عمارت كشور فرهنگي سازمانميراث سوي از
شد شناخته ملي اثر طبيب
فضاپيماها پرتاب جديد سكوهاي
!ميكند مسموم هم برنج :باشيد مواظب
فرهنگي يادداشت
فارسي ادب و زبان فرهنگستان ابقاي مورد در
كتاب يك مرور
وآزادي دينداري
;صحيح ذهني تربيت و خلاقيت افزايش براي
...بسپاريد سقراط به را خود كودكان
بر نظارت شوراي رئيس چينيفروشان مهندس
اسباببازيهاي توليدكنندگان از
;اسباببازي
ميشود حمايت مرغوب
:پرورش و آموزش وزارت آموزشي معاون
مربيان و اوليا انجمن فعاليتهاي و سياستها
شود بازنگري بايد
عمارت كشور فرهنگي سازمانميراث سوي از
شد شناخته ملي اثر طبيب
مربوط طبيب عمارت تاريخي - فرهنگي اثر :فرهنگي علمي گروه
شماره با بوشهر بهبهانيهاي قديم محله در قاجار دوره به
.رسيد ثبت به ايران ملي آثار فهرست در 2253
گرچه كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
مبين عامه اقوال ولي است معروف طبيب ساختمان به بنا اين
گلشن خان غلامحسين ميرزا نام به بازرگاني كه است امر اين
بعد و داده رهن طبيب خانواده به سپس و بوده آن مالك
.است شده فروخته
دوران يعني قمري هجري شعبان 1337 تاريخ داراي بنا در سر
.است بيشتر بنا قدمت ولي ميباشد قاجار احمدشاه سلطنت
ايجاد آن شرقي منتهياليه و شمالي جبهه در بنا اين ورودي
.است نشين شاه يك و ورودي زيباي چوبين در داراي و شده
و شده ساخته طبقه دو در و حياط پيرامون ساختمان اطاقهاي
آنها تشابه و است يكسان طبقه دو هر اطاقهاي پلان تقريبا
اصلي جهت چهار كه است ساختمان اصلي و بزرگ اطاقهاي در
.فراگرفتهاند را حياط
ساخته دري پنج غربي اطاق و دري چهار شرق و شمال اطاقهاي
.است شده
گل اندود و بوريا و چندل تركيب از و چوبين طبقات پوشش
اول طبقه اطاقهاي هوا گردش براي فضا ايجاد منظور به.است
نقش چوبي عناصر بنا اين معماري در.است شده ساخته بلندتر
به چوبي عنصر مهمترين كلافبندي.دارند عهده بر بسزايي
.است بنا اين در رفته كار
فضاپيماها پرتاب جديد سكوهاي
آرين موشكهاي همانند موشك ، پرتاب مرسوم شيوههاي در
زمين مدار به خود با را منفجرهشان مواد راكتها اروپا ،
ميگردند باز زمين جو سمت به كه هنگامي و ميكنند حمل
خطرناك ماموريتها نوع اين .ميسوزانند را آن "كاملا
استفاده با ميگيرند دربر نيز را زيادي هزينه و هستند
برلين صنعتي دانشگاه در بهتازگي كه پرتابي بوستر از
با را كننده حمل وسايل و ابزار ميتوان است ، شده ساخته
نيز زيست محيط به كه طريقي به بيشتر ايمني و كمتر هزينه
نام راتوز اكس -آكواريوس.كرد پرتاب فضا به نرساند آسيبي
تامين داغ آب وسيله به آن نيروي كه است پرتابي بوستر
ميدهد ، فضاپيما به كه شتابي با كار ابتداي در و ميشود
مرحله اينهمسانميكند زمين با شدن بلند از قبل را آن
در نياز ومورد خاص فشار اينكه تا است آبداغ مستلزم
باز مخزن دريچه كه وقتي.آيد دست به فضاپيما پرتاب سيستم
بخار و ميزند بيرون سرعت به داغ بسيار آب ميشود ،
را پرتاب سكوي رانش ، نيروي و مدارپيما با سپس و ميشود
باورنكردني سرعتي با را فضاپيما تا ميدهد قرار فشار تحت
.بفرستد فضا به
مه 1999 ماه ديچلند ، مجله :منبع
هاشمينسب پدرام :ترجمه
!ميكند مسموم هم برنج :باشيد مواظب
است داشته مسموميت كه آلوده برنجي از ميكروسكوپي تصويري
ملتهاست از بسياري متداول و روزانه غذاهاي از يكي برنج
اين گفتن شايد.ميكنند مصرف را آن مختلف شكلهاي به كه
مسموميت است ممكن هم برنج كه باشد داشته تازگي مطلب
با بيماري كه است شده مشاهده بارها.باشد داشته غذايي
، اظهار اسهال و استفراغ شديد ، درد دل از پزشك به مراجعه
سوءال او مصرفي غذاي از پزشك وقتي و كند مي ناراحتي
را بود مانده ظهر از كه برنج كمي ميگويد جواب در ميكند
بارها شاغل ، خانمهاي مورد در "مثلا يا.كردهايم مصرف
اتمام از پس عصر و ميپزند را برنج صبح كه است شده ديده
اين از خانواده تمام بعد و كرده گرم را آن روزانه ، كار
است ممكن روش ، اين با برنج مصرف.ميكنند استفاده برنج
است زياد برنج مصرف كه كشورهايي در.كند ايجاد مسموميت
مسموميت امريكا ، قاره و هندوستان مالزي ، ژاپن ، چين ، مثل
در هم گاهي.است زياد بسيار برنجك ، با يا برنج خوردن با
شكل به مسموميت نوع اين مهمانيها و بزرگ رستورانهاي
.ميشود مشاهده همهگيري
سراوس بهنام -است شكلي ميلهاي باكتري مسموميت اين عامل
ابتدا.شد پيدا خاك و گرد در سال 1906 در كه باسيلوس
ندارد ، زياني و است بيآزار باكتري اين كه ميكردند تصور
تحقيقات از پس كارشناسان تا 1955 سالهاي 1950 بين ولي
و زندگي محل كه دادند نشان آنها ، انتشار و دامنهدار
باكتريها و است برنج دانههاي باكتري اين مثل توليد
به كرده ، تجزيه را برنج نشاسته دارند كه آنزيمهايي توسط
ترشح را مختلفي سموم بعدميكنند استفاده غذا عنوان
بيماري پنهاني دوره.ميكند مسموم را انسان كه ميكنند
روز چند است ممكن كه پنهاني دوره سير از بعد.است مختلف
از بعضي.ميشود ظاهر بيماري علائم باشد ، ساعت چند يا
نوع اين دقيق مطالعه براي داوطلب افراد و كارشناسان
را آلوده برنجك يا برنج بيماري ، سير مشاهده و مسموميتها
بهطور بهترو را بيماري علايم تا كردهاند مصرف خودشان
.كنند بررسي و مطالعه دقيقتر
مخصوص علايم چندساعت ، شدن سپري از پس افراد ، اين كليه در
شده مشاهده شديد درد دل و اسهال استفراغ ، مانند بيماري
.است
تفاوت ديگر كشورهاي با ايران در برنج تهيه طرز خوشبختانه
از زيادي تعداد نمك ، آب در آن كردن خيس و شستشو.دارد
.ميكند جلوگيري آنها رشد از و ميكشد را باكتريها
كردن خيس كه ميدهد نشان شده منتشر و پيشرفته تحقيقات
اثر در ديگر ، عوامل و محيط PH تغيير و نمك آب در برنج
وجود خام برنج روي كه را باكتريها از تعدادي نمك وجود
حرارت خوب را برنج همين اگر ولي.ميبرد بين از دارد ،
حتي وجود اثر در بماند ، بيرون شدن پخته از پس يا ندهند ،
مصرفكنندگان در آن ، سريع رشد و مقاوم باكتري كمي مقدار
است ، مقاوم بسيار ميكروب اين چون.ميكند ايجاد مسموميت
در اسپور شكل به بگيرد ، قرار نامناسب شرايط در اگر
ميكند تحمل آساني به را خشكي و نامناسب شرايط و ميآيد
رشد سريع گرفت ، قرار مناسب محيط در اينكه محض به و
.ميكند
حرارت مقابل در آنها از يكي كه دارد سم نوع دو باكتري
اين سموم ميگويند محققين و كارشناسان.ميكند مقاومت
.وباست ميكروب سموم شبيه باكتري ،
مطالعه خوبي به ما كشور در متاسفانه برنج با مسموميت
در.است مانده گمنام بيماري عامل باكتري و است نشده
مشاهده آتلانتا سي.دي.سي و جهاني سازمان بهداشت گزارشهاي
است ، برنج باكتري ، اين اصلي اقامتگاه كه وجودي با ميشود
و لبنيات و گوشت مانند ديگر غذايي مواد از تعدادي به ولي
كار به برنج آنها تهيه در كه غذاهايي كليه و كودكان غذاي
.ميكند حمله نيز است ، رفته
نظر به چنين پزشكي تحقيقات و انتشارات eمشاهده از
.ميشود همهگير گاهي برنج ، با مسموميت نوع اين كه ميرسد
ويرجينيا ، در سال 1994 در كودك روز در مثال عنوان به
.كردند برپا مفصلي جشن شده ، متحد هم با همه كودك مهدهاي
با آبپز برنج بود ، شده تهيه كودكان براي كه ناهاري
بودند ، كرده مصرف برنج كه كودكاني تمام.بود جوجهكباب
از قبل شب را برنج كه داد نشان بعدي تحقيقات شدند ، مسموم
در.بودند كرده تهيه و آماده كودكان ناهار جهت مهماني ،
همگي اسپورآنها ، و مقاوم باكتريهاي برنج ، ماندن نتيجه
.كردند مسموم را كودكان و گرفتند جان
مدعوين كه بزرگ ورزشي جشن يك در تايلند در سال 1995 در
در آنها از نفر چهارصد بودند ، نفر هزار يك از بيشتر آن
شديد علايم.شدند مسموم برنجك و آبپز برنج خوردن اثر
از برخي كه شد مشاهده بيماران در ساعت چند از پس مسموميت
تعداد چون ميهماني اين در.شدند منتقل بيمارستان به آنها
و تهيه "قبلا را غذا بناچار بود ، زياد بسيار مدعوين
دانه برنج اينكه براي ميگفتند و بودند كرده نگهداري
بنابر و بود شده نگهداري يخچال از خارج در بماند ، دانه
برنجها كردن آلوده و باكتريها رشد براي مناسبي فرصت اين ،
.بودند كرده فراهم
از غذايي مواد ساير و برنج در مقاوم باكتريهاي اين وجود
صدها نگراني باعث كودكان ، غذاهاي و لبنيات و گوشت قبيل
صنايع اين چون.است شده غذايي صنايع و كنسروسازي كارخانه
حرارت از غذايي ، مواد نوع اين نگهداري براي هستند مجبور
اصلي كيفيت غذايي مواد صورت ، اين در.كنند استفاده بالا
ميرود بين از آنها ويتامينهاي و ميدهند دست از را خود
باكتري بردن بين از براي باشد ، پايين حرارت اين اگر و
راهي هستند درصدد محققين و كارشناسان امروزه.نيست كافي
.شود جلوگيري مسموميتها اين از تا كنند پيدا
وحدت عزيزه دكتر
تهران دانشگاه پزشكي دانشكده استاد
فرهنگي يادداشت
و زبان فرهنگستان رئيس ابقاي مورد در
فارسي ادب
زماني محدوده دولتي ، مهم سمتهاي و مقامات از بسياري در
ساله دوره 4 يك براي جمهور رئيس "مثلا.است شده شرط خاصي
مجلس نمايندگان شود ، انتخاب ميتواند دوره دو حداكثر و
و مناصب بسياري و قضائيه قوه رئيس اسلامي ، شوراي
.جملهاند اين از مديريتها
علمي مختلف توجيهات مناصبي چنين براي زماني محدوده تعيين
كه است آن دلايل ، و توجيهات اين جمله از.دارد منطقي و
كه شود فردي جايگزين جديدتر معلومات با و نفس تازه مدير
اما داده ، انجام كارهايي و كشيده زحماتي خود دوره در
نداشته خلاقيت شايد ، و بايد كه آنچنان ديگر است ممكن
ارتباط در قدرت مساله با كه مناصبي و مقامات در.باشد
قدرت از سوءاستفاده عدم به زماني دوره تعيين توجيه هستند
.بازميگردد نفر يك دست در آن شدن متمركز از جلوگيري و
بسيار فرصت مدير ، يك براي كاري دوره يك رسيدن پايان به
عملكرد ارزيابي با كه دست بالا مقامات براي است مناسبي
به را بعدي مدير و ببينند را او كار قدرت و ضعف نقاط وي ،
.كنند انتخاب قبلي مدير ضعفهاي كردن برطرف براي خاص طور
ميدهد نشان فرهنگ ، حوزه در انتصاب سابقه به نگاهي نيم
علمي و سياسي غير بخش در بخصوص -حوزه اين در متاسفانه كه
.است نگرفته صورت لازم باحساسيت كار -آن
سوابق و تعهد اسلامي جمهوري نظام در كه پيداست ناگفته
نيست معنا بدان اين ، اما دارد بسيار اهميت فرهنگي مديران
تعهد بهانه به ناكارآمدي و مديريتي عمده ضعفهاي كه
.شود گرفته ناديده
سمت ، اين احراز از پيش فارسي ، ادب و زبان فرهنگستان رئيس
آموزش در را درسي كتابهاي تدوين و تهيه سازمان مسئوليت
بيش ايشان تصدي زمان در روايتي بهداشت برعهده پرورش و
خود تاليف -انساني علوم حوزه در "عمدتا -درسي كتاب از 20
انتقاد مورد هم زمان همان در كه كتابهايي.بود ايشان
عمده كه كتابهايي.بود ورزيده و معلمانپيشكسوت قاطبه
"نتيجتا كه -متون صحيح انتخاب عدم آنها مشكلات
غير -نداشتند آنها مطالعه براي انگيزهاي دانشآموزان
عامل فقدان مهمتر همه از و انتخابها بودن كارشناسي
كه بود آن مديريت ، نوع آن نتيجه.بود آنها در خلاقيت
اصلاح بسيار هزينههاي صرف با و بارها و بارها كتابها
-نبود آنها جزئي اصلاح و دستكاري امكان البته كه -شدند
هزينههاي صرف با و "ماهيتا آنها از بسياري بالاخره و
.درآمدند آبرومند و قبول قابل شكلي به مجدد
كافي ساله پنج دوره يك هم فارسي ادب و زبان فرهنگستان در
حاصل براستي.گيرد قرار بررسي مورد ايشان مديريت تا بود
ايشان خلاقيتهاي و چيست فارسي ادب و زبان فرهنگستان كار
تا شده باعث كه است بوده كدام مهمي نهاد چنين مديريت در
كه معادل واژه چندصد تصويب.شود منصوب سمت اين به دوباره
است ، شده مواجه قلم اهل و مردم تمسخر با آنها از بسياري
از تعدادي "اتفاقا كه است بزرگ نهاد يك كار حاصل تنها
كه پيداست .همكاريدارند آن با كشور استادان مبرزترين
خلاق و توانمند مدير يك نبود مشكل و نيست اعضا از عيب
.كند تحصيل قابلي ، حاصل فضلا ، جمع اين از بتواند كه است
تعهد و نيت حسن و كمالات با فردي البته فرهنگستان رئيس
فرهنگ به عشق ديده به اگر اما است ، انقلاب و ملت به نسبت
نيز تواناتر مديران به بايد بنگريم ايراني و اسلامي
.داد ميدان
اسلامي رضا حميد *
كتاب يك مرور
آزادي و دينداري
محمدتقي بهاهتمام (مقالات مجموعه) آزادي و دينداري
590/نسخه 5000/اول 1378 چاپ /آفرينه:ناشر /ميبدي فاضل
تومان 2500/وزيري صفحه ،
در] را انديشه آزادي و تفكر انحطاط دوران پژوهشگران ،
پي در كه ميدانند مغولان مهلك ضربه از پس [اسلامي تمدن
فرهنگ بر كلامي جبرگرايي به اعتقاد با توام اشعريگري آن
مصري ، امين احمد تعبير به.گشت حاكم اختيار و عقلگرايي
سقوط و افول مسلمين تمدن در فاجعهها بزرگترين از يكي"
خود ، آثار از يكي در نيز مطهري شهيد مرحوم ".است معتزله
بر كاري ضربه معتزله سقوط كه ميفشارد پاي نكته اين بر
داد دستور متوكل:مروجالذهب روايت به.زد مسلمين تفكر
كنند ، تقليد و شوند تسليم تنها ديني امور در مردم
كه آزادي مقوله بنابراين ، نمايند تفحص و تحقيق بيآنكه
هر و بود متكلمين بحث مورد اراده و اختيار بهاصطلاح
كه حاكماني دست با ميدانست ، خويش اعمال مسئول را انساني
ميدانستند ، مردم سرنوشت بر مسلط الهي تقدير با را خود
.گرفت تسليم و تعبد را آن جاي و شد خارج مسلمين فرهنگ از
و دينپژوهان اهتمام مورد اخير ، قرن دو اين در آنچه اما
.است ديني حكومت با آزادي نسبت است ، سياست و دين فيلسوفان
ارزشهاي حاكميت از باشد عبارت ديني حكومت اگر يعني
نيز ، آزادي از منظور و فقهي احكام اجراي و ديني
دو اين سازگاري و جمع باشد ، اجتماعي و سياسي آزاديهاي
است؟ چگونه
كه بودهاند مواجه سوءال اين با همواره ديني ، انديشمندان
براي سياسي و فلسفي كتب در كه مختلفي معاني با آزادي آيا
دين ، آيا و دارد وجود ديني آموزههاي در است ، آمده آن
البته.ميستيزد آن با يا و ميپذيرد را آزاديهايي چنين
حكومت با آزادي نسبت تبيين در بايد كه نكاتبنيادي از
.است ديني حكومت مفهوم شود ، روشن ديني
آزادي موضوع پيرامون چند مقالاتي دربردارنده حاضر ، كتاب
استادي ، رضا.است معاصر ديني انديشمندان از دينداري و
مجتهد محمد خاتمي ، سيدمحمد جعفري ، محمدتقي بازرگان ، مهدي
شريعتي ، علي سروش ، عبدالكريم سحابي ، عزتالله شبستري ،
ازجمله كديور محسن و مطهري مرتضي طباطبايي ، سيدمحمدحسين
آمده مجموعه اين در آنها مقالات كه هستند انديشمنداني
.است
;صحيح ذهني تربيت و خلاقيت افزايش براي
...بسپاريد سقراط به را خود كودكان
آنها ذهن كودكان ، آموزش براي سقراط روش كاربردن به با
نميشناسد يادگيري براي ومرزي حد
.است گلاسكو نزديك شهري در تابستان روز يك ظهر از بعد
خيره چشمانداز ابتدايي ، مدرسه كلاسهاي از يكي پنجره از
پيدا ميدرخشند ، آفتاب در كه قايقهايي با رودخانه كننده
نگاه پنجره سوي به هم بچهها از يكي حتي ولي.است
داستاني مجذوب "كاملا ساله كوچولوهاي 56 اين.نميكند
دوست معلم اين.ميكند تعريف "مككال كاترين" كه شدهاند
قصهاي تا ميآيد مدرسه اين به بار يك هفتهاي داشتني ،
لورا" قصه.بخواند برايشان است ، نوشته بچهها براي كه را
عجيب جاي راستي به دنيا فهميدند كه برادري و خواهر "پل و
شد ، خوانده امروز كه داستان از قسمتي در.است غريبي و
وارد "دقيقا كه ميبينند را غولپيكر هواپيماي يك آنها
كمان ، رنگين رنگهاي كه حالي در و ميشود كمان رنگين يك
به شده ، پيچيده آن بدنه به راهراه گردن شال يك مثل
ميرسد ، نظر به كه اين با.ميدهد ادامه خود پرواز
.نيست اينطور واقع در اما شده ، قسمت دو رنگينكمان
قصد كاترين كه برسد نظر به شايد.نخوردهاند دست رنگها
پس را رنگينكمان تشكيل چگونگي و آفتاب نور ماهيت دارد ،
:ميپرسد او عوض در ولي.دهد توضيح باران بارش از
را رنگينكمان رنگهاي ميتواند چطور هواپيما يك بچهها"
"كند؟ خرابش اينكه بدون بردارد يواشكي
و درشت سبز چشماني با رنگپريده كوچولوي پسر مارك
رنگهاي هواپيما و مرده رنگينكمان":ميدهد جواب جستجوگر
يك لباسهاي درآوردن مثل درست.است برده خود با را آن
!"مرده
كه ميميرد وقتي رنگينكمان":ميكند مخالفت او با آلن
".نكردهاند تغيير رنگها اما.بدهد دست از را رنگهايش
هستند هواپيما روي رنگها":ميگويد بچهها از ديگر يكي
".باشد دوجا در زمان يك در نميتواند چيز يك و
خود به را متفكر يك قيافه كشيده ، درهم ابروهاي با آليستر
ميداند كه او.ميدهد تغيير را بحث مسير و ميگيرد
پرواز ساعت در مايل حدود 600 در سرعتي با جت هواپيماي
يك از دوچرخه با ميتوانيم ما چطور":ميپرسد ميكند ،
"بزنيم؟ جلو پرواز حال در هواپيماي
كرده تقسيم درك قابل كوچكتر جزئيات به را او سوءال كاترين
مشاركت ترتيب بدين.بازميگرداند قبلي مسير به را بحث و
خودجوش درس يك به را آن مناظره ، و بحث اين در بچهها همه
آغاز در بچهها.ميكند تبديل است ، شناخت و منطق اساس كه
نفس به اعتماد با تدريج به و ناشيگري و خجالت با
.ميكردند نظر اظهار فزاينده
آتن در آن با غرب فلسفه پدر سقراط كه است روشي اين
و مردم ميان به منطق ابزارهاي بردن.ميكرد تدريس باستان
به را ابزارها اين چگونه عادي انسانهاي كه آن دادن نشان
.ميكنند استدلال "مستقلا و برده كار
همين همفكرانش و "مككال كاترين" بعد ، قرن وچهار بيست
و گرفته پيش در آن كردن مدرن جهت در تغييراتي با را روش
مانند دست دور نقاط حتي و اسكاتلند سراسر مدارس در
خود كه تجربهاي با معلمانميكنند تدريس استراليا
و پرسش" كه ميپردازند درسي تعليم به آموختهاند ، فلسفه
و انتقال سرعت افزايش به درس اين.دارد نام "فلسفي پاسخ
كه ميآموزد آنها به و ميكند كمك كودكان كردن فكر منظم
بتوانند تا بگذارند تفاوت غلط و درست گفتگوي و بحث بين
يك به مجهز بچهها بدينگونه.كنند ارائه مستدل حكم
امروز خم و پرپيچ دنياي در تا شد خواهند دروني جهتياب
را خود مسير دروغين ، راهنمايان و بيراهه و راه هزاران با
.كنند پيدا
كه آنها.است ساله تا 11 بچههاي 10 به مربوط بعدي كلاس
و اعتقاد با حالا آموختهاند ، فلسفه يكسال حدود در
.ميكنند شركت بحث در اطمينان
"آبادي ناكجا" وسط در را جايي يك خجالتي دخترك كريستي ،
با زبردست وكيل يك مثل درست همكلاسياش و است كرده توصيف
ناكجا در نميتواني تو":ميكند بحث او با انرژي و حرارت
".ندارد وجود جايي چنين چون باشي ، آباد
ولي":ميگويد دوستش از دفاع به بچهها از ديگر يكي
براي مناسبي اسم شايد.باشد داشته وجود بايد آباد ناكجا
".نداريم آن
بدون ببرد ، پيش اصلي مسير در را بحث ميكند سعي كاترين
او ، گوناگون سئوالهاي.كند رد يا قبول را هيچيك نظر آنكه
.ميكند وادار ديگران و خود نظريات بررسي به را بچهها
.بگذاريم اسمي هرچيز برروي مجبوريم ما":ميگويد دانيل
چه درباره ديگري بفهميم نميتوانيم صورت ، اين غير در
كه كردهايد توجه حال به تا آيا.ميكند فكر چيزي
؟"نميكنيم فكر هم مثل ما از هيچكدام
هستند دوقلوهايي دنيا از جايي يك در":ميدهد ادامه او
".ميكنند فكر هم مثل درست كه
همكلاسيها از يكي بچهها ، ":ميكند مداخله معلم
ديگري شود ، زخمي دوقلوها از يكي روزي اگر بداند ميخواهد
".ميكند احساس را آن درد هم
تكان جايش از كسي اما.ميآيد در صدا به كلاس پايان زنگ
او همراه دانيل خيالي سفر در هنوز آنها همه.نميخورد
با "فلسفي پاسخ و پرسش" كلاس بين كه ميپرسم من.هستند
احساسات از موجي با جوابها هست؟ تفاوتي چه كلاسها ساير
دارند ، دوست را كلاس اين آنها.ميشود سرازير طرفم به
افكار اينجا ندارد ، وجود جواب يك فقط سوءال هر براي چون
در همه ، از مهمتر ;ميشود بيان بودن اشتباه از ترس بدون
به آزادانه كه ميشود داده اجازه آنها تخيل به كلاس اين
حفظ را گفتوگو جهت و موضوع معلم هرچند.آيد در حركت
ميكنيم ، تاخت ما":ميگويد مورد اين در دانيل.ميكند
".ميكنند سواري آرامش با ما معلمهاي ولي
چمنهاي روي بود ، كوچكي دختر كاترين كه زماني پيش سالها
ابرهاي ديدن از و ميكشيد دراز پدري خانه حياط باغچه
"دائما و ميرفتند سو آن و سو اين به درآسمان كه سفيدي
منظره آياميشد شگفتي در غرق ميدادند ، شكل تغيير
محو ميبست ، را چشمانش آنكه محض به چرا پس بود؟ واقعي
به دليل اين به فقط چيزها همه كه بود ممكن آيا ميشد؟
آنها آفرينش به مجبور را خود ذهن او كه ميآمدند وجود
در كه بود كاترين پنهاني فرمانروايي قلمرو اين ميكرد؟
لگام افكار مدرسه در بعدها ولي داشت ، مطلقه قدرت آن
رويايياش سرزمين كاترين پس.نداشتند بروز امكان گسيخته
رسمي آموزشهاي و واقعيات دست به را خود و كرد ترك را
در كالجي به تاريخ آموختن براي در 1970 ، بعد سالها.سپرد
را فلسفه و داد رشته تغيير سال يك از پس اما.رفت دوبلين
در سخنرانياش اولين شروع از پس دقايقيكرد انتخاب
رويايياش سرزمين دروازههاي دريافت ناگهان دانشكده ،
يادگيري داشت اعتقاد او.شدهاند باز او روي به دوباره
و مييابد تحقق تولد با كه است افراد طبيعي حق فلسفه ،
ثابت سقراط زندگي آيا.نيست بزرگسالان مختص فقط امر ، اين
در نيز را كودكان ميتواند فيلسوف يك كه بود نكرده
كند؟ سهيم انديشههايش
و برگزيند را سقراط پرمشقت راه كه كرد عهد خود با روز يك
او ولي.بيفروزد معرفت چراغ خود ، هموطن كودكان ذهن در
كه بيابد را فردي تا كند سفر كشور از خارج به بود ناچار
.باشد افكارش موافق
تا رفت امريكا به فلسفه در دكترا درجه اخذ از پس در 1984
آموزش كه مستقلي محقق.كند همكاري "ماتيوليپمن" دكتر با
در آن گنجاندن براي و كرده طراحي را كودكان به فلسفه
.بود كرده زيادي مبارزه آموزشي برنامه
ماموريت به "من ليپ" رسيد ، نيوجرسي به كاترين كه زماني
آزمايش دست در درسياش واحد و بود شده فراخوانده خارج
را ساله بچههاي 56 كلاس تدريس كاترين اين بنابر.بود
.گرفت برعهده
درستي روش كه دريافت كاترين من ، ليپ دكتر بازگشت از پس
كه بود رسيده نتيجه اين به چون.است نداشته آموزش در
نميتوانند سالگي ده حداقل به رسيدن از قبل تا كودكان
مشاهده كه ليپمن ولي.گيرند كار به را منطق و استدلال
و نظريات بيان به قادر كوچك بچههاي چگونه بود كرده
براي را خود كار برنامه منطقياند ، بحث و ارتباط ايجاد
.كرد ارائه دوباره ، شروع
به ليپمن با همكاري سال پنج از پس كاترين سال 1990 ، در
سال يك طول دربازگشت انگلستان به گلاسكو دانشگاه دعوت
طراحي ليسانس فوق مدرك براي را "فلسفي پاسخ و پرسش" رشته
كودكان به تدريس براي دوره اين فارغالتحصيلان.كرد
سي.بي.بي تلويزيون مستند برنامه يك.ميديدند آموزش
.كرد علاقهمند رشته اين به را جوان آموزگاران از بسياري
مليتهاي از كه داشت شاگرد يازده كاترين زمان ، آن در
نيز ايتاليايي و امريكايي پرتغالي ، بلغار ، مانند مختلف
.بودند آنها بين در
امكان كودكان به كه بود سادهاي نكات بر كاترين تاكيد
كه افكاري.ميدهد را افكارشان و نظريات آزادانه بيان
قرار نادرست قضاوت مورد و شدن مسخره ترس از پيشتر ،
عبارتها اين با بحث ، در شركت.نميشدند بازگو گرفتن ،
."زيرا مخالفم من" ،"زيرا موافقم من":ميشود آغاز
پس كه است ديده را درونگرايي "عميقا كودكان در كاترين
براي حرفي نفس به اعتماد از درخشان چهرههاي با مدتي از
با نيز تنگاتنگي ارتباط فلسفه ، يادگيري.داشتهاند گفتن
از سنجش يك دردارد دانشآموزان عمومي درسهاي يادگيري
اين به همكارانش و "من ليپ" دكتر نيوجرسي ، محصل چهارصد
آموختهاند 66 فلسفه كه بچهها از گروهي كه رسيدند نتيجه
.داشتهاند پيشرفت رياضيات در درصد و 36 خواندن در درصد
اداره امريكا در را كلاسي كاترين تحقيق ، اين با همزمان
اضطراب دچار جوانان از گروهي آن ، دانشآموزان كه ميكرد
كار اوايل در":ميگويد او.بودند بزهكاري سوابق با روحي
.بزنند حرف يكديگر تهديد بدون بتوانند آنها نداشت امكان
آميز خشونت عمل يك آماده را آنها تحمل غيرقابل پاسخ يك
تحمل را مخالف نظر گرفتند ياد ماه چند از پس ولي.ميكرد
".ببرند لذت افكار تنوع از و كرده
نزد را فلسفه تدريس كه است كساني از "سيگرسون آوريل"
يكي در دوبار هفتهاي او.است ديده آموزش مككال كاترين
كه سال تا 18 سني 12 ردههاي به گلاسكو مدارس از
تدريس "فلسفي پاسخ و پرسش" دارند ، يادگيري اختلالات
دانشآموزان كلاسها اين در":ميگويد او.ميكند
منحصر افكاري گذشته ، تحصيلي ناكاميهاي عليرغم ميفهمند
به قدم كه يافتهاند را امكان اين آنهادارند فرد به
".كنند غلبه شكستها از حاصل روحي فشار و اضطراب به قدم
آموزش كه رسيدهاند باور اين به نيز فلسفه متخصصان اكنون
مگي برايان.است مفيد و ارزشمند بسيار كودكان براي فلسفه
موضوع دو كودكان به فلسفه":ميگويد فيلسوف و نويسنده
خود افكار براي منطقي بيان يك چگونه ;ميآموزد را حياتي
".باشند خوب كننده مباحثه يك چگونه و كنند پيدا
بچهها":دارد عقيده فيلسوف و دانشگاه استاد ميگلي ماري
وجود جواب دو تنها سوءال هر مورد در كه گرفتهاند ياد
جهان كه ميدهد ياد آنها به فلسفه !غلط و درست دارد ،
آن بياموزند بايد كه چيزياست گوناگون پاسخهاي پراز
".بدهند جهت درست پاسخ سمت به تفكر با را خود ذهن كه است
آموزش كلاسهاي جهان سراسر در نفر وهفت سي حاضر حال در
آنها از يكي سيساله كاستنر بن.ميكنند برگزار را فلسفه
:ميكند نقل او.است كرده شروع را كارش تازگي به كه است
بحث وقتي ساله بچههاي 910 براي كاترين كلاس در روزي"
داشت ، حضور كه دبستان ناظم رسيد ، جاذبه نيروي و فضا به
وجود جاذبهاي نيروي هيچ فضا در":گفت و شد بحث وارد
گوش به كلاس ته از دختركي لرزان صداي ناگهان ".ندارد
او از كاترين ".هست جاذبه هم فضا در.مخالفم من":رسيد
اگر":داد پاسخ دخترك ؟"ميكني فكر طور اين چرا":پرسيد
براي را خدا چيزي چه پس نيست ، فضا در جاذبهاي نيروي هيچ
؟"ميدارد نگاه ما
سفر جهان سراسر به اشتياق و شور با جوان ، معلم "بن"
رهنمون فلسفه خيالانگيز سرزمين به را كودكان تا ميكند
كه ميآورد ياد به را خودش غرور ، از لبريز كاترين و كند
چنانكه بياموزد كودكان به گرفت تصميم مشابه لحظهاي در
.باشند متفكر ميگفت ، سقراط
كنيد تمرين را خانواده با كردن فكر
برانگيزد را شما خانواده تخيل ميتواند كه ساده تمرين يك
.بخوانيد خانواده همه براي را داستان -1
او.نشسته بستر در خواب لباس با لورااست تعطيل روز
باد زوزه صداي.ميشنود را منزل از خارج در باد وزش صداي
خود باميرسد او گوش به و ميپيچد خانه خلوت حياط در
را آن ولي ميشنوي ، را باد صداي تو:ميكند فكر
.ميكند نگاه بيرون به پنجره از لورا.ببيني نميتواني
.ميشوند كشيده طرف آن و طرف اين به خيابان كف آشغالهاي
ديوارهاي به و شده بلند هوا روي روزنامه پارههاي تكه
.ميچسبند كنارخانه
طرف هر به آشغال و آت كه ميبينم من:ميكند فكر او
ميشوند ، كنده هم درختان برگهاي ميبينم و ميشوند پرتاب
كجاست؟ باد پس.ببينم را باد نميتوانم اما
ميدانم و ميشنوم را باد صداي من:ميكند فكر بازهم او
.نيست هم جايي ولي.هست جايي يك در باد پس.آنجاست كه
چيزي يا هست چيزي آيا پس.ببينم را آن نميتوانم چون
حركت هم خانه به آمدن موقع كه آورد خاطر به لورا نيست؟
باعث چيزي يك.است ديده خيابان كف روي را آشغال و آت
.كنند حركت نميتوانند كه خودشان چون.بود شده آنها حركت
ميخواهد لورا.حيوان يك هم شايد يا و بوده باد شايد
خوب ، حيوان يك يا بوده باد; ميكنيد فكر شما آيا بداند
سگ يك اگر چون.باشد بوده كوچك خيلي حيوان يك بايد پس
بوده؟ حيواني جور چه راستي ولي.ميديدم را آن "حتما بود ،
اين در چيزي چه شما نظر به:كنيد سئوال همه از حالا -2
است؟ جالب داستان
نميآورد؟ وجود به شما در را حسي آيا -
ميكند؟ ايجاد شما ذهن در را سوءالي قصه اين آيا -
.كنند مطرح داستان اين درباره سوءال يك همه بگذاريد -3
.كنيد يادداشت را آنها همه
.بخواهيد را جواب كننده سوءال خود از -4
افراد.شويد جويا را مورد آن در نظرشان ديگران از سپس -5
گفتوگو.بگويند جواب در متفاوت چيزي تا كنيد تشويق را
پاسخها و نظرات كه باشيد داشته خاطر بهدهيد ادامه را
متنوع افكار فراواني از "يقينا غلط ، نه و هستند درست نه
.كرد خواهيد تعجب
فروغ معصومه :ترجمه
دايجست ريدرز :منبع
بر نظارت شوراي رئيس چينيفروشان مهندس
اسباببازيهاي توليدكنندگان از
;اسباببازي
ميشود حمايت مرغوب
برخوردار نابساماني وضعيت از كشور در اسباببازي صنعت *
است
اولين در اسباببازي بر نظارت شوراي :علميفرهنگي گروه
و بهتر توليد به اسباببازي سازندگان تشويق بر خود جلسه
كه توليدكنندگاني از دسته آن به ويژه امتيازهاي اعطاي
فرهنگي بار و كيفيت از آنها سرگرميهاي و اسباببازي
.كرد تاكيد است برخوردار بالايي
مطلب اين بيان ضمن شورا اين رئيس چينيفروشان محسن مهندس
كشور در اسباببازي صادرات و واردات توزيع ، توليد ، وضعيت
اقتصادي كالاي يك اسباببازي:گفت و دانست نامناسب را
منفي و مثبت ارزشي و فرهنگي بار از كه است بينالمللي
فكر و ذهن بر كه زيادي تاثير دليل به و است برخوردار
طلب را بيشتري نظارت و توجه ميگذارد نوجوانان و كودكان
.ميكند
و كودكان فكري پرورش كانون عمومي روابط بهگزارش
نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون مديرعامل نوجوانان ،
فرهنگ شوراي توسط زمينه اين در شده پژوهشهايانجام به
:افزود و كرد اشاره كانون سازنده سرگرميهاي مركز و عمومي
از كشور در اسباببازي توليدات شد مشخص پژوهشها اين در
سرگرميها اين از برخي و است برخوردار نابسامان وضعيتي
متعددي اقتصادي مشكلات مختلف بيماريهاي انتقال بر علاوه
.ميآورند بوجود خانوادهها براي هم را
توليد در شورا نظارتي نقش بر تاكيد ضمن پايان در وي
ورود ممنوعيت ضابطهمند لغو خواستار اسباببازي
بسيار سرگرميهاي دنيا در:گفت و شد كشور به اسباببازي
.ميكنيم جلوگيري آنها ورود از ما كه ميشود توليد خوبي
اسباببازيهاي كه شود تدوين شكلي به بايد مقررات:گفت وي
مورد و شود كشور وارد مجاز صورت به سازنده و فكري
.گيرد قرار خانوادهها و بچهها استفاده
آن آئيننامه كه اسباببازي بر نظارت شوراي جلسه اولين
رياست به است شده تصويب فرهنگي انقلاب عالي شوراي در
.شد برگزار شورا اعضاء حضور با و كانون عامل مدير
:پرورش و آموزش وزارت آموزشي معاون
مربيان و اوليا انجمن فعاليتهاي و سياستها
شود بازنگري بايد
كمك براي بايد مربيان و اولياء انجمن :فرهنگي علمي گروه
مورد را خود فعاليتهاي پرورش و آموزش سياستهاي اجراي به
.دهد قرار بازسازي و بازنگري
طي پرورش و آموزش وزارت آموزشي معاون اصغرفاني علي
سراسر مربيان و اولياء انجمن مسئولان گردهمايي در سخناني
در وزارتخانه اين سياستهاي مطلب ، اين بيان با كشور
مربيان و اولياء انجمن نقش و توسعه سوم ساله پنج برنامه
در ميتواند انجمن:گفت و كرد تشريح زمينه اين در را
مشاركت ، چون زمينههايي در پرورش و آموزش سياستهاي اجراي
آن نظاير و آموزشي عدالت ايجاد آموزشي ، نابرابريهاي حذف
اتخاذ تاكنون كه راهكارهايي اما باشد ، داشته بسزايي نقش
.نيست انجمن نيازهاي پاسخگوي شده ،
|