يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۴ - May 14, 2006
۷۵ درصد بناهاي تهران فرسوده اند
نوسازي بافت هاي فرسوده تهران آغاز شد
عكس : عليرضا بني علي
002625.jpg
گروه شهري: شهرداري تهران با تعريف پروژه اي به نام نوسازان به كمك آن دسته از شهرونداني آمده است كه به دليل محروميت و ناتواني مالي مدتهاست به ناچار در بافتهاي فرسوده، غيرمقاوم و ناامن سكونت دارند.
به گزارش همشهري دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران اين حرف را در پاسخ به اعتراضات ساكنين محروم خيابان اتابك (نفيس) واقع در منطقه ۱۵ زد.
بنا بر اين گزارش در حالي كه بافتهاي فرسوده و آسيب پذير بعضاً با ۵۰ سال عمر يكهزار هكتار از مساحت شهر تهران را به خود اختصاص داده اند، شهرداري تهران را بر آن داشت تا پروژه اي تحت عنوان نوسازان را در دستور كار خود قرار دهد تا مسئوليت رفع معضل فرسودگي ۷۵ درصد از سازه هاي شهري را كه مدتهاست ميان اين ارگان به آن ارگان سرگردان و بلا تكليف مانده است رأساً برعهده گيرد.
اين در حالي است كه شهرداري قانوناً خود را متولي ساخت خانه و يا اسكان مردم در خانه هاي امن، مقاوم و مطابق با استانداردهاي لازم نمي داند.
با اين وجود هنگامي كه قاليباف صبح ديروز همزمان با آغاز فاز نخست پروژه نوسازان با ۵۰۰ واحد مسكوني در زميني به مساحت ۸ هزار متر مربع و زيربناي ۴۵ هزار متر مربع در منطقه اتابك حاضر شد تعدادي از ساكنين اين محله با حضور در محل برپايي مراسم، اعتراضات خود را خطاب به شهردار تهران و ساير متوليان نوسازي بافتهاي فرسوده اعلام داشتند.
شدت اعتراضات به حدي بود كه مراسم كلنگ زني مرحله نخست احياي بافتهاي فرسوده را ساعاتي به تعويق انداخت و شهردار تهران را وادار ساخت به دليل توجيه نبودن مردم از سوي شوراياران، معتمدان محلي و ائمه جماعات ضمن تلاش براي آرام ساختن جو متشنج، سئوالات تك تك اعتراض كنندگان را شخصاً پاسخ گويد و حتي قول دهد يك روز با حضور در مسجد محل به طور مفصل جزئيات طرح نوسازي بافتهاي فرسوده، مزايا و تسهيلات فراهم شده براي شهروندان را به تفصيل روشن سازد.قاليباف گفت: واقعيت تلخ امروز اين است كه در جنوب شهر تهران مناطقي وجود دارد كه در هر هكتار آن ۸۰۰ نفر زندگي مي كنند در حالي كه استاندارد آن ۹۵ نفر در هر هكتار است.
شهردار تهران نتيجه اين تراكم جمعيتي در جنوب شهر كه ۶ برابر مناطق شمالي است را ازدياد جرايم، زيرساختهاي ضعيف، سرانه پايين خدمات شهري و اقتصاد راكد شهري اعلام كرد و گفت: هدف شهرداري تهران فراتر از نوسازي كالبدي بافتهاي فرسوده همانا محروميت زدايي از مناطق جنوبي تهران است كه تا پايان امسال به ۲ هزار واحد مي رسد.
قاليباف خطاب به شهروندان معترض به اين طرح كه غالباً نگران از دست رفتن خانه و كاشانه خود بدون امكان استطاعت مالي براي تأمين مسكن مناسب با توجه به قيمتهاي اعلام شده از سوي مديريت شهري بودند اظهار داشت: اعتراضات شما به حق است ما بايد براي خريد املاك مردم رضايت آنها را جلب كنيم و اساسا شهرداري حق ندارد ملك كسي را بدون جلب رضايت صاحبان آن تملك كند اما چنانچه براساس قانون ماده ۹ كارشناس رسمي دادگستري قيمت كارشناسي خود را اعلام كرد هم شهرداري و هم شهروندان بايد نسبت به آن تمكين كنند.
وي افزود: البته در اين صورت نيز مشكل شما مردم حل نخواهد شد و ما به اين موضوع واقف هستيم و به همين دليل شهرداري خود اقدام به احداث خانه هايي به صورت استاندارد خواهد كرد تا دراختيار متقاضيان قرار دهد به طوري كه بعد از خود املاك به قيمت كارشناسي مبلغي معادل ۳-۲ ميليون تومان را دراختيار مالكان براي اجاره خانه اي به مدت ۲ سال قرار مي دهيم و مابقي پول آنها را در پروژه ساخت مسكن كه شهرداري متولي آن است سرمايه گذاري مي كنيم. بدين ترتيب با ارائه يكسري تسهيلات كه دولت فراهم كرد و وام، خانه هايي ۷۰-۶۰ متري مي سازيم تا ارزش افزوده خانه جديد به جاي سرمايه گذاري بساز و بفروش نصيب خود مردم شود.
قاليباف اطمينان داد: شهرداري تهران در بحث نوسازي بافتهاي فرسوده به هيچ وجه به دنبال منفعت اقتصادي نيست. وي در بخش ديگري از سخنان خود به عنوان پيشنهاد راه حل ديگري مطرح كرد.براساس اين پيشنهاد چنانچه ساكنين بافتهاي فرسوده تمايل داشته باشند خودشان در قالب تجميع (مشاركت چند پلاك كه در مجاورت هم زندگي مي كنند به طوري كه متراژ زمينها بالاتر از ۱۰۰ متر باشد) اقدام به نوسازي املاك خود كنند شهرداري نيز ضمن تسريع در ارائه جواز ساخت هم در عوارض تخفيف مي دهد و هم آن تخفيف را تقسيط مي كند تا سرمايه اوليه مردم هرچه سريعتر به سمت ساخت و ساز هدايت شود.

نقل و انتقال محصولات فرهنگي
002622.jpg
گروه شهري: پيك بادپا شهرداري تهران براي نخستين بار صدها هزار جلد كتاب عرضه شده در نمايشگاه بين المللي كتاب را به نقاط مختلف تهران و ساير شهرهاي كشور منتقل كرد.مهندس علي اكبر گلرخي _ مديرعامل پيك بادپاي شهرداري تهران گفت: در راستاي كاهش سفرهاي درون شهري و اعمال مديريت بر تقاضاي سفر، براي اولين بار دو پايگاه پيك بادپا در نمايشگاه بين المللي كتاب مستقر شدند و براساس توافقنامه با وزارت ارشاد، محصولات فرهنگي خريداري شده به نقاط مختلف تهران و حتي ساير شهرهاي كشور منتقل شدند.وي گفت: پيك بادپا با برخورداري از ناوگان خود توانست در طول برگزاري نمايشگاه كتاب، حدود ۳۰ هزار سفر را مديريت كند.

آرم  طرح ترافيك
002616.jpg
فارس: معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران از افزايش تعداد آرم هاي طرح ترافيك در صورت موافقت شوراي عالي ترافيك كشور خبر داد.مهرداد تقي زاده افزايش تقاضاي شهروندان را علت اصلي ارائه پيشنهاد افزايش تعداد آرم هاي طرح ترافيك به شوراي عالي ترافيك كشور عنوان كرد و گفت: از سال گذشته ۸۵ هزار آرم طرح ترافيك براي شهروندان تهران صادر شده است كه امسال تقاضاي افزايش ۱۰ هزار آرم ديگر به اين شورا ارائه شده است. وي با تاكيد بر اينكه مسئولان ترافيكي خود نيز با توجه به محدوديت ظرفيت  معابر تمايل چنداني نسبت به افزايش تعداد آرم ها ندارند تصريح كرد: از زمان اجراي طرح زوج و فرد تقاضاها براي دريافت آرم طرح ترافيك افزايش يافته است.

نايب رئيس شوراي شهر تهران:
مشكل بافت هاي فرسوده با كاهش
عوارض شهرداري حل نمي شود
002613.jpg
گروه شهري: مشكل بافت هاي فرسوده با كاهش عوارض شهرداري حل نمي شود بلكه ورود جدي دولت به اين عرصه و ايفاي نقش اصلي در قبال تامين منابع مالي براي نوسازي اين بافت ها را مي طلبد.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با همشهري مي افزايد در حال حاضر سهم دولت در نوسازي بافت هاي فرسوده به عنوان وظيفه اصلي وزارت مسكن و شهرسازي، مغفول مانده است و دولت بايد راهكارهاي مربوط به تامين منابع مالي مورد نياز براي نوسازي بافت هاي فرسوده را فراهم سازد.
شوراي شهر تهران طي ۲ سال اخير در چندين نوبت تسهيلات تشويقي قابل توجهي را از جمله كاهش عوارض شهرداري تا سقف ۹۰ درصد (متناسب با تعداد پلاك هاي تجميع شده) در بافت هاي فرسوده تصويب كرد به اميد اين كه ساخت وساز در اين مناطق را رونق بخشد ولي نايب رئيس شوراي شهر مي گويد: اين تشويق ها بنا به دلايلي از جمله بالابودن هزينه توليد مسكن، كوچكي قطعات و پائين بودن توان مالي صاحبان املاك، موفقيت چنداني در احياي بافت هاي فرسوده نداشته است و افراد رغبتي براي اين كار از خود نشان نداده اند.
بيادي بافت هاي فرسوده را يكي از دغدغه هاي مقام معظم رهبري دانست و با بحراني خواندن وضعيت اين مناطق گفت: علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد و اين از هر نظر منطقي و مقرون به صرفه است زيرا اگر اتفاقي در اين بافت ها بيفتد گذشته از تلفات جاني كه اصلاً جبران پذير نيست دولت مجبور است براي بازسازي هزينه هاي بيشتري بپردازد.
نايب رئيس شوراي شهر مي افزايد: تعيين تكليف و الزام براي نوسازي بافت هاي فرسوده بايد از طريق وزارت مسكن و شهرسازي صورت گيرد و حتي در اين ميان حق و حقوق شهرداري كه همان حقوق مردم است با توجه به كاهش عوارض جبران شود.
بيادي معتقد است كه صرفاً با مصوبه هاي شوراي شهر و نظير آن نمي توان بافت هاي فرسوده را اصلاح و يا فردي را به تجميع يا نوسازي ملك خود وادار كرد.
بيادي مي گويد: سازمان هاي ذيربط در دولت با ورود مستقيم به اين عرصه و تخصيص بودجه مناسب براي خريداري بخش هايي از بافت هاي فرسوده مي توانند باعث رونق ساخت وساز و نوسازي اين مناطق شوند. در غير اين صورت شايد صدسال بگذرد ولي بافت هاي فرسوده اصلاح نشود.
نايب رئيس شوراي شهر ديدگاهي كه بافت هاي فرسوده را منحصر به مناطق جنوبي تهران مي داند اشتباه دانسته و مي گويد: در حال حاضر حتي يك سري بافت هاي فرسوده با ۲ هزار متر زيربنا در شمال و مركز شهر واقع شده است كه به عبارتي صاحب آن ميلياردر فقير است و قادر به نوسازي ملك ميلياردي خود نيست.

كلاس هاي غيراستاندارد
002619.jpg
ايرنا: معاون  برنامه ريزي  و امور مشاركت هاي  مردمي سازمان  نوسازي  و تجهيز مدارس ايران  گفت : ۶۰ درصد از كلاس هاي  درس  مدارس  كشور در فضاهاي  آموزشي  و پرورشي غيراستاندارد تشكيل  مي شود.مرتضي  شمسايي  ظفرقندي  در هشتمين  جشنواره  خيرين  مدرسه ساز استان اردبيل  افزود: اين  در حالي  است  كه  بسياري  از كلاس هاي  درس  به  علت  تخريبي و فرسوده  بودن  كارآيي  خود براي  تشكيل  كلاس هاي  آموزشي  را از دست  داده اند وبراي  تحصيل  دانش  آموزان  امن  نيستند. وي  گفت : هم  اكنون  چهار ميليون  و يكصد هزار نفر از دانش  آموزان  در ۸۸هزار و ۷۶۰ مدرسه  و ۴۴۵ هزار و ۱۶۲ كلاس  در نوبت  دوم  تحصيل  مي كنند.

نگاه
002610.jpg
كيارش زندي

ساماندهي «رود دره» مقصودبيك بزودي آغاز مي شود
گروه شهري: حريم رود دره مقصود بيك به عنوان يكي از زيباترين رود دره هايي كه از سطح شهر عبور مي كند سالهاست به دليل تعرض برخي متخلفان در معرض آسيب جدي قرار دارد، به همين دليل طرح ساماندهي رود دره مقصود بيك با هزينه اي حدود يك ميليارد تومان از سوي شهرداري تهران ظرف همين هفته آغاز مي شود.ملاصالحي مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران به همشهري گفت: در گام نخست و طرح پياده راه سازي حرم تا حرم از امامزاده اسماعيل زرگنده تا امام زاده صالح تجريش به مساحت حدود ۲ كيلومتر اقداماتي نظير كف سازي، جداره سازي رود دره با مصالح طبيعي، احداث فضاي سبز، تامين روشنايي، ساماندهي فاضلاب، نصب مبلمان و فرسايش و وسايل و تجهيزات ورزشي انجام خواهد شد.
وي همچنين خبر داد: ساماندهي دره دارآباد از روز آينده به طول ۵/۱ كيلومتر آغاز مي شود، ساماندهي ترافيك سواره و جلوگيري از ورود خودروها در مسير تردد كوهنوردان، احداث ديواره هاي حايل آرام سازي و ايمن سازي مسير به منظور استفاده عموم از جاذبه هاي طبيعي رود دره دارآباد، نورپردازي، حل معضل دفع آب هاي سطحي، احداث سرويس هاي بهداشتي و مبلمان با مصالح طبيعي به منظور استفاده گردشگران ازجمله اقداماتي است كه به عنوان فاز اول از مجموع سه فاز طراحي شده براي ساماندهي دره دارآباد و ارتفاعات آن است.وي مدت زمان اجراي فاز اول اين طرح را ۶ ماه اعلام كرد و ادامه داد: در فازهاي بعدي با توجه به بكربودن منطقه با مشاركت بخش خصوصي طرح احداث استراحتگاه هاي بين راه نظير دربند و دركه و حتي احداث هتل در ارتفاعات دارآباد را داريم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |