شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۷ - Aug 12, 2006
حوادث
Front Page

در منطقه لاسم رخ داد
«پرواز» مرگ بر «فراز» دماوند
به گفته شاهدان، بالگرد در حال حمل دو شاخه تيرآهن به ارتفاعات دماوند براي ساختن جان پناه بود كه ناگهان به خاطر انحراف سقوط كرد و پس از برخورد با صخره ها آتش گرفت
010989.jpg
گروه حوادث - بالگرد اجاره اي فدراسيون كوهنوردي صبح ديروز، در منطقه لاسم آمل سقوط كرد و ۶سرنشين آن جان خود را از دست دادند.
آفتاب تازه از پشت رشته كوه هاي البرز سرك كشيده بود كه خلبان پيرايي نژاد ، به همراه كمك خلبان نعيمي ، مهندس پرواز علي بخشنده، رحيم ظريف و هاشم نژاد از كاركنان نيروي هوايي ارتش و حامد گلكار از اعضاي فدراسيون كوهنوردي سومين پرواز روزانه خود با بالگرد كاموف را آغاز كردند، آنها بيش از ۱۹ بار به اين منطقه پرواز كرده بودند تا مصالح ساختماني را به جان پناه سوم انتقال دهند تا كوهنوردان خسته در سرما و گرماي كوهستان در آرامش آن استراحت كنند،اين بيستمين پرواز بود و جدالي سخت با شاخه هاي تيرآهن .
بالگرد از زمين بلند شد، به طرف بلنديهاي دماوند اوج گرفت، اما هنوز دقايقي از پرواز نگذشته بود كه ساكنان منطقه با شنيدن صداي انفجار و مشاهده دود غليظي كه از منطقه لاسم در نزديكي پل لاسم در ۸۵ كيلومتري آمل به آسمان بلند مي شد ماجراي سقوط غم انگيز بالگرد (كاموف) را به پاسگاه انتظامي اطلاع دادند.
ساعت ۶ صبح ،پس از آنكه سانحه سقوط به جمعيت هلال احمر در منطقه پلور ، نيروي انتظامي و سازمان آتش نشاني شهرستان آمل و گزنك گزارش شد ، اكيپ هاي ويژه عازم منطقه لاسم شدند.
بررسي ها در بلنديهاي دماوند براي يافتن آثاري از خلبان و كمك وي و ساير همراهان آنها و نيز علت سقوط آغاز شد، در نخستين بررسي ها مشخص شد بالگرد كه متعلق به يك شركت خصوصي است در اجاره فدراسيون كوهنوردي بوده و از چند روز پيش براي ساخت جان پناه سوم قله دماوند اقدام به حمل مصالح ساختماني به بالاي كوه مي كرده است كه به گفته شاهدان در زمان حادثه نيز در حال حمل دو شاخه تير آهن به ارتفاعات دماوند بود كه ناگهان سقوط كرد و پس از برخورد با صخره ها آتش گرفت.
بهزاد پورمحمد مسئول ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازنداران كه ساعاتي بعد از حادثه در محل حادثه حضور يافته بود گفت: وقتي به محل سقوط رسيديم شعله هاي آتش از بقاياي بالگرد حادثه ديده زبانه مي كشيد و بلافاصله عمليات اطفاي حريق آغاز شد.
وي ادامه داد: پس از مهار آتش، بررسي هاي اوليه آغاز و مشخص شد ۳نفر از سرنشينان اين بالگرد هنگام حادثه به بيرون پرت شده اند كه اجساد آنها در عمق دره و داخل رودخانه پيدا شد.
پورمحمد افزود: اجساد سوخته ۳سرنشين ديگر نيز پس از شناسايي از ميان بقاياي اين بالگرد بيرون كشيده و داخل كيسه هاي مخصوص به پاسگاه انتظامي منطقه منتقل شدند.
وي ادامه داد: هنگام حادثه قرار بود دو شاخه تير آهن توسط بالگرد براي ساخت جان پناه سوم قله دماوند به محل اين جان پناه منتقل شود كه به احتمال زياد همين مساله باعث سقوط بالگرد شده است. چرا كه هر كدام از تيرآهن ها ۱۰ الي ۱۲ متر طول داشتند و احتمالا در هوا باعث لنگر انداختن شده و بالگرد را منحرف كرده اند.
پورمحمد با بيان اينكه بالگرد كاموف پس از انحراف با كوه برخورد و سقوط كرده است افزود: فرضيه هاي ديگري كه درباره علت سقوط اين بالگرد وجود دارد نقص فني و عدم رعايت وزن قابل حمل از سوي اين بالگرد است كه همه اين فرضيه ها به زودي بررسي خواهد شد.
به گفته وي،پس از انتقال اجساد جان باختگان اين حادثه به پاسگاه انتظامي ، تيم هاي ويژه اي كه در محل حادثه بودند توانستند جعبه سياه بالگرد كاموف را پيدا كرده و آن را در اختيار تيم بررسي سانحه قرار دهند.
به گفته پورمحمد احتمال وجود اشتباه خلبان در سقوط اين بالگرد بسيار ضعيف است چرا كه كادر پروازي بالگرد كاموف ، كادري بسيار مجرب بود ولي باز هم همه نتايج پس از بررسي جعبه سياه بالگرد اعلام خواهد شد.
آقاجاني، رئيس فدراسيون كوهنوردي نيز با بيان اينكه بايد منتظر نظرات كارشناسي ماند، افزود: اين بالگرد تاكنون ۲۰بار براي انتقال مصالح مورد نياز به جان پناه سوم مورد استفاده قرارگرفته و صبح ديروز نيز ۳ بار به محل مورد نظر پرواز كرده بود.
وي افزود: هم اكنون يك تيم كارشناسي متشكل از كارشناسان نيروي هواپي ارتش و هواپيمايي كشوري و شركت صاحب بالگرد در حال بررسي علت دقيق سقوط بالگرد كاموف هستند.
گفتگو با نخستين شاهد حادثه
يكي از شاهدان حادثه كه در لحظه سقوط در ويلاي خود نظاره گر اين حادثه بوده و موضوع را اطلاع داده است، به خبرنگار همشهري مي گويد: با شنيدن صداي بالگرد به آسمان نگاه كردم و دو شاخه تيرآهن را ديدم كه در هوا معلق بود. اين بالگرد را قبل از اين هم ديده بودم.
وي ادامه داد: در همين هنگام متوجه شدم كنترل بالگرد با مشكل مواجه شد و شروع به چرخيدن به دور خودش كرد.
به نظر مي رسيد خلبان براي آنكه بتواند كنترل بالگرد را به دست بگيرد تيرآهنها را رها كرد و آنها به داخل دره سقوط كردند. اما پس از سقوط تيرآهن ها ، بالگرد نيز منحرف و پس از سقوط منفجر شد.
اين مرد گفت: با ديدن اين حادثه بلافاصله به طرف تلفن دويدم و ماجرا را به پليس اطلاع دادم.

جنگل گلستان دو روز در آتش سوخت
گروه حوادث- پارك ملي گلستان يكي از ذخيره گاه هاي منحصر بفرد زيست جهان، دو روز طعمه شعله هاي آتش بود.
آتش سوزي گسترده در پارك ملي گلستان كه از صبح روز چهارشنبه گذشته در اثرگرماي شديد هوا آغاز شده بود، پس از۴۸ ساعت صبح ديروز خاتمه يافت
به گزارش همشهري، در نخستين ساعات صبح چهارشنبه، آتش سوزي وسيعي در حوزه المه پارك ملي گلستان آغاز شد، آتش به سرعت گسترش يافت و بيش از ۱۰۰ هكتار از بوته زارها و تك درختان بين منطقه سوله گرد و المه در محدوده استان خراسان شمالي در محاصره آتش قرار گرفت.با وجود تلاش بيش از ۴۰۰ نيروي امدادي استان هاي گلستان و خراسان شمالي شامل نيروهاي بسيج، ارتش، سپاه، محيط زيست، منابع طبيعي، هلال احمر ستاد حوادث غيرمترقبه و استفاده از ۲ بالگرد، شعله هاي آتش به سرعت سمت مناطق يكه برماغ، قره گوني و قرنجي گسترش يافت.
دبير ستاد حوادث غير مترقبه استان گلستان صبح جمعه از اطفاي حريق جنگلهاي گلستان خبرداد وگفت: با تلاش نيروهاي امدادي، آتش سوزي هاي اين بوستان ملي كه از روز چهارشنبه در منطقه رباط قره بيل استان خراسان شمالي رخ داده بود، مهار شد. حسين صوفي افزود: بر اساس برآورد اوليه آتش سوزي به حدود ۸۰ هكتار از بوته زارهاي بوستان ملي گلستان در محدوده خراسان شمالي خسارت وارد كرده است. به گفته وي در حال حاضر نيروهاي منابع طبيعي و محيط زيست دو استان جهت پاكسازي كامل منطقه آتش سوزي شده، در اين منطقه حضور دارند.
به گفته قربان شهرياري، مديركل حفاظت محيط زيست استان گلستان به علت سخت گذر بودن منطقه، ۲ بالگرد كه داراي مخازن ۲۵۰۰ ليتري بودند بيش از ۲۰ پرواز براي مهار آتش انجام دادند.

آزادي گروگان  ۵/۱ ساله كهنوجي
گروه حوادث- در يك عمليات هماهنگ و ضربتي كه از سوي مأموران قرارگاه عملياتي «نصر» صورت گرفت كودك ۱‎/۵ ساله اي كه گروگان گرفته شده بود به آغوش خانواده بازگردانده شد.
به گزارش همشهري، چندي قبل ماموران عمليات قرارگاه نصر در جريان ربوده شدن يك كودك ۵/۱ ساله قرار گرفتند كه از روستايي در حوالي شهرستان كهنوج، ربوده شده بود. با تشكيل پرونده اي در اين زمينه از سوي مقامات قضايي ، چندين تيم اطلاعاتي و عملياتي گردان ۱۰۳ تيپ سوم تكاور «ابوذر» براي جست و جو وارد عمل شده و تحقيقات خود را در اين زمينه آغاز كردند. با انجام كارهاي اطلاعاتي گسترده و انجام عمليات رد زني، سرانجام مخفيگاه گروگانگيران شناسايي شد، اما متهمان پيش از حضور ماموران، با كسب خبر از رابطين، محل را ترك كرده و متواري شده بودند.سردار اسحاقي- فرمانده قرارگاه نصر- روز گذشته افزود: با ادامه بررسي هاي اطلاعاتي از سوي ماموران قرارگاه، در كمتر از ۴۸ساعت، گروگانگيران تحت فشارهاي رواني از بيم دستگيري ناگزير به تحويل كودك توسط يكي از رابطين خود به خانواده اش شدند.

طوطي دردسر ساز
گروه حوادث - طوطي سخنگو در يكي از شهرهاي آلمان با تقليد صداي گريه هاي يك كودك، پليس را سر كار گذاشت.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي ، اين طوطي سخنگو با چنان مهارتي صداي كودك را تقليد مي كرد كه همسايگان را به اشتباه انداخت و آنها با اين تصور كه همسايه آنها فرزند خردسال خود را به حال خود رها كرده و به گريه هاي وي توجه نمي كند براي كمك به اين كودك به پليس متوسل شدند. اما بعداَ مشخص شد كودك در خانه  در حال بازي است و طوطي ۲۵ ساله با مهارت كم نظيري تقليد صدا مي كند.

كودكي با ۲ سر
010986.jpg
كودك اندونزيايي داراي دو سر است و در بيمارستاني در جاكارتاي اندونزي به دنيا آمد. اين كودك پس از ۴ روز هنوز زنده است.

خلبان يادش رفت؛ پلكان حادثه آفريد
گروه حوادث- بي توجهي خلبان هواپيماي مسافربري توپولف در فرودگاه مشهد باعث صدمه ديدن هواپيما و سرگرداني مسافران پرواز مشهد - تهران شد.
به گزارش همشهري، جعفرزاده مسئول روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري روز گذشته با اعلام اين خبر گفت: اين حادثه ساعت ۱۶ ديروز و در حالي رخ داد كه مسافران روي صندلي هاي خود نشسته بودند و هواپيما براي پرواز آماده مي شد. اما در حالي كه هنوز پله هاي هواپيما روي زمين قرار داشت خلبان بدون توجه به دستور مسئول فني پرواز شروع به حركت بر روي باند كرد و همين مسئله باعث شد تا پله ها از جاي خود جدا شده و با بال هواپيما برخورد كند. در اين حادثه بال هواپيما دچار آسيب ديدگي شد و خلبان كه متوجه ماجرا شده بود بلافاصله توقف كرد.
پس از توقف هواپيما، مسافران بلافاصله از آن خارج شدند و مسئولان فرودگاه اعلام كردند هواپيماي آسيب ديده كه متعلق به يك شركت هواپيمايي خصوصي است اجازه پرواز ندارد.به اين ترتيب شركت هواپيمايي در صدد برآمد تا مسافران را با پرواز جايگزين روانه تهران كند كه اين مسأله سرگرداني مسافران را در فرودگاه مشهد در پي داشت. جعفرزاده مسئول روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري در ادامه گفت: هم اكنون علت دقيق اين حادثه در حال بررسي است و نتايج اوليه نشان مي دهد بي توجهي خلبان پرواز ۱۵۲۴ علت آسيب ديدگي و توقف هواپيما بوده است.

مرگ وحشتناك موتورسوار ترقه باز
سايت پليس- دوجوان در قهدريجان از توابع شهرستان فلا ورجان دراثر انفجار ترقه كشته و زخمي شدند.
اين دوجوان موتور سوار مشغول ترقه زدن در جشن عروسي بودند كه به زمين خوردند كه به علت به همراه داشتن ترقه دچارحادثه شدند.در اين حادثه متاسفانه جوان ۲۲ساله اي در دم جان سپرد و جوان ديگري كه ۱۹ سال دارد ، به علت سوختگي شديدراهي بيمارستان شد كه حال وي نيز وخيم گزارش شده است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |