چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۵ - Nov 29, 2006
شعار امسال روز جهاني معلولان
دسترسي معلولان به  رسانه  الكترونيك
ايرنا: شعار امسال روز جهاني معلولان دسترسي معلولان به رسانه الكترونيك است. اين نامگذاري با تاكيد بر لزوم قابليت دسترسي معلولان به رسانه الكترونيك، از تمام كشورهاي عضو سازمان مي خواهد تا از راههاي گوناگون، امكان دستيابي به فناوري هاي ارتباطي و اطلاعات را براي معلولان همواره تسهيل كند.
اين شعار، دولت ها را ملزم به ايجاد جامعه اطلاعاتي و الكترونيكي مي كند به طوري كه همه افراد بتوانند اطلاعات را ايجاد و به آن دسترسي داشته باشند. اين موضوع ايجاب مي كند در سطح بين الملل اقداماتي انجام گيرد تا به موجب آن موانع و سدهاي موجود براي دسترسي معلولان به فناوري هاي الكترونيكي از جمله اينترنت از بين برود و دستيابي به فناوري هاي ارتباطات براي همه تسهيل شود تا افراد معلول نيز در راستاي بهره مندي از اين فناوري ها توانايي هايي بالقوه خود را پرورش داده و نقش خود را در توسعه جامعه ايفا كنند.
مراسم گراميداشت سوم دسامبر روز جهاني معلولان توسط سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با حضور جمعي از مسئولان و دانش آموزان استثنايي تحت پوشش اين سازمان در روز يكشنبه 12آذرماه ساعت
30/14ا 30/17 در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب تهران برگزار مي شود. در اين مراسم از دانش آموزان استثنايي پذيرفته شده در كنكور سراسري دانشگاه ها و مدال آوران مسابقات المپيك ويژه معلولان تجليل خواهد شد. در كنار برگزاري مراسم گراميداشت 12آذرماه، نمايشگاهي از دستاوردهاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي براي بازديد عموم برپا خواهد شد. هم اكنون بيش از 80هزار نفر از دانش آموزان استثنايي كشور در مدارس تحصيل مي كنند.

بلندترين دكل تحقيقاتي دنيا در سيبري
003744.jpg
گروه علمي فرهنگي- بلندترين دكل تحقيقاتي دنيا به زودي در شمال روسيه و در جنگل هاي سيبري نصب خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين دكل فلزي سه گوش كه با 300 متر ارتفاع تقريباً به بلندي برج ايفل پاريس است توسط پژوهشگران آلماني و به منظور بررسي تغييرات جوي كره زمين در اين منطقه دورافتاده نصب خواهد شد. منطقه  جنگلي كه اين دكل در آن نصب مي شود بخشي از خاك روسيه است كه به سرزمين هيچ كس معروف است.
جنگل هاي سيبري از مهمترين مناطق جنگلي كره زمين هستند كه در تبديل گاز دي اكسيدكربن به اكسيژن در جو زمين، نقش مهمي بازي مي كنند. نكته جالب اينجاست كه درختان برگ سوزني جنگل هاي سيبري تنها در پوسته نازك سطح زمين ريشه دارند. چند متر پايين تر از اين سطح، زمين يخ زده است. چنانچه تغييرات جوي و گرم شدن كره زمين با همين روند ادامه پيدا كند، خاك يخ زده اين منطقه هم گرم خواهد شد و اين تغيير امكان رشد ساير گياهان جنگلي را فراهم خواهد كرد.
اين گياهان هر چند در كوتاه مدت درصد گاز دي اكسيدكربن اتمسفر زمين را كاهش خواهند داد اما پس از مدت كوتاهي طبيعت جنگل هاي سوزني سيبري را بر هم خواهند زد، از سوي ديگر تغيير دما در اين نقطه جغرافيايي امكان فعاليت باكتريهاي خاكزي را فراهم مي كند. با فعاليت اين باكتريها توليد گاز متان افزايش پيدا مي كند و افزايش درصد گاز متان در اتمسفر زمين دگرگوني اي است كه حيات بسياري از موجودات زنده را با خطر نابودي مواجه خواهد  كرد.
اين دكل اطلاعات مهمي را از اين منطقه جغرافيايي جمع آوري كرده و در اختيار محققان قرار خواهد داد. از آنجا كه طبق قوانين روسيه خارجيان اجازه خريد زمين در روسيه را ندارند، پژوهشگران آلماني از دانشگاه هاي روسيه براي اجراي اين طرح دعوت به همكاري كرده اند.

وداع با SUS
همشهري آنلاين: هنوز چند سالي از حضور نرم افزار جالب SUS در دنياي سرورها نمي گذرد كه مايكروسافت اعلام كرده تا چند ماه آينده پشتيباني خود را از اين نرم افزار به طور كامل قطع خواهد كرد.
نرم افزار Software Update Service كه به SUS معروف است به صورت اتوماتيك Updateهاي مخصوص نرم افزارهاي مايكروسافت را در زمان معين شده توسط كاربر گرفته و به ساير كامپيوترهاي موجود در شبكه منتقل مي كند. از مهمترين مشكلات اين نرم افزار، عدم وجود گروههاي مختلف كاري و ارسالهاي متفاوت بود.
مايكروسافت نرم افزار جديدي به نام Windows Server Update Services ارائه كرده كه علاوه بر قابليتهاي SUS، امكان گروه سازي در آن وجود دارد و مي توان Update ها را متمايز كرده و براي گروههاي خاص ارسال كرد. همچنين مي توان با ايجاد گروه تست، ابتدا Updateها را بر روي كامپيوترهاي خاص آزمايش كرد و در صورت بروز مشكل آن را از ليست حذف كرد.

سرويس كاربر مجازي در كامپيوترهاي خانگي
003753.jpg
گروه علمي فرهنگي- هيوليت پاكارد، سرويس تماس از خانه مجازي را براي كاربراني كه حمل كامپيوترهاي خود به سركار برايشان مشكل است، ارائه مي كند.
به گزارش پي سي ورد ايران، هيوليت پاكارد اعلام كرد كه سرويس شخصي را بر روي اينترنت ارائه مي كند كه توسط آن مشتريان مي توانند در  حالي  كه، كاربران از راه دور، هارد درايوي را defragment مي كنند و يا با پاك نمودن فايل هاي اضافي در منوي Start Up سرعت زمان بوت را مي خواهند بهبود بخشند، در كنار كامپيوترهاي خانگي خود بنشينند و با آن كار كنند.
اين حركت هيوليت پاكارد سرويس هاي تكنولوژي اطلاعات از راه دور را دنبال مي كند و به مشتريان تجاري مثل دل و اينتل عرضه مي كند. چنانكه قيمت هاي كامپيوتر پايين آيد، بعضي از فروشندگان از سرويس مشتري اصلاح شده استفاده مي كنند تا در بازار شلوغ، محصولات خود را بصورتي متفاوت عرضه نمايند.
دل، سرويس مشتري خويش را در تلاش براي تغيير نتايج ضعيف بدست آمده توسعه داده است. در ماه ژوئن دل افزايش سرويس Techconnect خود را عرضه كرد تا به نمايندگان سرويس دل اجازه از بين بردن دردسرهاي كامپيوتر هاي مشتريان را با استفاده از لينك اينترنت broad band بجاي بازديد شخصي بدهد. دل ادعا مي كند كه اين وسيله در مقايسه با هزينه متخصصان فني اعزامي، زمان و هزينه را حفظ خواهد كرد.

شناسايي يك ابرنواختر دوقلو
003759.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان ابرنواختر دوقلو شگفت انگيزي در كهكشان NGC-1316 شناسايي كردند كه نزديك به 80 ميليون سال نوري از زمين فاصله دارد.
به گزارش ايسنا، نخستين ابرنواختر كه SN2006dd نام گرفت در ماه ژوئن ميلادي امسال شناسايي شد. قل دوم اين ابرنواختر با نام SN 2006mr اوايل اين ماه پيدا شده است. كهكشان NGC 1316 به تازگي با كهكشان ديگري ادغام شده ولي اين ابرنواخترها از گونه اي هستند كه با ادغام كهكشان ها نيز نابود نمي شوند. اين كشف به مدد ماهواره ناسا به نام سوييفت شناسايي شده كه مجهز به تلسكوپ هاي نوري - فرابنفشي است.

بازيافت مجاني باتري ها
003756.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت Newer Technology با هر باتري جايگزيني لپ تاپ نوع NuPower كه مي فروشند يك ليبل حمل برگشت مجاني عرضه مي كند. جعبه اي كه باتري  جديد در آن عرضه مي شود به نحوي ساخته شده است كه به عنوان بسته بازگشت براي باتري هاي مرجوعي نيز به كار رود.
به گزارش پي سي ورد ايران، Newer Technology باتري هاي جايگزين را براي انواع Power Book و iBook مي سازد. چنانچه كسي مي خواهد باتري را در چرخه امن بازيافت بفرستد، در سايت شبكه اين شركت تحت عنوان گزينه هاي دفع محلي (Local dispasal options) اطلاعات كامل قرار دارد.

آموزش عالي
توزيع كارت ورود به جلسه آزمون GRE
گروه علمي فرهنگي- كارت ورود به جلسه هفتمين دوره آزمون GRE تا 9 آذر توزيع مي شود.
كارت ورود به جلسه آزمون GRE كه 11 آذر ماه برگزار خواهدشد، از ساعت 8 صبح تا 16 توزيع مي شود و داوطلبان براي دريافت كارت ورود به جلسه خود مي توانند در زمان هاي ياد شده و با در دست داشتن مدارك لازم شامل رسيد تحويل مدارك ثبت نام و كارت شناسايي معتبر عكسدار به سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه كنند.
003750.jpg
دانشكده كارآفريني در دانشگاه تهران ايجاد مي شود
گروه علمي فرهنگي- دانشكده كارآفريني در دانشگاه تهران ايجاد
مي شود.
رييس دانشگاه تهران در آيين افتتاحيه كارگاه بين المللي كارآفريني و آموزش عالي گفت: موضوع كارآفريني به عنوان يكي از مهمترين مسايل علمي پژوهشي دانشگاه تهران است.
عميد زنجاني افزود: دانشگاه تهران در جهت ماموريت و اهداف بزرگ خود كه همانا توليد علم، حضور در صحنه هاي بين المللي علمي پژوهشي و پرورش نيروهاي كارآمد و توسعه يافته است به كارآفريني نيز توجه ويژه اي دارد.
وي از ايجاد دانشكده كارآفريني در دانشگاه تهران با همكاري وزارت كار در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 80 دانشجو در مقطع كارشناسي  ارشد در مراكز كارآفريني مشغول به تحصيل هستند و براي رسيدن به اهداف مورد نظر بخش مهمي در پارك علم و فن آوري به مسئله كارآفريني اختصاص يافته است.
رييس دانشگاه تهران اولويت نخست را دستيابي به اهداف اصلي كارآفريني عنوان كرد و افزود: ايران در حال رشد و توسعه است، بنابراين فرهنگ كارآفريني بايد به عنوان يك فرهنگ پايدار زمينه ساز توسعه در كشور باشد.
وي افزود: وقتي اراده در انساني محقق مي شود كار پديدار مي شود و هرگاه علم پيدا شود بايد تبديل به قدرت و كار شده و اين فرايند بايد در همه افراد تقويت شود.
عميد زنجاني با اشاره به كسب رتبه دوم كارآفريني دانشگاه تهران در بين كشورهاي اسلامي، تصريح كرد: شتاب توليد علم كشور در سه سال اخير 10 برابر شده و اميدواريم بتوانيم به رتبه اول دست يابيم كه همكاري هاي وزارت كار و دانشگاه تهران در اين راستا ما را در نيل به اين اهداف ياري مي كند.
تخصيص۶۰۰ ميليارد تومان اعتباربه  طرح هاي عمراني دانشگاه ها
ايسنا: معاون طرح و توسعه وزارت علوم گفت: 600 ميليارد تومان اعتبار در سفرهاي استان رئيس جمهور براي پروژه هاي عمراني دانشگاه هاي دولتي مصوب شده است.
رازقي در حاشيه افتتاح پروژه هاي عمراني خدماتي در دانشگاه تربيت معلم سبزوار اظهار داشت: وزارت علوم خيلي زودتر از آنچه در چشم انداز بيست ساله توسعه تعيين شده به اهداف آموزشي و پژوهشي خود دست مي يابد.
وي با بيان اينكه پروژه هايي كه توسط دانشگاه هاي دولتي احداث مي شود خيلي زمانبر است، خاطرنشان كرد: دولت سعي در تسريع ساخت پروژه هاي عمراني دارد و در بخش پروژه هاي عمراني دانشگاه ها نيز در حال گذر از يك سكون و ايستايي هستيم و برنامه هاي زيادي براي ساخت فضاي هاي آموزشي و كمك آموزشي و رفاهي در دانشگاه هاي مختلف دولتي داريم.
معاون طرح و توسعه وزارت علوم تصريح كرد: بودجه سال۸۵ آموزش عالي كمتر از 200 ميليارد تومان است و خوشبختانه امسال 50 درصد از اين بودجه در شش ماهه اول تخصيص يافته كه تا به حال سابقه نداشته است.
ثبت نام 279 هزار و 966 داوطلب آزمون كارشناسي ارشد
مهر: بر اساس آمار شركت پست تا شب گذشته تعداد 279 هزار و 966 نفر براي ثبت نام در كنكور كارشناسي ارشد اقدام كرده اند كه از اين تعداد 15هزار نفر علاوه بر انتخاب رشته اول متقاضي شركت در رشته دوم نيز بوده اند.
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش در خصوص آمار ثبت نام  شدگان در آزمون كارشناسي ارشد گفت: با توجه به اينكه در روزهاي اخير تعداد ثبت نام كنندگان رو به افزايش است، تا 11 آذر ماه تعداد 450 هزار داوطلبي كه براي شركت در اين آزمون پيش بيني شده اند موفق به ثبت نام اينترنتي مي شوند و نيازي به تمديد مهلت ثبت نام نيست. لذا سازمان سنجش به داوطلبان توصيه مي كند نسبت به ثبت نام هرچه زودتر اقدام كنند.
جزئيات پذيرش دانشجوي دوره دكتري تخصصي دانشگاه تهران
ايسنا: جزئيات پذيرش دانشجوي دوره دكتري تخصصي دانشگاه تهران براي سال تحصيلي 87- 1386 اعلام شد.
دانشگاه تهران در راستاي تحقق رسالت خود مبني بر گسترش دوره هاي تحصيلات تكميلي در 152 رشته و گرايش، دانشجوي دكتري مي پذيرد.
شرايط اختصاصي براي ثبت نام عبارت است از: دارابودن دانشنامه كارشناسي ارشد يا بالاتر در يكي از رشته هاي مورد پذيرش از دانشگاه هاي داخل يا خارج كه به تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رسيده باشد.
متقاضيان با مدرك تحصيلي معادل كارشناسي ارشد، مجاز به شركت در آزمون نيستند.
داشتن حداقل ميانگين 15 از 20 در مقطع كارشناسي ارشد، ميانگين كل 13 از 20 در دوره دكتري حرفه اي دامپزشكي جهت ورود به دوره هاي دستياري و 14 از 20 در دوره دكتري حرفه اي براي ورود به دوره هاي دكتري دامپزشكي از ديگر شرايط اختصاصي است. دانشجويان نيم سال آخر دوره كارشناسي ارشد يا دكتري حرفه اي مي توانند با ارائه گواهي از آموزش دانشگاه ذي ربط مبني بر فراغت از تحصيل تا 15شهريور 86 در آزمون كتبي شركت نمايند.
كليه داوطلبان بايد در آزمون زبان عمومي  كه دانشگاه برگزار مي كند شركت كنند و حد نصاب لازم را كسب نمايند. قبولي در امتحان زبان عمومي،  شرط لازم براي شركت در آزمون دروس تخصصي است.
داوطلبان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت اينترنتي دانشگاه به نشاني www.ut.ac.ir مراجعه كنند.

علمي فرهنگي
لغو شرط معدل براي پذيرش فرزندان شهدا در مراكز تربيت معلم
گروه علمي فرهنگي- شرط معدل 14 براي پذيرش داوطلبان تحصيل در مراكز تربيت معلم در مورد فرزندان شهدا اعمال نمي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، براساس بخشنامه دفتر آموزش و ارتقاي مهارت هاي حرفه اي و تربيت معلم اين وزارتخانه، فرزندان شهدا از شرط داشتن حداقل معدل كل۱۴ (معدل كل سه  سال آخر دبيرستان براي داوطلبان نظام جديد و معدل كل سال چهارم متوسطه براي داوطلبان نظام قديم آموزش متوسطه) در پذيرش مراكز تربيت معلم مستثني هستند. همچنين فرزند شهيدي كه در آزمون سراسري سال تحصيلي 86 - 85 براي تحصيل در مراكز تربيت معلم جزو معرفي شدگان چند برابر ظرفيت بوده ولي به علت نداشتن حد نصاب معدل پذيرش نشده است، شرط مذكور براي وي لغو مي شود.
گردهمايي ساليانه اعضاي كانون علوم
گروه علمي فرهنگي- نخستين گردهمايي ساليانه اعضاي كانون علوم فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، اين گردهمايي روز پنجشنبه نهم آذر از ساعت 16/30 در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد شد.
003747.jpg
كتابخانه هاي مدارس نيازمند تعامل با مساجد است
مهر: مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پروش اعلام كرد: آموزش و پرورش براي تحقق نيازهاي پژوهشي كتابخانه هاي مدارس آماده تعامل با مساجد سراسر استان هاي كشور است.
علي كريمي فيروزجايي افزود: كتابخانه هاي مدارس كفاف نيازهاي دانش آموزان را نمي دهد. كتب موجود به دليل تنوع سليقه دانش آموزان نيز پاسخگوي نيازهاي اين قشر از افراد جامعه نيست.
به همين جهت در صورت اعلام آمادگي ستاد امور رسيدگي به مساجد، تعدادي از كتابخانه هاي مدارس در ارتباط مستقيم با مساجد قرار گرفته و نيازهاي مخاطبان رفع خواهد شد.
اعلام زمان انتشار دفترچه آزمون دستياري
مهر: دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي اوايل دي ماه سال جاري را زمان انتشار دفترچه سي و چهارمين دوره آزمون دستياري تخصصي پزشكي اعلام كرد. بهرام عين اللهي با بيان اين خبر افزود: دفترچه سي و چهارمين دوره آزمون دستياري تخصصي پزشكي در تاريخ اعلام شده به دانشگاه هاي تربيت كننده دستيار تخصصي فرستاده مي شود و داوطلبان مي  توانند آن را از واحد آموزش اين دانشگاه ها تهيه كرده و نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
ويستا حافظه بيشتر نمي خواهد
گروه علمي فرهنگي- نصب سيستم عامل ويستاي مايكروسافت به استفاده از حافظه هاي جانبي نياز ندارد.
دوسوم رايانه هاي موجود در آمريكا يك گيگابايت حافظه دارند و بنا بر اعلام مايكروسافت كاربران با نصب سيستم عامل جديد بر روي رايانه ها ي خود به استفاده از حافظه هاي جانبي نياز ندارند زيرا رايانه هاي جديد از حافظه  كافي برخوردارند.
بر اساس اين گزارش، حافظه  رايانه هاي جديد به طرز چشمگيري افزايش مي يابد و 29 درصد رايانه ها دو سال بعد از جهاني شدن ويستا، از آن استفاده خواهند كرد، پيش بيني اين آمار در حالي است كه مقايسه  نشان مي دهد كاربرد ويندوز اكس پي در سال 2001، 40 درصد بوده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |