پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۶ - Nov 30, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
امانتداري مايه رزق و روزي و خيانت مايه فقر است.
كنزالعمال، ج 3، ص 61، ح 5499
امروز با حافظ
ببين كه در طلبت حال مردمان چون است
ز گريه مردم چشمم نشسته در خون است
ز جام غم مي لعلي كه مي خورم خون است
به ياد لعل تو و چشم مست ميگونت
آب و هوا
004053.jpg

عكس روز
004023.jpg
عكس: رويترز / ريك ويلكينگ
بارش شديد برف در كلرادو باعث لغو تمرين اسكي بازان براي شركت در رقابت هاي جام جهاني اسكي آلپاين شد.

درشهرچه خبر
بازار سيم كارت
بازار سيم كارت كه چند روز گذشته را بدون نوسان چشمگيري پشت سر گذاشته بود ديروز از مزايده شماره هاي رُند سيم كارت هاي ايرانسل نيز نااميد شد. با تصميم جديد شركت ايرانسل از اين پس بين هر هزار مشترك جديد شبكه ايرانسل به صورت قرعه كشي يك سيم كارت با شماره رُند جايزه داده مي شود. همچنين مسئولان اين شركت از رفع مشكل آنتن دهي بخش بزرگي از مناطق شمال تهران در هفته آينده خبر مي دهند. علاوه بر اين نرخ هاي سيم كارت هاي دولتي نيز پس از افت وخيزهاي چند ماه گذشته مجال تحرك ندارند. ديروز قيمت خريد سيم كارت هاي صفر با كدهاي دو، سه، چهار، پنج و شش به ترتيب 600، 500، 400، 460 و 450 هزار تومان بود و فروشندگان براي فروش بين 5 تا 15 هزار تومان به اين نرخ ها مي افزودند. كاركرده ها نيز به ترتيب با نرخ 500، 450، 370، 390 و 390 هزار تومان خريداري و 520، 470، 390، 410 و 400 هزار تومان عرضه مي شدند. نرخ تاليا نيز همچنان روي نرخ 100 هزار تومان ثابت مانده است.

هوشنگ كامكار در شفق
همشهري آنلاين: آلبوم هاي تازه و كنسرت هاي مهم موسيقي در برنامه نقد نغمه موسسه نغمه شهر مورد نقد و ارزيابي كارشناسان و منتقدان موسيقي قرار مي گيرد كه نخستين برنامه آن به نقد كنسرت اخير كامكارها با حضور هوشنگ كامكار اختصاص دارد. در اين برنامه كه به همت موسسه نغمه شهر وابسته به معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با هدف تعميق آگاهي هاي شهروندان تهراني نسبت به انواع موسيقي و كنسرت هاي مختلف در كشور برگزار مي شود، از هرگونه موسيقي، بهترين و كيفي ترين آنها مورد توجه و ارزيابي قرار مي گيرد. گزارش همشهري آنلاين حاكي است فاضل جمشيدي و سيدابوالحسن مختاباد از دست اندركاران اين برنامه هستند كه در هر جلسه از آهنگسازان اصلي آلبوم يا كنسرت موسيقي دعوت مي كنند تا در كنار منتقد و كارشناس موسيقي به ارزيابي نوع موسيقي و اجراي اثر با تجزيه و تحليل اجزاي آن بپردازند. نقد نغمه در مرحله اول داراي 8 نشست ماهانه خواهد بود كه نشست اول به بررسي كنسرت اخير گروه كامكارها با حضور هوشنگ كامكار آهنگساز و سرپرست اين گروه اختصاص دارد كه در ساعت 17 يازده آذرماه در فرهنگسراي دانشجو (شفق) برگزار مي شود.

بهترين داستان مصور
خانه فرهنگ سلمان فارسي با ويژه برنامه هاي بهترين داستان مصور از سري برنامه هاي جشن كتاب تهران در خدمت كودكان و نوجوانان است. بهترين داستان هاي كودك و نوجوان به صورت مصور و در تاريخ هاي 9-13 و 15 آذرماه و با پيام هاي آموزنده اجرا مي شود. علاقه مندان حضور در برنامه مي توانند از ساعت 10 تا 12 تاريخ هاي فوق به خانه فرهنگ سلمان فارسي به آدرس: خ قلعه مرغي - خ شهيد يوسفي مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 55645389 و 55668611 تماس بگيرند.

بازار
سرما در موتورخانه 
004041.jpg
طي چند هفته گذشته نرخ واقعي تعمير و تعويض وسايل گرمايشي موتورخانه ها حدود 15 درصد رشد داشته است.
با افزايش جهاني نرخ فلزات، وسايل گرمايشي منتظر فرارسيدن فصل سرما نشدند و اواخر شهريور حدود 10 درصد به قيمت انواع لوازم موتورخانه و رادياتور اضافه شد. اما بازار به اين صعود هم اكتفا نكرد و سهميه گراني زمستانه را نيز براي خود محفوظ داشت به طوري كه درمجموع از اواخر تابستان تا به حال اين نرخ ها تا 15 درصد رشد را در كارنامه خود نشان مي دهند. تمامي اين تغييرات رو به بالا منجر به روي آوردن شهروندان به تعمير انواع ديگ، مشعل، پمپ آب و ديگر وسايل شد. تا به حال افزايش تقاضا براي تعميرات، اجرت خدمات رسته شوفاژ و تأسيسات را هم ارتقا داده است. با اين وجود اتحاديه صنف توليدكنندگان و تعميركاران صنايع برودتي و تهويه مطبوع كه رسته تأسيساتي را هم زير پوشش خود دارد از شهروندان خواسته تا اجرت درخواستي تعميركاران را با نرخنامه اين اتحاديه تطبيق دهند.

سكه، طلا و ارز
004044.jpg

ببخشيد؛ الان چه كار مي كنيد؟
004026.jpg
ميكائيل شهرستاني
به زودي با همكاري محمد چرم شيرآماده اجراي نمايش برادران كارامازوف مي شوم . من از مدتها پيش قصد داشتم نمايش برادران كارامازوف را براساس رمان مشهور داستايووسكي روي صحنه ببرم. صحبتهاي اوليه را براي نگارش نمايشنامه با آقاي چرم شير انجام داده ايم و درصورتي كه ايشان فرصت كافي داشته باشند، با يكديگرهمكاري مي كنيم. نمايش را با همان گروه شاليزه كار مي كنم. اما در كنار اين گروه، قرار است تعدادي از بازيگران با سابقه تر هم با ما همكاري كنند. توافقات اوليه براي اجراي اين نمايش در فروردين و ارديبهشت ماه سال آينده انجام شده است. قصد دارم نمايش خود را در تالار اصلي تئاترشهر اجرا كنم، طراحي ما براي اين تالار است به دليل اينكه نمايش پر پرسناژي خواهد بود، اما احتمال دارد بعد از انجام مذاكرات بيشتر با چرم شير به اين نتيجه برسيم كه تعداد پرسوناژ ها را كمتر كنيم. همچنين اين روزها در حال تمرين نمايش بدرود امپراتور به كارگرداني علي پويان هستم كه بر اساس نمايشنامه جان گابريل بوركمن نوشته شده و به زودي در تالار چهارسو اجرا مي شود.
004029.jpg
شقايق فراهاني
مدت 5 ماه است در سريال تاريخي كلاه پهلوي بازي مي كنم و ترجيح مي دهم از اين پس تنها در مجموعه هاي تلويزيوني با موضوعات مذهبي و تاريخي بازي كنم ، اين كه در سينما يا تلويزيون كار كنم برايم تفاوتي ندارد، مهم اين است كه كار خوبي به من پيشنهاد شود. در سريال كلاه پهلوي نقش مه لقا را بازي مي كنم.من در نقش مه لقا از ابتدا تاپايان با گروه همراه نيستم و كار فشرده اي ندارم. بنابراين مي توانم در خلال بازي در اين سريال كارهاي سينما و تئاتر نيز انجام دهم. مه لقا زني تهراني است كه با كدخداي ده كه بسيار پولدار است ازدواج مي كند. او پس از ازدواج به شهرسامان مي رود. اما در آن جا مورد خشم و غضب شوهرش قرار مي گيرد . چرا كه در آن زمان بسيار مرسوم بوده كه مردها زنهايشان را كتك بزنند. با آمدن موج فرهنگ فرانسوي به كشور، مردم آن دوره كم كم رشد اجتماعي پيدا مي كنند. مه لقا نيز رييس كانون بانوان  آن دوره مي شود.اما چون از دنياي بسته اي به آزادي مي رسد، شروع به تلافي كردن مي كند. نقش مه لقا در سريال كلاه پهلوي جاي كار بسياري دارد.
004032.jpg
حسين ياري
در حال حاضر فيلم ميم مثل مادر به كارگرداني رسول ملاقلي پور را روي اكران دارم. خوشبختانه استقبال مردم از اين فيلم بسيار خوب بوده و روز به روز بر تعداد تماشاگرانش افزوده مي شود. درست است كه من در اين فيلم نقشي نسبتا منفي داشتم و حتي به اين دليل مردم هم واكنش هاي متفاوتي از خود نشان مي دهند اما در مجموع از نقش سهيل راضي بودم . غير از اين در فيلم اقليما به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور بازي داشتم. بازيگر نقش مقابل من در اين فيلم پانته آ بهرام است. اقليما داستان زندگي خوب يك زوج جوان را روايت مي كند كه در مرحله اي بعضي اتفاقات زندگي آنها را به هم مي ريزد. اقليما براي من تجربه خوبي بود و در نهايت اين روزها منتظر اكران دم صبح به كارگرداني حميد رحمانيان هستم .در اين فيلم در نقش متفاوتي ظاهر شدم . در دم صبح نقش يك زنداني منتظر اعدام را بازي كردم و به احتمال زياد اين فيلم قبل از نوروز اكران مي شود.
004020.jpg
عبدالرضا اكبري
در سريال پرواز در حباب كار جديد سيروس مقدم، من در كنار علي نصيريان، مرجان محتشم، آرام جعفري، اميد زندگاني، در نقش يك تبهكار مافيايي ظاهر شده ام. قرار بود در سريال پرواز در حباب يك نقش مثبت را ايفا كنم اما به خاطر شباهت هايي كه نقش مثبت سريال با كارهاي قبلي من داشت، طي صحبتي كه با سيروس مقدم كردم،او در اين مورد ريسك كرد و نقش منفي كار را به من پيشنهاد كرد كه من هم پذيرفتم. اخراجي ها به كارگرداني مسعود ده نمكي ديگر كار سينمايي جديد من است. همچنين در مجموعه اي با عنوان دوست بزرگ بچه ها بازي كردم .

نظر شما
رز،گل مورد علاقه تهراني ها
مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در نظر دارد براي كسب اطلاع از نظر شهروندان تهراني درباره موضوعات مختلف سلسله نظرسنجي هايي را به اجرا درآورد. در مواردي اين نظرسنجي ها به صورت تلفني انجام مي شود. از اين پس، بخشي از نتايج نظرسنجي هاي تلفني اين مركز، هر هفته در روزهاي پنج شنبه در همين ستون چاپ خواهد شد.
در تاريخ 16 آبان از مردم تهران سئوال شد، نام گل مورد علاقه شان چيست؟ 29 درصد از پاسخگويان گل رز، 23 درصد از آنها گل مريم، 10درصد از آنها گل محمدي، 7درصد گل ياس و 6 درصد گل نرگس را معرفي كردند.

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
كل يغني علي ليلاه وانا علي ليلي اغني
آنها كه از جنگ و خشونت، خسته شده اند، تو را براي استقرار آرامش و صلح در جهان مي طلبند.
و من نيز كه طالب صلح و آرامشم، آمين  ام را بدرقه راهشان مي كنم.
آنها كه از شرك و تباهي و فساد و گمراهي خلايق رنج مي برند و آرزوي سعادت و نيك بختي همه مردم جهان را در دل مي پرورند، تو را براي دستگيري و هدايت ديگران مي خواهند. و كيست كه در آرزوي گلستان شدن جهان با دستهاي تو نيست؟! پس من نيز به همراه اين گروه، دست دعا بر مي دارم. آنها كه از ستم ظالمان به ستوه آمده اند، استقرار عدالت و رهايي از چنگال ستمگران را در ظهور تو جستجو مي كنند، درست فهميده اند.
و من نيز همدل و همنواي اين سوختگان مظلومم، آن زمان كه يكپارچه مويه و دعا و استغاثه مي شوند و ظهور نجات بخش تو را از خدا مي طلبند.
آنها كه دل به دنياي دون نداده اند اما عاقبت كار اين جهان را به خير مي بينند و چشم انتظار تجلي جلوه اي از بهشت در زمين اند، براي استقرار حكومتت، لحظه مي شمرند و به هر دم و نفس و آهشان، دعاي ظهورت را ضميمه مي كنند.
و... مرا نيز به مشايعت اين ناله ها و نيايش هاي جگرسوز، در هر نفس آميني است. اما من تو را پيش و بيش از همه، براي خودم مي خواهم. اگر هم خودخواهي است، به كرمت ببخش. اما من تو را براي دل خودم مي طلبم، براي اينكه تو را در قالب تنهايي ام بنشانم، براي اينكه دل و جانم را نثار چشمهاي آسماني ات كنم.
براي اين كه هيچكس را به اندازه تو شايسته مهر ورزيدن نمي بينم. براي اين كه تمام و كمال تر از تو پيدا نمي كنم. براي اينكه هيچكس جز تو نمي تواند وسعت اين تنهايي و غربت را پركند و اين جگر سوخته و تفتيده را مرهم و التيام شود. من اگر چه مي فهمم كه تو باغبان تمام هستي، هستي. و مي دانم كه با ظهور تو تمام جهان سبز مي شود.
اما چطور بگويم؟ اي بهار آفرين حيات بخش! اين نهال كوچك بي طاقت، بيش از جهان، براي زردي خود غصه مي خورد و براي بودن و ماندن، نياز به اعجاز دستهاي تو دارد. پس اي دريا دل آسمان صفت، دريابش!

همايش بزرگداشت عطاردي امروز برگزار مي شود
همايش بزرگداشت حاج شيخ عزيزالله عطاردي شخصيت برجسته علمي با هدف معرفي وي به عنوان دايره المعارف علمي، امروز در تالار شيخ صدوق حرم مطهر حضرت عبدالعظيم برگزار مي شود.
به گزارش مهر، در همايش بزرگداشت عطاردي، از وي به پاس يك عمر تلاش، خدمت، تحقيق و تفحص علمي در موضوعات شيعه و اسلام و تأليف آثار جامع از ايشان قدرداني به عمل آيد. عطاردي تنها شخصيت مسلمان و شيعه اي است كه در باب احاديث ائمه اطهار آثار بسياري دارد. مراسم بزرگداشت عطاردي ساعت 30/8 تا 12 امروز در تالار شيخ صدوق حضرت عبدالعظيم حسني برگزار مي شود.

تلويزيون
004047.jpg

آلودگي هواي تهران
004050.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
عشق بهتر است يا ثروت
دختر خوب و ساده اي بود. چند سال پيش از نگاهش فهميدم اونم منو دوست داره. تا اين كه بالاخره تصميم خودم را گرفتم. شال و كلاه كردم و با ننه ام رفتيم خواستگاري. زري خيلي خوشحال شد. اما آقاش اصلاً خوشحال نشد. مي گفت كه من تو هفت آسمون يه ستاره هم ندارم. طفلكي زري هرچي التماس كرد، آقاش قبول نكرد. خيلي بهم برخورد. افتادم تو پول درآوردن، خيلي كارها كردم. از دزدي بگير تا قاچاق. تا اين كه بعد از چند سال با كلي پول رفتم خواستگاري. باباي زري كلي خوشحال شد. مي گفت هميشه منو دوست داشته. اما زري اصلاً خوشحال نشد. مي گفت حاضر نيست زن من بشه. طفلكي آقاش هرچي التماس كرد، زري قبول نكرد.
تورج حسيني منجزي

گشتي در دنياي خبرها
جنون سرعت
لندن: يك راننده 27 ساله در انگليس كه با سرعت 129 كيلومتر در ساعت در يكي از بزرگراههاي اين كشور رانندگي مي كرد به تحمل يك سال حبس و محروميت از رانندگي به مدت دو سال محكوم شد. اين راننده زماني كه تنها 9 سال سن داشت در جريان يك سانحه رانندگي هر دو پايش را از دست داد. اما دو روز قبل در حالي كه فاقد گواهينامه و بيمه نامه بود با سرعت سرسام آور در بزرگراهي واقع در شهر نيوكاسل انگليس به رانندگي پرداخت. او با استفاده از دو چوب بلند پدال گاز و ترمز را كنترل مي كرد.
دوپينگ شطرنجبازان
دوحه: فدراسيون جهاني شطرنج اعلام كرد در بازي هاي آسيايي دوحه از شطرنجبازان آزمايش دوپينگ به عمل خواهد آمد. اين در حالي است كه مسئول برگزاري بازي هاي شطرنج دوحه خود نيز به خوبي نمي داند كه آيا استفاده از مواد نيروزا باعث بهبود عملكرد شطرنجبازان خواهد شد يا خير.
رعايت نكردن حقوق نابينايان
واشنگتن: يك دادگاه در آمريكا دولت اين كشور را به رعايت نكردن حقوق نابينايان و كم بينايان متهم كرد. چندي پيش شوراي نابينايان آمريكا شكايتي عليه دولت تنظيم كرد. در اين شكايت عنوان شده بود طراحي اسكناس هاي اين كشور به گونه اي است كه نابينايان نمي توانند آنها را از يكديگر تشخيص بدهند. در بيانيه اين شورا آمده است از ميان 180 كشور جهان كه اسكناس توليد مي كنند تنها اسكناس هاي كشور آمريكا توسط نابينايان قابل شناسايي نيست چون اندازه تمام اسكناس ها و رنگ آنها يكسان است.
تحصن نظافتچي ها
لندن: كاركنان يكي از مشهورترين بانك هاي كشور انگليس ديروز مجبور شدند در ساعت ناهار خود داخل ساختمان مركزي اين بانك محبوس شوند. كاركنان اين بانك جزو پردرآمدترين كاركنان كشور انگليس به شمار مي آيند چون دستمزدهاي آنان بسيار بالا است. اما ديروز ظهر نظافتچي هاي اين ساختمان براي اعتراض نسبت به دستمزدهاي پايين خود مقابل در خروجي ساختمان تحصن كردند به همين دليل هيچ يك از كاركنان بانك نتوانستند براي صرف ناهار از اين مكان خارج بشوند. آنها مي خواهند دستمزدشان از حدود 5 پوند در ساعت به 7 پوند افزايش يابد.
زنبورهاي عسل تربيت شده
فونيكس: دانشمندان آمريكايي مدعي شده اند كه زنبورهاي عسل نيز موفق به شناسايي مواد منفجره شده اند. اين دانشمندان طي 18 ماه زنبورهاي عسل را به گونه اي پرورش دادند كه بتوانند مواد منفجره گوناگون را شناسايي كنند دقيقا همان كاري را كه سگ هاي تربيت شده پليس انجام مي دهند. هر بار كه زنبورهاي عسل شناسايي مواد منفجره را با موفقيت انجام دهند دانشمندان يك كاسه آب و شكر به آنها پاداش مي دهند.
كاسه 19 ميليون دلاري
004035.jpg
هنگ كنگ: يك كاسه چيني كه 270 سال قدمت دارد به ارزش 3/19 ميليون دلار در جريان يك مزايده به فروش رسيد. مبلغي كه خريدار براي اين كاسه پرداخت دقيقا دو برابر قيمت پيش بيني شده كارشناسان بود. قطر اين كاسه 3/11 سانتيمتر است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |