پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۶ - Nov 30, 2006
اتصال ارگانيسم هاي زنده به رايانه
003960.jpg
گروه علمي فرهنگي- گروهي از محققان اروپايي كليد الكترونيكي مبتني بر DNA با نام نانو محرك يا مولد (دينام) مولكولي ساختند كه اين تحول در عرصه نانو زيست فناوري براي نخستين بار مي تواند فصل مشتركي بين ارگانسيم هاي زنده و دنياي كامپيوتر ايجاد كند.
به گزارش مركز خبر فناوري نانو، محققان اروپايي با همكاري دكتر كيث فين من متخصص زيست فناوري مولكولي دانشگاه پورتسموث اين تحقيق را انجام دادند. كليدهاي DNA را مي توان به صورت عملي در شناسايي و آشكارسازي سموم و يا در مكانيسم هاي دفاعي به عنوان يك حسگر زيستي براي پاتوژن هاي هوازي به كار برد.
از اين كليدها مي توان در قطعات مكانيكي مقياس مولكولي براي اتصال به اعضاي مصنوعي (دست و پا) قابل كنترل با رايانه استفاده كرد. دكتر فين من مي گويد: استفاده از محرك هاي نانويي به عنوان عامل ارتباطي بين دنياي زيستي و سيليكوني احتمالاً بسيار هيجان انگيز خواهد بود. اين كليدها مي توانند ماهيچه ها و قطعات خارجي را به هم مربوط كنند، اما بايد توجه داشت اين كاربردها براي 20تا 30سال آينده قابل دسترسي خواهد بود.
كليدهاي مولكولي ساخته شده از رشته هاي DNA مي توانند در ميكروتراشه ها، دانه هاي مغناطيسي و موتورهاي زيستي كه با منابع انرژي موجود در سلول هاي زنده فعاليت مي كنند، مورد استفاده قرار گيرند.
اين اجزا هنگامي كه با هم كار مي كنند اثري مانند دينام ايجاد مي كنند كه باعث توليد الكتريسيته مي شود. اين ابزار سيگنال هاي الكتريكي قابل ارسال به رايانه را منتشر مي كند.

هاله ماده سياه گرد كهكشان راه شيري
003954.jpg
پس از انفجار بزرگ نيروي گرانش بين توده هاي كم چگال و سرگردان ماده سياه موجب بهم پيوستن آنها و تشكيل توده هاي بزرگ و پر چگال ماده سياه شد 
گروه علمي فرهنگي- محققان دانشگاه كاليفرنيا با استفاده از ابر كامپيوتر ناسا و با انجام عمليات شبيه سازي، طول عمر و شناخت روند تحول ماده سياهي كه همچون هاله اي گرداگرد كهكشان راه شيري را فرا گرفته است، تعيين كردند.
به گزارش سايت پارس اسكاي، محققان دانشگاه كاليفرنيا با استفاده از ابركامپيوتر ناسا و با انجام عمليات شبيه سازي موفق به تعيين طول عمر و شناخت روند تحول ماده سياهي كه همچون هاله اي گرداگرد كهكشان راه شيري را فرا گرفته است، شدند. نتايج حاصله توسط اين محققان لايه هاي دروني ماده سياه را با جزيياتي بي نظير به معرض نمايش مي گذارد كه اين زمينه ساز مناسبي براي آگاهي از تاريخ تحول كهكشان را ه شيري محسوب مي شود.
بايد دانست هر كهكشاني در هاله ا ي از ماده اي اسرار آميز به نام ماده سياه پوشانده شده است كه وجود آن تنها به طور غير مستقيم و از طريق مشاهده تاثيرات گرانشي آن تشخيص داده مي شود و بسيار بسيار بزرگتر و كروي تر از كهكشان درخشاني است كه در دل خود جاي داده است. مطالعات جديد بر اساس داده هاي شبيه سازي كامپيوتري اطلاعات بسيار ارزشمند تري نسبت به دانسته هاي پيشين ما در اختيارمان قرار مي دهد. اين اطلاعات حاكي از آن است كه ماده سياه به طرز شگفت آوري پر جرم و پرچگال است و ساختار چگالي آن به گونه است  كه در لايه هاي دروني تر  چگالي آن افزون تر مي باشد .
ما تا كنون 10000 لايه كروي مانند از ماده سياه گرد كهكشان راه شيري كشف كرده ايم كه برخي از آنها خود  لايه هاي دروني تري را در بر مي گيرند. البته اين كشف از ديدگاه تئوريكي كاملا پيش بيني شده بود،  اما اين براي اولين بار است  كه در يك شبيه سازي كامپيوتري با كمك رياضيات نمايش داده مي شود.
البته مشاهدات صورت گرفته توضيح پديده مشكل قمر هاي گم شده را مشكل تر مي سازد. اين مشكل به اين صورت است كه آن دسته از توده هاي مواد غير سياه كه در داخل و اطراف كهكشان را ه شيري ما- به شكل كهكشانهاي كوتوله اقماري وجود دارند - با مواد سياهي كه در شبيه سازي ديده شده است متفاوت هستند. اختر شناسان تا كنون موفق به كشف 15 كهكشان كوتوله شده اند كه درمقايسه با 120 هاله ماده تاريك بسيار بزرگي كه كهكشان را ه شيري ما را در برگرفته مشتاقانه در جستجوي يافتن پاسخي براي اين سوال هستند كه كداميك از اين هاله ها و به چه دليل دربر گيرنده اين كهكشانهاي كوتوله هستند؟ البته شايد آن دسته از مدلهاي تئوريكي درخصوص نحوه تشكيل ستا ره ها كه متكي بر هاله هاي پر جرم ماده سياه هستند بتوانند به حل اين مشكل كمك كنند.
اگر چه هنوز طبيعت ماده سياه  همچنان براي ما در هاله اي از ابهام باقي مانده است اما مي دانيم كه نه تنها 82 درصد از ماده موجود در جهان از ماده سياه تشكيل شده است بلكه تحولات ساختاري در جهان هستي در اثر كنشهاي گرانشي اين ماده صورت گرفته است. 28درصد باقيمانده كه عموما  همان مواد تشكيل دهنده گازها و ستاره ها هستند به داخل چاله هاي جاذبه اي كه از تجمع توده هاي پر جرم ماده سياه به وجود آمده اند افتاده اند و بعدها به صورت كهكشان هايي در دل ماده سياه پديدار شدند.
در حقيقت پس از انفجار بزرگ نيروي گرانش بين توده هاي كم چگال و سرگردان ماده سياه موجب بهم پيوستن آنها و تشكيل توده هاي بزرگ و پر چگال شد . روند ادغام تا تشكيل توده هاي بزرگ تر و پر چگال تر ادامه داشت.
 اين تحقيق با كمك محققان دانشگاه كاليفرنيا و بر اساس داده هاي يابنده WMAP و از طريق شبيه سازي در يكي از سريع ترين كامپيوتر هاي دنيا در طول دو ماه و با 320000 ساعت كاركرد 300 تا 400 پردازشگر كامپيوتري صورت گرفت. زمان مورد نظر در اين شبيه سازي از 50 ميليون سال پس از انفجار بزرگ آغاز مي شود كه در اين شبيه سازي، كنشهاي گرانشي ماده سياه در طي 7/13 ميليارد سال تا زمان ايجاد هاله ماده تاريك در اطراف كهكشان راه شيري،  با همان مقياس موجود،  مورد بررسي قرار مي گيرد. توده هاي داخلي موجود در هاله مادر در واقع باقيمانده ادغام هسته هاي توده هاي كوچكتر ماده سياه هستند كه در مدارهاي گرانشي هاله هاي دروني در گردشند.
در اين تحقيق  پنج هاله دروني پر جرم (هر يك جرمي معادل 3 برابر خورشيد دارند ) و چند هاله كوچكتر كه جمعا 10 در صد جرم هاله مادر را تشكيل مي دهند  شبيه سازي شده است و هنوز تنها يك كهكشان كوتوله شناخته شده در نزديكي  مركز كهكشان راه شيري يافت شده است. از طرفي توده هاي بزرگي از ماده سياه در داخل كهكشان راه شيري مشاهده شده است . به اين ترتيب به نظر مي رسد در اطراف  منظومه خورشيدي ما پراكندگي ماده تاريك بايد خيلي بيش تر و پيچيده تر از آنچه تا كنون تصور مي كرديم باشد .

شباهت هاي زهره و زحل
003963.jpg
003966.jpg
گروه علمي فرهنگي- در ماه جاري ميلادي نمايي از گردباد قطبي زحل كه توسط فضاپيماي كاسيني گرفته شده بود، اخترشناسان را بيش از پيش نسبت به چگونگي عملكرد اتمسفر سيارات كنجكاو كرد. اما براي سياره شناساني كه هم اكنون مشغول بررسي سياره زهره هستند، اين تصوير تاحدودي آشنا بود. در دهه 70 ميلادي اخترشناسان گردبادي مشابه را در جو زهره مشاهده نمودند و تاكنون به مدت شش ماه است مدارگرد ونوس اكسپرس آژانس فضايي اروپا مشغول بررسي اين ساختار جوي عجيب مي باشد.
به نوشته سايت پارس اسكاي، فضاپيماي پايونير ونوس ناسا 25 سال پيش، براي نخستين بار اين گردباد قطبي را در سياره زهره كشف كرد. اين گرداب به واسطه داشتن دو مركز، يكي از اسرارآميز ترين پديده ها در منظومه شمسي است. يكي از مهم ترين بخش هاي ماموريت مدارگرد ونوس اكسپرس، به هنگام نخستين رويارويي با زهره در آوريل سال 2006 ميلادي، كشف گرداب ديگري در قطب جنوب اين سياره بود؛ سرانجام گرداب مورد نظر كشف گرديد.
پير دورزات مدير و متخصص تصويربردار طيف سنج حرارتي مرئي و فرو سرخ مدارگرد ونوس اكسپرس (VIRTIS) از رصدخانه ملي پاريس در اين باره مي گويد: گردبادهاي قطبي بيانگر وجود عناصر بنيادي ديناميك جو يك سياره مي باشند اما تندباد و يا توفان  نيستند، چرا كه توفان از صعود هواي مرطوب در جو پديد مي آيد. به علاوه هواي مرطوب براي صعود نيازمند نيرو كوريوليس- تقابل بين گردش جو و چرخش سياره- مي باشند، در حالي كه اين نيرو براي انتقال گردبادها به قطب هاي سياره كافي نيست و سرعت چرخش سياره زهره نيز بسيار آهسته است. دوره تناوب(حركت به دور محور) اين سياره برابر با 243 روز زميني است.
گردباد قطبي از كنار هم قرار گرفتن منطقه اي كم فشار از جو با قطب در حال گردش سياره به وجود مي آيد. اين امر باعث مي شود هواي چرخان از نقطه فوقاني جو به سمت پايين حركت كند، همانند گردابي كه آب به هنگام پايين رفتن در اطراف خود ايجاد مي كند. گردبادها فرآيندي كاملا طبيعي هستند و در ساير سيارات جودار از جمله زمين نيز رخ مي دهند. اما آنچه كه سياره زهره را از ديگر سيارات متمايز مي سازد، دو مركزي بودن ساختار اين گردباد است.
براي آگاهي يافتن از ماهيت اين گردباد، مدارگرد ونوس اكسپرس با تجهيزات همراه خود به جمع آوري اطلاعات مي پردازد. در اين بين حداكثر ميزان جمع آوري اطلاعات بسيار مهم است زيرا گردبادها دائما در حال تغييرند و بررسي اين فرآيند دانشمندان را قادر مي سازد به چگونگي اين تغييرات و چرخه جوي سياره پي ببرند. در همين زمان اطلاعاتي از گردباد قطبي زحل توسط فضاپيماي كاسيني جمع آوري مي شود. دورزات يكي از اعضاي تيم نقشه بردار طيف سنج مرئي فروسرخ فضاپيماي كاسيني(VIMS) نيز هست. تيم تحقيقاتي ويمز با استفاده از تجهيزات پيشرفته خود به بررسي مركز گردباد قطبي سياره زحل خواهد پرداخت.
به عقيده دروزات از آنجا كه ابرهاي تيره مانع از مشاهده مستقيم جزئيات در نور مرئي مي گردند، بررسي اين پديده در طيف فروسرخ به اخترشناسان اين امكان را مي دهد تا بيش از صدكيلومتر در پس ابرها به كاوش بپردازند.

هشتمين مانور زلزله با حضور 14 ميليون دانش آموز برگزار شد
003948.jpg
عكس: گلناز بهشتي
گروه علمي فرهنگي- هشتمين مانور زلزله صبح ديروز با حضور 14ميليون دانش آموز دوره هاي ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي سراسر كشور برگزار شد.
به گزارش همشهري، هشتمين مانور زلزله صبح ديروز با به صدا درآمدن زنگ" زلزله و ايمني" از شبكه سراسري صدا و شبكه هاي استاني به طور همزمان در سطح كشور اجرا شد و دانش آموزان به مدت يك ساعت به تمرين چگونگي مقابله با زلزله پرداختند.
هدف از برگزاري هشتمين مانور سراسري زلزله و ايمني در مدارس، ارتقاي سطح آگاهي مردم و از جمله دانش آموزان در سطح تمام مدارس كشور اعلام شده است.
بر اساس اين گزارش در ساعت 10و 14دقيقه، آژير هشدار به مدت حدود 1دقيقه از شبكه سراسري راديو پخش شد كه دانش آموزان پس از شنيدن آن، خود را به محل هاي امن  رساندند.
پس از پخش آژير، دانش آموزان حاضر در كلاس هاي درس، زير ميزهاي خود پناه گرفتند و دانش آموزان حاضر در حياط مدرسه نيز به حالت نشسته، دست هاي خود را براي حفاظت روي سر خود بردند. پس از وقوع زلزله فرضي، دانش آموزان امدادگر بلافاصله به  كمك مجروحان حادثه شتافتند و مصدومان را به مكانهاي امن برده و سپس اقدام به ارايه كمك هاي اوليه به آنها كردند.
مجروحان فرضي به وسيله برانكارد به چادرهاي هلال احمر انتقال يافتند و پس از مداواي اوليه، با آمبولانس به نزديكترين بيمارستان فرضي منتقل شدند.
اين مانور به صورت نمادين با حضور جمعي از مسئولان سازمان هاي ذي ربط و نمايندگان سازمان هاي بين المللي مستقر در ايران و شماري از والدين دانش آموزان در مجتمع آموزشي زهرا مرداني تهران برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، ادارات آموزش و پرورش سراسر كشور، ادارات آموزش و پرورش 10منطقه تهران و همچنين تمامي ادارات دولتي استان قم، همزمان با اجراي اين مانور در مدارس، اقدام به پناه گيري در محل كار و سپس خروج از محل و حضور در فضاي باز كردند.اين مانور به همت پژوهشگاه بين المللي زلزله، وزارتخانه هاي علوم، آموزش و پرورش كشور، سازمان صدا و سيما و جمعيت هلال احمر برگزار شد.

آموزش عالي
آغاز فعاليت شوراي عالي نظارت و ارزيابي در وزارت علوم
مهر: شوراي عالي نظارت و ارزيابي در ساختار جديد نظارتي وزارت علوم به تصويب رسيده است و بر اساس آن دانشگاه ها بايد در عملكرد دفاتر ارزيابي و نظارت بازنگري كنند.
رضا عامري - مدير كل دفتر ارزيابي و نظارت وزارت علوم- افزود: ساختار جديد نظارت و ارزيابي در راستاي نظارت سيستماتيك و فعال سازي دفاتر نظارت و ارزيابي در دانشگاه ها در وزارت علوم طراحي شد.
وي اظهار داشت: بدين ترتيب دانشگاه هاي كشور بايد در عملكرد دفاتر ارزيابي و نظارت خود بازنگري كنند و دانشگاه هاي كوچك كه تاكنون اين دفاتر را راه اندازي نكرده اند، اقدام به فعال سازي دفاتر خود كنند.
مدير كل ارزيابي و نظارت وزارت علوم گفت: همچنين در ساختار جديد ارزيابي و نظارت، شوراي عالي نظارت و ارزيابي پيش بيني شده و به تصويب رسيده است.
وي اضافه كرد: تمامي دانشگاه هاي كشور موظف هستند طبق ساختار جديد نظارتي وزارت علوم عمل كنند.
دكتر عامري گفت: وزارت علوم، جزئيات كامل اين ساختار و كميته هاي آن را آذرماه در گرهمايي معاونين آموزشي دانشگاه هاي سراسر كشور ارائه مي كند.
تشكيل صندوق هاي رفاه براي اعضاي هيأت علمي دانشگاه هاي علوم پزشكي
گروه علمي فرهنگي - به زودي صندوق رفاه اعضاي هيأت علمي در تمامي دانشگاه هاي علوم پزشكي تشكيل مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري از كاشان، دبير ستاد رفاه اعضاي هيأت علمي وزارت بهداشت، درمان و آموزشي پزشكي، زمان دقيق تأسيس اين صندوق ها را طي دو ماه آينده ذكر كرد و گفت: اين صندوق براساس مصوبه برنامه سوم توسعه اقتصادي و جايگاه اجرايي آن در سال جاري توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تحقق يافته است.
صديقي، منابع مالي اين صندوق را شامل وجهي كه وزارتخانه براساس تعداد اعضاي صندوق اختصاص مي دهد، وجه حق عضويت اعضاي صندوق و وجهي كه از طريق رئيس دانشگاه به عنوان 5 درصد درآمد بيمارستان به آن تعلق مي گيرد، اعلام كرد.
وي، رقم پيشنهادي براي حق عضويت اين صندوق را مبلغ يك ميليون ريال براي هر عضو ذكر كرد و گفت: اعضا بايد هر ماه مبلغي نيز به عنوان سپرده به اين صندوق واريز كنند تا از تسهيلات آن برخوردار شوند.
صديقي تصريح كرد: اين صندوق با مشاركت اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها تاسيس و اركان آن برحسب قانون تجارت از مجمع عمومي، هيأت امنا، هيأت مديره و بازرسي تشكيل مي شود.
دوره هاي آموزشي استفاده از كتابخانه ديجيتالي
ايسنا: كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه علوم پزشكي تهران با هدف آشنايي بيشتر اعضاي هيأت علمي، دانشجويان و كتابداران در تمامي واحدهاي تابعه دانشگاه با امكانات منابع الكترونيكي كتابخانه ديجيتال دوره هاي آموزشي برگزار مي كند.
اين دوره هاي آموزشي در دو گروه از 5 آذر تا 22 اسفند۸۵ برگزار مي شوند.
پيش نياز استفاده از اين دوره ها اينترنت و مباني كامپيوتر است و محل برگزاري آن خيابان انقلاب، خيابان قدس، خيابان پورسينا، پلاك 31 كتابخانه مركزي و اسناد دانشگاه است.
اعلام اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي جديد آزمون كارشناسي ارشد
گروه علمي فرهنگي- فهرست اسامي پذيرفته شدگان نهايي باقيمانده كد رشته هاي امتحاني جديد در آزمون كارشناسي ارشد سال 1385 روز دوشنبه 13 آذرماه از طريق نشريه پيك سنجش منتشر خواهد شد.
همچنين فهرست اسامي پذيرفته شدگان نهايي در پايگاه الكترونيكي سازمان سنجش به نشانيwww.sanjesh.org در دسترس داوطلبان است.

اينترنت
003951.jpg
نرم افزاري با قابليت تشخيص صداهاي عصباني
ايسنا: نرم افزار جديدي كه به رايانه امكان تشخيص عصبانيت صداي افراد را با دقت بالا مي دهد، طراحي شد. با كمك اين نرم افزار رايانه مانند يك انسان قادر به شنيدن مي شود و زماني كه رايانه با مدارهاي تلويزيون تركيب مي شود به سرعت مي تواند وضعيت امنيت افراد را در محل مورد نظر اخطار  دهد.
بر اساس اين گزارش اين نرم افزار از يك رايانه تحليل گرا براي دريافت حسگرهاي دروني استفاده مي كند و دوربين هاي رايانه در زمان شنيدن صداي خشمگين افراد توسط اين نرم افزار فعال شده و به گارد امنيتي اخطار مي دهند. نرم افزار مذكور با نام سيگارد كه مي تواند صداي افراد را تقليد كرده و آن را به فركانس هاي مختلف تجزيه كند، هم اكنون در هلند مورد استفاده قرار مي گيرد و پليس انگلستان نيز درصدد نصب اين سيستم جديد است.
003957.jpg
آمريكا، متهم درجه اول ارسال هرزنامه به اروپا
گروه علمي فرهنگي- كميسيون اروپا اعلام كرد هرزنامه هاي ناخواسته حدود 50 تا 80 درصد اي ميل هايي را كه شهروندان اروپايي دريافت مي كنند، تشكيل مي دهد. ويويان ردينگ كميسر رسانه هاي اتحاديه اروپا با اعلام اين مطلب،  از دولت هاي عضو خواست مبارزه با هرزنامه،  نرم افزارهاي جاسوسي و ساير فعاليت هاي غيرقانوني در اينترنت را تشديد و مقررات اين اتحاديه را براي بهبود امنيت اينترنت به اجرا درآورند. گزارش اتحاديه اروپا حاكي از آن است كه فقط هلند و فنلاند در اجراي قانون مقابله با هرزنامه مصوب سال 2002 فعال بوده اند. مارتين سلماير سخنگوي اتحاديه اروپا گفت: هرزنامه هنوز 50 تا 80 درصد اي ميل هاي دريافتي در اروپا را تشكيل مي دهد و دوسوم اين اي ميل ها از خارج از اتحاديه اروپا مي آيد.
سلماير افزود: مقامات هلند توانسته اند با اعمال جريمه براي مجاب كردن شركت ها براي پيروي از مقررات اتحاديه، 85 درصد از هرزنامه ها بكاهند. سازمان نظارتي مخابرات هلند پارسال سه شركت را به جرم ارسال هرزنامه 60هزار يورو جريمه كرد. كميسيون از ديگر دولت هاي عضو خواسته است همين رويه را در پيش بگيرند. مقامات اتحاديه اعلام كرده اند سال آينده قانوني را تصويب كنند كه پيگرد هرزنامه نويسان را آسانتر مي كند. گزارش اتحاديه اروپا تصريح مي كند هرزنامه ها پارسال 39ميليارد يورو به اقتصاد جهان زيان رساندند. سلماير يادآوري كرد: متهم درجه اول ارسال هرزنامه همچنان آمريكا است كه 6/21 درصد هرزنامه هاي وارده به 25كشور عضو اتحاديه اروپا را مي فرستد. چين با 4/13درصد و فرانسه با 3/6 درصد در مكان هاي بعدي قرار دارند.

علمي فرهنگي
اعلام ميزان حق التدريس معلمان
گروه علمي فرهنگي- ميزان حق الزحمه حق التدريس معلمان با اصلاح تبصره۲ ماده۴۳ قانون استخدام كشوري به تصويب هيأت وزيران رسيد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، طبق تبصره يك بند يك مصوبه مذكور، حق التدريس مستخدمان قانون استخدام كشوري براي هر ساعت به ماخذ يك بيستم حقوق فوق العاده شغل آنان تعيين مي گردد. همچنين بر اساس بند۷ مصوبه يادشده حق حضور در جلسه براي هر جلسه دو ساعت، حداكثر به ميزان يك بيستم حقوق و فوق العاده شغل مستخدم، قابل پرداخت است.
بازنگري فعاليت هاي آموزش وپرورش
ايرنا-  قائم مقام وزير آموزش وپرورش گفت: مبناي حركت و فعاليت در آموزش وپرورش، بر بازنگري فعاليت هاست.
حسين هراتي افزود: همچنين تحول نگري، برنامه گرايي و نوآفريني، مبناي كار قرار گرفته كه در نهايت، رسيدن به بازتوليد است.
وي گفت: خواسته مقام معظم رهبري، رئيس جمهوري و همه صاحبنظران و انديشمندان كشورمان در مسائل تعليم و تربيت، اين است كه آموزش وپرورش در ارتباط با همه فعاليت هاي خود، بازنگري و بازتعريف داشته باشد تا به هدف نهايي كه همان بازتوليد است، برسد.
قائم مقام وزير آموزش وپرورش گفت: تعميق و گسترش دين باوري و فراهم كردن زمينه تفكر بيشتر در مدارس كشور دو محور اوليه است و ايجاد و رشد خلاقيت ها، آموزش مهارت هاي زندگي و توسعه  روحيه  اجتماعي از ديگر برنامه هاي  اين وزارتخانه براي جوانان و نوجوانان دانش آموز كشور است كه براي هر كدام از اين محورها، برنامه ريزي خاص و ويژه صورت گرفته است.
هراتي گفت: تشكيل شوراي هماهنگي و مشورتي آموزش وپرورش در 5بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مركزي در سطح آموزش وپرورش كشور، در راستاي تحقق برنامه هاي يادشده اين وزارتخانه است.وي افزود: رؤساي آموزش وپرورش در اين مناطق با توجه به خرده فرهنگ ها و فرهنگ بومي هر منطقه و تناسبي كه با هم دارند، در راستاي تحقق فرهنگ ملي برنامه ريزي خواهند داشت.

وزير آموزش و پرورش:
اگر حادثه  اي مانند سفيلان رخ دهد بايد استعفا دهم

مهر: وزير آموزش و پرورش گفت: اگر حادثه   اي مانند آتش سوزي مدرسه سفيلان رخ دهد براي پاسخگويي به افكار عمومي بايد استعفا دهم.
محمود فرشيدي ديروز در جمع خبرنگاران افزود: استعفاي وزير در قبال حوادثي مانند مدرسه سفيلان ريشه مشكلات نيست، بلكه براي حل مسايل آموزش و پرورش نيازمند همكاري همه  جانبه تمامي دستگاه ها و مردم هستيم.
وي با اشاره به اينكه امكان تجهيز تمامي مدارس به سيستم شوفاژ و رادياتور وجود ندارد، افزود: در بسياري از مناطق محروم و روستايي امكان تجهيز مدارس به شوفاژ وجود ندارد و بايد تلاش كنيم كه آموزش و پرورش هرچه بيشتر به سمت ايده   آل   ها حركت كند.
فرشيدي در خصوص حادثه دو روز گذشته گاز گرفتگي در يكي از مدارس منطقه 5 تهران، گفت: اين اتفاق به دليل وجود مشكل در موتورخانه مدرسه اتفاق افتاد كه به موجب آن يكي از دانش   آموزان براي چند ساعت دچار سردرد شد.
وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: مسايل آموزش و پرورش ملي و همه  جانبه است و تنها نبايد آن را به مدرسه و آموزش و پرورش نسبت دهيم. فرشيدي تصريح كرد: بحث آموزش مسايل ايمني به دانش   آموزان بسيار ضروري است كه تنها از طريق آموزش و پرورش محقق نمي   شود و همه بايد در اين زمينه احساس مسئوليت كنند. وي از تشكيل ستادي براي افزايش ضريب ايمني در مدارس خبر داد و اظهار داشت: اين ستاد به منظور افزايش ضريب ايمني مدارس تشكيل شده و دستورالعمل خاصي نيز به دنبال آن به استان   ها ابلاغ شده است.
وزير آموزش و پرورش يادآور شد: در اين ستاد از كارشناسان و مسئولان مربوط به بحث ايمني مدارس دعوت شده تا نسبت به افزايش ضريب ايمني مدارس اقدام كند.
به گفته وي، ستاد افزايش ضريب ايمني مدارس در هر استان و منطقه تشكيل مي   شود و وظيفه آن بازديد از مدارس و آموزش مسايل ايمني به دانش   آموزان است. بيش از 150 هزار مدرسه در كشور وجود دارد كه با توجه به گستردگي مدارس از همه وزارتخانه   ها و سازمان   ها مي   خواهيم مدارس را بازديد كرده و نقاط آسيب   پذير را به آموزش و پرورش اطلاع دهند.
وي با اشاره به خبر استخدام 5 هزار معلم حق  التدريس كه خود اعلام كرده بود، خاطرنشان ساخت: هرگونه استخدام در آموزش و پرورش از طريق آزمون انجام مي   شود و هر اندازه كه رديف استخدامي داشته باشيم نسبت به جذب افراد اقدام خواهيم كرد. وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: استان   هايي كه نتوانستند رديف  هاي مورد نظر خود را به دلايل مختلف جذب كند بايد نيازهاي خود را جمع   آوري و اعلام كنند تا مجدداً از افراد آزمون به عمل آيد.
فرشيدي با اشاره به اينكه ساخت مدارس متوقف نشده است، افزود: قرار بود شب گذشته با مسئولان وزارت مسكن و با حضور مشاور رئيس جمهور جلسه   اي در خصوص واگذاري زمين براي ساخت مدارس برگزار شود كه به دليل ديدار هيأت عراقي، زمان برگزاري اين جلسه به تعويق افتاد.
بازديد نمايندگان "آيسسكو" از آثار تاريخي اصفهان
ايرنا: نمايندگان 18كشور عضو سازمان علمي و فرهنگي سازمان كنفرانس اسلامي "آيسسكو" از بناهاي تاريخي اصفهان ديدن كردند.
درجريان اين بازديد نماينده كشور سودان در آيسسكو ضمن ابراز ناراحتي از كمبود زمان براي بازديد از بناهاي تاريخي اصفهان، گفت: معماري بناهاي تاريخي اصفهان بسيار جاذب و ديدني است و نيازمند مدت زمان بيشتري براي بازديد از اين آثار زيباي تاريخي مي باشد.
اين نمايندگان براي شركت دركنفرانس بين المللي "ميراث فرهنگي جهان اسلام و نقش تمدن اسلامي در تمدن انساني" در اصفهان به سر مي برند. در اين كنفرانس بين المللي كشورهاي تونس، مصر، سودان، سوريه، مغرب، ليبي پاكستان، نيجريه، لبنان، عراق، بحرين، سنگال، آذربايجان، امارت متحده عربي، عربستان سعودي، موريتاني، مالي و جمهوري اسلامي ايران شركت دارند.
اين همايش به همت دفترمنطقه اي آيسسكو، سازمان فرهنگي و ارتباطات اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار مي شود.
افتتاح اولين وبلاگ كتابخانه اي علوم پزشكي كشور
ايسنا: وبلاگ كتابخانه دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان نخستين وبلاگ كتابخانه هاي پزشكي در كشور آغاز بكار كرد.
وبلاگ كتابخانه دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران به نشاني www.healthlib.blogfa.com شروع به كار كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |