چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۵ - Nov 29, 2006
۹گروه موسيقي اين هفته در تالارها به اجراي برنامه مي پردازند
نوري در تالار وحدت، رخشاني در كاخ ورساي
003735.jpg
گروه ادب وهنر- گروه كر نوري به رهبري عليرضاشفقي نژاد از امشب تا 11 آذر در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازند. اين برنامه شامل يك قطعه 14 قسمتي به نام مس كوچك با شكوه از جواكينو روسيني آهنگساز صاحب نام موسيقي آوازي ايتاليا در دوره رمانتيك است. در اين برنامه چهار سوليست از خوانندگان با گروه همكاري مي كنند. گروه كر نوري مجموعه اي از شاگردان استاد محمدنوري، خواننده موسيقي پاپ هستند كه در چند سال اخير فعاليت هاي مستمري در عرصه موسيقي داشته اند. لوريس چكناواريان نيز از امشب تا سه  شنبه هفته آينده كنسرتي به نفع كودكان سرطاني اجرا مي كند. در اين اجرا اركستر چهار نفره مجلسي ارمنستان با رهبري چكناواريان به اجراي قطعات كلاسيك از باخ و موتستارت، سوئيت هاي كردي و ايراني و قطعات ساخته شده توسط چكناواريان مي پردازند.
اين كنسرت با همكاري موسسه خيريه محك در آمفي تئاتر  بيمارستان محك اجرا مي شود. كنسرت موسيقي فلامنكو به سرپرستي مهدي محققي نيز فردا و پس فردا در فرهنگسراي هنر آثاري از پاكودلوچيا، مانولوسانلوكار و توماتيتو را اجرا مي كنند. همچنين امشب در اين فرهنگسرا پنجمين برنامه آواي دوست در تجليل از استادان هنر و موسيقي برگزار مي شود. در اين مراسم از احمد ابراهيمي، منصور زيرلالو، حسين يوسف زماني و زنده ياد منوچهر همايون پور، تجليل مي شود.
از سوي ديگر در فرهنگسراي نياوران محمدرضا ابراهيمي نوازنده عود، علي صمدپور نوازنده كوزه، بهروز همتي نوازنده تار و حسين همتي نوازنده تنبك، با همكاري انجمن حمايت از كودكان كار، كنسرتي را در روزهاي نهم و دهم آذر، برگزار مي كنند.در بخش اول اين برنامه همنوازي عود و كوزه و در بخش ديگرهمنوازي تار و تنبك اجرا مي شود. اما در هفته اي كه گذشت اركستر سمفونيك تهران به رهبري نادر مشايخي دوشنبه و سه شنبه شب در تالار وحدت به اجراي برنامه پرداختند. در حالي كه از قبل اعلام شده بود اين برنامه به طور مستقيم از راديو پخش مي شود به دلايل نامعلومي اين امر محقق نشد هرچند گفته مي شود مشايخي از ابتدا پيشنهاد داده بود تنها اجراي شب دوم از راديو پخش شود. اركستر سمفونيك تهران در اين دو شب قطعاتي از باخ، موتزارت و چايكوفسكي را اجرا كردند و همچنين براي اولين بار قطعه اي از باخ با عنوا ن باساكاليا براي اولين بار در ايران اجرا شد. همچنين در ادامه سمفوني شماره 25 موتزارت و قطعه فيه مافيه با خوانندگي سالار عقيلي و دف نوازي حرير شريعت زاده اجرا شد. اركستر سمفونيك تهران در ماه جاري در روزهاي 15 و۱۶ آذر باز هم در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازند. كنسرت اركستر ملل نيز از 14 آذر به مدت 4 شب در تالار بزرگ كشور روي صحنه مي روند. گروه موسيقي آذربايجاني آراز به سرپرستي رحيم شهرياري شنبه چهاردهم آذر در تالار انديشه حوزه هنري به اجراي برنامه مي پردازند. در روزهاي 26 و 27آذر گروه شاهو با همكاري تالار وحدت و بنياد رودكي در تالار وحدت برنامه اجرا مي كنند. گروه بيست و سه نفري شاهو با تركيب سازهاي تنبور، بربط، رباب، كمانچه، دف، ضرب  زورخانه، نقاره و گبرگه به اجراي برنامه مي پردازند.
در خارج از كشور نيز دو برنامه از گروه هاي موسيقي ايراني در سوئيس و فرانسه در روزهاي آينده اجرا مي شود. محمدرضا لطفي نوازنده و مدرس تار و سه تار، 11 آذرماه (2دسامبر) در ژنو و 30 آذر(21دسامبر) مصادف با شب يلدا در كليسايي در شهر زوريخ با همراهي ساز تنبك قطعاتي از موسيقي ايراني به صورت بداهه اجرا مي كند.
همچنين گروه موسيقي خورشيد به سرپرستي و آهنگسازي مجيد درخشاني روز چهاردهم آذر( پنجم دسامبر) در كاخ ورساي فرانسه برنامه اجرا مي كند. در اين برنامه و پيش از اجراي موسيقي اين گروه ژان كلودكاربر كارگردان و مولانا شناس فرانسوي درباره مولانا سخنراني مي كند. قرار است اين برنامه به همت رايزني فرهنگي ايران در فرانسه، يك شب نيز در مقر يونسكو اجرا شود.

سفر به گراي 270درجه در كتابخانه هاي آمريكا
گروه ادب وهنر- كتاب سفر به گراي 270درجه تأليف احمد دهقان و ترجمه پال اسپراكمن در كتابخانه هاي آمريكا در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
به گزارش ستاد خبر انتشارات سوره مهر، طي مكاتبه اين ستاد با پال اسپراكمن مترجم كتاب سفربه گراي۲۷۰ درجه در حال حاضر دانشگاه جرج تاون واشنگتن دي سي دانشگاه هاروارد(كتابخانه دانشكده  هاروارد) ، كتابخانه كنگره واشنگتن دي سي 20540، كتابخانه لس آنجلس ، دانشگاه بركلي كاليفرنيا ، دانشگاه ماريلند(دانشكده پارك كالج) و دانشگاه ورمونت(كتابخانه بيلي هوو برلينگتن) از جمله مراكزي هستند كه اين كتاب را در دسترس علاقه مندان قرار داده اند. گفتني است اين كتاب نخستين رمان ايراني توليد مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري با موضوع دفاع مقدس است كه در آمريكا ترجمه شده است. اسپراكمن نائب رئيس مركز مطالعات دانشگاهي خاورميانه در دانشگاه راتجرز آمريكاست و به زبان هاي فارسي، عربي، آلماني و هندي، اردو و فرانسوي و لاتين مسلط و تاحدودي با زبان هاي روسي و عبري آشناست. لازم به يادآوري است كه اسپراكمن مردادماه سال جاري براي رونمايي ترجمه اين كتاب و سال گذشته براي شركت در چندين نشست با حضور تني چند از نويسندگان و شعرا و كارشناسان ادبي مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري، در خصوص وضعيت ادبيات ايران در آمريكا و نيز رفع ابهامات در ترجمه برخي از واژه ها و اصطلاحاتي كه در متون ادبي دفاع مقدس به كار رفته به ايران سفر كرده بود.

۴۰فيلم كوتاه و مستند در جشنواره فيلم فجر
گروه ادب و هنر- مركز گسترش سينماي مستند و تجربي معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارائه بيش از 40عنوان فيلم سينمايي، مستند، كوتاه داستاني و انيميشن به بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، حضور گسترده اي در مهمترين رويداد هنري كشور خواهد داشت.
پژمان لشكري پورگفت: با عنايت به اينكه مركز در سال جاري، برپايه چهار محور توليدات انيميشن، كوتاه داستاني، مستند و فيلم هاي سينمايي، فعاليت جديد و گسترده اي را آغاز كرده انشاءالله در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر كه به تعبيري پاسداشت ربع قرن سينماي نوين ايران است. با تمام توان حضور خواهد داشت.
از آغاز سال 85 تاكنون، بالغ بر 180 پروژه در محورهاي 4گانه ياد شده در اين مركز كليد خورده كه پس از آماده سازي نهايي و با بهترين آثار، در جشنواره بين المللي فيلم فجر شركت خواهيم كرد.

يادمان بابك بيات در حضوراهالي سينما و موسيقي
گروه ادب و هنر- مراسم يادمان مرحوم بابك بيات با حضور جمعي از اهالي موسيقي و كارگردانان نام آشناي كشور برگزار مي شود.
در اين مراسم كه شنبه، يازدهم آذر در فرهنگسراي هنر(ارسباران) برپا مي شود، مجيد انتظامي، فريدون شهبازيان، محمد اصفهاني و جمعي از فعالان موسيقي پاپ حضور خواهند داشت.
همچنين، از آن جايي كه بابك بيات، براي بيش از 100 فيلم سينمايي، موسيقي متن ساخته است، حضور برخي از كارگردانان اين فيلم ها نيز در مراسم ياد شده قطعي است.
اهورا ايمان ترانه سرا اجراي اين برنامه را كه در قالب برنامه هاي ماهانه عصر شعر و ترانه ، شنبه هاي دوم هر ماه ساعت 17 برگزار مي شود، بر عهده خواهد داشت و قرار است محمد اصفهاني نيز براي حضار به اجراي برنامه بپردازد.

جشنواره فيلم پليس در۱۶ استان و 64شهر مرزي
ايرنا: دبير برگزاري جشنواره فيلم پليس در غرب كشور گفت: جشنواره فيلم پليس در 16 استان و 64شهر مرزي كشور برگزار خواهد شد. سيد علي حسيني در ادامه افزود: اين جشنواره در دو بخش فيلمهاي كوتاه 100ثانيه اي و فيلمهاي سينمايي برگزار خواهد شد. بخش فيلمهاي سينمايي نيز در دو قسمت مروري بر آثار گذشته و فيلمهاي اكران نشده برگزار خواهد شد. او در ادامه بخش فيلمهاي سينمايي را مهمترين بخش اين جشنواره اعلام كرد و افزود: در اين بخش در هر استان سه تا 9 فيلم اكران نشده براي اولين بار به روي پرده خواهد رفت. وي با اشاره به اينكه نهادينه سازي رفتارهاي اجتماعي و فرهنگ سازي قانونمند و برنامه ريزي شده از طريق رسانه هاي تصويري و ديداري بسيار موثر است، گفت: ايجاد پيوند بين مردم، پليس و هنرمندان و خلق آثار فاخر و جذاب سينمايي از مهمترين اهداف برگزاري اين جشنواره است.
او در ادامه افزود: اين جشنواره به صورت پله اي و از تاريخ 11 آذر تا 20 دي ماه به صورت دوسالانه در استانهاي مرزي كشور برگزار خواهد شد. دبير برگزاري جشنواره فيلم پليس در استانهاي كردستان، ايلام و كرمانشاه افزود: تقويت بنيانهاي فرهنگي و اجتماعي نيروي انتظامي و تبيين منزلت اجتماعي آن در جهت تبيين اهداف ناجا، تلاش هنرمندان سينماي پليسي در جهات اعتلاي سينماي پليسي و تلاش در جهت تقويت امنيت و انضباط اجتماعي از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره است.

نگاه
ابتكاري به نفع شعر
زهيرتوكلي
پريروز خبرگزاري مهر، خبري را با اين تيتر مخابره كرد:24هزار جلد كتاب در حرم مطهر رضوي توزيع مي شود. اين خبر حاكي از آن بود كه هشت عنوان كتاب شعر در دهه ولادت امام رضا براي فروش به زائران حضرت رضا ع عرضه خواهد شد. اين هشت كتاب عبارتند از: اشك لطف مي كند از محمدجواد محبت، ناگهاني ازملكوت از حسين ابراهيمي، روياي هشتم از سيدضياءالدين شفيعي، زيارت نامه عروج از بهزاد پورحاجيان، سلام برخورشيد از محمدجواد غفورزاده(شفق) و مدايح رضوي گردآوري مجيد نظافت. اين طرح، ابتكار محمدهادي زاهدي، سردبير اسبق روزنامه قدس است كه تا همين دو سه ماه پيش مسئول بخش غني سازي اوقات فراغت زائران در آستان مقدس رضوي بوده است؛ پاي كار هم شاعر متعهد مشهدي، مجيد نظافت ايستاده است تا اين هشت كتاب شعر از قوه به فعل برسند، يعني برخي از كتاب ها مثل روياي هشتم شفيعي از پيش سروده شده است و بعضي ديگر هم به پايمردي پيگيري نظافت، تكميل شده است. اين مجموعه ها روز سيزدهم آذرماه طي مراسمي در حرم مطهر رضوي رونمايي مي شوند و در دهه ميلادي امام رضا ع به فروش خواهند رفت. گفتند آب در كوزه و ما تشنه لبان مي گرديم اگر بخواهيم به هر بهانه فرهنگي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و... مردم را در حد يك استاديوم صدهزار نفري جمع كنيم، كلي مقدمه و موخره بايد طي شود اما به بركت علقه هاي تاريخي(و شايد بشود گفت فراتاريخي) مردم با اماكن مقدسه، شايد رقم زائران اماكن مقدسه مهم كشور مثل حرم رضوي، مسجد جمكران، حرم حضرت معصومه س آستان مقدس حضرت عبدالعظيم ، حرمهاي برادران امام رضاع در شيراز كه به نام برادر بزرگتر يعني شاهچراغ معروف شده اند و... بيش از نيمي از جمعيت كشور باشد.
اين زائران مي آيند سر سفره پرفيض اين بزرگان مي نشينند و مي روند و نوكران آن بزرگان يعني گردانندگان آستانه هاي مقدس تقريبا هيچ هديه فرهنگي اي به اين زائران نمي دهند، در حالي كه در فضاي معنوي زيارت و تشرف، پذيرش فكري و روحي براي دريافت معارف چند و چندين برابر مي شود. فراموش نكنيم كه زائران در ايام تعطيلات و مجاوران در ساعات فراغت خود به زيارت مي روند. اقدام آستان قدس پسنديده است و مي شود كه در ساير ايام مقدس سال مثل ايام محرم و صفر، ماه هاي عبادي رجب، شعبان و رمضان و... ادامه پيدا كند. اگر اين حركت طي ساليان استمرار پيدا كند و با تمهيدات تبليغي و انتخاب مجموعه شعرهاي مذهبي فرهيخته اما قابل فهم، توأم شود، مي شود اميد داشت كه مثلا يك دهه ديگر، سليقه شعرخوانان مذهبي ما از سطح نازل شعرهايي كه به علت رواج مداحي هاي سبك پاپ در هيأت ها مد شده اند، بالاتر بيايد و نيز به راحتي مي شود بشارت داد كه لااقل يكي دو چاپ از سي چهل مجموعه شعر مذهبي در طول سال فروش برود و اين خود يك بستر حرفه اي براي تمام شاعران مذهبي فراهم كند. چه جايي از حرم امام رضا براي چاپ و فروش اشعار مذهبي بهتر؟

اخبار كوتاه
003732.jpg
سينماگران آفريقايي در تهران: هياتي يازده نفره از دست اندركاران سينماي آفريقاي جنوبي به مدت  ۵ روز و جهت معرفي سينماي آن كشور در هفته فيلم آفريقاي جنوبي كه از  ۱۳ تا  ۱۶ آذر ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد حضور مي يابند.
كنگره عرس بيدل: دومين كنگره بين المللي عرس بيدل  دهلوي بزرگداشت ابوالمعالي ميرزا عبدالقادر بيدل دهلوي - شاعر پارسي  گوي- با نظارت علمي علي معلم دامغاني هشتم و نهم آذرماه در تهران برگزار مي شود.
تله قبل از جشنواره: فيلم سينمايي تله به كارگرداني سيروس الوند از 22 آذرماه به جمع فيلم هاي روي پرده سينماهاي كشور مي پيوندد.
سفري با انيميشن: در نشست سفري با انيميشن فيلم راز موش ها روز جمعه دهم آذر در سينما فرهنگ به روي پرده مي رود.
داوران فيلم رحمت: هيات داوران نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه رحمت از سوي دبير اين جشنواره مشخص شدند.عزت الله انتظامي، نادر طالب زاده، پرويز شيخ طادي، مسعود فراستي و محسن ذوالانوار به عنوان داوران نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه رحمت انتخاب شدند.
جشنواره قاهره: ازدواج به سبك ايراني در سي امين جشنواره  فيلم قاهره به نمايش درخواهد آمد. اين جشنواره بين المللي كه از جمله فستيوال هاي فيلم رده  الف جهان محسوب مي  شود، امسال ميزبان فيلم ازدواج به سبك ايراني ساخته حسن فتحي با بازي داريوش ارجمند، فاطمه گودرزي و شيلا خداداد خواهد بود.
نمايشگاه خوشنويسي: نمايشگاه خط نستعليق امير احمد فلسفي خوشنويس ايراني با حضور سفير جمهوري اسلامي ايران در كويت، علي جنتي و معاون وزير اوقاف كويت، عادل الفلاح در محل نمايشگاه اصلي مسجد كبير كويت افتتاح شد.
نجواهاي شبانه: عباس غفاري كه قصد داشت نمايش عاشقانه هاي صفورا را اجرا كند، نجواهاي شبانه ديگر نمايشنامه  محمد چرم شير را جايگزين اين نمايشنامه كرد.
۱۴ فيلم جشنواره دانشجويان:اسامي فيلم هاي بخش مسابقه فيلم هاي انيميشن جشنواره فيلم و عكس دانشجويان ايران اعلام شد.
اسباب بازي، مرد هزارساله، چيزي مثل...، كراوات كتاني، سرباز صلح، شباهت، پرواز، دارا و سارا، مثل يك اتفاق سفيد، زماني براي مستي پشه ها، به سوي نور، لبخند ماه، واهمه هاي ازلي و ارتباط قهوه اي عنوان اين فيلم هاست.پنجمين جشنواره بين المللي فيلم و عكس دانشجويان ايران از 12 تا 16آذرماه برگزار خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |