پنجشنبه ۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۶ - Jun 22, 2006
آغاز پانزدهمين سفر استاني هيأت دولت
احمدي نژاد: با رعايت انصاف انتقاد كنيد
002844.jpg
002832.jpg
گروه سياسي _ محمود احمدي نژاد ظهر ديروز پانزدهمين سفر استاني خود را با ورود به فرودگاه همدان آغاز كرد.
رئيس جمهوري كه در بدو ورود مورد استقبال نماينده ولي فقيه و استاندار همدان قرار گرفت، سفرهاي استاني دولت را حركتي در راستاي توسعه عدالت دانست.
وي در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين كه وظيفه دولت خدمت به آحاد مردم است،خاطرنشان كرد: دولت متعلق به همه بخشها است و سفر دولت به مناطق مختلف كشور باعث مي شود تا دولت به طور مستقيم در جريان تصميم گيري هاي خود قرار بگيرد.
احمدي نژاد، افزود: بي شك اگر بخواهيم به تصميماتي كه در تهران اتخاذ مي شود بسنده كنيم، به طور مستقيم نمي توانيم در جريان تصميمات واقع شويم ولي با سفر و حضور مستقيم در مناطق مختلف مي توانيم از نتايج تصميمات خود آگاه شده و آنرا به طور شفاف اصلاح نماييم.
رئيس جمهوري، سپس براي سخنراني در جمع مردم همدان در حالي كه در طول مسير مورد استقبال گرم مردم قرار گرفته بود راهي استاديوم قدس همدان شد.
عدالت و انصاف را رعايت كنند
رئيس جمهور برخي ها را باپخش اخبار غيرواقعي به دنبال اين دانست كه نا آرامي را به فضاي اقتصادي كشور القا كنند و تاكيد كرد: بورس اقتصادي و بازار ما فعال است و ما هيچ شرايط غير عادي را در اقتصاد كشور نداريم.
وي با بيان اينكه امروز ايران داعيه برتري و تسلط بر هيچ قوم و ملتي را ندارد گفت: ملت ما در مقابل زورگويي ساكت نخواهد نشست و از مواضع حق خود نيز عقب نشيني نمي كند.
رئيس جمهوري يكي از مضامين عدالت خواهي را استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي دانست و با بيان اينكه دولت هاي مدعي عدالت نمي توانند فراقانوني عمل كنند، اظهار داشت: ملت ايران خواهان استفاده از حق مسلم خود است و در اين راه ما اهل گفتگو، صلح و آرامش هستيم و بر اساس حقوق مسلم خود آمادگي مذاكره با همه را داريم.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل داخلي كشور و تاكيد بر اينكه دولت به عهد خود با ملت وفادار خواهد ماند اظهار داشت: عدالت به اين معناست كه اگر كساني در گذشته فرصت ها را از ديگران سلب كرده اند در دولت عدالت به جاي اينكه طلبكار باشند بايد به پاي ميز محاكمه بيايند و در مقابل رفتار خود پاسخگو باشند. در حاليكه سخنان احمدي نژاد با شعار احمدي احمدي حمايتت مي كنيم مواجه شده بود رئيس جمهوري گفت: بعضي ها توقع دارند اين دولت نيز در فرهنگ، سياست داخلي و سياست خارجي همانند آنان فكر كند، تصميم بگيرد و عمل كند و انتظار دارند همان تئوري هايي كه چندين سال در اين كشور اجرا كردند توسط اين دولت نيز اجرا شود اما ما مي گوييم اگر قرار بود چنين باشد پس چه نيازي بود كه مردم اين دولت را انتخاب كنند. وي ادامه داد: برخي ها هر حركت دولت حتي حضور دولت مردان در بين مردم را به بهانه هاي گوناگون زير سئوال مي برند ولي ما مي گوييم آزادي است و هر گونه كه مي خواهيد انتقاد كنيد اما حداقل عدالت و انصاف را رعايت كنيد چون اين به نفع همه است.
وي با اشاره به مشكل بيكاري اظهار داشت: متاسفانه امروز بيش از سه ميليون نفر از جوانان، فاقد فرصت مناسب براي دستيابي به يك كار شرافتمندانه هستند به همين جهت دولت براي ايجاد اشتغال، سرعت دادن به فعاليت هاي عمراني، ساماندهي و سهميه بندي تسهيلات بانكي براي هر استان و شهرستان را در دستور كار قرار داده است.
رئيس شوراي عالي اقتصاد به مشكل گراني اشاره كرد و با بيان اينكه اوايل سال جاري شاهد جهش در قيمت برخي اقلام خاص مانند لبنيات و حبوبات بوده ايم افزود: شركت هاي دولتي كه قيمت اين اقلام را گران كرده اند بايد هرچه سريعتر آنها را به قيمت قبلي بازگردانند.
رئيس شورايعالي امنيت ملي عده اي را علاقمند به اين دانست كه با توليد خبرهاي غيرواقعي، تحريك و ايجاد فضاي كاذب گراني غير واقعي را در كشور دامن بزنند و گفت: حتي وقتي اخبار دروغ تكذيب مي شود به بهانه هاي ديگر خبرشان را تكرار مي كنند در حاليكه ما هيچ شرايط غير عادي در اقتصاد نداريم بلكه شرايط آرام، رو به بهبود و اصلاح است. وي بورس اقتصادي و بازار كشور را فعال دانست و ادامه داد: سياست هاي دولت در جهت حمايت از توليد، سرمايه گذاري و اجراي عدالت بسيار شفاف است به همين جهت از مردم مي خواهم هوشيارانه شرايط را زير نظر داشته باشند چرا كه بعضي ها به دنبال اين هستند تا با پخش اخبار غير واقعي ناآرامي را به فضاي اقتصادي كشور القا كنند.
شرايط مهيا شود
رئيس جمهور تنها راه اصلاح امور عالم را بازگشت به راه بندگي خدا دانست و تأكيد كرد: اگر قدرت هاي زورگو دعوت به راه بندگي خدا را نپذيرند، سقوط قطعي و مذلت در انتظارشان خواهد بود. محمود احمدي نژاد عصر ديروز در دومين ديدار مردمي خود در اين استان، در اجتماع مردم رزن كه در استاديوم سرداران شهيد اين شهر گرد هم آمده بودند، مردم رزن را مومن، انقلابي، سختكوش و عالم پرور توصيف كرد.
رئيس جمهور وجود فاصله طبقاتي، تبعيض، ظلم، زرادخانه هاي شيميايي و اتمي و انحصارگرايي را حاصل خروج قدرت ها از مسير تقواي الهي دانست و تصريح كرد: تنها راه اصلاح امور عالم بازگشت همه به راه بندگي خداست و ملت ايران نيز آنان را به راه بندگي خدا دعوت مي كند اگر پذيرفتند سعادت در انتظارشان است و اگر نپذيرند سقوط قطعي و مذلت در انتظارشان خواهد بود.

رئيس جمهوري در همدان:
ايران تا ۲ ماه ديگر به پيشنهادهاي ۱+ ۵ پاسخ مي دهد
سازمان كنفرانس اسلامي از برنامه هسته اي صلح آميز ايران حمايت كرد
گروه سياسي _ رئيس جمهور در آغاز سفر استاني خود در همدان اعلام كرد كه ايران اواخر مرداد ماه، نظر خود را درباره پيشنهادهاي ۱+۵ درخصوص فعاليت هسته اي ايران اعلام مي كند. سخنان محمود احمدي نژاد پس از ورود به استان همدان و درحالي كه همتاي آمريكايي او يك روز پيشتر خواهان پاسخ ايران شده بود، ابراز شد.
نظر ايران درحالي اعلام مي شود كه جورج بوش در اروپا به دنبال جلب فشار اروپا بر ايران است. روز گذشته در وين، ديدارهاي رئيس جمهور آمريكا با مقامات اروپايي آغاز شد و البته يكي از محورهاي اصلي اين گفت وگو بحث ايران بود كه با غافلگيري، بوش با درخواست متقابل اروپا براي تعطيلي زندان گوانتانامو مواجه شد. رويترز از وين گزارش داد كه ۱۲۰۰ دانشجو به اعتراض در سفر بوش به اروپا در مقابل محل ديدار تجمع كرده و به ايراد شعار پرداختند.
نمايندگان اروپا در اين ديدار عبارت بودند از خوزه مانوئل باروسو، كميسونر خارجي اين اتحاديه، خاوير سولانا مسئول سياست خارجي و صدراعظم اتريش، ولفگانگ شوسل كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را به عهده دارد.
طرف اروپايي از بوش خواست به بهانه مبارزه با تروريسم، سخت گيري هاي خود را در امر اعطاي رواديد و سرمايه گذاري مشترك  وارد نكند و به جاي آن به همكاري هاي بيشتر بيانديشد. آن چه در ذهن رئيس جمهور آمريكا بود، حلقه اي تنگ براي فشار به ايران بود اما در پايان اين گفت وگوها، درخواست هاي اروپا بيشتر از آن بود كه بوش در ذهن داشت. اين ديدار با بيانيه اي ۹  صفحه اي پايان يافت اما در اين گزارش هيچ اشاره اي به موضوع هسته اي ايران نشده است. با پاسخ قاطع رئيس جمهوري ايران مبني بر زمان ارسال جواب از سوي ايران ديگر ضرورتي براي فشار بر ايران براي پاسخگويي نيست اما آمريكا در عمل به دنبال اجماعي يك طرفه براي مقابله با ايران است. بوش در مذاكرات خود گفته كه مخالف عملكرد ديپلماسي نيست اما در همين حال نمي خواهد ايران حس كند كه ديگر فشاري در كار نيست و قصد دارد به ايران پيام دهد كه اگر پيشنهاد را نپذيرد، فشار سنگيني در پس آن خواهد بود. دفتر كميسيونر اتحاديه اروپا در خبري اعلام كرد كه در پاسخ به اين درخواست، خاوير سولانا گفته كه نمي توان ديپلماسي را با تهديد پيش برد چراكه هر دو طرف مي دانند در صورت توقف مذاكرات وضعيت به چه سمتي پيش خواهد رفت. وي در ادامه گفته كه برخلاف نظر فعلي، بايد به ايران نشان داد كه ما به طور جدي به مذاكره و راه حل ديپلماتيك فكر مي كنيم و قرار نيست ميان دو راه حل سرگردان بمانيم و در ضمن زمان را هم از دست بدهيم.
به گزارش خبرنگار ما سخنگوي وزارت خارجه ايران روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي گفت كه ادبيات بوش پذيرفتني نيست و متناسب كار ما با اروپا هم نيست. وي در واكنش به اظهارات تند جورج بوش پيش از سفر او به اروپا گفت كه نبايد افكار عمومي جهان را تحت تأثير اظهارات نادرست قرار داد و اروپا در اقدامي درست و با شناخت روحيات ايران در پيشنهاد خود اولتيماتوم زماني به ايران نداده است و حتي اگر اولتيماتومي مطرح مي شد، جمهوري اسلامي آن  را نمي پذيرفت.
رييس جمهور آمريكا شامگاه گذشته با طولاني خواندن زمان تعيين شده از سوي ايران براي پاسخ اعتراض كرد.

حمايت سازمان كنفرانس اسلامي از برنامه هسته اي صلح آميز ايران
تنها راه حل، مذاكرات بدون پيش شرط است
002835.jpg
ديپلماسي آمريكا براي تغييرايران
گروه سياسي _ نظر كارشناسي بر روي استراتژي امنيت ملي آمريكا نشان مي دهد كه اگر آمريكا بر استفاده از حمله نظامي به ايران تأكيد نمي كند اما تنها به شرطي با انرژي هسته اي ايران كنار مي آيد كه پروژه تغيير رژيم در ايران اتفاق بيافتد. سايت تحليلي اژيا تايمز در گزارشي كامل سند تازه منتشر شده استراتژي امنيت ملي آمريكا را بررسي كرده و به نكات آن اشاره كرده است. در اين سند هيچ تأكيدي بر نزديكي ديپلماتيك به ايران نيست اما در ۱۶ مورد از حمله پيشگيرانه نام برده شده و بر آن تأكيد شده است.
اين گزارش نهايت خواست آمريكا از ايران را همان موارد قبل چون بحث فلسطين، منطقه خاورميانه و حقوق بشر ذكر كرده اما در خصوص فناوري هسته اي گفته كه بهتر است رژيم ديگري در ايران بتواند هسته اي شود و حكومت فعلي نمي تواند طبق نظر آمريكا به اين موفقيت برسد. استفن هادلي، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در اين سند تأكيد كرده كه آمريكا تمام گزينه ها را امتحان مي كند تا بتواند ايران را به پذيرش سياست هاي هسته اي آمريكا راضي كند. دولت فعلي آمريكا به ايران اجازه هسته اي شدن نمي دهد مگر تغييرات اساسي در ايران رخ دهد. استفاده از نيروي نظامي در دستور كار نيست اما تمام منابع مالي در اختيار دستگاههايي است كه پروژه تغيير سيستم سياسي در ايران را بتوانند پي گيري كنند.
گروه سياسي _ نشست وزراي خارجه ۵۷ كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي روز گذشته در باكو به كار خود پايان داد و در بيانيه  پاياني تأكيد شد كه مذاكرات هسته اي با ايران تنها راه حل است و بايد مذاكرات بدون پيش شرط و در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي باشد. در اين بيانيه كه در ۳۱ بند تنظيم شده، همچنين از اقدام دبيرخانه سازمان براي تأسيس نهادي در مقابله با اسلام ستيزي تقدير شده است. سايت رسمي سازمان كنفرانس اسلامي مشروح اين بيانيه را منتشر كرده است.
هيأت ايراني حاضر در اين اجلاس دو روز پرفشار و پركار در ديپلماسي را پشت سر گذاشت. منوچهر متكي در رايزني هاي مكرر خود توانست حمايت ويژه وزراي خارجه حاضر در اجلاس را كسب كند و در كنار آن رايزني هاي فشرده  اي را با همتايان بحريني، افغاني، پاكستاني و فيليپيني خود داشته باشد. پس از اين دور از مذاكرات وزير خارجه ايران راهي رم، پايتخت ايتاليا مي شود تا با همتاي ايتاليايي خود ديداري حساس داشته باشد چراكه ايتاليا هم نزديك ترين شريك تجاري ايران در اروپا است و علاوه بر آن، دولت تازه تأسيس رومانوپرودي مخالف سياست هاي خصمانه كاخ سفيد است و ازهمين رو به  تازگي وزير خارجه ايتاليا با همتاي آمريكايي خود نيز ديدار كرده است. مقامات آمريكايي پيش از اين ديدار اعلام كردند كه ايتاليا موافق اقدامات آمريكا در پرونده هسته اي ايران است اما ماسيمو دالما، وزير خارجه ايتاليا به اين خبر واكنشي نشان نداده است و پس از ديدار با متكي، احتمالا نتايج آن اعلام خواهد شد.
متكي روز گذشته پس از اين اجلاس راهي ايتاليا شد و براساس خبري كه وزارت خارجه آلمان منتشر كرده، پس از اين سفر در برلين با فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان ديدار و گفت وگو خواهد داشت. اين ديدار روز شنبه آينده انجام مي شود. پوتين، رئيس جمهور روسيه نيز كه روز گذشته در ايتاليا بود، اعلام كرد كه مواضع روسيه و اروپا بسيار به هم نزديك است. شايد از همين رو است كه وزير خارجه ايران نيز به ايتاليا مي رود تا مواضع نزديك آن دو كشور را كامل تر كند.

كوتاه از خانه ملت
رأي مخالف
گروه سياسي-  نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ۸۰ رأي موافق، ۵۰ رأي مخالف و ۵ رأي ممتنع به درخواست تعدادي از نمايندگان در خصوص انجام تحقيق و تفحص از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات رأي مثبت ندادند.همچنين فوريت الحاق موادي به قانون مجازات اسلامي در خصوص جرايم ناشي از اهانت به اقوام ايراني با ۸۵ رأي موافق، ۵۳ رأي مخالف ۹ رأي ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماينده حاضر رأي مثبت نياورد.حسن ابوترابي نائب رئيس مجلس كه رياست جلسه علني را برعهده داشت بعد از به تصويب نرسيدن اين فوريت گفت: مفاد اين طرح مورد قبول قاطع همكاران است و مي تواند با امضاي ۵۰ نماينده سريعتر در روند بررسي قرار گيرد.
واكنش به قطع ميكروفون
002838.jpg
نماينده گرمي كه قصد  دادن تذكر در جلسه علني مجلس را داشت پس از آن كه حداد عادل تذكر وي را وارد ندانست و ميكروفون وي را قطع كرد با حالت تهديدآميز به سمت هيأت رئيسه مجلس حركت كرد كه تعداد زيادي از نمايندگان با دويدن به سمت وي مانع از حضور او در جايگاه هيأت رئيسه شدند.به گزارش خبرنگار پارلماني ما،  ناصر نصيري نماينده گرمي كه روز گذشته قصد دادن تذكر به استناد ماده ۲۳ را داشت خطاب به حداد عادل گفت: چند روز قبل در اتوبان چمران در حال حركت بودم كه چندين ماشين تشريفات در حال عبور بودند... در اين هنگام تعداد زيادي از نمايندگان در مخالفت با سخنان اين نماينده شروع به گفتن كلمه ۲ كنند،يعني مخالف كه اين امر باعث شد حداد عادل از نمايندگان بخواهد نظم جلسه را رعايت كنند و خطاب به نماينده گرمي نيز بگويد اين تذكر ربطي به اداره جلسه مجلس ندارد.نماينده گرمي با عصبانيت و ناراحتي خطاب به رئيس مجلس گفت: من يك نماينده هستم كه تهديد به مرگ شده ام وظيفه شما است كه از ما حمايت كنيد.سپس حداد عادل خطاب به نصيري تأكيد كرد: اين ربطي به اداره جلسه ندارد ميكروفون ايشان را خاموش كنيد. در اين هنگام بود كه نماينده گرمي شروع به فرياد كشيدن كرد و به صورت تهديدآميز به سمت هيأت رئيسه حركت كرد كه ۱۰ تا ۱۵ نفر از نمايندگان نصيري را به آرامش دعوت كردند.بعد از مدتي حداد عادل خطاب به وي گفت: شما موضوع خود را جداگانه به من بفرماييد تا من رسيدگي كنم از شما مي خواهم آرام باشيد و نظم جلسه را رعايت كنيد.
اشتباه در شمارش امضا
علي عسگري نماينده مشهد با توجه به اشتباه پيش آمده در شمارش امضا بيانيه اي در تشكر از وزير رفاه گفت: منشي ها در شمارش امضاها دقت كنند تا اين قبيل اشتباهات باعث ترديد در تهيه بيانيه ها نشود.
تذكر به عدم قرائت گزارش
حسن سليماني،  نماينده كنگاور نسبت به عدم گزارش مذاكرات وي با رئيس ديوان محاسبات توسط كميسيون برنامه و بودجه تذكر داد و گفت: با ارائه گزارش و رفع شبهات اجازه ندهيم تا مطبوعات با آبروي دستگاه نظارتي مجلس بازي كند.
اعتراض به عدم اعلام وصول طرح استيضاح
نماينده گرمي با بيان اينكه نزديك دو هفته است كه بيش از ۵۰ نفر از نمايندگان طرح استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد را امضا كرده اند اما هيأت رئيسه از اعلام وصول آن خودداري مي كند تذكر آيين نامه اي داد.
سئوال ۶ نماينده مجلس از ۳ وزير كابينه
در پايان جلسه علني ديروز مجلس، سئوال ۶ نماينده مجلس از ۳ وزير كابينه اعلام وصول شد.سئوال اكبر اعلمي نماينده تبريز از وزير آموزش و پرورش در خصوص مبناي عزل و نصب هاي سياسي، جناحي و انتصاب مديران ناكارآمد، سئوال موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد از وزير نفت در خصوص علت عدم اجراي قانون اساسي و قانون بودجه ساليانه در توزيع اعتبارات و امكانات و نظارت ضعيف بر عملكرد مسئولان استان خراسان، سئوال اكبر اعلمي نماينده تبريز از وزير رفاه در خصوص علت عدم اجراي قانون الزام دولت به اقدام قانوني جهت ايجاد نظام هماهنگ و فراگير در پرداخت مستمري بازنشستگان .

يادداشت
سخنان رهبري تنها نصيحت حكيمانه نبود
* محمود محمدي
سخنان مقام معظم رهبري تنها پند و نصيحت حكيمانه از جايگاه رهبر نبود بلكه سرشار از ارائه طريق، استراتژي و سياستهايي در جهت بقا و تثبيت ارزشهاي معنوي و افزايش اقتدار ايران اسلامي و حاكميت عدالت در سطح كشور بود كه اين مسائل براي كارآمدي نظام جمهوري اسلامي بسيار حائز اهميت است. به همين دليل لازم است دستگاهها ومراكز مطالعاتي و پژوهشي اين گونه رهنمودها، استراتژي ها و سياستهاي كلان را تئوريزه و كاربردي نمايند. نگاه رهبري نگاهي جامع در رابطه با اقتدار و نقش ايران در جهان امروز و تثبيت جايگاه بين المللي كشور بود لذا طبيعي است كه تثبيت اين جايگاه در درجه اول نيازمند يك انسجام و سازماندهي و مديريت قوي سياسي در كشور است كه ما بايد ابتدا در عرصه داخلي بتوانيم به انسجام،  وحدت،  همبستگي و كارآمدي دست يابيم و سپس در سطح بين الملل جايگاه متناسب با خودمان را كسب كنيم. شاخصه هاي كسب اين جايگاه در مسأله دانش و تكنولوژي، مسأله وضعيت ژئواستراتژيك جمهوري اسلامي ايران، وضعيت اقتصادي و بحث عدالت در جهت رضايت ملي از حكومت بود كه رهبر معظم انقلاب به تشريح آنها پرداختند.
ابعاد اين نگاه را در ۳ نكته مطرح مي كنم: اولين نكته به اقتدار و امنيت ملي كشور مربوط است كه مقام معظم رهبري اقتدار و امنيت ملي كشور را در چارچوب توجه بيشتر به دستاوردهاي انقلاب و سپس حركت به سمت رفع نارسايي ها ذكر كردند و اين امر طبيعي است كه ما دستاوردهاي ارزشمندي داريم، ولي كاستي ها و نارسايي هايي هم پيش رو است.دومين نكته اصلاح نظام بوركراتيكي كشور به عنوان  مسأله اي اساسي است كه رهبري اصلاحات را به مفهوم جامع و كامل مدنظر دارند يعني هم نظام بوروكراسي كشور بايد اصلاح شود و هم سرعت پاسخگويي و اجرايي كردن سياستها و نظارت بر سياستها بتواند با يك شتاب بيشتر انجام شود.
سومين نكته توليد فكر و نوآوري درون سيستم است كه رهبر در رابطه با حرف نو، فكر نو و سخن و ايده هاي نو در چارچوب اسلوبهاي ارزشي حاكم بر نظام جمهوري اسلامي ايران بسيار تأكيد كردند. بنابراين اينها عوامل بسيار مهم براي اقتدار، ثبات و امنيت ملي كشور محسوب مي شود.
در يك چنين شرايطي رهنمودهاي مقام معظم رهبري براي روشن  ساختن تلاشهاي دشمنان انقلاب براي آسيب پذيركردن نظام از طريق مأيوس كردن مردم، تبليغات و عمليات رواني، ايجاد بحران و تنش ميان اقوام متحد و يكپارچه ايران بسيار هشداردهنده بود به همين دليل رهبر راهكارهاي دقيقي ارائه دادند كه بايد مصونيتهاي لازم را در برابر اين آلودگي ها، آفتها و آسيبها ايجاد كنيم و بحث مصونيت بايد يك برنامه  كاري سياسي دولت جمهوري اسلامي باشد كه چگونه اين مصونيت ها را براي نسل جوان و فعال ما ايجاد كند.
همچنين مقام معظم رهبري در بعد روابط خارجي مسئوليت سنگيني را به عهده دستگاه ديپلماسي گذاشته و خواستند كه جايگاه بين المللي ايران تثبيت شود چرا كه سياستهايي كه دچار روزمرگي و مقطعي نگري باشد نمي  تواند تاثير لازم را بر جاي گذارد و اين گونه سياستها مانند ساختن خانه بر روي شنهاي روان است؛ لذا اگر بخواهيم بنيانهاي يك سياست، استراتژيك قوي و محكمي باشد كه بتواند جايگاه كشور را در روابط بين الملل تثبيت كند بايد در رويكرد سياست خارجي بازنگري دقيق داشته باشيم.بنابراين فكر مي كنم كه سخنان مقام معظم رهبري براي همه دستگاههاي اجرايي در سطح كلان كشور، مسئوليت سنگيني را بر دوش سه قوه گذاشته كه بتوانند اين سياستها را عملي كنند.
* عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

۸ تير انجام مي شود
ايران، موضوع اجلاس گروه هشت
مهر:  به گزارش اينترفاكس، ايگور شوالف، نماينده پوتين در اجلاس گروه هشت،  در جمع خبرنگاران درباره موضوعات مورد بحث در نشست وزراي خارجه گروه هشت در مسكو اظهار داشت: «وزراي امور خارجه درباره اين مسائل (ايران و كره شمالي) بحث و گفت وگو خواهند كرد و يك سند عدم گسترش تسليحات كشتار جمعي را نيز آماده خواهند كرد.» اجلاس گروه هشت، هشتم تيرماه در مسكو برگزار مي شود.
شوالف همچنين خاطرنشان كرد: «فكر مي كنم كه درباره امنيت انرژي و موضوع هسته اي ايران،  رهبران به تفاهم مشتركي از اين دو موضوع برسند و اين موفقيتي بس بزرگ خواهد بود.»

رييس ستاد بزرگداشت هفتم تير:
شهادت بهشتي باعث پولادين شدن انقلاب شد
مهر:رئيس ستاد بزرگداشت حادثه هفتم تير گراميداشت ياد و نام شهيد بهشتي را زمينه ساز حفظ و تقويت ارزش ها و دستاورد هاي ارزشمند انقلاب اسلامي دانست و گفت: اين شهادت ها باعث پولادين شدن انقلاب و مصمم   تر شدن ملت ايران شد و توطئه   هاي استكبار جهاني نقش بر آب شد.حجت الاسلام اسماعيل فردوسي پور گراميداشت ياد و خاطره شهيد آيت الله دكتر بهشتي (ره) و هفتاد و دو تن ازبهترين ياران انقلاب اسلامي و ياوران بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را زمينه ساز حفظ و تقويت ارزش ها و دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي دانست و افزود: بي شك، شهيدان فاجعه جانسوز هفتم تير جمعي از مقامات قضايي، نمايندگان مجلس، اعضاي كابينه و فعالان سياسي بودند كه در راس آنان شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتي قرار دارد.

سه چهره سياسي در گفتگو با همشهري تأكيد كردند:
گشوده شدن پنجره اي جديد در اصولگرايي و اصلاح طلبي
باشگاه احزاب
تفاوت سوم تير با دوم خرداد
گروه سياسي-محمدعلي فتح اللهي معاون سياسي دفتر رئيس جمهوري در گفتگويي مفصل با خبرگزاري فارس ابعاد سوم تير، روز پيروزي محمود احمدي نژاد در دور دوم انتخابات نهم رياست جمهوري را تشريح كرد. وي در خصوص علت عدم توجه شايسته به سوم تير همانند دوم خرداد گفت: سوم تير نيز مانند دوم خرداد با فضاسازي سياسي بطور مداوم، فضاي سنگين تبليغي را برجامعه تحميل كند تا در عرصه تبليغات دائم از آن بحث شود. اما سرنوشت دوم خرداد مانع از آن مي شود كه سوم تير با دستپاچگي و شتاب زدگي به قصد بهره برداري سياسي وارد بحث هاي تئوريك شده و به همان عاقبت دچار شود.
هفتمين كنگره سراسري جامعه اسلامي مهندسين امروز برگزار مي شود
هفتمين كنگره سراسري جامعه اسلامي مهندسين امروز پنج شنبه اول تيرماه با حضور اعضاي اين تشكل از سراسر كشور، همچنين مهماناني از احزاب اصولگرا و اصلاح طلب برگزار مي شود. اميري، دبير تشكيلات جامعه اسلامي مهندسين، در گفت و گو با ايسنا افزود: در اين كنگره رئيس مجلس شوراي اسلامي سخنراني مي كند و با هنر نايب رئيس مجلس و دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در يك كنفرانس مطبوعاتي به سئوالات خبرنگاران پاسخ مي دهد.
گروه سياسي- دوشنبه گذشته كارگزاران نظام جمهوري اسلامي ايران، كساني كه در گذشته و حال در قواي سه گانه كشور مسئوليت داشتند با رهبري ديدار كردند، در مورد علت اين ديدار، پيام سخنان رهبري و چگونگي اجرايي شدن آن خبرنگار همشهري با چند تن از فعالين سياسي و حزبي گفتگو كرده است كه مي خوانيد:
ملازمه اصلاح طلبي و اصولگرايي
محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس و دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در مورد علت اين ديدار گفت: اين گونه نشست ها در سالهاي گذشته نيز وجود داشته و معمولاً يك يا دو بار در سال انجام مي شده است و از نظر زمان بيشتر در ماه مبارك رمضان بوده است.
باهنر با اشاره به اين كه دعوت هايي كه شده بود جامع الاطراف و از مجلسي ها، دولتي ها و مسئولين قضايي در گذشته و حال بوده است گفت: همه دعوت شدگان آمده بودند و رهبري هم مباحث مهمي را مطرح كردند، از جمله اينكه بايد دائماً متذكر شويم كه چي هستيم و چه بايد باشيم و فرصت ها را از دست ندهيم و در جهت خدمت به مردم حركت كنيم، همچنين شرح مبسوطي در مورد ضوابط اصول گرايي داشتند و موضوع ملازم بودن اصلاح طلبي و اصولگرايي پنجره جديدي بود كه ايشان باز كردند.با هنر افزود: براساس سخنان رهبري تقسيم جناح ها به اصلاح طلب و اصول گرا امكان ندارد، اصلاح طلبان بايد اصول گرا و اصول گرايان بايد مصلح باشند و بيش از هشت مشخصه را براي اصول گرايي برشمردند كه بديع و نو بود و مي تواند در رابطه بين فعالان سياسي تأثيرگذار باشد.
مسائل سياسي داخلي علت اصلي اين ديدار بود
حميدرضا ترقي رئيس دفتر سياسي حزب مؤتلفه نيز كه در اين ديدار حضور داشته است در مورد علت برگزاري اين نشست گفت: تبيين سياسي شرايط كنوني كشور، يكي از ابتلائات جدي جريانهاي سياسي و بعضاً نخبگان سياسي كشور است كه با نگاه هاي متفاوت به مسائل كشور مي نگرند. وجود تحليل هاي متعدد و تناقض هاي موجود در آنها يكي از عواملي بود كه پس از برگزاري اين جلسه وحدت و همگرايي بيشتري بين نيروها ايجاد و باعث نگاه واقع بينانه تر به مسائل داخلي و خارجي كشور شد.
ترقي در مورد پيام اين نشست كه در سخنان رهبري نمود يافت گفت: براي بسترسازي جهت انتخابات آينده، ما نيازمند فضاي جديدي بوديم كه همه احساس وظيفه و مسئوليت كرده و نسبت به نظام احساس دين داشته باشند و خود را جدا از مجموعه نظام ندانند.
ترقي افزود: وسعت دادن دايره اصول گرايي و خارج كردن اصول گرايان از تنگ نظري ها مهمترين اقدام رهبري بود كه همه نيروهاي علاقمند به انقلاب و پيشرفت كشور را دربرمي گيرد.
مهم اين است كه افراد و جناح ها فارغ از افراط و تفريط ها به مسائل كشور نگاه كنند، رهبري نيز به همه نيروهاي سياسي جامعه و مسئولان الگو دادند كه فقط خوبي ها را نبينند و طوري نشود كه در اثر مثبت ديدن از مشكلات غفلت كنند كه بعد هم قابل جبران نباشد و يا با منفي ديدن همه امور، نعمت ها را از دست بدهيم.
پيام نشست، ايستادگي بود
ابراهيم اميني عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي نيز در مورد نشست كارگزاران نظام با رهبري گفت: اين اولين بار بود كه نشستي تحت عنوا ن كارگزاران نظام با اين سبك و سياق برگزار شد و از همه كارگزاران اعم از فعلي و سابق دعوت كردند و چهره هاي شاخص جريانات مختلف سياسي نيز عموماً در آن حضور داشتند.وي افزود: فكر مي كنم فضاي سياسي كه اكنون در آن به سر مي بريم و نيازي كه كشور به وحدت و انسجام براي برون رفت از چالش هاي بين المللي دارد علت اصلي اين ديدار بوده است، به خصوص مطالبي كه رهبري مطرح كردند از جمله عدم انحصار اصول گرايي در جهت ايجاد وحدت بين همه جناح ها بود.
اميني گفت: به نظر من پيام اصلي اين نشست، تصميمي است كه قرار است درخصوص پيشنهاد ۱+۵ اروپايي ها اعلام شود و باز هم به نظر من يكي از پيام هاي اين نشست آن است كه مسئولين نظام نسبت به مواضعي كه تاكنون درخصوص حق ايران در موضوع هسته اي داشته اند پابرجا هستند و تعليق غني سازي را خط قرمز مي دانند و حاضر به پذيرش آن نيستند.

طالباني: نمي توانيم خوبي هاي ايران را فراموش كنيم
عربستان: در صورت حمله به ايران قيمت نفت را نمي  شود كنترل كرد
ايرنا: سفير عربستان سعودي در آمريكا گفت: در صورت حمله نظامي  به جمهوري  اسلامي  ايران قيمت جهاني نفت سر به فلك خواهد كشيد. تركي الفيصل در آمريكا گفت: در صورت تبديل برخورد ديپلماتيك با پرونده هسته اي ايران به حمله نظامي، بايد منتظر دست كم سه برابر شدن قيمتهاي جهاني نفت باشيم. به اعتقاد رياض مقابله نظامي  با ايران نتيجه عكس براي حمله كنندگان در بر خواهد داشت و تمامي  كشورهاي منطقه را به جهنمي  از انفجار انبارهاي نفت و بمباران تاسيسات نفتي تبديل خواهد كرد.
002841.jpg
ايرنا: روزنامه الاتحاد روز گذشته متن مصاحبه شبكه ماهواره اي الفيحاء با جلال طالباني رئيس جمهوري عراق را درباره روابط اين كشور با همسايگانش منتشر كرد.در بخشهايي از اين مصاحبه، طالباني در پاسخ به سئوالي درباره روابط عراق با ايران گفته است: بايد به صراحت توضيح دهم كه عراق دموكرات ومستقل نيازمند برقراري روابط دوستانه با كشورهاي همجوار از جمله ايران است. وي افزود: ايران دوران جمهوري اسلامي كمك هاي بسياري به ما كرد و ما هرگز نمي توانيم كمك و مساعدت ايران به معارضان رژيم صدام را از ياد ببريم، زيرا هنگامي كه كشورهاي عربي از پذيرفتن ما امتناع كردند، ايران و سوريه از ما پشتيباني كردند. وي افزود: ما مي خواهيم بدانيم با اين موضع گيري مثبت ايران در قبال عراق، چرا اين كشور(ايران) را مانعي براي ادامه روند سياسي عراق مي دانند؟ رئيس جمهوري عراق گفت: در هر حال ما هرگز نمي توانيم خوبي هاي ايران را فراموش كنيم البته مشكلاتي وجود دارد كه غير قابل حل نيستند و مي توان با انجام مذاكره و گفت و گو آنها را حل كرد، همانگونه كه مي توان مشكلات ميان عراق با تركيه و سوريه را پشت ميز مذاكره حل كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   شهر تماشا   |  
|  سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |