد.
رئيس جمهور همچنين در سخنراني عمومي سران اجلاس دي - ۸ گفت: پنجمين نشست سران گروه دي - ۸ در حالي برگزار مي شود كه قدرت هاي زورگو شرايط ناگواري را بر ملت ها تحميل مي كنند و مانع از پيشرفت اقتصادي، صنعتي و علمي كشورها و ملت ها هستند.
محمود احمدي نژاد اظهار كرد: در شرايط موجود همكاري هاي نزديك دوجانبه و چندجانبه و مشاركت جمعي در قالب گروه دي - ۸ مي تواند نقش همه اعضا را در تحولات مثبت درون كشورهاي عضو و تحولات منطقه اي و جهاني ارتقا و افزايش دهد.
احمدي نژاد با اشاره به امكانات و توانمندي هاي كشورهاي عضو كه حدود ۹۰۰ ميليون نفر جمعيت دارند،  گفت: تجربيات و فرصت هاي بسيار ارزشمندي كه در كشورهاي عضو وجود دارد مي تواند در خدمت پيشرفت اقتصادي، علمي و فني كشورهاي عضو جهان اسلام و ساير ملت ها قرار گيرد. وي ادامه داد: همكاري هاي نزديك مي تواند در قالب گروه دي -۸ نقش مهمي در گسترش ثبات اقتصادي و كاهش تاثيرات شوك هاي ناشي از بحران هاي اقتصادي مالي خارجي ايفا كند و اثرگذاري و نفوذ اعضا را در بازارهاي جهاني افزايش دهد. رييس جمهور كشورمان موضوع تقويت واحد هماهنگي (دبيرخانه) گروه را در اين نشست مورد توجه و تاكيد قرار داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران با عنايت به اهميت اين موضوع آمادگي خود را براي پذيرش مسؤوليت سنگين تر در اين زمينه اعلام مي كند.
بنابر اين گزارش سران ديگر كشورهاي عضو نيز در اين نشست سخنراني كردند. سرانجام، پنجمين اجلاس سران كشورهاي اسلامي در حال توسعه موسوم به دي -۸ نيز عصر ديروز به وقت محلي در جزيره بالي به كارش پايان داد.
احمدي نژاد همچنين در جريان مراسم پايان پنجمين نشست موفقيت آميز سران گروه دي -۸ از مهمان نوازي كشور اندونزي تقدير و تشكر كرد.
سران اين اجلاس در پايان نشست خود بيانيه اي در ۳۶ بند صادر كردند.
احمدي نژاد در جمع خبرنگاران
رئيس جمهور در پايان اجلاس هشت در كنفرانس خبري با اشاره به نامه خود به جورج بوش گفت: من فكر مي كنم يك فرصت تاريخي در اختيار آقاي بوش قرار گرفته و وي آزاد است كه يك راه درست يا غلط را انتخاب كند، تبعات انتخاب هم با خودش است.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه گزارش هايي منتشر شده كه در ايران غني سازي اورانيوم با درجه اي كه بتوان از آن سلاح هسته اي ساخت، يافت شده؟ گفت: من از اين مطلب شما اطلاعي ندارم. ما اعلام كرديم كه به ۵/۴ درصد سوخت هسته اي دست يافتيم، سوخت مورد نياز نيروگاه ها بين ۵/۳ تا ۵ درصد غني شده است، فعاليت ما زير نظر آژانس است و بيشترين همكاري را داريم، دوربين هاي آنها نيز نظارت دارند، بنابراين نگراني وجود ندارد.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاري استراليا مبني بر اين كه با توجه به اظهارات شما درخصوص شكست ليبراليسم چرا به برخي كشورهاي طرفدار ليبراليسم نفت مي فروشيد و رابطه داريد؟ اظهار داشت: ليبراليسم يك تفكر و مكتب است كه شكست خورده و معني شكست آن اين نيست كه ما مناسبات خود را قطع كنيم، ما مناسبات خود را عادلانه تنظيم مي كنيم نه به كسي ظلم مي كنيم و نه زير بار ظلم مي رويم.
ما نفت خود را عادلانه مي فروشيم، سازمان تجارت جهاني يك همكاري اقتصادي است و اگر اين سازمان بخواهد روابط ناعادلانه برقرار كند، مردود خواهد بود.وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيده بود با توجه به اظهارات شما مبني بر احترام قدرت ها به حقوق ملت ها، اما اين قدرت ها عصباني هستند، خاطرنشان كرد: قدرت ها بي جهت عصباني هستند و اين عصبانيت آنها به خاطر خودخواهي هاي آنهاست.
احمدي نژاد افزود: آنها بي جهت خون خود را كثيف نكنند و بي جهت عصباني نباشند. رئيس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانس پرس مبني بر اين كه آيا حاضريد مستقيم با آمريكا مذاكره كنيد و آيا پيش شرطي براي آژانس قائل هستيد؟ گفت: ما اهل گفت وگو با همه كشورها جز رژيم صهيونيستي هستيم اما گفت وگو با هر كشوري شرايطي دارد، اگر بخواهند با يك هواپيماي پر از بمب بالاي سر ما باشند و با ما مذاكره كنند ما حاضر به مذاكره نيستيم اگر زور بگويند ما مذاكره نمي كنيم هيچ عاقلي راجع به حق خود مذاكره نمي كند.
مذاكرات جنبي احمدي نژاد در بالي
ديدار سه جانبه محمود احمدي نژاد و رجب طيب اردوغان و شوكت عزيز نخست وزيران تركيه و پاكستان هم عصر ديروز به وقت محلي در هتل وستين جزيره بالي اندونزي برگزار شد.
در اين ديدار كه در پايان پنجمين اجلاس سران گروه دي-۸ برگزار شد، رئيس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزيران تركيه و پاكستان درخصوص مسائل مورد علاقه دو، سه جانبه و همچنين منطقه اي و جهاني بحث، گفت وگو و تبادل نظر كردند.رئيس جمهوري اسلامي ايران همچنين در حاشيه برگزاري اجلاس سران دي -  ۸ با عبدالله احمد بداوي نخست وزير مالزي ديدار و در خصوص مسايل دوجانبه و منطقه اي و جهاني گفت وگو كرد.دو طرف در اين خصوص بر گسترش روابط دوجانبه تاكيد كردند.
با پايان يافتن اجلاس بالي احمدي نژاد اندونزي را به مقصد تهران ترك كرد.

رهبر معظم انقلاب
درگذشت مرحوم حسن نيري تهراني را تسليت گفتند
مهر: در پي درگذشت مرحوم حسن نيري تهراني، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي صادر كردند.
در اين پيام آمده است
درگذشت دوست، همرزم ديرين و برادر نيكدل و نيكخواه و پرتلاش آقاي حسن نيري تهراني را به همسر و فرزندان گرامي و ديگر بازماندگان تسليت مي گويم و تسلاي ايشان و آمرزش آن در گذشته عزيز را از خداوند ودود و رحيم مسالت مي نمايم.
سيد علي خامنه اي

فرمانده سپاه پاسداران خبر داد:
سازماندهي نيروي زميني و هوايي سپاه
براي واكنش سريع به تهديدات نظامي
ايسنا: بزرگترين مجتمع دانشگاهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با حضور سردار صفوي با نام حضرت امير المؤمنين عليه السلام در اصفهان راه اندازي شد.
در مراسم افتتاح اين مجتمع، سردار صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: سال پيامبر اعظم(ص) در سپاه سال آمادگي دفاع همه جانبه نيز نام گرفته است و قرارگا ه هاي سپاه در مناطق مختلف مأموريت و مسئوليت حفظ آمادگي براي محافظت از امنيت داخلي و خارجي و ايجاد يك امنيت پايدار با همكاري بسيج را دارند. وي با اشاره به خنثي شدن توطئه هاي دشمنان نظام اسلامي به سركردگي آمريكا در ۲۷ سال گذشته گفت: ما علاوه برتوجه به ايمان و معنويت در عين حال نيروهايمان را به تجهيزات و فناوري مدرن و علم به كارگيري آنها مجهز كرده ايم. فرمانده كل سپاه از سازماندهي جديد نيروهاي زميني سپاه با حمايت نيروي هوايي براي واكنش سريع در مقابل هر گونه حادثه طبيعي و تهديد احتمالي نظامي خبر داد.
صفوي گفت: پنج نيروي سپاه با آمادگي دفاعي و هوشياري و اشراف اطلاعاتي تحرك نيروهاي متجاوز و بيگانه در منطقه را زير نظر دارند.

اولين واكنش ايران به پيشنهادهاي غرب
متكي: غني سازي در طرح اروپا گنجانده شود
002583.jpg
گروه سياسي: منوچهر متكي وزير خارجه ايران در حالي كه بهمراه رئيس جمهوري در جزيره بالي اندونزي و در اجلاس دي هشت به سر مي برد با شنيدن خبر مذاكرات اروپا براي اعطاي مشوق به ايران به نمايندگان اروپايي گفت كه راه اشتباه را دوباره تكرار نكنند.
به گزارش ايرنا متكي روز گذشته در بالي گفت: هيچ مشوقي در صورتي كه برخورداري از اصل موضوع هسته اي يعني حق ايران در برخورداري از فناوري هسته اي و راههاي استيفاي حق تهران را در بر نداشته باشد، كمترين جاذبه اي براي ملت و دولت ما ندارد.
وي در ادامه افزود: «ما اميدواريم اين مسير آن گونه كه لازم است طي شود و اصل موضوع كه پذيرش حق ايران و توانمندي هسته اي صلح آميز ايران است، پيگيري شود و اروپا در اين خصوص وارد گفت وگو شود.
خبرها حاكي از اين است كه مقامات اتحاديه اروپا در حال حاضر به رايزني براي اعطاي مشو ق هاي اقتصادي به ايران مشغول هستند اما رويترز خبر داده كه در ازاي اين پكيج تشويقي اروپا خواهان بازگشت ايران به تعليق است كه پيشاپيش وزير خارجه ايران اين درخواست را رد كرده است.
اتحاديه اروپا نيز در حال رايزني براي عملكرد مشوق هاي مورد نظر سه كشور فرانسه، انگليس و آلمان است. گروه جديد همكاري ۳ + ۳ متشكل از سه كشور اروپايي در يك سو و چين، آمريكا و روسيه در سوي ديگر در تلاش است راه حلي براي برون رفت از مشكل هسته اي ايران پيدا كنند. اين در حالي است كه با اخبار رسيده از آمريكا براي نبود الزام در خصوص گفت وگوي مستقيم با ايران، اين كشور هنوز خود را در حاشيه نگه مي دارد تا از دور بر اوضاع تأثير گذارد.
رويترز از نيويورك گزارش داد كه روز گذشته نماينده آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل پيشنهاد دبيركل سازمان ملل را رد كرده است. جان بولتون در پاسخ به خواسته  كوفي عنان مبني بر مذاكره مستقيم آمريكا و ايران، اعلام كرده كه موضوع هسته اي مسئله ايران و آمريكا نيست، بلكه موضوعي ميان ايران و دنياست.
بولتون بار ديگر تأكيد كرد آمريكا  از مذاكرات حمايت مي كند اما دليلي نمي بيند كه خود در مذاكرات مستقيم وارد شود.
اين در حالي است كه در آمريكا، دست اندركاران پيشين سياست خارجي و امنيت ملي خواهان اين هستند كه آمريكا به يك موضع روشن در خصوص ايران برسد و استانداردهاي دوگانه خود را پايان دهد.
جمعه گذشته، وزراي خارجه پيشين و وزراي دفاع پيشين دولت به ديدار جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا رفتند. ۱۰ وزير سابق در گفت وگويي با بوش خواستار اين شدند كه برخي استراتژي ها بيشتر روشن شود. مادلين آلبرايت پس از اين ديدار گفت كه آمريكا به دليل تمركز بر مسئله عراق نتوانسته در مسائل كره شمالي و ايران كار مفيدي انجام دهد و از اين رو است كه دولت فعلي بايد سياست هاي خود را روشن اعلام كند.
جوسازي اسرائيلي
نخست وزير اسرائيل در دستوري به موساد اعلام كرد كه اين سازمان كماكان مسئله هسته اي ايران را رصد كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اولمرت ميان دو درخواست از سوي موساد و سرويس اطلاعات جاسوسي نظامي ارتش، تصميم گرفت اين موضوع را كماكان در اختيار موساد بگذارد.

تأكيد باهنر بر واگذاري نظارت انتخابات شورا ها به شوراي نگهبان
اگر دولت لايحه ندهد ، مجلس طرح خود را ارائه مي كند
گروه سياسي: با وجود آن كه وزارت كشور اعلام كرده است انتخابات مجلس خبرگان و شوراها در دو زمان متفاوت (آبان ماه و اسفندماه) برگزار مي شود اما محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس و دبيركل جامعه اسلامي مهندسين همچنان بر واگذاري نظارت انتخابات شوراها به شوراي نگهبان به دليل مشكلات نظارت دوگانه بر انتخابات اصرار مي ورزد.باهنر گفته است كه اگر دولت تا پايان هفته جاري لايحه اصلاح قانون شوراها را به مجلس ندهد، مجلس طرح خود را ارائه خواهد داد.وي تأكيد كرده است كه بررسي طرح مجلس مغايرتي با ارائه لايحه از سوي دولت ندارد و نظرات دولت مي تواند در طرح مجلس ادغام شود.باهنر گفته است: در لايحه دولت تعداد اعضاي شوراها نيز افزايش مي يابد و تقريباً به دو برابر مي رسد در حالي كه ما اين موضوع را ضروري نمي بينيم.
شوراي نگهبان استقبال نمي كند
سخنگوي شوراي نگهبان نيز گفت: «هنوز در شورا درباره نظارت بر انتخابات شوراي شهر نظر رسمي  و تفسيري نداشته ايم و تا زماني كه مصوبه مجلس نرسد نمي توانيم نظر رسمي  خود را اعلام كنيم، زيرا نظري نداريم.»عباسعلي كدخدايي، در گفت وگو با ايسنا با تأكيد بر نظر قبلي خود مبني بر عدم استقبال شوراي نگهبان براي نظارت بر انتخابات شوراي شهر، اظهار داشت: «به عنوان يك نظر حقوقي ممكن است اين ايراد وارد باشد كه انتخابات شوراها در اصل ۹۹ قانون اساسي نيامده و در اصل ۱۰۵ آن آمده است و حتماً حكمتي داشته كه قانونگذار اين كار را انجام داده، اما نظر مخالف هم وجود دارد و مي گويد ممنوعيتي در اين جهت نيست و اصل ۱۰۵ آورده است كه نظارت بر انتخابات شوراها را قانون تعيين مي كند و اين قانون مي تواند همان طور كه مجلس را تعيين كرده، شوراي نگهبان را تعيين كند. از اين جهت اختلاف نظر حقوقي وجود دارد.»
مقاصد پشت پرده را مي گويم
حسن بيادي عضو آبادگران جوان نخستين فرد از يك گروه اصولگراست كه با طرح واگذاري نظارت شوراها به شوراي نگهبان مخالفت كرده و مي گويد: مقاصد پشت پرده اين طرح را در آينده بيان خواهم كرد.بيادي گفت: اين بحث انحرافي است چرا كه خيلي ها از قدرتمند شدن شوراهاي شهر خوف دارند و دوست ندارند مردم بر عملكردشان نظارت داشته باشند. بنا بر اين طرح هايي ارائه مي دهند كه ظاهر آن زيباست ولي در باطن به حذف شوراي شهر مي انجامد.وي با اشاره به نظر رهبري براي بستن پرونده رقابت هاي انتخاباتي گفت: متأسفانه نيروهاي اصولگرا تاكنون نظر رهبري را تأمين نكرده اند و اختلافاتشان باقي مانده و حتي در مواقعي شديدتر هم شده است كه نمونه آن را در برخوردهاي مجلس و دولت و دولت با شوراي شهر و دولت با شهرداري مشاهده مي كنيم.
سخنگوي جمعيت آبادگران جوان با تأكيد بر ضرورت نظارت مجلس بر انتخابات شوراها گفت: شوراي نگهبان داراي شأن والايي است و عده اي به دنبال وارد كردن خدشه به اين شأن هستند.
بيادي بسترسازي براي انتخابات بعدي مجلس را يكي از دلايل مطرح كردن نظارت شوراي نگهبان به شورا ذكر كرد.
صد درصد مخالفيم
محمدرضا تابش نماينده اردكان و دبيركل فراكسيون اقليت مجلس تصريح كرد: از آقاي باهنر باسابقه اي كه دارد تعجب مي كنم كه بحث واگذاري نظارت بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان را مطرح كرده است، چرا كه چنين كاري اصلاً در هزينه ها صرفه جويي نمي كند.
وي ادامه داد: اگر دايره نظارت را از مجلس كه شمولش وسيع تر است به شوراي نگهبان واگذار كنيم و خداي ناكرده محدودنگري هايي كه در قضيه رد صلاحيت كانديداها براي نمايندگي مجلس يا رياست جمهوري اعمال شود، بخواهد اعمال شود مسلماً دايره انتخاب مردم را محدود و تنگ مي كند. تابش خاطرنشان كرد: ما در دوره ششم انتخابات شوراها را با نظارت مجلس برگزار كرديم شايد هزينه هايش يك بيستم يا يك سي ام هزينه هايي باشد كه الان در اعتبارات شوراي نگهبان منظور شده است، چرا كه نمايندگان مردم در همه استانها و شهرستانها و حتي بعضي از شهرها و بخشها دفتر دارند، نيرو و كادرهايي دارند كه كار نمايندگي و تعامل با مردم را انجام مي دهند.
نبود امكانات لازم
جواد آرين منش عضو فراكسيون اكثريت در گفتگو با ايسنا گفت: نبود تشكيلات و امكانات لازم براي اعمال نظارت بر انتخابات شورا از مجلس سلب مسئوليت نمي كند و دليلي ندارد كه نمايندگان اختيارات خود را به ديگران واگذار كنند.
فاقد ابزار اعمال نظارت بر انتخابات هستيم
حسين نجابت رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس مهمترين دليل طرح سپردن نظارت شوراها به شوراي نگهبان از سوي نمايندگان مجلس را عدم وجود ساز و كارهاي لازم در مجلس براي نظارت عنوان كرد و گفت: مجلس به دنبال شانه خالي كردن نيست، بلكه ساز و كار ضروري براي اين كار را نداريم.
دولت لايحه اي ندارد
معاون پارلماني نهاد رياست جمهوري اظهار داشت: دولت در مورد نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات شوراي شهر، لايحه اي تدوين نكرده است.به گزارش ايسنا، محمد عظيمي افزود: دولت تاكنون در مورد انتخابات و هم چنين واگذاري نظارت مجلس بر انتخابات شوراي شهر به شوراي نگهبان لايحه اي تنظيم نكرده است.

در جلسه اين هفته مجلس مطرح مي شود
طرح ساماندهي مد و لباس
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسات اين هفته خود درباره طرح ساماندهي مد و لباس تصميم خواهند گرفت.
گزارش شور اول كميسيون فرهنگي درمورد طرح ساماندهي مد و لباس، گزارش شور اول كميسيون قضائي و حقوقي درمورد لايحه مجازاتهاي اجتماعي جايگزين زندان، گزارش شور اول كميسيون قضائي و حقوقي درمورد لايحه شوراي حل اختلاف و نهاد قاضي تحكيم را مورد بررسي قرار خواهد داد.گزارش شور اول كميسيون اجتماعي درمورد رد لايحه اصلاح ماده (۹) قانون اصلاح پاره اي از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگي بانوان شاغل، خانوارها و ساير كاركنان مصوب ،۱۳۷۹ گزارش شور اول كميسيون اجتماعي درمورد لايحه تسري قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي و معلولين عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور مصوب ۱۳۶۷ به جانبازان و آزادگان انقلاب و جنگ تحميلي و معلولين عادي نيروهاي انتظامي و نظامي و وزارت دفاع نيز از ديگر دستوركارهاي اين هفته مجلس است. گزارش شور دوم كميسيون اجتماعي درمورد لايحه اساسنامه سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح و گزارش شور اول كميسيون قضايي و حقوقي درمورد منع مداخله كاركنان، كارمندان و صاحب منصبان قوه سه گانه اعم از لشكري وكشوري و مجامع و شوراهاي وابسته و موسسات غير دولتي در معاملات و داوري دستگاه هاي دولتي و بخش عمومي از ديگر دستوركارهاي جلسه اين هفته مجلس است.
آماري از فعاليت دوساله مجلس هفتم
تاكنون ۵۳۸ طرح و لايحه به مجلس هفتم ارائه شده كه اين آمار در سال هاي اول و دوم كار مجلس ششم ۴۴۷ طرح و لايحه بوده است.
به گزارش ايسنا در مجلس هفتم در سال هاي اول و دوم ۶۹ طرح،  ۱۱۹ لايحه و در مجموع ۱۸۸ طرح و لايحه آماده طرح در جلسه علني بوده، هم چنين ۷۰ طرح، ۴۱ لايحه و در مجموع ۱۱۱ طرح و لايحه تاكنون در كميسيون هاي تخصصي مجلس هفتم بررسي شده اند.
۸۶ طرح، ۱۴۴ لايحه و در مجموع ۲۳۰ طرح و لايحه در جلسات علني مجلس هفتم تعيين تكليف شده اند كه در سال هاي اول و دوم مجلس ششم اين تعداد ۱۱۹ طرح، ۲۲۰ لايحه و در مجموع ۳۳۹ طرح و لايحه بوده است.
در دو سال فعاليت مجلس هفتم تاكنون ۴۳ طرح و ۱۰۴ لايحه و در مجموع ۱۴۷ طرح و لايحه مصوب شده به دولت ابلاغ شده كه اين تعداد در سال هاي اول و دوم مجلس ششم ۴۷ طرح و ۱۸۳ لايحه بوده است.
۱۲ وزير در كميسيون هاي مجلس
به گزارش ايرنا، ۱۲ وزير در  اين  هفته  با حضور در كميسيون هاي  تخصصي  مجلس  شوراي  اسلامي  به  سوالات  نمايندگان  در موضوعات  مختلف  پاسخ  مي دهند.
محمدمهدي  زاهدي  وزير علوم ، تحقيقات  و فناوري  نيز براي  پاسخ  به  سوال  بيژن  شهبازخاني  نماينده  ملاير از وي  در اين  كميسيون  حاضر خواهد شد.
مصطفي  پورمحمدي  وزير كشور نيز براي  پاسخ  به  سوالات  اكبر اعلمي  نماينده   تبريز، عبدالمحمد رستاد نماينده  داراب  و زرين  شهر، محمدحسين  نژاد فلاح  نماينده  ساوجبلاغ  و طالقان  و اسماعيل  گرامي مقدم  نماينده بجنورد در كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  حضور خواهد يافت .محمد وزيري  هامانه  وزير نفت  نيز براي  پاسخ  به  سوال  اكبر اعلمي نماينده  تبريز، و مصطفي  مطورزاده  نماينده  خرمشهر به  كميسيون  امنيت  ملي خواهد رفت .
محمد رحمتي  وزير راه  و ترابري  نيز براي  بررسي  گزارش  مجري  آزاد راه  تهران  - شمال  به  كميسيون  برنامه  و بودجه  و محاسبات  مي رود.
در جلسه  روز سه شنبه  كميسيون  برنامه  و بودجه  و محاسبات  نيز بررسي ميزان  و نحوه  پرداخت  تسهيلات  از محل  حساب  ذخيره  ارزي  به  متقاضيان  بخش دولتي  و بخش  خصوصي  و عملكرد آن حساب  با حضور وزير اقتصاد و دارايي ، وزير صنايع ، وزير بازرگاني ، وزير نفت ، رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه  و رئيس بانك  مركزي  در دستور كار قرار دارد.

راهپيمايي دانشجويان مشهدي در اعتراض به بد حجابي
ايسنا: دانشجويان دختر بسيجي دانشگاه هاي مشهد در اعتراض به بدحجابي راهپيمايي كردند. در اين تجمع اعتراض آميز بيانيه اي از سوي دانشجويان قرائت شد.در بخشي از اين بيانيه آمده است: علي رغم گذشت نزديك به ۳۰ سال از اين انقلاب و دادن خون هزاران شهيد هنوز از نظر فرهنگي ضعف هاي بزرگي ديده مي شود كه احتياج به يك كار فرهنگي غني، مذهبي ملي دارد.
دختران بسيجي دانشگاه هاي مشهد در اين بيانيه از مسئولان خواستند يك تيم منسجم از خبرگان ديني و ملي و كارشناسان مذهبي و اجتماعي ايجاد كنند تا در اين زمينه برنامه ريزي هاي دقيق و صحيحي انجام دهند.

ديدار SWP آلمان از روزنامه همشهري
گروه سياسي: مركز مشاوره سياسي  SWP آلمان به تاز گي ديداري از ايران داشت. اعضاي اين مركز در امر استراتژي و سياست گذاري پارلمان و دولت حاكم آلمان مشاوره مي دهند و از اين رو از نفرات شاخص سياسي در آلمان محسوب مي شوند، در طول سفر به ايران مذاكراتي را در وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران و مركز تحقيقات استراتژي مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام داده و ديداري نيز از روزنامه همشهري داشته ودر جلسه اي با سردبير روزنامه تبادل نظر و گفتگو كردند. گزارش اين جلسه به زودي در همشهري به چاپ مي رسد.

معرفي معاون جديد قضايي دادستان كل كشور
ايسنا: جلسه معارفه معاون جديد قضايي دادستان كل كشور با حضور مسئولان دادستاني كل و تني چند از قضات ديوان عالي كشور در سالن اجتماعات دادستاني كل كشور برگزار شد.حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي در اين مراسم با تجليل از خدمات ارزشمند حجت الاسلام والمسلمين نكونام كه پيش از اين معاون قضايي دادستان كل بود، انتظاري را به عنوان معاون قضايي خود در دادستاني كل كشور معرفي كرد.انتظاري، پيش از اين معاون شعبه ۳۳ ديوان عالي كشور بوده و مسئوليت هايي چون رئيس دبيرخانه احياي دادسراها و رئيس دفتر دادسراي ديوان عالي كشور را برعهده داشته است.

رئيس قوه قضائيه خبر داد
مصوبات جديد شوراي عالي امنيت ملي براي مناطق مرزي
ايلنا: هاشمي شاهرودي در ديدار مجمع نمايندگان استان آذربايجان غربي اعلام كرد: با وجود آنكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي كمك  هاي زيادي به مناطق غرب كشور شده است، بر اساس مصوبه اخير شوراي عالي امنيت ملي كشور بايد با افزايش تسهيلات و ارتقاي سطح مديريت در مناطق مرزي، سطح خدمت  رساني به مردم شريف اين مناطق افزايش يابد و به طور قطع رونق و توسعه اقتصادي براي مردم منطقه در آينده نزديك ملموس  تر از گذشته خواهد بود.
رئيس قوه قضاييه ديروز در اين ديدار با اشاره به تلاش  هاي خوب مسئولان و نمايندگان مردم استان آذربايجان غربي در خصوص خدمت  رساني به مردم متدين و متعهد منطقه، خاطرنشان كرد: در منطقه غرب كشور از جمله در استان آذربايجان غربي از لحاظ امنيتي و اقتصادي اقدام  هاي خوبي صورت گرفته يا در شرف انجام است و ان  شاءالله سطح اقدامات دولت و ساير بخش  هاي نظام در اين نواحي افزايش خواهد يافت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |