پنجشنبه ۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۶ - Jun 22, 2006
پيامبر اعظم (ص) مي فرمايد:
نشان منافق سه چيز است:
سخن به دروغ بگويد، از وعده تخلف كند و در امانت خيانت نمايد
(صحيح مسلم، كتاب الايمان، ج 89)
امروز با حافظ
صبر لطف و چشم داشتم و يك نظر نكرد
روبه رهش نهادم و بر من گذر نكرد
در سنگ خاره قطره باران اثر نكرد
سيل سرشك ما ز دلش كين به در نبرد
آب و هوا
002916.jpg

عكس روز
عكس: مرليكس آلمان
لايپزيك، چشمان مشتاق تماشاچي ايراني در انتظار پيروزي ماند. ايراني هاي مشتاق كم نگذاشتند.
002880.jpg

حمايت كميسيون اقتصادي مجلس از افزايش قيمت نان
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از توافق اين كميسيون با اتحاديه نانوايان تهران در مورد افزايش قيمت نان خبر داد.
به گزارش همشهري شاهي عربلو كه در گردهمايي روز اصناف (اول تير) سخن مي گفت، با اشاره به لزوم توجه به خواسته هاي برحق اصناف دلائل اتحاديه نانوايان را براي افزايش قيمت نان از طرف كميسيون اقتصادي مجلس قابل قبول دانسته و خاطرنشان كرد: قانون حمايت از مصرف كنندگان كه در مجلس در حال بررسي است از تمامي جوانب به نفع اصناف تمام خواهد شد. فقط در مورد كيفيت اصناف ملزم به ارائه كيفيتي مطابق مندرجات روي كالا و استانداردهاي موجود مي شوند. معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني نيز در مورد افزايش قيمت شكر يادآور شد: آزادسازي قيمت شكر و افزايش قيمت جهاني اين محصول موجب افزايش حدود 150 توماني اين كالا شد. به منظور كنترل فشار اين افزايش كالابرگ بيشتري در سال 85 به شكر اختصاص خواهد يافت. احمد طاهري در مورد قانوني يا غيرقانوني بودن افزايش قيمت لبنيات نيز اظهار كرد: لبنيات 12درصد گران شد با اين تبصره كه اين افزايش به نسبت قيمت نيمه نخست سال 84 بايد صورت گيرد. در غير اين صورت واحدهاي متخلف به دادگاه تعزيرات معرفي مي شوند.

قيمت آرد نان هاي روغني ثابت ماند
گويا نان هاي حجيم و نيمه حجيم مسيري خلاف جهت نان هاي سنتي طي مي كنند. زيرا با وجود افزايش قيمت آرد، قيمت سهميه آرد نان هاي روغني افزايش نيافته است. رئيس اتحاديه نان هاي حجيم و نيمه حجيم با اشاره به توزيع مناسب كيفي و كمي آردهاي دريافتي از وزارت بازرگاني مي گويد: سازمان بازرگاني استان تهران بدون تغيير نرخ، آرد را كيلويي 45 تومان در اختيار واحدها قرار مي دهد. وي افزود: بنابراين واحدهاي صنفي توليدكننده اين نوع نانها هيچگونه مشكلي براي تامين آرد ندارد.

گرماي تابستان قيمت ميوه را كاهش داد
خبر مي رسد قيمت انواع ميوه در آغاز تابستان 50درصد كاهش يافته، خبرگزاري مهر كه اين خبر را مخابره كرده، آورده است: اكنون در ميادين عمده فروشي ميوه و تره بار تهران، هر كيلوگرم پرتقال آفريقايي و مصري 400 تومان به فروش مي رسد.
واردكنندگان اوايل بهار اين ميوه ها را با قيمت هاي در حدود 600 تا 750 تومان وارد كرده بودند. از سوي ديگر قيمت هر كيلوگرم نارنگي آفريقايي از 900 تومان به 500 تا 700 تومان كاهش يافته، ضمن اين كه هر كيلوگرم موز مرغوب 550 تا 600 تومان به فروش مي رسد.
انواع سيب فرانسوي هم بين 600 تا 800 تومان در حال عرضه است. قيمت زردآلو نيز به 300 تا 400 تومان در هر كيلوگرم رسيده است. فعالان بازار ميوه گفته اند، قيمت هر كيلوگرم انگور كه تا 20 روز پيش به دو هزار تومان رسيده بود به 1200 تومان كاهش يافته است. قيمت گلابي هم 500 تومان كاهش يافته و به هزار تومان رسيده است.

بودجه بسته بندي ميوه ابلاغ نشده است
گويا براي بازار ميوه فقط وفور ميوه در فصل تابستان حكم تنظيم و كنترل كننده را ايفا مي كند. از يك سو وزير جهاد كشاورزي دولت را در تصميم گيري براي تعيين قيمت ميوه دخيل نمي داند از سوي ديگر مسئول شركتهاي بسته بندي ميدان مركزي ميوه و تره بار از ابلاغ نشدن بودجه 69 ميليارد توماني بسته بندي ميوه خبر مي دهد.
وحيد ابوطالب با اشاره به حجم بالاي ضايعات ميوه در كشور يادآور مي شود: امكان بهره وري مناسب از 4 ميليون تن ميوه و تره بار كه سالانه وارد ميدان مركزي مي شود فقط به ارائه بودجه بسته بندي توسط دولت بستگي دارد.

بازار
قيمت انواع پرمصرف برنج
002904.jpg
با وجود پيش بيني كاهش قيمت برنج، قيمت اين ماده غذايي همچنان ثابت است. هر چند پرداخت نشدن پول خريد تضميني برنج و بيم كشاورزان از افزايش قيمت، بازار را متشنج كرده اما قيمت هاي عمده فروشي چهارراه مولوي گوياي شرايط طبيعي حاكم بر اين بازار است. با اينكه قيمت برنج در نقاط مختلف شهر تهران تفاوت هايي با هم دارد، اما اغلب تفاوت ها پس از گذر از اين بازار آغاز مي شود.

طلا و ارز
002907.jpg

آلودگي هواي تهران
002910.jpg

اصل مطلب
در عذر بدتر از گناه فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
002901.jpg

سينما
آتش بس
كارگردان: تهمينه ميلاني
بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار
ماجراي زوج جواني از آشنايي تا ازدواج و طلاق...
سينماي نمايش دهنده: ايران،۱  عصر جديد 2، پارس،۱ آسيا، گلريز 1، بهمن 2، قيام، جوان،۲ پيروزي، المپيا، تهران،۱ سپيده،۱ شاهد، فرهنگ 1.
002889.jpg
باغ هاي كندلوس
كارگردان: ايرج كريمي
بازيگران: محمدرضا فروتن، خزر معصومي
سه مرد در جاده هاي شمال ايران در مسير كندلوس به جستجوي گور زن و شوهري از دوستان خود مي روند كه در گورستانهاي آن منطقه مدفونند. فيلم رفت و برگشتي است ميان حال و گذشته.
سينماي نمايش دهنده: فرهنگ،۲ فلسطين 2، سپيده 2، ايران۲.


تلويزيون
002913.jpg

افتتاح موزه موسيقي و خدمات به موسيقيدانان
علاقمندان و اهالي عرصه موسيقي با سامان بخشيدن به وضعيت آموزش موسيقي در فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ و تاكيد بر شيوه هاي آكادميك مي توانند به ايجاد فضاي تازه اي در اين عرصه اميدوار باشند.
ارائه كارت فضيلت به هنرمندان سالمند، برگزاري آيين   هاي نكوداشت و يادمان هنرمندان سرشناس موسيقي ايران و چاپ كتابهاي جشن  نامه اين آئين  ها از ديگر خدماتي است كه قرار است سازمان فرهنگي هنري شهرداري به آن بپردازد.
مدير بخش موسيقي اين سازمان در گفتگو با مهر تاكيد كرده است كه يكي از عمده ترين كارهايي كه دنبال خواهد شد، پشتيباني از گروه هاي مختلف موسيقي به ويژه جوانان و قراردادن فضاهاي مناسب در اختيار ايشان است.
چاپ كتابهاي پژوهشي موسيقي نيز از جمله برنامه هاي ديگري است كه به منظور حمايت از هنرمندان حوزه موسيقي انجام خواهد شد.
همچنين افتتاح و تجهيز موزه ملي موسيقي براي حفظ آثار و ا دوات ارزشمند موسيقي، ايجاد كتابخانه تخصصي مكتوب و صوتي موسيقي و نوارخانه نيز از ديگر بخشهاي در نظر گرفته شده در اين خصوص هستند.

مجسمه كودكان و صلح ساخته شد
بلندترين مجسمه سفالي با عنوان كودكان و صلح توسط پيمانه روشن زاده هنرمند سفالگر ساخته شد.
اين مجسمه دختر بچه اي است كه يك طرف آن رنگين پوست و طرف ديگر آن سفيدپوست است و كبوتر صلح در دستان اين كودك آشيانه كرده است.
اين مجسمه كه 110 سانتي متر ارتفاع دارد، داراي مفهوم صلح طلبي است و سازنده اش خواسته با توجه به زيبايي ها، مهرباني ها و آرامش كودكان به بيننده القا كند كه كودكان خواهان صلح و آرامش اند.
اين مجسمه ساز كه حدود سه ماه براي ساخت مجسمه كودكان و صلح وقت صرف كرده است، تاكنون بيش از 150 اثر مجسمه طراحي و ساخته است.

اروميه، ميزبان نخستين جشنواره عكس خبري
دارندگان عكس هاي خبري چاپ شده در مطبوعات محلي استان و نشريات سراسري تا 20 تيرماه مهلت دارند تا آثارشان را به دبيرخانه نخستين جشنواره عكس خبري كه قرار است مردادماه امسال در اروميه برگزار شود، ارسال كنند.
اين جشنواره در سه بخش مسابقه، نمايشگاه و بخش جانبي به منظور شناخت جايگاه عكاسي خبري در مطبوعات و توجه دادن مخاطب به پيام عكس هاي خبري در سه بخش مسابقه، نمايشگاه و بخش جانبي برگزار مي شود.
عكس هاي خبري براي شركت در اين جشنواره بايد به ضميمه نگاتيو و درصورت ديجيتال بودن به همراه سي دي و يك نسخه از نشريه اي كه عكس در آن چاپ شده به دبيرخانه ارسال شود.
به عكس هاي منتخب خبري بخش هاي مسابقه جوايزي تعلق مي گيرد و آثار منتخب در قالب نمايشگاهي به مدت چهار روز همزمان با روز خبرنگار در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. به منظور تشويق جوانان و ايجاد زمينه هاي لازم براي فعاليت در بخش عكس خبري و براي غني سازي نشريات و ايجاد ذوق خبرنگاري در مردم، بخش جانبي براي عكس هاي خبري كه در نشريات امكان انتشار نيافته اند، در اين جشنواره طراحي شده است.

نمايش هاي صفوي در كنگره اصفهان
ميراث خبر: مقالات و سخنراني هاي هنرهاي نمايشي مكتب اصفهان عصر صفوي با اجراي نمونه هاي نمايشي آن دوره ارائه مي شود.
تاج بخش فنائيان، دبير همايش هنرهاي نمايشي كنگره مكتب اصفهان عهد صفوي، با اعلام اينكه مقالاتي كه در همايش ارائه مي شود، با نمايش همراه است گفت: صحبت درباره نمايش هاي مكتب صفوي بدون آنكه دركي از آن داشته باشيم، آسان نيست. ارايه نمونه هايي از اين نمايش ها مصداق عملي نمايش ها هستند و به ما كمك مي كند تا تصوير بهتري از آن زمان داشته باشيم. اين نمايش ها، توسط هنرمندان برجسته تئاتر در لابه لاي ارائه مقالات عرضه مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اي پدر ما، كه در آسماني
گروهبان كه از خواهر و مادر بچه بازجويي مي كرد سروان دست او را گرفت و با خود به اتاق ديگر برد.
گفت : بابات كجاست؟
بچه زيرلب گفت: رفته آسمان.
سروان با تعجب پرسيد:چي ؟ مرده؟
بچه گفت: نه .هر شب از آسمان پايين مي آيد با ما شام مي خورد.
سروان چشم گرداند و در كوچكي را در سقف ديد.
لئاندرو اوروينا

گشتي در دنياي خبرها
پنالتي روباتها
002877.jpg
برلين: شايد در آينده اي نزديك جام جهاني روباتها حتي از جام جهاني انسانها نيز تماشايي تر شود. همزمان با برگزاري رقابتهاي جام جهاني در آلمان جام جهاني روباتها نيز برگزار شد. در تصوير يكي از اين روباتها در حين نواختن ضربات پنالتي ديده مي شود.
جايزه خاطرات تلخ
واشنگتن: انجمن دفاع از حقوق كارگران غير اتحاديه اي در آمريكا دست به ابتكار جالبي زده است. با توجه به اينكه بسياري از كارگران از كارفرمايان خود گله مند هستند به همين دليل اين انجمن با انتشار اطلاعيه اي از اعضاي خود خواسته تا بدترين و تلخ ترين خاطرات خود را از كارفرمايانشان به يك پايگاه اينترنتي ارسال كنند. در پايان مهلت ارسال آثار، داوران اقدام به گزينش بهترين و جالب ترين اثر خواهند كرد كه جايزه فرد برنده پرداخت كليه مخارج يك سفر يك هفته اي همراه با اعضاي خانواده خواهد بود.
قتل همسر با شمشير
پكن: يك زن در چين به صورت تصادفي همسر خود را با شمشير بقتل رساند. اين زن كه در نوجواني در كلاس هاي شمشير بازي شركت كرده بود همواره هنگامي كه شوهرش از او اطاعت نمي كرد وي را با شمشير تهديد مي كرد و به همين دليل همسرش تمام دستورات وي را اجرا مي كرد. اما چند روز قبل اين خانم از شوهرش خواست تا براي او شام آماده كند اما چون وي پاسخ منفي داد به شوخي شمشير را روي سينه مرد قرار داد و تهديد كرد در صورتيكه شام را آماده نكند وي را خواهد كشت. متاسفانه در جريان اين شوخي خطرناك پاي زن شمشيرباز لغزيد و شمشير داخل سينه همسرش فرو رفت و او را كشت.
عاقبت تقلب در كنكور
پكن: چند روز قبل 5/9 ميليون نفر داوطلب در آزمون ورودي دانشگاههاي كشور چين شركت كردند در حاليكه تنها 6/2 ميليون نفر در دانشگاهها پذيرفته خواهند شد. به دليل همين رقابت فشرده عده زيادي از داوطلبان به تقلب كردن متوسل شدند. در يك مورد داوطلبي كه يك گوشي بسيار ريز داخل گوش خود قرار داده بود مجبور شد گوش خود را به دست جراحان بسپارد. با توجه به ريز بودن اين گوشي بي سيم، اين وسيله وارد كانال گوش وي شد و پزشكان مجبور شدند با انجام عمل جراحي اين وسيله را از داخل گوش خارج كنند. در موردي ديگر داوطلبي كه يك دستگاه بي سيم به كمرش متصل كرده بود به شدت مجروح شد. در واقع اتصالي در مدار الكترونيكي اين دستگاه باعث منفجر شدن آن شد كه بر اثر اين انفجار داوطلب مجروح و در بيمارستان بستري شد.
گريم زنده
مسكو: دو روز قبل اتفاق بسيار عجيبي در يكي برنامه هاي خبري تلويزيون روسيه رخ داد. داستان از اين قرار بود كه در حين پخش مستقيم اخبار ناگهان دو تن از افرادي كه مسئوليت گريم كردن مجريان را برعهده داشتند وارد استوديو شدند و به گريم كردن گوينده برنامه پرداختند. با توجه به اينكه برنامه زنده بود كارگردان فرياد زد از استوديو خارج شويد برنامه زنده است اما گريمورهاي تصور كردند كه كارگردان با آنها مزاح مي كند و برنامه مستقيم نيست. همين موضوع باعث شد تا بينندگان تلويزيون براي چند دقيقه اي شاهد گريم كردن گوينده خبر باشند.
نبرد سنتي
002883.jpg
هامبورگ: بازي دو تيم سوئد و انگليس در چارچوب رقابتهاي جام جهاني يك ديدار ويژه بود چون اين دو تيم سالهاست كه در رقابتهاي مختلف با يكديگر به رقابت پرداخته اند و تقريبا به دليل توازن قوا نتوانسته اند نسبت به يكديگر ابراز برتري كنند. حتي چنين رقابتي ميان طرفداران دو تيم قرار داد. در تصوير يك طرفدار سوئدي در سمت راست و يك طرفدار انگليسي در سمت چپ ديده مي شوند كه با گريم چره هاي خود، نبردهاي سنتي اين دو كشور را در زمين فوتبال تداعي مي كنند.
نهايت بدشانسي
جرجيا: يك مرد در آمريكا در حين خريد در فروشگاه ناگهان با يك دسته چك مواجه شد به همين دليل تصميم گرفت كه با چك كشيدن خريد كند. او پس از اينكه مقدار زيادي كالا در سبد خريد خود قرار داد، مبلغ خريد را چك كشيد. اما از بخت بد وي، اين دسته چك متعلق به صندوقدار و يا همان صاحب فروشگاه بود به همين دليل وي بلافاصله پليس را خبر كرد و اينگونه مرد بدشانس بدام پليس افتاد.
فروش چاقو در انگليس
لندن: در كشور انگليس فروش چاقو به افراد زير 16 سال ممنوع مي باشد كه پس از چاقوكشي  هاي اخير در اين كشور بسياري از مردم خواهان افزايش اين محدوديت تا 18 سالگي شده اند. اما در همين حال انتشار يك خبر باعث نگراني مردم اين كشور شده است. بر اساس آمار منتشر شده 28 درصد افراد 12 تا 14 ساله در انگليس به راحتي مي توانند با مراجعه به فروشگاههاي مختلف چاقو خريداري بكنند.

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   شهر تماشا   |  
|  سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |