پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۶ - Nov 30, 2006
همزمان با روز جهاني ايدز(10 آذر)اعلام شد:
هر ثانيه يك جوان به ويروس اچ آي وي آلوده مي شود
003969.jpg
گروه اجتماعي - در هر ثانيه يك جوان بين 15 تا 24 سال در جهان به ويروس اچ آي وي، آلوده مي شود. با توجه به وجود 5/22 ميليون جوان در ايران ( كه به لحاظ سني گروه هاي پر خطر محسوب مي شوند) ضرورت اطلاع رساني، پيشگيري و سياست گذاري در خصوص ايدز اهميت مي يابد.
به گزارش يونيسف ، هر دقيقه يك كودك زير 15 سال به خاطر ايدز مي ميرد و از هر شش مبتلا به بيماري ايدز كه مي ميرند يكي كودك زير 15 سال است و در سال 2004 ، نيم ميليون كودك به اين دليل فوت كرده اند.همچنين در هر ثانيه يك نوجوان بين 15 تا 24 سال آلوده به اچ آي وي مي شود، بطوري كه در سال 2004 ، 2 ميليون نوجوان مبتلا به اچ آي وي بوده اند.
بر اساس اين گزارش، از راه هاي انتقال اين بيماري اعتياد تزريقي ، روابط جنسي خارج از چارچوب و غير ايمن ، انتقال از مادر به جنين ، حجامت ، تيغ سلماني، مسواك ، خلال دندان ، سرنگ و سرسوزن آلوده است و از مهمترين علايم ابتلا به اين بيماري ، بزرگي غدد لنفاوي بدن ، اسهال و تب بيشتر از يك ماه ، كاهش وزن بيشتر از 10 كيلوگرم ، تعريق شبانه و خستگي و بي حالي است.
محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت به مناسبت روز جهاني ايدز گفت: گسترش روز افزون HIV(ايدز) در سطح جهان ، عدم وجود واكسن و درمان مؤثر و بازپديدي بسياري از بيماري هاي عفوني ديگر در زمينه نقص ايمني حاصله و مخاطرات آن براي نيروهاي جوان و فعال جامعه و از جمله كاركنان حرفه هاي پزشكي، اعم از پزشكان، پرستاران و كساني كه با خون و فرآورده هاي خوني بيماران در تماس هستند و نيروهاي خدماتي اين مراكز، حاكي از اهميت بهداشتي و لزوم آموزش و اقدامات پيش گيرنده به منظور جلوگيري از انتقال و اقدامات زيربنايي به منظور كنترل نهايي آن است.
كشور هاي دنيا از لحاظ گسترش ايدز در سه مرحله قرار دارند. كشور هايي كه شيوع ايدز در ميان گروه هاي پرخطر آنها به كمتر از 5 درصد مي رسد و با برنامه ريزي هاي لازم روند رو به كاهش برايشان پيش بيني مي شود، گروه دوم كشورهايي هستند كه شيوع ايدز در كشورشان در گروه هاي پرخطر به 5 درصد رسيد و در واقع رشد متمركزي را پيش رو دارند، ولي هنوز اين آمار يك درصد كل جمعيت آنها را تشكيل نداده كه كشور ما در اين مرحله قرار دارد و گروه سوم كشورهايي هستند كه شيوع ايدز در گروه هاي پرخطرشان به بيش از 5 درصد رسيده و آمار مبتلايان آن بيش از يك درصد كل جمعيت آنها را تشكيل مي دهد.گويا با اشاره به برنامه ريزي هاي از پيش تعيين شده دنيا كه قرار بود تا سال 2005 اجرا شود، گفت: بر اساس اين برنامه قرار شد تا سال 2005 حدود 6 ميليون مبتلاياني كه درمان برايشان ضرورت دارد تحت درمان قرار گيرند اما اين برنامه نتوانست اجرايي شود و تحت تجديد نظر قرار گرفت .
اين عفونت از سال 1990 تا 2005 در عرض 15 سال 4 برابر شد و اين در حالي است كه در اين سالها همه دنيا از وجود اين بيماري و خطرناك بودن آن مطلع شدند.وي در مورد شيوع ايدز در ايران گفت: موارد شناسايي شده افراد آلوده 13 هزارو 702 مورد، موارد فوت شده 1709 و مبتلايان به ايدز 826 نفر است كه تخمين زده شده كه آمار واقعي آن 60 تا 70 هزار نفر باشد و در واقع اين ميزان 5/1 برابر آمار واقعي است .
گويا افزود: موارد شناخته شده اين بيماري در سال 84 كه بالاترين آمارها بود 3085 نفر است كه در واقع آمار بالاي آن مربوط به سال هاي قبل مي شود.وي شيوع اين عفونت را در كشور ما درميان مردان 5/94 درصد و در ميان زنان 5/5 درصد اعلام كرد و افزود: دليل اين امر بيشتر شناسايي مردان در زندان ها بوده است و در واقع زنان كمتر قابل شناسايي هستند. صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت نيز در زمينه اين بيماري گفت: ايدز دو پيچيدگي دارد كه يكي از آنها دوره كوتاه مدت عفونت و دوره بلندمدت بيماري است و ديگري فريبندگي و چند چهره بودن علايم بيماري است كه باعث غفلت در خدمات درماني و عدم تشخيص به موقع بيماري مي شود.
وي افزود: پيشگيري از بيماري ها ، بهترين و موفق ترين راه مبارزه با بيماري ها و اعاده سلامت جامعه است و در عصر كنوني آموزش بهداشت و رفتار سالم به عنوان بهترين ركن پيشگيري از بيماري ها در كليه جوامع محسوب مي گردد. وي گفت: ويژگي هاي اين بيماري از جمله سرعت انتقال و گسترش، معلوليت بالا، غير قابل درمان بودن، نهفتگي آلودگي آن و اين مطلب كه تأثيرات اين بيماري جنبه جهاني پيدا نموده و به معضلي بهداشتي، اجتماعي، اقتصادي مبدل گرديده باعث شده جوامع بين المللي و سازمان هاي رسمي و غير رسمي در مقابله با آن تلاش كنند.

۱۹ درصد از سوابق بيمه شدگان غير قابل شناسايي است
گروه اجتماعي- مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ گفت: از مجموع كل سوابق ثبت شده در طرح ساماندهي سوابق بيمه شدگان بيش از 19 درصد غير قابل شناسايي است.
محسن شاكري اصلي ترين مشكل شناسايي سوابق را عدم وجود كارگاه دانست و افزود: طي سه دهه گذشته كارگاههاي بسياري بر اساس تغيير مديريتي يا تغيير جغرافيايي كارگاه تعطيل شده اند و دسترسي به كارفرما جهت پيگيري امور بيمه اي وجود ندارد.
شاكري ساير دلايل نامشخص بودن سوابق را عدم ارسال ليست و نبود نام كارگر در بازرسي ها بويژه در مشاغل فصلي، تعطيلي و يا تخريب كارگاه، عدم شناسايي كارگران پيمانكاري كه مورد تاييد كارفرما نيست، عدم ارايه مدارك مستند از سوي كارگران جهت جمع آوري سابقه خوانده و افزود: براي بسياري از كارگران به علت نوع كار و زمان كوتاه كاركرد از سوي كارفرمايان مدارك هويتي به شعب تامين اجتماعي ارسال نمي گردد و بعضا در گزارشهاي بازرسي كارگران نام و نام خانوادگي خود را به اشتباه معرفي مي كنند كه در اين خصوص هيچ سابقه اي را نمي توان براي بيمه شده منظور كرد.
مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ در توضيح كارگاههاي تعطيل شده گفت: بسياري از كارگاههاي توليدي، صنفي و خدماتي به علت قرار گرفتن در طرحهاي توسعه شهري از قبيل ساخت اتوبانها، پاركها و يا مراكز تجاري مورد تخريب قرار گرفتند و براي اثبات سوابق بيمه شدگاني كه در اين كارگاهها كار مي كردند با مشكلات عديده اي روبرو هستيم.

تدوين پيش نويس لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان در معرض خطر
گروه اجتماعي- مديركل تدوين لوايح قوه قضائيه گفت: پيش نويس لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان با هدف حمايت از كودكان و نوجوانان بزه ديده، كودكان در معرض خطر، كودكان به حساب نيامده (كودكان فاقد شناسنامه، كودكان بي تابعيت) در معاونت حقوقي و توسعه قضائي قوه قضائيه در دست تنظيم است.
طهماسبي مديركل تدوين لوايح قوه قضائيه ضمن اعلام اين مطلب گفت: در راستاي اجراي سياست برخورد حمايتي و ويژه نسبت به اطفال و در كنار لايحه رسيدگي به جرايم اطفال و نوجوانان بزهكار كه توسط معاونت حقوقي و توسعه قضايي تنظيم و پس از تصويب كليات آن در مجلس شوراي اسلامي هم اكنون در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس مطرح و مورد بررسي مي باشد پيش نويس اين لايحه نيز در دست تنظيم است.وي در خصوص ويژگي هاي اين لايحه كه هم اكنون جلسات كارشناسي آن در حال برگزاري است، گفت: تعريف وضعيت مخاطره آميز براي كودك، تعريف سوءرفتار و غفلت نسبت به كودك مورد نظر است.
مديركل تدوين لوايح قوه قضائيه اظهار داشت: حمايت ها از كودك و نوجوان در معرض خطر در مرحله صدور حكم و اجراي آن در جهت جلوگيري از بروز صدمات جسماني، رواني و اخلاقي نيز اعمال مي شود.
به گفته طهماسبي آنچه در اين لايحه مدنظر قرار گرفته همواره اتخاذ تدابير حمايتي در وهله اول با حفظ كودك در خانواده مي باشد و چنانچه به تشخيص افراد متخصص و دادگاه نياز به خروج طفل از خانواده يا محيط خطر باشد، اين اقدامات با تدابير خاص انجام مي گيرد.

افغانستان بي توجهي به مبارزه با مواد مخدر را تكذيب كرد
003975.jpg
گروه اجتماعي - سخنگوي وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گزارش بانك جهاني  و سازمان ملل مبني بر اينكه دولت اين كشور تلاش هاي لازم را جهت مبارزه با مواد مخدر انجام نداده است، تكذيب كرد. زلمي افضلي به خبرنگاران گفت: دولت افغانستان طي سال گذشته زراعي، اقدامات لازم را انجام داد و علت افزايش كشت خشخاش در كشور، ناشي از افزايش درگيري با شورشيان است.
وي همچنين دخالت مسئولان دولتي در كشت و قاچاق مواد مخدر را رد كرد و افزود: اگر نهادهاي بين المللي و سازمان ملل اسامي افراد دولتي را كه در روند قاچاق و توليد مواد مخدر دست دارند در اختيار دارند، به دولت ارائه كنند.
وي افزود: افغانستان تصميم جدي به مبارزه با توليد و قاچاق مواد مخدر دارد و در اين چارچوب، هر اقدامي كه لازم باشد، انجام خواهد داد و اين افراد را بازداشت خواهد كرد.
اين درحالي است كه مشاور اقتصادي بانك جهاني در افغانستان اعلام كرد: روند مبارزه با مواد مخدر در اين كشور، تاكنون سير منفي داشته است.
ويليام برد در رابطه با علت ناكامي مبارزه با مواد مخدر گفت: مبارزه به صورت جدي و پيوسته در كشور پيگيري نشده است.
وي تاكيد كرد: اين روند باعث شده است تا كشاورزان فقير، فقيرتر شوند و وابستگي بيشتري به قاچاقچيان پيدا كنند و به كشت مجدد خشخاش تمايل نشان دهند. برد بيان داشت: فعاليت نيروهاي مبارزه با مواد مخدر نيز از كارايي لازم برخوردار نيست چون كشاورزان سرمايه دار با پرداخت رشوه به اين نيروها، مانع تخريب مزارع خود مي شوند.
همچنين رئيس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل U.N.O.D.C درافغانستان گفت: درآمد حاصله از توليد مواد مخدر در اين كشور۳،ميليارد و۱۰۰ميليون دلار است.
بوريس بودين برگ اعلام كرد: بررسي هاي اوليه نشان مي دهد كه بيشترين تقاضاي مواد مخدر اين كشور، مربوط به ايران است. بودين برگ در گفت وگو با خبرنگاران گفت: اين تقاضا براي مصرف است يا محموله هاي موادمخدر از طريق ايران به اروپا و آمريكا قاچاق مي شود.
بودين برگ بيان داشت: 75درصد سود حاصله از توليد و تجارت مواد مخدر به قاچاقچيان بين المللي تعلق دارد. وي درآمد حاصله از توليد مواد مخدر در افغانستان را 3ميليارد و 100ميليون دلار ذكر كرد و گفت: كمتر از 800ميليون دلار آن نصيب كشاورزان افغان مي شود.
رئيس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل در افغانستان تاكيد كرد: اين موضوع مي تواند به اقتصاد و توازن اقتصادي  در اين كشور و منطقه صدمه بزند.

شناسايي ماهواره اي محل هاي كشت خشخاش
گروه اجتماعي- فرماندهي نيروي انتظامي كهگيلويه و بويراحمد، گفت: محل  هاي كشت خشخاش در مناطق مختلف استان از طريق دستگاه  هاي GPS و سيستم  هاي GIS با همكاري سازمان جغرافيايي وزارت دفاع شناسايي مي  شود.
سرتيپ دوم پاسدار كاظم مجتبايي، فرماندهي نيروي انتظامي كهگيلويه و بويراحمد، با اعلام خبر فوق افزود: محل  هاي كشت شده به طور دقيق معين و با بهره  گيري از بالگرد و هلي  برد شناسايي شده و سپس نسبت به امحاي بوته  هاي خشخاش اقدام مي  شود.وي از داير كردن پايگاه  هاي سيار نيروي انتظامي در مسير و محله  هايي كه در سال  هاي قبل كشت خشخاش در آنها صورت مي  گرفته خبر داد و يادآور شد: اين اقدام به منظور جلوگيري و پيشگيري از كشت اين ماده مخدر است.مجتبايي، مهم  ترين مناطق كشت شده خشخاش در كهگيلويه و بويراحمد را ارتفاعات سخت گذر، مناطق دور و خارج از ديد و مسير ماموريت نيروهاي انتظامي برشمرد.فرماندهي نيروي انتظامي كهگيلويه و بويراحمد گفت: با استفاده از سيستم  هاي ماهواره  اي تمام نقاط سخت  گذر و ارتفاعات كه كشت خشخاش در آنها صورت مي  گيرد به راحتي شناسايي مي  شوند.

فروش متادون در بازار آزاد يكصد برابر مراكز درماني
ايسنا: معاون فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي گفت: متادون در بازار آزاد يكصد برابر قيمت دولتي به فروش مي رسد كه اين امر شديداً به درمان اعتياد آسيب مي رساند.
ميرزماني افزود: تاكنون گزارشي در خصوص تخلف در ارائه متادون در مراكز درمان اعتياد سازمان بهزيستي دريافت نشده است ولي در تلاشيم با هماهنگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تفاوت نرخ دولتي و آزاد متادون كاهش يابد.
وي تصريح كرد: بايد تفاوت قيمت متادون در بازار آزاد را به حدي كاهش داد كه دليلي وجود نداشته باشد متادون از مراكز خصوصي و دولتي درمان اعتياد، خارج و در بازار آزاد به فروش برسد. ميرزماني يادآور شد: هم اكنون 475 مركز خصوصي درمان اعتياد در كل كشور تحت پوشش بهزيستي فعاليت مي كنند كه نسبت به مراكز تحت پوشش وزارت بهداشت، از گستردگي بيشتري برخوردار است. ميرزماني از وزارت بهداشت خواست براي از بين بردن مافياي متادون، با بهزيستي در زمينه توزيع اين ماده دارويي در مراكز درماني همكاري بيشتري كند.

هفته معلولان آغاز شد
003972.jpg
گروه اجتماعي- هفته معلولان با شعار معلول، دسترسي و ارتباطات امروز آغاز شد.
هفته معلولان در حالي در كشور گرامي داشته مي شود كه بنا بر اظهارات مسئولين بزرگترين مشكل اين گروه اشتغال عنوان شده است.
وجود 19 هزار معلول جوياي كار نشانگر وضعيت نامناسب معلولان در سطوح مختلف اجتماعي است.كاظم نظم ده، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور، با اشاره به كمبود امكانات براي سرويس دهي مناسب به معلولان گفت: در زمان حاضر تنها 51 درصد از معلولان شديد كشور تحت پوشش سازمان بهزيستي اند و 49 درصد ديگر پشت نوبت خدمات هستند.
وي با تاكيد بر اين كه معلولان تحت پوشش سازمان نيز در وضعيت مطلوبي نيستند افزود: به علت مشكلات مالي موجود خدمات دهي به معلولان تحت پوشش نيز از كيفيت قابل قبولي برخوردار نيست. معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: به طور كلي حدود 7 ميليون معلول خفيف تا خيلي شديد در كشور وجود دارد كه يك ميليون نفر آنها معلول شديد وابسته هستند.
نظم ده معتقد است در صورت تامين بودجه و بهبود شرايط براي اجراي كامل قانون جامع حمايت از معلولان مي توان اميدوار بود كه بخشي قابل توجهي از مشكلات معلولان حل شود.در حالي كه نظم ده بهبود شرايط معلولان را منوط به اجراي كامل قانون حمايت از معلولان مي داند معاون امور درمان و توانبخشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي معتقد است بايد قانون جامع تري براي پيگيري حقوق معلولين تدوين شود.محمد مهدي شجري در اين باره گفت: قانون جامع معلولان ضمانت اجرايي قوي ندارد و بايد يك قانون جامع و كامل  تري تدوين شود.
وي تدوين قانون جديد را نيازمند بررسي اقدامات صورت گرفته براي معلولان دانست و با اشاره به نقش سازمان بهزيستي كشور در بهبود شرايط معلولان افزود: اجراي قانون جامع حمايت از معلولان، نيازمند حمايت و همكاري همه نهادها است، زيرا اين قانون تنها با تلاش يك سازمان اجرايي نخواهد شد.
قانون جامع حمايت از معلولان مصوب مجلس شوراي اسلامي در ارديبهشت سال 1383 است كه بر نقش نهادها و سازمانهاي مختلف در ايجاد شرايط مناسب براي معلولان تاكيد كرده است.
بنا بر اظهارات مسئولان عملكرد 16 دستگاه در خصوص چگونگي اجراي اين قانون به زودي بررسي مي شود. به گفته ابوالقاسم مختاري، عضو كميسيون اجتماعي مجلس طي هفته هاي آينده قرار است مسئولان وزارت رفاه و تامين اجتماعي، با حضور در كميسيون اجتماعي مجلس در خصوص علل عدم اجراي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، توضيح دهند.

مديركل دفتر توانبخشي بهزيستي:
جمعيت زيادي از معلولان كشور شناسايي نشده اند
گروه اجتماعي - مديركل دفتر توانبخشي معلولان جسمي ، حركتي و حسي سازمان بهزيستي ، گفت: هم اكنون نزديك به يك ميليون و 200 هزار معلول جسمي ، حركتي و حسي تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار دارند .
كيوان دواتگران ياد آور شد: با توجه به اين كه بر اساس آمارهاي جهاني 10 درصد افراد جامعه داراي معلوليت هستند و 3 تا 4 درصد آنان را افراد داراي معلوليت شديد تشكيل مي دهند ، به نظر مي رسد جمعيت قابل توجهي از اين معلولان شناسايي نشده  اند و با توجه به حجم وظايف و مشكلات سازمان بهزيستي از نظر بودجه و امكانات، انتظار توانبخشي از يك سازمان ناممكن است.وي تصريح كرد: براي اجراي قانون جامع حمايت از حقوق معلولان و اثر بخشي انواع طرح هاي توانبخشي حرفه  اي و جسمي نيازمند همكاري ساير ارگان ها هستيم.
وي تاكيد كرد: سازمان بهزيستي قطعا از عهده نظارت بر تمامي دستگاه هاي مجري قانون جامع حمايت از حقوق معلولان برنمي آيد و بايد ستادي زير نظر رئيس سازمان در دفتر رياست جمهوري تشكيل شود تا ارگان هاي مسئول را ملزم به اجراي وظايف خود كند. مديركل دفتر توانبخشي معلولان جسمي ، حركتي و حسي سازمان بهزيستي يادآور شد: هم اكنون براي دسترسي الكترونيك دانشجويان نابينا دو هزار عنوان كتاب الكترونيك با نرم افزارهاي ويژه ايجاد شده است اقدامي كه در كشورهاي پيشرفته اتفاق مي  افتد.
دواتگران افزود: در سال جاري 5 هزار و 100 دانشجوي معلول از خدمات تحصيل رايگان برخوردار شدند و اميدواريم در سال آينده اين خدمات از لحاظ كمي و كيفي ارتقاء پيدا كند. وي تصريح كرد: با توجه به آمارها معلولان بزرگ ترين اقليت جامعه محسوب مي  شوند و حق دارند مانند ساير افراد از امكانات اجتماعي برخوردار شوند، اگر جز اين باشد ، ما دچار تبعيض شده ايم.
به گفته دواتگران ، تشكل ها و نهادهاي خصوصي و موسسات مبتني بر تشكلات مردمي نيز مي توانند بازوي اجرايي براي دولت بوده و نسبت به بررسي نحوه عملكرد دستگاه ها در قبال معلولان فعاليت كنند. دبير كميته علمي ستاد بزرگداشت روز جهاني معلولان افزود: روز جهاني معلولان امسال 12 آذر مطابق با سوم دسامبر با شعار (معلول ، دسترسي ، ارتباطات) برگزار مي  شود. دواتگران تصريح كرد: بر اساس شعار پيشين سازمان بهداشت جهاني بر مشاركت فعال معلولان و برخورداري از حقوق برابر تاكيد شده است.
وي افزود: دسترسي الكترونيك براي معلولان جسمي ، حركتي و حسي زماني مفهوم پيدا مي  كند كه امكان حضور در اجتماع را داشته و از حقوق مساوي با سايرين برخوردار باشند. مديركل دفتر توانبخشي معلولان جسمي ، حركتي و حسي سازمان بهزيستي يادآور شد: در دسترسي الكترونيك افراد دچار معلوليت بايد شيوه هاي جديدي را فراهم كرد، تا معلولان از طريق تلفيق اجتماعي با ساير افراد ارتباط برقرار كنند. دواتگران خاطرنشان كرد: به عنوان برنامه ريز بايد اين محروميت ها را براي معلولان به حداقل رسانيم. به گفته وي ، زماني كه ناتواني از محدوديت به محروميت برسد و مشاركت اجتماعي به صفر ، انتظاري از دسترسي الكترونيك معلولان نبايد داشت.

بامردم
پست الكترونيك: ............. bamardom@hamshahri.org
وضعيت بهداشت يك محله
وضعيت بهداشتي در محله هاي اختياريه، رستم آباد و قسمتي از خيابان شهيد كلاهدوز واقع در منطقه 3 شهرداري نياز به رسيدگي جدي دارد. اين محله ها از نظر فضاي سبز نيز با كمبود روبه رو مي باشند.
منوچهر رضايي
دريغ از يك كيوسك روزنامه فروشي
در بزرگراه شهيد محلاتي- خيابان شهيد كياني واقع در منطقه 14، دكه روزنامه فروشي وجود ندارد و مردم براي خريد يك نسخه روزنامه بايد مسافت زيادي را طي كنند.
سعيد سيما نروز
سيمان و بورس
سال گذشته با دستور دولت قرار شد سيمان وارد بورس معادن و فلزات شود. از آن تاريخ تاكنون هيچ اقدامي در اين باره انجام نشده است. با توجه به اين واقعيت كه سيمان در پروژه هاي عمراني دولتي و غيردولتي با قيمت مصوب مورد استفاده قرار نمي گيرد، وارد كردن اين محصول استراتژيك به بورس معادن و فلزات يك اقدام بايسته به سود اقتصاد ملي است.
اميرحسين رحيم پور- تهران
مطالبات بازنشستگان
پاداش بازنشستگي، 5/12 درصد افزايش حقوق سال 85 ?و هماهنگي حقوق فرهنگيان نسبت به ساير بازنشستگان همه مواردي است كه جزو مطالبات بازنشستگان است و بايد به آنها داده شود.
سكينه اميري- تهران
كمبود امكانات در واحدهاي دانشگاهي
آن تعداد از واحدهاي دانشگاه آزاد كه در شهرك قدس (جنب پاساژ ميلاد نور) متمركز شده است، فاقد امكانات رفاهي و تحصيلي و گرمايشي است و در بعضي مواقع نيز روشنايي لازم را ندارد. اميد است، اين كمبودها برطرف گردد.
حميد معلمي نژاد- تهران
مكان يابي مناسب براي مخازن زباله
براي نصب سطل هاي زباله در محله هاي تهران بايد مكان يابي درست انجام شود تا همگان به مخزن جمع آوري زباله دسترسي داشته باشند.
رضا ساده سپهر
تقاضا در راه اندازي خط اتوبوسراني
در مسير خاني آباد به ميدان آزادي و بالعكس خط اتوبوسراني وجود ندارد. از مسئولان شركت واحد تقاضا مي شود نسبت به راه اندازي خط در اين مسير اقدام كنند.
عليرضا وكيلي- تهران
طرح جهادي براي روشنايي
پيشنهاد مي شود اداره برق با اجراي يك طرح جهادي روشنايي تيرهاي برقي را كه اكثراً در خيابان هاي جنوب شهر فاقد چراغ مي باشند اصلاح و تامين نمايد.
مرتضي اسدي
تجمع
در بزرگراه اشرفي اصفهاني محلي واقع در ابتداي بلوار جلال آل احمد، به صورت علني محل تجمع افراد ناباب و حتي توزيع كنندگان مواد مخدر شده است، بهتر است اين قبيل مكان ها، تحت نظارت دقيق تري قرار بگيرد.
سعيد پورقربان
رسيدگي به امور مهاجران در فضايي مناسب
در بزرگراه فتح، سه راه ارج، اردوگاه سليمان خاني كه براي رسيدگي به امور افغاني هاي مقيم ايران تشكيل شده است، هر روز صبح زود افغان ها با زن و بچه هايشان در اين سرماي طاقت فرسا در مقابل اين مركز تجمع مي كنند. از مسئولان انتظار مي رود به علت سرماي زياد، آنها را حداقل به محل سرپوشيده اي هدايت كنند.
علي اشرف ستاري
قطعي آب و برق
در شهرك شهيد بهشتي در بزرگراه شهيد بابايي، حدود 4سال است كه اشتراك آب شهري را از ما گرفته اند اما هنوز از آب چاه استفاده مي  كنيم و از ده روز پيش، آب و برق شهرك به تناوب قطع مي شود. اميد است مشكلات كنوني برطرف شود.
عفت ترك زبان
كار سنگين و حقوق كم
معلمان نهضت سوادآموزي در ازاي كار طاقت فرسا، حقوق ناچيزي دريافت مي كنند كه آن هم تنها صرف هزينه رفت و برگشت به محل كار مي شود. ترميم حقوق و رسيدگي به وضعيت معاش اين قشر ضروري است.
نام محفوظ
زباله سوزي و...
در منطقه۲ در حوالي پل ستارخان، در خيابان هاي شهيد توكلي و شهيد سخايي گاهي زباله هاي جمع آوري شده را در شهر مي سوزانند كه دود حاصل از سوختن زباله ها ايجاد آلودگي مي كند. از شهرداري خواهشمند است ، از سوزاندان زباله ها در اين مكان ها نيز جلوگيري كند.
فردوس بهمني
پيشنهاد براي اعزام فارغ التحصيلان
در 31فروردين امسال در رشته مكانيك از دانشگاه فارغ  التحصيل شدم اما اداره نظام وظيفه، تاريخ اعزام مرا اول اسفندماه اعلام كرده است. شيوه قديمي نظام وظيفه  كه مستلزم مراجعه حضوري بود مناسب تر بود، كه اميدواريم مورد توجه قرار بگيرد تا فارغ التحصيلان زمان زيادي را از دست ندهند.
صادق- ن‎/ تهران
تقاضاي پرداخت مطالبات
ما تعدادي از معلمان آموزش و پرورش هستيم كه سال ها در خارج از كشور عهده دار تدريس بوده ايم اما هنوز حقوق معوقه خود را دريافت نكرده ايم و حدود 13سال است كه طلبكاريم. پس از سال ها تلاش بالاخره با مساعدت مجلس و دولت قرار شد كه طلب ما به صورت قسطي پرداخت شود. با توجه به هزينه هاي روزافزون زندگي، اگر موجبات پرداخت مطالبات به صورت يك جا فراهم گردد، مساعدت بيشتري در حق اين قشر خواهد شد.
نام محفوظ
سريال هاي خشن
بيشتر سريال ها و فيلم هايي كه از كانال هاي صداوسيما پخش مي شود، اكثراً در حول وحوش قتل و انتقام و جنايت و مسائلي از اين قبيل است. از مسئولان و كارشناسان تقاضا دارد با انجام كار كارشناسانه، سريال هايي را پخش كنند كه براي مردم آرامش و شادي هم به همراه داشته باشد.
ناصر پورتوكليان
قبلاً هماهنگ كنيد
تير ماه امسال براي دريافت خودروي مگان ثبت نام كردم و آخر مهر ماه اعلام كردند كه خودرو براي تحويل آماده است و با تسويه حساب مي توانيد آن را دريافت كنيد، براي تحويل خودرو مراجعه كرديم، اما دولت اعلام كرده بود اين خودروها را شماره گذاري نكنند.حتي اگر قرار است طبق ضوابط عمل شود، هر نوع هماهنگي بايد پيش از معرفي رسمي يك خودرو و ثبت نام متقاضيان انجام گيرد تا زيان هاي اقتصادي و معنوي به بار نيايد.
شهبازي

پاسخ مسئولان
آسفالت شد
احتراماً، با عنايت به مطلب مندرج در 29 شهريور ماه سالجاري ستون با مردم تحت عنوان خيابان پردست انداز به اطلاع مي رساند از سوي حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري منطقه 4، خيابان عبدالحسين قمي (218 شرقي) با پخش دو لايه آسفالت، روكش گرديد.

پاكسازي مي شود
احتراماً با عنايت به مطلب مندرج در 14 آبان ماه سال جاري ستون با مردم تحت عنوان انباشت زباله در زمين باير به اطلاع مي رساند: زمين مذكور همه روزه و به طور مستمر از سوي ناحيه مربوطه پاكسازي مي شود و محصور نمودن آن نيز به دليل وجود مالك شخصي امكان پذير نيست.
روابط عمومي شهرداري منطقه 4

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |