پنجشنبه ۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۶ - Jun 22, 2006
توضيح
ستون بازي هاي كامپيوتري كه در صفحه ۱۹ همشهري درج مي شد از آغاز هفته آينده در صفحه ۱۸ روزنامه چاپ خواهد شد.
از خوانندگان و به ويژه علاقمندان اين ستون به خاطر اختلال دوروزه در اين زمينه پوزش مي طلبيم.

آرايش اداري جديد در وزارت كشور
شهرداري متولي برخي امور بهزيستي مي شود
گروه اجتماعي- بخشي از وظايف بهزيستي به شوراي شهر و شهرداري واگذار مي شود.
وزير كشور با بيان اين خبر گفت: «بخشي از وظايف سازمان بهزيستي در حوزه رفع معضلات و مشكلات اجتماعي به شوراي اسلامي شهر و شهرداري ها واگذار مي شود تا از اين طريق، زمينه بهبود فعاليت هاي اجتماعي كشور فراهم شود.»
به گزارش ايلنا مصطفي  پورمحمدي با تاكيد بر انجام كارهاي مطالعاتي در زمينه معضلات اجتماعي گفت: «معضلات اجتماعي در شوراي اجتماعي وزارت كشور مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته  است و بحث جمع آوري متكديان و كودكان بي سرپرست از مهمترين نتايج جلسات اين شورا بودند.»
وزير كشور با اشاره به اينكه وزارتخانه متبوعش در حال تغيير آرايش اداري است، خاطر نشان كرد: «در اين راستا بخشي از مسئوليت هاي تصدي گري دولت به نهادهاي غيردولتي واگذار مي شود كه از آن جمله واگذاري بخشي از فعاليت هاي بهزيستي به شهرداري و شوراي شهر است.»وي افزود: «در بحث جمع آوري متكديان، بخشي از افراد جمع آوري شده براي نگهداري و يا دريافت كمك به بهزيستي و كميته امداد تحويل داده شدند و تعدادي نيز افرادي بودند كه تكدي گري، شغل و حرفه آنان محسوب مي  شد.»
حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي در حاشيه برگزاري همايش فصلي نيروي انتظامي با اشاره به افزايش ضريب امنيتي مرزهاي شرقي با تقويت قرارگاه هاي جنوب شرق كشور و خوزستان و همچنين استقرار قرارگاه هايي در اين مناطق، تصريح كرد: بدين ترتيب با اجراي طرح هاي كوتاه مدت جهت افزايش ضريب امنيتي اين مناطق با كاهش ۳۰ درصدي جرايم خشن در برخي نقاط آلوده همانند سيستان و بلوچستان مواجه شديم.
وي اضافه كرد: در حال حاضر ارگان هاي مربوطه در مرحله اجراي برنامه ميان مدت خود قرار دارند كه تقويت مرزها و يگان هاي عمل كننده از جمله مهمترين دستورالعمل هاي آن است.
به گزارش ايسنا، پورمحمدي با بيان اينكه نتايج اقدامات صورت گرفته بنا بر گزارشات واصله حاكي از افزايش قيمت مواد مخدر در مناطق شرقي كشور است، تأكيد كرد: يكي از اهداف اساسي ارگان هايي همچون نيروي انتظامي كاهش معضل مواد مخدر در ابعاد مختلف است و در اين راستا كنترل مرزها يكي از فلش هاي اصلي و جهت گيري هاي مهم به شمار مي رود.
وي همچنين در خصوص تامين امنيت مطلوب فضاي عمومي جامعه خاطرنشان كرد: تامين امنيت فضاهايي كه به امنيت نياز مبرم داشته از مهمترين وظايف نيروي انتظامي بوده، اين در حاليست كه در حال حاضر برنامه ريزي هاي اساسي در زمينه تامين امنيت فضاهاي مختلف با در نظرگرفتن امكانات لازم صورت گرفته است كه در صورت تامين بودجه به سرعت به اجرا در مي آيد.
وزير كشور اضافه كرد: با توجه به آغاز فصل تابستان و اوقات فراغت بسياري از شهروندان، تامين امنيت مسير عبور و مرور افراد و محل سكونت آنها به صورت جدي در حال پيگيري است و با اقدامات صورت گرفته اميد است با كاهش مشكلات اجتماعي مواجه شويم.
پورمحمدي تامين امنيت راه ها در راستاي جلوگيري از افزايش تصادفات و تلفات ناشي از آن، مراقبت و تحت كنترل قرار دادن بيشتر اشرار و اراذل و اوباش در فصل تابستان و همچنين سالم سازي محيط به خصوص مراكز تفريحي براي افراد را از مهمترين مسائلي ياد كرد كه در دستور كار وزارت كشور قرار دارد.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر دلايل افزايش قاچاق سوخت از كشور، گفت: قاچاق سوخت و كالا از گذشته جزو معضلات اصلي كشور بوده و اين در حاليست كه در حال حاضر قاچاق سوخت با حجم بزرگي از كشور انجام مي شود، به طوري كه در شرايط كنوني مجاري توزيع سوخت و مبادي خروجي آن بايد با شدت بيشتري كنترل شود.
به گفته پورمحمدي، بسياري از موارد قاچاق سوخت از مبادي رسمي كشور صورت مي گيرد، از اين رو وزارت نفت بايد در حوزه توزيع سوخت و نيروي انتظامي با همكاري وزارت كشور در حوزه كنترل مبادي خروجي آن شدت عمل نشان داده تا به زودي شاهد كاهش قاچاق سوخت در كشور باشيم.
پورمحمدي همچنين با اشاره به ميزان رضايتمندي مردم از عملكرد پليس عنوان كرد: بر اساس نتايج به دست آمده از تماس هاي مردمي به مركز نظارت همگاني ناجا مشخص شده ۱۸ درصد از افراد طي تماس خود با «۱۹۷» ابراز تشكر و ۱۱ درصد اعلام شكايت كردند.

تكدي گري يكي از پردرآمدترين مشاغل است
گروه اجتماعي- سخاوت مردم سبب شده است تا گدايي به يكي از پردرآمدترين شغل هاي امروز تبديل شود.
دستگيري بسياري از گدايان در حالي كه جيب هاي پر از پولي داشتند گواه خوبي بر اين باور است كه گدايان به ويژه در شهرهاي بزرگ مردم متمولي هستند. رشد سريع تعداد گدايان در شهرهاي بزرگ سبب شد تا حضور دائمي آنها در معابر به امري روزمره تبديل شود. درآمد بالاي اين گروه باعث شده است تا مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران تراول چك هاي ۲۰ هزار توماني را پول خرد گداها بداند و بگويد: «متكديان يكي از غني ترين گروه هاي جامعه هستند.»
به گزارش ايسنا ابراهيم رضواني فر گفت: «تراول هاي ۲۰ و حتي ۲۰۰ هزار توماني، پول خرد متكديان جمع آوري شده است و طلا و جواهرات و نسخه هاي پزشكي زيادي از جيب آنها يافت مي شود.
وي از درآمد ماهي يك ميليون و ۵۰۰ هزار توماني متكديان خبر داده و افزود: از جيب يكي از متكديان ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان تراول چك در حال تكدي گري كشف شده است.»وي از مردم خواست تحت احساسات و عواطف، به اين متكديان حرفه اي ترحم نكنند و كمك هايشان را در مجاري منطقي و قانوني به افراد نيازمند واقعي اهدا كنند.از سوي ديگر يك گدا با ۱۵ ميليون تومان پول در بانك هاي صادرات، تجارت و ملي و همچنين داشتن ۵/۱ ميليون اوراق مشاركت با حكم قاضي به بهزيستي سپرده شد.
قاضي، اين گداي ۸۰ ساله را كه ۵ فرزند دارد و صاحب يك آپارتمان شيك در شمال شرقي تهران است به دليل بد سرپرست بودن به بهزيستي سپرد. هر چند بهزيستي به دليل نداشتن جا و امكانات مناسب از پذيرفتن اين ميليونر بدسرپرست خودداري كرد.سيد نجم الدين محمدي، مدير كل آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران در اين باره گفت: ۲۰ درصد متكديان جمع آوري شده تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) بوده اند.
به گزارش ايسنا وي گفت: «از مجموع ۴۵۴ حكم صادر شده براي متكديان، ۲۶۵ حكم اجرا و ۱۸۹ حكم هنوز اجرا نشده است.گفتني است كه در حال حاضر بزرگترين مشكل طرح ضربتي جمع آوري متكديان اسكان اين گروه است.

«خط زندگي»در بنياد شهيد و امور ايثارگران
ايسنا: رئيس دفتر امور زنان و خانواده بنياد شهيد و امور ايثارگران از راه اندازي طرح «خط زندگي» در بنياد شهيد و امور ايثارگران خبر داد. زهره سادات ناظري افزود: طرح تشكيل «خط زندگي» با هدف تنظيم ارتباطات بنياد شهيد و امور ايثارگران با بخش هايي از جامعه ايثارگران كه به دليل شرايط محيطي، روحي و رواني متفاوت، نيازهاي پيش بيني نشده اي دارند، طراحي شده و به زودي راه اندازي مي شود.
وي در ادامه بيان كرد: اين طرح با بهره گيري از زيرساخت هاي ايجاد شده در مركز هاتف كشور، در دو مرحله پيگيري مي شود كه در مرحله اول با ايجاد خط مشاوره تلفني و حضوري براي دريافت و پاسخگويي به مشكلات خانوادگي ايثارگران و خانواده هاي آنها در واقع موضوع توانمندسازي اين افراد در رفع مشكلات و مديريت صحيح فردي و خانوادگي پيگيري مي شود و در مرحله دوم شناسايي مشكلات روحي رواني موجود در جامعه ايثارگري و تنظيم سياست ها و برنامه هاي كلان بنياد شهيد و امور ايثارگران در راستاي رفع اين مشكلات مدنظر قرار خواهد گرفت. در چارچوب اجراي اين طرح، ضمن شناسايي مشكلات حاد گروه هاي مختلف جامعه هدف، تدوين و اجراي برنامه هاي پيشگيرانه به منظور كاهش و حذف آسيب هاي ناشي از شكل گيري شرايط نابسامان روحي و رواني در خانواده هاي ايثارگران دنبال خواهد شد.

همزمان با آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر برگزاري
مسابقات ورزش همگاني براي نفي اعتياد
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار: همزمان با آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر، همايش بزرگ ورزشي، امروز با حضور ورزشكاران و قهرمانان ورزشي در تهران و مراكز استان ها به صورت سبمليك برپا مي شود. محمدهادي حسام- معاون سازمان تربيت بدني و رئيس مركز توسعه ورزش هاي همگاني و تفريحي- در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: در اين همايش، ورزشكاران رشته هاي مختلف به همراه قهرمانان و پيشكسوتان حضور خواهند داشت و به انجام حركات ورزشي مي پردازند.
وي افزود: مهمترين هدف برگزاري اين همايش، اين است كه با پركردن اوقات فراغت جوانان با ورزش، مهمترين قدم در راه مبارزه با مواد مخدر برداشته شود. تحقيقات نشان مي دهد كه جواناني كه از تحرك و نشاط كافي برخوردارند، به هيچ وجه به سمت استفاده از اين مواد نمي روند.
حسام همچنين گفت: اين برنامه هاي سراسري، زمينه اي براي برگزاري مسابقات، احداث اماكن ورزشي، فرهنگسازي و ايجاد فرهنگ روي آوري به ورزش همگاني است.
وي در توضيح ورزش همگاني گفت: ورزش همگاني به مجموعه حركات منظم و مستمر گفته مي شود كه هفته اي سه روز به مدت حداقل نيم ساعت باشد كه منجر به تغييرات فيزيولوژيكي در بدن شده و در نهايت منجر به روحيه اي با نشاط و شاداب در فرد شود.
رئيس مركز توسعه ورزش هاي همگاني و تفريحي گفت: اميدواريم با برپايي حركاتي سمبليك، بتوانيم به توسعه فرهنگ ورزش و ارتقاي سطح سلامت جامعه كمك كنيم و در درازمدت بتوانيم جامعه اي فعال و بانشاط داشته باشيم.
امروز، مسابقات دوچرخه سواري و دو همگاني، توسط فدراسيون هاي مربوطه در سطح تهران و كليه شهرستان هاي مراكز استان ها با حضور نوجوانان و جوانان با شعار ارتقاي سلامت و نفي اعتياد برپا مي شود.
همچنين رئيس سازمان تربيت بدني و مديران كل استاني در ويژه برنامه تلويزيوني به ارائه گزارش عملكرد سازمان و برنامه هاي آتي در راستاي پركردن اوقات فراغت جوانان و پيشگيري از مصرف مواد مخدر خواهند پرداخت.علاوه بر اين، قهرمانان رشته هاي مختلف ورزشي در مطبوعات، راديو و تلويزيون در تهران و مراكز استان ها با هدف تقويت فعاليت هاي جايگزين، صحبت هايي خواهند داشت.

توصيه هاي بهداشتي در فصل تابستان
بستني سنتي نخوريد
002676.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: ميزان شيريني و چربي بستني ها در كشورمان استاندارد نيست و در برخي از بستني هاي سنتي دست ساز نيز به جاي زعفران، از ماده گياهي سمي گلرنگ و خامه هاي غيراستاندارد استفاده مي شود.
به گزارش همشهري، دكتر مطلق، متخصص تغذيه و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با تأكيد بر توليد بستني هايي با چربي، شيريني و اسانس كمتر و مطابق با نيازهاي تغذيه اي اقشار جامعه گفت: بستني هاي غني شده يا بستني هاي كم چرب و كم شيرين مخصوص افراد ديابتي در خارج از كشور به شكل گسترده اي توليد مي شود، اما در ايران رايج نيست. وي افزود: تركيبات افزودني مثل كاكائو به بستني در مقياس زياد نيز مانع جذب كلسيم و روي موجود در شير مي شود و محرك هستند و امكان ايجاد حساسيت به اين مواد مصنوعي نيز وجود دارند.
اين متخصص تغذيه گفت: دو گروه از بستني هاي شيري در حال حاضر موجود است ؛ يكي پاستوريزه كه در كارخانه هاي معتبر توليد مي شوند و ديگري شكل سنتي آن كه در برخي مغازه ها در شرايط غيربهداشتي تهيه مي شود.
نوع كارخانه اي بستني ها به دليل استفاده از شير سالم و يا در برخي موارد شيرخشك، نكته منفي بهداشتي ندارد، اما در مورد اشكالي كه به اين نوع بستني ها نيز وارد است، افزودني هاي آنها براي جلب توجه بيشتر مشتري از لحاظ رنگ و بوي مطبوع، اسانس هاي شيميايي است و حتي گاهي براي نگهداري طولاني مدت، نگهدارنده هايي نيز به بستني اضافه مي شود كه در مقياس زياد، براي سلامتي مضر است. اگر چنين بستني هايي به طور تفنني و حداكثر ۲ بار در هفته مصرف شود، خطرساز نيست، ولي بستني هايي كه به شكل سنتي و همراه مقدار زيادي به اصطلاح زعفران و خامه تهيه مي شوند، عموماً ماده اي كه به جاي زعفران در اينها به كار مي رود يك ماده گياهي به نام گل رنگ است كه با قيمت بسيار ارزاني از عطاري ها تهيه شده و كمي سمي است، لذا مصرف زياد آن مي تواند مضر باشد.
در ضمن خامه هايي كه به اين بستني ها اضافه مي شود بعضاً استاندارد نيست و حتي شيري كه بستني از آنها تهيه مي شود نه محل توليد و نه نحوه نگهداري آنها مشخص است. ظروفي كه اين گونه بستني نيز در آن توليد مي شوند تشت هايي هستند كه جدار آنها پر از خراش است و يك منبع آلودگي شديد ميكروبي محسوب مي شوند كه مسموميت با سموم مترشحه از آنها مي تواند استفراغ، تهوع، دل پيچه و سردردهاي شديد در انسان ايجاد كند.
فصل تابستان و
شيوع امراض مسافرتي
كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت مي گويد: از آنجا كه با فرا رسيدن فصل تابستان بر ميزان مسافرت ها افزوده مي شود، بيماري هاي معروف به امراض مسافرتي مردم را تهديد مي كند.
دكتر ترابي مي افزايد: با توجه به گرماي هوا در تابستان و افزايش احتمال آلودگي مواد غذايي و افزايش ناسازگاري هايي كه سيستم بدن مسافران با محيط هاي ناآشنا به طور طبيعي پيدا مي كنند، احتمال ابتلا به برخي بيماري ها بالا مي رود كه اين امراض به «بيماري هاي مسافرتي »معروف است.
وي عفونت هاي روده اي را از شايع ترين بيماري هاي فصل تابستان دانست و مي گويد: كودكان و سالمندان از آسيب پذيرترين افرادي هستند كه بيماري هاي عفوني روده اي آنان را تهديد مي كند و مهمترين علت آن استفاده از مواد غذايي مانده، حرارت ندادن كافي غذاهاي سردشده، مصرف تخم مرغ نيم پز و مصرف بستني و آب هاي آلوده است.
يك فوق تخصص بيماري هاي عفوني مي گويد: اغلب سبزي ها به علت استفاده از سموم و تماس نزديك با خاك، آغشته به تخم هاي انگل است كه در صورت عدم شست وشوي دقيق آنها با مصرف به راحتي وارد بدن مي شود. بايد براي مصرف سبزيجات، نخست براي ته نشين شدن تخم هاي انگل چسبيده به آنها به مدت ۵ تا ۱۰ دقيقه آنها را در آب آغشته به كف مايع ظرفشويي قرار داده تا اين تخم هاي انگل ها ته نشين بشود، سپس با آب و مواد ضدعفوني مخصوص سبزي ها كاملاً شسته شود.

گزارش مركز پژوهش هاي مجلس از وضعيت سازمان تامين اجتماعي
عدم اجراي تعهدات دولت باعث
ضرر تامين اجتماعي شده است
002679.jpg
ايسنا: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارشي اعلام كرد: دولت با عدم انجام تعهدات خود ضربات جدي بر سازمان تامين اجتماعي وارد آورده است.
دفتر مطالعات اجتماعي مركز پژوهش ها با تهيه گزارشي پيرامون وضعيت فعلي و آينده سازمان تامين اجتماعي خاطرنشان ساخت كه عدم ايفاي تعهدات دولت در زمينه هاي پرداخت ۳ درصد حق بيمه و تعهدات ديگري كه بر اساس قانون معافيت سهم كارفرما بر عهده گرفته، در دو دهه اخير موجبات وارد آمدن ضربات جدي به سازمان تامين اجتماعي را فراهم ساخته است.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، همچنين اجراي برنامه تعديل ساختاري، بازنشستگي هاي پيش از موعد و بدون تامين منابع مصوب از سوي دولت و مجلس و نيز مصوبات دولت، شوراي اقتصاد و مجلس مبني بر افزايش قيمت ها را از ساير مواردي دانست كه سبب ضرر و زيان سازمان تامين اجتماعي شده اند.
دفتر مطالعات اجتماعي مركز پژوهش ها، سپس با تاكيد بر لزوم شفاف سازي صورت هاي مالي نقدي و تعهدي سازمان تامين اجتماعي، اهم راهكارهاي خود را براي رسيدن سازمان به نقطه سر به سري (تعادل در منابع و هزينه ها) ارائه داد و افزود: افزايش نرخ حق بيمه متناسب با شرايط زمان، افزايش سن بازنشستگي از ۵۵ به ۶۰ سال، كمك بيشتر دولت به صندوق هاي تامين اجتماعي، تداوم رشد اقتصادي و همسان سازي شرايط بازنشستگي براي زنان و مردان از جمله راهكارهاي موثر در اين زمينه مي باشند.
در پايان اين گزارش با انتقاد از پايين بودن سهم بازدهي سرمايه گذاري ها در منابع سازمان تامين اجتماعي آمده است: بازدهي ذخاير در برخي از كشورها تا ۲۰ درصد منابع صندوق هاي بازنشستگي را تامين مي كند، در حالي كه سهم بازدهي سرمايه گذاري هاي سازمان تامين اجتماعي در ايران فقط بين ۷ تا ۱۰ درصد مي باشد.

فرمانده نيروي انتظامي:
جرايم خشن ۲۰ درصد كاهش يافت
ايلنا: فرمانده نيروي انتظامي در همايش فصلي فرماندهان از كاهش ۲۰ درصدي جرايم خشن خبر داد و افزود: در سال جاري سرقت مسلحانه ۳۸ درصد، آدم ربايي و راهزني ۱۳ درصد و جرايم به عنف ۴۱ درصد كاهش يافته است.
سردار احمدي مقدم گفت: در سال جاري، زورگيري ۷درصد افزايش يافته است كه تلاش مي  كنيم با برنامه  ريزي و اقدامات مناسب اين جرم را در كشور كاهش دهيم. وي افزود: سرقت منزل ۱۳درصد، سرقت بانك ۱۸درصد، احشام ۲۹ درصد، مغازه ۲۲ درصد و سرقت اماكن ۱۲ درصد كاهش يافته است؛ اما در سرقت اتومبيل با ۲ درصد و در سرقت موتورسيكلت با ۲۱ درصد افزايش مواجه بوده  ايم.
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اقدامات نيروي انتظامي در جهت ارتقاي امنيت اخلاقي در جامعه گفت: در سال جاري، جمع  آوري رسيور ۳۷ درصد، ديش ۸ درصد و ال  ام  بي ۲۲درصد افزايش يافته، همچنين نيروي انتظامي در انهدام باندهاي فساد با افزايش ۱۶ درصدي مواجه بوده است. احمدي  مقدم يادآور شد: در سال جاري ميزان تجاوز به عنف ۴۳ درصد كاهش يافته و كشفيات مشروبات الكلي نيز ۳۰ درصد افزايش يافته است.
وي با اشاره به برنامه  هاي مبارزه با ورود مواد مخدر يادآور شد: در سال جاري كشف مواد مخدر ۱۰درصد افزايش يافته است و جمع  آوري معتادان تابلو و استقرار آنان در اردوگاه شفق با موفقيت دنبال مي  شود.
فرمانده نيروي انتظامي افزود: در دو ماهه سال جاري، تلفات در تصادفات جاده  اي ۳ درصد افزايش يافته است. وي تصريح كرد: نيروي انتظامي، راه  اندازي پليس اتوبان و پليس نامحسوس را در دستور كار خود قرار داده است و تا پايان امسال نيمي از ماموران ما در امور راهنمايي و رانندگي نامحسوس به كارگيري مي  شوند. وي با اشاره به راه  اندازي سيستم گواهينامه هوشمند و بهبود سيستم اجرائيات، گفت: در سال جاري تنها ۱۰درصد شكايات به شوراي حل اختلاف ارجاع شده است، همچنين در سال جاري يك ميليون و ۸۰۰ هزار پلاك خودرو توسط نيروي انتظامي تعويض و يا واگذار شده است.
احمدي  مقدم افزود: در سال جاري، بايد ۳ميليون پلاك به خودروها واگذار شود و اميدواريم در سال ۸۶ تعويض پلاك خودروها به اتمام برسد. وي تصريح كرد: بحث صيانت از كاركنان نيروي انتظامي با جديت پيگيري مي  شود و در حال حاضر نيز تعدادي از پرونده  هاي مربوط به تخلفات كاركنان در كميسيون تجديدنظر در دست رسيدگي است.
وي تصريح كرد: برقراري ارتباط و مشاركت با سازمان  ها و دستگاه  ها، تامين امنيت اجتماعي، توسعه انضباط و مبارزه با مواد مخدر به طور جدي در دستور كار نيروي انتظامي قرار دارد؛ همچنين براي افزايش بهره  وري شوراي راهبردي استراتژيك در نيروي انتظامي تصويب شده است. وي در پايان، در خصوص اقدامات صورت گرفته در حادثه دارزين گفت: با اقدامات صورت گرفته ۶ نفر از عاملان حادثه دارزين به هلاكت رسيدند، ۷ نفر دستگير شدند و ۳ نفر نيز متواري شده  اند.

كميته «سخت  و زيان آور شمردن» و
«كاهش ساعات كاري» پرستاران تشكيل مي شود
ايسنا: رئيس سازمان نظام پرستاري با اشاره به جلسه رئيس جمهوري با جامعه پرستاري گفت: ايشان پس از استماع گزارش اين سازمان نسبت به تشكيل كميته مشتركي متشكل از سازمان نظام پرستاري، وزارت بهداشت و وزارت كار با نظارت دفتر رياست جمهوري جهت رفع مشكلات پرستاران طي ۲ تا ۳ ماه آينده دستور داد.
غضنفر ميرزابيگي با اشاره به برگزاري جلسه اي در فضاي صميمانه و خوب و در خصوص مسائل كلي نظام سلامت اظهار كرد: در اين جلسه كمبود نيروي انساني، افزايش ساعت كاري،  دستمزد پايين و ارتقاي مسير شغلي تا سقف ۶۵ درصد از مشكلات مطروحه جامعه پرستاري بود.
وي با اشاره به دستور رئيس جمهوري مبني بر اعزام ۱۰۰ پرستار نمونه كشور به حج عمره همراه با همراهانشان، ادامه داد: براي بررسي كارشناسي در خصوص سخت و زيان آور بودن شغل پرستاري، بازنشستگي زودتر از موعد و كاهش ساعت كاري پرستاران كميته اي تشكيل مي شود.
ميرزابيگي اهداي حج عمره و حذف سقف ۶۵ درصد از ارتقاي مسير شغلي را از خبرهاي مسرت بخش دانست و افزود: مطالبات عنوان شده درخواست هايي بود كه رفع آن نيازمند تصميم گيري در سطح بالاتري از وزارت بهداشت و سازمان مديريت و برنامه ريزي بود.
رئيس سازمان نظام پرستاري كشور با اعتقاد به اينكه حل همه مشكلات نيازمند زمان مقتضي است، ادامه داد: اما برخي از مشكلات با اتخاذ برخي تصميمات قاطع قابل حل است.

حمايت از معلولان در ايران ۴۰ سال از دنيا عقب تر است
فارس: معاون توانبخشي سازمان بهزيستي گفت:  با وجود تصويب قانون جامع حمايت از حقوق معلولان هنوز اعتبار لازم براي اجراي كامل آن در اختيار بهزيستي و دستگاههاي مجري ديگر قرار نگرفته است در حالي كه كشور ما بيش از ۴۰سال در ارائه خدمات مناسب به معلولان از دنيا عقب تر است.
كاظم نظم ده افزود: اجراي كامل قانون جامع حمايت از معلولان سالانه به ۵۴۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد در حالي كه در سال اول اجراي اين قانون فقط ۳۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد و امسال اين اعتبار به ۶۰ ميليارد تومان افزايش يافت.
وي ادامه داد: به طور كلي حدود دو ميليون و ۸۰۰ هزار نفر معلول متوسط، شديد و خيلي شديد در كشور وجود دارد و اگر معلولان خفيف را هم به اين آمار بيفزاييم تعداد معلولان كشور به حدود ۱۰ ميليون نفر بالغ مي شود.
وي گفت: در زمان حاضر به حدود ۶۰ هزار معلول در ۹۷۶ مركز غير دولتي تحت پوشش بهزيستي خدمت رساني مي شود در حالي كه بهزيستي فقط يك سوم هزينه آنها را به صورت يارانه پرداخت مي كند.
نظم ده افزود: به طور كلي پيش بيني مي شود حدود ۲/۴ درصد جمعيت كشور معلول باشند در حالي فقط ۳۴/۱ درصد جمعيت كشور به عنوان معلول شناسايي شده اند كه ۵۰۰ هزار نفر آنها نيز پشت نوبت خدمات بهزيستي هستند و بايد ببينيم علت مراجعه نكردن مابه التفاوت اين جمعيت به بهزيستي چيست.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
معضل هميشگي آموزش و پرورش
كمبود بودجه براي آموزش و پرورش يك معضل ريشه دار است و سال هاست كه پيامدهاي سوء آن متوجه جامعه ما مي باشد. چرا با يك اقدام قاطع نسبت به تأمين نيازهاي مالي آموزش و پرورش اقدام نمي شود تا حداقل مدارس و معلمان بتوانند با خاطري آسوده، وظايف حساس خود را انجام دهند؟
ن. شكوهي- تهران
امتياز خاصي نداريم
رانندگان تاكسي علاوه بر آنكه ماليات و وجوهات ديگري هم مي پردازند، هنوز هيچ امتياز چشمگيري در مقايسه با رانندگان خودروهاي شخصي مسافربر ندارند، در حالي كه آزادي عمل رانندگان شخصي را نيز دارا نمي باشند.
يك راننده تاكسي از تهران
نان مرغوب با آرد مرغوب
در هفته هاي اخير در روزنامه همشهري، انتقادهايي از وضع نانوايي ها و عدم مرغوبيت نان چاپ شده است. ممكن است در بعضي از نانوايي ها مشكلات بهداشتي هم وجود داشته باشد، اما مسأله اصلي، پخت نان است كه تا آرد مرغوب نباشد، نمي توان نان مرغوب تحويل مردم داد كه بهتر است سازمان غله به اين مساله توجه كافي داشته باشد.
نانواي قديمي از تهران
از تبليغ تا عمل
با يكي از تورهاي گردشگري عازم انسان اصفهان شديم. در مقايسه با نوع تبليغاتي كه در بروشورها ديده مي شد، آنچه در عمل با آن روبه رو شديم، تفاوت زيادي وجود دارد. به نظر مي رسد راهنمايان تور بايد از افراد تحصيلكرده بوده و تورها نيز نسبت به انجام آنچه كه تبليغ مي كنند تعهد لازم را دارا باشند.
موسوي منش- تهران
نرخ هاي متفاوت مهدكودك ها
مهدكودك هاي تهران در ازاي خدماتي كه ارائه مي دهند هزينه هاي متفاوتي مي گيرند و اين زمينه ها تابع ضوابط مشخصي نيست، در حالي كه با درجه بندي و تعيين ضوابط، وضعيت خدمات دهي اين اماكن نيز مشخص مي شود.
جهاني خواه
صنايع كم بازده و پربازده
برخي از كارشناسان مي گويند كشورهاي بزرگ صنعتي، به مرور واحدهاي هزينه بر و آلاينده خود مثل فولادسازي ها را به كشورهاي جهان سوم منتقل مي كنند و خود صنايع پاكيزه و پربازده را جايگزين آن مي سازند؛ اميدوارم اين تحليل ها در مورد كشور ما صادق نباشد.
دانشجوي رشته متالوژي- تهران
يخ بهداشتي مصرف كنند
با فرارسيدن فصل گرما و افزايش مصرف آبميوه، يادآوري اين نكته را ضروري مي دانم كه تمامي آبميوه فروشي ها ملزم به تهيه يخ از كارخانه هايي باشند كه داراي مجوز از وزارت بهداشت و درمان مي باشد و بهتر است از طريق بازرسي هاي دقيق، كنترل انجام گيرد.
رامين- خ، تهران
تورم و كاهش قدرت خريد
تورم، قدرت خريد حقوق بگيران را كاهش مي دهد به طوري كه خريد بعضي از اقلام غذايي مهم و مورد نياز براي اقشار كم درآمد، بسيار دشوار مي شود. چاره كار، مهار تورم با روش هاي مفيد و كارآمد است.
پورمهدي آذر- تهران
فيش يا سند نمي دهند
به بازنشستگان و مستمري بگيران تامين اجتماعي كه از بانك رفاه مستمري مي گيرند فيش يا سندي بابت دريافتي ماهانه داده نمي شود و همين كاستي باعث سردرگمي اين قشر از جامعه شده است. از مسئولان تقاضاي رسيدگي داريم.
مستمري بگير تهراني

از ميان نامه ها
رويا هاي ثبت نام خودرو
پيرو آگهي هاي پيش فروش محصولات ايران خودرو در تاريخ ۸ آبان ماه ۸۴ براي خريد يك دستگاه وانت پيكان با شرايط اعلام شده ثبت نام كردم. از جمله قيد شده بود كه مرحله اول ۱۵ ميليون ريال، مرحله دوم ۱۵ ميليون ريال(جمعاً ۳ ميليون تومان) بايد توسط متقاضيان پرداخت شود.
باقي مانده وجه نيز در تيرماه ۸۵ طبق دعوت نامه ارسالي مبلغ ۱۶ميليون و ۷۵۰هزار ريال است و جمع پرداختي ۴ ميليون و ۶۷۵ هزار تومان مي باشد كه طبق اعلام شركت بايد ۳ ميليون و ۷۵۰هزار ريال زير قيمت بازار محاسبه گردد. در صورتي كه طبق تاريخ دعوتنامه استعلام در بازار خودرو مبلغ ۴ ميليون و هشتصد هزار تومان و يا ۴ ميليون و ۸۵۰ هزار تومان صورت مي گيرد.
در صورتي كه قيمت كارخانه با توجه به پرداختي و تخفيف مبلغ ۵ميليون و۵۰ هزار تومان محاسبه شده است كه نه تنها تخصيص پيش نيامده است، بلكه بابت ۵ الي ۶ ماه وجه پيش پرداخت هيچگونه سودي به سپرده ها تعلق نگرفته است. فراواني تقاضا نسبت به عرضه، نبايد مستمسكي براي اين قبيل خلف وعده ها و احياناً سؤاستفاده از اعتماد مردم شود.
البته اميد دارم در محاسبه خود اشتباه كرده باشم. منتظر جواب ايران خودرو هستم.
يكي از مشتريان خودرو
همشهري: نام وتلفن تماس اين خواننده موجود مي باشد.
معلمان و حكايت ۳ ماه تعطيلي...
مي گويند معلمان سه ماه تعطيلي دارند. تعطيل سه ماهه به تقاضاي معلمان نيست. بلكه به اقتضاي شرايط كار و اجباري است نه اختياري. از سه ماه تعطيلي اجباري فوق يك ماه آن را ساير كاركنان اعم از دولتي و غيره، بهره مند هستند آنهم به صورت دلخواه.
باقيمانده مرخصي ساير كاركنان به طور سنواتي قابل ذخيره است كه اين امكان براي معلمان نيست و معلمان از ذخيره سازي مرخصي محرومند. همچنين معلمان نه مرخصي سالانه دارند و نه در طول سال تحصيلي حق استفاده از مرخصي را دارا مي باشند. علاوه بر اين معلمان تنها شاغليني هستند كه در كل زمان كاري ، هميشه ۴۰ نفر ارباب رجوع دائمي دارند كه نيازمند برخورداري شديداً عاطفي و داراي حساسيت و ظرافت خاص مي باشند.
وضع روحي معلمان- پس از پايان هر سال تحصيلي تا زماني كه وضع روحي آنان و خستگي هاي ناشي از كلاس به حال اول برگردد، زمان مي خواهد و از طرف ديگر آمادگي براي شروع يك سال تحصيلي جديد، دفعي نيست و آنهم به آمادگي تدريجي روحي براي پذيرش يك شرايط صددرصد جديد، دارد و اين زمان از اول و آخر ۳ ماه تعطيلي كسر مي شود.
ساير كارمندان از موقعيت هاي شغلي و ارتقاي آن از پستي به پست بالاتر بهره مند هستند، در حالي كه معلمان در يك خط شغلي ثابت افقي قرار دارند و استدلال دكتر نجفي(وزير اسبق آموزش و پرورش) براي وضع ۲۵درصد اضافه فوق العاده شغل براي معلمان نسبت به ساير كارمندان نيز به همين دليل بود كه بعداً با خروج ايشان از آموزش و پرورش، اين فوق العاده ۲۵درصد لغو شد.
معلمان، بخشي از وظايف والدين را نيز عهده دارند كه جداي از بحث آموزش به سرگرمي و نگهداري فرزندان خانواده ها مربوط است و به نظر مي رسد كه اين پوشش نيز نامحسوس است و كتمان مي گردد.
در پايان پيشنهاد مي شود در تخصيص بودجه، بياييم از يك سازمان ديگر مثلاً سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به يك سطح معيشتي براي معلمان كشور برسيم؛ به اين طريق كه ببينيم ميانگين سطح معيشت در پرداخت هاي سازمان مذكور چيست؟ آن وقت به مبنايي مي رسيم كه مي توانيم بودجه معيشتي يك فرد را تعيين كنيم.
بديهي است عدم تعادل موجود بين حقوق بگيران و ايجاد قدرت خريدهاي متفاوت يكي از علل نابساماني بازار، زايش تورم و عدم تثبيت قيمت هاست.
جواد صاحب هنر

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   شهر تماشا   |  
|  سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |