چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۱ - Nov 1, 2006
فاضلاب هاي بيمارستاني در طولاني ترين قنات كشور
گروه شهري- فاضلاب هاي عفوني بيمارستان ها، رودخانه هاي گيلان را تهديد مي كند. مديركل اداره محيط زيست گيلان در آخرين روزهاي تابستان در گفت وگوي اختصاصي با همشهري ضمن گله  از اختصاص نيافتن اعتبار لازم از سوي وزارت بهداشت براي رفع فاضلاب هاي بيمارستاني اعلام كرد، در حال حاضر، اين فاضلاب كه بسيار خطرناك است به رودخانه ها مي ريزد. اين مقام مسئول تاكيد كرد چنانچه براي رفع اين معضل چاره اي انديشيده نشود از طريق رسانه ها از مردم تقاضاي كمك خواهد كرد تا از طريق همياري شهروندان اين مشكل برطرف شود.
اما به نظر مي رسد فاضلاب هاي بيمارستاني و ورود آنها به رودخانه يا ديگر منابع آبي به پديده اي فراگير تبديل شده است ، از همين رو، هرازگاهي يكي از مسئولان يا دلسوزان محيط زيست آن را فرياد مي زند با اين همه هنوز چاره اي براي رفع اين معضل انديشيده نشده است.
ورود فاضلاب بيمارستان گودرز به طولاني ترين قنات كشور يعني قنات زارچ در يزد، نمونه ديگري از بي توجهي به مخاطراتي است كه اين گونه فاضلاب ها براي محيط زيست در پي مي آورند. اين در حالي است كه طي 10 سال گذشته همواره علاقه مندان به محيط زيست و دوستداران ميراث فرهنگي نسبت به پيامدهاي ناگوار ورود فاضلاب بيمارستاني به اين قنات كه به عنوان طولاني ترين قنات كشور در فهرست ملي نيز ثبت شده هشدار داده بودند.
به گزارش ميراث خبر، ورود فاضلاب بيمارستان گودرز به قنات زارچ و خشك  شدن آن سبب شده تا كشاورزان منطقه خواستار حفر چاه آب براي آبياري زمين هاي زراعي منطقه شوند.
بر اساس اين گزارش، پس از گذشت 10 سال از اعتراض هاي مكرر دوست داران ميراث فرهنگي به سرازير شدن فاضلاب بيمارستان گودرز در قنات زارچ هنوز مسئولان اين بيمارستان هيچ اقدامي براي نجات قنات زارچ انجام نداده اند.
بيمارستان گودرز كه در بافت تاريخي يزد قرار دارد فاضلاب خود را به داخل قنات زارچ تخليه مي كند و مسئولان بيمارستان هم اين مشكل را ناشي از نبود سيستم فاضلاب شهري در بافت قديم يزد مي دانند اما كارشناسان مركز بهداشت و محيط زيست يزد كوتاهي و بي توجهي بيمارستان را دليل اصلي اين مساله معرفي مي كنند.
جواد نايبي ، لايروب قنات زارچ و كارشناس قنوات در اين مورد گفت: قنات زارچ به مدت يك ماه كاملاً خشك شده  بود و به تازگي دوباره آب در آن جريان پيدا كرده  است. اما از آنجا كه ميزان آب بسيار كم است كشاورزان منطقه خواستار حفر چاه از سوي جهاد كشاورزي براي آبياري زمين هاي زراعي خود شده اند. در همين حال ورود فاضلاب بيمارستان گودرز به اين قنات همچنان ادامه دارد.
وي افزود: از سال 1375 تاكنون براي رفع مشكل فاضلاب بيمارستان گودرز با مسئولان بيمارستان در ارتباط هستم اما تاكنون هيچ گونه همكاري و كمكي از جانب آن ها دريافت نكرده ام.
نايبي كه 25 سال از زندگي خود را صرف حفاظت از اين قنات كرده اعتقاد دارد فعاليت هايي كه هم اكنون در قنات زارچ براي حفاظت و مرمت آن انجام مي شود استاندارد نيست.
گرچه چندي پيش عنوان شد كه بيمارستان گودرز مشكل ورود فاضلاب اين بيمارستان را رفع كرده، اما سيدمحسن اقبالي، نماينده شوراي قنات با تكذيب اين موضوع گفت: لوله هاي فاضلاب بيمارستان از داخل انبار اين بيمارستان فاضلاب را وارد قنات مي كنند و متاسفانه تاكنون هيچ فعاليتي براي جلوگيري از آن انجام نشده است.
قنات زارچ 83 متر طول دارد كه پس از عبور از محله قديمي  شهر وارد زمين  هاي زراعي و باغات منطقه مي شود.
وجود سرنگ هاي آلوده در قنات زارچ باعث شده كارگران نتوانند عمليات لايروبي قنات را به پايان برسانند و اين اتفاق صدمه بيشتري به بدنه آن وارد مي كند.
با توجه به اين كه از آب قنات يزد براي آبياري زمين هاي كشاورزي و باغ هاي منطقه استفاده مي شود كارشناسان معتقدند براي جلوگيري از شيوع بيماري هاي انگلي و روده اي و حفظ سلامتي مردم بايد هرچه زودتر براي رفع اين مشكل چاره اي انديشيد.
قنات زارچ تا چندي پيش 40 ليتر در ثانيه آب دهي داشت اما به دليل مشكلات مربوط به لايروبي و برخي مسايل فني، آب دهي آن به 20 ليتر در ثانيه رسيده است.
مسئوليت حفاظت از قنات هاي موجود در كشور به عهده جهاد كشاورزي است.

چشم انداز
005349.jpg
به نظر مي رسد فاضلاب هاي بيمارستاني و ورود آنها به رودخانه يا ديگر منابع آبي به پديده اي فراگير تبديل شده است ، از همين رو، هرازگاهي يكي از مسئولان يا دلسوزان محيط زيست آن را فرياد مي زند با اين همه هنوز چاره اي براي رفع اين معضل انديشيده نشده است.
ورود فاضلاب بيمارستان گودرز به طولاني ترين قنات كشور يعني قنات زارچ در يزد، نمونه ديگري از بي توجهي به مخاطراتي است كه اين گونه فاضلاب ها براي محيط زيست در پي مي آورند.

قاچاق چوب، ذخائر ژنتيكي جنگل ها را تهديد مي كند
005346.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي - تجديد حيات طبيعي برخي از گونه هاي جنگلي به دليل قاچاق چوب در معرض خطر است.
اكبر ملكان، رئيس اداره جنگل كاري و پارك هاي منابع طبيعي نوشهر گفت: گونه هايي مانند گيلاس وحشي و نمدار به دليل ويژگي هاي خاص خود بيش تر از ساير گونه هاي ديگر در معرض نابودي قرار دارند. وي با اشاره به اين كه براي حفظ ذخاير ژنتيكي اين گونه ها در امر توليد نهال و توسعه جنگل، بذر درختان جمع آوري مي شود، افزود: امسال از محل پروژه توليد نهال تاكنون 6 تن بذر گونه هاي پهن برگ و سوزني برگ جمع آوري شده است. اين كارشناس گفت: از اين مقدار دو تن بذر گونه هاي ون، نمدار، گيلاس وحشي، شيردار و افرا و چهار تن بذر مخلوط كاج سياه است.
ملكان پيش بيني كرد تا پايان اين عمليات چهار تن بذر ديگر جمع آوري شود.

تبعات خطرناك بي توجهي به محيط زيست
005337.jpg
گروه شهري هر گونه تخريب و بهره برداري غيراصولي، خسارات جبران ناپذيري را براي نسل هاي بعدي برجاي خواهد گذاشت.
مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اين مطلب به ايرنا گفت: بي توجهي به محيط زيست استان تبعات خطرناكي به دنبال دارد. طبق اصل پنجاه قانون اساسي حفظ محيط زيست مسئوليت و وظيفه همگاني است كه بايد ضمن بهره برداري اصولي، از تخريب غيرقابل جبران آن جلوگيري شود. وي با اشاره به اينكه اين استان يكي از منابع غني از نظر وجود تالاب ها، پارك ملي، وحوش و ديگر عوامل زيست محيطي است، توسعه پايدار را عدالت بين نسلي خواندو اظهارداشت: مابعنوان امانت دار بايد به اندازه نياز از منابع پايه بهره برداري كنيم.

نگاه دوم
تخريب اكوسيستم به دنبال توسعه اكوتوريسم
005343.jpg
گروه شهري متاسفانه در بسياري از مناطق كشور در مقابل پيگيري اكوتوريسم، ملاحظات اكولوژيكي و زيست محيطي از نظر ها پنهان مانده است.
مهندس پيمان يوسفي آذري، مديركل دفتر جنگل هاي خارج از شمال در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور با بيان اين مطلب به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت: در كشور ما هرجا اكوتوريسم توسعه يافته به دليل اين كه هيچ يك از ملاحظات بديهي و اوليه اكوتوريسم رعايت نشده، با تخريب و نابودي آن اكوسيستم روبه رو بوده ايم.
اين مسئول افزود: بيشتر كوهستان هاي كشور كه داراي بهترين مراتع نيز هستند، در معرض بسياري از تخريب هاي زيست محيطي قرار گرفته اند و به دليل نبودن سيستم دفع زباله مناسب، اغلب اين عرصه هاي طبيعي به زباله داني تبديل شده اند.
يوسفي آذري خاطرنشان كرد: تخريب پوشش گياهي نيز يكي ديگر از معضلات كشور است و پياده روي و ورود با وسايل نقليه مختلف به محوطه هاي مرتعي و كوهستاني تخريب بسيار زيادي از پوشش گياهي را به دنبال داشته به طوري كه 90 درصد پوشش گياهي به شعاع 300 تا 400 متري افرادي كه كوهنوردي مي كنند به نابودي مطلق كشيده مي شود.
وي خاطرنشان كرد: تخريب پوشش گياهي هميشه با كوبيدگي خاك همراه است و به همين دليل احياي چنين مناطقي بسيار سخت و دشوار و گاهي غيرممكن است.
مديركل دفتر جنگل هاي خارج از شمال با اشاره به اينكه در كشورهاي توسعه يافته تمهيداتي از جمله تعيين مسيرهاي پيش بيني شده و تهيه نقشه هاي اين مسيرها و اعطاي آن به توريست ها براي خارج نشدن از اين مسيرها در منابع طبيعي انديشيده شده است، افزود: متاسفانه هيچ يك از اين ملاحظات اكولوژيكي در كشور ما اجرا نمي شود و هيچ متولي خاصي هم در اين زمينه توريست ها را نظارت نمي كند.
وي درباره عملكرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري گفت: در اين سازمان قوانين محكمي  براي جلوگيري از تخريب مراتع و جنگل ها وجود دارد ولي عملا در مورد اكوتوريسم فعاليت خاصي صورت نمي گيرد ولي در اين خصوص بايد موانع بازدارنده بيش تر شده و مناطقي براي استفاده مردم در جنگل ها و مراتع مشخص شود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |