چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۵ - Nov 29, 2006
درمان سينوزيت را كامل كنيد
متخصص گوش و حلق و بيني و استاد دانشگاه استنفورد
از اين بيماري شايع زمستاني مي گويد
003786.jpg
سميه شرافتي
سرفه و عطسه مي كنيد و احساس خستگي و درد داريد. فكر مي كنيد حتما سرما خورده  ايد، اما بعد، چند روز كه مي گذرد و مي بينيد كه خبري از بهبودي نيست و هنوز بيني تان گرفته و هنوز سرفه مي كنيد و هنوز سردرد داريد و... خودتان را با عجله به پزشك مي رسانيد. پزشك شايد پس از شنيدن شرح حال شما و معاينه صورت و بيني و پيشاني تان، و احتمالا درخواست يك راديوگرافي از سينوس ها، به شما بگويد كه سينوزيت داريد.  معني ساده اش اين است كه سينوس هاي شما عفوني يا ملتهب شده اند؛ اما اين فقط اندكي از درد و گرفتاري را كه در اين شرايط تحمل مي كنيد، نشان مي دهد. سينوزيت، بخصوص سينوزيت مزمن، از شايعترين بيماري هاي دستگاه تنفسي در كل دنيا است. با وجود سرماي زمستان، و سرماخوردگي هايي كه گاه و بي گاه در اين فصل گريبانگير افراد مي شود، نكته هاي دكتر سيد حامد سجادي، متخصص گوش و حلق و بيني و استاد دانشگاه استنفورد درباره سينوزيت بيان مي كند شنيدني خواهد بود. با دكتر سجادي در حاشيه كنگره رينولوژي كه 3 هفته قبل برگزار شد، گفتگو كرديم.
***
* آقاي دكتر، آيا هر سرماخوردگي منجر به سينوزيت مي شود؟
- ببينيد، بايد گفت سينوزيت مثل سرماخوردگي است با اين تفاوت كه سرماخوردگي بعد از يك هفته خوب مي شود ولي سينوزيت خير. سرماخوردگي كه بعد از 5 الي 6 روز به جاي بهتر شدن، بدتر شود ممكن است شك به عفونت سينوس را ايجاد كند. ما به اين عفونت سينوزيت حاد مي گوييم، يعني بيمار از قبل هيچ مشكلي نداشته و با يك بار سرماخوردگي شديد دچار سينوزيت شده است. به طور كلي شمار كمي از سرماخوردگي ها به سينوزيت منجر مي شوند.
* يعني به دنبال سرما خوردگي، در چه مواردي با شك به سينوزيت بايد به پزشك مراجعه كرد؟
- اگر علايم سرماخوردگي بيش از 10 تا 14 روز طول بكشد، يا به تدريج بدتر شود، با سردرد شديد همراه باشد، ورم صورت يا تغييرات چشمي ظاهر شود، درد صورت بيش از 2 تا 4 روز باقي بماند، تب بالاي 38 درجه بيشتر از 3 روز ادامه يابد، ترشحات بيني پس از گذشت 5 تا 7 روز از شروع سرماخوردگي، زرد يا سبز رنگ شود، ترشحات، از ابتداي سرماخوردگي زرد يا سبز رنگ باشد و بيش از 10-7 روز ادامه يابد، 14-10 روز بعد از برطرف شدن ساير علايم، سرفه همچنان باقي بماند، به ويژه اگر خلط دار باشد، گوش درد (به ويژه يك طرفه) بيش از يك روز باقي بماند، در اين صورت بيمار بايد حتما به پزشك مراجعه كند.
* سينوزيت مزمن چطور؟
- اين را هم درباره علايم سينوزيت بايداضافه كنم كه اكثر سينوزيت ها عارضه بيني دارند، گرفتگي بيني، آبريزش، گاهي اوقات فشارهاي داخل سينوس و حفره هاي صورت، سردرد، از دست دادن حس چشايي و در بيشتر مواقع در اطفال، بوي بد دهان، ممكن است از علائم سينوزيت باشند. در برخي موارد كاهش حس بويايي و احساس مزه بد در گلو همراه با ترشحات چركي پشت گلو هم وجود دارد و حتي ممكن است فرو بردن ترشحات در كودكان به تهوع و استفراغ منجر شود. اما اگر اين علائم بيش از دوازده هفته طول بكشند يعني بيمار علي رغم داروهايي كه استفاده كرده بهبود نيابد، در اين صورت سينوزيت او مزمن شده است.
* سينوزيت حاد متناوب هم داريم؟
- اين هم يكي از انواع ديگر سينوزيت ها است؛ به اين ترتيب كه فرد دچار سينوزيت حاد مي شود و پس از مصرف دارو نيز بهبود مي يابد، ولي بعد از سه الي چهار ماه بهبودي دوباره دچار عفونت سينوس مي شود كه درمان اين نوع سينوزيت از انواع ديگر آن مشكل تر است.
* سردردهاي ناشي از سينوزيت را چطور بايد با سردردهاي ميگرني يا سردردهاي معمولي افتراق داد؟
- اكثر سينوزيت ها سردرد ايجاد نمي كند و سردردهاي سينوسي، همان هايي كه مردم اغلب به اين نام از آنها ياد مي كنند، اغلب ميگرن و يا سردرد هاي غير سينوسي است و با آنتي بيوتيك هم بهبود نمي يابد. بخصوص سينوزيت مزمن اصلا سردرد ندارد. در سينوزيت حاد نيز اغلب گونه هاي فرد دردناك مي شود تا سر او. اين سردرد ها به راحتي با مسكن و با استراحت خوب مي شوند و اصلا عفوني نيستند.
* سينوزيت به لوزه سوم هم ربطي دارد؟
- همان طور كه سينوزيت سبب گرفتگي و ترشحات بيني مي شود، لوزه سوم هم علايم مشابهي را متظاهر مي كند. در بسياري از كودكان اين دو مورد را به سختي مي توان از هم تميز داد، اما معاينه دقيق پزشك مي تواند علت اصلي را مشخص نمايد. لوزه سوم با متوقف كردن خروج ترشحات از پشت بيني، فرد را دچار سينوزيت مي كند. در سينوزيت نيز خروج ترشحات چركي از پشت بيني موجب تحريك لوزه سوم و تورم آن مي شود.
* چند درصد از سينوزيت هاي مزمن به جراحي نياز دارند؟
- درمان اين بيماري معمولا طبي است يعني ما ترجيح مي دهيم كساني كه سينوزيت دارند را جراحي نكنيم، مگر آنكه معالجات غير باليني آنها غير قابل علاج باشد. به طور متوسط كمتر از يك درصد افرادي كه سينوزيت دارند و به پزشك مراجعه مي كنند به جراحي نياز پيدا خواهند كرد. يعني درمان دارويي در اولويت است، اما نكته مهم اين است كه اگر درمان آنتي بيوتيكي كامل نشود، فرد در معرض خطر سينوزيت مزمن قرار مي گيرد و به همين خاطر بايد سينوزيت حاد را به طور كامل طبق دستور پزشك درمان كرد.
* براي كودكاني كه دچار سينوزيت هستند هم جراحي صورت مي گيرد؟
- در سال هاي گذشته براي كودكان زير 10 سال عمل جراحي صورت مي گرفت، ولي امروزه به خاطر خطرات، عوارض و سخت بودن عمل جراحي روي كودكان، سعي بر اين است كه جراحي صورت نگيرد. در افراد زير 10 سال كه سينوزيت دارند اغلب مشكل لوزه سوم وجود دارد كه اگر اين لوزه همراه با مصرف اسپري و آنتي بيوتيك جراحي شود، بهتر از جراحي سينوس است. ولي اگر فرد تا سن 15 سالگي بهبود نيافت، آن وقت اقدام به جراحي مي شود.
* براي قبل و بعد از جراحي چه توصيه هايي را مي كنيد؟
- هم قبل و هم بعد از جراحي فرد بايد از آلرژي زاها از جمله آلودگي هوا دوري كند، همچنين رطوبت منزل بايد بين 30 الي 40 درجه باشد، بخصوص در فصل زمستان. آب بدن نيز بايد به ميزان كافي باشد، در غير اين صورت خلط درون بيني غليظ و خشك مي شود و راه سينوس ها را كيپ مي كند.
* كساني كه جراحي نمي كنند چطور؟
- اين افراد نيز از طريق آنتي بيوتيك درمان مي شوند، ولي شستشوي بيني با سرم فيزيولوژي يا آب نمك 2 الي 3 بار در روز نيز براي اين بيماران بسيار كمك كننده است.
003792.jpg
چه عواملي باعث تبديل سينوزيت حاد به مزمن مي شوند؟
در هر فردي ممكن است يك يا چند مورد از عوامل زمينه ساز زير وجود داشته باشد: عفونت هاي مكرر ويروسي در خردسالاني كه در مهد كودك هاي شلوغ نگهداري مي شوند، موجب مي شود كه پيش از رهايي از يك سرماخوردگي، كودك گريبانگير سرماخوردگي ديگري شود و مجالي براي بهبود ترشحات بيني در فواصل سرماخوردگي نباشد، آلرژي و حساسيت به عوامل مختلف، از جمله عوامل استنشاقي يا غذايي نيز مي تواند عامل زمينه ساز سينوزيت باشد. آلرژي بيني به دو شكل ظاهر مي شود: آلرژي فصلي كه در فصلي خاص مانند بهار يا تابستان آشكار و از گرده درختان، علف هاي هرز و چمن ناشي مي شود. آلرژي دايمي، يعني در تمام طول سال گرفتگي و ترشح بيني وجود دارد كه گرد و خاك منزل، موجودات ريز همراه آن به نام مايت، قارچ هاي معلق در هوا و مواد زايد حيوانات خانگي به عنوان عامل آن شناخته شده اند. همچنين دود سيگار و آلودگي هوا، اختلالات سيستم دفاعي بدن و برگشت مواد غذايي از معده به مري كه موجب سوزش سر دل مي شود نيز ممكن است زمينه سينوزيت را نيز در كودكان فراهم كند. بنابراين لازم است در افراد مستعد تك تك اين موارد بررسي شود.

ضرورت نظارت بيشتر بر توليد كنندگان و عرضه كنندگان مواد غذايي
غذاهاي آماده و سلامت مردم
003795.jpg
دكتر ابراهيم جوان- با توجه به افزايش جمعيت و به دنبال آن ايجاد شرايط جديد در جوامع شهري كشورمان، اغلب افراد مجبورند براي رونق اقتصادي خانواده هاي خود، بيشتر ساعات روز را در خارج از خانه و در محل كار خود بگذرانند. چنين وضعيتي سبب شده است تا بيشتر آنان براي تأمين منابع غذايي سالم به نوعي دچار مشكل شوند و به همين منظور و براي سهولت دسترسي به مواد غذايي به انواع غذاهاي آماده يا همان فست فود ها روي آورند. شايد همين مورد، دليل اصلي افزايش تعداد عرضه كنندگان مواد غذايي و آشاميدني در كلان شهرهايي نظير تهران باشد.
به طور مثال هم اكنون بر اساس آمارهاي ارايه شده از سوي برخي كارشناسان، تعداد اغذيه فروشي هاي داراي مجوز در شهر تهران بالغ بر 3 هزار است كه اگر به اين تعداد، اغذيه فروشي هاي فاقد مجوز را بيفزاييم، تعداد آنها بالغ بر 4 هزار خواهد شد.
گذشته از اين كه توصيه متخصصان، استفاده حداقلي از محصولات اين چنيني است، درباره كيفيت و استاندارد چنين محصولاتي نيز بايد توجه لازم را مبذول داشت.
ضرورت نظارت
نگاهي به صنعت توليد فرآورده هاي گوشتي نيز حكايت از آن دارد كه هم اكنون بيش از 128 كارخانه توليدكننده سوسيس و كالباس و انواع فرآورده هاي گوشتي در كشور فعاليت دارند كه سالانه نزديك به 400 هزار تن انواع اين محصولات را به بازار مصرف كشور عرضه مي كنند.
با توجه به گستردگي بازار مصرف و تنوع فرآورده هاي گوشتي از يك سو و عدم آگاهي كافي مصرف كنندگان نسبت به كيفيت مواد غذايي و نحوه مصرف آنها از سوي ديگر، توجه جدي به نكات بهداشتي براي توليد انواع فست فودها، از مزرعه تا سر سفره مصرف كنندگان از جمله مواردي است كه مي بايست به طور جدي مورد توجه دست اندركاران نظام بهداشت و درمان كشورمان قرار گيرد و چنانچه مسئولان ذي ربط در سازمان دامپزشكي كشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و همچنين مسئولان نظارت بر عرضه مواد غذايي در شهرداري ها به اين موارد آنطور كه بايد توجه نكنند، خسارت هاي فراوان و بعضاً جبران ناپذيري به سيستم  بهداشتي و درماني كشورمان وارد خواهد شد.
سرانه 4 كيلوگرمي
هم اكنون سرانه مصرف سوسيس و كالباس در كشورهاي صنعتي و اروپاي غربي براي هر شهروند بين 40 تا 60 كيلوگرم است؛ اين در حالي است كه سرانه مصرف اين محصولات براي هر شهروند تركيه اي حدود 27 كيلوگرم و براي هر شهروند ايراني حدود 4كيلوگرم است. به هرحال، نظر به نقش اين محصولات در سبد غذايي جوامع شهري، توجه به نكات بهداشتي براي توليد محصولي سالم از اهميت بسياري برخوردار است.
در حال حاضر براساس قوانين كشورمان، توليد انواع سوسيس و كالباس در ايران از استاندارد اجباري برخوردار بوده و توليدكنندگان مي بايست تمام ويژگي هاي مندرج در استاندارد ملي ايران به شماره 2303 را به درستي رعايت كنند.
در مورد ساير فست فودها نيز استانداردهاي لازم تدوين و يا در دست تهيه است و اداره كل نظارت بر مواد غذايي وزارت بهداشت نيز براي صدور پروانه ساخت و اعطاي مجوز مصرف براي اين محصولات، ضمن استناد به اين استانداردها، رعايت كليه مواردي كه تضمين كننده سلامت اين محصولات باشد را اجباري مي داند.
استاندارد نيترات
از جمله ويژگي  هايي كه مي بايست توليدكنندگان سوسيس و كالباس در مورد محصولات خود رعايت كنند، رعايت ميزان مجاز نيترات و نيتريت سديم است كه عمدتاً براي جلوگيري از رشد باكتري هايي نظير كلستريديوم بوتولينوم (عامل بوتوليسم) به عنوان نگهدارنده به سوسيس و كالباس افزوده مي شود. چنانچه اين ماده بيش از ميزان مجاز مصرف شود، تبديل به ماده اي به نام نيتروز آمين خواهد شد كه تركيبي سرطان زاست.
بنابراين رعايت حدود مجاز مواد موجود در چنين محصولاتي، تضمين كننده سلامت آنان نيز خواهد بود. لذا كاربرد نشان استاندارد براي محصولات غذايي، بخصوص آنهايي كه از استاندارد اجباري برخوردارند، در كنار پروانه ساخت وزارت بهداشت مي تواند در نزد مصرف كننده نوعي اطمينان از سلامت محصول را تداعي كند.
البته در حال حاضر وزارت بهداشت به عنوان ارگان اصلي عهده دار مسئوليت سلامت مردم مطرح است و به همين دليل اداره كل نظارت بر مواد غذايي، بهداشتي و آرايشي اين وزارتخانه با فعاليت هاي گسترده خود در سطح عرضه و نظارت هاي مستمر سعي دارد تا نسبت به رعايت كليه اصول بهداشتي از سوي توليدكنندگان و عرضه كنندگان مواد غذايي اطمينان حاصل كند.
نشان ايمني
با توجه به آخرين اخبار رسيده از معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، اين وزارتخانه در نظر دارد تا در آينده اي نه چندان دور نشاني را به عنوان نشان ايمني و سلامت محصولات غذايي به مردم معرفي كند كه در كنار پروانه ساخت هر محصول درج خواهد شد. بدين ترتيب مردم مي توانند در آينده با ديدن چنين نشاني بر روي انواع محصولات غذايي نظير فست فودها؛ نسبت به سلامت آنها اطمينان حاصل كرده و سپس آن را از فروشگاه ها خريداري كنند. همچنين به نظر مي رسد كه طرح درجه بندي كردن كارخانجات مواد غذايي كه در آينده نزديك از سوي وزارت بهداشت اجرا خواهد شد و اعلام دوره اي اسامي كارخانجات درجه يك از سوي اين وزارتخانه، تأثير بسزايي در ايجاد رقابت سالم بين توليدكنندگان مواد غذايي خواهد داشت و به نوعي كيفيت و سلامت محصولات نهايي را تضمين خواهد كرد.
با اين اوصاف، اميد مي رود توليدكنندگان انواع فست فودها نيز از شرايط پيش آمده حداكثر استفاده را برده و ضمن رعايت همه اصول بهداشتي و همچنين گام برداشتن در جهت كسب استاندارد HACCP، علاوه بر تضمين سلامت مواد غذايي عرضه شده، در جهت افزايش سرانه مصرف پروتئين در كشورمان نيز گام مؤثري بردارند.
نظارت بر فروشندگان
در مورد عرضه كنندگان اين محصولات نيز بايد گفت كه رعايت زنجيره سرما از درب كارخانه تا فروشگاه از جمله نكات ضروري است كه مي بايست همواره از سوي عرضه كنندگان چنين محصولاتي مورد توجه قرار گيرد و جا دارد تا وزارت بهداشت براي افزايش كيفيت ارايه خدمات در اين عرصه نيز تمهيداتي بينديشد و عرضه كنندگان و همچنين اغذيه فروشي ها را نظير توليدكنندگان درجه بندي كند تا رعايت زنجيره اصول بهداشتي در عرصه توزيع فرآورده هاي گوشتي به طور كامل به مرحله اجرا درآيد.


محققان مي گويند
قاصدك، درمان كبد
خبرگزاري ايرنا روز يكشنبه از نتايج طرح يك محقق داروسازي گزارش كرد كه گياه قاصدك را به عنوان برطرف كننده ضايعات كبدي معرفي مي كند. دكتر حسين برزگر براي بررسي اثر اين گياه بر روي ضايعات كبدي عصاره هيدروالكلي آن را بر روي موش هايي به كار برده كه بر اثر تتراكلريد كربن دچار مسموميت حاد كبدي شده بودند. نمونه برداري و مطالعه سلول هاي كبدي موش ها نشان داد كه علائمي مانند خونريزي، سلولهاي التهابي و تغييرات چربي كه در كبد دچار ضايعه وجود داشت، از بين رفته است. دكتر برزگر بهترين اثر محافظت كبدي داروي تهيه شده از گياه قاصدك را در دوز
700mg/kg دانسته و گفته: اگر چه همزمان با بررسي اثرات محافظتي گل قاصد، اثرات گياهان زرشك و تاجريزي نيز بررسي شد، اما نتايج قطعي به دست آمده از گياه قاصد قابل مقايسه با ساير گياهان نبود.
در صورت انجام تحقيقات بيشتر بر روي اين گياه و استخراج داروي مناسب از آن مي توان بسياري از بيماران كبدي را درمان كرد، بدون آن كه از عوارض جانبي خاصي رنج ببرند.
اين محقق با بيان اينكه عصاره گيري اين گياه براي توليد انبوه آن در استان به سادگي امكان پذيراست، افزود: تنها محدوديت موجود در اين ميان نبود واحد صنعتي براي توليد انبوه داروهاي گياهي است.
003789.jpg
كار زياد شما را مريض مي كند
البته اين جمله كه كار زياد خسته تان مي كند، شايد به نظر بديهي بيايد و نيازي به اظهارنظر محققان در اين باره نباشد، ولي اگر خبر پيدا كنيد كه كار زياد، اگر با استرس همراه باشد، چه درد و مرض هايي را به دنبال مي آورد، به بقيه اظهارات محققان هم توجه خواهيد كرد. چند روز پيش خبرگزاري رويترز نتايج تحقيقي را گزارش كرد كه در آن روي 677 كارمند با كار زياد بررسي شده بود. محققان متوجه شدند در اين افراد ابتلا به بيماري هاي قلبي، ديابت نوع دوم، ابتلا به ويروس آنفلوآنزا، بالا رفتن فشار خون و نيز ابتلا به سندرم متابوليك بسيار بيشتر از ساير كارمندان است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد، خستگي مفرط مي تواند با افزايش عوامل خطر مانند بالا رفتن شاخص توده بدني، كشيدن سيگار و فقدان تحرك بدني زمينه را براي ابتلا به ساير بيماري ها هم فراهم كند. در اين پژوهش كه بين سال هاي  ۱۹۹۸ تا  ۲۰۰۳ صورت گرفته، تقريبا  ۷۷ درصد از كاركنان مرد بودند و متوسط سن آنها  ۴۳ سال بوده است.يك توجيه پزشكان براي اين پديده آن است كه استرس محيط كار اين كارمندان باعث پرخوري و بدخوري يا حتي مصرف سيگار شود و به اين ترتيب زندگي سالم را از او بگيرد. در مورد رابطه بروز ديابت با خستگي شغلي نيز محققان گفته اند استرس به طور كلي مي تواند توانايي بدن را در استفاده صحيح از گلوكز مختل كند، به ويژه در افرادي كه ژنتيك آنها براي ديابت مستعد تر است.
لازم به توضيح است كه خستگي مفرط شغلي تركيبي از سه علامت خستگي احساسي، خستگي فيزيكي (بدني) و خستگي دركي (كندي تفكر) است. دانشمندان در اين مطالعه كه مشروح آن در مجله  سايكوسوماتيك مديسين منتشر شده توصيه مي كنند كه قبل از بروز خستگي مفرط شغلي بايد با استفاده از روش هايي مؤثر براي كاهش استرس اقدام كرد.
مغز اكسيژن مي خواهد تا آلزايمر نگيرد
نتايج يك بررسي كه بي بي سي آن را گزارش كرده، نشان مي دهد، وقتي اكسيژن خوني كه به مغز مي رسد كم باشد، احتمال بروز آلزايمر در فرد بيشتر مي شود. پيش از اين اكثر فرضيات بر اين اساس شكل گرفته بود كه يك عامل ژنتيكي باعث شروع فرايند زوال عقل و آلزايمر مي شود. اين مطالعه نيز اين فرض را تاييد كرده، با اين تفاوت كه به نقش كم شدن اكسيژن خون مغز اشاره مي كند كه مي تواند ژن خاص عامل بيماري را فعال كند و موجب تسريع در اين فرايند شود. به اين ترتيب كه اين ژن سبب ساخته شدن پروتئيني به نام بتا آميلوئيد مي شود كه اين ماده به صورت پلاك در بافت مغز جايگزين مي شود. اين ماده كارش ضايع كردن بافت مغز است. يعني عملا هيچ كدام از عملكردهاي مغز را ندارد.
با پيشرفت تدريجي ضايعه و بيشتر شدن اين نوع پلاك هاي بي خاصيت، عملكرد هاي شناختي مغز از جمله حافظه بيمار مختل مي شود. كم شدن اكسيژن خون مغز مي تواند به علل گوناگون مانند سكته مغزي اتفاق افتد. بنابراين مي توان سكته را يكي از زمينه هاي پيشرفت زوال عقل دانست. البته اين مطالعه در دانشگاه نيويورك و بر روي موش ها انجام شده و براي تعميم آن به انسان ها نياز به تحقيقات بيشتري هست.
در صورت قوت گرفتن اين نظريه در انسانها در مورد نقش اكسيژن در بيماري، رسيدگي هرچه سريع تر به افرادي كه دچار سكته مغزي شده اند، از جمله رساندن اكسيژن به آنها، مي تواند در پيشگيري از بروز آلزايمر در آنان اهميت اساسي داشته باشد.

جهان سلامت
الگويي براي سلامت كارمندان
003798.jpg
گروه سلامت- سيد محمد ابوترابي: اگر فرض كنيم هر فرد و از جمله كارمندان، روزي 8 ساعت مي خوابند، پس نيمي از اوقات بيداري هر كارمندي در اداره اش مي گذرد. به عبارتي نيمي از زماني كه كارمندان مي توانند به سلامت خود بپردازند و آن را ارتقا بخشند، در اداره ها مي گذرد. از طرفي، معمولاً توصيه هاي بهداشتي پزشكان طوري است كه گويي فقط در خارج از محيط كار و در اوقات فراغت مي توان به آنها عمل كرد. شايد خيلي ها آرزو كنند چه خوب بود كه مي شد از اين همه اوقات بيكاري كه در اداره ها وجود دارد، در جهت سلامت و تندرستي كارمندان بهره برد. اين آرزو همان چيزي است كه مسئولان اداره كنترل و پيشگيري از بيماري هاي ايالات متحده به آن جامه عمل پوشانده اند.
ساخت باشگاه، وسط يك اداره
اداره كنترل و پيشگيري از بيماري ها يكي از سازمان هايي است كه شهرت جهاني دارد. اين سازمان كه به CDC معروف است، بالاترين مرجع پيشگيري از بيماري هاي واگير و غيرواگير در سراسر جهان به حساب مي آيد. يكي از وظايف اين اداره آموزش و ترويج روش هاي كاهش عوامل خطر بيماري هاي غيرواگير مثل بيماري هاي قلب، فشار خون بالا و ديابت است. CDC كه تا پيش از اين موفق نشده بود الگوي عملياتي براي كاهش اين عوامل خطر ارائه كند، اخيراً با تغييرات اساسي در فضاهاي اداري و نيز سيستم اداري خود، توانسته چنين الگويي را به طور عملي در محل كار عرضه كند.
مسلماً در دسترس بودن يك فضاي ورزشي مناسب در يك اداره مي تواند باعث تشويق كارمندان به ورزش كردن شود. در همين راستا، اداره كنترل و پيشگيري از بيماري هاي آمريكا يكي از ساختمان هاي اصلي خود را بازسازي كرده و در آن يك باشگاه ورزشي ساخته. اين اداره ساختمان شماره 20 خود در قسمت شرقي محوطه اصلي اداره را براي اين كار در نظر گرفته و باشگاه مورد نظر را در طبقه همكف آن ساخته است.
اين باشگاه كه حدود هزار و 500 متر مربع مساحت دارد، با هزينه اي بالغ بر 200 هزار دلار ساخته شده است. اين باشگاه به 70 دستگاه بدنسازي و 8 تردميل مجهز است. نكته بسيار مهم در اين باشگاه اين است كه شرايطي در آن فراهم شده كه به اندازه كافي براي كارمندان جذاب باشد. به طور مثال در اين باشگاه 12 دوچرخه ثابت وجود دارد كه هر كدام به تعدادي تلويزيون مجهز هستند. تلويزيون ها در هنگام تمرين با اين دوچرخه ها تصاوير را به گونه اي پخش مي كنند كه فرد احساس مي كند در مسير مسابقه دوچرخه سواري دور فرانسه ركاب مي زند و خود را يكي از شركت كنندگان اين مسابقه فرض مي كند.
سلامت روان كارمندان هم از مسايلي است كه مسئولان اداره كنترل و پيشگيري از بيماري هاي آمريكا به آن توجه كرده اند. به اين ترتيب كه در بخش ديگري از اين باشگاه اتاقي ساخته شده است كه در آن فرد مي تواند به يك موسيقي آرامش بخش گوش كند و هم زمان، تصاوير زيباي طبيعت را تماشا كند.
تشويق به سلامت
يكي از موانع بزرگ بر سر استقبال از اين باشگاه و امكانات داخل آن، وقت كم كارمندان در هنگام كار در اداره است. براي حل اين مشكل مسئولان اداره با در نظر گرفتن مدت زمان مرخصي هاي استعلاجي هر يك از كارمندان و اين كه اگر كارمندان ورزش كنند، اين مرخصي ها كاهش مي يابد، مدت زمان استراحت و اوقات فراغت كارمندان در طول روز كاري را مختصري افزايش داده اند تا كارمندان فرصت بيشتري داشته باشند به باشگاه بروند و ورزش كنند.
يكي ديگر از تمهيدات اداره كنترل و پيشگيري از بيماري هاي آمريكا براي ارتقاي سلامت كارمندانش، ترغيب آنها به فعاليت هاي روزمره به جاي استفاده از ماشين است. مثلاً براي اين منظور، در راه پله هاي اين اداره، تصاوير زيبايي نصب شده و موسيقي پخش مي شود تا فرد را به استفاده از پله ها به جاي آسانسور تشويق كند.
يكي ديگر از كارهاي اين اداره براي ارتقاي سلامت كارمندانش، تغيير منوي ترياي اداره در جهت سلامت است. در منوي ترياي اين اداره، تعداد سالادها اضافه شده و نيز به اين منو، انواع ميوه اضافه شده است. علاوه بر اين فردي مامور شده است كه مثل دستفروش ها در بخش هاي مختلف اداره بگردد و به كارمندان ميوه بفروشد. در حال حاضر اين دستفروش روزانه حدود 2 تا 3 هزار دلار فروش دارد.
اداره كنترل و پيشگيري از بيماري هاي آمريكا، 15 هزار كارمند دارد كه با بودجه 8 ميليارد دلاري وظيفه كنترل و پيشگيري از انواع بيماري هاي واگير و غير واگير را در آمريكا بر عهده دارد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |