يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۴ - May 14, 2006
رئيس كميته كارآفريني شوراي شهر خبر داد:
ايجاد دهكده هاي «تعالي و اشتغال»
گروه شهري - غلامرضا رفيع: طرح ايجاد «دهكده تعالي و اشتغال» با همكاري شوراي شهر و شهرداري تهران عملياتي مي شود.
رئيس كميته كارآفريني شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با همشهري افزود: اين طرح در كميته كارآفريني شوراي شهر تهران به دقت بررسي شده و با تجزيه و تحليل در كارگروه هاي كميته كارآفريني شوراهاي كلان شهرها قرار است مراكز كارآفريني اي تحت عنوان «دهكده تعالي و اشتغال» از جمله در تهران و استان هاي معين ايجاد و راه اندازي مي شود.
منظر خير حبيب اللهي با اشاره به نقش اين مراكز در كارآفريني و اشتغال گفت: در اين مراكز با كمك شهرداري و همكاري دانشگاه ها، كارشناسان ، متخصصان و فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف، دوره هاي آموزشي مربوط به كارآفريني و برخي زمينه هاي عملي كار و اشتغال نيز پيش بيني خواهد شد.
عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر در عين حال گفت: رويكرد كميته كارآفريني شوراي شهر تهران، مهاجرت منفي يعني خروج نيروهاي بيكار به سوي استان هاي معين تهران از جمله استان مركزي و همدان و گرگان است.
وي افزود: در همين راستا با هماهنگي ها و رايزني هاي كميته كارآفريني و كارگروه هاي شوراي كلان شهرها «دهكده تعالي و اشتغال» در همدان و ساوه نيز ايجاد خواهد شد.
خير حبيب اللهي تصريح كرد: اين طرح به شهرداري تهران ارائه شده است و به زودي در نشست هاي مشترك كميته كارآفريني شوراي شهر با نوريان، معاون اجتماعي شهرداري و مسئولان فرهنگسراها بررسي و هماهنگي هاي لازم براي اجراي آن به عمل خواهد آمد.
رئيس كميته كارآفريني شوراي شهر گفت: هرچند طرح «دهكده تعالي و اشتغال» طرحي ملي است و به تخصيص اعتبارات دولتي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي نياز دارد ولي در مقياس كوچك و متناسب با توانايي و استعدادهاي هر منطقه، از سوي شهرداري ها به عنوان بازوي اجرايي شوراها قابل اجرا است.
وي افزود: اين طرح در مقياس كلان و سراسري آن هم اكنون در سازمان مديريت و برنامه ريزي در حال بررسي است ولي نمونه هاي مشابهي از آن در برخي نقاط كشور از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي ايجاد و راه اندازي شده و با موفقيت همراه بوده است و مي توان از تجارب آنها استفاده كرد.
رئيس كميته كارآفريني شوراي شهر گفت: طرح ديگري تحت عنوان طرح انكوباتور كارآفريني به شهرداري تهران ارائه شده است كه براساس آن افراد مستعد با گذراندن دوره هاي آموزشي خاص در رشته هاي كارآفريني تربيت و روانه بازار كار مي شوند.
وي ريشه بسياري از آسيب هاي اجتماعي در بين اقشار مختلف جامعه را بيكاري و درمان آن را كارآفريني و ايجاد اشتغال دانست و گفت: مديريت شهري اميدوار است با همكاري شهرداري و مردم زمينه هاي مناسبي براي كارآفريني فراهم شود.
حبيب اللهي افزود: شهرداري تاكنون ۵ مركز كارآفريني براي بانوان در مناطق مختلف تهران فراهم ساخته است و آمادگي دارد با همكاري دولت و مردم طرح هاي ديگري را در زمينه كارآفريني به اجرا درآورد.

چشم انداز
002454.jpg
كارآفريني همواره يكي از فعاليت هاي پر ريسك در كشور ما محسوب مي شود، چرا كه عوامل خارجي پيش بيني نشده بسياري برفعاليت كارآفرينان اثرگذار است، به ويژه آنكه همواره با مشكلاتي در زمينه اطلاع رساني صحيح و به موقع، درباره خطرات و تهديدات ناشي از كارآفريني مواجه بوده ايم.
ايجاد دهكده هاي «تعالي و اشتغال» كه آموزش كارآفريني را نيز در دل خود دارد، فعاليت مثبتي در جهت هدفمند شدن فعاليت هاي كارآفرينانه محسوب مي شود، مشروط بر آنكه گام هاي رسيدن به اين هدف از ابتدا درست برداشته شود.

۴۵۰۰ متر از تپه هاي هگمتانه آزاد مي شود
002460.jpg
۴۸۵ ميليون تومان اعتبار به آزادسازي بخشي از تپه هاي هگمتانه اختصاص يافت.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، حبيب الله رشيدبيگي، مدير پايگاه تپه هاي هگمتانه ضمن بيان اين مطلب گفت: با اختصاص اين اعتبار، حدود ۴۵۰۰ متر از تپه هاي هگمتانه آزاد مي شود.
وي افزود: براساس بررسي كارشناسان تا پايان تير ماه، ۱۶ پلاك از خانه هايي كه روي تپه هگمتانه واقع شده اند خريداري مي شوند تا بخش ديگري از اين تپه براي كاوش و يافتن آثار جديد آزاد شود.
رشيد بيگي در همين زمينه گفت: پس از خريداري كامل خانه ها، شروع به تخريب و خاكبرداري مي كنيم و پس از آن حصاركشي محوطه را شروع مي كنيم تا براي كاوش آماده شود.
وي در خصوص فعاليت هاي ديگر تپه هگمتانه گفت: در حال حاضر مشاور در حال طراحي حياط و محوطه بيروني كليساي استپانوس است تا پس از طراحي كامل، اجراي آن را شروع كنيم.

۴۲ رشته از قنوات تهران در حال احيا هستند
002442.jpg
۴۲ رشته از قنوات پر آب تهران به منظور بهره برداري مجدد، شناسايي و در حال احيا هستند.
محمد هادي حيدرزاده در گفت وگو با مهر با اعلام اين خبر افزود: طرح احياي قنات هاي تهران هم اكنون در ستاد محيط زيست شهرداري تهران با دو هدف جلوگيري از تبديل يك فرصت قديمي به يك تهديد و بحران جديد و بهره برداري از قنوات در آبياري فضاهاي سبز و آبنماها در حال پيگيري است.
به گفته وي با توجه به رشد شديد ساخت و سازها در تهران، قنات هاي رهاشده در شهر از يك فرصت به بحران تبديل شده است و برخي مواقع شاهد بروز سوانحي با منشا قنات هستيم.
مشاور امور محيط زيست شهردار تهران از وجود ۵۰۰ رشته قنات در شهر تهران خبر داد و تصريح كرد: از اين تعداد ۱۰۰ رشته با اولويت آب دهي فراوان و مشخص بودن مسير گالري، شناسايي و در طرح احيا و بازسازي قرار گرفته است.

احداث هتل ۳ ستاره در شهر تاريخي توس
002463.jpg
يك هتل ۳ ستاره با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در شهر تاريخي توس احداث مي شود.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي ضمن بيان اين مطلب گفت: با احداث اين هتل مي توانيم در آينده با جديت بيشتري اقدام به ايجاد منطقه ملي و بين المللي گردشگري در شهر تاريخي توس كنيم.
ابوالفضل مكرمي فر افزود: با احداث اين هتل مي توانيم بستر مناسبي براي توسعه گردشگري و معرفي آثار فرهنگي كهن ايراني ايجاد كنيم.
وي افزود: با اجراي اين پروژه طرح بازار تجاري جلوخان فردوسي نيز بهره برداري مي شود كه اين بازار بين المللي مي تواند به اين مجموعه فرهنگي و تاريخي رونق بخشد.
مكرمي فر در ادامه به بزرگداشت روز فردوسي اشاره كرد و گفت: همزمان با بزرگداشت روز فردوسي مردم كشورهاي آسياي ميانه و... به ايران سفر مي كنند و بازديدكنندگان از آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي در اين روز رو به فزوني است.
مكرمي فر افزود: تعداد گردشگران آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي در سال گذشته به ۲ميليون نفر رسيد و مقام اول را در بخش بازديد از جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي در سطح كشور به خود اختصاص داد.

درختان جديد در چهارباغ جايگزين خواهد شد
002466.jpg
ايلنا: با وجود مخالفت سازمان ميراث فرهنگي اصفهان با احداث ايستگاه مترو در خيابان چهارباغ، عمليات قطع درختان و خاكبرداري در اين منطقه از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
به گزارش ايلنا، پس از برگزاري جلسات متعدد در خصوص عبور مترو از منطقه چهارباغ و احداث ايستگاه در اين منطقه، با وجود اهميت حفظ و حراست از اين خيابان ۴۰۰ ساله كه قدمت آن مربوط به دوران صفوي است، در نهايت عمليات احداث ايستگاه مترو كه نياز به فضايي حدود ۱۰۰*۴۰ متر دارد، آغاز شد. عباس حاج رسولي  ها، رئيس شوراي شهر اصفهان، با تاييد اين خبر اعلام كرد كه موضوع قطع درختان را تنها شنيده كه آن هم چندان مهم نيست.
وي سن درختان قطع شده را حدود ۲۰ سال اعلام كرد و گفت: به طور دقيق ۷۵ اصله درخت كه رقم آن چندان بالا هم نيست، قطع شده كه بعداً به جاي آنها كاشته خواهد شد.
با وجودي كه عمليات احداث ايستگاه مترو آغاز شده، حاج رسولي  ها، اعلام كرد كه هنوز هيچ مصوبه  اي در خصوص احداث مترو وجود ندارد و آنچه تحت عنوان آسيب  رساني به بافت تاريخي اصفهان اعلام شده، كذب است و تصميم  گيرنده نهايي شوراي عالي ترافيك كشور است.
در همين حال، علي  رضا خواجويي، رئيس اداره حفاظت از آثار تاريخي غيرمنقول سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، با اشاره به برنامه  هاي سازمان در خصوص حفظ و احياي بافت قديمي اصفهان، گفت: احداث ايستگاه مترو عملاً برنامه  هاي سازمان در خصوص حفظ چهره تاريخي شهر را بي  اثر خواهد كرد؛ زيرا اين محور، ستون فقرات شهر است. وي، با بيان اين كه سن درختان قطع شده چهارباغ ۶۰ - ۴۰ سال بوده، افزود: با وجود گزارش كارشناسان و مشاوران طرح بازنگري طرح تفصيلي منطقه ۵ و ۶ در خصوص عدم عبور و احداث ايستگاه در محور مياني، اكنون عمليات خاكبرداري در حال انجام است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري مراغه پاسخ داد
ميراث فرهنگي مراغه در مسير قهقرا نيست
گروه شهري:گزارش سفر جمعي خبرنگاران به مراغه، چيزي جز انعكاس وضعيت اسفناك ميراث فرهنگي اين شهر نمي توانست باشد. خوبي ها، زيبايي طبيعت و عظمت بازمانده هاي تاريخ بود كه گفته شد و كاستي ها، سراسر شيوه حفاظت و مرمت ميراث فرهنگي!
ميراث فرهنگي مراغه، به طور كلي رها نشده، اما اقدامات مثبتي كه در جهت ساماندهي آن صورت مي گيرد، در مقايسه با كمبودها به چشم كنجكاو هيچ يك از ۱۵ خبرنگاري كه از پايتخت براي تهيه گزارش به اين شهر رفته بودند، نيامد.
غرض، بيان صرف كاستي ها، يا دامن زدن به اختلافات نهادهاي شهري مراغه نبود. اگر شهرداري و شوراي شهر و ميراث فرهنگي با هم درگيرند، بر فعاليت همگي آنها انتقاد وارد است.
ناصر زرواري رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري مراغه در پاسخ به گزارش چاپ شده در روزنامه همشهري با عنوان «ميراث فرهنگي مراغه در مسير قهقرا» دست خطي به روزنامه ارسال كرده است كه قسمت هايي از آن ناخوانا بود.
در پايان، توجه مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان مراغه به اين نكته ضروري است كه اگر ميراث اين شهر ارزشمند نبود، حساسيتي هم در مورد آن وجود نداشت.
متن جوابيه به اين شرح است:
«با سلام و ضمن تقدير و تشكر از جمع خبرنگاران كشوري كه براي بازديد از آثار شهر تاريخي مراغه حضور داشتيد كه متاسفانه مصادف با ماموريت اين جانب به شهرستان هاي همجوار بوده و قبلاً اطلاعي نداشتم تا در جمع شما حضور يابم و به سئوالات مطرح شده در حوزه خويش پاسخگو باشم، پوزش مي طلبم. درج مطلب (ميراث فرهنگي مراغه در مسير قهقرا) در مورخه دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ماه سال جاري با بيان مطالبي چند از سوي برخي از اعضاي محترم شوراي شهر و شهردار مراغه در مورد نحوه حفظ اماكن تاريخي و احيا و ساماندهي محوطه هاي تاريخي همراه بود ... (و مطلب به تازگي به دستم رسيده است) جاي بسي تأمل دارد!!!
قطعاً پرداختن به جزئيات سخنان آقاي شهردار و شوراي شهر محترم مراغه و تشريح وظايف سازماني از حوصله خواننده خارج بوده و كمكي به حل مسأله نخواهد كرد، لذا لازم مي دانم مطالب كلي را به استحضار خوانندگان برسانم.
همه ما مي دانيم كه نگهبانان واقعي و حافظان و احياكنندگان اصلي ميراث فرهنگي به ويژه آثار و ابنيه تاريخي، ساكنان و مقامات محلي هستند و اين اداره سعي دارد در ارائه فضاي مناسب براي جمع آوري اطلاعات و نقطه نظرات در جهت همگرايي، همراهي و جلب مشاركت مقامات و ساكنان محلي و منطقه اي و ملي را براي پيشبرد اهداف سازماني و نهايتاً حفاظت از گنجينه هاي ارزشمند منطقه به كار گيرد.
طرح اين گونه مسائل و بزرگ نمايي آن و ناديده گرفتن اقدامات مثبت انجام يافته و دامن زدن به برخي از اختلاف نظرهاي كارشناسي در مورد نحوه حفاظت از محدوده بافت تاريخي و فرهنگي كهن شهر مراغه كه داراي ديوار و حصار قديمي بوده و به خصوص حفظ ...(خوانا نبود) ارزشمند داخل آن نه تنها در ايجاد يك ساز و كار مناسب و تاثيرگذار موثر نخواهد بود، بلكه با اينگونه فضاسازي منفي و گسترش آن مشكل را دوچندان خواهد كرد.
مردم مراغه انتظار دارند كه ۱۸۰ اثر شناسايي شده داخل بافت با كمك رسانه ها و با دعوت از علاقه مندان و سرمايه گذاران داخلي و خارجي در امر احياي آثار تاريخي و امور گردشگري منطقه با انعكاس امتيازات بالقوه و بالفعل و امكانات و تسهيلات سازماني شاهد تبديل شدن مراغه به يك قطب گردشگري فعال كشور باشند.
اين اداره نيز در چند سال اخير با جلب نظر مسئولان و افزايش اعتبارات استاني از ۳۰۰ ميليون ريال سال ۱۳۸۰ به ۵۰۰۰ ميليون ريال در سال ۸۵ و پيشنهادات طرح هاي ملي ديگر تلاش مي نمايد تا با اتمام سه پروژه نيمه تمام در سال جاري و ادامه و شروع ۱۰ پروژه مرمتي و گردشگري ديگر مراغه را در مسير و جايگاه واقعي خويش كه در رديف ۱۲ شهر پايتخت تاريخي كشور است برساند.»

افزايش دور از انتظار آلودگي هواي تهران
اقليم بهاري و تردد نوبتي خودروها هم چاره ساز نبوده است
002457.jpg
گروه شهري- مژگان جمشيدي: ميزگرد بررسي آلودگي هوا تهران و چالش هاي پيش رو در حالي برگزار شد كه به رغم تداوم اجراي طرح تردد نوبتي خودروها در تهران و گذر از فصل زمستان، شاخص آلودگي هوا در بسياري از مناطق پايتخت طي هفته گذشته از ۲ برابر حد استاندارد هم گذشت و به مرز اضطرار رسيد.
شاخص آلودگي هوا از نظر آلاينده مونوكسيد كربن در منطقه فاطمي، آزادي و شهر ري در روز سه شنبه به ۲۰۰ ppm رسيد. اين در حالي است كه در سال هاي گذشته تنها در فصل سرما به دليل وقوع پديده وارونگي، آلودگي هوا از حد استاندارد خارج مي شد اما اكنون بعد از گذشت ۵ ماه از اجراي طرح تردد نوبتي خودروها و فرارسيدن فصل بهار باز هم همچنان آلودگي هوا در تهران رو به افزايش است.
يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران در حاشيه برگزاري ميزگرد بررسي آلودگي هوا كه به دعوت دانشكده بهداشت دانشگاه تهران و با حضور جمعي از متخصصان و مسئولان شهري و محيط زيست در محل دانشگاه تهران برگزار شد، با همشهري به گفت وگو پرداخت.
وي اجراي طرح زوج و فرد كردن تردد خودروها را براي كاهش آلودگي هواي پايتخت ناكافي عنوان كرد و افزود: ما اعتقاد داريم كه اصلي ترين راهكار كاهش آلودگي هواي تهران توسعه حمل و نقل عمومي است.
وي افزود: طبق آمار بانك جهاني در سال ،۲۰۰۴ خسارت آلودگي هوا در ايران ۸ ميليارد دلار برآورد شده است كه از اين ميزان ۸/۱ ميليارد دلار آن تنها خسارت ناشي از ذرات معلق هوا بوده است.
وي خاطرنشان ساخت: اين در حالي است كه دولت هر ساله ۶-۴ ميليارد دلار تا سال قبل يارانه واردات بنزين پرداخت مي كرد كه اگر يك بار براي هميشه اين مبلغ صرف توسعه سيستم حمل و نقل ريلي و عمومي در تهران مي شد اكنون مي توانستيم الگوي حمل و نقل شخصي را به سمت عمومي هدايت كنيم.
وي در ادامه افزود: طبق اطلاعات به دست آمده در حال حاضر تمام خودروهايي كه از سال ۸۱ به بعد توليد شدند به دليل انژكتوري بودن متوسط انتشار آلايندگي شان به كمتر از ۳گرم در هر كيلومتر پيمايش كاهش يافته اما خودروهاي وانت همچون وانت نيسان كماكان در هر كيلومتر ۱۲۰ گرم آلاينده به هوا منتشر مي كنند كه رقم فوق العاده زيادي است.
وي افزود: علاوه بر وجود ۵۰۰ هزار خودروي فرسوده بالاي ۲۰ سال در تهران، خودروهاي پيكان كه فرسوده هم نيستند و به عنوان مثال از سال ۷۸ به بعد توليد شدند به ازاي هر كيلومتر پيمايش ۳۰ تا ۶۰ گرم آلاينده توليد مي كنند كه با توجه به اين نكات مي توان نتيجه گرفت كه عمده آلودگي هواي تهران ناشي از خودروهاي شخصي به ويژه خودروهاي فرسوده و خودروهاي توليد شده در قبل از سال هاي ۱۳۸۱ هستند.
رشيدي افزود: در عين حال شواهد و اطلاعات موجود نشان مي دهد حتي اگر تمام خودروهاي توليدي و در حال تردد در تهران و سوخت مصرفي هر دو استاندارد باشند و برگه معاينه فني هم داشته باشند باز هم به دليل وجود معضل ترافيك و آلودگي نسبي، هواي تهران همچنان آلوده خواهد ماند و تنها راه برون رفت از اين بحران، توسعه حمل و نقل عمومي و تغيير الگوي حمل و نقل از شخصي به عمومي است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران همچنين درباره استاندارد هواي آزاد در كشور گفت: متاسفانه در ايران استاندارد ملي آلودگي هوا وجود ندارد و آنچه كه ما تا به امروز به آن استناد كرديم استفاده از استانداردهاي آلودگي هواي آمريكا بوده است. اين در حالي است كه طبق قانون برنامه سوم و چهارم توسعه و با تبعيت از خط مشي سازمان بهداشت جهاني ما موظف به تعيين اين استانداردها هستيم و اين وظيفه به طور مستقيم مرتبط با وزارت بهداشت و سازمان محيط زيست است كه تا به امروز صورت نگرفته است.

هوا
002448.jpg
002451.jpg
002445.jpg
002469.jpg
هوا

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |