يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۴ - May 14, 2006
جزئيات تازه درباره عامل ترور قاضي مقدس
002559.jpg
گروه حوادث - آزاده مختاري: كارآگاهان پليس پايتخت تحقيقات گسترده اي براي دستگيري همدستان عامل ترور قاضي مقدس آغاز كرده اند.
به گزارش همشهري، ساعت ۱۶ عصر روز ۱۱ مرداد ماه پس از پايان كار مجتمع قضايي ارشاد واقع در خيابان احمد قصير، حسن احمدي مقدس، سرپرست دادسرا محل كار خود را ترك كرد. زماني كه وي ابتداي خيابان دوازدهم سوار بر اتومبيل پژو ۴۰۵ خود بود، يك موتورسوار كه لباسي مشكي به تن داشت به وي نزديك شد و با شليك گلوله او را به شهادت رساند. گلوله به شقيقه سمت چپ وي اصابت كرد اما از آنجايي كه هيچ يك از شاهدان در آن روز قادر به شناسايي چهره ضارب نشده بودند، تحقيقات پليسي و اطلاعاتي گسترده اي براي دستگيري ضارب آغاز شد.
آغاز عمليات پليسي، قضايي
پليس جنايي تهران بعد از چندين مرحله تحقيق بر روي اين پرونده موفق به يافتن هيچ سرنخي از متهمان نشد. حتي اميد فيلمبرداري دوربين محافظتي سفارت ژاپن از صحنه واقعه نيز به بن بست رسيد.
در بررسي هاي اوليه چندين فرضيه براي علت ترور قاضي مقدس مطرح شد اما مهمترين فرضيه آن بود كه عامل جنايت احتمالا به انگيزه انتقامجويي مرتكب جنايت شده است.
با گذشت چند ماه از وقوع حادثه مسئولين پرونده اعلام كردند مظنون اصلي ارتكاب اين جنايت يك متهم سابقه دار به نام علي اشرف پروانه است كه تهديد كرده بود، قاضي مقدس را به قتل برساند. به رغم انتشار گسترده اين خبر، تحقيقات بعدي از اين مظنون اصلي نتيجه مثبتي نداشته و بار ديگر پليس با سرنخهايي كه در دست داشت به ادامه بررسي هاي خود براي بازداشت متهم اين پرونده مهم جنايي ادامه داد.
اعتراف به قتل قاضي مقدس
صبح روز شنبه خبر دستگيري فردي كه با مراجعه به سفارت آمريكا در ابوظبي عنوان كرده بود عامل قتل قاضي مقدس است منتشر شد.
فخرالدين جعفرزاده رئيس دادسراي امور جنايي تهران كه شخصاً  بررسي اين پرونده خاص جنايي را به عهده داشت در توضيح چگونگي دستگيري اين متهم به همشهري گفت: «چهار ماه قبل از طريق وزارت امور خارجه متوجه شديم كه فردي ضمن مراجعه به پليس محافظ روبه روي سفارت آمريكا در ابوظبي خود را عامل جنايت قاضي مقدس در ايران معرفي كرده است. پليس سفارت بلافاصله وي را بازداشت كرده است. بعد از اعلام اين خبر به تهران مراحل قانوني انتقال متهم به ايران توسط بنده و بازپرس پرونده صورت گرفت. اما روز گذشته ساعت ۴۵/۱۹ دقيقه زماني كه قرار بود متهم ۲۶ ساله، از ابوظبي با يك پرواز خارجي به فرودگاه امام انتقال يابد، وي با ايجاد سروصدا و اغتشاش در هواپيما موجب شد خلبان خارجي هواپيما از انتقال وي به ايران ممانعت كند و بدين ترتيب متهم با يك پرواز ايراني ساعت ۲۳ از ابوظبي به فرودگاه امام انتقال يافت و ساعت ۳ نيمه شب وارد ايران شد.
كشف دو اسلحه، خط آخر
به گفته قاضي جعفرزاده متهم در اداره دهم آگاهي به طور صريح در مراحل اوليه بازجويي به ترور قاضي مقدس اعتراف كرده است و مكان اختفاي دو اسلحه رولور را كه ترور قاضي مقدس با آن صورت گرفته بوده است را به مأموران نشان داده است.»
وي افزود: «متهم اصلي در دادسراي ارشاد نزد قاضي ديگري پرونده داشته است كه به آن رسيدگي و بعد از پايان رسيدگي به اين پرونده متهم با هدف انتقامجويي تصميم به قتل قاضي مقدس گرفته و با طراحي يك نقشه سرپرست دادسراي ارشاد را ترور كرده است.»
جعفرزاده در خصوص علي اشرف  پروانه متهم ديگري كه چندي پيش به عنوان مظنون اصلي از سوي دادسراي جنايي معرفي شده بود گفت:« ما اعلام كرديم وي مظنون اصلي اين ترور است ولي در حال حاضر اعلام مي كنيم كه به طور قطعي اين متهم ضارب اصلي است.»
جعفرزاده در مورد اين كه آيا ترور قاضي آقازاده نيز توسط اين متهمان صورت گرفته است. گفت: « موضوع آن ترور هيچ ارتباطي به اين متهمان ندارد.»
به گفته وي متهم پرونده، داراي سابقه كيفري در سرقت مسلحانه است و تاكنون به ۵ مورد سرقت مسلحانه از بانك هاي تهران و قتل نگهبان يكي از بانكها نيز اعتراف كرده است.
در تعقيب سه همدست
اين متهم كه مجيد _ ك ۲۶ ساله نام دارد، ساعت ۹ صبح روز گذشته به دفتر قاضي مرتضوي دادستان تهران انتقال يافت و در اعترافات خود مدعي شد، جنايت را با همكاري برادرزاده اش به نام حسين انجام داده است.
وي در مورد انگيزه خود گفت: «چند ماه قبل از جنايت در يك پرونده مفاسد مجتمع قضايي ارشاد كه رياست آن با قاضي مقدس بود محاكمه شدم، از آن به بعد حس انتقامگيري رهايم نمي كرد تا اينكه نقشه اين جنايت را طرح ريزي كردم. برادرزاده ام وقتي متوجه تصميم من شد به من پيشنهاد داد كه در اجراي نقشه ام كمك كند. من قبول كردم. روز حادثه هر دو سوار يك موتورسيكلت به خيابان احمدقصير رفتيم. مي دانستم قاضي مقدس بعد از پايان ساعت كاري اش به قصد رفتن به منزل به سوي ميدان آرژانتين حركت خواهد كرد، در ميان راه به انتظار او ايستادم، وقتي به محل واقعه رسيد، خود را به او رسانده و با اسلحه اي كه در دست داشتم به او شليك كردم و سپس سوار همان موتورسيكلت از محل گريختم.»
اين متهم بعد از پاسخگويي به چند سؤال ديگر دادستان تهران به اداره آگاهي تهران انتقال يافت تا تحقيقات تكميلي از وي در اداره دهم آگاهي صورت گيرد و در همين حال خبرها حاكي است با دستگيري يك متهم ديگر پرونده جست وجو براي دستگيري دو همدست اين متهم ادامه دارد.

اهداي عضو به پنج بيمار در شيراز زندگي دوباره بخشيد
اهداي اعضاي بدن يك بيمار مرگ مغزي به پنج بيمار نيازمند در شيراز زندگي دوباره بخشيد.
نادر معيني مدير كل انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي فارس روزشنبه در گفت و گو باخبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: كليه هاي مرحوم ناظم نجفي ۲۵ساله،به بيماران كليوي سودابه مرادي ۱۸ساله و حميد زارعي۲۶ساله، پيوند زده شد. وي افزود: كبد اين بيمار مرگ مغزي نيز به بيمار كبدي اكرم غلامي ۲۶ساله، پيوند زده شد. مديركل انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي فارس اظهار داشت: اين عمل هاي پيوندبا تلاش گروه پيوند اعضاي بيمارستان نمازي شيراز با موفقيت انجام شد.
معيني افزود: همچنين دو قرنيه اين بيمار مرگ مغزي با تلاش گروه پيوند و گروه چشم شيراز به دو بيمار نيازمند پيوند زده شد. وي گفت: اين انجمن، خانواده بيماران و گروه پزشكي پيوند اعضاي بيمارستان نمازي شيراز از ايثار خانواده مرحوم نجفي قدرداني مي كنند.

سردار زارعي خبرداد:
پايان تلخ براي باند «شيرين افغاني»
گروه حوادث:فرمانده نيروي انتظامي استان تهران با اعلام دستگيري «شيرين افغاني» يكي از سركردگان باند توزيع مواد مخدر در شهرستان ورامين از متلاشي كردن اين باند بزرگ با دستگيري ۲۱ تن از اعضاء خبر داد.
بنا به اين گزارش ، سردار رضا زارعي در تشريح اين پرونده اظهار كرد: از اواخر سال ۸۴ اخباري مبني بر توزيع كراك، هروئين و كريستال توسط اعضاي يك باند به سركردگي فردي به نام «شيرين افغاني» به اطلاع پليس رسيد كه بر اساس آن ماموران مبارزه با مواد مخدر ورامين براي شناسايي محل فعاليت اعضاي اين باند وارد عمل شده و تحقيقات پليسي را جهت مراقبت و كنترل متهمان آغاز كردند.
با تحت نظر قرار دادن فعاليت مجرمانه اعضاي باند، سرانجام ماموران پليس موفق شدند روز ۱۴ارديبهشت ، «عبدالغفور افغاني» معروف به «شيرين افغاني» سركرده باند توزيع مواد مخدر را هنگام انجام معامله هروئين شناسايي و دستگير كنند.
سردار زارعي با اشاره به دستگيري ۲۱ تن از اعضاي باند توزيع مواد مخدر «شيرين افغاني» اضافه كرد: با دستگيري سركرده اين باند، ماموران موفق به شناسايي و دستگيري ساير اعضاي اين باند شامل سه زن و ۱۸ مرد شدند و اين در حالي بود كه در جريان دستگيري ها، ۱۸كيلوگرم هروئين، ۲۰كيلوگرم گراس و چند صد گرم كراك به همراه ۶ قبضه سلاح گرم كشف و توقيف شد.

مرد سيه چرده با سياه بازي از مسافران كلاهبرداري مي كرد
002538.jpg
گروه حوادث: كلاهبردار حرفه اي با سوء استفاده از شباهت زيادش با پاكستاني ها، بدليجات تقلبي را با شگرد سياه بازي به جاي اصل به مردم مي فروخت.
بنا بر اين گزارش، دستگيري اين كلاهبردار زماني در دستور كار كارآگاهان پليس قرار گرفت كه هفته گذشته مردي با مراجعه به پليس آگاهي اعلام كرد چند ساعت قبل يك قطعه طلا را از يك مرد پاكستاني خريداري كرده است، اما هنگامي كه آن را به مغازه طلافروشي برده متوجه شده كه آن قطعه طلا تقلبي بوده است.
اين مرد در توضيح ماجرايي كه براي او رخ داده بود گفت: ساعاتي قبل هنگامي كه در كنار خيابان استاد معين در انتظار تاكسي بودم، سوار خودروي پرايد مسافركشي شدم، به محض سوار شدن به خودرو، مسافر ديگر خودرو كه در صندلي جلو نشسته بود، سر صحبت را باز كرد و با بيان كلماتي همچون كمپاني، ترانزيت و كالا و تريلي در حالي كه به سختي به فارسي صحبت مي كرد سعي كرد به من بفهماند كه پاكستاني بوده و راننده يك تريلي ترانزيت است.
وي افزود: در حالي كه اين مرد با من صحبت مي كرد، راننده خودرو پرايد و مسافر ديگري كه كنار من نشسته بود با بيان اينكه، اين مرد مسافر پاكستاني است گفتند: از صحبت هاي وي فهميده ام كه تريلي وي در ايران خراب شده و چون احتياج به پول دارد، مي خواهد گردنبند طلايي كه ارزش واقعي آن ۵۰۰ هزار تومان است را به قيمت ۳۰۰ هزار تومان بفروشد.
در حالي كه ما سرگرم صحبت بوديم، مسافر كناري من به زبان انگليسي شروع به صحبت با او كرد و سپس رو به من كرده و گفت: اگر پول داري مي توانم اين طلا را برايت بخرم و ۲۰۰ هزار تومان سود كني، اين مرد افزود: وسوسه شدم كه طلاي مرد پاكستاني را بخرم، اما پس از پرداخت پول و تحويل طلا هنگامي كه براي فروش اين گردنبند طلا به يك مغازه طلافروشي مراجعه كردم، متوجه شدم كه گردنبند طلا بدلي است و هيچ ارزشي ندارد.
با افزايش شكايت هاي مشابه كارآگاهان پليس با چهره نگاري از مرد سيه چرده تلاش گسترده اي را براي دستگيري وي آغاز كردند، به اين ترتيب ۳ روز قبل ماموران گشت پليس متهم را كه مرد ۳۴ ساله اي به نام مجيد است دستگير كردند. اين در حالي بود كه دو همدست وي با مشاهده موضوع از صحنه گريختند.اگر چه مرد كلاهبردار در ابتدا منكر كلاهبرداري به روش سياه بازي بود، اما پس از انتقال به كلانتري، زماني كه با مالباخته مواجه شد، لب به اعتراف گشود و اظهار كرد: مدتي قبل دو نفر از دوستانم به نام هاي «علي» و «هادي» به من پيشنهاد دادند چون چهره ام مانند پاكستاني ها است مي توانيم پول خوبي به جيب بزنيم، من هم با حرف هاي آنها وسوسه شدم و به اين ترتيب بعد از آنكه از يكي از شهرستان هاي غرب كشور به تهران آمديم شروع به كلاهبرداري با اين روش كرديم.
وي در توضيح روش كلاهبرداري گفت: روشمان به اين صورت بود كه ابتدا و با نقشه قبلي اقدام به شناسايي سوژه هايي مي كرديم كه شهرستاني بوده و با خودشان پول به همراه داشتند، بعد از آنكه آنها را سوار خودرو مي كرديم سر صحبت را با آنها باز كرده و با وسوسه او يك گردنبند و يا طلاي تقلبي را به جاي طلاي اصلي به وي مي فروختيم.
اين متهم در ادامه اعترافاتش به ماموران گفت: در اين كلاهبرداري ها، «هادي» ۵۰ساله كه در كنار مسافر مي نشست و او را وسوسه مي كرد، نقش اصلي را ايفا مي كرد.
بنا به اين گزارش اين متهم تاكنون در جريان بازجويي ها به ۴ فقره كلاهبرداري و بدل اندازي به اين شيوه اعتراف كرده است.در حال حاضر تحقيقات براي دستگيري دو متهم ديگر اين پرونده همچنان ادامه دارد.

دستگيري شروري كه ۵۸ ميليون تومان سرقت كرد
ايسنا: سارق و شرور سابقه دار غرب تهران پس از يك سال تعقيب پليس توسط ماموران كلانتري مهرآباد به دام افتاد.
سرهنگ سهيليان، رئيس كلانتري ۱۱۹ «مهرآباد جنوبي» در تشريح اين پرونده گفت: از يك سال پيش در پي وقوع سرقت هاي كيف قاپي متعدد در محدوده خيابان هاي «شهيدان» آزادي و «استاد معين» از سوي راكبان يك دستگاه موتورسيكلت، تحقيقات پليس جهت شناسايي سارقان آغاز شد.
در اين حال پس از بررسي هاي به عمل آمده دراين باره و انجام چهره نگاري از متهمان مشخص شد: چهره سرنشين عقب موتورسيكلت به يكي از سارقان سابقه دار شباهت دارد. در اين ميان دو هفته قبل، زني با مراجعه به پليس اعلام كرد: كيفش كه حاوي مقاديري وجه نقد، ساعت و گردنبند طلا به ارزش تقريبي ۵۰ ميليون تومان بوده در مقابل منزلش در خيابان «هاشمي» از وي ربوده شده است.
در حالي كه يكي از مظنونان به سرقت به هويت «هادي» تنها سر نخ دستگيري سارقان براي ماموران بود، پاتوق وي در محدوده ۱۲ متري هاشمي شناسايي شد. «هادي» ۲۲ ساله كه بيشتر سرقت هاي خود را هنگام ظهر و بعد از ظهر مرتكب شده پس از انتقال به محل كلانتري در جريان بازجويي هاي پليسي به شش فقره سرقت به همراه دوستش «مرتضي» ۲۱ ساله، اعتراف كرد. وي به مأموران گفت كه سوژه هاي خود را از بين زنان انتخاب مي كرده است. متهم كه به سرقت اموال به ارزش بيش از ۵۸ ميليون تومان اعتراف كرد براي بازجويي هاي بيشتر به پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شد. تحقيقات جهت شناسايي «مرتضي» كه به گفته «هادي» با ارتكاب سرقت هاي متعدد، يك دستگاه پرايد هم خريده است، ادامه دارد.

متهم به قتل در دادگاه
چاي داغ، جنايت را رقم زد
002541.jpg
گروه حوادث: مرد ميانسالي كه در پي اختلافات خانوادگي، برادرش را با شليك گلوله به قتل رسانده بود، صبح ديروز در حالي محاكمه شد كه ۵ همسر برادرش تقاضاي قصاص كردند.
به گزارش همشهري، ماجراي اين حادثه برادركشي زماني در دستور كار پليس قرار گرفت كه ساعت ۳۰/۱۰ صبح روز ۱۰ مهر ۸۴ به ماموران كلانتري نازي آباد وقوع يك فقره قتل اطلاع داده شد.
زماني كه ماموران در صحنه وقوع حادثه حضور يافتند با جسد غرق در خون مردي به نام حسن روبه رو شدند كه در اثر شليك دو گلوله به قفسه سينه اش به قتل رسيده بود. اعضاي خانواده اين مرد كه تنها شاهدان اين حادثه بودند در نخستين بازجويي ها عنوان كردند: حسن توسط برادر بزرگترش به نام حسين (۵۱ ساله) به قتل رسيده است.
يكي از شاهدان در جريان بازجويي ها بيان داشت: صبح وقتي از خواب بيدار شديم، حسن براي صبحانه نان خريده بود. همگي در حال خوردن صبحانه بوديم كه حسين از دخترش خواست براي وي چاي بياورد. در همان لحظه دخترش در حال آوردن چاي بود، ناگهان مقداري از چاي بر روي پاي حسن ريخت. او از شدت سوزش، شروع به فحاشي به دختر برادرش كرد. در همان لحظه حسين هم عصباني شد و با اسلحه به طرف او شليك كرد و بلافاصله از محل متواري شد.
ماموران با شنيدن اظهارات شاهدان حادثه، پيكر خونين برادر كوچكتر را به پزشكي قانوني انتقال دادند و رديابي هاي خود را براي دستگيري عامل اين جنايت خونين آغاز كردند. در حالي كه تحقيقات ماموران ادامه داشت متهم هفت روز پس از جنايت با مراجعه به كلانتري خود را تسليم ماموران كرد. وي در نخستين لحظات دستگيري با اعتراف به قتل برادرش گفت: او باعث شد زندگي من از هم بپاشد و بنابراين براي انتقام گرفتن او را به قتل رساندم.
با اعترافات متهم، پرونده با صدور كيفرخواست از دادسراي جنايي به دادگاه كيفري استان تهران ارسال شد.
متهم اين پرونده صبح ديروز مقابل پنج قاضي قرار گرفت و پس از درخواست فرزندان و پنج همسر مقتول مبني بر قصاص، وي در مقام دفاع قرار گرفت و ضمن قبول اتهام قتل گفت: اين حادثه توسط من انجام شده است، اما هيچ عمدي در آن وجود نداشته است. تمام اين حادثه در يك لحظه اتفاق افتاد. او برادر كوچكترم بود. در تمام اين سالها من سپر بلاي خانواده اش بودم. شش فرزند برادرم قرباني عياشي هاي وي شده اند. او در زندگي ام دخالت مي كرد و من بارها به او گفته بودم زندگي شخصي ام به خودم مربوط است. تا اينكه به مادرزنم ارث ميلياردي رسيد. برادرم به خاطر طمعي كه داشت، وارد زندگي ام شد و حرفهاي او باعث شد همسرم طلاق گرفت.
بارها با او راجع به دخالت هايش صحبت كرده بودم. تا اينكه متوجه شدم او با همدستي دو تن از بستگان همسرم قصد كشتن مرا دارند. و به همين خاطر دائم از او هراس داشتم. روز حادثه وقتي برادرم شروع به فحاشي كرد به طرفم حمله ور شد. براي دفاع از خودم اقدام به شليك هاي بي هدف كردم كه گلوله ها به او خورد و باعث مرگش شد. بر پايه اين گزارش، در پايان جلسه محاكمه، پس از دفاع وكيل مدافع متهم به قتل، قضات دادگاه به زودي رأي اين پرونده را صادر مي كنند.

سارقان خانوادگي به ۴۰ فقره سرقت اعتراف كردند
گروه حوادث: مادر و دو دختر جوانش كه مرتكب ۴۰ فقره كيف زني و كشوزني مغازه ها در تهران شده بودند، دستگير شدند.
ماجراي سرقتهاي خانوادگي اين زن و ۲ دختر جوانش، هنگامي در دستور كار پليس قرار گرفت كه كه ۲۴ اسفند سال گذشته مردي با مراجعه به كلانتري ۱۳۰ «نازي آباد» اعلام كرد كه سه زن وارد مغازه  وي در «نازي  آباد» شده و كت صاحب مغازه را به سرقت برده اند، با اين گزارش تحقيقات پليسي جهت شناسايي عاملان سرقت آغاز شد تا اينكه سرانجام متهمان ۲۰ فروردين ماه در بازار «ياخچي آباد» شناسايي شدند.
با شناسايي منزل متهمان، ماموران با ورود به منزل سه زن سارق موفق به دستگيري آنها شدند. همچنين ادامه بررسي ها در خصوص اين پرونده مشخص كرد كه آنها مادر و دختر بوده و سرقتها را به صورت باندي مرتكب شده اند.
به رغم انكارهاي اوليه اين زن و دو دخترش پس از انتقال به پليس آگاهي تهران بزرگ ،در تحقيقات پليسي كارآگاهان به ارتكاب ۴۰ فقره سرقت از داخل فروشگاهها، منازل و كيف زني در محله هاي شلوغ اعتراف كردند. در حالي كه بيشتر سرقت ها در جواديه، بازار جواديه، نازي آباد و بازار دوم نازي آباد رخ داده است، پليس از افرادي كه براي خريد به اين مناطق آمده و همچنين مغازه دارهاي محل كه از آنها سرقت شده است، خواست با مراجعه به پايگاه هفتم پليس آگاهي موضوع را پيگيري كنند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |