چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
شگفت آورترين پيوند قلب خردسالان
پيوند قلب پسر 5 ساله به دختر 14 ساله
در اين جراحي  شگفت آور، قلب پسربچه اي به دختري كه 9 سال از او بزرگتر است پيوند زده شد
005415.jpg
گروه حوادث - در يكي از شگفت آورترين عملهاي پيوند قلب خردسالان در بيمارستان شريعتي تهران، قلب پسر بچه 5 ساله پاكدشتي در سينه دختري 14 ساله جاي گرفت.
بعدازظهر چهارشنبه گذشته وقتي پيكر نيمه جان پسربچه مرگ مغزي 5 ساله به نام محمدحسين به بيمارستان مسيح دانشوري انتقال يافت هيچ كس نمي توانست باور كند كه ديگر اميدي به زنده ماندن وي نيست.
اما هنگامي كه پس از دو روز پزشكان بيمارستان از خاموشي هميشگي محمدحسين كوچولو خبر دادند، والدين او كه با چشماني اشكبار در پشت پنجره هاي اتاق آي سي يو منتظر شنيدن سلامت دوباره فرزندشان بودند، تصميم گرفتند با اهداي اعضاي بدن او به بيماران نيازمند زندگي دوباره ببخشند. به اين ترتيب بررسي هاي پزشكي براي شناسايي بيماراني كه نياز به پيوند اعضا داشتند آغاز شد.
فاطمه احمدي هماهنگ كننده پيوند قلب بيمارستان شريعتي مي گويد: وقتي از بيمارستان مسيح دانشوري به ما اطلاع داده شد قلب يك بيمار مرگ مغزي آماده پيوند است بلافاصله ليست بيماران در انتظار قلب پيوندي را مرور كرديم و از چند نفر از آنها كه در اولويت بودند خواستيم به بيمارستان مراجعه كنند.
در بين اين بيماران دختربچه 14 ساله اي به نام نسرين كه از سال 82 در ليست انتظار بود همه شرايط پيوند را داشت، به سرعت مقدمات عمل فراهم شد و نيمه شب شنبه عمل پيوند قلب بر روي دختر بچه 14 ساله صورت گرفت.
زندگي دوباره براي دختر 14 ساله
نسرين، دختر نحيفي است كه بيماري قلبي باعث شده او از نظر جسمي رشد مناسبي نكرده باشد. هنگامي كه روز گذشته براي ملاقات با او به بيمارستان رفتيم، او به خاطر درد عمل جراحي به سختي قادر به جواب دادن بود اما پيش از آنكه به خواب فرو رود از مدرسه اش گفت و از معدل 18.
از علاقه اش به ديدن عكسهاي محمدحسين كه قلبش را به او اهدا كرده و تصميمش براي تشكر از او. از پدر و مادرش و اينكه تنها فرزند خانواده است و از آرزوي هميشگي اش براي بازيگوشي و شيطنت در مدرسه.
حالا قلب ديگري در بدن او در حال تپيدن است تا زندگي را به رگ هاي او جاري كند.
به گفته دكتر ماندگار كه سرپرستي تيم عمل پيوند را بر عهده داشت هم اكنون علايم عمومي و وضعيت نسرين خوب است و اين اميد وجود دارد كه به زودي و با مصرف داروهاي لازم بدن دختر نوجوان قلب تازه را بپذيرد و زندگي دوباره خود را آغاز كند.
گفت و گو با پدر محمدحسين
وقتي قلب محمدحسين مي زند يعني او زنده است و همين براي پدر و مادرش كافي است. اين نخستين جمله اي است كه پدر محمدحسين به زبان مي آورد .
ماجرا از كجا شروع شد؟
محمد حسين روز چهارشنبه براي ديدن پدربزرگش به خانه او رفته بود و از آنجا كه پسربچه بسيار بانشاطي بود زماني كه به لبه پنجره طبقه دوم رفت تا كوچه را ببيند سقوط كرد، بلافاصله او را به بيمارستان برديم اما پزشكان پس از دو روز اعلام كردند كه او دچار مرگ مغزي شده است.
واكنش شما پس از شنيدن اين خبر چه بود؟
گيج شده بوديم، نمي توانستيم باور كنيم كه فرزندمان براي هميشه از پيش ما رفته است، اما به هر حال قسمت اين بود و خدا خواسته بود اين اتفاق بيافتد، پس آن را قبول كرديم.
چه شد در آن وضعيت روحي حاضر به اهداي اعضاي بدن محمدحسين شديد؟
وقتي يكي از پزشكان گفت مي توانيم اعضاي بدن را به نيازمندان هديه كنيم، من و همسرم تصميم خود را گرفتيم، خيلي سخت بود اما موافقت كرديم.
پسر ما ديگر زنده نبود و دادن زندگي به افراد نيازمند بزرگترين كاري بود كه مي شد انجام داد. حالا براي من و همسرم مهم اين است كه قلب محمد حسين همچنان مي تپد.
وقتي قلب پسرمان در بدن ديگري مي تپد او هم مثل محمد حسين ماست.

دستگيري ربايندگان مزرعه دار تربت جامي
سه آدم ربا در تربت جام در كمتر از 48 ساعت پس از اقدام به گروگانگيري شناسايي و دستگير شدند. با اعلام گزارش ربوده شدن يك مزرعه دار 52 ساله در مزرعه اش به ماموران پاسگاه نيل آباد تربت جام تحقيقات براي دستگيري ربايندگان وي كه دو مرد ناشناس بودند آغاز شد. با شناسايي ربايندگان كه يك نفر از آنها فرد مسلحي بود، دستگيري آنها در دستور كار ماموران قرار گرفت و در كمتر از 48 ساعت آدم ربايان دستگير شدند.

كلاهبرداري نيم ميلياردي از 20طلافروش
005424.jpg
گروه حوادث- مردان كلاهبردار كه به بهانه فروش سكه هاي زيرخاكي طلافروشان ثروتمند را به شمال كشور كشانده و پس از بيهوش كردن آنها اقدام به سرقت اموالشان مي كردند،در عمليات پيچيده كارآگاهان مبارزه با سرقت كرج دستگير شدند.
عصر 22 شهريور هنگامي كه ماموران پليس در حال گشت زني در جاده هاي اطراف رودسر بودند، مرد ميانسالي را ديدند كه با ظاهري آشفته به سختي خود را به كنار جاده كشانده و از آنها كمك مي خواست.
هنگامي كه مرد ميانسال كه يك طلافروش كرجي به نام علي بود براي بازجويي به كلانتري انتقال يافت ، راز فعاليت باند مخوفي كه به شيوه عتيقه هاي تقلبي از طلافروشها كلاهبرداري مي كردند فاش شد.
طلافروش مالباخته هنگامي كه مقابل كارآگاهان قرار گرفت گفت: چند روز قبل پس از خروج از طلافروشي ام در كرج ، سوار يك خودروي مسافركش شدم. بعد از طي مسافتي كوتاه، راننده سر صحبت را باز كرد و به محض اينكه فهميد طلافروش هستم گفت: يكي از دوستانش مقدار زيادي سكه هاي طلاي زيرخاكي دارد كه مي خواهد آنها را به فروش برساند، از آنجايي كه علاقه زيادي به جمع آوري عتيقه جات داشتم حاضر به خريد آنها شدم و به اين ترتيب با فروشنده اصلي كه امير نام داشت ملاقات كردم و پس از آنكه با آزمايش 6 سكه كه او به عنوان نمونه آورده بود فهميدم سكه ها اصل هستند ، امير به من گفت: براي تحويل بقيه سكه ها بايد به همراه يكديگر به شهرستان رودسر برويم.
طلافروش در ادامه افزود: به همراه راننده و امير در حالي كه 10 ميليون تومان پول نقد به همراه داشتم به طرف رودسر راه افتاديم، اما هنگاميكه به نزديكي رودسر رسيديم بعد از خوردن شيريني اي كه آنها به من تعارف كردند از هوش رفتم و هنگامي كه به هوش آمدم، فهميدم كه سارقان چه كلاهي سرم گذاشته اند و پس از برداشتن پولهايم مرا كنار جاده رها كرده اند.
با شكايت طلافروش كرجي، تيمي از كارآگاهان پليس كرج به دستور سرهنگ مير مطهري- رئيس آگاهي كرج- مسئول رسيدگي به پرونده شدند، هنگامي كه در بررسي هاي مقدماتي مشخص شد كه از 8 مرد طلافروش ديگر نيز به همين شيوه كلاهبرداري شده است، دستور چهره نگاري از مردان كلاهبردار صادر شد.
در چهره نگاري ها مشخص شد، امير مرد سابقه داري است كه از چندي قبل به اتهام مشابهي روانه زندان شده است، اما پس از آزادي دوباره كار خود را شروع كرده است، باشناسايي مخفيگاه امير وي و دو همدستش در عمليات ضربتي پليس دستگير شدند.
متهمان كه طعمه هاي خود را بيشتر از بين طلافروشان انتخاب مي كردند، در جريان بازجويي ها به 20 فقره كلاهبرداري به ارزش تقريبي 500ميليون تومان اعتراف كردند.
بازپرس شعبه 6 دادسراي كرج با صدورقرار بازداشت متهمان از كساني كه به اين روش مورد كلاهبرداري قرار گرفته اند خواست براي شناسايي متهمان به اداره مبارزه با سرقت اداره آگاهي كرج مراجعه نمايند.

قاتل طمعكار در دام پليس افتاد
005418.jpg
گروه حوادث- طمع جوان جنايتكار براي فروش طلاجات مقتول سبب شد راز قتل دختر جواني كه جسد او در كانال آب رها شده بود فاش شود.
هشتم مهرماه خانواده نگران دختر جواني به نام فاطمه، پس از آنكه از بازگشت وي نااميد شدند به پليس مراجعه كردند. با ارجاع پرونده ناپديد شدن اين دختر جوان به پايگاه ششم آگاهي تهران تحقيقات تخصصي براي يافتن ردپايي از دختر ناپديد شده آغاز شد. با گذشت 15 روز از اين ماجرا خبر كشف جسد يك دختر جوان كه در كانال آب نزديك حرم عبدالعظيم رها شده بود،به پليس اطلاع داده شد.
با گزارش كشف اين جسد، پليس جنايي درمسير تحقيق براي مشخض ساختن هويت اين دختر متوجه شد جسد پيداشده متعلق به فاطمه؛ دختر ناپديد شده اي است كه پليس از 15 روز قبل در تلاش براي يافتن ردپايي از او بوده است.
با شناسايي هويت مقتول، پليس جنايي تهران بزرگ بررسي هاي خود براي فاش شدن راز اين جنايت تلخ را آغاز كرد. كارآگاهان وقتي متوجه شدند طلاجات مقتول بعد از كشتن وي توسط عامل جنايت به سرقت رفته است، عمليات كنترلي گسترده اي را براي يافتن فردي كه ممكن بود براي فروش طلاجات ربوده شده به طلافروشان مراجعه كند آغاز كردند. درحالي كه بررسي ها درشاخه هاي مختلف برروي مظنونين ارتكاب اين جنايت ادامه داشت، ماموران در پي تماس تلفني يك طلافروش از حضور مردي جوان كه قصد فروش طلاجات مقتول راداشت، دريكي از طلافروشي هاي جنوب پايتخت مطلع شدند. با اعزام تيم پليسي و دستگيري اين مرد جوان مشخص شد وي يكي از مظنونين قبلي پليس جنايي درباره ارتكاب اين جنايت بوده است و هنگامي كه وي تحت بازجوييهاي فني و تخصصي پليسي قرار گرفت به قتل فاطمه كه خواهر همسرش بود اعتراف كرد.
مصاحبه با جنايتكار طمعكار
علي رضا كه 27 سال سن دارد وشوهرخواهر فاطمه محسوب مي شود روزگذشته ساعاتي پس از دستگيري با اعتراف به قتل خواهر زن خود به گفتگو با خبرنگار همشهري پرداخت.
با فاطمه چه مشكلي داشتي كه منجر به قتل اوشد؟
يك سال و نيم قبل با خواهر فاطمه ازدواج كردم ، اما۶ماه بعد از ازدواجم با يك دختر ديگر دوست شدم. فاطمه متوجه اين رابطه شده وتمام موضوع را براي خواهرش تعريف كرد، همسرم نيز وقتي از خيانتم مطلع شد قهر كرده وبه منزل پدرش رفت با اينكه به او خيانت كرده بودم ولي دوري از همسرم آزارم مي داد، خانواده زنم بعد از گرفتن تعهد از من اجازه دادند همسرم به خانه بازگردد ، اما چند روز قبل از جنايت پس از آنكه فاطمه ، نامه هايي كه بين من و آن دختر رد و بدل شده بود رابه همسرم نشان داد تصميم گرفتم او را تهديد كنم و به اين خاطر پس از آنكه همسرم را به خانه برادرم بردم ،فاطمه را به بهانه اينكه خواهرش مريض است به خانه خودمان كشاندم، پس از آنكه او را تهديد كردم ، به سويش حمله كردم و او را به قتل رساندم.
آيا درمراسم ختم فاطمه شركت كردي؟
در تمام مراسم حضور داشتم. عذاب وجدان آزارم مي داد. پس از آن روز سياه بارها خوابش را ديدم ، قتل اوتاثير بدي برروي زندگي ام گذاشته بود، عصبي شده بودم حتي نمي توانستم با همسرم صحبت كنم از او و خانواده اش كه جواب محبتهاي آنها را اينطوري داده بودم شرمنده بودم.
سرهنگ حسين خوئيني معاونت اداره آگاهي تهران در خصوص اين پرونده جنايي به همشهري گفت: پليس جنايي تهران بزرگ در ابتداي تحقيقات به داماد اين خانواده مظنون شده بود ولي ادله كافي براي دستگيري وي وجودنداشت، اما زماني كه وي براي فروش طلاجات مقتول اقدام كرد دردام پليس گرفتار شده و راز اين جنايت فاش شد. به گفته وي كاراگاهان اداره دهم آگاهي تهران بزرگ تحقيقات تكميلي خود براي مشخص شدن صحت و سقم ادعاهاي اين متهم را ادامه خواهند داد.

سردار رادان: حل ترافيك در گرو
استفاده از خودروهاي عمومي
005421.jpg
سردار احمد رضا رادان ، رئيس پليس جديد پايتخت در نهمين روز از شروع به كار خود روز گذشته در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران مطبوعاتي بر تعامل بيشتر با مطبوعات و رسانه ها براي حل معضلات تاكيد كرد.
ســــردار رادان، راه اندازي سيستم هوشمند گشت هاي هدفمند پليس در تهران تا پايان سال جاري را از جمله اولويت هاي خود عنوان كرد و افزود: مقرر شده با راه اندازي سيستم هاي GPS در بستر GIS و با يك برنامه نرم افزاري مدرن عملي جرايم مختلف تجزيه و تحليل شود و فاكتورهاي زمان وقوع، جغرافيا و تنوع جرم مورد بررسي قرار گيرد كه زمان و مكان گشت هاي نيروي انتظامي از طريق اين سيستم مشخص شده و تيم كنترل گشت بر روي زمان و مكان يگانهاي گشت نظارت خواهد داشت.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ، در خصوص حل معضل ترافيك تهران نيز گفت: در روزهاي گذشته خبري در يكي از روزنامه ها منتشر شد كه در آن نوشته شده بود هيچ اتوبوسي تحويل شهرداري تهران نشده است ، در حاليكه تا هنگامي كه سرويس هاي عمومي پاسخگوي حمل و نقل مردم نباشند هركس بگويد كه ترافيك پايتخت به طور كامل رفع مي شود، بايد به اظهارات او ترديد كرد. سردار رادان اضافه كرد: در بحث ترافيك، انتخاب برخي گزينه ها ميان بد و بدتر است و من پيش از اين تنها گفتم كه مي توانيم از شرايط فعلي بهتر باشيم، چون تا زماني كه افراد تمايل به استفاده از خودروهاي شخصي داشته باشند در بخش حمل ونقل عمومي با مشكل مواجه هستيم.

حوادث 100 كلمه اي
قتل زوج سالخورده توسط قاتل آشنا
گروه حوادث- عمليات دستگيري قاتل آشنايي كه زوج سالخورده اي را به قتل رسانده  از سوي كارآگاهان جنايي تهران آغاز شد.
به گزارش همشهري، بازپرس شعبه دوم دادسراي امور جنايي تهران با اعلام اين خبر گفت: شامگاه دوشنبه زماني كه ساكنان يك آپارتمان از بوي تعفن به ستوه آمده بودند، موضوع را به پليس اطلاع دادند. با حضور ماموران كلانتري 136 در محل مشخص شد بوي تعفن از خانه يك زوج سالخورده است، پس از آنكه ماموران با دستور قضايي وارد خانه شدند با اجساد زوج سالخورده در حالي كه بيش از 10 روز از مرگشان مي گذشت رو به رو شدند. حسين اصغرزاده در خصوص چگونگي وقوع قتل گفت: بررسي هاي اوليه نشان مي دهد قربانيان با ضربات چاقو توسط فردي كه به راحتي وارد خانه شده به قتل رسيده اند و قاتل آشنا پس از جنايت اقدام به سرقت طلاجات و خودروي پرايد آنها از داخل خانه كرده است.
بازپرس شعبه  دوم دادسراي امور جنايي تهران، افزود: عمليات دستگيري عامل اين جنايت خونين كه از چند روز قبل از اين جنايت مهمان قربانيان خود بود آغاز شده است.

رئيس پليس آگاهي:
استفاده از سلاح از اختيارات پليس است
گروه حوادث - رئيس پليس آگاهي استفاده از سلاح در برخورد با مجرمان را از اختيارات پليس دانست و از شهروندان خواست مواقعي كه پليس ايست مي دهد، به اين فرمان توجه كنند.
سردار جعفري، رئيس پليس آگاهي ناجا استفاده از سلاح را تابع شرايط خاص دانست و تصريح كرد: پليس با صحنه هاي مختلفي حين ماموريت مواجه مي شود. از جمله مقاومت مجرمان خطرناك و خشن كه مامور در اين صورت مجاز به استفاده از سلاح است كه در زمان بكارگيري سلاح، ماموران پليس ابتدا فرمان ايست داده و در صورت عدم توجه مجرم، به قسمت كمر به پايين وي شليك مي كنند.
رئيس پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه مردم بايد به دستور ايست پليس توجه كنند گفت : ماموران پليس گاهي بنابر دلايلي به فردي مظنون مي شوند كه امكان دارد اين ظن خطا باشد اما مردم بايد به فرمان ايست پليس توجه كرده و با ديدن كارت شناسايي به او اجازه بازرسي بدني و رفع ظن بدهند.

بازداشت و خودكشي هنرپيشه جوان تكذيب شد
فارس: رئيس مركز اطلاع رساني پليس تهران با تكذيب شايعات مربوط به بازداشت و خودكشي هنرپيشه جوان ، از انجام بررسي هاي تخصصي درباره پرونده انتشار تصاوير منتسب به وي از سوي كارآگاهان پليس امنيت تهران خبر داد.
محمد تورنگ با اشاره به پخش تصاوير منتسب به يكي از بازيگران زن در تهران گفت: در حال حاضر اولويت برخورد پليسي، دستگيري توزيع كنندگان اين سي دي و بررسي هدف آنها از انتشار اين فيلم است. وي همچنين با رد اقدام به خودكشي اين بازيگر زن پس از انتشار سي دي تصاوير منتسب به وي، افزود: از دو ماه گذشته در جريان انتشار اين تصاوير در سطح تهران، اين بازيگر جهت تحقيقات به اداره پليس احضار شده بود، ولي هرگونه شايعه اي در خصوص بازداشت و اقدام به خودكشي وي، تكذيب مي شود. تورنگ افزود: اين هنر پيشه زن هم اكنون در سلامت كامل است و خبر خودكشي او هنگام بازجويي ماموران صحت ندارد وهم اكنون تحقيقات در رابطه با صحت اين تصاوير و دليل انتشار آن، از سوي ماموران ادامه دارد.
به گفته وي، اين پرونده در حال حاضر از سوي پليس امنيت تهران در حال پيگيري است و تحقيقات جهت دستگيري متهمان ادامه دارد.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |