كنيم همراه طبيعت قوانين با را توسعه
زيست محيط آلودگي حاصل سرطان
كنيم همراه طبيعت قوانين با را توسعه
در زيست محيط تخريب زيانبار پيامدهاي درباره كاوشي
(پاياني بخش) روبهرشد كشورهاي
بر تسلط تفكر از طبيعت ، به آدمي نگرش نحوه در نظر تجديد
از دسته آن بازپسگيري منظور به طبيعت با همراهي بسوي آن
داده دست از خود نوين تمدن جريان در آدمي كه ارزشهايي
نه كه منطقياي نظريهاي.ميرسد نظر به ضروري امري است
و بدوي جوامع بين در يعني تاريخ طول در آنرا تنها
بلكه ،(3)ديدهايم معاش آورندگان فراهم پيشرفته
سراغ نيز امروز جهان در آنرا از شدهاي آزموده نمونههاي
طرفدار نه ما آنكه از است روشني گواه خود اين و داريم
و هستيم "ميداند بهتر طبيعت" باورانه خوش و نادرست ايده
زيرا وسطي ، قرون در زندگي روشهاي به بازگشت مند علاقه نه
طبيعت از انسان كردن جدا همچون روشهايي چنين به بازگشتن
به و ميباشد است ، امروزي مقياس و سرعت همان كه محيطش ، و
امروزي جامعه كه باوريم براين بلكه.است مردود عقل قضاوت
و كشاورزي انقلاب دو طي در كه تجربياتي تلفيق با تنها
عشق ، " محبوب اما قديمي ايده با است ، آورده بدست صنعتي
از بسياري بر توانست خواهد "طبيعت با همراهي و احترام
امروزه كه آن متعاقب پيامدهاي و زيستمحيطي مشكلات
فراموش كه ديدهايم زيرا.آيد فائق است بشريت گريبانگير
زيست محيط چگونه سوم جهان كشورهاي توسط مهم اصل اين كردن
توسعه و رشد به دستيابي نيت به را آنها طبيعي منابع و
معضلات از ناخوشايند مجموعهاي و برده يغما به اقتصادي
(4).است ساخته آن جايگزين را اجتماعي و فردي
در رفته بكار شيوههاي مطالعه با ميان اين در
چگونه كه دريافت ميتوان چين همچون كشوري سياستگذاريهاي
و شده حساب و شفاف قوانين حمايتي ، سياستهاي داشتن با
حاصل مشكلات عهده از ميتوان متعهد مردمي همه از مهمتر
جمعيت انبوهترين با وقتي حتي زيستمحيطي ، انحطاط از
وقوع همگان كه كشوري.برآمد باشند ، شده تلفيق نيز جهاني
ميدانستند ، عنقريب آن در را رم كلوپ صفر رشد سناريوي
درصدي از 10 بيش اقتصادي رشد شاهد سالانه هماكنون ولي
اما محتاطانه حركت دليل به همه اين و هستند كشور اين در
دنگ" تعبير به كه است آن اقتصادي سياست اصلاحات پيوسته
عرض از گذشتن" مانند كشور اين پيشين رهبر "شيائوپينگ
در زيرا.است "خود زيرپاي سنگهاي كردن لمس با رودخانه
بستر از تصويري هيچگونه نداشتن دليل به حركتي چنين
كف سنگهاي خويشتنداري و احتياط بيشترين با رودخانه
.برداشت گام سپس و كرد پيدا خود پاي با بايد را رودخانه
كه است سياستهايي چنين سرهم پشت و سلسلهوار اجراي در
تنها زميني و ايران جمعيت برابر جمعيتي 20 داشتن با چين
انحطاط هيچگونه با مواجه ما كشور وسعت برابر اندازه 5 به
خصوصيات آنكه جالبتر و نميباشد شديدي زيستمحيطي
(5).ندارد تفاوت هم با چندان كشور دو اين جغرافيايي
رهنمون باور اين به را نگارنده زندهاي مثال چنين
متخصصين سياستگذاران ، از مثلثي تشكيل با كه ميسازد
را آدمي حيات اصل ميتوان تنها نه مردم و زيستمحيطي
كيفيت افزودن به قادر بلكه كرد تضمين متمادي قرون براي
آن در كه منسجمي مجموعه.بود خواهيم نيز آن زندگي
معقول زيستي محيط به دستيابي راهكارهاي سويي از متخصصين
درآمدن اجرا به جهت لازم تدابير بگوييم بهتر يا و
زيستمحيطي مباحث علمي طرح دهه چند طول در كه قوانيني
جامعه رهبران و سياستمداران حمايت جهت را شدهاند تدوين
در را مردم از يك هر رسالت سويي از و ميدهند پيشنهاد
از استفاده شيوه در تجديدنظر همانا كه خود اهداف به نيل
و كرده تعيين است آن با هماهنگي و طبيعت و تكنولوژي
عظيم نيروي اين گرفتن خدمت به براي لازم دستورالعملهاي
.ميدهند قرار آنها اختيار در زيست محيط احياء جهت را
هدايت در كشور كلان سياستگذاريهاي كه نقشي از سواي زيرا
شده ثابت تجربه به ميكند ، ايفا معين هدفي سوي به جامعه
به يافتهاي سازمان مردمي نيروي چنين از ميتوان كه
آشتيجويانه برخوردي اجراي در واقعي عملكردي ابزار عنوان
چنين از استفاده منظور به درست.كرد استفاده طبيعت با
امكان آمدن فراهم شهروندان ، دخالت لزوم كه است نيرويي
خصوص در مردم به اطلاعرساني وظيفه و آنان مشاركت
اسناد از بسياري در زيست محيط به مربوط تصميمات
بيانيه نمونه براي.است شده شناخته رسميت به بينالمللي
منشور ،(7)زيست محيط آموزش بيانيه ،(6)انساني زيست محيط
ارزيابي درباره اروپا جامعه دستورالعمل ،(8)طبيعت جهاني
نگهداري و حفظ درباره آسهآن موافقتنامه ،(9)محيطي زيست
درباره متحد ملل كنوانسيون ،(10)طبيعي منابع و طبيعت
و (11)فرامرزي چارچوب در زيستمحيطي آثار ارزيابي
مراجع وظايف متذكر همگي بشر حقوق اروپايي كنوانسيون
شهروندان عموم زيستمحيطي آگاهيهاي توسعه در ذيربط
يا و اخلاق جامعه افراد يكايك در كه آموزشهايي.ميباشند
به را آنها و كند ايجاد طبيعت با رفتار براي قانوني
:نمايد تشويق زير اقدامات انجام
وارد با طبيعي منابع از بهرهبرداري و توسعه براي كار -1
.آلودگي و تخريب مقدار كمترين كردن
طريق از فرد هر براي زندگي كيفيت بهبود براي تلاش -2
.استثمار و بيسوادي گرسنگي ، فقر ، كاستن
و اضمحلال بهاي به ملتي اقتصادي رشد و توسعه نپذيرفتن -3
.قليل عدهاي بيرويه مصرف و ديگر ملت تحقير
بشر نوع بقاي و اقتصادي ثبات براي تكنولوژي بردن بكار -4
.شخصي منافع براي نه و درازمدت در
مصرف هنگام به آينده نسلهاي احتياجات گرفتن نظر در -5
(12)طبيعت تجديدپذير حتي و تجديد قابل غير منابع
افراد كه بود اميدوار ميتوان زيستي اخلاق چنين آموزش با
اجتماعي ، زيستي ، فيزيكي ، تغييرات و حوادث به نسبت جامعه
ملزم را خود نبوده ، بيتفاوت زيست محيط سياسي و اقتصادي
درك را آن ميدانند ، زيستش محيط و آدمي ارتباط شناخت به
ناگوار شرايط تعديل جهت در گروهي يا تنهايي به و ميكنند
امروز جهان بر حاكم اجتماعي بيعدالتي و بيسوادي فقر ،
گام بشر نوع خور در و سالم محيطي به عملي دستيابي تا
اخلاق" به آن از دهيد ترجيح اگر كه اخلاقي.برميدارند
جهان در خالياش جاي كه چيزي همان يعني كنيم تعبير "سبز
.است محسوس امروز محيطي زيست
رشته دانشجوي خواجه اميد
بوعلي دانشگاه شناسي زيست
نوشتها پي
.(مترجم).مجيد مخدوم ، :به كنيد نگاه بيشتر اطلاع براي -3
.تهران دانشگاه انتشارات.تهران."زيست محيط در زيستن"
.دوم فصلدوم13690 چاپ
فضاي".اميد خواجه ، :به كنيد نگاه بيشتر اطلاع براي -4
همايش" در شده ارائه مقاله."را ما ميدهد سرسبز سبز ،
.مشهد.مشهد شهرداري."سالم شهر و جوانان سراسري
مردادماه 1377
.ششم سالهمشهري."...زيستمحيطي منابع مديريت" -5
(.شماره 201675/8/13787
استكهلم جهاني كنفرانس دستاورد كه بيانيه اين -6
انسان براي كه مسئوليتهايي جمله از است (1972-استكهلم)
آن دهنده شكل و خود زيست محيط به وابستهاي عنوان به
سني گروههاي همه در افراد آموزش:از عبارتست برميشمارد
.بومشناختي تعادل و زيست محيط حفاظت زمينه در
دولتي بين كنفرانس دستاورد مهمترين كه بيانيه اين -7
موضوع دو بر ميشود محسوب (1977-تفليس) زيست محيط آموزش
آموزش راهنماي اصول و اهداف نقش ، يكي:ميباشد متمركز
آموزش توسعه براي راهبردهايي ديگري و زيست محيط
آموزش:است آمده بيانيه اين در.ملي سطح در زيستمحيطي
متن در مسايل حل فعال روش در را فرد بايد زيست محيط
و مسئوليت حس و خلاقيت بايد و سازد درگير مشخص حقايق
.كند تشويق بهتر فرداي ساختن براي را وي تعهد
:منابع
8-World Charter For Nature.
9- EEC Directive on Environmental Assessment.
10- ASEAN Agreement on the Conservation of Nature and
Natural Resources.
11- UN Convention on Environmental impact Assessment
in a Transboundary Context.
محيط بينالمللي آموزش"(مترجم).فيروزه برومند ، -12
حرفهاي و فني علمي ، آموزش بخش تنظيم و تهيه."زيست
.اول چاپايران در يونسكو ملي كميسيون.تهران.يونسكو
13709
زيست محيط آلودگي حاصل سرطان
نداريم بيشتر زمين يك
بسكي غلامعلي دكتر
;ميكنيد تكرار پيوسته و همشهري تازه ستون در كه همانطور
را زمين يك همين كه دريغا و نداريم بيشتر زمين يك "واقعا
به را آينده نسلهاي سهم حتي و كردهايم آلوده شدت به
همانطور و بيتعارف.آغشتهايم سموم و آلودگيها انواع
يك عنوان به دادم هشدار زيست محيط و اسلام همايش در كه
جنگل پناه در كه ساله هشتاد ايراني يك و جراح يك پزشك ،
تهران در مردم زندگي كه ميكنم خطر اعلام ماندهام ، سالم
به دنيا آلوده و پرجمعيت و بزرگ شهرهاي از بسياري همچون
كه ميگويند ما به آمارها تازهترين است ، افتاده خطر
است ، شده بيشتر برابر اخير 8 درسالهاي سرطان بيماري شيوع
و كردهايم آلوده را غذا و آب هوا ، زمين كره ساكنان ما
در زمين كره زنده موجودات از يكي عنوان به نيز خودمان
.گرفتهايم قرار سموم انواع معرض
بهمن يك صورت به روز هر محيطزيست آلودگي پيامدهاي اكنون
به كنيد نگاه ميآيد ، فرود انسان و زمين كره بر مهيب
در شدت و تعداد اين با كه دريايي ويرانگر توفانهاي
شده ، اعلام بارها كه همانطور.است نداشته نظير بشر تاريخ
كه است سال از 400 بيش صنعتي يافته توسعه كشورهاي
خودشان دليل همين به و كردهاند آلوده را ما محيطزيست
رشد روبه كشورهاي به همگاني زيست محيط پاكسازي براي بايد
.بپردازند را لازم هزينههاي و كنند كمك
سرطان ، مثل عفوني و خطرناك بيماريهاي از بسياري امروزه
بر حاد برونشيت و چشم مرواريد آب جلدي ، بيماريهاي انواع
محيط در اگر.است آمده وجود به زيست محيط آلودگي اثر
قبيل اين معرض در كمتر كنيم ، زندگي آلودگي از عاري
را زمين بياييم پس.ميگيريم قرار نابودكننده آلودگيهاي
.آينده نسلهاي هم و خودمان سلامتي براي هم دهيم نجات
|