چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۵ - Nov 29, 2006
نشست سران ناتو
003840.jpg
گروه بين الملل- نشست سران 26 كشور عضو پيمان آتلانتيك شمالي- ناتو- ديروز در ريگا پايتخت لتوني آغاز شد. دبيركل ناتو پاپ دهف شفر در اين نشست خواستار همكاري بيشتر كشورهاي عضو براي اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان شد.
ناتو اكنون 32 هزار نيرو از 37 كشور در افغانستان دارد و كشورهايي نظير استراليا كه عضو ناتو نيستند نيز در نيروهاي تحت سرپرستي ناتو در افغانستان مشاركت دارند.
نشست سران ناتو توجه محافل خبري جهان را به ريگا جذب كرده است و روزنامه هاي غربي در اظهار نظرهاي خود به اهميت اين اجلاس اشاره كرده اند.
تايمز چاپ لندن مي نويسد كه 17 سال پس از برچيدن ديوار برلين بسياري از كشورهاي اروپايي به جاي همكاري عملي با ناتو، بيشتر تمايل به انتقاد دارند. فايننشال تايمز مي نويسد كه نشست ناتو در ريگا اگر نتواند درمورد افغانستان راه حلي براي نجات حكومت حامد كرزاي پيدا كند قدرت مانور خود را از دست خواهد داد.
فيگارو ابراز عقيده مي كند كه افغانستان آينده ناتو را رقم خواهد زد. وال استريت ژورنال وضع نيروهاي ناتو در افغانستان را با حمله نيروهاي متفقين در جنگ جهاني دوم به نرماندي مقايسه مي كند و مي نويسد كه در آن هنگام نيز استراليايي ها و كانادايي ها زيادتر از اروپاييان براي نجات اروپا از چنگال رژيم هيتلري تلاش كردند.
نيويورك تايمز در گزارشي طولاني عقيده دارد كه اگر ناتو نيروهاي بيشتري را براي مبارزه با طالبان به افغانستان نفرستد، افغانستان نيز سرنوشتي همانند عراق در پيش خواهد داشت.اين اجلاس 2 روزه براي نخستين بار در يك جمهوري شوروي پيشين با حضور مقامات 40كشور جهان از جمله 26كشور عضو ناتو برگزار مي شود و۹رييس جمهوري و 15 نخست وزير در اين اجلاس حضور دارند.
در دستور كار اين اجلاس 7 موضوع قراردارد كه مهمترين آن اوضاع افغانستان است كه حدود 32هزار نيروي ناتو در اين كشور مستقر هستند.
به گزارش رسانه هاي خبري روسيه، آمريكا بر افزايش شمار نيروهاي ناتو در اين كشور اصرار دارد و در اجلاس ريگا رييس جمهوري آمريكا بر اين موضع كشور خود تاكيد خواهد كرد.
در اين اجلاس قرار بود مساله عضويت گرجستان و اوكراين در دستور كار قرار گيرد ولي به دلايلي از جمله تظاهرات تابستان گذشته ضد ناتو در منطقه كريمه اوكراين و نيز بروز بحران در روابط گرجستان با روسيه اين دو موضوع حذف شد. به همين دليل رهبران 2 كشور مذكور به اجلاس دعوت نشده اند و بجاي آنها هياتهايي در سطح پايين تر از اين كشورها در اجلاس ريگا حضور خواهند داشت.
آمريكا از عضويت گرجستان در ناتو حمايت مي كند و كنگره اين كشور به تازگي 10ميليون دلار كمك مالي براي اين منظور و كمك به برنامه هاي نظامي به گرجستان اختصاص داد.

سفر پاپ به تركيه
003843.jpg
گروه بين الملل - پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك هاي جهان در اولين سفر خود به يك كشور اسلامي وارد تركيه شد. گرچه رجب طيب اردوغان نخست وزير اسلام گراي تركيه در فرودگاه از پاپ استقبال كرد اما ميزبان اصلي پاپ، مدير امور مذهبي تركيه و اسقف بارتولومئو اول رهبر كليساي ارتودكس هاي جهان خواهد بود. پاپ در سفر چهارروزه خود به تركيه امروز به غرب تركيه سفر خواهد كرد و از مكاني كه گفته مي شود حضرت مريم(ع) آخرين روزهاي زندگي خود را در آن سپري كرده است، ديدار مي كند. به گزارش ايسنا سفر پاپ به تركيه باعث كشمكش و مجادله در محافل اسلام گرايان و ملي گرايان اين كشور شده است. اين افراد پاپ را به تلاش براي تأسيس يك اتحاد ضداسلامي با حضور در كليساي ارتدوكس متهم مي كنند. آنها همچنين نسبت به ديدار پاپ از يك كليساي قرن ششم كه در سال 1453 به مسجد اياصوفيه تبديل شد خشمگين هستند. اسلام گرايان تركيه اين ديدار را نشانه اي از آرزوي مسيحيان براي تبديل مجدد اين مكان به يك كليسا تلقي مي كنند. پاپ درحالي از تركيه ديدار مي كند كه اظهارات وي عليه اسلام و پيامبر(ص) همچنان موجب آزردگي خاطر و نارضايتي مسلمانان جهان است.
همانگونه كه پاپ ژان پل دوم از مشورت زبيگنيوبرژينسكي استراتژيست معروف آمريكايي بهره مند بود، پاپ بنديكت شانزدهم هم هنري كسينجر را در حلقه مشاوران خود به خدمت گرفته است. پاپ و كسينجر هر دو ريشه آلماني دارند و ارتباط خوبي با هم برقرار كرده اند.
به گزارش روزنامه ايتاليايي لااستامپا كسينجر در باب سفر پاپ به تركيه، درباره موضوع رابطه با اسلام و بعد از آن مسأله عراق، اوضاع خاورميانه و لبنان و مسائل كشورهاي آفريقايي به پاپ مشورت مي دهد. هنري كسينجر از مشاوران مورد وثوق رئيس جمهور آمريكا نيز محسوب مي شود.

تلاش سمير جعجع براي احياي فالانژيستها
گروه بين الملل- پرونده سياسي بسياري از رهبران سياسي خاورميانه داراي سايه روشن هاي متعددي است اما بي گمان سميرجعجع از زمره آن دسته سياست پيشگاني است كه سراسر پرونده اش جز سياهي چيزي نيست.
رهبر فالانژيست هاي لبنان كه گروه تحت امر او موسوم به "قواة لبنانيه"عامل اصلي به اسارت گرفتن ديپلمات هاي ايراني در بيروت بودند،در سال 1994 به اتهام جنايات جنگي در 15 سال جنگ داخلي در لبنان و دست داشتن در ترور رشيد كرامي نخست وزير اسبق لبنان و نيز به اتهام اقدام به انفجار كليساي سيدة النجات در بيروت به سه بار اعدام محكوم شد، اما دادگاه با يك در جه تخفيف وي را سرانجام به حبس ابد محكوم كرد.جعجع در تابستان سال 1384 پس از يازده سال حبس انفرادي با تصويب قانون عفو توسط نمايندگان پارلمان-كه گروه 14 مارس اكثريت آن را در اختيار دارد- از زندان آزاد شد.وي و حزب اش در طول حيات خود عملا بازوي نظامي اسرائيل در لبنان بودند از اين روي جعجع پس از آزادي از زندان نتوانست فعاليت موثري از خود نشان دهد اما طي ماه هاي اخير بويژه پس از ناكامي اسرائيل در جنگ عليه حزب الله لبنان به تحركات جديدي پرداخته است. كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا چندي پيش خبر داد كه لبنان در آستانه ترور هاي جديد است،پس از مدتي سمير جعجع نيز اين هشدار را تكرار كرد و اندكي پس از آن پير جميل ترورشد.
جعجع در مراسم خاك سپاري جميل بار ديگر گفت كه ترور ها ادامه خواهد يافت. اين سخن با خشم و نگراني محافل سياسي لبنان مواجه شد. در اين خصوص يكي از اعضاي پارلمان ديروز گفت كه جعجع يا پيشگو است و يا اينكه از فهرست ترورها آگاهي دارد. به نظر مي رسد اين سخن حاوي نكته اي جدي است چرا كه ديروز ارتش لبنان 9 نفر از اعضاي حزب كتائب(فالانژيست ها) را در حالي كه با سلاح هاي پيشرفته آموزش نظامي مي ديدند دستگير كرد.از دستگير شدگان انواع سلاح هاي پيشرفته بدست آمد.اما نگراني مردم بدين خاطر است كه تجربه لبنان نشان داده هرگاه فالانژ ها فعال شدند،ترور و خون و آتش ميهمان اين كشور شده است.

نگاه
لزوم تغيير در ساختار سياست خارجي آمريكا
فرهاد كليني
در حوزه نرم افزاري سياست خارجي آمريكا خصوصاً بعد از خروج از هيجان انتخاباتي پيرامون تعامل احزاب سياسي و نحوه موتور جديد سياست خارجي آمريكا تحولات جديدي در راه است. اين تحولات در بخش نظري از مدتها پيش نسيم سياسي خود را آغاز كرد و شكاف در سيستم تصميم سازان به تدريج به حوزه تصميم گيران منتقل شد. ليكن اكنون براي تطبيق نرم افزار جديد سياست خارجي آمريكا احتياج به سخت افزار و تغيير چيدمان در حوزه مجريان است. تئوري محور شرارت و منطقه بدون ايران مراحل پاياني خود را طي مي كند و نومحافظه كاران راديكالي كه سياست خارجي آمريكا را به كشتي نوح تشبيه كردند به تدريج دريافتند كه كشتي مذكور در اصل تايتانيك سياست خارجي آمريكاست و امروزه بايستي دولتمردان آمريكا به اين سئوال پاسخ  دهند كه توليد كنندگان آدرس غلط در رويكرد سياست خارجي آمريكا الزاماً بر اساس يك برآورد دقيق از شرايط نبوده است بلكه تزريق مشكوك اين ايده ها به پيكره سياست خارجي آمريكا يك مهندسي از پيش تعيين شده بوده است و مسئوليت هزينه هاي بزرگ در سياست خارجي و ديپلماسي آمريكا را به عهده دارد.
دوره پولنونيزم و سفارش هاي سياسي را همچنانكه كالين پاول همواره به آن مشكوك بود را بايستي رايس جديد مورد ارزيابي قرار دهد.
رايس اين فرصت را دارد تا به جاي تأييد، روابط قديمي و مصنوعي خود با رامسفلد را به حوزه گيتس چاره سازي كرده وخود را ازهمكاران محور شرارت دور كند. نوع نگاه به اولويت هاي سياست خارجي آمريكا به هر حال تغيير خواهد كرد و اين شرايط محصول فرايند جديدي است كه الزاماً به ارزيابي از سود و ضرر در سياست خارجي بستگي ندارد. بلكه براي رسيدن به آينده و چگونه مديريت كردن، احتياج به تعديل رفتار، خروج از تارهاي پيش شرط و تشكيل فضاي جديد است.
آمريكا در شرايط جديد بايستي هزينه ها و توانايي سلبي در ايجاد شكاف مذهبي، تند كردن روند و تعامل كشورهاي منطقه، تلاش مذبوحانه و تحريك در روانشناسي سياسي منطقه را كنار بگذارد و به  هر حال بفهمد كه نمي دانم نيمي از علم است. منفي بافي و تهديد ايران اجماع ساز نيست و اين موضوع نمي تواند در ابعاد جنگ رواني، قدرت چانه زني را بالا ببرد. راهكار براي رسيدن به شرايط مطلوب انرژي مثبت و قدرت سازنده است. كه با توجه به ساخت قدرت در آمريكا اين فرايند بسيار سخت و پيچيده مي باشد ولي فردا از امروز شروع مي شود و به هر ميزان كه آمريكا نتواند نوع نگاه و رفتار خود را با شناخت از نقطه تعادل ژئواستراتژيك به دست آورد مي تواند خود را تغيير دهد. نگاه اتكاء و حمايت از رژيم تل آويو در اصل منطبق با منافع آمريكا نيست بلكه اين تحميل شرايط و لابي است و بايستي به دنبال گاليله جديد در سياست خارجي خود باشد. آسيب شناسي نرم افزاري سياست خارجي آمريكا در خاورميانه با شعار و بازي حل نخواهد شد و اين موضوع تنها در شناخت واقع نگر و حقيقت گرا از توانايي سازنده جمهوري اسلامي ايران و درك صحيح از نحوه توازن قدرت دروني اروپايي و ملاحظات جدي و عميق روسيه است كه مي تواند با جمع جبري كشورهايي همچون تركيه، عربستان و مصر و ديگر كشورهاي منطقه به يك مرحله جديد از توسعه و پيشرفت و اجماع حقيقي و جدي نزديك شد.
شاخص تعبير رفتار آمريكا در مرحله جديد و جدا از فرايند نگاه و درخواست جريان قدرت سياسي بايستي بر مدار چندجانبه گرايي و شكستن عينك اسرائيلي بر چشمان سياست خارجي آمريكا باشد و درسهاي صعود و فرود امپراطوري انگليس در قرن گذشته مي تواند تجربه تازه اي براي هژمون تك مرحله اي آمريكا به حساب آيد.

كوتاه از جهان سياست
آمادگي كره شمالي براي مذاكرات هسته اي
گروه بين الملل - مذاكره كننده ارشد كره شمالي در مذاكرات بر سر برنامه هسته اي اين كشور ديروز هنگام ورود به پكن از آمادگي كشورش براي شركت در مذاكرات شش جانبه خبر داد.
كيم كيه گوان مذاكره كننده كره شمالي به خبرنگاران گفت، هر زمان مذاكرات شش جانبه هسته اي از سر گرفته شود پيونگ يانگ آماده است تا به اين مذاكرات بازگردد. كيم با تاكيد بر اينكه به دعوت كريستوفر هيل مذاكره كننده ارشد آمريكا به چين رفته گفت: ميان واشنگتن و پيونگ يانگ موضوعات زيادي وجود دارد كه دو طرف بايد تلاش خود را براي حل اين موضوعات به كار گيرند.

انتقاد كيسينجر از سياست آمريكا در عراق
گروه بين الملل - هنري كيسينجر وزير خارجه پيشين آمريكا اوضاع عراق را بسيار خطرناك توصيف كرد. وي در مصاحبه با روزنامه آلماني دي ولت گفت كه دولت آمريكا به يك استراتژي تازه در عراق نيازمند است و دولت آمريكا بايد در يك عرصه جهاني راه حلي براي معضل عراق بيابد.وي در اين مصاحبه به نقش ايران و سوريه نيز اشاره كرد و گفت:  دولت آمريكا بايد واقعگرايانه به اوضاع عراق توجه كند. به عقيده وي عراق كه پس از فروپاشي دولت عثماني به عنوان كشور مطرح شد، اكنون از 3 گروه شيعه، سني و كرد تشكيل شده است و بدون درنظرگرفتن اين موضوع هيچ راه حلي براي اين كشور متصور نيست. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا وي طرفدار تجزيه عراق است اظهارنظر كرد كه اين موضوع مطرح نيست بلكه بايد اجماعي بين اين سه نيرو پيدا كرد. وي همچنين گفت كه آمريكا بايد براي رسيدن به آرامش در عراق ضمن اظهار وجود به اهميت همكاري با كشورهاي همسايه ازجمله ايران نيز توجه خاص نشان دهد. وي در پاسخ به اين پرسش كه رييس جمهوري آمريكا همواره از پيروزي در عراق سخن مي گويد و نظر وي در اين باره چيست گفت كه انسان نبايد حتما يك فضانورد باشد تا از بالا ببيند كه آنچه در عراق اتفاق مي افتد تجسمي از يك پيروزي نيست.او در پايان اين مصاحبه طولاني اظهار اميدواري كرد كه واقع گرايي به كاخ سفيد بازگردد.

مشاور ارشد رايس استعفا داد
گروه بين الملل - فيليپ زليكو مشاور حقوقي رايس بعد از 19 ماه انجام وظيفه در وزارت امور خارجه آمريكا استعفاي خود را تقديم مقام هاي اين وزارتخانه كرد. وي گفته است كه براي تدريس به دانشگاه ويرجينيا بازخواهد گشت. در حال حاضر دليل استعفاي زليكو مشخص نيست، اما اين موضوع آشكار است كه كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا نه تنها يكي از مشاوران صادق خود، بلكه يكي از افرادي كه با صراحت درباره اقدامات و تلاش هاي ديپلماتيك آمريكا سخن مي گويد را از دست داد.
زليكو، در يك سخنراني در موسسه سياست خاور نزديك گفت كه پيشرفت در حل كشمكش اعراب با اسرائيل يك شرط ضروري است تا اعراب ميانه رو داشته باشيم و اين اعراب به طور فعال با آمريكا همكاري كنند.يك سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا بلافاصله گفت كه اظهارات زليكو به ما ارتباطي ندارد. اين اظهارات خشم گروه هاي يهودي آمريكا و هم چنين مقام هاي رژيم صهيونيستي را برانگيخت. وي پيشتر خواستار بسته شدن زندان هاي مخفي سيا شده بود.يك سال بعد ديوان عالي آمريكا به دولت دستور داد كه اين زندان ها را تعطيل كند.دولت آمريكا به پيشنهاد زليكو به كره شمالي فرصت مذاكرات درباره يك معاهده صلح پايدار را داد.

خالد مشعل:اسارت گرفتن ادامه خواهد داشت
ايسنا - خالد مشعل گفت: گروه هاي مقاومت فلسطيني همانند چهار ماه گذشته،  به اسارت نظاميان صهيونيستي ادامه خواهند داد.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، خالد مشعل، رييس دفتر سياسي حماس اظهار داشت: ما از اسارت نظاميان صهيونيست به منظور مبادله آن ها با اسراي فلسطيني دست بر نخواهيم داشت.وي افزود: تا زماني كه اسراي ما در زندان هاي صهيونيستي وجود دارند عمليات اسارت نظاميان صهيونيست نيز ادامه خواهد يافت.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |