چيست؟ سازمان در تصميمگيري درست الگوي
دروني شرايط تغيير
چيست؟ سازمان در تصميمگيري درست الگوي
گيري تصميم نوين روشهاي
موءسسات ، و سازمانها در اجرايي عمليات و كار ماهيت دليل به
زمينههاي در گوناگوني تصميمات "مرتبا مجبورند مديران
تصميمگيريها ، بعضي در تعلل و تاخير.نمايند اتخاذ متفاوت
عمليات زمانبندي برنامه در تغيير و هزينه افزايش موجب
مديران بنابراين.ميگردد زيان ايجاد نتيجه در و اجرايي
بطور و باشند آشنا تصميمگيري فنون و شيوهها با بايد
تلاش و دهند تكامل و توسعه را خود تواناييهاي مداوم
اتخاذ درست و معقول تصميمات موارد همه در كه نمايند
.نمايند
تصميمگيري الگوي
از يكي انتخاب ميتوان ساده زبان به را تصميم اتخاذ
فقط است ممكن حتي دانست مشكل حل منظور به موجود راههاي
از يكي و باشد داشته وجود گيرنده تصميم برابر در راه دو
هم باز باشد ، دادن انجام از خودداري فقط راه دو آن
خواهد تصميم اتخاذ خود دادن ، انجام يعني راه همين انتخاب
(1).بود
منظم تحليل و تجزيه بر تاكيد تصميمگيري ، منطقي روش در
ترتيب براساس آن اجراي و مناسب راهحل انتخاب و مسئله يك
تصميمگيري فرآيند منطقي ، تصميمگيري در.ميباشد عقلايي
:ميگردد تجزيه ذيل مراحل به
تهيه آنها ، نسبي اهميت به توجه با عملي اهداف تعيين
راهحلهاي و گزينهها ايجاد منابع ، و امكانات فهرست
و شقوق از هريك نتايج محاسبه و گزينهها بررسي متفاوت ،
.ميباشد گزينه مناسبترين انتخاب بالاخره
بهترين انتخاب و تصميم مختلف شقوق آزمايش اوقات اغلب در
كه حالي در.است مشكل بسيار يا غيرممكن آنها ، ميان از
امكانپذير بسادگي مدل يا الگو از استفاده با امر اين
.ميباشد
روابط آن در و هستند واقعيت از شمايي و برداشت مدلها ،
واقعيت عين حال هر به وليميشود داده نشان متغيرها بين
واقعي نظامهاي دقيق دهنده نشان رو اين از و نبوده
و پيشبيني براي آنها از ميتوان ولي نميباشند
.كرد استفاده تصميمگيري
الگوها انواع
تصميم اخذ مسائل ، پيشبيني مشيها ، خط فرايند شناخت براي
مورد مدلها و الگوها انواع فعاليتها ، تحليل و تجزيه و
خاصي ماهيت داراي كدام هر كه ميگيرند قرار استفاده
و عناوين الگوها.دارد كاربرد ويژهاي زمينه در و هستند
مدل:از عبارتند آنها از بعضي كه دارند متفاوتي اسامي
مدل اضافي ، بينش مدل بخش ، رضايت مدل مختلط ، مدل تدريجي ،
.آن نظاير و رياضي مدل و تجسمي مدل ترسيمي ، مدل كلامي ،
براي عملي دقيق مدل كه واقعيتهايي براي اوقات گاهي اما
-اكتسابي روش از ميتواند تصميمگير ندارد ، وجود آنها
و تجربيات كمك به فرد روش ، اين در.گيرد بهره ابتكاري
آن در كه را راهحلي تا ميكوشد خود ذهني تواناييهاي
-اكتسابي روش اگرچه.آورد بدست باشد مشكل پاسخگوي وضعيت ،
آن كمك به ولي نيست ، گفته پيش مدلهاي دقت به ابتكاري ،
رضايتبخش موجود وضعيت در كه را راهحلي سرعت به ميتوان
(2).نمود پيدا باشد
تصميمگيري نوين روشهاي
پروژههاي و صنايع در مسئله حل و تصميم اخذ عقلايي روش
تعداد كه بهنحوي است ، كرده پيدا زيادي اهميت امروزي
تصميمگيري روشهاي آموختن و آموزشي طرحهاي توجهي قابل
به ولي هستند مشابه هم با آنها اغلب كه گرديده ابداع
.دارند هم تفاوتهايي هرحال
تصميمات اخذ براي جديدي روشهاي كنوني متغير دنياي در
چند به اينجا در كه است تكامل حال در و آمده بوجود بهتر
.ميشود اشاره نوين روش
بهتر و صحيح تصميمات اخذ براي -تصميمگيري مرحلهاي روش
:گرفت نظر در منظم بصورت را زير مراحل ميتوان
و كلي مسئلهاي آمده پيش موضوع آيا -مسائل طبقهبندي -1
نظر مورد رويداد يا و جديد؟ و خاص موضوعي يا است عام
قاعده تاكنون آن براي كه است جديد مسئله يك نشانه اولين
است؟ نيامده بوجود شيوهاي و
دارد؟ سروكار مسئلهاي نوع چه با مدير -مسئله تعريف -2
كار حدود و شرايط -چيست؟ رضايتبخش پاسخ كه گردد مشخص -3
چيست؟
است درست كه مطلبي درباره كار حدود به دستيابي براي -4
از قبل.بگيريد تصميم باشد پذيرش قابل "صرفا كه مطلبي نه
مورد در بشود امتيازات و سازگاري توافقها ، به توجه آنكه
پذيرش قابل تصميم و شود فكر مشخصات و شرايط كامل تحقق
.گردد اتخاذ
منظور تصميمگيري در كار انجام براي نياز مورد اقدام -5
درباره كسي چه پذيرفت؟ بايد را عمل و اقدام تعهد چه.شود
دارد؟ آگاهي آن
و اعتبار كه ميشود موجب بازخور -بودن بازخور بدنبال -6
و شود سنجيده واقعي رويدادهاي برابر در تصميمات تاثير
مبناي كه فرضياتي گرفت؟ خواهد انجام چگونه تصميم كه اين
اشتباه يا بوده مناسب است گرفته قرار عمل و تصميم اخذ
است؟ داشته
تصميم اخذ براي نو شيوهاي مسئله ، حل روش -مسئله حل روش
بيشتري جزئيات با كار مراحل به نوشته اين در ولي نيست
.ميشود اشاره
مسئله شرح -1
اثري چه و است داده روي وقت چه در و كجا در اقدامي ، چه *
دارد؟ همكارانتان و شما بركار
است؟ گذاشته اثر كسي برچه *
دارد؟ وجود چيزي چه وقوع احتمال نشود حل مسئله اگر *
است؟ نياز مورد مسئله سريع حل آيا *
هستند؟ چه احتمالي دلايل *
كنيد كسب را واقعيات و نظرات -2
كار انجام براي سابقهاي يا دستورالعمل مشي ، خط آيا *
دارد؟ وجود
نياز كه دارد وجود دستورالعملي يا اسناد گزارشها ، آيا *
باشد؟ داشته بازنگري به
است؟ كرده فصل و حل را مسئله نوع اين كسي چه گذشته در *
كدامند؟ پيشنهادي حلهاي راه و هستند چه احتمالي علل *
است؟ لازم فرعي مسئله چند به مسئله تقسيم آيا *
برگزينيد را راهحل بهترين -3
چيست؟ حل راه سادهترين *
چيست؟ نظر مورد راهحل به نسبت احتمالي واكنشهاي *
باشد؟ نادرست ميتواند روشي چه *
دارد؟ وجود بلندمدت و مدت كوتاه راهحلهاي آيا *
كرد؟ آزمايش ميتوان را راهحلها آيا *
.نمائيد عرضه را ها راهحل -4
و داخل در نظر مورد راهحل براي را كساني چه موافقت *
داريد؟ نياز واحد خارج
است؟ نياز مورد مديريت تصويب آيا *
عرضه خودتان واحد كليدي افراد به را راهحل آيا *
ميكنيد؟
كرد؟ مكتوب بايد را مطالبي چه *
است؟ راهحل عرضه براي زمان بهترين وقت چه *
آن پيگيري و راهحل اجراي -5
چيست؟ آني نتايج و واكنشها *
دارد؟ وجود پيشبيني غيرقابل مسائل آيا *
دارد؟ نياز بررسي به راهحلها آيا *
است؟ لازم نتايج از گزارشي نوع چه تهيه *
است؟ كرده حل را مسئله پيشنهادي راهحل آيا *
چارهجويي و راهحليابي براي -خلاق بصورت مشكلات حل
همه عقايد و آراء از ميتوان سازمان مسائل و مشكلات براي
تشكيل جلسهاي منظور اين براي.كرد استفاده مرتبط افراد
آزادي با كه ميشود خواسته حاضر افراد كليه از و داده
ارائه را خود راهحلهاي و نظرات شرط ، و قيد بدون و كامل
گرفتن نظر در بدون و ارزيابي بدون نظرات كليهنمايند
بهترين آنها بين از سپس شده يادداشت آن نادرستي يا صحت
طوفان" را روش اين.ميشود برگزيده راهحل مناسبترين يا
.نهادهاند نام هم "مغزي
قياسهاي از افراد بينظير ، روش اين در -تركيبي قياس
ناخودآگاه ضمير نهفتههاي كردن خارج براي گوناگون
عجيب ، چيزهاي شناخت و معرفي با مسائل.ميكنند استفاده
دور ذهن از آشنا ، و ساده موضوعات سپس.ميشوند تعريف
.ميشوند گرفته كار به گوناگون قياسهاي آنگاه.ميگردند
.آنهاست بعيدترين و عجيبترين استعاره بهترين "معمولا
بند ، و قيد از ذهن خارجكردن و رواني قالبهاي بازدودن
قوه هوشمند ، و خلاق افراد و است دستيابي قابل خلاق فضايي
.برسند مسئله راهحل به تا ساخته رها را خود تخيل
ارزش تحليل و تجزيه شيوه مورد در -ارزش تحليل و تجزيه
معمول گوناگوني روشهاي و گرفته صورت مختلفي بررسيهاي
كفايت روش اين شناخت براي زير مراحل شرح ولي است شده
:ميكند
جمعآوري مناسب ، اهداف انتخاب:اطلاعات گردآوري -مرحله 1
و اصلي فعاليتهاي و عمليات تعريف پروژه ، درباره اطلاعات
.پروژه ثانويه
انجام براي عقايد و نظريات ابراز:تعمق و تفكر -مرحله 2
.يك مرحله در شده تعريف ضروري عمليات
تحليل و كردن فشرده پالايش ، :برنامهريزي -مرحله 3
.دوم مرحله نظرات به مربوط دادههاي
بيشتر يا نظريات و عقايد از يكي انتخاب:اجرا -مرحله 4
.باشد ارزش بهترين حاوي و باشد امكانپذير آن اجراي كه
نظر يك ارائه براي برنامه يك كردن تكميل:گزارش -مرحله 5
.آن انجام تعهد آوردن بدست و
به افراد سازمانها در كه است آن مهم عقيده يك هرحال به
يك را سازماني تصميمات ولي ميكنند ، تصميم اتخاذ تنهايي
فرآيند يك سازمان هر در تصميمگيري.نميكند اتخاذ فرد
در تنهايي به مدير يك نادر مواردي در فقط و دارد جمعي
.مييابد را راهحل و ميكند تحليل و تجزيه مسئله يك مورد
مشاركت با و اجماع به كه تصميماتي كه است روشن همگان بر
از "نسبتا ميگردد اتخاذ كاركنان حتي و سرپرستان همه
كه تصميماتي تا است ، برخوردار بيشتري دقت و صحت استواري ،
.ميكند اخذ تنهايي به مدير يا فرد يك
مهرياري حجتالله
:پانوشت
آموزش مركز انتشارات -مقاله چند -صادقپور ابوالفضل -1
صفحه 49 -1356-دوم چاپ دولتي مديريت
چاپ -ني نشر انتشارات -عمومي مديريت -الواني مهدي سيد -2
صفحات 183182 -1370-چهارم
دروني شرايط تغيير
بيفزائيم؟ خود نفس عزت بر چگونه
با يعني ميكنيم؟ راحتي احساس خود پوست زير در آيا
ديگري شخص ميخواهيم هميشه اينكه يا راحتيم؟ خودمان
جديد ، دوستان يافتن مو ، رنگ تغيير با ما از بسياري باشيم؟
سرزمينهاي به سفر يا زندگي محل تغيير مبلمان ، تعويض
.بيفزاييم خود ارزش بر ميكوشيم دوردست ،
ميداشت ، وجود شرايط بعضي كه صورتي در ميگوييم خود به
قطع.سازيم دگرگون ميتوانستيم را خود دروني احساس نحوه
نميتوانند بيروني شرايط داريم ، پيش در كه مقصدي از نظر
نفس عزت كوهستان در اگر.دهند تغيير را ما دروني شرايط
نخواهيم برخوردار نفس عزت از نيز ساحل در باشيم ، نداشته
از نميتوانيم هرگز و ميكنيم زندگي خود درون در ما.بود
درمان كمبيني ، خود و نارضايي چاره.بگريزيم خود
گاه هيچ را ما زيرا ماست ، دروني احساسهاي و انديشهها
.نيست خود از گريختن ياراي
از و بپذيريم هستيم ، چنانكه را خود آنكه محض به
خود درون در برگيريم ، را بهره حداكثر خود تواناييهاي
.كرد خواهيم راحتي احساس
رابينسن.ب دكتر :نوشته
غيبي منوچهر دكتر :ترجمه
|