شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۲ - Jul 1, 2006
عمليات ۴ ساعته براي مهار آتش
انفجار عظيم در بارانداز ۶۰۱
004035.jpg
004038.jpg
004041.jpg
گروه حوادث- مهديه مصطفايي: عمليات ۴ ساعته ماموران آتش نشاني براي مهار آتش در يك بارانداز موسوم به ۶۰۱ در جنوب تهران در حالي پايان يافت كه در اثر اين حادثه صدها ميليون تومان خسارت به بار آمد.
به گزارش همشهري، اين آتش سوزي حوالي ساعت ۱۲ شب آغاز شد و شدت آن به حدي بود كه ۱۴ ايستگاه آتش نشاني با حضور در محل اقدام به مهار آتش كردند كه اين كار تا ساعت ۴ بامداد ادامه يافت.
رئيس ارتباطات ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني در خصوص اين حريق بزرگ گفت: برابر اطلاعات موجود در ساعت يك و ۵۱ دقيقه بامداد چهارشنبه از طريق تلفن ،۱۲۵ وقوع اين حريق در جنوب تهران در حوالي فلكه اول دولت آباد ، خيابان شكوفه به ستاد فرماندهي سازمان گزارش شد و بلافاصله نيروهاي عملياتي ايستگاه ۱۴ اين سازمان كه نزديك ترين ايستگاه به محل حريق بود به محل حادثه اعزام شدند.
مهندس قديري ادامه داد: آتش نشانان پس از ۳ دقيقه به محل حريق رسيدند و فرمانده ايستگاه مزبور با توجه به شدت شعله وري بلافاصله درخواست نيروي كمكي نمود كه متعاقب آن نيروهاي ايستگاه هاي ۹ و ۲۱ اطفاي حريق، نيروي امداد و نجات ۲ و نيز چندين تانكر آب، لودر، خودروهاي حامل دستگاه هاي تنفسي به محل اعزام شدند.
وي افزود: حريق در يك انبار و بارانداز بزرگ به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع كه بخشي از آن مسقف و بخشي ديگر روباز بود، به وقوع پيوست.
خداوردي طاهري اصل مدير ايستگاه ۲ آتش نشاني در اين باره گفت: مهم ترين مساله ما محاصره حريق و جلوگيري از پيشروي آن به انبارهاي سرپوشيده و از همه مهم تر يك انبار بزرگ در مجاورت اين محل بود كه در صورت سرايت حريق قطعاً با  يك فاجعه زيست محيطي رو به رو بوديم.
ما موفق شديم علاوه بر تامين روشنايي لازم در شب و محاصره كامل حريق از ضلع هاي شمال غربي، جنوب غربي و همچنين شمال شرقي و جنوب شرقي با استفاده از ۹ رشته لوله آب پرفشار آتش نشاني به كانون اصلي حريق كه در محوطه باز اين بارانداز بود، حمله كنيم و از گسترش آن جلوگيري نماييم.
طاهري اصل در ادامه گفت: در اين انبار كالاهاي مختلف و ناهمگون مانند كفش، پارچه، قطعات يدكي خودرو، انواع مواد شيميايي در ظروف ۲۰ ، ۶۰ و ۲۲۰ ليتري در كنار يكديگر به طور كاملا نا ايمن چيده شده بودند كه همين امر باعث توسعه بيشتر حريق مي شد.
وي افزود: آتش سوزي تقريبا مساحتي در حدود ۸۰۰ متر مربع از محوطه رو باز اين انبار را در بر گرفت و چون اين محوطه پر از بشكه هاي اسيد، تينر، رزين و ديگر مواد شيميايي مانند پتاسيم و كلسيم بود در مدت كوتاهي حريق گسترش يافته و گاه  شعله هاي آتش تا ارتفاع ۳۰ متري زبانه مي كشيد. حرارت آتش به اندازه اي بود كه ماموران آتش نشاني به سختي مي توانستند به حريق نزديك شوند. در اين آتش سوزي بشكه هاي فلزي ۲۲۰ ليتري تينر، رزين و ... بر اثر انفجار به هوا مي رفت و شعله ها، قارچ گونه در آسمان بار انداز پخش مي شد و همين عامل موجب توسعه حريق و نيز ارتفاع آتش سوزي مي گرديد.
مدير امور عمليات منطقه ۲ آتش نشاني در مورد تعداد نيروها، تجهيزات و مدت عمليات گفت: علي رغم شدت آتش سوزي و انفجارهاي پي در پي بشكه هاي مواد شيميايي در مجموع ۲۲ خودروي عملياتي و پشتيباني آتش نشاني با ۷۰ نفر آتش نشان در مدت تقريبي دو ساعت موفق شدند آتش را مهار كرده و تقريبا ۳۰۰۰ متر مربع از انبار را از سرايت حريق نجات دهند.
طاهري اصل در مورد علل وقوع حريق و ميزان خسارات وارده گفت: البته علت حريق در اين اماكن مشخص است اين نوع مكانها با توجه به وضعيت شان كاملا ناايمن و خطرزا هستند و به هر حال، در هر لحظه ممكن است طعمه حريق شوند. متاسفانه اين انبارها فاقد هرگونه امكانات ايمني و پيشگيري كننده از حريق و يا اطفاء آن هستند. افراد شاغل در آنها به ويژه نگهبانان فاقد هرگونه آموزش ايمني هستند و به طور كلي بديهي ترين موازين ايمني را رعايت نمي كنند.وي افزود: به هنگام اطفاي اين حريق به علت انفجار بشكه هاي مواد شيميايي و انتشار مواد موجود در آن و نيز زبانه كشيدن ناگهاني شعله هاي آتش تعدادي از ماموران آتش نشاني از ناحيه دست و صورت دچار سوختگي هاي سطحي شدند كه خوشبختانه همگي آنها به طور سرپايي مداوا و مرخص شدند.
محمد تورنگ رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي درخصوص اين حادثه گفت: در اين حادثه ۲۵ خودروي امدادي پليس و ۳۰ گشت پياده با حضور در محل حادثه برقراري نظم را برعهده داشتند.
مطابق اظهارات صاحب اين انبار اين اسيد ها براي توليد گاز نوشابه در اين محل نگهداري مي شده است و با آتش سوزي اين انبار بيش از يك ميليارد تومان خسارت به بار آمد.
نگهبان اين انبار نيز در بازجويي به ماموران گفت: آتش سوزي ناشي از نشت يك بشكه اسيد و جرقه برق بوده  است.

شليك دو گلوله زندگي مرد را خاتمه داد
گروه حوادث - پليس جنايي تهران بررسي خود را بر روي پرونده كشف جسد يك مرد مجهول الهويه كه با دو گلوله به مغزش جان سپرده بود از ۷۲ ساعت پيش آغاز كرد.
به گزارش همشهري، ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه پليس از طريق اطلاع رساني مردمي از كشف جسد مردي كه با شليك دو گلوله به جمجمه اش به قتل رسيده بود، مطلع شد. جسد در گوشه اي از مسير شرق به غرب بزرگراه همت و در ضلع شمالي ورودي چمران توسط عامل يا عاملان جنايت رها شده بود.
بررسي هاي مأموران كلانتري ۱۴۵ ونك نشان داد مقتول مرد ۵۰ ساله اي است كه اسناد و مدارك هويتي به همراه نداشت.
وقوع اين جنايت به اطلاع بازپرس كشيك ويژه قتل رسيد و پليس جنايي تهران در محل حاضرو تحقيقات اوليه از صحنه كشف جسد صورت گرفت. سپس جسد مرد مجهول الهويه به پزشكي قانوني انتقال يافت.
پرونده اين جنايت زير نظر كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ براي روشن شدن هويت مقتول و شناسايي عامل يا عاملان جنايت تا كشف انگيزه آنان از وقوع اين قتل ادامه خواهد يافت.

حادثه در جهان
قتل همسر به خاطر جدايي
گروه حوادث - قضات دادگاه لاس وگاس مرد جنايتكاري كه بعد از قتل همسرش و پدر او با صحنه سازي با پليس تماس گرفته و قتل آنها را گزارش كرد را به مرگ محكوم كردند.به گزارش كرايم لايبرري، خانم راشل برانت۴۳ ساله در آگوست سال ۲۰۰۴ از شوهر خود (جان داگلاس چارتير) جدا شد و قصد داشت زندگي جديدي را با پسر ۴ ساله اش در نيومكزيكو آغاز كند، اما در ۱۸ اگوست ۲۰۰۴ دو هفته قبل از آنكه او به نيومكزيكو پرواز كند جسد اين زن و پدر ۶۵ ساله اش او در حالي كه با ضربات چاقو به قتل رسيده بودند در ورودي خانه شان يافت شد. كسي كه جسد را پيدا كرده بود جان داگلاس چارتير شوهر مقتوله بود كه در تماسي با پليس در حالي كه وانمود مي كرد بسيار وحشتزده و شوكه شده است گفت: سارقان همسرم و پدر او را در خانه اش به قتل رسانده اند و از آنها خواست تا به وي كمك كنند.
خانم برانت با ۲۵ ضربه چاقو به قتل رسيده بود و كارشناسان پزشكي قانوني نظرشان اين بود كه اين قتل يك انتقامجويي شخصي بوده است.به اين ترتيب با منتفي شدن اين نظريه كه قتلها به انگيزه سرقت صورت گرفته است، كارآگاهان ساير احتمالات را مورد بررسي قرار دادند آنها دريافتند كه شوهر اين زن كه خزانه دار حزب جمهوريخواه منطقه كلارك كاونتي است مدتي قبل با همسرش متاركه كرده است و همسرش قصد داشته است براي شروع زندگي جديد به نيومكزيكو برود اما او به حدي از جداشدن همسر و فرزندش خشمگين بود كه بارها اين زن را تهديد به مرگ كرده بود.به اين ترتيب اين احتمال تحت بررسي قرار گرفت و سرانجام آنها مداركي را يافتند كه نشان مي داد كه شوهر عصباني و يكي از دوستانش نقشه جنايت خونين را طراحي و اجرا كرده اند.به اين ترتيب جان داگلاس چارتير ۳۷ ساله و دوستش ديويد لي ويلوكس ۴۳ساله هر دو به اتهام قتل دستگير شدند كه در همان ابتداي دستگيري لي ويلوكس به ارتكاب دو جنايت با همدستي شوهر مقتول اعتراف كرد.در دادگاهي كه اين هفته در لاس وگاس براي محاكمه اين دو متهم برگزار شد، قضات دادگاه آنها را به اتهام دو قتل با اسلحه مرگبار به اعدام محكوم كردند. به عنوان يك سند مهم، بازپرس پرونده نامه اي را به دادگاه ارائه داد كه در آن جان داگلاس نقشه قتل همسرش را براي ويلوكس شرح داده بود، ضمن آنكه آزمايش هاي پزشكي نيز نشان داد كه دي ان اي ديويد ويلوكس نيز در صحنه جنايت پيدا شده است.

خارج كردن توده ۸ كيلوگرمي از شكم يك زن
مهر: پزشكان بيمارستان امام رضا (ع) آمل در يك عمل بي سابقه موفق شدند توده شكمي به وزن ۸ كيلوگرم را از شكم يك زن ۴۷ ساله خارج كنند.
دكتر شبنم كياني جراح و متخصص زنان و زايمان و سرپرست تيم پزشكي افزود: اين بيمار از مدتها قبل با مشكل توده شكمي با خونريزي هاي نامنظم مواجه بوده كه در بررسي هاي تصويربرداري(سي، تي،اسكن)، (اي، وي، پي ) و (سي، پي ،يو) با مشخص شدن منشأ رحمي، بيمار جراحي شده  و توده «ميوم رحم» از بدن اين زن خارج شد.
به گفته وي، علل اين اختلالات دروني تا حدود زيادي خانوادگي و نژادي است و منشأ هورموني آن به اثبات رسيده است.

تونل مترو اصفهان ريزش كرد
گروه حوادث- در اثر ريزش تونل مترو در اصفهان، دو تن كشته و مجروح شدند.به گزارش همشهري، اين حادثه شامگاه هفتم تير در تونل متروي در حال احداث واقع در ضلع شرقي ايستگاه كارگر به وقوع پيوست. با اعلام اين حادثه مأموران امداد و نجات با حضور در خيابان هزارجريب عمليات خود را آغاز كردند. در اين حادثه يك كارگر ۲۸ ساله كه وحيد سپهوند نام داشت جان باخت و فرد ديگري به شدت مجروح شد كه براي مداوا به بيمارستان انتقال يافته است.عمليات امداد و نجات اين حادثه قريب به پنج ساعت به طول انجاميد و ۹ ايستگاه آتش نشاني در محل حضور يافتند. در بررسي هاي مقدماتي مشخص شد ريزش تونل در عمق ۳۰ متري و طول ۱۵۰ متري در ضلع شرقي ايستگاه كارگر اتفاق افتاده است.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |