پنجشنبه ۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۶ - Jun 22, 2006
ادغام دو شركت بزرگ ارتباطي دنيا
002673.jpg
گروه علمي فرهنگي - مهدي صارمي فر: روز گذشته دو شركت بزرگ ارتباطي دنيا، نوكيا و زيمنس، واحد تجهيزات رسانه اي خود را با يكديگر ادغام كردند. به اين ترتيب، بخش عمده اي از بازار تجهيزات شبكه و مخابرات جهان نصيب اين اتحاد خواهد شد. شركت آلماني زيمنس در زمينه ارتباطات ثابت و شركت فنلاندي نوكيا در زمينه ارتباطات سيار، جزو پيشگامان دنيا هستند.
در اين قرارداد، نوكيا اكثريت كرسي هاي هيات عامل را خواهد داشت، اما رياست آن مشتركاً در اختيار نوكيا و زيمنس است و سيمون بردسفورد رياست اين اتحاديه را به عهده خواهد داشت.
ارزش اين قرارداد ۶/۳۱ميليارد دلار است و به نظر مي رسد تركيب اين دو شركت موجب كاهش هزينه هاي اضافي بخش هاي RXD شده و سالانه ۵۸/۱ميليارد دلار صرفه جويي به همراه بياورد. ۸/۳۲درصد بازار جهاني گوشي موبايل در اختيار نوكياست و زيمنس هم بخش عمده اي از تجهيزات زيرساختي ارتباطات ثابت را پوشش مي دهد.بر اساس اعلام وال استريت ژورنال، تركيب نوكيا و زيمنس درآمدي ۲۰ميليارد دلاري را براي آنها به همراه خواهد داشت.

سريع ترين ترانزيستور
002670.jpg
گروه علمي فرهنگي- آي بي ام ترانزيستور جديدي توليد كرده كه صد برابر سريعتر از ترانزيستورهاي فعلي است. با استفاده از اين ترانزيستور راه براي توليد رايانه ها و شبكه هاي بسيار سريعتر هموار مي شود. ترانزيستورها اجزاي اصلي پردازنده هاي مورد استفاده در همه انواع تجهيزات رايانه اي، از ابررايانه هاي عظيم گرفته تا ام پي تري پليرهاي كوچك، محسوب مي شوند.
اين ترانزيستور از سيليكون و ژرمانيوم توليد شده و سرعت آن ۵۰۰ گيگاهرتز است. اين سرعت ۱۰۰برابر سريعتر از ترانزيستورهاي مورد استفاده در تراشه هاي رايانه اي و ۲۵۰برابر سريعتر از ترانزيستورهاي موجود در تراشه هاي تلفن هاي همراه است. البته سرعت۵۰۰ گيگاهرتز تنها در شرايط آزمايشگاهي و در دماي نزديك به صفر مطلق حاصل شده و سرعت اين ترانزيستور در دماهاي معمولي ۳۰۰گيگاهرتز است. ترانزيستور جديد آي بي ام در تراشه هاي معمولي قابل استفاده نيست و در مواردي خاص نظير شبكه هاي رايانه اي فوق سريع كاربرد خواهد داشت.

ايجاد زيرساخت هاي دومين نسل اينترنت
002664.jpg
گروه علمي فرهنگي- گروه «كنسرسيوم اينترنت ۲» ،متشكل از چند دانشگاه، مراكز تحقيقاتي و شركتهاي رايانه اي كه ابداع كننده شبكه رايانه اي بسيار سريع اينترنت ۲ هستند، قرارداد جديدي را با شركت مخابراتي لول تري (۳ Level) براي توليد و نصب زيرساخت هاي مورد نياز اين شبكه رايانه اي فوق سريع در آمريكا امضا كردند. شبكه «اينترنت ۲» كه در واقع دومين نسل اينترنت محسوب مي شود، اطلاعات را با سرعت ۸۰۰ گيگابيت در ثانيه جابه جا خواهد كرد كه اين مقدار ده ها برابر بيشتر از سريع ترين اتصالات اينترنتي معمولي فعلي است.
طبق قرارداد كنسرسيوم اينترنت ۲ با لول تري، اين شركت تجهيزات لازم براي ايجاد يك شبكه رايانه اي با سرعت ۱۰۰گيگابيت در ثانيه را مهيا و نصب خواهد كرد كه كاربران اينترنت ۲ قادر خواهند بود با استفاده از آن در ابتدا با سرعت۱۰ گيگابيت در ثانيه به انتقال اطلاعات بپردازند و اين سرعت تا ۱۰۰ گيگابيت در ثانيه نيز قابل افزايش خواهد بود.
هم اكنون طرح هاي تحقيقاتي مختلفي در آمريكا و چند كشور ديگر از اينترنت ۲ براي نقل و انتقال بسيار سريع اطلاعات استفاده مي كنند. در برخي مراكز تحقيقات نجومي ستاره شناسان با استفاده از اينترنت ۲ تلسكوپهاي بزرگ را از راه دور كنترل مي كنند و يا برخي زيردريايي هاي تحقيقاتي نظير «رابرت بالارد» كه لاشه تايتانيك را در اعماق اقيانوس اطلس شناسايي كرد نيز از همين فناوري براي ارسال و دريافت تصاوير ويدئويي بهره مي گيرند. يا در بخش جراحي از راه دور دانشگاه سينسيناتي، پزشكان جراح با استفاده از اينترنت ،۲ از راه دور به جراحي روي بيماران خود مي پردازند.
با استفاده از امكانات جديدي كه شركت مخابراتي لول تري به زيرساختهاي شبكه اينترنت ۲ مي افزايد، علاوه بر افزايش سرعت نقل و انتقال اطلاعات در اين شبكه در مقايسه با وضعيت فعلي، محققان قادر خواهند بود از پهناي باند بسيار بالاتري نيز در اين شبكه برخوردار شوند.
به گفته سيندي ولان محقق شركت تحقيقات اينترنتي «كارنت انلايسيس» هرچند فناوري اينترنت ۲ هم اكنون تنها به صورت آزمايشي و براي تحقيقات علمي مورد استفاده قرار مي گيرد، اما شركتهاي ارائه دهنده زيرساختهاي اينترنتي در آينده از همين فناوري براي ارائه اينترنت بسيار پرسرعت به كاربران خانگي و تجاري اينترنت استفاده خواهند كرد.

نقش ماهواره ها در ترور زرقاوي
002697.jpg
گروه علمي فرهنگي- فرماندهي فضايي نيروي هوايي آمريكا (AFSC) گزارشي از نتايج عمليات فضايي بسيار دقيق و حساسي كه منجر به كشته شدن ابومعصب الزرقاوي، رهبر گروه تروريستي القاعده در عراق ، شد ارائه كرد.
به نوشته پارس اسكاي، يك دستگاه GPS پيشرفته كه با سيستم «۳۸-GBU تسليحات مرتبط حمله مستقيم» (JDAM) مجهز شده بود، يكي از دو سيستم تسليحاتي بود كه براي بمباران آخرين منزلگاه زرقاوي مورد استفاده قرار گرفت.
دونالد آلستون مدير عمليات هاي فضايي و هوايي فرماندهي فضايي نيروي هوايي آمريكا (AFSPC) ، گفت : «يك بار ديگر ، تسليحات مجهز به سيستم GPS نقش بسزايي در موفقيت هاي عمليات هاي بزرگ ايفا كردند. GPS امكان رديابي دقيق مكاني و زماني را از هر دو نظر۱) حفاظت از نيروهاي خودي روي زمين و ۲) دستگيري اشرار ايجاد مي كند.»
هم اكنون مأموريت هاي گوناگوني وجود دارند كه نقشه عملياتي آنها بر پايه همين سيستم هاي پيشرفته پايه ريزي شده است. تغيير و تحولي سريع در فضاي جنگي بستگي به نيروهاي واكنش سريع دارد كه تأثيرات مخرب را قبل از هر نوع حركتي از طرف دشمن كنترل كنند و GPS نقش بسزايي در اين محيط براي به موفقيت رسيدن ايفا مي كند.
به گفته توماس تاورني: «اين تنها يكي از ماموريت هاي معمولي AFSPC بود. ما با ايجاد ارتباطات ، موقعيت يابي و زمان سنجي ، هوشياري كامل، نظارت و شناسايي و در نهايت سيستم اخطار ضد موشكي به موفقيت  مي رسيم. ماموريت ما تمام ۳۶۵ روز سال، و در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز و در هفت روز هفته براي يك جنگنده فراهم است.»

خدمات امنيتي F-Secure
002667.jpg
گروه علمي فرهنگي-F-Secure اعلام كرد كه در حال آماده سازي دو پكيج نرم افزار امنيتي است كه ISP هاي مختلف مي توانند به مشتريان خود بفروشند تا به اين ترتيب هزينه هاي باند پهن را تقويت نمايند.
به گزارش پي سي ورد ايران، اين سازنده فنلاندي نرم افزارهاي امنيتي مي گويد كه خدمات مذكور را براي انواع ISPهاي كوچك تا متوسط طراحي كرده است و البته براي مشتريان خصوصي نيز در نظر گرفته شده اند.
اين خدمات PC Protection هستند كه شامل جست وجوي اسپاي ور، ويروس و يك فايروال هستند. به علاوه PC Protection Plus ويژگي هاي كنترل اسپم و پشتيباني(بك آپ) را نيز عرضه مي كند.

آزمون كارداني ويژه فرهنگيان
گروه علمي فرهنگي- آزمون كارداني ويژه فرهنگيان تابستان سال جاري برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، به منظور ارتقاي علمي فرهنگيان و به منظور بهره گيري از كليه امكانات براي فراهم آوردن زمينه ادامه تحصيل آنان و با هماهنگي هاي صورت گرفته از سوي وزارت آموزش و پرورش با سازمان سنجش آموزش كشور اين آزمون تابستان امسال به صورت ويژه براي فرهنگيان برگزار خواهد شد.
بر اساس اين گزارش آزمون كارداني فرهنگيان سوم شهريورم ماه سال جاري برگزار مي شود و زمان اعلام نتايج آزمون ۳۰شهريور ماه سال جاري خواهد بود. زمان توزيع دفترچه آزمون متعاقبا اعلام خواهد شد.

معاونت پرورشي فقط در ساعات درسي
متولي امور تربيتي است
مهر: رئيس سازمان دانش آموزي شهرستان هاي استان تهران گفت: متولي كار پرورش در ساعات رسمي مدرسه، امور تربيتي و در زمان غير رسمي ، سازمان دانش آموزي است و امور تربيتي خارج از ساعت مدرسه وظيفه اي ندارد.
حسن علي منصوري افزود: فعاليت هاي حوزه معاونت پرورشي و سازمان دانش آموزي مكمل يكديگر هستند و هر دو نهاد براي رشد پرورش شخصيت ديني و اجتماعي دانش آموزان و در جهت آماده سازي آنان براي ورود به عرصه زندگي فردي و اجتماعي تلاش مي كنند اما هر كدام وظايف خاص خود را دارند.
وي اظهار داشت: انسان ها داراي دو ظرفيت هوشي و هيجاني هستند كه دو حوزه فعاليت آموزشي و پرورشي مسئول شكل دهي آن هستند.
منصوري عنوان كرد: ظرفيت هوشي با به كارگيري و رشد حافظه افراد توسط آموزش و سنجش در دوره تحصيلي تكامل پيدا مي كند و ظرفيت هيجاني كه همان شخصيت دانش آموزان است با فعاليت هاي پرورشي به تكامل مي رسد.
وي يادآور شد: با رشد شخصيت هيجاني شاهد حضور نسلي كار آمد، مسئوليت پذير و قانونمند خواهيم بود كه به مباني ديني و ارزش هاي اسلامي پايبند است و با اعتماد به نفس بالا با علاقه به فرهنگ ناب محمدي(ص) و فرهنگ و آيين ملي، داراي مهارت هاي زندگي و آيين شهروندي خوب است.
منصوري در ادامه گفت: خروجي آموزش و پرورش در سال پيامبر اعظم(ص) بايد نسلي باشد كه سيره نبوي و اخلاق و رفتار پيامبر را خوب بداند و بتواند به آن عمل كند.وي خاطرنشان كرد: با توجه به گستردگي دايره مطالبات نوجوانان و جوانان و نيازهاي متناوب و متنوع آنان، معاونت پرورشي مي تواند در بازسازي و رشد شخصيت دانش آموزان موثر با برنامه هاي مدون و كار آمد اقدام نمايد.

اهداي سه هزار قطعه تمبر تاريخي به موزه حضرت رضا(ع)
گروه علمي فرهنگي- مجموعه اي شامل بيش از سه هزار قطعه تمبر تاريخي از ۱۵۰ كشور جهان توسط يك متخصص و جراح قلب ايراني مقيم آمريكا به نام محمدجواد ملك به گنجينه تمبر و اسكناس موزه حضرت رضا(ع) اهدا شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، مسئول گنجينه تمبر و اسكناس اين سازمان گفت، موضوع تمبرهاي اهدايي را شخصيت هاي بزرگ مذهبي، سياسي، علمي و فرهنگي، آثار باستاني و بناهاي تاريخي، مناطق مهم فرهنگي و گردشگري، مسابقات ورزشي و تاريخچه گونه هاي مختلف گياهان، آبزيان، پرندگان و پروانه ها است. وي گفت: در اين مجموعه برخي از تمبرهاي كشورهايي نظير فزان، قطرون، هندوچين، مغولستان شمالي و برونئو شمالي ديده مي شود كه اين كشورها در حال حاضر وجود ندارند.
محمد حسين يزدي نژاد به قديمي ترين سري تمبر ايراني كه اولين تمبر با تصوير ناصر الدين شاه قاجار مي باشد و در سال ۱۲۵۵ه. ش چاپ و منتشر شده است اشاره كرد و افزود: در بين تمبرهاي خارجي نيز كمياب ترين و قديمي ترين آنها تمبر ده سنتي آمريكاست كه در سال ۱۸۶۲ ميلادي چاپ و منتشر شده است. وي خاطر نشان كرد: تمبرهايي از جزاير و مناطق پستي جهان از قبيل ماكائو، برونئي، كالدونياي جديد، كايمان، هائيتي، ساراواك و جمهوري قمر ديده مي شود كه نام آنها كمتر شنيده شده است و بسيار جذاب و ديدني مي باشد. در همين زمينه محمدجواد ملك پس از بازديد از موزه آستان قدس رضوي، انگيزه خود را از اهداي اين مجموعه نفيس به موزه آستان قدس رضوي، عشق و ارادت به بارگاه ملكوتي امام  رضا(ع) عنوان كرد و افزود: مناسب ترين مكان براي حفظ و نمايش مجموعه تمبرهاي خود را گنجينه تمبر و اسكناس موزه آستان قدس رضوي مي دانم.
گنجينه تمبر و اسكناس موزه آستان قدس رضوي با بيش از يكصد هزار قطعه تمبر تاريخي از ۱۸۰ كشور جهان، يكي از غني ترين گنجينه هاي تخصصي تمبر در ايران است.

پنج هزار اثر تاريخي در كرمانشاه شناسنامه دار مي شود
ايرنا: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه گفت: پنج هزار اثر تاريخي و فرهنگي استان كرمانشاه، امسال داراي شناسنامه مي شود.
اسدالله بيرانوند افزود: شناسنامه آثار تاريخي، شامل دو بخش اطلاعات عمومي و خصوصي است كه به صورت تابلو يا كتابچه ثبت مي شود.
وي گفت: در بخش اطلاعات عمومي، مكان كشف، نوع نقش، جنس اثر، خط و دوره تاريخي و در بخش اطلاعات خصوصي، جزئيات مربوط به نوع تزئينات، دوره تاريخي، تاريخ ساخت و غيره درج مي شود.
وي هدف از اين كار را كه براي نخستين بار در استان انجام مي شود هويت بخشيدن به آثار تاريخي، بيشتر شناساندن آنها و دسترسي سريع پژوهشگران به اطلاعات مربوط به آثار عنوان كرد.
وي افزود: اكنون هشت هزار اثر تاريخي و فرهنگي در استان كرمانشاه وجود دارد كه سه هزار اثر به صورت بنا و كتيبه و پنج هزار اشيا و آثار منقول به جا مانده از ادوار مختلف تاريخي است. بيرانوند گفت: تاكنون ۷۰۰ اثر تاريخي و فرهنگي نيز در استان كرمانشاه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. وي گفت: اثر تاريخي و طبيعي بيستون نيز امسال در فهرست آثار جهاني به ثبت مي رسد.

مقارنه ماه و زهره، بامداد فردا
فارس: سياره زهره بامداد فردا (جمعه دوم تيرماه) در نزديكي ماه قرار مي گيرد.
حميدرضا شهشهان منجم آماتور گفت:  براي راحت ديدن اين پديده، به افق شرق باز نياز است. هلال باريك ماه پس از ساعت دو و سي  دقيقه بامداد از افق شرق- شمال شرق طلوع مي كند. سياره زهره كه در پائين و سمت راست ماه قرار دارد حدود بيست دقيقه پس از ماه طلوع خواهد كرد.
وي در ادامه تصريح كرد: با گذشت زمان، ماه و زهره از افق ارتفاع خواهند گرفت و ديدنشان راحت تر خواهد شد؛ ولي  به هر حال تا پيش از روشن شدن آسمان، ارتفاع زياد نخواهند داشت و براي ديدنشان بايد افقي  باز داشته باشيم. ساعتي پيش از طلوع خورشيد، هلال ماه تنها پانزده درجه از افق شرق- شمال شرقي  ارتفاع خواهد داشت و سياره زهره به صورت جرمي  بسيار پرنور در فاصله پنج درجه اي پائين و سمت راست از ديده مي شود.
شهشهان ضمن بيان اين مطلب كه به دليل پرنور بودن زهره، مشاهده اين مقارنه را تا زماني  كه آسمان نسبتا روشن شده و ستارگان در آسمان ديده نمي شوند نيز مي توان دنبال كرد، افزود: اما مساله قابل توجه  كه زيبايي  اين مقارنه را دوچندان مي كند اين است كه در همين زمان، ماه در نزديكي  با خوشه پروين قرار دارد.
وي اضافه كرد: خوشه پروين يا ثريا، يك خوشه ستاره اي شامل چند صد ستاره است و از ديد ما از زيباترين خوشه هاي ستاره اي آسمان است كه حتي با چشم غيرمسلح نيز مي توان تا حدود شش ستاره آن را تشخيص داد. البته در ارتفاع كم ،ديدن اين خوشه با چشم غير مسلح بسيار سخت خواهد بود ولي  اگر از يك ابزار ساده رصدي مثل يك دوربين دوچشمي  متوسط استفاده كنيم، مي توانيم آن را به صورت مجموعه اي از ستاره ها در فاصله متوسط كمتر از يك درجه اي سمت چپ ماه مشاهده كرد.
بايد به اين نكته توجه نمود كه براي ديدن اين خوشه ستاره اي بايد زماني  كه آسمان نسبتا تاريك است اقدام كرد و از آنجايي كه در چنين زماني ارتفاع اين خوشه كم است، ديدنش مشكل خواهد بود.

فناوري جديد گوگل براي استخراج مطالب از تلويزيون
گروه علمي فرهنگي- محققان شركت گوگل فناوري جديدي را ابداع كرده اند كه در آن يك رايانه به كمك ميكروفون صداي برنامه هاي تلويزيوني را كه در همان نزديكي قرار دارد دريافت كرده سپس با شناسايي برنامه در حال پخش از تلويزيون، به صورت خودكار مطالب مربوط به همان برنامه را از اينترنت گرفته و در مانيتور نمايش مي دهد.
به گزارش نيوزفكتور، فناوري جديد كه هنوز در مراحل آزمايشي است صداي دريافتي از تلويزيون را تجزيه و تحليل كرده و به سرعت و تنها با استفاده از بخش كوچكي از صداي دريافتي، برنامه در حال پخش را شناسايي مي كند. فناوري تشخيص صداي گوگل نخستين مورد از اين قبيل نبوده و به طور مثال شركت شازم خدمات جالبي را ارائه كرده كه در آن كاربر مي تواند گوشي موبايل خود را حدود ۳۰ ثانيه نزديك به يك منبع صوتي كه در حال پخش موسيقي است گرفته و چند لحظه بعد نام ترانه و هنرمند اجراكننده آن را از طريق پيغام كوتاه دريافت كند.
اما فناوري جديد گوگل تنها به دريافت صداي برنامه تلويزيوني به مدت ۵ ثانيه نياز دارد و پس از آن مي تواند به سرعت كانال تلويزيوني و برنامه در حال پخش را شناسايي كرده و مطالب مرتبط با آن را به صورت خودكار از اينترنت دريافت كند. مثلاً اگر تلويزيون در حال پخش يك فيلم سينمايي باشد، فناوري جديد گوگل مي تواند به سرعت فيلم در حال پخش را از روي صداي آن شناسايي كرده و اطلاعات جالبي را درباره بازيگران فيلم و يا حتي نقشه هاي مكان هايي كه فيلم مذكور به آنها مربوط مي شود، از اينترنت استخراج كند.

معاون سازمان سنجش:
ضرايب و سهميه هاي كنكور تغيير نمي كند
ايسنا: معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور از عدم تغيير ضرايب و سهميه هاي كنكور و افزايش حوزه هاي برگزاري آزمون خبر داد.
حسين توكلي گفت: كنكور سراسري سال ۱۳۸۵ در روزهاي جمعه، شنبه و يكشنبه، مورخ نهم، دهم و يازدهم تير ماه در ۳۷۵ شهرستان و بخش مختلف كشور به طور همزمان برگزار مي شود. وي با تاكيد بر اينكه در حوزه هاي آزمون يك ساعت پيش از آغاز آزمون بسته مي شود، اظهار كرد: آزمونهاي صبح راس ساعت ۵/۷ صبح و آزمونهاي بعد از ظهر راس ساعت ۳۰/۱۵ دقيقه آغاز مي شود. توكلي تعداد داوطلبان كنكور امسال را يك ميليون و ۳۴۳ هزار و ۸۴۲ نفر عنوان كرد و گفت: اگرچه تعداد داوطلبان امسال نسبت به سال گذشته ۴۵ هزار نفر كاهش يافته است با اين حال تعداد هشت حوزه به حوزه هاي برگزاري آزمون افزوده شده است، براين اساس تعداد حوزه هاي امتحاني از ۳۶۷ حوزه در سال گذشته به ۳۷۵ حوزه در سال جاري رسيده است. معاون اجرايي سازمان سنجش در ادامه افزود: امسال با هدف افزايش تسهيلات، كنكور براي نخستين بار در شهرستانهاي فاروج در خراسان شمالي، زهك و كنارك در سيستان و بلوچستان،  خنج و گراش در فارس، دالاهو در كرمانشاه، بهمئي و باشت در كهكيلويه و بويراحمد نيز برگزار مي شود. وي با بيان اينكه ضرايب دروس امتحاني در گروه هاي مختلف آزمايشي نسبت به سال گذشته تغييري نداشته است، تصريح كرد: سهميه هاي مناطق و همچنين سهميه پذيرش بومي همانند سالهاي گذشته و بدون هيچ تغييري اعمال خواهد شد. دكتر توكلي در خاتمه به داوطلبان توصيه كرد كه در روزهاي باقيمانده نسبت به مرور مطالب اقدام كنند و با آرامش كامل، خود را براي شركت در آزمون آماده كنند.

اختصاص بورسيه تحصيلي به استادان
و دانشجويان دوره دكتري
ايلنا: معاون دانشجويي و امور آموزشي وزارت بهداشت اعلام كرد: بورسيه تحصيلي به استادان و دانشجويان دوره دكتري اختصاص مي  يابد.
محمدعلي محققي- معاون دانشجويي و امور آموزشي وزارت بهداشت- گفت: اعزام دانشجويان به خارج از كشور ضرورتي ندارد و عمدتاً اين بورسيه  ها به اساتيد رشته  هاي پزشكي اختصاص مي  يابد. وي افزود: استادان نيز براي گذراندن دوره  هاي تكميلي و فرصت  هاي مطالعاتي، به برخي دانشگاه  هاي خارج از كشور اعزام مي  شوند. به گفته محققي، استادان به دانشگاه  هايي اعزام مي  شوند كه طرح  هاي مشتركي با ايران داشته و مورد تاييد مراكز علمي ايران باشند.
وي تصريح كرد: اين افراد براي گذراندن يك ترم تحصيلي به اين كشورها مي  روند و پس از گذراندن اين دوره  ها، به ايران بازمي  گردند. وي يادآور شد: سهميه  اي براي اعزام دانشجو به كشورهاي ديگر نداريم و چنين كاري را ضروري نمي  دانيم. محققي با اشاره به اينكه دانشجويان به خارج از كشور اعزام نمي  شوند، گفت: اين كار، چندان تاثيري براي دانشجويان ندارد و تنها براي استادان چنين دوره  هايي در نظر گرفته مي  شود.
اعتراض جمعي از دانشجويان

دانشگاه تربيت معلم تهران به كيفيت غذا
رئيس دانشگاه: با يارانه پرداختي وزارت علوم
نمي توان غذاي بهتري به دانشجويان داد
ايسنا: جمعي از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران نسبت به كيفيت غذاي دانشگاه اعتراض كردند.
يكي از دانشجويان در اين باره گفت: در هفته آخر كلاسها، غذاي ارايه شده از سوي دانشگاه فاقد كيفيت بود و اين امر سبب شد تا برخي دانشجويان از خوردن غذا پرهيز كنند. وي تاكيد كرد: در زمان برگزاري امتحانات بايد غذاي مقوي و سالم به دانشجويان ارايه شود اما متاسفانه بوي بد غذا باعث روي آوردن دانشجويان به غذاهاي آماده شده است. محمدعلي برخورداري،  رئيس دانشگاه تربيت معلم تهران دراين باره گفت: نمي توانيم با يارانه اي كه از وزارت علوم دريافت مي كنيم، غذاي بهتري به دانشجويان بدهيم. وي غذاي هفته گذشته دانشگاه را مشابه غذايي دانست كه از ابتداي ترم به دانشجويان داده مي شد. برخورداري در پايان با بيان اينكه اگر يارانه غذايي افزايش نيابد، نمي توان كاري براي دانشجويان انجام داد، تصريح كرد: در زمان برگزاري امتحانات به كيفيت غذاي دانشجويان افزوده و مواد غذايي اضافي در كنار غذاي اصلي ارايه مي شود.

ساخت نوعي مواد ضد آتش در دانشگاه صنعتي اميركبير
گروه علمي فرهنگي- نوعي مواد ضد آتش توسط عضو هيات علمي دانشكده مهندسي پليمر در دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شد.
گيتي ميرمحمد صادقي عضو هيات علمي دانشكده مهندسي پليمر و مجري طرح؛ هدف از اجراي پروژه را تهيه بيدپلي استايرين قابل انبساط ديرسوز مقاوم در برابر آتش ذكر كرد و افزود: در اين پروژه بررسي روش هاي مختلف افزايش مقاومت پليمرها در برابر آتش و آشنايي با روش هاي استاندارد تست آتش  براي پليمر صورت گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: از اين مواد ضد آتش در تهيه عايق هاي ساختماني در برابر حرارت، رطوبت و صوت استفاده مي شود. اين مواد به دليل ضريب هدايتي حرارتي پايين در ساختمان و سازه هاي آن مورد استفاده قرار مي گيرند و نقش موثري در صرفه جويي انرژي ايفا مي كنند. ميرمحمد صادقي تشريح كرد: اين مواد در سطح جهان آمار توليد بالايي دارند به طوري كه توليد آن در سال ۲۰۰۴ در آمريكا ۲/۱ ميليون پوند بوده است. عضو هيات علمي دانشكده مهندسي پليمر تاكيد كرد: اين مواد ضد آتش به دليل جذب پايين به عنوان عايقهاي رطوبتي نيز در عايقهاي صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرد. وي افزود: ضريب هدايت حرارتي و دانسيته پايين پايداري مكانيكي مناسب، جذب آب پايين و استفاده آسان، مقاومت شيميايي مناسب، مقاومت در برابر كهنگي و جذب ضربه مناسب و عايق حرارتي از خواص اين مواد ضد آتش است.
ميرمحمد صادقي گفت: براي تهيه بيلدهاي پلي استايرين مقاوم به آتش روش هاي مختلفي قابل استفاده اند. مجري طرح خاطرنشان كرد: تست هاي زمان سوختن، بررسي مقاومت در برابر آتش و اندازه گيري شاخص اكسيژن همچنين دانسيته، درصد جذب آب و استحكام كششي، آزمون هاي انجام شده بر روي بيدها بوده است. اين طرح با حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و در قالب طرح هاي SBDC به انجام رسيده است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   شهر تماشا   |  
|  سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |