چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
آغاز بهره برداري از بوستان 66 هكتاري در جنوب تهران
عكس: جواد گلزار
 احداث بزرگترين نمايشگاه گل وگياه خاورميانه به زودي در جنوب تهران آغاز مي شود
005367.jpg
005409.jpg
گروه شهري - بوستان جنگلي 66 هكتاري افرا با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران در منطقه 19 به بهره برداري رسيد.
به گزارش همشهري اين بوستان جنگلي كه مي تواند محلي براي استراحت زوار مسير قم، جمكران، حرم امام خميني(ره) و شهرري باشد، از 3 كيلومتر باغ راه، زمين فوتبال، زمين چمن چندمنظوره، زمين بازي كودكان و 6هزار متر باغچه برخوردار است.
قاليباف در حاشيه مراسم افتتاحيه بوستان جنگلي افرا در منطقه 19 خبر داد: به زودي كلنگ احداث شهر آفتاب با اعتباري معادل 800 ميليارد تومان در جنوب تهران به زمين زده خواهد شد. قاليباف همچنين از افتتاح بزرگترين نمايشگاه گل و گياه خاورميانه در سه ماه آينده سخن گفت و افزود: اين نمايشگاه در وسعتي برابر با 13 هزار متر زيربنا به بهره برداري خواهد رسيد. شهردار تهران معتقد است: هر كس در محله خود بايد بتواند در كوتاهترين زمان ممكن و پس از طي مسافتي حدود 300 تا 400 متر امكان دسترسي به يك بوستان محله اي را داشته باشد.
وي اظهار داشت: با هدف رفع محروميت از مناطق جنوبي شهرهمه توان مديريت شهري معطوف بر تامين امكانات و خدمات رفاهي، تفريحي، آموزشي، عمراني و... در مناطق جنوبي شهر تهران شده است كه در همين  خصوص يك فرهنگسرا در منطقه 19 و دو بوستان ويژه بانوان جمعاً به مساحت 140 هكتار در مناطق جنوبي شهر تهران احداث خواهد شد.
قاليباف همچنين بر لزوم توسعه فضاهاي سبز برون شهري به منظور جلوگيري از گسترش بي رويه شهر و تلطيف هواي شهر تاكيد كرد و گفت: در بخش برون شهري نيز هر سال اقدام به احداث 5 هزار هكتار كمربند سبز در اطراف تهران مي كنيم.شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سؤالي مبني بر تعيين تكليف بودجه اختصاصي شهر تهران از محل تبصره 13 قانون بودجه به منظور توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي گفت: شهرداري تهران تا اين لحظه هيچ بودجه اي از دولت دريافت نكرده است كه اين موضوع به مجلس گزارش شده است.
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران نيز در همين مراسم اعلام كرد، تاكنون به دنبال توسعه طرح كمربندي پيرامون شهر تهران 32 هزار هكتار فضاي سبز ايجاد شده و با توجه به تامين اعتبار از سوي شهرداري مقرر شده سالانه 5 هزار هكتار توسعه فضاي سبز در تهران به مدت 10 سال به منظور جلوگيري از گسترش ساخت و ساز به مرحله اجرا درآيد.مختاري افزود: طرح كمربند سبز پيرامون تهران با 32 هزار هكتار اجرا شده و فاز 2 اين طرح در كميسيون صنعت هيات دولت با مساحت 50 هزار هكتاري مورد موافقت قرار گرفته و اعتبار آن نيز از سوي شهرداري تامين و در دستور كار قرار دارد. وي از افزودن سالانه 5 هزار هكتار فضاي سبز به مدت 10 سال در شهر تهران خبر داد و گفت: با توسعه فضاي سبز مي توان از گسترش بي رويه شهر و ساخت و سازهاي غيرمجاز جلوگيري كرده و فيلتري را نيز براي تعديل آلودگي هواي شهر تهران پيش بيني كرد.به گفته مختاري در بافت هاي فشرده مسكوني در برخي از مناطق مشكل كمبود شديد فضاي سبز وجود دارد و به اين دليل سرانه فضاي سبز در مناطق از 3 متر تا 50 متر متغير است كه شهرداري تهران سعي دارد با احداث پارك هاي محله اي اين تبعيض را برطرف كند.
وي با بيان اين مطلب كه 126 پارك محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي را در سال جاري در دستور كار قرار داده ايم گفت: در 6 ماهه ابتداي سال همزمان با اجرايي شدن طرح جهادي در مناطق، بسياري از اين پارك ها مورد بهره برداري قرار گرفته است.

كارشناسان هشدار دادند
خطر استقرار مجدد كارخانه ها در حريم شهر تهران
گروه شهري- نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران لغو ممنوعيت احداث صنايع در داخل شعاع 120 كيلومتري شهر تهران را مغاير با سياست تمركززدايي، كاهش آلودگي هوا و مهاجرفرستي پايتخت دانست. حسن بيادي در گفتگو با همشهري خاطرنشان كرد كه اين موضوع به مشكلات زيست محيطي و آلودگي هوا و مهاجرت و حاشيه نشيني شهر تهران دامن خواهد زد، ضمن اينكه ساير شهرهاي كشور را از داشتن صنايع و مزاياي آن محروم خواهد ساخت.
وي با بيان اينكه اين موضوع با شعار و سياست  تمركززدايي دولت از تهران منافات دارد گفت: تا آنجا كه من اطلاع دارم آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور از
بقيه از صفحه اول
همان اول موافق بود كه حتي دستگاههاي دولتي غيرضروري و دفاتر شركت ها و كارخانه ها هم از تهران به استان هاي مربوطه منتقل شود.
نايب رئيس شوراي شهر افزود: با اين حال معلوم نيست كه در حال حاضر به چه دلايلي اين مسايل مطرح مي شود.
از سوي ديگر اميررضا خادم، نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس در اين خصوص به خبرگزاري ايسنا گفت: با لغو مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران نه تنها در حاشيه تهران، بلكه در داخل شهر نيز راه اندازي صنايع جديد قابل اجراست.
وي افزود: پيشنهاد لغو ممنوعيت استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري تهران در راستاي اشتغال زايي و افزايش فضاهاي كاري براي اقشار مختلف جامعه از سوي برخي از دلسوزان مناطق حاشيه تهران مطرح شده است.
نماينده مردم تهران تصريح كرد : رويكرد مهاجرت با لغو اين شعاع تغيير كرده و سبب عقب ماندن اين طرح خواهد بود.وي در پايان تأكيد كرد: شهر تهران ظرفيت ايجاد صنايع جديدي را ندارد.
سازمان محيط زيست مخالف است
در اين بين، سازمان حفاظت محيط   زيست جزو مخالفان لغو ممنوعيت احداث واحدهاي صنعتي در شعاع 120 كيلومتري تهران است.اصيليان، سرپرست معاونت محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست در اين خصوص با اعلام اين كه مخالف لغو اين مصوبه هستيم، مي گويد: تهران با مشكلات زيادي همچون آلودگي هوا، تمركز جمعيت، كمبود آب و... مواجه است و اكثر سرمايه گذاران علاقه مند به سرمايه گذاري در تهران هستند كه با لغو مصوبه ممنوعيت استقرار صنايع در داخل شعاع 120 كيلومتري تهران، عملاً مناطق محروم كشور از سرمايه گذاري براي احداث صنايع محروم خواهند شد.
وي با اشاره به اين كه شهركهاي صنعتي بايد با هدف استقرار صنايع سطح استان به داخل آنها و ايجاد تمركز در اين زمينه بكارگيري شوند، مي افزايد: به هيچ عنوان موافق نيستيم كه شهرك جديدي احداث و صنعت جديدي در آن مستقر شود.

نگاه
005406.jpg
مهدي كاظمي

بر اساس طرح جديد شوراي شهر
شهرداري بخشي از املاك واقع در
بافت هاي فرسوده را خريداري مي كند
گروه شهري- در جلسه ديروز شوراي شهر، يك فوريت طرح تملك املاك ريزدانه با مساحت كمتر از 50 متر مربع واقع در بافت هاي فرسوده توسط شهرداري تهران تصويب شد.
به گزارش همشهري، رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر هنگام بررسي اين طرح كه ابتدا به صورت 2 فوريتي ارايه شده بود گفت: ورود موردي و نگاه تملكي به بافت هاي فرسوده مشكلي را از اين مناطق حل نمي كند.وي افزود: فعاليت هاي صورت گرفته براي نوسازي بافت هاي فرسوده برعكس اجرا شده است.
خادم گفت: در كميسيون فرهنگي طرحي كلان درباره بافت هاي فرسوده در حال تدوين است كه در آن همه مسايل مربوط به بافت هاي فرسوده و دست كم 20 شاخص مربوطه در نظر گرفته شده است.
وي افزود: روند اجرايي تجميع پلاك ها در بافت فرسوده متاسفانه به بيراهه مي رود.وي با بيان اين كه در مواردي مصوبات شوراي شهر براي نوسازي بافت هاي فرسوده آفت اين بافت ها شده گفت: ورود موردي به بافت هاي فرسوده غير از آسيب زدن به آن نتيجه اي نخواهد داشت.
خادم با اشاره به مصوبه سال 82 شوراي شهر درباره نوسازي محله سيروس گفت: با گذشت چند سال از اين موضوع تنها 23 پروانه صادر شده كه آن هم از طريق شركت تعاوني مسكن محله پيگيري و انجام مي شود.
اين طرح با پيشنهاد چمران رئيس شوراي شهر از 2 فوريت به يك فوريت تبديل و براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شد.
شوراي شهر همچنين در ادامه بررسي لايحه مجوز بهينه سازي مصرف سوخت و استفاده از مصالح مناسب در نماي ساختمان ها آخرين بخش هاي آن را تصويب كرد.
بر اساس مصوبه شوراي شهر، معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران موظف است ضوابط ساماندهي نماهاي ابنيه شهري با هدف بهترسازي مصرف انرژي، ايمني، زيست محيطي، عملكردي و حفظ ارزش هاي تاريخي و فرهنگ ايراني در شهر تهران را 6 ماه پس از ابلاغ اين مصوبه و منطبق با راهبردهاي طرح جامع و تفصيلي به شوراي اسلامي ارايه كند.
شهرداري همچنين موظف است حداكثر تا پايان دي ماه هر سال لايحه تعيين پارامتر G براي سال بعد را جهت بررسي و تصويب به شوراي شهر ارايه كند و مالكان ساختمان هاي داراي سطح شيشه بيش از 40 درصد سطح كل نما نيز موظفند حداكثر ظرف مدت 3 سال نماي شيشه اي ساختمان خود را با استانداردهاي جاري مبحث 19 مرتبط با شيشه تطبيق دهند و در غير اين صورت، بعد از 3 سال بايد بهاي خدمات را بر مبناي۲ / G ساليانه بپردازند. شهرداري همچنين موظف است از مالكان ساختمان هايي كه از سطح شيشه بيش از 40 درصد كل نما با رعايت كامل استانداردها استفاده كنند، ساليانه به ازاي هر متر مربع  نماي شيشه اي بيش از 40 درصد G ريال طبق ضوابط به عنوان بهاي خدمات سري و مصرف اضافه انرژي دريافت كند.
رئيس شوراي شهر هنگام بررسي اين لايحه با اشاره به اهميت و مزاياي فيزيكي و اقليمي كاربرد آجر در ساختمان ها گفت: آجر به عنوان يكي از مصالح بومي از نظر معماري بهتر از شيشه و حتي سنگ گرانيت است و مصوبه شوراي شهر تشويق هايي را براي كاربرد آن قائل شده است.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين لايحه تعيين بهاي خدمات ساماندهي، ايمني و نگهداري مواد شيميايي خطرناك به تصويب رسيد.

پل هاي تردد خودرو شهر تهران مقاوم سازي مي شوند
گروه شهري - طرح مقاوم سازي 106 دستگاه پل از پل هاي تردد خودرو شهر تهران اجرا مي شود.
به گزارش سما ، محمد حسين رئيسي - مدير عامل سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران - با بيان اين مطلب گفت: كار مطالعاتي در راستاي ارزيابي
آسيب پذيري پل هاي تردد خودرو در شهر تهران به اتمام رسيده و به زودي تهيه طرح بهسازي لرزه اي و مقاوم سازي پل هاي پايتخت آغاز مي شود.
وي افزود: بسياري از پل هاي تردد خودرو شهر تهران قديمي هستند و نياز به بهسازي دارند ، به همين دليل پژوهشكده سوانح طبيعي با عنوان مشاور عالي در راستاي اجراي اين طرح با سازمان مشاور فني مهندسي شهر تهران همكاري مي كند.
رئيسي خاطر نشان كرد: اعتبار مطالعاتي و اجرايي اين پروژه براي سال 85 بالغ بر 25 ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.

اختيارات شهرداران مناطق افزايش يافت
فارس: معاون امور مناطق شهرداري تهران از افزايش اختيارات كاري شهرداران مناطق 22 گانه شهر تهران خبر داد.
فرهاد يعقوبي افزود: محمد باقر قاليباف شهردار تهران معتقد است كه هرگونه اختياراتي كه ايشان در كلان شهر تهران دارد، شهرداران مناطق بايد همان اختيارات را در مقياس كوچكتر داشته باشند تا بتوانند بدون هيچ دغدغه اي از آن اختيارات استفاده كرده و مشكلات شهروندان را حل كنند. وي ادامه داد: شهرداران مناطق هر هفته در روزهاي دوشنبه از صبح تا 2 بعدازظهر به نيازهاي شهروندان پاسخگو هستند. معاون امور مناطق شهرداري تهران خاطرنشان كرد: همچنين مردم مي توانند از طريق سامانه 137 مشكلات خود را مطرح كنند و حتماً به مشكلات آنها رسيدگي خواهد شد.

رشد 48 درصدي مراجعه
به مراكز معاينه فني
گروه شهري - مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران از مراجعه 54 هزار و 622 دستگاه خودرو به مراكز شش گانه معاينه فني و رشد 48 درصدي حجم مراجعات طي يك ماه گذشته خبرداد.
به گزارش سما، محمد رضا اميري صفت با اشاره به مراجعه 54 هزار و 622 دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني طي يك ماه گذشته گفت: 37 هزار و 957 دستگاه خودرو در همان مراجعه اول و 16 هزار و 665 دستگاه خودرو در مراجعه مجدد موفق به اخذ برگه معاينه فني شده اند.
به گفته مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران طي مهرماه 54 هزار و 622 دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كرده اند كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 48 درصد رشد داشته است.

برگزاري هفتمين كنفرانس
مهندسي حمل و نقل و ترافيك
گروه شهري- هفتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران توسط سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران برگزار خواهد شد.
علي پور معاون آموزش اين سازمان ضمن اعلام مطلب فوق، زمان برگزاري كنفرانس مذكور را نيمه اول اسفند ماه سال جاري عنوان كرد.
وي حمل و نقل و ترافيك و توسعه پايدار، انرژي، محيط زيست و حمل و نقل و ترافيك، سيستم هاي حمل و نقل عمومي، ايمني در حمل و نقل و ترافيك، برنامه ريزي حمل و نقل، مديريت و كنترل ترافيك، آموزش، قوانين و مقررات اقتصاد حمل و نقل، خصوصي سازي و مشاركت مردمي، حمل و نقل و ترافيك، شهروندمداري و محله محوري، فناوري هاي نوين در سيستم هاي حمل و نقل و ساير موضوعات مرتبط با حمل و نقل و ترافيك را از محورهاي اين كنفرانس برشمرد.
دبير هفتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران از استادان، پژوهشگران، متخصصان و دست اندركاران حوزه مهندسي حمل و نقل دعوت كرد جهت شركت در كنفرانس، اصل مقالات خود را تا 25 دي ماه به نشاني تهران، بزرگراه شهيد گمنام، ابتداي بزرگراه كردستان، سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، كدپستي 14155، دبيرخانه هفتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران، ارسال كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |