چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
از نمايش خياباني تا كتابخواني تئاتري
تئاتر در كتابخانه ملي مهمترين رويداد نمايشي هفته بود
عكس: رضا معطريان
005298.jpg
گروه ادب و هنر-  علي  شيدفر: اجراي چند تئاتر جديد در تالارهاي نمايشي تهران، گشايش جشنواره تئاتر تك نفره در فرهنگسراي نياوران، بين المللي شدن بخش خياباني تئاتر دانشگاهي، اجراي نمايش حسن سنتوري در دوبي، امكان حضور آقايان در جشنواره تئاتر بانوان، اجراي نمايش گروه فرانسوي ژيلبرت تساي در كتابخانه ملي ايران، برگزاري جلسه بررسي كتاب شعبده بازيگري نوشته رضا كيانيان در فرهنگسراي هنر، بازگشت گروه نمايش كبوتري ناگهان از آلمان، گشايش سالن تئاتر در سينما شاهد و نشست مطبوعاتي گروه نمايش بدون خداحافظي ، مهمترين رويدادهاي نمايشي هفته بود.
حسن سنتوري در دوبي
نمايش حسن سنتوري به كارگرداني معصومه تقي پور از چهارشنبه گذشته به مناسبت عيد سعيد فطر در باشگاه ايرانيان دوبي به اجرا درآمده است. مجيد مظفري، مريم كاظمي، شهره سلطاني، حسين محب اهري، فرهاد بشارتي و سعيد تهراني، از جمله بازيگراني هستند كه در اين نمايش حضور دارند.
نمايشنامه حسن سنتوري در سال ۱۳۴۴ توسط علي اصغر صفوي نوشته شده و در سال 53 مرحوم هادي اسلامي با اضافه كردن يك پرده به نسخه اصلي، آن را به اجرا درآورده است. معصومه تقي پور كه به عنوان بازيگر در آن اجرا حضور داشته، در سال هاي 80 و 81 در مقام كارگردان، حسن سنتوري را در فرهنگسراي سرو و تئاتر شهر به صحنه برده و اكنون با تغيير بسياري از بازيگران، آن را در دوبي به اجرا درآورده است.
نمايش حسن سنتوري در حالي راهي خارج از كشور شده كه نويسنده آن علي اصغر صفوي معروف به صفي  كه از نمايشنامه نويسان دهه چهل است، در خانه سالمندان كهريزك به سر مي برد.
يك شب در كتابخانه
اجراي نمايش يك شب در كتابخانه به كارگرداني ژيلبرت تساي از فرانسه يكي از مهمترين رويدادهاي تئاتري هفته بود كه در كتابخانه ملي ايران به صحنه آمد. اين نمايش كه براساس نوشته كريستف باني با بازي سعيد پورصميمي، پانته آ بهرام، رحيم نوروزي و سهند عبيدي در محلي غير از تالارهاي تعريف شده تئاتر به عنوان كاري مشترك به اجرا درآمد، تجربه تازه اي در هنرهاي نمايشي ماست.شيوه اجراي اين نمايش، به گونه اي است كه چهار بازيگر آن انسان نيستند بلكه چهار كتاب اند. در واقع اين چهار موجود به نوعي تبلور حرف ها و انديشه هاي درون كتاب اند كه در كلامشان كمتر ديالوگ وجود دارد و بيشتر گفتار به صورت مونولوگ انجام مي شود. بازي آنها نيز به نوعي بازي بينابيني، تخت، بدون ابراز احساسات و بيان انساني است.همزمان با اجراي اين نمايش، مركز اسناد كتابخانه ملي با مشاركت بخش فرهنگي سفارت فرانسه قصد دارد نمايشنامه را به دو زبان فارسي و فرانسه منتشر و در روز پاياني اين نمايش به تماشاگران عرضه كند.
جشنواره تئاتر تك نفره
جشنواره تئاتر تك نفره نيز اين هفته طي مراسمي در فرهنگسراي نياوران فعاليت خود را آغاز كرد. اين جشنواره كه روز دوشنبه 8آبان با حضور گروهي از هنرمندان گشايش يافت، روز جمعه با معرفي برترين ها به كار خود پايان خواهد داد.
دكتر محمود عزيزي دبيري جشنواره و داوود رشيدي، فرشيد ابراهيميان و تاجبخش فنائيان، داوري نمايش ها را برعهده دارند.
مصاحبه به كارگرداني شهرزاد خياطان، آرش كمانگير به كارگرداني ماندانا عبقري، يك داستان واقعي به كارگرداني مرادي، هوس كار آرش عباسي، كينه به كارگرداني جواد اسماعيلي، كهنه ننو به كارگرداني هايده حائري، مينا قصه كار زري طالبي، شب يهودا اثر سميرا سپهرنيا، عاشقي به كارگرداني ايزد مهرآفرين و هپروت به كارگرداني كيوان نخعي، از جمله نمايش هايي است كه در اين جشنواره به اجرا درمي آيد.
هر روز۵ نمايش از ساعت 14 در اين جشنواره به صحنه مي آيد. مدت هر نمايش 30دقيقه و ورود عموم علاقه مندان آزاد و رايگان اعلام شده است.
بازگشايي سالن نمايش
هفته گذشته همزمان با عيد سعيد فطر، نمايش رستم دات كام نوشته و كار معصومه مالكي در سالن شاهد سينما شاهد تهران به صحنه آمد و به اين ترتيب پس از هشت سال وقفه، بار ديگر اين سالن ميزبان تماشاگران تئاتر شد.
اين نمايش درباره يك گروه نمايشي است كه بازيگر نقش اول آن دچار مشكل مي شود و گروه مجبور مي شوند كه فرد ديگري را جايگزين او كنند. در اين نمايش، مجيد فروغي، امير زماني، مصطفي ميرقاسمي، جواد گلزار، مليحه حاجيلو، كامران مقدادي، افشين نراقي و شهره نيك نام به عنوان بازيگر حضور دارند.نمايش رستم دات كام تا آغاز ماه محرم، هر شب ساعت ۲۱ در سالن شاهد سينما شاهد واقع در چهارراه نظام آباد ميزبان تماشاگران خواهد بود.
تئاتر خياباني در جشنواره دانشجويي
با منتفي شدن بخش خياباني جشنواره تئاتر عروسكي دانشجويان، اين هفته اعلام شد نمايش هاي خياباني دهمين جشنواره تئاتر عروسكي به صورت بين المللي برگزار خواهد شد.
خبر منتفي شدن بخش خياباني تئاتر عروسكي كه هفته گذشته از سوي دبير جشنواره اعلام شد، با واكنش ناباورانه علاقه مندان و فعالان تئاتر خياباني به ويژه دانشجويان همراه بود چرا كه برگزاري اين بخش براي دانشجويان آن هم در يك جشنواره دانشجويي يك ضرورت به شمار مي آيد. امروز در تمامي جشنواره ها يكي از عمده ترين بخش ها مربوط به نمايش خياباني است.
دانشجويان و جوانان با توجه به اين كه نمايش خياباني نياز به امكانات زيادي ندارد راحت تر مي توانند استعدادهاي خود را بروز دهند.به هر حال شايد بين المللي شدن نمايش خياباني به نوعي جبران آن اشتباه باشد اما ضربه اي كه با حذف نمايش خياباني در يك جشنواره دانشجويي به تئاتر دانشگاهي وارد مي شود، قابل جبران خواهد بود؟

گروگان، رئيس هيأت مؤسسان انجمن قلم شد
گروه ادب و هنر- 17نفر از 20 عضو هيأت موسسان انجمن قلم ايران با انتخاب حميد گروگان به عنوان رئيس جديد اين هيأت به خدمات 7ساله محمدرضا سرشار پايان دادند.
انجمن قلم ايران روز گذشته با انتشار اطلاعيه اي در سايت رسمي خود از تشكيل جلسه هيأت موسسان اين انجمن خبر داد و اعلام كرد 17عضو از 20 عضو هيأت موسسان ضمن انتخاب گروگان به رياست هيأت، مهندس محسن چيني فروشان را به عنوان نايب رئيس به مدت 4سال برگزيد.در اطلاعيه انجمن قلم ايران آمده است: آيين نامه داخلي هيأت موسسان در جلسه آتي تدوين خواهد شد.
اين اطلاعيه همچنين به رئيس سابق انجمن اشاره كرده و نوشته است: هيأت موسسان از نقش ويژه جناب آقاي محمدرضا سرشار در هدايت انجمن قلم ايران در هفت سال گذشته و از زحمات بي شائبه ايشان تقدير نمودند.گروه ادب و هنر روزنامه همشهري ضمن آرزوي موفقيت براي رئيس و نايب رئيس هيأت موسسان انجمن قلم ايران اميدوار است اين انتخاب به عملكرد انجمن قلم ايران و امور صنفي و رفاهي و فرهنگي كه در يك سال گذشته شكل گرفته است، شتاب بيشتري بدهد. همچنين ضمن آرزوي سلامت براي آقاي محمدرضا سرشار كه در شكل گيري و تأسيس انجمن قلم ايران تلاش فراوان داشت و در 7 سال گذشته دانسته هاي خود را از انجمن و نويسندگان عضو دريغ نكرد، اميدوار است در امور ديگر- به ويژه نقد داستان- چون گذشته پيگير و فعال و موفق باشد.

معرفي برگزيدگان تحقيق و پژوهش ادبي دفاع مقدس
گروه ادب و هنر- نامزدهاي دريافت بهترين جايزه كتاب سال دفاع مقدس در بخش تحقيق و پژوهش ادبي معرفي شدند.در اين بخش كتاب هاي وداع لاله ها نوشته محمدمهدي بيگي، كتاب شناسي دفاع مقدس كاري از فيروز برومند، حماسه وخطابه نوشته هادي وكيلي و پيام ايثار كاري از علي اكبر ازغندي به مرحله نيمه نهايي راه يافته اند.براين اساس و بنابر اعلام داوران اين بخش، همچنين كتاب هاي جلوه هاي حماسه استان سمنان به روايت مطبوعات نوشته عليرضا شاه حسيني و حسينعلي احساني، نيايش نسل سرخ تأليف مهدي كاموس و نسل باروت كاري از ابراهيم زاهدي مطلق به عنوان نامزد دريافت بهترين جايزه كتاب سال دفاع مقدس معرفي شده اند.دراين بخش دكتر منوچهر اكبري به عنوان سرگروه فعاليت دارد و دكتر مهين پناهي، دكتر عليرضا رحمدل و دكتر حاجيان نژاد آثار رسيده به بخش تحقيق و پژوهش ادبي را بررسي مي كنند. دهمين دوره انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس روز 24 آبان ماه همزمان با روز كتاب و كتابخواني برگزار مي شود.
اميريان: مردم هم بايد انتخاب كنند
داود اميريان گفت: در داوري هاي جايزه كتاب سال دفاع مقدس بهتر است از مردم هم نظرخواهي شده و هر سال يك اثر برگزيده مردمي هم داشته باشيم و به آن جايزه اي اختصاص يابد. اميريان در گفت وگو با ستاد خبري دهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس گفت: ادبيات دفاع مقدس ما تفاوتي با ژانرهاي ديگر ادبي ندارد، ولي آنچه مسلم است اين كه ما مظلومانه هشت سال دفاع كرديم كه اين كار شايسته ستايش و حمايت نويسندگان و شاعران است.وي ادامه داد: در جريان تأليف و تنظيم آثار مرتبط با دفاع مقدس، هر سال جشنواره اي برگزار مي شود و به برترين ها جوايزي اهدا مي شود. اما در اين جريان گاهي داوري ها به بيراهه رفته و آثار خوبي كه شايسته تقدير و دريافت جايزه هستند، ناديده گرفته مي شوند. همين مسايل هم باعث شد كه از سال گذشته حوزه دفاع مقدس را رها كرده و قلم زدن در حوزه اجتماعي را تجربه كنم.نويسنده كتاب هاي داستان بهنام و يك آسمان منور افزود: شيوه برگزاري اين جشنواره و مراسم آن مناسب نيست و آن چنان كه بايسته و شايسته است، برگزار نمي شود. به همين علت هم برگزاري اين جشنواره هيچ گونه بازتابي نداشته است و كساني هم كه برنده جايزه مي شوند به خوبي مورد تشويق قرار نگرفته اند.

ياد
به مناسبت سالروز درگذشت سلمان هراتي
آن شاعر مازندراني
005283.jpg
امروز سالروز درگذشت سلمان هراتي، شاعر معاصر است، اما مقبره او در تنكابن ـ زادگاهش ـ پس از گذشت بيش از يك و نيم سال از زمان كلنگ زني، هنوز ساخته نشده است.سلمان هراتي اول فروردين ماه سال 1338 در تنكابن به دنيا آمد. شعر گفتن را از نوجواني در سال 1355 آغاز كرد. نهم آبان ماه سال 1365 درحالي كه براي تدريس به يكي از روستاها مي رفت، در اثر يك سانحه  رانندگي از دنيا رفت. اين شاعر معاصر، آثاري چون از اين ستاره تا آن ستاره ، دري به خانه  خورشيد ،  از آسمان سبز ، گزيده  ادبيات معاصر (2) و شعرهاي سلمان هراتي را از خود به جاي گذاشته است. كلنگ اين مقبره، اسفندماه سال 84 همزمان با مراسم بزرگداشتش توسط مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مازندران،  فرماندار تنكابن و پدر سلمان هراتي بر زمين زده شد؛ اما به گفته  خانواده  او، همچنان همان بلوك هايي كه در اطراف مدفن اين شاعر چيده شده، وجود دارند و هيچ ساخت و سازي صورت نگرفته است. اما هراتي در عمر كوتاه آثار شعري را بر جاي گذاشت كه هنوز مورد توجه اند.
محمدكاظم كاظمي: مهم ترين خاصيت نيايش واره ها ي سلمان، آزادي از قيد و بندهاي سنتي است كه از ديرباز، به دست و پاي شعرهاي تحميديه  ما پيچيده بوده است. حمدهاي ما،  غالبا آميخته بوده اند با اصطلاحات كلامي و عرفاني، و به همين لحاظ، ارتباط مخاطب با آن ها غالبا منوط به تحصيل مقدمات اين علوم بوده است. مزيت عمده  نيايش واره ها ي سلمان، همين است كه شاعر نه اصطلاحات كلامي و عرفاني،  بل عناصر طبيعت و زندگي را به خدمت گرفته است و به اين ترتيب،  شعر را به فضاي ذهني مخاطبان نزديك كرده است. ويژگي ديگر نيايش واره ها ي سلمان، توصيف ملموس و ساده اي است كه از خداوند دارد.
حسين مهدوي (م. مؤيد): براي ما سلمان هراتي جذابيتش در همان رازي است كه او براي ماست. براي پاره اي، سلمان هراتي از آن رو توجه انگيز است، كه انگيزشي است به سوي سهراب، زبان سهراب، جهان سهراب، نگاه سهراب و ديگر هيچ. براي پاره اي، ياد آور فروغ است. براي پاره اي او نهالي است كه هنوز برومند نشده است و بر و بارش را ظاهر نساخته است و اين، دل سوز است و دل سوزي آنان را برمي انگيزد. چونان هرچيز ناتمام. گويي او امكان مثمري است كه به ثمر نرسيده است. و دل، بر آن ثمره هايي كه به ثمر نرسيده اند، مي سوزد. به نظر مي آيد كه راز سلمان هراتي را بايد اين جا جست. بسياري از شاعران مي ميرند، اما مرگ شان شعرشان نيست و مرگ، چونان تقديري شوم بر آنان فرومي افتد و آنان را مي برد و بازتابي از آنان در مرگ و بازتابي از مرگ در شعر و بازتابي از شعر در مرگشان باقي نمي ماند. اما راز هراتي آن بود كه اين بازتاب صميمانه، چونان يك تقدير و خواهش و رويداد اصلي، همه  او شد و شعر او شد. بي هيچ گماني شعر او از اين رو براي ما عزيز و خواندني و صميمانه است و پر از بارقه  تازگي كه آن خبر را در خود نهفته دارد و مي توان از هر بند بند شعرش، اين مايه  ماندگاري و گواهي بر گوهر جاني شيفته و  آشفته از عشق را ديد، و اين ها تنها در نيايش واره ها ي پانزده گانه  او خلاصه نشده اند.
يوسفعلي ميرشكاك: هنرهاي هراتي بسيار است و از آن جمله است توانايي وي در سرودن غزل، اين قالب هميشه و هنوز شعر فارسي! ناميراترين شكل شعر.  در باور من هيچ شاعري شاعر نيست، مگر اين كه از آزمون قالب هاي كهن پيروز و سربلند بيرون آمده باشد و اين باور منعي است تا مدعيان كسالت بنياد ناتواني پيوند متشاعر نتوانند در صف شاعران بنشينند.
موسي بيدج: سلمان هراتي به دليل كوتاهي فرصت سبزي كه بر اين گستره خاكي در اختيار داشت، نتوانست اندوخته هاي فكري و حسي خود را كه در مراوده با زندگي كسب كرده بود، به تمام نمايان كند. اما دستاورد او از قريحه  سرشار شاعري حكايت مي كند كه با انگشتان ظريف و بيدار،  دردهاي نهفته بشري را لمس كرده است. سروده هاي سلمان، به دليل خويشاوندي كه با اشياي پيرامون دارد، با شبكه عاطفي اقوام ديگر و با فرهنگ هاي مشترك ارتباط برقرار مي كند و همين امر شعر او را كه سرشار از عناصر بومي است،  به فراتر از مرزها نيز مي كشاند.
منبع: ايسنا

كارگردان آمريكايي فيلم عراق قطعه قطعه شده :
دوست دارم در ايران فيلم بسازم
005286.jpg
فارس: جيمز لانگلي- كارگردان فيلم موفق عراق قطعه قطعه شده - گفت: خيلي دوست دارم كه فيلم بعدي ام را در ايران بسازم.روزنامه ديلي استار چاپ بيروت در گزارش اخير خود در رابطه با جيمز لانگلي نوشت: امسال براي جيمز لانگلي، سال پرمشغله اي بوده است. ژانويه گذشته، اين فيلمساز، مستند خود با نام عراق قطعه قطعه شده را به جشنواره فيلم ساندنس برد. اين فيلم نامزد جايزه گراند ژوري شد و پس از آن نيز در بخش هاي مختلف بهترين كارگرداني و تدوين، برنده جوايزي شد. اين فيلم همچنين در ماه اكتبر، جايزه طلايي هوگو جشنواره بين المللي فيلم شيكاگو را در بخش بهترين مستند سينمايي از آن خود كرد و چند روز بعد، نام خود را به عنوان اولين مستندساز برنده جايزه بخش سينمايي نوابغ سياتل به ثبت رساند. روزنامه ديلي استار در ادامه مي افزايد: خالي از لطف نيست كه يادآور شويم فيلم عراق قطعه قطعه شده تقريبا يك پروژه تك نفره است زيرا او در عين آنكه اين فيلم را تهيه كنندگي كرده، نويسندگي، صداگذاري، كارگرداني و تدوين آن را نيز به عهده داشته است.
اولين فيلم لانگلي با نام نوار غزه محصول سال۲۰۰۲ نيز زماني كه به نمايش درآمد، به عنوان فيلمي بسيار احساسي و قابل درك از انتفاضه كه توسط يك فيلمساز خارجي ساخته شده، مورد استقبال خاورميانه قرار گرفت. اين روزنامه مي افزايد: اين فيلمساز آمريكايي كه اواسط سپتامبر نيز سفري به بيروت داشت، علي رغم آنكه پيش از اين نسبت به ساخت فيلم بعدي اش در ايران به شدت ابراز علاقه كرده ولي هم اكنون در حال فراهم سازي شرايط ساخت يك فيلم مستند در لبنان است. با همه اينها، لانگلي پيش از ساخت فيلم نوار غزه هيچ ارتباط خاصي با خاورميانه نداشت و در واقع حوزه حرفه اي او روسيه بوده، آنچنان كه در سال 1994 با ساخت فيلم تصوير پسري با سگ برنده جايزه شد.
او در حالي كه از سال۱۹۹۵ تا 1998 در سيبري زندگي مي كرد، با روزنامه اي روسي(چاپ مسكو) نيز همكاري داشت. لانگلي در مصاحبه با يك شبكه تلويزيوني در جواب به اين سوال كه چگونه تصميم به ساخت فيلم نوار غزه گرفت، گفت: از سال۱۹۸۴ هيچ كس در غزه فيلم نساخته بود و تلويزيون از اقدام به چنين كاري مي ترسيد. بنابراين احساس كردم كه اين وظيفه من است كه مردم را در رابطه با آنچه در اين مكان در حال وقوع است، آگاه كنم. وي افزود: فيلم ساختن در خاورميانه بسيار دردآور است ولي اين مكان براي ساخت فيلم بسيار حائز اهميت است. در حال حاضر هيچ جاي ديگري وجود ندارد كه مردم نياز داشته باشند كه در رابطه با آن بيشتر بدانند.

در دوازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان
ده اثر نامزد بخش شعر و علمي شدند
فارس: نامزدهاي دريافت جوايز دوازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان در دو بخش شعر و علمي معرفي شدند.گروه داوري بخش شعر متشكل از جعفر ابراهيمي، بيوك ملكي، بابك نيك طلب و جواد محقق از ميان 45 عنوان كتاب در مرحله نهايي كه خود از بين 280 عنوان كتاب انتخاب شده بود، ده اثر را به عنوان نامزد دريافت جوايز جشنواره معرفي كردند. بر اين اساس كفش هاي پولكي نوشته شكوه قاسم نيا از انتشارات پيدايش، سايه هاي مهرباني و آي زنگوله،  آي زنگوله افسانه شعبان نژاد از دو انتشارات محراب قلم و به نشر، مداد كوتاه ناصر كشاورز از انتشارات شباويز و چاي با طعم خدا عرفان نظرآهاري از انتشارات افق از جمله نامزدهاي دريافت جايزه شناخته شده اند.

رقابت هزار و 538 عكاس در سومين جشنواره عكس رشد
گروه ادب و هنر- آثار هزار و۵۳۸ عكاس در دو گروه سني دانش آموزي و بزرگسال به دبيرخانه سومين جشنواره عكس رشد ارسال شده است.
فريدون واحدي، دبير سومين جشنواره عكس رشد در گفت وگو با روابط عمومي اين جشنواره با بيان اين مطلب ادامه داد: اين تعداد عكاس در مجموع 7 هزار و 845 عكس را براي رقابت در دو گرايش آموزش و پرورش از نگاه دوربين و آزاد به دبيرخانه جشنواره فرستاده اند كه با پايان جلسات هيأت  داوري، 155 عكس به نمايشگاه پاياني راه يافته است. سومين جشنواره عكس رشد به همت دفتر انتشارات كمك آموزشي، بيستم آبان ماه در سينما فلسطين افتتاح و پس از 5 روز، بيست و چهارم آبان ماه با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان خواهد داد.

اخبار كوتاه
تئاتر تك نفره: جشنواره تئاتر تك نفره روز دوشنبه در فرهنگسراي نياوران آغاز به كار كرد. نمايش هاي هوس و عاشقي به كارگرداني آرش عباسي و ايزد مهرآفرين در اين جشنواره روي صحنه مي روند.
تقدير راديو از برنامه هاي رمضان: مراسم تجليل از برنامه سازان ويژه برنامه هاي شبكه راديويي ايران كه در ماه مبارك رمضان روي آنتن رفت برپا شد. در اين مراسم از برنامه هاي راديويي سجاده و تسبيح ، جنگ قرآني ، تهيه كننده قبول باشه ، گوينده ماه نو و... تقدير شد.
پايان فستيوال توكيو: فيلم سينمايي OSS117 ساخت فرانسه جايزه بهترين فيلم فستيوال بين المللي توكيو را به خود اختصاص داد. اين فستيوال در حالي به پايان رسيد كه فيلم Little miss sushie محصول 2006 آمريكا جايزه بهترين كارگرداني را گرفت.
كتاب هاي تئاتري كودكان: كتاب هاي پرواز پروانه خيال و پنج نمايش نامه همزمان با برگزاري سيزدهمين جشنواره تئاتر كودك و نوجوان در اصفهان منتشر مي شود. كتاب اول شامل 27مقاله از صاحب نظران تئاتر كودك و نوجوان است و در كتاب دوم پنج نمايش نامه از چهار نويسنده حوزه كودك و نوجوان گرد آمده است.
005295.jpg
تاسيس بنياد پروين شناسي: نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي از تاسيس بنياد پروين شناسي در اين شهر خبر داد. از اهداف تشكيل اين بنياد، پاسداشت خدمات ادبي و فرهنگي پروين اعتصامي به ادبيات فارسي، تبيين و تفسير شعرها و آثار اوست.
فيلم هاي ايراني دراسلووني: فيلم هاي ايراني چيزي شبيه چشم هايم ، روناك و سازنه ساخته هوشنگ ميرزايي به بخش رقابتي جشنواره بين المللي ماريبور اسلووني راه يافت. اين جشنواره از 10 تا 16 آبان در اين كشور برگزار مي شود.
بيمار انگليسي درحوزه: فيلم سينمايي بيمار انگليسي ساخته آنتوني مينگلا در برنامه آيينه جادو مركز ري حوزه هنري استان تهران مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. اين برنامه امروز از ساعت 15:30 در شهرري، خيابان فدائيان اسلام، خيابان شيخ اكبري، شماره 6 برگزار مي شود.
نمايش ابراهيم خليل ا...: فيلم سينمايي ابراهيم خليل ا... به كارگرداني محمد ورزي و با بازي محمد صادقي، چنگيز وثوقي، حسام نواب صفوي امروز در دانشگاه سوره به نمايش گذاشته مي شود.
دوسالانه نگارگري: ششمين دوسالانه نگارگري ايران با حضور مدير كل هنرهاي تجسمي ارشاد، رئيس انجمن نگارگران و جمعي از هنرمندان عرصه تجسمي در محل موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شد. در اين نمايشگاه آثار پيشكسوتان عرصه نگارگري در كنار آثار هنرمندان جوان به نمايش درآمده است.

شهرآشوب و هفت شب
در جشنواره شهر
005292.jpg
گروه ادب و هنر- فيلم هاي شهرآشوب و هفت شب از توليدات مركز سيما فيلم براي حضور در دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر انتخاب شدند. تهيه كنندگان فيلم هاي سينمايي شهر آشوب ساخته يدالله صمدي و هفت شب ساخته قاسم راضي با ارسال نسخه اي از آثار خود به دفتر جشنواره، آمادگي خود را براي حضور در اين رقابت اعلام كردند.شهر آشوب يك فيلم تاريخي و هفت شب نيز فيلمي با مضمون اجتماعي توليد شده است. دومين جشنواره بين المللي فيلم شهر از 25 تا۲۸ آذرماه امسال در تهران برگزار خواهد شد و فيلم هاي متقاضي حضور در جشنواره تا 20آبان ماه فرصت دارند تا تكميل فرم حضور در جشنواره، نسخه اي از آثار خود را در اختيار هيأت انتخاب قرار دهند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |