شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۲ - Jul 1, 2006

بيماران رواني مزمن زير چتر بيماران خاص مي روند
گروه اجتماعي - بيماران رواني مزمن در گروه بيماران خاص قرار مي گيرند. وزير رفاه و تأمين اجتماعي با اعلام اين خبر گفت: «اين بيماران به منظور دريافت خدمات مناسب تر از سازمان هاي بيمه گر در گروه بيماران خاص قرار مي گيرند.»
پرويز كاظمي در حاشيه اولين جلسه مركزي ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن اعلام كرد: «مقرر شد جلسه مركزي اين ستاد هر ۶ ماه يك بار و كميته هاي مربوطه هر ماه تشكيل شود.»
وي تأكيد كرد: «اگر قرار است وزارت رفاه از طريق سازمان بهزيستي وظيفه مراقبت از بيماران رواني مزمن را برعهده داشته باشد، بودجه لازم براي اين منظور بايد پيش بيني شود.»
به گفته وي پيش از اين، بودجه ساماندهي اين بيماران در قالب اعتبارات وزارت بهداشت، درمان پيش بيني مي شد كه هم اكنون نيز بايد اين اعتبارات تحت عنوان رديف خاص و مشخص در اختيار وزارت رفاه قرار گيرد تا با هماهنگي ساير سازمان ها و دستگاه ها اقدامات مناسبي انجام شود.
وزير رفاه يادآور شد: «هم اكنون هزينه درمان بيماران رواني مزمن از محل ساير هزينه ها تأمين مي شود، ولي درمجموع تأمين هزينه هاي اقامت (هتلينگ) و داروهاي آنها با مشكل مواجه است بنابراين پيشنهاد شده است تا اين بيماران در گروه بيماران خاص قرار گيرند و بودجه اي تحت عنوان اين بيماران نيز اختصاص يابد. وزير رفاه به خبرگزاري مهر گفته است: «چنانچه بيماران رواني مزمن در گروه بيماران خاص قرار گيرند، هزينه نگهداري و درمان آنان از طريق سازمان هاي بيمه گر تأمين خواهد شد.»
تكذيب انحلال وزارت رفاه
وزير رفاه در حاشيه اين جلسه شايعه مربوط به انحلال وزارت رفاه و را تكذيب كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس كاظمي گفت: «وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پس از ۱۰ سال تلاش و كار كارشناسي به وجود آمده و قانون نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي در زمان حاضر يكي از مترقي ترين قوانيني است كه توسط مجلس مصوب شده است.»
وي افزود: «اين وزارتخانه خدمات گسترده اي را در زمينه هاي مختلف اعم از خدمات بيمه اي، اقدامات مرتبط با سلامت، ارائه خدمت به بازنشستگان، روستاييان و اقشار آسيب پذير جامعه ارائه مي كند كه اگر به هر دليل قرار باشد وزارت رفاه جمع شود بايد مملكت را تعطيل كنيم.» گفتني است كه وزير رفاه درحالي از تشكيل هر ۶ ماه يكبار جلسه ستاد مركزي ساماندهي بيماران رواني خبر مي دهد كه در روزهاي مياني ارديبهشت ماه گذشته مقرر كرد تا شوراي عالي سالمندان در خرداد ماه حتماً تشكيل جلسه دهد. اما اين جلسه تاكنون برگزار نشده است.

هشدار وزارت بهداشت نسبت به شيوع بيماريهاي ژنتيكي در كشور
مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج بايد اجباري شود
003936.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: وجود بيماري ناشناخته مكرر در خانواده ها، ازدواج خويشاوندي، رويارويي با مواد سرطان زا، افزايش سن ازدواج، ناباروري يا سقط مكرر، رشد غيرطبيعي فيزيكي يا ذهني و وجود ناهنجاري تك يا متعدد از مواردي است كه افراد يا خانواده ها بايستي حتما مورد مشاوره ژنتيكي قرار بگيرند.
به گزارش همشهري، رئيس اداره ژنتيك وزارت بهداشت از تدوين برنامه جامع كنترل بيماريهاي ژنتيك كشور خبر داد و گفت: در حالي كه مرگ و مير كودكان به ميزان كمتر از ۵۰ در ۱۰۰۰ توليد زنده كاهش يافته است شاهد افزايش شيوع بيماريهاي ژنتيكي در كشور هستيم.
دكتر سماوات در نخستين دوره آموزشي غربالگري دوران بارداري براي تشخيص و پيشگيري از بيماريهاي با منشاء كروموزمي با اشاره به افزايش سن ازدواج و متعاقب آن شيوع سندروم داون اظهار كرد: با مديريت صحيح و تكميل خانواده در سنين ۲۰ تا ۴۰ سالگي بروز سندرم داون قابل كنترل است.
وي با بيان اينكه جهان به لحاظ ژنتيكي ۱۰۰ سال از ايران جلوتر است، افزود: برنامه ملي كنترل تالاسمي ماژور ما را قادر ساخت تا ساختار ژنتيكي كشور را تعريف كنيم.
رئيس اداره ژنتيك وزارت بهداشت با اشاره به تشكيل شبكه تشخيص پيش از تولد براي تالاسمي، بيان كرد: طرح سندرم داون با ياري همكاران نوشته و در انتظار تدوين استاندارد آن هستيم.
دكتر محمد حسن كرمي نژاد استاد پاتولوژي ژنتيك و رئيس انجمن نوروژنتيك ايران، گفت: با پيشرفت ناباورانه علم ژنتيك انساني وظايف ما تشخيص صحيح بيماري، پيشگيري و در صورت امكان درمان است و اولين قدم براي نيل به اين هدف انجام مشاوره ژنتيك است.
كريمي نژاد افزود: مشاوره ژنتيك فرآيندي است دوجانبه بين گروه مشاور و مشورت خواهان و بهترين زمان پيش از ازدواج است. مشورت خواهان بايستي كليه اطلاعات و مدارك مربوط به بيماري مورد نظر و كليه افراد مبتلا در خانواده را ارايه نمايند. مشاور بايستي براساس اطلاعات جمع آوري شده ترسيم شجره نامه فاميلي، معاينه باليني و انجام آزمايشات لازم و در موارد ضروري مشاوره با متخصصان مربوطه نهايتاً نسبت به تشخيص دقيق بيماري اقدام نمايد.
شيوع بيماريهاي ژنتيك مادرزادي حتي از بيماري تالاسمي نيز بيشتر است و به طور كلي از هر ۴۰ نفر يكي ناقل اين نوع بيماريهاست. بنابراين آزمايش ژنتيك قبل از ازدواج براي پيشگيري از تولد نوزادان بيمار بايد در كشور اجباري شود، بيماريهاي ژنتيكي انواع مختلفي دارند كه شايع ترين آنها بيماريهاي دوشل، SMA ، هانتينگتون و ميوتوني بيستروفي هستند كه به طور كلي از هر ۴۰ نفر يكي ناقل ژن اين بيماريهاست و در صورتي كه زن و مرد هر دو ناقل باشند فرزند آنها بيمار به دنيا مي آيد. در حاليكه تشخيص آن با آزمايش ژنتيك جنين تا قبل از ۱۶ هفتگي امكان پذير است و از به دنيا آمدن نوزادي بيمار كه تا قبل از ۲۰ سالگي نيز خواهد مرد جلوگيري مي كند.
گفتني است، هزينه انجام مشاوره ژنتيك در ايران حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است كه با آزمايش خون و ادرار وجود احتمالي برخي بيماريهاي ژنتيك مشخص مي شود و بخش ديگر بيماريهاي احتمالي ژنتيك براساس شرح حالي كه از متقاضي دريافت مي شود، تعيين مي گردد.

معاون اجتماعي وزير كشور:
انحلال سازمان بهزيستي تصويب شد
ايسنا : معاون امور اجتماعي و شوراهاي وزير كشور از تصويب انحلال سازمان بهزيستي در شوراي اجتماعي كشورخبر داد.
مجيدي گفت: كليات پيشنهاد وزارت كشور مبني بر واگذاري بخشهاي خدماتي سازمان بهزيستي به شوراها و شهرداريها و همچنين بررسي مقوله انحلال سازمان بهزيستي و واگذاري ساير حوزه هاي مسئوليتي اين سازمان به دستگاههاي ديگر چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در شوراي اجتماعي كشور تصويب شد.وي با بيان اين كه مقرر شد تا جزئيات و موارد مختلف موضوع در كارگروه آسيبهاي اجتماعي كه وابسته به شوراي اجتماعي كشور است، بررسي و نتايج بررسيها مجدداً در شوراي اجتماعي كشور مطرح شود، گفت: آخرين نتايج براي تصميم گيري به دولت ارائه خواهد شد.به گفته مجيدي پيشنهاد وزارت كشور به منظور اجرايي كردن قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي بويژه مواد قانون برنامه چهارم توسعه جهت كاهش تصدي گري دولت صورت گرفته است.

مجلس طرح حذف استعلامات زائد را بررسي مي كند
گروه اجتماعي- محمد مطلق: مجلس شوراي اسلامي اين هفته با تصويب طرح حذف استعلامات زائد در تنظيم و ثبت اسناد، گام بزرگي را براي تثبيت مالكيت افراد، كاهش زمان و هزينه ثبت بر مي دارد.
دبير هيأت مديره كانون سردفتران قوه قضائيه با اعلام اين خبر گفت: دو هفته پيش لايحه مقررات تنظيم و ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمي در دومين شور كميسيون قضايي مجلس تصويب شد و هفته آينده براي تصويب نهايي به صحن علني خواهد رفت.
محمدرضا دشتي اردكاني عنوان كرد، ۳۵ درصد پرونده هاي تشكيل شده در زمينه املاك به دليل مشكلات ثبتي بوده است كه اين آمار در دادگاههاي بدوي فراتر از ۳۵ درصد است.
وي افزود: كارشناسان كانون سردفتران و سازمان ثبت اسناد، تحقيقات مفصلي را انجام داده و در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه گراني نرخ حق الثبت و تعداد زياد استعلامات از وزارتخانه ها، سازمان ها و ادارات كه بر مردم تحميل مي شود دو دليل عمده رويگرداني آنها از ثبت است.
به گفته وي طي ۲۰ سال اخير ادارات دولتي و سازمان ها به بهانه حفظ حقوق حقه دولت ناكارآمدي سيستم اجرايي خود را به مردم و دفترخانه ها تحميل نموده اما واقعيت اين است كه اجراي طرح حذف استعلامات هم به نفع دولت بوده و هم امنيت در تثبيت مالكيت را در پي خواهد داشت.

برخورد با فروشندگان غير مجاز سيگار شروع شده است
فارس : رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت: برخورد با فروشندگان غير مجاز سيگار با همكاري نيروي انتظامي شروع شده است اما سعي مي شود در اين اقدام حال اين فروشندگان مراعات شود.
احمد جنيدي افزود: جلوگيري از فروش سيگار در دكه هاي روزنامه فروشي و توسط افراد فاقد مجوز فروش، بر اساس قوانين موجود نيز امكانپذير است و لازم نيست براي اين كار منتظر تصويب نهايي و ابلاغ قانون جديد كنترل دخانيات باشيم.
بر اين اساس كار برخورد با فروشندگان غيرمجاز سيگار در تهران آغاز شده است. وي گفت: بر اساس قانون فروش سيگار در دكه هاي روزنامه فروشي، ساندويچ فروشي ها و فروشگاههايي كه مجوز عامليت فروش سيگار ندارند ممنوع است، فروش سيگار به صورت نخي و نيز به افراد زير ۱۸ سال به طور كلي ممنوع است و ناظران بهداشت محيط با اين موارد برخورد قانوني مي كنند.

تصويب ساماندهي خبرگزاري هاي غيردولتي
در كميسيون اجتماعي مجلس
فارس : عضو كميسيون اجتماعي مجلس از تصويب كليات طرح ساماندهي خبرگزاري هاي غيردولتي در اين كميسيون خبر داد.
مرتضي فضلعلي گفت: در حال حاضر در كشور تشكيلات منسجمي براي خبرگزاري ها وجود ندارد كه براي انسجام دادن ساز و كارهاي خبرگزاري ها اين طرح ارائه شده و كليات آن به تصويب رسيده است.وي در ادامه افزود: هنوز هيچ اطلاعاتي از جزئيات اين طرح را نمي توان ارائه كرد و بايد پيشنهادات نمايندگان مجلس در مورد آن مورد توجه قرار گيرد و جزئيات آن مورد بررسي قرار گيرد.

توضيح
در پي چاپ خبري به نقل از مركز پژوهشهاي مجلس با عنوان «عدم اجراي تعهدات دولت باعث ضرر تأمين اجتماعي شده است» شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي با ارسال جوابيه اي اعلام كرده است بازده سرمايه گذاريهاي شركت تأمين اجتماعي به شرح زير مي باشد:
۱- بازده نسبت به قيمت تمام شده سرمايه گذاريها ۵/۳۴ درصد
۲- بازده نسبت به ارزش ويژه
۱/۳۶ درصد
۳- بازده كل بر مبناي ارزش روز سرمايه گذاري ها ۷۹ درصد

با مردم
تلفن تماس: ۲۲۰۴۵۳۲۰ ۹ تا ۱۱ صبح- به استثناي جمعه ها
قطع آب در ولنجك
آب منطقه ولنجك به مدت ۲۴ ساعت بدون اطلاع قبلي قطع شد و در اين مدت حتي آبرساني توسط تانكرهاي سيار هم انجام نگرفت. خانواده هايي كه بيمار يا كودك خردسال دارند با مشكلات جدي روبه رو شدند. بهتر است در اين قبيل مواقع شهروندان پيشاپيش از زمان قطع آب آگاهي يابند تا حداقل خودشان بتوانند برخي پيش بيني ها را انجام دهند.
زندي- تهران

نكته مهم درباه بنزين
در دو هفته اخير، خبرهاي متفاوت و گاه متضادي درباره تعيين نرخ بنزين در مطبوعات درج شده است. به هرحال، اتخاذ راه حل نهايي برعهده كارشناسان و مسئولان است، اما نكته مهم آن است كه ترتيبي بايد فراهم گردد كه بنزين، مصارف ضروري خود را پيدا كند و با اسراف سوخت، علاوه بر آلودگي هوا به اقتصاد كشور زيان وارد نگردد.
مظاهر- ن- تهران

مشكل شبكه آب گرم
شبكه تأمين و توزيع آب گرم(پكيج) مجتمع مسكوني ما از يك سال پيش خراب شده است و شركت عرضه كننده اين سيستم كه عهده دار حل اين مشكل مي باشد، تاكنون اقدامي انجام نداده است. وقتي خدمتي به مردم عرضه مي شود، بايد بر مبناي اعتماد دو طرف باشد.
ويسي زاده- تهران

تأثير منفي  نوسان قيمت ها بر پيشه وران
نوسان قيمت ها علاوه بر مردم، به پيشه وران و كاسب هاي خرده پا نيز آسيب مي رساند.
اينجانب بايد علاوه بر تأمين هزينه هاي زندگي و شهريه فرزندان دانشجويم، بابت ماليات، پاسخگوي اداره دارايي باشم و در صورتي از عهده اين مخارج برمي آيم كه حداقل درآمد متعارفي داشته باشم، اما بي ثباتي قيمت ها مانع از تحقق چنين درآمدي مي شود. بجاست دولت محترم در شرايط كنوني ملاحظاتي را براي جلوگيري از ورشكستگي پيشه وران اتخاذ كند.
خيرالله عباسي فشكي- تهران

پيشنهادي در مورد هزينه پارك خودرو
پيشنهاد مي كنم براي جلوگيري از روي آوري غيرضروري شهروندان به استفاده از خودروهاي شخصي كه باعث ترافيك سنگين، هدررفت سوخت و آلودگي هوا مي شود، هزينه پارك خودرو در خيابان هاي تهران چند برابر شود و از اين محل، سالانه مبالغ قابل توجهي صرفه جويي مي شود.
حسام - لار

همشهري: آقاي حسام! همان طور كه ملاحظه مي كنيد، پيام شما را درج كرديم، اما بهترين راه حل براي استفاده كمتر مردم از خودروهاي شخصي، توسعه و تجهيز شبكه حمل ونقل عمومي براي تأمين نياز شهروندان مي باشد.ديگر راه حل ها بنا به تجربه، موفق نبوده است.

تشكر مي كنم
نحوه توزيع كارت داوطلبان آزمون سراسري دانشگاه ها در واحد دانشكده پرستاري واقع در خيابان نصرت شرقي، ميدان توحيد، به سامان و رضايتبخش بود و از اين بابت تشكر مي كنيم.
پدر يك داوطلب آزمون سراسري

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |