پنجشنبه ۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۶ - Jun 22, 2006
به بهانه پخش برنامه هاي تابستاني تلويزيوني
تعامل والدين و رسانه ملي فراموش نشود
هوشنگ صدفي
002751.jpg
تابستان گرم از راه رسيد اما هنوز خبري از برنامه هاي تلويزيوني تابستاني نيست. همه ساله در چنين ايامي مسئولان شبكه هاي تلويزيوني در نشست هايي جداگانه مجموعه برنامه هاي تلويزيوني تدارك ديده شده براي غني سازي اوقات فراغت كودكان و نوجوانان را معرفي مي كردند.
شايد يك دليل عدم ارائه اطلاعات در زمينه برنامه هاي توليدي، حضور مديران شبكه هاي تلويزيوني در جشنواره مراكز استاني اصفهان است و يا اين كه تب فوتبال هنوز آن چنان در جامعه فروكش نكرده كه فرصتي براي معرفي يا پخش برنامه هاي تابستاني باشد. چندي قبل مرتضي ميرباقري، معاون سيما از تدارك برنامه هاي تابستاني رسانه ملي خبر داده بود. بنابه اعلام وي، شبكه هاي تلويزيوني براي همراهي با والدين در فصل امتحانات به گونه اي برنامه هاي خود را تنظيم كردند كه كارشناسان و خانواده ها بتوانند، دانش آموزان را در فصل امتحانات كمك كنند، اما هنوز نتيجه اين تعامل رسانه ملي و والدين به رسانه ها اعلام نشده است با اين حال تجربه تعامل رسانه ملي با مخاطبان نشان مي دهد كه رويكرد جديد مديران شبكه هاي تلويزيوني بيشتر مبتني بر سنجش برنامه هاي تلويزيوني از طريق نياز بينندگان تلويزيوني است تا سليقه و ذائقه تهيه كنندگان و برنامه سازان.
نظرسنجي هاي مركز تحقيقات
صداو سيما نشان مي دهد كه نيمي از اوقات فراغت مردم اغلب در اختيار رسانه ملي است و بيشتر خانواده ها حدود
چهار و نيم ساعت از وقت خود را صرف تماشاي تلويزيون مي كنند.
براساس همان نظر سنجي، اغلب پرسش شوندگان، تلويزيون را كم هزينه ترين كالا براي گذران اوقات فراغت مطرح كرده اند، براساس اين نگاه وظيفه مديران شبكه هاي تلويزيوني بيش از پيش سخت تر مي شود چرا كه در كنار توليد و پخش برنامه هاي سرگرم كننده و تفريحي، بايد متناسب با نياز خانواده ها و اوقات فراغت آنان طرح و برنامه هاي مناسبي را توليد و پخش كنند.
همه ساله با فرا رسيدن تابستان، متوليان فرهنگي- هنري دست اندركار غني سازي اوقات فراغت كودكان و نوجوانان كشور عزا مي گيرند كه چگونه خلأ ساعات تعطيلي مدارس را پر كنند. به رغم مشاركت  سازمان هاي فرهنگي و آموزشي در غني سازي اوقات فراغت، هنوز ستاد يا مركز واحدي براي هدايت و آماده سازي چنين برنامه هايي وجود ندارد، اما با اين حال شبكه هاي تلويزيوني با توجه به طولاني شدن روزهاي تابستان سعي وافر دارند تا با توليد و پخش برنامه هاي متنوع و زنده به هر شكل ممكن خيل مخاطبان كودك و نوجوان خود را درگير چنين برنامه هايي سازند.شايد يك دليل توليد برنامه هاي تلويزيوني متنوع كه گاه ساعات پخش آن بين 2 الي 4 ساعت براي مخاطبان گروه سني كودك و نوجوان است به توصيه كارشناسان جرم شناسي و قضايي باشد، به گفته سرپرست مجتمع قضايي اطفال، در فصل تابستان آمار جرايم به خصوص ضرب و شتم و مزاحمت هاي خياباني در بين نوجوانان افزايش مي يابد، از اين رو والدين بايد مراقبت بيشتري از فرزندان خود داشته باشند.به باور وي، علت بروز اين جرايم، عدم مراقبت والدين از فرزندان و كمبود مراكز تفريحي براي گذران اوقات فراغت است. انرژي نهفته در نوجوانان بايد در راه درست تخليه شود، چرا كه اين امر باعث افزايش خودباوري در نوجوان مي شود و سطح علمي آنان را تا حد بسياري افزايش مي دهد.
بازنگري در برنامه هاي تابستاني سال گذشته شبكه اول نشان داد كه توليد بخش عمده برنامه هاي توليدي دخترانه، سيب گلاب، مجله دختران، يخ در بهشت، مجله جوانانه و كبوتر دات كام در حوزه مخاطبان كودك و نوجوانان بوده است بنابراين رويكرد رسانه ملي اين نكته را اثبات مي كند كه بايد بيش از پيش در حوزه كودك و نوجوان به ويژه براي غني سازي اوقات فراغت وقت صرف كرد. به باور دكتر پورحسين، مدير شبكه دوم سيما، نبايد اوقات فراغت را اشغال كرد چرا كه عمده خلاقيت ها در اين زمان اتفاق مي افتد، پركردن اوقات فراغت نبايد با خلاقيت در تعارض باشد. اگر اوقات فراغت اشغال شود احتمال اين كه نوجوانان و جوانان در مسير كلاسيك قرار بگيرند و هيچ خلاقيتي از خود تراوش نكنند زياد است. وي در ادامه با اشاره به گروه سني كودك و نوجوان مي افزايد: اين گروه سني بيش از ديگران تحت تأثير محرك ها هستند، براي نيل به اين هدف بايد قالب مسابقه، كارتون و انيميشن داخلي و خارجي، بخش هاي نمايشي خصوصاً فيلم و سريال را افزايش دهيم.
در ميان شبكه هاي تلويزيوني، شبكه تهران امسال از ساير شبكه ها يك گام جلوتر افتاده است، مجيد رجبي معمار، مدير شبكه تهران در يك گفت وگوي مطبوعاتي اعلام كرد كه 77 فيلم سينمايي براي كودكان و نوجوانان از اول تيرماه تا پايان تابستان پخش خواهد شد. در ميان فيلم هاي اعلام شده بخشي از برنامه هاي انيميشن تكراري نيز وجود دارد، با اين حال تجربه راه اندازي سينماي كودك از سال گذشته در شبكه تهران نشان مي دهد كه مخاطبان گروه سني يادشده از اين ابتكار عمل مديران شبكه رضايت دارند.
نكته
اغلب شبكه هاي تلويزيوني براساس يك عادت هميشگي در تابستان علاقه دارند كه سمت و سوي قالب برنامه هاي تلويزيوني خود را به شكل زنده و مستقيم ارائه كند، مشاركت دادن برخي از مخاطبان در برنامه هاي سرگرم كننده توانسته است تا حدودي در جذب مخاطبان مؤثر باشد. با اين حال به رغم تلاش برنامه سازان تابستاني، هنوز شاهد نوعي سردرگمي در ارائه قالب، تقليد برنامه هاي كليشه اي، موازي كاري و عدم توجه به طيف نياز مخاطبان هستيم.بي گمان برنامه سازان و مديران شبكه هاي تلويزيوني در تهيه و پخش برنامه هاي تابستاني براساس يك مجموعه تحقيقات و نياز سنجي ها اقدام مي كنند. بنابر اين انتظار مي رود كه با تجربه اندوزي آنان در حوزه غني سازي اوقات فراغت به موارد زير بيش از پيش توجه كنند هر چند كه اغلب برنامه هاي تابستاني به خصوص با قالب توليدي تاكنون توليد شده اند اما برنامه هاي زنده مي توانند به نحوي با ارزيابي روزمره، رويكرد تفريحي و سرگرمي خود را به سمت آموزشي هم سوق دهند.
*برنامه هاي زنده تلويزيوني به ويژه حوزه كودكان و نوجوانان مي تواند به نوعي مخاطبان خود را در مسابقات، برنامه هاي آموزشي و تفريحي مشاركت دهند.
* در كنار توليد برنامه هاي سرگرمي مي توان با ارائه آموزش هاي كاربردي و جذاب اين گروه سني را پاي تلويزيون ها نشاند.
*كم توجهي به كودكان و نوجوانان روستايي باعث شده كه آنان كمتر به اين نوع برنامه هاي توليدي توجه كنند و صرفا به تماشاي كارتون ها و فيلم هاي سينمايي بپردازند، دخالت دادن اين گروه از مخاطبان مي تواند به شكلي جامعه آماري گسترده اي را هم تحت پوشش برنامه هاي تلويزيوني قرار دهد.
* مراكز استاني با توجه به نيازهاي بومي مخاطبان خود مي توانند علاوه بر بهره گيري از شبكه هاي تلويزيوني فراگير، به ارائه برنامه هاي سرگرم كننده محلي نيز توجه نشان دهند.
* بودجه بندي برنامه ها و تقسيم وظايف شبكه هاي تلويزيوني مي تواند وضعيت فعلي را بهبود بخشد و از هدر رفتن سرمايه هاي ملي رسانه اي جلوگيري كند، پخش همزمان مجموعه ها و برنامه هاي تلويزيوني تفريحي ناخواسته هم پوشاني شبكه ها را رقم مي زند و اين خود بازتاب هاي منفي را در بين گروه سني كودك و نوجوان ايجاد خواهد كرد. در حالي كه با يك هماهنگي بين شبكه اي مي توان 3 الي 4 ساعت مخاطبان را پاي تلويزيون ميخكوب كرد.
* از همين حالا مي توان براي سال بعد در زمينه  برنامه هاي تابستاني تلويزيون برنامه ريزي كرد، بنابراين قبل از هر اقدامي لازم است ابتدا در زمينه پخش برنامه هاي تابستاني سال گذشته و سال 85 از طريق نظرسنجي اقدام كرد، سپس با توجه به انتظارات و انتقادات تصوير روشني از نيازها را ترسيم كرد، آنگاه با توجه به نيازسنجي مخاطبان به تهيه كنندگان حرفه اي تلويزيون، برنامه سفارش داد، هماهنگي بين شبكه اي تلويزيوني نيز پس از آماده سازي برنامه ها لازم است چرا كه با هماهنگي پخش برنامه ها مي توان ضمن جلوگيري از موازي كاري، برنامه هاي متنوعي را براي همه مخاطبان ارائه كرد.

بازتاب
10 ميليون دلار هزينه پخش فوتبال
فارس: به گفته يكي از مديران ورزشي تلويزيون، پخش مستقيم بازي هاي جام جهاني۱۰ ميليون دلار براي سازمان صدا و سيما هزينه داشته است.
وي افزود: البته اين مبلغ براي پخش 64 بازي جام جهاني تعيين شده است. برخي صاحب نظران معتقدند در شرايطي كه سازمان صدا و سيما با مشكلات مالي روبه روست، پرداخت چنين مبلغي تا چه اندازه با كارشناسي صورت گرفته و ضرورت آن تا چه اندازه احساس مي شود و يا اين مبلغ چگونه تأمين خواهد شد. مهم ترين استراتژي سازمان در پرداخت هزينه هاي اختصاص يافته به اين امر پخش پيامهاي بازرگاني است. اما آيا پيامهاي بازرگاني مي توانند اين هزينه هاي سنگين را به سازمان صدا و سيما بازگردانند؟ برخي از كارشناسان معتقدند؛ آگهي هاي بازرگاني رقم بالاتري از اين مبلغ را نصيب صدا و سيما خواهد كرد. يكي از مديران بازرگاني معتقد است: اين مبلغ و يا حتي بيش از آن از طريق پخش پيام هاي بازرگاني تأمين خواهد شد.
به گفته وي تعرفه تبليغ محصولات خارجي در حاشيه پخش زنده بازي هاي جام جهاني 4برابر و براي پخش كالاهاي داخلي 2 برابر افزايش داشته است. به نظر مي رسد بازيهاي پرمخاطب، از جمله بازي هاي تيم ملي كشورمان اين تعرفه را افزايش دهد. يكي از مديران سازمان صدا و سيما درباره اينكه پرداخت چنين هزينه  سنگيني آيا به سود سازمان صدا و سيما است يا بالعكس؟ معتقد است: حفظ مخاطبان تلويزيوني با توجه به علاقه وافر آنها به اين ورزش يكي از عواملي است كه سازمان را مجبور به خريد اين بازي ها كرد.
داريوش مصطفوي رئيس اسبق فدراسيون فوتبال نظر ديگري دارد. به اعتقاد وي پخش زنده اين بازي ها بايد از طريق شبكه هاي خصوصي و از طريق فدراسيون فوتبال انجام شود تا كار تخصصي دقيق تري روي اين موضوع انجام شود. وي معتقد است: بسياري از روستاييان كه جمعيت بسياري را در كشور تشكيل مي دهند، نمي توانند اين بازي ها را به صورت زنده تماشا كنند. هر چه هست به نظر مي رسد زبان مشترك رسانه با شعار  ياردوازدهم   با تهيه و توليد و پخش برنامه هايي درباره فوتبال در كنار پخش مستقيم اين بازي ها تب فوتبال را در جامعه دو چندان كرده است و بر حساسيت پيروزي تيم ملي كشورمان افزوده است. فيفا فدراسيون بين  الملل فوتبال حق پخش مستقيم بازي هاي جام جهاني در سال 2002 كره و ژاپن و 2006 آلمان را به مبلغ 23/1 ميليارد دلار به شركت  انفرانت واگذار كرد. در اين دوره از جام جهاني هيچ شبكه غير كارتي حق پخش اين بازي ها را از طريق ماهواره  ها ندارد و همين مسأله باعث شده بسياري از شبكه هاي منطقه اي از ماه ها قبل اقدام به فروش كارت هاي ويژه اي براي تماشاي اين بازي، در خلال يك ماه برگزاري جام جهاني كنند.
حتي شبكه مطرح و بزرگ الجزيره اسپورت  نتوانست بازي هاي جام جهاني 2006 آلمان را پخش كند. تنها 21 شبكه از كشورهاي استراليا، برزيل، بلغارستان، كانادا، شيلي، چين، دانمارك، فرانسه، آلمان، هنگ كنگ، ايسلند، ايتاليا، ايرلند، مكزيك، هلند، پرو، سوئد، سوئيس، انگلستان، آمريكا و ايران موفق به خريد و پخش مستقيم اين بازي ها شدند. شبكه 3، سيماي جمهوري اسلامي با خريد حق پخش اين بازي ها در كنار 20 شبكه ديگر در سطح كشورهايي كه حق پخش مستقيم اين بازي ها را دارند، ديده مي شود. هيچ يك از 22 كشور عربي نتوانستند اين رويداد مهم را به طور مستقيم پخش كنند، تنها كشور عربستان اعلام كرده است كه 3 بازي نخست تيم ملي كشور خود را به طور مستقيم پخش خواهد كرد.

فراسوي مرزها
راه اندازي شبكه خبر بين المللي در هند
مقامات صدا و سيماي هندوستان از احتمال راه اندازي يك شبكه  خبري بين المللي در اين كشور خبر دادند. اين شبكه تلويزيوني كه با الگوبرداري از شبكه هايي چون بي بي سي و سي ان ان طراحي خواهد شد، همچنان در مرحله طرح و بررسي قرار دارد.
سوريندر كومارآرورا ـ  وزير اطلاع رساني و راديو و تلويزيون هندوستان ـ اظهار كرد: هم اينك برآورد هزينه هاي راه اندازي اين شبكه توسط بخش مالي اعلام شده است و در مرحله مقدماتي بررسي طرح اجرايي راه اندازي اين شبكه هستيم. به نقل از ABU ، مقامات هندوستان قصد دارند تا در صورت امكان،  شبكه اي مستقل و خودمختار همانند بي بي سي و سي ان ان را راه اندازي كنند. سوريندركومار آرورا همچنين يادآور شد: در صورت راه اندازي شبكه بين المللي خبري در هندوستان، برنامه هاي اين شبكه در تمامي شهرهاي مهم جهان از جمله در قاره هاي آسيا، اروپا و آمريكاي جنوبي قابل دسترسي و رؤيت خواهد بود.
راه اندازي تلويزيوني عربي
در روسيه
روسيه نسبت به ايده تأسيس يك شبكه ماهواره اي عرب زبان كه نفوذ خارجي گسترده  اي را فراهم خواهد كرد، ابراز تمايل نشان داده است. معاون سردبير شبكه روسي الايام، در اين باره گفت: تلاش هاي فعلي بر روي راه اندازي يك شبكه تلويزيوني، متمركز شده است كه نه تنها براي خاورميانه بلكه براي هر كاربري كه زبان عربي بداند، قابل استفاده است.اين شبكه تلويزيوني ماهواره اي جديد، مسير مشابه با شبكه هاي خبري بي بي سي و سي ان ان را در زمينه پخش اخبار دنبال خواهد كرد. ABU اعلام كرد: پيش بيني مي شود كه اين شبكه تا سال 2007 راه اندازي شود. آمارها نشان مي دهد كه هم اكنون تقريبا 25 ميليون مسلمان در روسيه وجود دارد.

سايه روشن
توقف پخش سريال ها در شبكه سوم
در طول برگزاري بازي هاي جام جهاني برنامه  صبح آمد به پخش قسمت هاي حساس بازي تيم هاي مختلف ، معرفي شهرها، تاريخ برگزاري بازي ها و همچنين تحليل بازي هاي شب گذشته مي پردازد.
اين برنامه هر روز از ساعت 6 و ۳۰ دقيقه صبح الي 8 و 30 دقيقه پخش مي شود. بر اساس اين خبر، پخش مجدد سريال هاي شبكه سه سيما نيز از روز شنبه 3 تيرماه مجددا آغاز مي شود. با توجه به پخش مستقيم مسابقات جام جهاني، سريال هاي اولين شب آرامش ، راه شب و گنجينه  معبد ، فيلم سينمايي و برنامه  صدفيلم تا پايان رقابت هاي مقدماتي جام جهاني روي آنتن نمي روند.
تلويزيون نبايد خود را از سينما جدا كند
ايسنا: حبيب الله كاسه ساز، عملكرد تلويزيون نسبت به خريد فيلم هاي سينمايي داخلي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تلويزيون در پخش آثار دچار محدوديت است و به طور كلي سياست اين رسانه نسبت به سينما متفاوت است. اين تهيه كننده سينما و تلويزيون افزود: هر فيلمي كه در سينما توليد مي شود را نمي توان از تلويزيون پخش كرد. اما براي پخش اغلب فيلم هاي قابل پخش و ارزشمند، سازمان صدا و سيما هيچ منعي ندارد.
مجموعه سياست هاي فرهنگي كشور بايد به سمتي برود كه بيشتر به توليدات داخلي مان اهميت دهيم. اما به هر حال ميدان، ميدان رقابت است و مي طلبد بعضي اوقات آثار خارجي را هم به نمايش بگذاريم. تا به لحاظ تكنيكي و نه محتوا بتوانيم به كشورهاي پيشرفته فيلمساز نزديك شويم.
كاسه ساز، با اشاره به كيفيت بالاي فيلم هاي خارجي، گفت: هاليوود و كشورهاي پيشرفته صنعت سينما به لحاظ تكنيكي چيزي كم نمي گذارند. اما مشكلي كه در پخش فيلم هاي خارجي وجود دارد به لحاظ محتوايي است.
به گفته  اين تهيه كننده سينما و تلويزيون بايد در انتخاب فيلم هاي سينمايي دقت كرد تا هم به محتوا برسيم و هم تكنيك را فراموش نكنيم.
كاسه ساز، با اشاره به ضرورت فرهنگ سازي از طريق سينما و تلويزيون، اظهار كرد: تلويزيون نبايد خود را از سينما جدا بداند. اين بدان معنا نيست كه تلويزيون تهيه كننده مستقل آثار سينمايي باشد. ولي حتما بايد از فيلم هاي سينمايي ارزشمند و ماندگار حمايت كند. حال اين حمايت مي تواند معنوي و حتي مادي باشد.
موسيقيدان ها آثار جشنواره صدا و سيما را بررسي كردند
هيات داوران بخش موسيقي و سرود چهاردهمين جشنواره توليدات مراكز استان هاي صدا و سيما، متشكل از 10 شاعر و موسيقدان بود. 197 اثر به كميسيون موسيقي چهاردهمين جشنواره توليدات مراكز استان ها رسيده كه از اين بين حدود 46 اثر جايزه گرفتند.
دو هنرمند در عرصه  شعر و هشت موسيقيدان و آهنگساز داوري چهاردهمين جشنواره   مراكز استان هاي صداوسيما را برعهده داشته اند. سيدمحمد مير زماني (مدير توليد مركز موسيقي و سرود)، مليحه سعيدي با تخصص موسيقي مقامي، مهيار فيروز بخت با تخصص موسيقي سنتي، حسين يوسف زماني با تخصص موسيقي كردي، علي رحيميان با تخصص موسيقي رسانه اي و اركستر،  دكتر محمد سرير با تخصص موسيقي اركسترال و ملي، از داوران بخش موسيقي و سرود چهاردهمين جشنواره توليدات مراكز استانها هستند.
از داوران عرصه شعر و ترانه نيز مي توان به عليرضا قزوه (شاعر معاصر) و مصطفي رحماندوست (شاعر كودك و نوجوان) اشاره كرد. همچنين سيدعبدالحسين مختاباد با دكتراي موسيقي و فريد سلمانيان پژوهشگر آثار توليدي موسيقي در اين بخش به عنوان داور حضور داشته اند.
در ساختارهاي نمايشي رشد نداشته ايم
به گفته يكي از داوران چهاردهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان ها، كيفيت برنامه هاي ارسال شده به اين جشنواره نسبت به سال هاي قبل افزايش پيدا كرده است.
مهدي فرجي درباره ارزيابي خود از وضعيت كيفي برنامه هايي كه به چهاردهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني استان ها، اظهار كرد: در برخي ساختارها مانند كليپ، انيميشن، فيلم كوتاه و مستند كارهاي بسيار خوبي ارسال شده بود كه برخي از آنها حتي قابل ارائه به جشنواره هاي خارجي است. وي افزود: در ساختارهاي ديگر كمتر كارهاي ويژه اي به چشم مي خورد. اما برگزاري چنين جشنواره هايي باعث مي شود، كه برنامه هاي استان ها مورد ارزيابي قرار گيرد كه در نهايت به بهبود كيفيت آثار مي انجامد. به گفته  فرجي، برنامه ها در چهاردهمين جشنواره بين المللي توليدات راديويي و تلويزيوني استان ها بر اساس ساختار تقسيم بندي مورد بررسي قرار گرفتند كه از جمله اين ساختارها مي توان به انيميشن، مستند، سريال، داستاني بلند، فيلم كوتاه و .... اشاره كرد.
مدير گروه فيلم و سريال شبكه اول سيما با بيان اين كه رشد چشمگيري را نسبت به سال قبل در ساختارهاي نمايشي شاهد نبوده است، افزود: در ساختارهايي چون فيلم كوتاه و فيلم هاي تلويزيوني بعضا آثار خوبي ارائه شده بود. نمي توان منكر تفاوت كيفي برنامه هايي كه در تهران ساخته مي شوند با شهرستان ها شد.
002745.jpg
جشنواره، دوسالانه برگزار شود
جشنواره توليدات راديو و تلويزيون مراكز استان ها بايد دوسالانه باشد تا تمركز برنامه سازان براي ساخت آثار بيشتر شود. وقتي جشنواره دوسالانه شود، بازده هم بيشتر مي شود.
افشين عليزاده كارگردان تلويزيوني گفت: به نظرم در ارتباط با كارهاي شهرستان هميشه ظلم شده است. گرچه من ساكن تهران هستم، ولي هنوز ارتباطم با مركز اردبيل قطع نشده و كارهايي براي اين مركز مي سازم. من در جشنواره مراكز توليداتي ديدم كه خيلي حرفه اي، اما با امكانات كم ساخته شده بودند. اين جشنواره ضعف هايي دارد كه هر سال نسبت به سال گذشته بهتر شده است .وي افزود: متاسفانه زمان نشست ها كم است و با وجود اينكه اساتيد خوبي چون دكتر ضابطي و دكتر ندايي براي اين نشست ها دعوت مي شوند، اما مباحث خيلي جدي مطرح نشده و به نوعي از سر باز مي شود. علاوه بر آن جشنواره زنگ تفريحي براي برنامه سازان محسوب مي شود تا برنامه سازان چند روزي نفس بكشند. وي با اشاره به اينكه كه تعدد جوايز، ضعف جشنواره توليدات راديو و تلويزيون مراكز استان ها محسوب
مي شود، افزود: در اين جشنواره نزديك به 300 و اندي جايزه اهدا
مي شود. در واقع تعدد جوايز منجر به اين تفكر مي شود كه برنامه سازان كار خاصي انجام ندادند. از سوي ديگر هر سال برگزار شدن جشنواره هم يك معضل است. اين جشنواره بايد دوسالانه باشد تا تمركز برنامه سازان براي ساخت آثار بيشتر شود. وقتي جشنواره دوسالانه شود بازده هم بيشتر مي شود. البته امسال بخش بين الملل هم اضافه شده كه اين مساله مي تواند به تقابل ميان برنامه سازان كمك كند و گفتمان ميان برنامه سازان داخلي با كشورهاي شركت كننده فراهم شود.
بوي گلهاي وحشي در شبكه دوم
فارس: مجموعه تلويزيوني بوي گلهاي وحشي اواسط تيرماه از شبكه دوم سيما پخش خواهد شد.
سيداحد ميكاييل زاده مدير توليد مجموعه گفت: در حال حاضر تدوين اين مجموعه در مراحل نهايي قرار دارد و موسيقي آن توسط محمد ميرزماني ساخته شده است. در اين سريال بسياري از چهره هاي مطرح سينما و تلويزيون به ايفاي نقش پرداخته اند. مجموعه تلويزيوني بوي گلهاي وحشي از توليدات گروه فيلم و سريال شبكه دوم سيماست كه در 13 قسمت 50 دقيقه اي تهيه مي شود.
فيلم هاي ايراني نمره قبولي گرفتند
نظرسنجي از روستائيان درباره برنامه هاي تلويزيون نمايانگر آن است كه بيش 91 درصد از مردم روستاهاي مورد بررسي، حداقل كمتر از يك روز و حداكثر 7 روز در هفته بيننده برنامه هاي تلويزيون بوده اند.
در بين روستاهاي مورد بررسي، روستاهاي تابع شهر مشهد (با ميانگين 5/ 83 درصد در روز) بيشتر و مردم روستاهاي تابع شهر زاهدان (با ميانگين بيش از 83 درصد در روز) كمتر از ساير روستاها، در طول هفته به تماشاي برنامه هاي تلويزيون پرداخته اند. بيش از 67 درصد از روستائيان، شبكه اول سيما را هر روز، اكثر روزها و بعضي روزها تماشا مي كنند. نتايج مركز تحقيقات و سنجش برنامه اي صداوسيما نشان مي دهد كه روستائيان از فيلم هاي سينمايي ايراني (حدود 82 درصد) بيشتر و از سخنراني ها ( با 33 و نيم درصد) كمتر از ديگر انواع برنامه هاي تلويزيوني در حد خيلي زياد و زياد رضايت دارند.
دوپينگ ورزشكاران در قاب تصوير
مجموعه مستند داروهاي نيروزا به كارگرداني مهرداد گودرزپور از تلويزيون پخش مي شود. مهرداد گودرزپور گفت: اين برنامه پس از طي مراحل فني،  شهريور ماه پخش مي شود. در اين برنامه با حضور كارشناسان و رؤساي فدراسيون هايي چون تكواندو، فوتبال، مشت زني، كشتي و معلولان و جانبازان اين مشكل از زواياي مختلف بررسي شده است. حتي از تست هايي كه براي تشخيص دوپينگ ورزشكاران گرفته مي شود تصويربرداري كرده ايم. اين مجموعه در 13 قسمت 20 دقيقه  ساخته مي شود كه هر قسمت از آن موضوع مجزايي را درباره  دوپينگ بررسي مي كند.
رقابت ملاك نيست
پرفسور مولانا گفت: بزرگترين مشكل صداوسيما اين است كه خود را با ديگر رسانه ها در شبكه هاي خارجي در حال رقابت مي داند در صورتي كه ما بايد به دنبال كيفيت باشيم و رقابت ملاك اصلي نيست. رئيس بخش مطالعات عالي ارتباطات جهاني دانشگاه آمريكا در واشنگتن در كميسيون تخصصي خبر چهارمين جشنواره توليدات راديويي وتلويزيوني مراكز استان ها افزود: در خبر و خبرنويسي بايستي كيفيت را مورد نظر قرار دهيم و با مخاطبان صادق باشيم تا بتوانيم اعتماد آن ها را به خبر بالا ببريم؛ اگر اين كار در درازمدت انجام شود مخاطبان بسياري را جذب خواهيم كرد. پرفسور مولانا با توجه به استفاده از واژه ها در خبر تاكيد كرد: بايستي كاربرد واژه ها را در نظر بگيريم و از واژه هاي بيگانه استفاده نكنيم. اين استاد دانشگاه، سياستگذاري، خلاقيت، تحقيق خوب و آموزش و پرورش در رسانه  ملي را از مهمترين موضوعاتي دانست كه بايد مورد توجه قرار گيرد و شكاف بندي واژه ها اگر از حالت شعاري خارج و به مفاهيم نزديك شود مطلوب تر است.
پرفسور مولانا در پايان به مقايسه رسانه  ملي با ساير رسانه ها در غرب پرداخت و افزود: يكي از ضعف هاي خبر در غرب بالا نبردن سواد مردم است و خبرگزاري هاي دنيا در اين خصوص بيشتر به دنبال ماديات هستند.

فركانس
انتقاد از لودگي در راديو
002742.jpg
به گفته فاطمه آل عباس، گوينده  خوب و موفق راديو بايد اهل مطالعه و روزنامه خوان باشد كه به تبع مطالعه  به روز خود از خط قرمزها آگاهي داشته و خود را وارد مرز ابتذال نكند. اين گوينده  برتر راديو ايران گفت: شناخت خط قرمزها، علاوه بر تفكرات قوي گوينده، برنامه ريزي دقيق سردبير و نويسنده و ساير عوامل تعيين مي شود. وي افزود: زبان ادبيات راديو براي مخاطب امروزي سنگين و ثقيل است. به همين خاطر تغييرات صورت گرفته در آن باعث ايجاد لودگي در كلام و رفتار شده است. فاطمه آل عباس، ضمن انتقاد به جايگزيني لودگي به جاي طنز در ادبيات برخي از برنامه هاي راديويي، دليل اصلي آن را تغيير رويه  بي فكر زبان و ادبيات راديويي دانست و افزود:  راديو وارد ادبيات تازه اي شده، كه كمي مبتذل است.
اين گوينده  منتخب زن، شخصيت و كاراكتر گوينده  راديو را حقيقت خود گوينده خواند و يكي از عوامل موفقيت خود را شيوه  ارتباطش با مخاطب دانست.
مشكلات محلات تهران در راديو
002748.jpg
بيش از 100 خبرنگار افتخاري از 20 منطقه تهران با شبكه  راديويي تهران همكاري مي كنند و بدين ترتيب برنامه  شهر و محله كه با همكاري اين خبرنگاران هر پنجشنبه به روي آنتن مي رود، درصدد رفع مشكلات مردم محله هاي مختلف تهران برمي آيد. به همين مناسبت شبكه  تهران همايشي را با حضور خبرنگاران محله در واقع در استوديوي شماره  8 ساختمان ارگ راديو تهران برگزار كرد.
در اين همايش ماهر- تهيه كننده برنامه  شهر و محله - ، ضمن گراميداشت ياد شهداي خبرنگار از رسالت اطلاع رساني راديو تهران سخن گفت: برنامه  شهر و محله پنج شنبه هفته  جاري در پارك مجريه منطقه 4 تهران اجرا مي شود. عليرضا فرزين ـ تهيه كننده پيشكسوت راديوـ ، نيز ضمن ضروري خواندن آموزش براي خبرنگاران محلي،  از آغاز كلاس هاي آموزشي در استوديو 8 راديو تهران خبر داد. فرزين افزود:  شهروندان تهران غير از داشتن حق زندگي، وظيفه اي به عنوان مكلف بودن را نيز بر عهده دارند. وي از اعتماد كردن راديو به مردم و بالعكس سخن گفت و افزود: با وجود هزينه سنگين، راديو دقايقي از زمان برنامه ها را به مردم اختصاص مي دهد، بنابراين به پاس اين خدمت اميدوار همكاري مردم هستيم. فرزين در پايان خبرنگاران محله را چشم راديو دانسته و همكاري مستمر خبرنگاران با اين رسانه را خواستار شد. كچويي- مسئول اطلاع رساني- نيز در بخش ديگري از اين همايش ضمن تأكيد بر ضرورت اطلاع رساني، تاريخچه اي از سير تحولات رسانه هاي مكتوب و راديو و تلويزيون در ايران را ارائه داد. وي با اشاره به اهميت رسانه هاي جمعي همچون تلويزيون، راديو و اينترنت، در عين حال بر اهميت روزنامه به عنوان منبع اطلاع رساني تأكيد كرد.
خودسانسوري موقوف
002739.jpg
رئيس راديو ايران در مراسم تقدير از بزرگان هفتمين جشنواره  داخلي راديو ايران، گفت: ممكن است گفته شود راديويي موفق است كه در جشنواره جوايز بيشتري بگيرد، اما مهم تر از جشنواره مخاطبان هستند. دكتر عليرضا نوري، ادامه داد: اگر شبكه اي راديويي بهترين برنامه ها را توليد كند، اما در بين مخاطبان جايي نداشته باشد به طور طبيعي از دور رقابت حذف شده است.
وي با اشاره به متنوع شدن شبكه هاي راديويي و رسانه ها، افزود: امروزه اگر راديو ايران نتواند پويا باشد، نمي تواند مخاطب لازم را جذب كند و در نتيجه موفق نخواهد بود. مخاطب به راديويي گوش مي دهد كه رضايتش را برقرار كند. منظور از راضي كردن مخاطب همان ارائه  اطلاعات مناسب به وي است.
تخصص، مكمل گويندگي است
مازيار قاسمي ـ كارشناس مجري برتر راديو ايران كه وكالت تخصص و حرفه اصلي او است ـ گفت: تخصص در اجرا، مكمل تكنيك گويندگي است. بسياري از گويندگان با داشتن توانايي هاي بسيار به خاطر اين كه فاقد تكنيك گزارشگري هستند، گوينده و مجري موفقي نبوده  و باعث دفع مخاطب مي شوند. وي، درباره  شباهت صداي گويندگان راديو در سال هاي اخير به تقليد صدا و شخصيت سازي در راديو اشاره كرد و افزود: يكي از دلايل تقليد صدا به خود راديو و سيستم پذيرش گويندگي با آهنگ و تن صداي خاص بر مي گردد و دليل ديگر به گوينده مربوط مي شود كه با قبول نداشتن صداي خود به شباهت سازي با گوينده  مورد نظرش مي پردازد. اين مجري، درباره  پرحرفي و لودگي برخي از مجريان در برنامه هاي راديويي گفت: نداشتن سواد، نشناختن كار طنز و مسلط نبودن و تخصص نداشتن در گويندگان عامل اصلي جايگزيني لودگي به جاي طنز است.انتقاد از لودگي در راديو
به گفته فاطمه آل عباس، گوينده  خوب و موفق راديو بايد اهل مطالعه و روزنامه خوان باشد كه به تبع مطالعه  به روز خود از خط قرمزها آگاهي داشته و خود را وارد مرز ابتذال نكند. اين گوينده  برتر راديو ايران گفت: شناخت خط قرمزها، علاوه بر تفكرات قوي گوينده، برنامه ريزي دقيق سردبير و نويسنده و ساير عوامل تعيين مي شود. وي افزود: زبان ادبيات راديو براي مخاطب امروزي سنگين و ثقيل است. به همين خاطر تغييرات صورت گرفته در آن باعث ايجاد لودگي در كلام و رفتار شده است. فاطمه آل عباس، ضمن انتقاد به جايگزيني لودگي به جاي طنز در ادبيات برخي از برنامه هاي راديويي، دليل اصلي آن را تغيير رويه  بي فكر زبان و ادبيات راديويي دانست و افزود:  راديو وارد ادبيات تازه اي شده، كه كمي مبتذل است.
اين گوينده  منتخب زن، شخصيت و كاراكتر گوينده  راديو را حقيقت خود گوينده خواند و يكي از عوامل موفقيت خود را شيوه  ارتباطش با مخاطب دانست.
مشكلات محلات تهران
در راديو
بيش از 100 خبرنگار افتخاري از 20 منطقه تهران با شبكه  راديويي تهران همكاري مي كنند و بدين ترتيب برنامه  شهر و محله كه با همكاري اين خبرنگاران هر پنجشنبه به روي آنتن مي رود، درصدد رفع مشكلات مردم محله هاي مختلف تهران برمي آيد. به همين مناسبت شبكه  تهران همايشي را با حضور خبرنگاران محله در واقع در استوديوي شماره  8 ساختمان ارگ راديو تهران برگزار كرد.
در اين همايش ماهر- تهيه كننده برنامه  شهر و محله - ، ضمن گراميداشت ياد شهداي خبرنگار از رسالت اطلاع رساني راديو تهران سخن گفت: برنامه  شهر و محله پنج شنبه هفته  جاري در پارك مجريه منطقه 4 تهران اجرا مي شود. عليرضا فرزين ـ تهيه كننده پيشكسوت راديوـ ، نيز ضمن ضروري خواندن آموزش براي خبرنگاران محلي،  از آغاز كلاس هاي آموزشي در استوديو 8 راديو تهران خبر داد. فرزين افزود:  شهروندان تهران غير از داشتن حق زندگي، وظيفه اي به عنوان مكلف بودن را نيز بر عهده دارند. وي از اعتماد كردن راديو به مردم و بالعكس سخن گفت و افزود: با وجود هزينه سنگين، راديو دقايقي از زمان برنامه ها را به مردم اختصاص مي دهد، بنابراين به پاس اين خدمت اميدوار همكاري مردم هستيم. فرزين در پايان خبرنگاران محله را چشم راديو دانسته و همكاري مستمر خبرنگاران با اين رسانه را خواستار شد. كچويي- مسئول اطلاع رساني- نيز در بخش ديگري از اين همايش ضمن تأكيد بر ضرورت اطلاع رساني، تاريخچه اي از سير تحولات رسانه هاي مكتوب و راديو و تلويزيون در ايران را ارائه داد. وي با اشاره به اهميت رسانه هاي جمعي همچون تلويزيون، راديو و اينترنت، در عين حال بر اهميت روزنامه به عنوان منبع اطلاع رساني تأكيد كرد.
خودسانسوري موقوف
رئيس راديو ايران در مراسم تقدير از بزرگان هفتمين جشنواره  داخلي راديو ايران، گفت: ممكن است گفته شود راديويي موفق است كه در جشنواره جوايز بيشتري بگيرد، اما مهم تر از جشنواره مخاطبان هستند. دكتر عليرضا نوري، ادامه داد: اگر شبكه اي راديويي بهترين برنامه ها را توليد كند، اما در بين مخاطبان جايي نداشته باشد به طور طبيعي از دور رقابت حذف شده است.
وي با اشاره به متنوع شدن شبكه هاي راديويي و رسانه ها، افزود: امروزه اگر راديو ايران نتواند پويا باشد، نمي تواند مخاطب لازم را جذب كند و در نتيجه موفق نخواهد بود. مخاطب به راديويي گوش مي دهد كه رضايتش را برقرار كند. منظور از راضي كردن مخاطب همان ارائه  اطلاعات مناسب به وي است.
تخصص، مكمل گويندگي است
مازيار قاسمي ـ كارشناس مجري برتر راديو ايران كه وكالت تخصص و حرفه اصلي او است ـ گفت: تخصص در اجرا، مكمل تكنيك گويندگي است. بسياري از گويندگان با داشتن توانايي هاي بسيار به خاطر اين كه فاقد تكنيك گزارشگري هستند، گوينده و مجري موفقي نبوده  و باعث دفع مخاطب مي شوند. وي، درباره  شباهت صداي گويندگان راديو در سال هاي اخير به تقليد صدا و شخصيت سازي در راديو اشاره كرد و افزود: يكي از دلايل تقليد صدا به خود راديو و سيستم پذيرش گويندگي با آهنگ و تن صداي خاص بر مي گردد و دليل ديگر به گوينده مربوط مي شود كه با قبول نداشتن صداي خود به شباهت سازي با گوينده  مورد نظرش مي پردازد. اين مجري، درباره  پرحرفي و لودگي برخي از مجريان در برنامه هاي راديويي گفت: نداشتن سواد، نشناختن كار طنز و مسلط نبودن و تخصص نداشتن در گويندگان عامل اصلي جايگزيني لودگي به جاي طنز است.

شهر تماشا
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |   شهر تماشا   |  
|  سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |