پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۶ - Nov 30, 2006
ديدار رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير عراق
004014.jpg
گروه بين الملل- ديدار جرج بوش رئيس جمهور آمريكا و نوري مالكي نخست وزير عراق در حالي در امان پايتخت اردن برگزار شد كه جمله رسانه هاي خبري غربي، تصويري بسيار منفي و ناتوان از نخست وزير عراق ترسيم مي كنند.
نوري مالكي كه همواره در رسانه هاي غربي براي تفرقه افكني و فتنه انگيزي نخست وزير شيعه عراق خوانده مي شود، در حالي به دليل ناامني گسترده در عراق مورد انتقاد قرار مي گيرد كه بارها از فقدان ابزارهاي لازم امنيتي و نظامي در دولت خود براي كنترل اوضاع انتقاد كرده است.آمريكا و انگليس مسئوليت حفظ امنيت عراق را بر عهده دارند و اين آمريكايي ها بودند كه پس از اشغال عراق، بلافاصله كليه نيروهاي نظامي و امنيتي عراق را منحل كردند.
از طرف ديگر، در آستانه ديدار مالكي و بوش، فرماندهي نيروهاي آمريكايي در عراق اعلام كرد، نيروهاي آمريكايي از استان الانبار عراق خارج مي شوند.اين استان كه غالباً سني نشين است، بالغ بر يك ميليون نفر جمعيت دارد كه آمريكايي ها هيچ گاه در شهرهاي اين استان (فلوجه، حديثه، قائم و رمادي) راحت نبوده اند.
نيروهاي آمريكايي در فلوجه انواع سلاح هاي ممنوعه و غيرقانوني را به كار برده اند و بر اساس مدل اسرائيلي، پيش از حمله با صدور بيانيه، اعلان كردند هركس در شهر بماند، شورشي تلقي مي شود. نيروهاي آمريكايي بر همين مبنا به فلوجه حمله كردند و جنايات بسياري در اين شهر مرتكب شدند.
در حديثه يك واحد عملياتي آمريكايي به يك خانواده حمله كردند و پس از هتك حرمت زنان و دختران خانواده، اعضاي خانواده را به قتل رساندند و براي از بين  بردن آثار جرم خانه را به آتش كشيدند.
دادگاه نظامي آمريكا در حال رسيدگي به اين جنايت است. ديروز هم در رمادي نيروهاي آمريكايي يك خانه را به ظن تيراندازي از آن به توپ بستند كه پس از آن مشخص شد، شش كودك (6 ماهه تا ده ساله) در اثر آتش آمريكايي ها كشته شده اند. در اين خانه اثري از نيروهاي مخالف آمريكايي به دست نيامده است.
جرج بوش كه با حمله نظامي خود به عراق، آمريكا را به استيصال كشيده است، بر اساس مطالعه گروه بيكر حداقل بايد نيمي از 150 هزار سرباز آمريكايي را از عراق خارج كند. اما رسانه هاي آمريكايي و انگليسي به گونه اي صحنه سازي مي كنند كه اين خروج، هزيمت و فرار نيروهاي آمريكايي تلقي نشود. خروج آمريكا از عراق، اگر مثل خروج اسرائيل از لبنان، هزيمت و فرار معني شود، براي واشنگتن بسيار گران خواهد آمد. از اين رو جابه جايي نيروهاي آمريكايي و كاهش بعدي آنها به دليل درگيري سني و شيعه (گويا هيچ نيروي مخالف اشغالگر در عراق وجود ندارد) معرفي مي شود.

پايان نشست سران ناتو
004017.jpg
گروه بين الملل- نشست دو روزه سران كشورهاي عضو پيمان ناتو ديشب در ريگا پايتخت جمهوري لتوني پايان يافت. اين نشست دو روزه تحت تاثير اوضاع افغانستان بود و در پايان با ابراز همبستگي با اين كشور ابراز اميدواري شد كه 26 كشور عضو سهم بيشتري را در نبرد با طالبان بخصوص در مناطق شرقي اين كشور به دست گيرند.
در جنوب و شرق افغانستان نيروهاي هلندي، كانادايي و آمريكايي حضور دارند و نيروهاي آلماني در شمال و در اطراف
مزار شريف مستقر شده اند. آمريكا و دبيركل ناتو خواستار مشاركت رزمي نيروهاي آلماني در جنوب و شرق هستند ولي آلمان ادعا مي كند كه نيروهايش به منظور بازسازي در شمال افغانستان به سر مي برند و با همه پيشنهادها براي مشاركت در جنوب و شرق مخالفت كرد.
رئيس جمهوري آمريكا در سخنان خود ضمن هشدار در مورد عدم مشاركت ديگر كشورها در عمليات رزمي گفت كه پيروزي در افغانستان در گرو مشاركت همه كشورهاست و اروپائيان بايد سهم
خود را در نبردهاي افغانستان بيش از گذشته ايفا كنند.
در حاشيه اين نشست تمايل آمريكا براي پيوستن استراليا و ژاپن به اين پيمان نيز مطرح شد كه چندان مورد توجه قرار نگرفت. بحث ديگري كه در پشت درهاي بسته به گزارش خبرگزاريها مطرح شد موضوع پيوستن كشورهاي ديگري از اروپاي شرقي بود. روماني و بلغارستان كه از اول سال ميلادي آينده به اتحاديه اروپا مي پيوندند تمايل خود را براي پيوستن به ناتو اعلام كرده اند.
نشست سران ناتو كه هر دو سال يكبار برگزار مي شود، براي نخستين بار در يك كشور سابق از اتحاد جماهير شوروي پيشين برگزار شد. لتوني در كنار استوني و ليتواني سه جمهوري بالتيك هستند كه اكنون سياستي موافق با اتحاديه اروپا را پس از پيوستن به اين اتحاديه اجرامي كنند. در همين حال، به نقل از هوپ شفر دبيركل ناتو عنوان شد كه ممكن است ناتو از سال 2008 نيروهايش را از افغانستان خارج كند. با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان اين سخن دبيركل ناتو مورد توجه محافل خبري قرار نگرفت.

اعلام وضعيت فوق العاده در لبنان
گروه بين الملل - با شروع تحركات قانوني حزب الله و ديگر متحدانش براي واداركردن دولت به استعفا يا تشكيل دولت وحدت ملي، ارتش لبنان عملا وضعيت فوق العاده در اين كشور اعلام كرد.حسن نصر الله هنوز تا لحظه درج اين خبر به طور رسمي مردم را براي راهپيمايي هاي كه قرار است روز هاي متوالي ادامه داشته باشد، دعوت نكرده اما بنا بر اخبار رسانه ها قرار است وي قبل از امروز(پنج شنبه)اين موضوع را بيان دارد.
در همين حال، به گفته منابع خبري در لبنان در چارچوب تدابير اتخاذ شده شمار زيادي از نيرو هاي ارتش و پليس در حدفاصل دو بخش شرق و غرب بيروت و همچنين مناطق حساس اين شهر مستقر شدند. در همين حال مرخصي پرسنل ارتش و نيرو هاي انتظامي نيز لغو و وضعيت فوق العاده اعلام شد.
در تداوم اين اقدامات، فرماندهي ارتش لبنان با صدور اطلاعيه اي از نظاميان خواست با هرگونه تظاهرات و تحركات مردمي برخوردي لايق داشته باشند. در اين اطلاعيه در خصوص برخورد لايق توضيحي داده نشده است.
از سوي ديگر، جريان حاكم موسوم به 14 مارس ديروز تهديد كرد كه جاده هاي ارتباطي بيروت را براي جلوگيري از رسيدن هواداران حزب الله به بيروت مسدود خواهد كرد. به گفته مطبوعات لبنان هواداران دولت سينيوره به رهبري سعد حريري خود را براي مقابله با مخالفان آماده مي كنند.

نگاه
راهي براي خروج
حسين رويوران
نوري مالكي نخست وزير عراق به اردن رفت تا در امان با آقاي جرج بوش رئيس جمهور آمريكا ديدار كند و درباره تحولات سياسي عراق و نحوه اداره بحران اين كشور بويژه در ابعاد امنيتي به بحث و تبادل نظر بپردازند. در حال حاضر شرايط امنيتي عراق وارد مرحله بحراني شده و روز به روز ناتواني نيروهاي اشغالگر آمريكا در كنترل عراق نمايان تر مي گردد.
گرفتاري آمريكا در باتلاق عراق در گذشته نزديك و در جريان انتخابات ميان دوره اي كنگره، حزب حاكم جمهوريخواه را با شكست مواجه كرده كه به استعفاي دونالد رامسفلد وزير دفاع انجاميد و ادامه اين بحران مي تواند بر جايگاه اين حزب در انتخابات آتي رياست جمهوري آمريكا تاثير منفي بگذارد.
چند روز پيش، ملك عبدالله دوم- شاه اردن هشدار داد كه منطقه خاورميانه آبستن جنگ داخلي در عراق، لبنان و فلسطين است و آمريكا با درك اين واقعيت بايد رفتار خود را تغيير دهد؛ زيرا در غير اين صورت جايگاه منطقه اي آمريكا با بحراني جدي روبرو خواهد شد.
هر چند كه بوش همچنان در انتظار گزارش گروه تحقيق كنگره به رياست بيكر هاميلتون است تا راهبرد جديد سياسي خود در عراق را اعلام كند، اما قرار است با مالكي درباره آينده عراق و اقدامات مشترك براي كنترل موج فزاينده ناامني ها گفتگو كند. گفته مي شود بيكر در گزارش خود پيشنهاد خواهد داد تا اجلاسي منطقه اي براي بررسي بحران عراق برگزار و ايران و سوريه به آن دعوت شوند. كوفي عنان دبيركل سازمان ملل نيز با اعلام نگراني عميق خود از تحولات عراق، برگزاري اجلاسي بين المللي همانند اجلاس يوگسلاوي را پيشنهاد كرد و خواهان مشاركت فعال ايران و سوريه در آن شد. همزمان روز گذشته شوراي امنيت حضور نيروهاي چندمليتي در عراق را به مدت يكسال ديگر تمديد كرد. مهمترين نكته جديد در قطعنامه 1723 شوراي امنيت اين است كه تمديد به صورت مشروط مطرح شده و دولت عراق هر آن كه بخواهد مي تواند به حضور نيروهاي چندمليتي پايان دهد.
در حال حاضر، بحران عراق كاركرد سياسي گسترده اي در درون آمريكا پيدا كرده است و به رغم پايان انتخابات ميان دوره اي اظهارنظرها به شدت ادامه دارد و همه در جستجوي راهبرد جديدي هستند كه مي تواند آمريكا را از باتلاق عراق نجات دهد. روزنامه
نيويورك تايمز براي اولين بار در سرمقاله خود ناامني در عراق را نوعي جنگ داخلي عنوان و آمريكا را از ادامه حضور نظامي خود در عراق بحران زده برحذر داشت.
شبكه ABC آمريكا عقب نشيني نظامي آمريكا از غرب عراق را بعنوان تنها راه حل بحران كاهش تلفات آمريكا مطرح كرد. اين شبكه اعلام كرد كه شرايط ميداني - نظامي در غرب عراق به نحوي است كه گويا ارتش آمريكا سلطه خود را بر منطقه از دست داده است. آمريكا از هنگام اشغال عراق حدود 1055 كشته در استان الانبار عراق داده كه حدود۶۰ درصد از مجموع تلفات آمريكا به شمار مي آيد.
در حال حاضر، در انتخاب راهبرد جديد براي كنترل بحران ناامني در عراق اختلاف نظر ميان بازيگران عراقي،  منطقه اي و بين المللي وجود دارد و دو گروه آمريكايي از سوي كنگره به رياست جيمز بيكر - هاميلتون و پنتاگون به رياست ژنرال پيتر بايس همچنان در حال تهيه گزارش و توصيه هاي خود در اين زمينه اند. ريچارد هاس يكي از نظريه پردازان سياسي آمريكا در مقاله خود تحت عنوان خاورميانه جديد در مجله فارن افرز اعلام كرد آمريكا براي رسيدن به راهبرد جديد بايد واقعيت هاي منطقه را در نظر بگيرد. آمريكا در دهه نود تنها بازيگر منطقه بوده است و در برگزاري كنفرانس مادريد آمرانه همه دولتهاي منطقه عربي از جمله سوريه و ساف را به ميز مذاكره فرستاد ولي در حال حاضر در منطقه خاورميانه بازيگران بين المللي ديگري مانند اروپا، چين و روسيه حضور دارند و به چشم مي خورند كه اهداف متفاوتي را دنبال مي كنند. همچنين در سطح منطقه اسرائيل تنها قدرت منطقه اي در دهه نود بود كه در حال حاضر ايران به عنوان قدرت برتر منطقه اي ظهور كرده است و نمي توان نقش و نفوذ آن را در خاورميانه ناديده گرفت. او اضافه مي كند كه قدرت ايران رو به افزايش است و تاثيرگذاري اسرائيل پس از شكست در جنگ لبنان روبه كاهش است و به همين علت در هرگونه راهبرد جديد براي اداره بحران عراق بايد با ايران گفتگو كرد و از توان آن براي پايان دادن به بحران ناامني در عراق بهره گرفت.

كوتاه از جهان سياست
عباس: مذاكره براي تشكيل دولت ملي باز هم به بن بست رسيد
گروه بين الملل- در حالي كه تا چندي پيش خبرهاي دريافتي از فلسطين حاكي از افزايش تفاهم بين حماس و فتح بر سر تشكيل دولت وحدت ملي بود و حتي مقامات سياسي و ارشد دو طرف از تشكيل دولت وحدت ملي طي هفته هاي آتي خبر مي دادند، ديروز محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين كه براي ديدار با جرج بوش رئيس جمهور آمريكا به اردن سفركرده است، گفت: مذاكرات با حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي به بن بست رسيده است. به گزارش رويترز،  عباس به مقامات اردني گفت كه حماس مي خواهد وزارتخانه هاي امور داخلي و دارايي فلسطين در اختيار آنان باشد و اين چيزي است كه عباس نمي تواند با آن موافقت كند و حماس نيز حاضر نيست در اين خصوص كوتاه بيايد.

۵۰ هزار پليس ضد شورش براي مقابله با مخالفان
در كره جنوبي مستقر مي شوند

گروه بين الملل - بيش از 50 هزار نيروي ضد شورش پليس از ديروز در سراسر كره جنوبي مستقر شده اند تا با هرگونه تظاهرات مردمي در اعتراض به توافقنامه پيشنهادي تجارت آزاد اين كشور با آمريكا مقابله كنند. به اين منظور پليس بيش از 1252 ايست بازرسي در بزرگراه ها، ايستگاه هاي اتوبوس و ايستگاه هاي راه آهن مستقر كرده است. با وجود همه اين تدابير شديد امنيتي بيش از 5 هزار كشاورز و كارگر و فعال سياسي توانسته اند با عبور از اين حصار امنيتي در سئول و شش شهر ديگر گردهمايي مخالفت آميز برگزار كنند. كشاورزان و كارگران كره جنوبي نگران آن هستند كه اين توافقنامه تجارت آزاد ميان كشورشان با آمريكا به قيمت از دست رفتن شغل آنها و وخيم تر شدن شرايط زندگيشان تمام شود. ماه گذشته بيش از 70 هزار نفر از مردم كره جنوبي در اعتراض به اين توافقنامه با تجمع در سئول و چند شهر بزرگ كره جنوبي به زد و خورد با پليس و نيروهاي ضد شورش پرداختند.

پاكستان يك موشك ميان برد آزمايش كرد
گروه بين الملل - دو روز بعد از آزمايش موشكي هند، پاكستان نيز ديروز يك موشك هسته اي ميان برد را آزمايش كرد. اين موشك آزمايش شده پاكستاني كه هاتف 4 يا شاهين 1 نام دارد داراي 700 كيلومتر برد است كه با اين برد مي تواند اهدافي را در داخل خاك هند مورد حمله قرار دهد. پاكستان چندي پيش موشك قوري را با برد 1300 كيلومتر آزمايش كرد. هند روز دوشنبه اعلام كرد كه اولين موشك داراي قابليت رديابي ديگر موشكها را با موفقيت آزمايش كرده است. اين موشك زمين به زمين با برد 250 كيلومتر روز دوشنبه با موفقيت در خليج بنگال هند آزمايش شد.

احتمال تعليق مذاكرات عضويت تركيه در اتحاديه اروپا
فارس: اتحاديه اروپا قصد دارد مذاكرات خود با تركيه را براي پيوستن به اين اتحاديه به صورت موقت به حالت تعليق درآورد. به گزارش آسوشيتدپرس، مسئولان كميسيون اروپا ديروز اعلام كردند اين كميسيون احتمالا پيشنهادي را براي تعليق مذاكرات عضويت تركيه در اتحاديه اروپا مطرح خواهد كرد.

سازمان دفاعي ژاپن به وزارت دفاع تبديل مي شود
واحد مركزي خبر: مجلس ژاپن طرح تبديل سازمان دفاعي اين كشور به وزارت دفاع را در دستور كار خود قرار داد.
اين طرح با توافق احزاب حامي دولت و حزب دموكرات بزرگترين حزب مخالف دولت ژاپن در دستور كار پارلمان اين كشور قرار گرفته است. شينزوا ابه نخست وزير ژاپن، پس از احراز اين سمت اعلام كرده بود، قصد دارد ساختار دفاعي اين كشور را تغيير دهد و بنيه نظامي توكيو را تقويت كند.
بر اساس اين طرح ، سازمان دفاعي ژاپن به وزارت دفاع تبديل مي شود و در همكاريهاي صلح آميز خارج از اين كشور شركت خواهد كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |