پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۲ - Oct 5, 2006
بزرگراه آزادگان به اتوبان شهيد همت متصل مي شود
پل تقاطع آزادگان با اتوبان تهران - كرج
هفته آينده گشايش مي يابد
002022.jpg
گروه شهري- پل تقاطع غيرهم سطح آزادگان با اتوبان تهران كرج اواخر مهر ماه جاري بر روي خودروهاي عبوري گشوده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما عمليات اجرايي اين پل از دي ماه سال گذشته شروع شد و ظرف مدت 10 ماه در تاريخ 20 مهر جاري با صرف هزينه اي معادل 4 ميليارد تومان به پايان خواهد رسيد.
به گفته نصر آزاداني مديرعامل سازمان فني مهندسي شهرداري تهران اين پل دسترسي هاي شرقي غربي هر دو مسير اتوبان تهران كرج و بزرگراه آزادگان را فراهم مي سازد به طوري كه با احداث رمپ و لوپ هاي مناسب كساني كه از جنوب مسير آزادگان تردد مي كنند مي توانند به سمت كرج تغيير مسير بدهند. همچنين با احداث باند كندرو در اين پل از خطر تصادف اتومبيل هايي كه با سرعت حركت مي كنند به طرز چشمگيري كاسته خواهد شد.
نصر آزاداني گفت: چهار حركت در احداث اين تقاطع لحاظ شده به طوري كه پل تقاطع غيرهم سطح آزادگان با تهران كرج علاوه بر اين كه ادامه آزادگان را به همت متصل مي سازد امكان تغيير مسير خودروهاي عبوري از آزادگان به سمت تهران يا كرج را نيز ميسر خواهد كرد.
اين درحالي است كه به گفته مديرعامل سازمان فني مهندسي شهرداري تهران در گذشته به دليل اين كه تنها يك مسير از كرج به سمت آزادگان و از آزادگان به تهران وجود داشت خودروها از امكان برگشت به سمت مسيرهاي مورد اشاره محروم بودند.
طول اين پل به گفته نصرآزاداني 65 متر با 8 باند رفت و برگشت تندرو و 4 باند رفت و برگشت كندرو است.
اين مقام مسئول اظهار داشت: قرار است آزادگان با احداث يك مسير 4 هزار متري به همت متصل شود.
وي خبر داد: در همين راستا تا اواسط آبان ماه امسال بخشي از اين طرح به طول يك هزار متر از ميدان اميركبير اول شهرك راه آهن به سمت شمال مورد بهره برداري قرار گيرد.
وي ادامه داد: پس از پايان اين مسير سراغ بخش جنوبي ميدان اميركبير مي رويم و با تكميل آن اتوبان آزادگان به شكل رينگي دورتادور شهر تهران را فراخواهد گرفت.
نصرآزاداني گفت: تنها 20 درصد اين رينگ از تقاطع جاده ساوه آزادگان تا همت باقي مانده است.
وي تأثيرات ترافيكي احداث مسير يك كيلومتري ادامه آزادگان از ميدان اميركبير به سمت همت را بسيار زياد خواند و گفت: كساني كه قصد حركت از شرق به غرب همت را دارند مي بايست در حال حاضر الزاما از مسير زيرگذر دهكده المپيك استاديوم آزادي به اتوبان كرج تهران متصل شوند درحالي كه با احداث اين محور علاوه بر كاهش 40 درصدي از بار ترافيكي تقاطع دهكده المپيك زمينه انتقال اين بار ترافيكي از مسير كوهك ميدان اميركبير به اتوبان تهران كرج و جاده مخصوص فراهم و به سرعت خودروهاي عبوري و دسترسي سريع تر شهروندان به مقاصد موردنظر افزوده خواهد شد.

تا پايان سال صورت مي گيرد
راه اندازي 90 پايگاه پشتيباني مديريت
بحران در شهر تهران
گروه شهري- 09 پايگاه پشتيباني مديريت بحران شهر تهران، تا پايان سال جاري افتتاح مي شود.
به گزارش س۰سما، مازيار حسيني- رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران- با اعلام اين خبر گفت: بنا بر برنامه زمان بندي شده، تا پايان سال 85، 90 پايگاه پشتيباني مديريت بحران، در 22 منطقه تهران افتتاح مي شود و آغاز به «ار مي «ند.
وي افزود: افتتاح اين پايگاه ها، به زودي و پس از عيد فطر آغاز مي شود و بنابر برنامه هر ناحيه از شهر تهران، به ي« پايگاه پشتيباني و مديريت بحران مجهز خواهد شد.
حسيني با اشاره به سازمانها و نهادهاي فعال در مديريت خدمات اضطراري اظهار «رد: ارگانهايي مانند اورژانس، هلال احمر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزش«ي، آتش نشاني و خدمات ايمني از جمله مرا«ز مستقر و فعال در اين پايگاه هستند.
وي درمورد پايگاه هاي احداث شده تا به امروز گفت: تعدادي از اين پايگاهها مانند پايگاه هوانيروز در منطقه 22 شهرداري به مرحله نهايي رسيده اند و عمليات اجرايي برخي از آنها نيز با 50 درصد پيشرفت فيزي«ي در حال اجراست.
حسيني با اشاره به مساحت مورد نياز براي هر پايگاه اظهار «رد: مساحت زيربناي «ل هر پايگاه 1250 مترمربع است «ه 200 مترمربع آن فضاي اداري است «ه در مناسبت هاي ويژه مديريت بحران استفاده مي شود.وي افزود: در اين پايگاه ها «ه چند منظوره احداث مي شوند، در شرايط عادي بخشي از فضاي سرپوشيده به عنوان ورزشگاه، بخشي براي ورزش بانوان و بخشي ديگر به عنوان مر«زي براي آموزش شهروندان در نظر گرفته شده است.
حسيني با اشاره به اين«ه مناطق 22 گانه تهران هر«دام داراي ي« اتاق بحران هستند، گفت: چندي پيش با حضور همه سازمان ها، ستادها و شوراياران، «ارگاه مهندسي ارزش برگزار شد و پيشنهادهاي اين افراد نيز هرچه بهتر «ردن دستورالعمل مديريت بحران، در نظر گرفته شد.

معاونت امور اجتماعي شهرداري تهران اعلام كرد:
شرايط پرداخت وام به كارآفرينان در تهران
گروه شهري- معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به شرايط پرداخت وام كارآفريني مديريت شهري به متقاضيان جوياي كار گفت: اين وام شامل افرادي مي شود كه در مراكز كارآفريني شهرداري فعاليت مي كنند.
احمد نوريان با بيان اين مطلب در ادامه افزود: به دنبال تشكيل ستاد كارآفريني شهر تهران در تاريخ اول ارديبهشت ماه امسال، تاكنون اين ستاد موفق به راه اندازي دو مركز كارآفريني خانگي و شبكه اي (IT) در مناطق 2 و 15 شده و مقدمات فعال كردن دو مركز ديگر در مناطق 10 و 8 نيز فراهم گرديده است. به گفته وي راه اندازي يك مركز كسب و كار كوچك نيازمند چند عامل ازجمله داشتن مهارت لازم، توانايي اداره و مديريت آن، وجود منابع مالي، ابزار و امكانات مادي است.
معاون اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران اضافه كرد: مديريت شهري براي اينكه فرايند نوآوري در راستاي هدايت ايده ها و تبديل آن به محصول و همچنين ارائه خدمات دنبال شود به سهم خود با اهداف تعيين شده ستاد هدايت، راهبري، آموزش، مشاوره و حمايت از كارآفرينان را شكل داد.
وي تصريح كرد: با دستور شهردار تهران، شهرداران مناطق موظف شدند مراكز كارآفريني را در اختيار نخبگان و صاحبان ايده قرار دهند، به علاوه طي هماهنگي صورت گرفته با تعاوني اعتباري شهر در چارچوب تعريف شده اي از كارآفريناني كه بتوانند كسب و كار موفقي را راه بياندازند حمايت مالي خواهد شد.
نوريان يادآور شد: اين اقدام (پرداخت وام) اصطلاحاً در قالب نظام اعتبارات خرد صورت مي گيرد و روال كار اين است كه در هر منطقه از شهر تهران كه مركز كارآفريني شهرداري فعال مي شود صرفاً به كساني وام تعليق مي گيرد كه اول ساكن آن محلات بوده و درثاني كارشناسان مركز كارآفريني طرح مربوطه را تأييد كرده باشند.
به گفته وي اين اعتبارات عمدتاً به گروه هاي هميار تعلق مي گيرد كه عبارتند از گروه كارآفريني كه هدف مشتركي را دنبال كرده و توانايي تشكيل كسب و كار موفقي را دارند.
معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران اذعان داشت: لذا متقاضي وام بايد ابتدا در مركز كارآفريني عضو شده و آموزش هاي لازم مانند مباني كارآفريني، آموزش هاي خلاقيت، آشنايي با كسب و كار كوچك تر را فراگرفته و پس از طي مراحل يك عنوان شغلي مشخص را انتخاب كند.
نوريان افزود: اين وام ها از مبلغ 100 هزار تومان تا دو ميليون تومان را شامل مي شود كه اولين سري آن از آبان ماه قابل پرداخت است.
وي گفت: لازم به ذكر است كه هم اكنون حدود 1700 نفر در مراكز كارآفريني شهرداري تهران در حال طي كردن دوره هاي آموزش هستند كه از ميان آنها تعدادي از متقاضيان وام دريافت خواهند كرد.

اختيارات شهرداران مناطق افزايش مي يابد
گروه شهري- آشنايي شهروندان به حقوق خود در شهر و ارائه مطالبات و مسئول بودن آنها در قبال مسائل شهر و همچنين مشار«ت گسترده در حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي و عمراني مصداق عيني تحقق شعار شهروند مداري است.
به گزارش سما، معاون امور مناطق شهرداري تهران در مراسم توديع و معارفه شهردار منطقه 15 با اشاره به شهروندمداري و منطقه محوري و
محله گرايي به عنوان دو روي«رد جدي شهردار تهران در تدبير امور شهري گفت: در اين راستا بايد همه اختيارات تا حد ام«ان از مر«ز به مناطق منتقل شود به طوري «ه درخصوص برخي مسائل منطقه اي ديگر نياز به صرف زمان طولاني و تصميم گيري از سوي مر«ز نبوده و با اختياراتي «ه به شهردار منطقه تفويض مي شود، وي بتواند خود در اين خصوص تصميم گيري عاجل داشته باشد.
يعقوبي با تا«يد بر ضرورت اجراي سريع پروژه هاي نيمه تمام در سطح شهر تهران گفت: در همين راستا از سال گذشته پروژه هايي «ه فقط
۱۰ درصد پيشرفت فيزي«ي داشته اند شناسايي و هم ا«نون با سرعت، جديت، «يفيت و با ي« زمانبندي مشخص مراحل اجرايي خود را تا زمان افتتاح طي مي «نند.
معاون امور مناطق شهرداري تهران همچنين با اشاره به اجراي طرح م«انيزاسيون خدمات شهري در هفتاد و پنج منطقه شهر تهران گفت: در سال جاري بايد تمام 121 ناحيه شهر تهران تحت پوشش اين طرح قرار گيرد.
وي با اشاره به عقب ماندگي هايي «ه در بخش زيرساخت ها در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران با آنها مواجه هستيم گفت: به طور مثال امروز مترو مي تواند به دو ميليون نفر شهروند خدمات رساني «ند و اين درحالي است «ه به دليل «مبود واگن فقط مي توانيم ي« ميليون نفر را سرويس دهي «نيم.
يعقوبي با تا«يد بر ضرورت بهره مندي شهرداران مناطق از حضور شوراياريهاي محلات گفت: در حال حاضر سه هزار و 700 شورايار محله در 371 محله شهر تهران انتخاب و در ارتباط مستقيم مردم با شهرداري هاي مناطق قرار دارند.
وي همچنين با تا«يد بر پيگيري جدي شهرداري هاي مناطق براي احداث زمينهاي چمن مصنوعي ورزش در سطح مناطق خود گفت: تا«نون 200 زمين چمن مصنوعي در مناطق شهر تهران به بهره برداري رسيده و تا روز عيد سعيد فطر بايد 350 زمين چمن مصنوعي در شهر تهران داشته باشيم.
وي تا«يد «رد: تا پايان سال جاري نيز بايد تمام 500 زمين چمني «ه از سوي شهردار تهران به شهروندان تهراني وعده داده شده محقق شود.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران خبر داد:
تنظيم قرارداد با شهروندان براي جمع آوري
نخاله هاي ساختماني
ايسنا: تعمير و ساخت و سازهاي روزانه در مناطق مختلف تهران در حالي انجام مي شود كه وضعيت جمع آوري نخاله هاي آن در سطح شهر مشخص نيست و در موارد متعددي نخاله ها در معابر و خيابانها انباشته شده و حتي با زباله ها مخلوط مي شود.
مسعود كرباسيان معاون خدمات شهري شهرداري تهران بي توجهي شهروندان را موجب مخلوط شدن زباله هاي خشك و تر با نخاله هاي ساختماني و در نهايت موجب آزار ساير شهروندان دانست و بيان كرد: بنابراين در راستاي حل اين مشكل آيين نامه جديدي توسط شهرداري تنظيم و به شوراي شهر پيشنهاد شده كه در صورت تصويب بسياري از اين مشكلات كاهش مي يابد.معاون خدمات شهري شهرداري تهران در ادامه گفت: براساس اين طرح، شيوه جمع آوري نخاله هاي ساختماني تغيير مي كند؛ به گونه اي كه هر شهروند براي تعمير و ساخت ساختمان هنگام اخذ مجوز علاوه بر مسئوليت داشتن درخصوص ميزان توليد نخاله موظف به تنظيم قرارداد براي جمع آوري نخاله نيزهست. از اين رو، با اين شيوه چگونگي جمع آوري نخاله در حين اخذ مجوز توسط مالكان ساختمانها مشخص مي شود.
به گفته وي، با تنظيم قرارداد حتي وضعيت حمل و نقل و محل تخليه نخاله ها نيز مشخص شده و در صورت بي توجهي و عدم رعايت ساكنان نسبت به ضوابط تعيين شده جريمه مالي خواهند شد.
كرباسيان همچنين از نصب مخازن غلتان فلزي ويژه نخاله هاي ساختماني در مناطق 22 گانه شهرداري خبر داد .

تا ارديبهشت آينده انجام مي شود:
تكميل طرح هاي عمراني نيمه تمام پايتخت
گروه شهري- شهردار تهران آغاز عمليات ساخت تونل توحيد را كه بعد از تونل رسالت از آن به عنوان دومين تونل هوشمند در سطح كشور نام برده مي شود پايان مهرماه جاري اعلام كرد.
به گزارش همشهري قاليباف گفت: هم اكنون طرحهاي مطالعاتي اين پروژه به پايان رسيده و در صورت آماده بودن شرايط تجهيز كارگاه عمليات اجرايي اين پروژه به زودي آغاز مي شود. وي با بيان اينكه تونل زيرگذر توحيد مسير ادامه بزرگراه چمران تا نواب (خيابان باقرخان قبل از ميدان توحيد تا ابتداي خيابان آذربايجان) را شامل مي شود، گفت: با در نظر گرفتن تجربياتي كه متخصصان، مهندسان و كارشناسان حوزه معاونت فني عمراني شهرداري تهران و معاونت ترافيك دارند و با بهره گيري از دانش و مهارت هاي فني روز دنيا كه با احداث تونل رسالت به آن دست يافته ايم زمينه احداث دومين تونل هوشمند شهري در پايتخت فراهم آمده است.
قاليباف با اشاره به وجود سيستم بوروكراسي ناكارآمد حاكم بر ادارات و سازمانها از جمله شهرداري كه ريشه  در سالهاي دور دارد از آن به عنوان مانع پيشرفت امور در اسرع وقت نام برد و اظهار اميدواري كرد اتمام تونل هوشمند توحيد در زمان مقرر خود به پايان برسد و، در خدمت بهبود ترافيك شهري و كيفيت زندگي شهروندان قرار گيرد.قاليباف همچنين خبر داد: تا اوايل سال آينده تمام پروژه هاي نيمه تمام شهري تكميل خواهد شد.
به گفته شهردار تهران تنها پروژه نيمه تمامي كه تا ارديبهشت ماه سال 86 تكميل نمي شود برج ميلاد است كه اين پروژه نيز طبق برنامه زمانبندي شده به فاصله 5 ماه در مهرماه 86 افتتاح خواهد شد.

نگاه
002019.jpg
رسول آذرگون

در دهه نخست ماه مبارك رمضان
تخلفات رانندگي در تهران 60 درصد كاهش يافت
گروه شهري- عدم رعايت حقوق ديگران هنگام رانندگي يكي از مصاديق تضييع حق الناس از سوي برخي از رانندگان است و ماه مبارك رمضان مناسب ترين فرصتي است كه مي توانيم آن را به عنوان سرآغاز رعايت حقوق ديگران هنگام رانندگي قرار دهيم.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، سيدجعفر تشكري هاشمي با اعلام اين مطلب اضافه كرد: در حال حاضر مهم ترين مشكل ما در حوزه ترافيك شهري، مشكلات اجتماعي،  فرهنگي، رفتاري، شخصيتي و ارتباطي است كه در اين رابطه رسانه هاي جمعي از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردارند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه متاسفانه پايمال كردن حقوق ديگران در برخي رانندگان نهادينه شده، تصريح كرد: پارك دوبله و حتي سه رديفه، عبور از چراغ قرمز، زدن بوق با صداهاي ناهنجار، حركات مارپيچ و ويراژ هاي خطرناك،  از جمله اقدامات پرمخاطره اي است كه بعضي رانندگان با انجام آن قانون را نقض و حقوق ديگران را ناديده مي گيرند.
تشكري هاشمي از رعايت مقررات و قوانين راهنمايي و رانندگي به عنوان تكليف شهروندي نام برد و افزود: علاوه بر اين احترام به قانون به عنوان يك تكليف شرعي ، وظيفه اي است كه همه ما موظف به انجام آن مي باشيم.
معاون شهردار تهران در پايان با اشاره به كاهش قابل توجه تخلفات رانندگي در دهه نخست ماه مبارك رمضان، گفت: به بركت اين ماه عزيز، اميدواريم در تمام ايام سال شاهد پايبندي شهروندان به رعايت قانون و حقوق ديگران باشيم.گفتني است، براساس مشاهدات دوربين هاي نظارت تصويري مستقر در مركز نظارت و كنترل ترافيك شهرداري تهران، در دهه نخست ماه مبارك رمضان تخلفات رانندگي در تهران حدود 60 درصد كاهش يافته است.

نيمي از خودروهاي تهران تك سرنشين است
گروه شهري  مقايسه سهم وسايل نقليه سواري و مسافربر از كل وسايل، با حجم مسافري كه توسط اين وسايل جابجا مي شود، نشان دهنده اين است كه سهم خودروهاي تك سرنشين تهران 53 درصد است.
در مطلبي كه در تاريخ۹‎/۷‎/۵۸ در همين صفحه به چاپ رسيده بود، خوروهاي تك سرنشين تهران 20درصد كل خودروها اعلام شده بود كه شركت مطالعات جامع حمل و نقل تهران اين خبر را اصلاح كرد.
بنابر اعلام اين شركت منظور متن خبر پيشين مقايسه نسبت سهم وسايل نقليه سواري و مسافربر از كل وسايل نقليه با حجم مسافري است كه توسط وسايل نقليه سواري و مسافربر جابجا مي شود.
متوسط ضريب سرنشين سواري در شهر تهران 1/5، تاكسي 8/1 ، مسافربر 2 ، موتور سيكلت 2/1 ، وانت 4/1، اتوبوس غيرواحد 30 و ميني بوس 8 نفر مي باشد.

وعده ديدار هزاران زائر و عاشق در مشهد اردهال
002025.jpg
كاشان خبرنگار همشهري: افزون بر يكهزار سال است كه همه ساله در دومين جمعه مهرماه، هزاران تن از عاشقان حسيني و امامت علوي در مشهد اردهال گردهم مي آيند و يك قطعه قالي را به اعتبار و نيت همان قالي كه پيكر مطهر حضرت علي بن محمد باقر(ع) در آن پيچيده بودند، طي مراسمي پرشور، مي شويند و بدين وسيله اخلاص و ارادت خود را نسبت به آن بزرگوار ابراز مي دارند.
در مراسم قالي شويان، بزرگان فين در حرم امامزاده، قالي متبركه را از بزرگان روستاي خاوه (يكي از روستاهاي اطراف) تحويل مي گيرند و قالي را با شور و حال وصف ناپذيري از صحن صفا به سوي نهر تاريخي شاهزاده حسين (ع) حركت مي دهند. در آن محل اهالي فين با چوب دست هايشان، آب نهر را به قالي مي پاشند، سپس از مسير ديگري قالي را با شور و حال سابق به صحن فيني ها مي آورند و آن را به بزرگان تحويل مي دهند و آنان قالي را در محفظه اي تا سال بعد نگاه مي دارند.
بررسي هاي تاريخي نشان مي دهد علت اين كه همه ساله دومين جمعه مهرماه جلالي مراسم قاليشويان برگزار مي شود ريشه در آيين هاي مهرپرستي ايرانيان باستان دارد. با ظهور دين اسلام، برخي از آيين هاي نيك ايرانيان همچون جشن نوروز در ميان مسلمانان نيز رواج پيدا كرد و برخي از آيين ها در قالب سنت هاي اسلامي ظهور كرد. واقعه شهادت حضرت علي بن امام محمد باقر (ع) كه در جمادي الثاني سال 106 قمري اتفاق افتاده، همزمان با دومين هفته مهرماه سال شمسي بوده كه آيين جشن و پايكوبي مهرگان در ايران برپا مي شده است و همچنين مردم فين آيين خاصي به نام جشن آبريزان برگزار مي كردند و به نظر مي رسد به هنگام شهادت حضرت، مردم سرگرم برگزاري جشن بودند ولي به محض شنيدن خبر شهادت، سراسيمه خود را به مشهد اردهال مي رسانند و از آن سال به بعد همه ساله در همان تاريخ (دومين جمعه مهرماه) به احترام شهادت فرزند امام پنجم، مراسم قاليشويان را كه شباهتي با جشن آبريزان و آيين مهرگان دارد برگزار مي كنند.
مشهد اردهال در دومين جمعه مهرماه هرسال ميزبان هزاران عاشق دلباخته به اهل بيت است و هزاران فيني، فاره اي، نشلجي و... و ميهماناني براي ديدن اين مراسم از نقاط مختلف كشور و حتي گاهي توريست خارجي حضور پيدا مي كنند.

پرسه در شهر
پيك هاي 4 رقمي
مشكل پيدا كردن شماره تلفن پيك بادپادي محله به زودي حل مي شود و شماره اين وسيله حمل بار شهري به شماره هاي ثابت 4 رقمي مي پيوندد. علي اكبر گلرخي مديرعامل شركت پيك بادپا گفت كه تا پايان آبان ماه سال جاري شهروندان تهراني مي توانند تنها با يك شماره تماس چهار رقمي با تمامي شعبه هاي پيك بادپا تماس بگيرند.

فرصتي براي تهران
پايتخت كشوري كه دستي بر آتش هنر دارد، تنها بهره اي كه از مجسمه سازي برده دو اثر ميدان حر و ميدان فردوسي است. اخيراً پس از مطرح شدن كمبود نقش هنر در شهر، سازمان   زيباسازي و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تصميم به برگزاري سمپوزيوم مجسمه سازي گرفتند. سمپوزيوم چوب آخر شهريور برپا شد و حالا معاون هنر سازمان فرهنگي هنري از برگزاري سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي خبر مي دهد. به طرحهاي برگزيده اين سمپوزيوم 3 هزار دلار جايزه تعلق مي گيرد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |