پنجشنبه ۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۶ - Jun 22, 2006
بيوانفورماتيك ، دانش قرن ۲۱
002730.jpg
مهدي صارمي فر
msaremif@hamshahri.org
دانش بيوانفورماتيك محل تقاطع علوم رياضيات، علوم محاسباتي و علوم زيستي است. بيوانفورماتيك، دانشي بين رشته اي است كه با توجه به گسترش روزافزون حيطه هاي علمي و درگير شدن آنها با هم و طرح مسائل مشترك بين شاخه هايي از دانش بشري كه پيش از اين چندان ربطي به هم نداشتند، امروزه بسيار مورد توجه قرار گرفته است. از طرف ديگر، گسترش توجه به زيست شناسي و به خصوص زيست شناسي مولكولي در دو دهه اخير، بيوانفورماتيك را در كانون توجه پژوهشگران رياضي و زيست شناسان قرار داده است. اگر بخواهيم موضوع پژوهش هاي بيوانفورماتيك را در يك جمله خلاصه كنيم، مي توان گفت كه بيوانفورماتيك از يك طرف به طراحي سيستم هاي كامپيوتري و مدل هاي رياضي مي پردازد كه در نگهداري و مديريت مجموعه عظيمي از داده هاي زيست شناسي كاربرد دارند و از سوي ديگر، به تحليل اين داده هاي زيست شناسي مي پردازد. محتواي اين «مجموعه عظيم داده اي» چيست؟ بيوانفورماتيك با چه مسائلي درگير است؟ چه جايگاهي در كنار علوم ديگر دارد؟
با توجه به گسترش روزافزون و توجه به اين شاخه در كشورمان در اين گزارش نگاهي داريم به كليات بيوانفورماتيك.

توالي ها
اطلاعات وراثتي هر سلول در مولكول هاي طويلي به نام «ديوكسي ريبونوكلئيك اسيد» يا دي ان آ نگهداري مي شود. دي ان آ پليمري است كه از چهار مونومر ساخته شده است. اين مونومرها كه باز هستند به اختصار A، T، C و G ناميده مي شوند. به اين ترتيب براي نمايش مولكول دي ان آ دانشمندان از يك رشته طولاني از اين چهار حرف استفاده مي كنند. به اين رشته طولاني، توالي مي گويند. در واقع دي ان آ زنجيره اي دوگانه و به هم تابيده است، كه هر دو مونومر از هر زنجيره با مونومري از زنجيره مقابل، در هم جفت مي شوند، به اين صورت كه A با T و G با C جفت مي شوند. پس با دانستن توالي يك زنجيره، توالي متقابل به دست مي آيد. در درون هسته هر سلول، مولكول دي ان آ چندين بار تاب مي خورد و براي استحكام بيشتر، به دور گلوله هايي از چربي حلقه مي زند. به اين مجموعه كروموزوم مي گويند. براي مثال در بدن انسان ۴۶ كروموزوم وجود دارد كه همه خصلت هاي انساني در آنها كد شده اند.
اما مولكول دي ان آ به تنهايي قادر به كنترل فعاليت هاي حياتي موجود زنده نيست. بلكه هر كدام از قسمت هاي اين دنباله بايد طي فرآيندي كه روخواني و ترجمه نام دارد، در درون اندامي از سلول به نام ريبوزوم به يك آنزيم يا پروتئين معادل آن تبديل شوند. اين آنزيم يا پروتئين است كه براي مثال وارد جريان خون مي شود و به وظايف محوله فرد مي پردازد. به هر قسمتي از مولكول دي ان آ كه يك پروتئين را كد مي كند، يك ژن مي گويند. يك مولكول دي ان آ حاوي هزاران ژن است كه هر كدام وظيفه اي خاص خود دارند، به اين ترتيب جريان اطلاعات كه توصيف كننده رفتار و عملكرد هر سلول زنده است، در دي ان آ كنترل مي شود.
پروتئين ها نيز زنجيره اي از آمينواسيدها هستند. بيش از بيست نوع آمينواسيد وجود دارد كه با نسبت دادن يك علامت به هر كدام، توالي پروتئيني نشان داده مي شود. هر سه تا باز، روي دي ان آ، يك آمينواسيد را كد مي كنند. به اين ترتيب از روي يك توالي ژني، مي توان توالي پروتئيني خاص آن را به دست آورد.
به اين ترتيب نخستين و مهمترين شباهت زيست شناسي مولكولي و علوم كامپيوتر نمايان شد: توالي ها، داده هايي ديجيتالي هستند. قسمت عمده اي از داده هايي كه در مدل ها، الگوريتم ها و پايگاه هاي داده اي (Data base) بيوانفورماتيك مورد تحليل قرار مي گيرند، به توالي ها اختصاص دارد.
پايگاه هاي داده
جريان اطلاعاتي را كه منجر به بروز يك واكنش خاص توسط يك سلول زنده يا يك موجود چند سلولي مي شود را در دياگرام زير مي توان خلاصه كرد:
توالي ژني، توالي RNA، توالي پروتئين، ساختار پروتئين، عملكرد پروتئين و بروز صفت در سلول زنده.براين اساس، هدف نهايي بيوانفورماتيك اين است كه با در دست داشتن توالي دي ان آهاي يك سلول يا يك موجود زنده، تمام خصوصيات و رفتارهاي آن را پيش بيني كند.
يكي از محرك هاي اصلي براي فعاليت روزافزون در زمينه بيوانفورماتيك پروژه هاي ژنوم و پروتيوم بوده اند. پروژه هاي ژنوم، با هدف تعيين كد توالي دي ان آهاي موجودات زنده تعريف شده اند كه مهمترين و بزرگ ترين آنها پروژه ژنوم انساني است. اين پروژه كه يك برنامه بزرگ جهاني بود و دانشمنداني از سراسر جهان در آن شركت داشتند، وظيفه اش شناخت كامل دي ان آ انسان است. اين پروژه يكي از چهار پروژه عظيم جهاني است كه البته به لطف ساخت دستگاهي به نام PCR كه به اين فرآيند سرعت بخشيد، در سال ۲۰۰۲ و سه سال پيش از موعد پانزده ساله پيش بيني شده اوليه، به پايان رسيد. پايگاه هاي داده اي اينترنتي مخصوص اين كار توالي هاي به دست آمده را در اختيار پژوهشگران قرار مي دهند. اين پايگاه ها كاملاً عمومي هستند و با وارد كردن هر توالي دلخواه مي توان تمام توالي هاي مشابه به همراه مجموعه كاملي از اطلاعات مربوط به آنها را استخراج كرد. اين پايگاه هاي بيوانفورماتيك حجم زيادي از اطلاعات ژنتيكي را در خود حفظ كرده اند و در طول مدت كوتاهي كه از راه اندازيشان مي گذرد، به مهمترين ابزار پژوهشي در زيست شناسي مولكولي مبدل گشته اند.
سرعت رشد اطلاعات موجود در پايگاه هاي داده اي به صورت نمايي رشد مي يابد. به طوري كه براي مثال در پايگاه Gen Bank هر ۱۴ ماه حجم اطلاعات دو برابر مي شود. به طور مشابه براي پروتئين هم پروژه پروتيوم تعريف شده است كه البته در اينجا حجم كار به طرز بسيار وحشتناكي بالاتر است. در عين حال روش هاي خوبي مثل روش هاي به كار رفته در پروژه ژنوم در دست نيست ضمن اينكه بسياري از پروتئين ها و آنزيم ها، ناشناخته مانده اند. هدف اين پروژه ها تعيين توالي پروتئين ها و شكل ساختاري سه بعدي آنها است. به خصوص اين آخري كه نقش اساسي در عملكردهاي پروتئين ها دارد. اگر پروژه ژنوم طي يك فرآيند ۱۲ ساله به پايان رسيد ما با توجه به حجم كار پروژه پروتيوم، به نظر مي رسد كه حدود يك قرن براي به پايان رساندن اين پروژه كه با همكاري اكثر مراكز پژوهشي جهان در حال انجام است، لازم باشد.
زمينه هاي مهم بيوانفورماتيك
يك- تحليل توالي هاي ژنوم
هدف اوليه بيوانفورماتيك طراحي روش هاي استخراج، نگهداري، پردازش و تحليل تعداد بسيار زيادي از توالي ها بود. رسيدن به اين هدف، براي محققان علوم زيستي دستاورد عظيمي به شمار مي رود. به طور كلي طي چند سال اخير، كاوش در اين پايگاه هاي داده اي براي پژوهشگران زيست شناسي مولكولي به يك فعاليت روزمره و نياز حياتي مبدل شده است. براي مثال فرض كنيد كه توالي قسمتي از يك دي ان آ در آزمايشگاه به دست آمده است.
نخستين سئوالي كه به ذهن مي رسد اين است كه آيا اين توالي در برگيرنده يك ژن هست يا نه؟ در صورت مثبت بودن جواب، اين ژن در كجاي زنجيره دي ان آ اصلي قرار دارد و نهايتاً آنزيمي را كه كد مي كند چه نقشي در سلول يا در فرآيندهاي حياتي ايفا مي كند؟ در غياب بيوانفورماتيك و ابزارهاي آن، ماه ها وقت لازم است تا يك تيم تحقيقاتي به حدس هاي اوليه اي درباره پاسخ سئوالات فوق برسد. در حالي كه تنها با يك كامپيوتر شخصي متصل به اين پايگاه هاي داده اي ظرف چند دقيقه مي توان به جواب قطعي يا حدس هايي محكم رسيد.
سرعت بالاي روش هاي تعيين توالي با روش هاي كامپيوتري و مدل هاي رياضي در طراحي تراشه هاي دي ان آ به دست آمده اند. دستگاه هاي فوق پيشرفته مجهز به تراشه هاي دي ان آ قادر هستند ضمن تعيين توالي همزمان هزاران قطعه نوكلئوتيدي آنها را به طور خودكار در پايگاه هاي داده اي به ثبت برساند.
دو- پيش بيني ساختار سه بعدي (ساختار سوم و چهارم) پروتئين
كاركرد مولكول هاي عظيم پروتئين به شدت به شكل فضايي و ساختار سه بعدي آنها بستگي دارد. از طرفي همان گونه كه ديديم ژن ها نيز از طريق عملكرد پروتئين هايي كه مي سازند، نقش خود را اعمال مي كنند. بنابراين شناخت كامل ماهيت و وظيفه ژن ها، منوط به دانستن اطلاعات كافي درباره پروتئين ها است. ولي پروژه هاي پروتيوم با وجود اين اهميت حياتي، به كندي پيش مي روند.
دلايل اين كندي پيشرفت، هزينه هاي زياد و كندي روند تعيين توالي پروتئين ها و مشكل بودن تعيين ساختار سه بعدي آنها در آزمايشگاه است. با توجه به سرعت بالاي روند كار در پروژه هاي ژنوم، حل مسائل پروتئيني مهم ترين چالش حال حاضر بيوانفورماتيك به حساب مي آيد.
دو اصل اساسي براي تعيين ساختار سه بعدي پروتئين از روي توالي آن وجود دارد كه هر كدام روش جداگانه اي را براي حل مسئله ساختار پيشنهاد مي كنند:
* پروتئين هايي كه توالي نسبتاً مشابهي دارند، شكل فضايي شبيه به هم پيدا مي كنند: جست وجو براي يافتن توالي هاي مشابه.
*شكل فضايي مولكول به نحوي است كه به حداقل انرژي برسد: استفاده از قوانين شيمي، فيزيك و ترموديناميك.
سه- تحليل كاركردي در سطح ژنوم
ابزارهاي تحليل كلان داده هاي زيستي، روش كار پژوهش هاي مهندسي ژنتيك، داروسازي و زيست شناسي را دگرگون كرده اند. فناوري جديد بيوانفورماتيكي امكانات جديد و بسيار قوي را فراهم ساخته است؛ مثل بررسي همزمان ميزان فعاليت هزاران ژن در سلول، تحليل نحوه تعامل تعداد زيادي پروتئين و تحليل خصوصيات هزاران سلول جهش يافته در آن واحد. اين مسائل با به كارگيري روش هاي آماري پيشرفته حل شده اند. دانش مربوط به اين بخش تحت عنوان «ژنوم شناسي كاركردي» به يكي از فعال ترين زمينه هاي تحقيقي در بيوانفورماتيك مبدل شده است.
از دستاوردهاي مهم در اين زمينه مي توان به پيش بيني نقش و كاركرد ژن ها در سلول بدون نياز به تحليل داده هاي پروتئيني اشاره كرد.
چهار- ايجاد و مديريت پايگاه هاي داده اي
صرف نظر از نوع داده هاي توليد شده در زيست شناسي مولكولي و نحوه تحليل و تفسير آنها، بايد اين داده ها را از طريق پايگاه هايي در اختيار پژوهشگران قرار داد. اما نحوه اين ارائه هم مشكلات خاص خود را پيش رو دارد؛ مثل نحوه حصول اطمينان از درستي داده هاي ثبت شده و چگونگي نمايش مفيد داده ها براي كاربران. از اين جهت اداره كنندگان پايگاه هاي بزرگ بيوانفورماتيكي، چالش هايي بيش از يك مهندس پيش رو دارند.
پنج- مدل سازي رياضي فرآيندهاي حيات
استفاده كنندگان ابزارها و داده هاي بيوانفورماتيكي محدود به متخصصان زيست شناسي مولكولي نمي شود. گروهي كه اخيراً به اهميت بيوانفورماتيك پي برده اند، فيزيولوژيست ها هستند. آنها با استفاده از حجم عظيم داده هاي ژنومي و پروتيومي در تلاشند تا راه شبيه سازي فرآيندهاي بيوشيميايي سلول هاي زنده را هموار سازند. تلاش محققان اين است كه فرآيندهاي خاص سلولي را شبيه سازي كرده و با يكپارچه سازي آنها به يك سلول كامل برسند كه در اين صورت يكي از هدف هاي مهم بيوانفورماتيك علوم زيستي محقق خواهد شد؛ يعني درك كامل ساز و كار ارگانيسم هاي زنده در سطح مولكولي.
در خاتمه بايد يادآور شد كه اهميت بيوانفورماتيك تنها در سرعت بخشيدن به كارهاي آزمايشگاهي نيست بلكه گسترش اين شاخه علمي و طرح و پاسخگويي به سئوالات جديد افق هاي نويني را پيش روي زيست شناسان گشوده است.

همايش ها
بيست و دومين همايش آموزش
از راه دور (ICDE ۲۰۰۶)
۱. تاريخ برگزاري: ۶-۳ سپتامبر ۲۰۰۶
۲. مكان برگزاري: برزيل/ ريودوژانيرو
۳. پست الكترونيكي: icde22@abed.ogr.br
۴. صفحه الكترونيكي: http://www.icde22.org.br
۵. مسئولين برگزاري: انجمن بين المللي آموزش از راه دور برزيل (ABED)
۶. نيم نگاه: آموزش از راه دور، يكي از شيوه هاي آموزشي است كه در چند سال اخير به منظور فراهم كردن زمينه مناسب براي تحصيل همه افراد، به ويژه آنهايي كه به دلايلي نمي توانند از آموزش هاي حضوري استفاده كنند، ايجاد شده و مورد توجه قرار گرفته است. در اين نشست، پژوهشگران به بررسي نكاتي چون: الف) ارزيابي آموزش از راه دور و قابليت هاي آموزش به شيوه ICT با محور پيشرفت ها و نيازهاي جهاني، بررسي ظرفيت ها و ساختارهاي آموزشي آموزش از راه دور، آموزش بلندمدت و امكانات و نيازها، همكاري ها و مساعدت هاي بين المللي. ب) ارتقاي  سطح كيفي آموزش با محور بررسي نكاتي چون ارتقاي سطح توانايي ها با استفاده از آموزگاران و اساتيد برتر، انتخاب شيوه هاي برتر آموزشي و ارزيابي دائمي نتايج، آموزش با استفاده از شيوه هاي صحيح و ارائه اطلاعات و برقراري ارتباط بين اساتيد و دانشجويان و دانشجويان با يكديگر، توجه به ميزان فراگيري دانشجويان، تكنولوژي آموزشي و استفاده از اين علم در ارائه اطلاعات و آموزش ها و... برگزار مي شود. همايش با كارگاه آموزشي و نمايشگاهي از دستاوردهاي برتر آموزشي- علمي همراه است.
هشتمين همايش بين المللي الگوها، ارزيابي و روش هاي پيش بيني و پيشگيري از آلودگي منابع آبي
۱. تاريخ برگزاري: ۶-۴ سپتامبر ۲۰۰۶
۲. مكان برگزاري: ايتاليا/ بلونيا
۳. پست الكترونيكي: chartlett@wessex.ac.uk
۴. صفحه الكترونيكي:
http://www.wessex.ac.uk/conferences/2006/water06/index.html
۵. مسئولين برگزاري: دانشگاه كلمبيا (پرتغال)، WIT، مؤسسه تكنولوژي ويسكس انگليس، دانشگاه سلطنتي سائوپائولوي برزيل، دانشگاه مسينا ايتاليا، دانشگاه توكاي ژاپن و... .
۶. نيم نگاه: افزايش جمعيت، استفاده نادرست از منابع آبي، آلودگي هاي زيست محيطي، آلوده شدن منابع آب توسط انسان و حيوانات، خشكسالي و بسياري عوامل ديگر، مهم ترين دلايل آلودگي منابع آبي و در نتيجه، آلوده شدن مزارع زير كشت انواع محصولات و در نهايت، بيماري انسان و حيوانات است. اين نشست با هدف بررسي نكاتي چون آب هاي زيرزميني و آلودگي هاي زيست محيطي، دفع فاضلاب ها و پس آب ها به شيوه صحيح، استفاده مجدد از آب با حفظ كيفيت منابع آبي، مديريت و جلوگيري از آلودگي رودخانه ها و آبگيرها، حفاظت از شهرهاي ساحلي و درياها و حفظ مناطق ساحلي و درياها از گزند آلودگي، اثرات مخرب فاضلاب كارخانه ها روي منابع آبي، كشاورزي و آلودگي منابع آبي، نفت و آلودگي آب ها، الگوهاي فيزيكي و محاسبات رياضي براي ممانعت از آلودگي منابع آبي، الگوهاي آزمايشگاهي و زيست محيطي براي جلوگيري از آلودگي منابع آبي، مطالعات جديد درباره شيوه هاي بهسازي مصرف منابع آبي، بحران سلامت در جوامع، بررسي مشكلات اقتصادي و اجتماعي ناشي از آلودگي منابع آبي، مديريت محيط زيست و تجزيه و تحليل و تصميم گيري در شرايط بحراني و... برگزار مي شود.
ششمين همايش بين المللي تمهيدات لازم براي حفظ سلامت اجتماع
۱. تاريخ برگزاري: ۲۲-۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶
۲. مكان برگزاري: كانادا/ تورنتو
۳. پست الكترونيك: Carolyn.farrell@utoronto.ca
۴. صفحه الكترونيكي:
http://www.healthcarepriorities.org
۵. نيم نگاه: حفظ سلامتي، نه تنها به عهده تك تك افراد جامعه است بلكه دولت ها نيز نقش مهمي در حفظ سلامت افراد جامعه دارند. اين همايش با هدف بحث و تبادل نظر درباره ۵ موضوع اصلي با عناوين ۱. روش ها، تجهيزات و انتقال و تبادل معلومات در سطح بين المللي با توجه به اولويت ها ۲. مشخص كردن اولويت ها براي برنامه ها، اهداف و تكنولوژي امروز ۳. تعيين اولويت ها در سطح جامعه و ميان عموم مردم و در سازمان ها و نهادهاي مسئول ۴. ارزيابي اولويت ها و نحوه اجراي آنها و ۵. تعيين اولويت ها و برنامه ريزي به منظور جلوگيري از تداخل عمل بين اجراي اولويت هاي بزرگ و كوچك برگزار مي شود.
پژوهشگران در هر يك از اين ۵ محور اصلي به بررسي نكاتي چون شناخت شاخص ها؛ شيوه اي جهت تسريع دستيابي به موفقيت، موفقيت در گرو تبادل نظر و انتقال معلومات ميان فعالان عرصه بهداشت و سلامت، اولويت ها و ارتباط بين ابتكارها و هزينه ها و كيفيت، آزمايش تأثير مصرف داروهاي جديد و شيوه هاي درمان، بيوتكنولوژي و جايگاه آن در حفظ سلامت اجتماع، تعيين و شناخت اولويت ها؛ شيوه اي موفق در كشورهاي پيشرفته، كشورهاي توسعه يافته چگونه الگوبرداري كرده و به موفقيت هاي لازم دست مي يابند، ارزيابي علل شكست برنامه ها و تغيير در نحوه اجراي برنامه ها، برنامه هاي درماني و پيشگيري از بروز بيماري ها و... مي پردازند.
مهتاب خسرو شاهي

هوافضا
002733.jpg
002736.jpg
موشك بالستيك پريثوي هند
هند يكي از جديد ترين موشكهايش را آزمايش كرد. اين موشك كه توانايي حمل انواع كلاهكهاي اتمي و غيراتمي را دارد از دسته موشكهاي كوتاه برد است كه با سوخت مايع كار مي كند. آزمايش در روز يكشنبه ساعت يك و چهل دقيقه بعدازظهر در حومه شهر چانديپور انجام شد.
وزارت دفاع هند نام پريثوي را براي اين موشك بالستيك انتخاب كرده است. پريثوي ۹ متر طول و ۱/۱ متر قطر دارد و وزنش معادل چهار هزار كيلوگرم (چهار تن) و برد مؤثر آن ۱۵۰ كيلومتر است. به گفته مسئولان وزارت دفاع هند، تحقيقات ساخت آن از سال ۱۹۸۳ ميلادي آغاز شده و هم اكنون پريثوي قابليت هاي بسيار خوبي نظير توانايي پرتاب از سامانه هاي زمين پايه سيار دارد و به راحتي مي توان آن را به هر نقطه اي براي پرتاب انتقال داد و براي آماده شدن پرتاب تنها ۲ ساعت وقت لازم دارد. از تمامي مسائل مهم تر، دقت بسيار بالاي آن است.
ژاپن و خريد يك ميليارد دلار
تجهيزات ضد موشكي
ژاپن براي تجهيز سيستم هاي راداري آميگيس خود ۹ موشك اس ام ۳ (نوعي ضد موشك پيشرفته) از آمريكا خريداري مي كند كه در حدود نيم ميليون دلار ارزش اين موشكها است. علاوه بر استفاده از آنها در سايتهاي محافظت راداري، قرار است ۶ فروند از آنها را به ناوهاي جنگي خود منتقل كند. به گفته مسئولان ژاپني تجهيز ناوهاي جنگي براي مقابله با تهديدات احتمالي از طرف كره شمالي انجام مي شود.
ضد موشكهاي SM3 از پيشرفته ترين موشكهاي حال حاضر دنيا هستند كه توانايي رهگيري بسيار خوبي دارند. مسئولان وزارت دفاع ژاپن مي گويند در صورت موافقت آمريكاييها، ما يك ميليارد دلار ضد موشك از آمريكا خواهيم خريد.
اين موشك ها ۵۰۰ كيلومتر برد دارند و براي رهگيري موشكهايي كه به خاك ژاپن هجوم مي آورند به راحتي و در گستره ديد ۵۰۰ كيلومتري قادر به منهدم ساختن آنها خواهند بود.
هر سيستم موشكهاي استاندارد ۳ (كه با مشخصه SM3 شناخته مي شوند) بيشتر از ۳ ميليون دلار ارزش دارد. عملكرد اين نوع موشكها در چهار مرحله انجام مي شود. مرحله اول و دوم كه مراحل پرتاب و شناسايي محدود مسير حركت است و در مراحل بعدي با استفاده ازسيستم موقعيت ياب جهاني (GPS) اشتباهات خود را در مسير تصحيح كرده و با موشك مهاجم برخورد خواهد كرد. البته علاوه بر سيستم موقعيت ياب جهاني، حسگرهاي مادون قرمز حرارتي نيز موشك را در هدفيابي كمك مي كنند.
كره شمالي گستره موشكي وسيعي دارد
در چند دهه اخير كشور كره شمالي تلاشهاي بسياري در ساخت موشكهاي بالستيك كرده و اين مسأله موجب نگراني كشورهاي همسايه اش به ويژه كره جنوبي شده است. طبق يك گزارش كامل كه وزارت اطلاعات آمريكا در سال ۱۹۹۸ از وضعيت موشكي كره شمالي ارائه داد (اين گزارش به صورت كامل در وب سايت FAS آمده است)، نگراني هاي خود را نسبت به اين تلاشها ابراز داشت. در گزارش آمده است كه كره شمالي در حال تحقيقات گسترده بر روي موشك تائپودونگ- ۲ است كه اين موشك با برد بالايي كه دارد مي تواند قسمتهايي از آلاسكا و حتي نواحي غربي جزاير هاوايي را هدف بگيرد.
در همان گزارش آمده كه كره شمالي در حال ساخت يك نوع موشك بالستيك است كه برد آن براي دستيابي به اوكيناوا، گوام و آلاسكا است.
ژنرال برول بل فرمانده نيروهاي نظامي آمريكا در كره جنوبي مي گويد: كره شمالي در هر هفته چندين آزمايش موشكي انجام مي دهد و اين مسأله براي آمريكا خوشايند نيست. در سال ۱۹۹۸ كره شمالي در هنگام آزمايش موشك تائپو دونگ- ۱ بدون اجازه از مقامهاي ژاپني، از جو آن كشور استفاده كرد تا موشك به نقطه مورد نظر در اقيانوس آرام برسد. به همين دليل از آن پس كشور ژاپن با انعقاد قراردادهاي زيادي در زمينه موشكي با آمريكا به دنبال راهي براي مقابله با تهديدات احتمالي كره شمالي است.
مسيح مولانا

تعليم و تربيت-۲
بخش چهل و دوم
۲- علم توأم با عمل: بر توأم بودن علم با عمل تأكيد فراوان داشتند و آن دو را بدون يكديگر موجب فساد مي دانستند. علي(ع) به نقل از پيامبر(ص) مي فرمايد كه علما و دانشمندان از دو دسته تشكيل مي شوند:
يك دسته كه علم و آگاهي خود را به كار گرفته و بر طبق آن عمل مي كنند. اين گونه دانشمندان در روز قيامت از عواقب سوء مصون هستند.
دسته ديگر كه بر طبق علم خود عمل نمي كنند. اين گروه از علما دچار هلاك و نابودي شده و به گونه اي در روز قيامت محشور مي شوند كه دوزخيان هم از بوي بد و تعفن وجود اين گونه دانشمندان فاقد عمل رنج و آزار مي بينند.
در ميان اهل دوزخ، آن كه بيش از همه و سخت تر از ديگران احساس تأسف و ندامت مي نمايد، كسي است كه شخص ديگر و بنده خدايي را به سوي خدا دعوت كند و دعوت او نيز مؤثر افتد و آن شخص در صراط مستقيم قرار گيرد و به راه و رسم دين و آيين  پايبند گردد و سرانجام خدايش او را وارد بهشت سازد، ولي راهبر و راهنمايي او را به خاطر فقدان عمل و هواپرستي و دورپروازي در آرزوها و تمايلات، وارد دوزخ سازند. زيرا پيروي از تمايلات و روح هواپرستي، مانع وصول انسان به حق و واقعيت است و آرزوهاي دور و دراز، آخرت و معنويت انسان را به دست فراموشي مي سپارد.(۱)
۳- ملايمت و نرمش: پيامبر اسلام(ص) فرمود: «معلم و آموزگار باشيد، ولي در تعليم خود سخت گير نباشيد و مسئله تعليم را بر مردم ناهموار نسازيد.» فرمود: «نسبت به كسي كه به وي علم مي آموزيد و يا از او علم فرامي گيريد، نرم و ملايم باشيد.»
۴- فروتني: كه قبلاً در اين باره سيره آن حضرت را مطالعه كرديم.
۵- انتخاب صبح براي تعليم و تعلم: مي فرمود: «ساعات بامدادان، لحظات مبارك و پربركتي است.» در جاي ديگر فرمود: «در لحظات صبحگاهي، جوياي دانش باشيد، زيرا من از پروردگار خويش درخواست نمودم كه براي امت و پيروان من لحظات خير و بركت را در صبحگاهان تعيين فرمايد.»
۶- سؤال و پرسش: به پيروي از قرآن كريم كه مي فرمايد:« فاسئلو اهل الذكر ان كنتم لاتعلمون»(۲) به سؤال و پرسش توصيه نموده مي فرمودند:« علم گنجينه هايي است كه كليد آن پرسش است. بپرسيد تا خدا بر شما رحمت آرد. كه خدا در كار علم چهار كس را پاداش مي دهد، پرسنده و آموزگار و شنونده و كسي كه دوستدار ايشان  است.»
« انما شفاء الغي السئوال ».« علاج ناداني سؤال است. »
فرمود:« حسن السئوال نصف العلم.»
۷- پرهيز از مجادله: روزي پيامبر اكرم(ص) بر جمعي وارد شدند، در حالي كه آنها راجع به يكي از مسائل ديني سرگرم بحث و مجادله و ستيزه گري بودند... رسول خدا(ص) با مشاهده آن وضع، چنان خشمگين شدند كه شدت غضب آن حضرت براي آنان بي سابقه بود: فرمودند:« ملت هايي پيش از شما به علت جدال و ستيزه جويي، گرفتار انحطاط و نابودي شدند، از ستيزه جويي دست برداريد، زيرا يك فرد با ايمان با كسي به جدال و ستيزه برنمي خيزد. ستيزه جويي نكنيد، چون ستيزه جو سخت زيانكار است، جدال را كنار بگذاريد، زيرا من در روز قيامت از ستيزه گر شفاعت و وساطت نمي كنم.
از مراء و مجادله دست برداريد، زيرا اولين كاري كه پروردگارم پس از منع بت پرستي، مرا از آن نهي فرمود، ستيزه جويي با مردم است. »
فرمود: سه گروه از مردم به هنگام ملاقات با پروردگار، مي توانند از هر دري كه دلخواه آنهاست وارد بهشت گردند:
۱- كساني كه داراي اخلاق نيكو و رفتاري پسنديده باشند.
۲- مردمي كه در خفاء و آشكارا بيم خدا را در دل بدارند.
۳- افرادي كه از جدال و ستيزه جويي خودداري مي كنند، ولو آن كه بر حق باشند.
۱- اصول كافي، ۱/۵۵.
۲- نحل، ۴۳.

خبر
استاد ايراني برنده جايزه ويژه آكادمي
چشم پزشكي آمريكا شد
گروه علمي فرهنگي - دكتر حميد احمديه، استاد چشم پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي موفق به دريافت جايزه ويژه آكادمي چشم پزشكي آمريكا در سال ۲۰۰۶ شد.
استاد احمديه كه علاوه بر تدريس در گروه چشم دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي، عضو شوراي عالي مركز تحقيقات چشم دانشگاه نيز هست، جراح و فوق تخصص شبكيه بوده و مقالات و تأليفات متعددي در زمينه چشم پزشكي دارد.
جايزه ويژه آكادمي چشم پزشكي آمريكا (Achievement Award) هرسال به چشم پزشكاني كه بيشترين تلاش را در توليد علم و ارائه مقالات در زمينه تازه ترين تحقيقات چشم پزشكي داشته اند اهدا مي شود.
دكتر مسعود سهيليان يكي ديگر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در سال ۲۰۰۴ موفق به كسب اين جايزه شده بود.

دانش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   شهر تماشا   |  
|  سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |