چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
همنشيني با فقيران از لوازم تواضع است.
(نهج الفصاحه، ح 1322)
امروز با حافظ
ناز كم كن كه در اين باغ بسي چون تو شكفت
صبحدم مرغ چمن با گل نوخاسته گفت
هيچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت
گل بخنديد كه از راست نرنجيم ولي
آب و هوا
005448.jpg

عكس روز
005397.jpg
عكس: مهر‎/ سارا ساساني
نخستين جشنواره تئاتر تك نفره كه از چند روز قبل در فرهنگسراي نياوران در دو بخش آزاد و ويژه آغاز به كار كرده است روز جمعه به پايان مي رسد.
مدت اجراي هر نمايش 30 دقيقه است.

در شهر چه خبر
آموزش شهروند
نخستين كارگاه فرهنگي آموزشي شهروند الكترونيك ظرف امروز و فردا در دانشگاه آزاد اسلامي شهر ري برگزار مي شود. در اين كارگاه آموزشي كه در حاشيه نمايشگاه دولت، صنعت و از سوي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود شهروندان با موارد كاربرد ICT در زندگي عادي و شيوه هاي زندگي الكترونيك آشنا مي شوند.

لواشك فاقد پروانه
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني ايران طي اطلاعيه اي از هموطنان درخواست كرد تا از مصرف لواشك و آلوچه فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت اكيداً خودداري نمايند. نظر به اينكه در توليد لواشك و آلوچه فاقد پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از ميوه هاي ناسالم و رنگ هاي مصنوعي و يا غيرخوراكي استفاده مي شود و اين گونه محصولات در شرايط و اماكن غيربهداشتي و بدور از كنترل هاي لازم تهيه و به صورت فله اي عرضه مي شود، مصرف اينگونه خوراكي ها ممنوع مي باشد. لذا توصيه مي گردد صرفا از لواشك و آلوچه بسته بندي با برچسب معتبر و ثبت مشخصات بهداشتي شامل پروانه ساخت و نام و نشاني واحد فرآوري، سري ساخت، شرايط نگهداري و تاريخ توليد و انقضاي محصول استفاده گردد. قابل ذكر است كه معاونت بهداشتي اين دانشگاه در صورت برخورد با مراكز توزيع نسبت به جمع آوري آنها اقدام مي نمايد.

هاچ بك گران شد
پس لرزه هاي مربوط به احتمال توقف توليد خودروهاي پرايد هاچ بك و پژو 206 تيپ 2، اتيكت قيمت هاي كف بازار خودرو را جابه جا كرد. الزام گازسوز شدن خودروها و احتمال خروج خودروهايي كه امكان هماهنگي با اين الزام جديد را ندارند قيمت پرايد هاچ بك را با 100 هزار تومان افزايش به قيمت 6 ميليون و 900 هزار تومان نزديك كرد. پژو 206 تيپ 2 نيز گران تر از روزهاي پيش معامله شد و با 200 هزار تومان رشد حدود 10 ميليون و 900 هزار تومان فروخته شد. تمامي اين رويدادها درحالي بازار خودرو را متأثر كرده كه امسال به دليل پرطرفدار بودن پژو 206 تعداد 100 هزار دستگاه از نوع صندوق دار و بدون صندوق آن توليد مي شود. همچنين در صورت توقف مدل هاي هاچ بك، مدل صندوق دار (اس دي) جايگزين خواهد شد. بنابراين به راحتي مي توان پيش بيني كرد كه جو كنوني قيمت اين مدل ها به زودي به سمت تعادل و ارزاني تغيير خواهد كرد.

شايعه افزايش تعرفه
شايعه افزايش تعرفه مكالمه با سيم كارت هاي 150 هزار توماني ايرانسل به قدري قوي بود كه اين خبر وارد فهرست خبرهاي خبرگزاري ها و رسانه ملي هم شد. انتشار گسترده اين خبر موجب واكنش ايرانسل شد. مطابق اطلاعيه اين شركت تعرفه مكالمه با تلفن همراه اپراتور دوم 499 ريال به ازاء هر دقيقه تعيين شده است و اين شركت هيچ برنامه اي براي تغيير تعرفه مكالمه ندارد. مقاومت در برابر نصب آنتن هاي اين شركت در مناطق شمالي تهران كه موجب بروز مشكلاتي در آنتن دهي سيم كارت هاي 150 هزار توماني شده از ديگر اخبار مهم بازار سيم كارت بود. اين مشكل به همراه محدوديت 20 هزار توماني اعتبار سيم كارت   هاي جديد، كاهش استقبال خريداران را درپي داشت.

۱۰ هزار شماره تلفن جديد
۱۰ هزار شماره تلفن جديد در مراكز مخابرات مالك اشتر، حق شناس، كرمي، آيت در شهر تهران و خيرآباد در منطقه ورامين و طالقان در منطقه ساوجبلاغ در آينده نزديك وارد شبكه تلفني استان تهران مي شود. واگذاري هزار و 800 شماره در مركز مخابرات مالك اشتر با پيش شماره 6638 و در مركز مخابرات حق شناس 800 شماره با پيش  شماره 4473 و در مركز مخابرات شهيد كرمي هزار و 400 شماره با پيش شماره 6630 و در مركز مخابرات آيت  هزار شماره با پيش شماره 7799 به تدريج و بر اساس نوبت ثبت نام انجام مي شود. همچنين واگذاري 3 هزار شماره در مركز مخابرات خيرآباد با پيش شماره هاي 323 و 324 و در مركز مخابرات طالقان 2 هزار شماره با پيش شماره 471 به تدريج و براساس نوبت ثبت نام انجام مي شود.

بازار
005427.jpg
خانه تكاني بازار حبوب

طي چند هفته اخير آمار خريداراني كه پس از خريد انواع نخود و لوبيا متوجه غيرقابل مصرف بودن آن شده اند روبه  فزوني گذاشته است. كاهش تعرفه واردات حبوب منجر به كاهش نسبي قيمت ها شد و اين درحالي بود كه برخي از بازاريان بدون پيش بيني وضعيت فعلي، موجودي انبارها را كمتر توزيع مي كردند.
بنابراين با اعلام تعرفه هاي جديد و كهنه شدن محصولات سال پيش بخشي از خروجي بازار حبوب به ويژه در بخش خرده فروشي را محصولات كرم زده سال پيش تشكيل مي دهد.
به توصيه آگاهان بازار، خريداران در هنگام خريد بايد دقت بيشتري به وضعيت ظاهري حبوب و بوي آن داشته باشند.

سكه، طلا و ارز
005430.jpg

فرهنگسرا
كارگاه هاي آموزشي
فرهنگسراي كودك به منظور افزايش دانش مادران و بانوان كارگاه هاي آموزشي شامل كارگاه آرامش، زبان بزرگسال، سفره آرايي، روان خواني و تفسير قرآن كريم را برگزار مي كند. نشاني اين فرهنگسرا خيابان شريعتي، روبه روي سه راه شهيد كلاهدوز است كه علاقه مندان براي ثبت نام بايد از ساعت 8 الي 16 به واحد آموزش فرهنگسرا مراجعه كنند. همچنين شماره تلفن هاي 22646912 و 22003130 براي كسب اطلاعات بيشتر اعلام شده است.

آموزش رايگان برنامه ريزي زندگي
فرهنگسراي سالمند كارگاه مهندسي ذهن براساس قانون معنويت با موضوع ايجاد برنامه ريزي صحيح در زندگي را ويژه بانوان و به صورت رايگان برگزار مي كند. در اين كارگاه به بحث ايجاد فكر و قلبي سالم با عمل به فرامين الهي پرداخته مي شود. اين كارگاه رايگان يكشنبه هاي هر هفته از ساعت 30 : 16 15 برگزار مي شود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 9-33358688 تماس بگيرند.

چراغ راهنمايي و آقا پليسه
كانون نمايش فرهنگسراي بهمن با هدف آشنا كردن كودكان و نوجوانان با قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و نهادينه كردن فرهنگ ترافيك اقدام به برگزاري نمايش شاد و موزيكال چراغ راهنمايي و آقاپليسه كرده است. اين نمايش تا پايان آبان ماه همه روزه در ساعت 9 و 10 صبح و 14 بعدازظهر در سالن تجربه فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. اجراي اين نمايش براي مدارس در مقطع پيش دبستاني و دبستان از تخفيف ويژه برخوردار است. علاقه مندان براي تماشاي اين نمايش شاد و موزيكال مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي۱-55312300 تماس بگيرند.

آموزش خوشنويسي
خانه فرهنگ حافظيه با هدف ارج نهادن به هنرهاي سنتي، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش خوشنويسي به شيوه هاي نستعليق و تحريري كرده است. در اين دوره آموزشي، هنرجويان با اصول و نحوه نگارش شيوه هاي خط نستعليق و تحريري آشنا مي شوند. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني فلكه آشتياني، خيابان بلال حبشي، نرسيده به خيابان باباطاهر مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77424344 تماس بگيرند.

نمايش ببر كم عقل
نمايش ببر كم عقل ، ويژه كودكان و نوجوانان به نويسندگي و كارگرداني عاتكه حسيني از 13 آبان همه روزه در آمفي تئاتر فرهنگسراي هنر اجرا مي شود. اين نمايش داستان ببري است كه در قفس شكارچيان گرفتار شده است و پيرمردي هيزم شكن او را نجات مي دهد، ولي ببر بدجنس قصد دارد به جاي تشكر، پيرمرد را بخورد. در اين نمايش محمد كار آزاد ، اميد نخستين ماهر ، بهروز رضاييان ، هادي ولي لو و عاتكه حسيني ايفاي نقش مي كنند. مهدكودك ها، مدارس و علاقه مندان مي توانند براي تهيه و رزرو بليت به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند و يا با شماره تلفن هاي 20- 22872818 تماس بگيرند.

سينما
005400.jpg
عروسك فرنگي
كارگردان: فرهاد صبا
بازيگران: خسرو شكيبايي، پونه حاج محمدي، محمدي كاسبي، حسن پورشيرازي، آتيلا پسياني، اسماعيل شنگله، آزيتا لاچيني
سينماهاي نمايش دهنده: ايران 1، اروپا، جي 2
خلاصه داستان: شهاب سالك، مردي جاافتاده ، روز و شب در فكر موضوع عشقي و دست نيافتني است.

تلويزيون
005433.jpg

آلودگي هواي تهران
005394.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عبور از مرز
به سالهايي از زندگي ام رسيده بودم كه در گذشتن از خيابانها بسيار محتاط و صبور شده بودم. نمي دانم شايد مرز ميانسالي و كهنسالي بود. اما امروز هنگام عبور از خياباني آنقدر تعلل كردم تا بالاخره شخصي دستم را گرفت و مرا از خيابان رد كرد. براي اولين بار بود كه با چنين موقعيتي روبه رو مي شدم، حال عجيبي به من دست داد. امروز فهميدم با گذر از آن خيابان چه آسان از مرز ميانسالي به كهنسالي گذشتم...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
۹۷ ساندويچ در 8 دقيقه
ژاپن: يك مرد ژاپني براي سومين سال متوالي قهرمان رقابتهاي خوردن ساندويچ همبرگر در آمريكا شد. وي موفق شد طي 8 دقيقه 97 ساندويچ همبرگر ميل كند و ركورد جهاني اين مسابقه را كه قبلاً متعلق به خودش بود بهبود بخشد. اين مرد در سال 2004 موفق شده بود 69 ساندويچ همبرگر را طي 8 دقيقه ببلعد.
محكوميت فالگير
مونيخ: سه سال قبل شوهر يك خانم در آلمان وي را رها كرد و متواري شد. در همين حال يك فالگير مدعي شد كه مي تواند شوهر وي را بازگرداند. به همين دليل در مجموع 1270 دلار از اين خانم پول گرفت. اما هنگامي كه مسجل شد فالگير كلاهبرداري كرده و توانايي بازگرداندن شوهر اين خانم را ندارد، وي با مراجعه به دادگاه عليه فالگير شكايت كرد و ديروز قاضي پرونده حكم داد كه فالگير بايد دقيقاً مبلغ فوق را به شاكي بازگرداند.
جعلي ترين اسكناس
آركانزاس: يك مرد در آمريكا كه قصد داشت با يك اسكناس صد دلاري تقلبي يك بسته سيگار خريداري كند توسط پليس دستگير شد. اما نكته جالب در مورد اين ماجرا ناشي بودن صاحب اسكناس بود. با توجه به اينكه اسكناس مورد نظر آغشته به جوهر بود و تصوير رئيس جمهور آمريكا روي آن به چشم نمي خورد حتي كودكان نيز با مشاهده آن مي توانستند به جعلي بودنش پي ببرند. پليس پس از دستگيري اين مرد اعلام كرد اسكناس وي جعلي ترين اسكناسي است كه در آمريكا كشف شده است.
اعلام استقلال در محل كار
لندن: نتايج يك نظرسنجي در انگليس نشان مي دهد در حدود يك چهارم از كارمندان اين كشور در محل كار خود از دستگاههاي پخش موسيقي ديجيتال استفاده مي كنند. به عبارتي ديگر اين كارمندان به طور متوسط سه ساعت در روز در حين كار، گوشي هاي اين دستگاهها را داخل گوش خود قرار داده و به موسيقي گوش مي دهند. در همين حال 30 درصد از اداره هاي دولتي و شركت هاي خصوصي در اين كشور استفاده از اين دستگاهها را در محل كار ممنوع اعلام كرده اند. اما روانشناسان معتقدند كه اين محدوديت يك تصميم بسيار غير منطقي است. به اعتقاد آنها قرار دادن گوشي هاي اين دستگاهها داخل گوش نوعي پيام غير مستقيم به ساير همكاران است كه مزاحم آنها نشوند. به گفته اين روانشناسان در گذشته در شركت ها و اداره ها ديوار وجود داشت و هر يك از كارمندان داراي حريم خصوصي بودند اما اين روزها كه اغلب محل هاي كار بدون ديوار و به اصطلاح اوپن شده است، استفاده از دستگاههاي پخش موسيقي ديجيتال نوعي اعلام استقلال است كه نبايد با اين موضوع مخالفت شود.
فراموشي جسد در بيمارستان
نيكوزيا: چندي پيش يكي از بيمارستانهاي كشور قبرس به ساختمان تازه اي نقل مكان كرد به همين دليل انشعاب برق، گاز و آب ساختمان قديمي قطع شد. اما پس از گذشت سه هفته مشخص شد كه دو جسد داخل سردخانه بيمارستان رها شده بود كه كاركنان بيمارستان در حين اسباب كشي فراموش كرده بودند اين جسد ها را به قبرستان تحويل بدهند. با توجه به قطع شدن برق سردخانه هر دو جسد فاسد شده و بوي تعفن آن ساختمان قديمي را فرا گرفته بود.
افزايش متخلفان در شهر تميز
سنگاپور: با آنكه شهر سنگاپور يكي از پاكيزه ترين شهرهاي قاره آسيا به شمار مي آيد اما تعداد افرادي كه به جرم انداختن زباله در خيابانهاي اين شهر در سال جاري ميلادي جريمه شده اند نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل افزايش نشان مي دهد. حداكثر جريمه انداختن زباله در خيابانهاي سنگاپور سه هزار دلار است كه در صورت تكرار تخلف، فرد متخلف بايد به مدت 12 ساعت در برابر چشمان مردم و همكارانش به نظافت خيابانها بپردازد. اما نكته نگران كننده اينكه نيمي از افراد جريمه شده در سال جاري افراد زير 30 سال بوده اند.
كشف سكه هاي قرن دهم
005403.jpg
استكهلم: دو برادر 20 و 17 ساله در سوئد كه مشغول ترميم باغچه همسايه بودند به صورت تصادفي تعداد قابل توجهي سكه متعلق به قرن دهم را كشف كردند. گفته مي شود اين 100 سكه در قرن دهم زير خاك مدفون شده است. آنچه باعث تعجب كارشناسان شده وضعيت مطلوب اين سكه ها است. قرار است دولت سوئد به اين دو برادر كه موضوع را به پليس اطلاع دادند جايزه نقدي بپردازد. وزن سكه هاي كشف شده در حدود سه كيلوگرم اعلام شده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |