نوبتي دو ; كشوري پژوهش يك نتايج بررسي
آن ويژگيهاي و مدارس امتحانات شدن
ابتكارات جشنواره امسال ماه ارديبهشت
حرفهاي و فني عمليآموزشكدههاي و علمي
ميشود برگزار تهران در كشور
"جوانان در بزهكاري و دينداري " موضوع با
ارائه گردهمايي سومين ميشود برگزار
پرورش و آموزش در پژوهشي يافتههاي
جوان اديبان كشوري همايش
سيما و صدا هنرمند پيكر تشييع
ملي آثار فهرست در مروست تاريخي قلعه
گرفت قرار
رياضي شكوفههاي گردهمايي چهارمين
در قاجار سياستمدار مشهورترين خاطرات
ميشود منتشر تبريز
و تربيت و تعليم تمدن ، " بينالمللي همايش
ميشود برگزار "خانواده
در خاقاني بزرگداشت كنگره سال 80 بهار
ميشود برگزار تبريز
نوبتي دو ; كشوري پژوهش يك نتايج بررسي
آن ويژگيهاي و مدارس امتحانات شدن
;اشاره
از آگاهي در بسزايي نقش مدارس ، در امتحانات برگزاري
امتحانات مدارس در.دارد پرورش و آموزش عالي اهداف تحقق
تحصيلي سال طول در و پاياني بهصورت ثلث سه در "معمولا
و آموزش عالي شوراي.ميشود اجرا مرحلهاي بهصورت نيز
امتحانات افزايش بهمنظور تحصيلي 13771378 سال در پرورش
فعاليتهاي و كلاسي مستمر ارزشيابي گسترش و مرحلهاي
آموزشي مناطق از برخي به مصوبهاي براساس مدرسه از خارج
سه جاي به را (ثلث) پاياني امتحانات تا كرد ابلاغ كشور
به تربيت و تعليم پژوهشكده.كنند اجرا نوبت دو در نوبت
پيشرفت در طرح اين منفي يا مثبت تاثيرهاي بررسي منظور
به امتحان ، به نسبت طرح مشمول دانشآموزان نگرش و تحصيلي
حاصل نتايج براساس نوشته اين در.كرد اقدام آن ارزشيابي
بيان اختصار به رويكرد اين مثبت ويژگيهاي تحقيق ، اين از
.است شده
كردن فراهم يادگيري ، -ياددهي فرآيند در معلم اساسي نقش
دانشآموزان براي پرورشي و آموزشي مناسب امكانات و شرايط
و رشد زمينه كه بهگونهاي است ، آنان يادگيري هدايت و
فرآيند ، اين در.شود فراهم دانشآموزان جانبه همه تكامل
آموزشي ارزشيابي.دارد وتعيينكنندهاي مهم نقش ارزشيابي
بخشي اثر توصيف براي اطلاعات نظامدار جمعآوري به
.دارد اشاره آنها ارزش مورد در قضاوت و آموزشي موضوعات
انجام امتحان طريق از "معمولا مدارس ، در ارزشيابي
دو امتحانات آييننامه در كه امتحان مهم اهداف.ميگيرد
است ، شده اشاره آنها به راهنمايي و ابتدايي دوره نوبتي
:از عبارتند
.دانشآموزان تربيتي و تحصيلي پيشرفت مستمر ارزيابي *
و تحصيلي پيشرفت ميزان از دانشآموزان كردن آگاه *
وضعيت از آنان اولياي ساختن مطلع نيز و خود تربيتي
.فرزندانشان تحصيلي
و ابتكار تلاش ، روحيه پرورش و استعدادها پرورش *
.دانشآموزان در سالم رقابتهاي
ارتقاي منظور به لازم شرايط تحقق از اطمينان حصول *
.بالاتر تحصيلي پايه به دانشآموزان
براي نياز مورد اطلاعات از قسمتي آوردن بهدست *
و روشها آموزشي ، برنامههاي محتواي و كيفيت از ارزشيابي
.مدارس كار و تدريس وسايل
منظور به دانشآموزان علائق و استعدادها تشخيص *
.آينده فعاليتهاي در آنان راهنمايي
نوع دو از شده ذكر اهداف تحقق از آگاهي براي مدارس ، در
و (مرحلهاي امتحانات) مرحلهاي ارزشيابي يعني ارزشيابي ،
ارزشيابي.ميشود استفاده (ثلث امتحانات)پاياني ارزشيابي
به درسي واحد هر پايان در مرحلهاي امتحانات يا مرحلهاي
ضعف نقاط مورد در اطلاعاتي آن ، طريق از و ميآيد در اجرا
دست به دانشآموزان تحصيلي پيشرفت نحوه و برنامه قوت و
.ميگردد فراهم لازم اصلاحات براي زمينه و ميآيد
... و كلاسي پاسخهاي و پرسش طرح قوه ، امتحانات برگزاري
در ولي است ، مرحلهاي ارزشيابي شيوههاي جمله از
كلي ارزشيابي آن هدف كه ثلث امتحانات يا پاياني ارزشيابي
انجام آموزشي دوره پايان در است ، دانشآموزان آموختههاي
درسي ، برنامه معلم ، كار مورد در جامع اطلاعاتي و ميشود
.ميآيد دست به دانشآموزان ، ارتقاي و معلم فعاليت
ايران در ارزشيابي نظام وضعيت
متوسطه و عمومي آموزش دوره دو در دانشآموزان ايران در
عمومي ، آموزشميكنند اقدام عملي و نظري دانش فراگيري به
.ميشود شامل را راهنمايي سوم پايه تا ابتدايي اول پايه
به واحدي سالي صورت به و پايه سه در نيز متوسطه آموزش
دانشآموزان متوسطه ، آموزش پايان در.ميآيد در اجرا
عمومي آموزش در.ميكنند سپري را پيشدانشگاهي دوره
دانشآموزان ارتقاي يا تحصيلي گواهينامه صدور شرايط
تا 20 صفر نمره مبناي بر و ساخته معلم آزمونهاي براساس
پايه بايد نكند كسب قبولي نمره دانشآموزي اگر.است
به ارتقا شرايط متوسطه آموزش در.كند تكرار را تحصيلي
نمره براساس گواهينامه صدور و بالاتر پايه
مرحلهاي ارزشيابي) كلاسي نمره و ساخته آزمونهايمعلم
.است امتحاناتنهايي همچنين و (نمره مبناي 5 بر
در پيشدانشگاهي ، دوره كردن سپري از پس دانشآموزان
.ميكنند شركت دانشگاه سنجش آزمون
عدم.است مواجه جدي مشكلات با ايران در ارزشيابي نظام
در امتحاني نظام شديد نارساييهاي آثار از كافي آگاهي
و مربوط تخصصي دانش شديد فقر كشور ، آموزشي نظام سرنوشت
قلمرو در جهاني تجارب و نوآوريها از كافي اطلاع عدم
كافي انگيزه نبود سرانجام و ارزشيابي و سنجي كيفيت اصلاح
جمله از علمي غير و قديمي سنتهاي دايره از خروج براي
بسيار نقصهاي پاياني ، ارزشيابي بعد در.است موارد اين
پيشرفت آزمونهاي از استفاده فقدان.ميشود مشاهده جدي
تخصصهاي از بهكارگيري عدم شده ، هنجاريابي تحصيلي
-معلم آزمونهاي ساخت در روانسنجي حوزه در شده آموخته
اصطلاح به ارزشيابيهاي نتايج از نابجا استفاده ساخته ،
.هستند جمله آن از.. يادگيري فرآيند در پاياني
.است زياد بسيار نقايص نيز مرحلهاي ارزشيابي بعد در
باشد متمركز فرآيندها سنجش بر بايد كه مرحلهاي ارزشيابي
و آموزش كيفي سطح افزايش براي مفيد بازخوردهاي تا
.دارد توجه رفتار پيامد به كند ، فراهم را يادگيري
اطلاعات اغلب ارزشيابي نوع اين با ما مدارس در متاسفانه
شدن سرگرم و نمودارها ترسيم براي فقط و شده فراهم نمايشي
به دادن آگاهي براي آن يافتههاي از و ميرود بهكار
آنان ضعف قوت نقاط در يادگيري نحوه مورد در دانشآموزان
در ظاهر به كه مرحلهاي ارزشيابي اجراينميشود استفاده
.است مبهم و ناقص ميشود ، توجه بسيار آن به مدارس
محتوا ، لحاظ از چه و هدف لحاظ از چه مرحلهاي ارزشيابي
.ميكند ايفا را (ثلث امتحانات) پاياني ارزشيابي نقش
صورت به پيش سال دو از ارزشيابي نابسامان وضعيت اصلاح
و بحث مورد پرورش و آموزش وزارت ستادي حوزه دفاتر در جدي
دفاتر از بعضي و امتحانات كل اداره.است گرفته قرار نظر
آئيننامه اصلاح" تخصصي نشستهاي طي درسي گروههاي
نظر اتفاق واحدها اين اعضاي.كردند پيشنهاد را "امتحانات
بهينهسازي به توجه و آموزش كيفي سطح اعتلاي كه داشتند
سهم كاهش به ،(مرحلهاي امتحانات) مرحلهاي ارزشيابي
و دبستان دوره در (ثلث امتحانات) پاياني امتحانات
ارسال با آموزشي تكنولوژي دفتر.است وابسته راهنمايي
بستن كار به عدم مهم علل از يكي" شد متذكر نامهاي
به حد از بيش توجه مدارس ، در شنيداري و ديداري رسانههاي
".است [پاياني] تراكمي امتحانات
جلسات طي امتحانات آئيننامه اصلاح به مربوط بحثهاي
و آموزش ويژه كميسيونهاي در پيوسته صورت به و متمادي
به تصميمگيري براي سازماندهي ، از پس و شد پيگيري پرورش
و آموزش عالي شوراي.شد ارسال پرورش و آموزش عالي شوراي
اصلاحيه موضوع طولاني ، نظرهاي و بحث از پس پرورش
بررسي مورد خود جلسه ششمين و بيست و ششصد در را امتحانات
در تحصيلي 781377 سال در شد مقرر و داد قرار تاييد و
پاياني امتحانات كشور استانهاي آموزشي مناطق از برخي
صورت به تحصيلي راهنمايي و ابتدايي دوره (ثلث امتحانات)
مصوبه ، اين براساس.شود اجرا نوبت دو در آزمايشي
دوم ، نوبت امتحانات و ماه بهمن دهم تا اول ، نوبت امتحانات
اين در.شود برگزار بايد سال هر ماه خرداد پايان تا
:ميشود اشاره آن به كه دارد وجود مهمي بسيار نكات مصوبه
به كشور آموزشي مناطق از برخي مدارس در فقط مصوبه اين -1
ديگر مدارس در بنابراين ، .آمد در اجرا به آزمايشي صورت
.شد اجرا ثلث يا نوبتي سه بهصورت امتحانات آموزشي مناطق
پاياني امتحانات تعداد فقط مصوبه اجراي اول مرحله در -2
.يافت كاهش نوبت دو به نوبت سه از و كرد تغيير ثلث يا
معلمان تدريس شيوههاي درسي ، برنامههاي در بنابراين ،
با -نشد30 ايجاد تغييري هيچگونه نمرهگذاري وهمچنين
امكان ثلث يا پاياني امتحانات كاهش با و مصوبه اين اجراي
"معمولا آن از كه مرحلهاي امتحانات يا ارزشيابي اجراي
و شد فراهم ميشود استفاده يادگيري كيفي سطح افزايش براي
فعاليتهاي از مستمر ارزشيابيهاي اجراي زمينه بنابراين ،
به طرح مشمول مدارس در دانشآموزان كلاسي خارج و كلاسي
.آمد دست
از برخي مدارس در پرورش و آموزش شوراي مصوبه اجراي پيرو
بررسي مورد و طرح اساسي سئوال دو كشور ، آموزشي مناطق
تاثير چه ثلث امتحانات از نوبت يك كاهش -گرفت10 قرار
امتحانات به نسبت نگرش و تحصيلي پيشرفت در مثبتي يا منفي
معلمان ، نظر -گذاشت؟2 خواهد طرح مشمول دانشآموزان
احتمالي مثبت و منفي پيامدهاي مورد در مديران و والدين
چيست؟ طرح اجراي
و تعليم پژوهشكده آموزشي ارزشيابي و اندازهگيري گروه
به سال همان در فوق ، سئوالات به پاسخگويي براي تربيت
پاسخ در.كرد اقدام طرح منفي و مثبت تاثيرهاي ارزشيابي
نوبت يك كاهش داد نشان كلي طور به نتايج اول ، سئوال به
;ثلث يا پاياني امتحانات از
پيشرفت نمرههاي معدل در معناداري تفاوت هيچگونه (الف
سه و دونوبتي امتحانات طرح مشمول دانشآموزان تحصيلي
.نكرد ايجاد ابتدايي دوره در نوبتي
دانشآموزان تحصيلي پيشرفت معدل ابتدايي ، دوره در (ب
كه دانشآموزاني معدل از نوبتي دو امتحانات طرح مشمول
.است بيشتر كردهاند ، تجربه را نوبتي سه امتحانات
دانشآموزان از گروه دو هر امتحان به نسبت درنگرش (ج
.نشد مشاهده معناداري تفاوت
از نوبت يك كاهش كه گفت ميتوان نتايج ، اين به توجه با
مشمول دانشآموزان پيشرفت بر تنها نه پاياني ، امتحانات
معدل بر ابتدايي دوره در بلكه است ، نگذاشته منفي اثر طرح
.است افزوده نيز تحصيل پيشرفت
و معلمان كه داد نشان نتايج دوم ، سئوال به پاسخ در
طرح با آراء اتفاق به طرح غيرمشمول و مشمول مدارس مديران
والدين ، اما بودند ، موافق امتحانات شدن نوبتي دو
.ميدادند ترجيح نوبتي دو بر را نوبتي سه امتحانات
پاياني امتحانات يا ارزشيابي كاهش والدين ميرسد نظر به
نظر در فعاليت و خواندن درس انگيزه كاهش با مترادف را
انتخاب نوع با سئوالات بين همبستگي ضريب.ميگيرند
در امتحان به نسبت والدين نگرش نوع كه داد نشان والدين
هر آنان نظر به.است گذاشته فراوان تاثير آن انتخاب
به علاقهدانشآموز شود ، زيادتر امتحانات تعداد اندازه
كاهش آن تعداد اگر و مييابد افزايش نيز دروس مطالعه
كرد ، خواهد ايجاد مشكلاتي خانواده براي تنها نه يابد ،
.گذاشت خواهد اثر نيز آنان يادگيري كيفيت بر بلكه
دونوبتي طرح آزمايش اجراي اهداف مورد در والدين به اگر
و مرحلهاي ارزشيابي به دادن بها يعني امتحانات شدن
ارزشيابي كاهش آنان براي ميشد ، داده كافي توضيحات مستمر
والدين به بايد.نبود مسالهساز پاياني ، امتحانات يا
يك كاهش از پرورش و آموزش وزارت اصلي هدف داد اطمينان
امتحانات تعداد افزايش (ثلث)پاياني امتحانات از نوبت
و دانشآموزان يادگيري كيفي بهبود بنابراين و مرحلهاي
پژوهش نتيجه كه همانطور.است معلمان آموزشي شيوههاي
تنها نه ،(ثلث)پاياني امتحانات از نوبت يك كاهش داد نشان
منفي اثر دانشآموزان يادگيري و تحصيلي پيشرفت در
آن افزايش باعث نيز موارد پارهاي در بلكه است ، نگذاشته
.است شده
نوبتي دو امتحانات مثبت ويژگيهاي
به توجه امتحانات ، شدن نوبتي دو ويژگيهاي مهمترين از
آئيننامه در.است مرحلهاي امتحانات يا ارزشيابي
مناطق ويژه تحصيلي راهنمايي و ابتدايي دورههاي امتحانات
مستمر ارزشيابي بر نوبتي ، دو امتحانات آزمايشي طرح مجري
پيشبيني نمره نيز آن براي و تاكيد تحصيلي سال طول در
نمره" است آمده امتحانات آئيننامه ماده 2 در.است شده
و پاياني امتحان نمره ميانگين نوبت هر در درس هر امتحان
مبناي 20 بر كه بود خواهد نوبت همان مستمر ارزشيابي نمره
ميزان به توجه با مستمر ارزشيابي نمرهميشود مشخص
بررسي طريق از يادگيري فعاليتهاي در دانشآموز مشاركت
فعاليتهاي بررسي تدريجي ، پرسشهاي انجام درسي ، تكاليف
".ميشود تعيين آن نظاير و كلاس از خارج درس با مرتبط
مرحله اجراي در دارد نظر در پرورش و آموزش عالي شوراي
تحصيلي 13791378 سال در امتحانات شدن نوبتي دو طرح دوم
ديگر و مديران معلمان ، براي آموزشي كارگاههاي برگزاري با
والدين براي توجيهي جلسات تشكيل همچنين و آموزشي مسئولان
تحقق در بنابراين و ارزشيابي و آموزشي نظام تغيير در
.بردارد موءثرتري گامهاي پرورش و آموزش عالي اهداف
امتحانات از نوبت يك كاستن موازات به ميرود انتظار
نظام ساختار اصلاح چون طرحهايي اجراي با و (ثلث) پاياني
فرآيندهاي اندازهگيري ابزارهاي ساخت) ارزشيابي و آموزشي
يادگيري ، به نسبت مدرسه و خانه اولياي نگرش تغيير ،(ذهني
ارزشيابي كردن نهادينه همچنين و ارزشيابي و آموزش
آيد دست به مثبتي پيامدهاي طرح مشمول درمدارس غيرمتمركز
:ميشود اشاره زير در آنها از برخي به كه
كافي فرصتهاي ايجاد -ارزشيابي 2 و امتحان اهداف تحقق -1
فعاليتهاي در معلم نقش افزايش -مستمر3 ارزشيابي براي
كاهش -دانشآموزان 4 يادگيري بر هدايت و نظارت و آموزشي
آموزش -اجرايي 6 مشكلات كاهش -امتحان 5 هزينههاي
رسيدگي براي مناسب فرصتهاي ايجاد -اجتماعي 7 مهارتهاي
روش ضعف و قوت نقاط تشخيص -دانشآموزان 8 مشكلات به
به مفيد بازخوردهاي تهيه -آموختهها 10 پايداري -تدريس 9
نظر تبادل افزايش -يادگيري 11 اصلاح براي دانشآموزان
.تحصيلي افت و امتحان اضطراب كاهش -معلمان 12 بين
خلق خوش ايرج
ابتكارات جشنواره امسال ماه ارديبهشت
حرفهاي و فني عمليآموزشكدههاي و علمي
ميشود برگزار تهران در كشور
و ابتكارات جشنواره نخستين :فرهنگي علمي گروه
و فني آموزشكدههاي دانشجويان عملي و علمي توانمنديهاي
تهران در امسال ارديبهشت هفتم تا چهارم از كشور حرفهاي
آموزش وزارت عالي امور دفتر كل مدير صدري.ميشود برگزار
در كشور حرفهاي و فني آموزشكدههاي مسئول و پرورش و
اين:گفت مطلب اين اعلام با خبر ، مركزي واحد با گفتگو
ايجاد دانشجويان ، بين سالم رقابت ايجاد هدف با جشنواره
قابليتهاي شناساندن خلاقيت ، و نوآوري در انگيزه
برقراري و حرفهها و صنايع صاحبان و جامعه به دانشجويان
.ميشود برگزار صنعت با ارتباط
بهتر زمينههاي كردن فراهم در را جشنواره اين برگزاري وي
موءثر كشور در حرفهاي و فني آموزشهاي توسعه و اشتغال
تشويق و هدايت در ميتواند برنامه اين:افزود و دانست
و تحصيل براي دبيرستان و راهنمايي دورههاي دانشآموزان
ايفا موءثري نقش حرفهاي فني آموزشكدههاي در حرفهآموزي
و ابتكارات جشنواره در:گفت همچنين صدري.كند
و فني آموزشكدههاي دانشجويان عملي و علمي توانمنديهاي
استانها ، جشنواره در دانشجويان منتخب آثار حرفهاي ،
نوآوريهاي آنان ، فارغالتحصيلي و علمي برگزيده طرحهاي
آموزشكدههاي استادان با كه آثاري همچنين تحصيل ، طول در
گذاشته نمايش به دانشجويان ابتكارات و آفريدهاند فني
.ميشود
"جوانان در بزهكاري و دينداري " موضوع با
ارائه گردهمايي سومين ميشود برگزار
پرورش و آموزش در پژوهشي يافتههاي
به تهران شهر كل اداره تحقيقات شوراي :فرهنگي علمي گروه
در آمده عمل به تحقيقات نتايج از بهينه استفاده منظور
موضوع با شده انجام پژوهشي يافتههاي تهران ، شهر حوزه
گردهمايي سومين طي را "جوانان در بزهكاري و دينداري"
.ميكند ارائه پژوهشي يافتههاي ارائه
تهران ، شهر پرورش و آموزش كل اداره عمومي روابط گزارش به
سالن در ماه فروردين چهارشنبه 31 روز كه نشست اين در
نمايندگان ميشود ، برگزار منطقه 5 پژوهشگاه اجتماعات
دبيران و مديران و تربيتي مربيان ديني ، معلمان
گانه نوزده مناطق تحقيقاتي رابطين و پسرانه دبيرستانهاي
.داشت خواهند شركت تهران شهر
جوان اديبان كشوري همايش
همت به جوان ، اديبان كشوري همايش :فرهنگي علمي گروه
نكوداشت بهانه به و تهران منطقه 15 پرورش و آموزش اداره
فرهنگسراي در جاري سال ماه ارديبهشت 19(ع)علي امام سال
.ميشود برگزار خاوران
هدف با مزبور همايش اداره ، اين عمومي روابط گزارش به
استعدادهاي پرورش فارسي ، ادبيات و فرهنگ اعتلاي
.ميشود برگزار رشته اين جايگاه به توجه و دانشآموزان
مورد در) مقاله ارائه با ميتوانند دانشآموزان تمامي
شعر ، ،(آزاد موضوع با مقالههايي و (ع)علي امام شخصيت
نمايشنامه داستاننويسي ، ادبي ، قطعه
سال ماه ارديبهشت تاريخ 7 تا نقاشي و كاريكاتور نويسي ،
.كنند شركت همايش اين در جاري
سيما و صدا هنرمند پيكر تشييع
و بازيگر هاشمي مندوب ميراحمد پيكر :فرهنگي علمي گروه
مراسم.شد تشييع ديروز صبح سيما يك شبكه اقتصادي مجري
مقابل از حاضران اندوه و غم در هنرمند اين پيكر تشييع
مرحوم.شد انجام بهشتزهرا سمت به سيما و صدا بلال مسجد
از داشت ، سال فوت 61 هنگام به كه هاشمي مندوب احمد
آغاز را خود همكاري تلويزيون دوبلاژ احد و با سال1342
.كرد
و بازيگر عنوان به سال 1360 ، در دوبله حرفه بر علاوه وي
در و ميكرد همكاري سيما يك شبكه اقتصاد گروه با مجري
در وي از صنعت ، نوآوران و تقاضا و عرضه مجموعه حاضر ، حال
.است پخش حال
ملي آثار فهرست در مروست تاريخي قلعه
گرفت قرار
در اسلامي دوره به مربوط مروست قلعه :علميفرهنگي گروه
ايران ملي آثار فهرست در شماره 2545 با مهريز شهرستان
.گرفت قرار
بررسي در فرهنگي ، ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
مزبور قلعه و است شده ذكر هفتم قرن بنا اين قدمت اجمالي
سردر در آجر بهكارگيري و گل و خشت مصالح از ساختاري با
.دارد قرار شهر به مشرف بلندي فراز بر بنا
گوشه در.است آن گوشه سه در مدور برج سه داراي قلعه اين
قلعه ورودي سردر ورودي ، برج جاي به قلعه شرقي جنوب ضلع
.است گرفته قرار
"كلا اول طبقه سقفهاي كه شده بنا دوطبقه در قلعه سردر
.است بهجامانده آن از پايههايي تنها و ريخته فرو
آن نمايي جاذبه و شهر بر آن اشراف و بلندي بر گرفتن قرار
خصوصيات از هرات طريق از مروست به ورود هنگام به دور از
.ميشود محسوب بنا اين بارز
رياضي شكوفههاي گردهمايي چهارمين
به رياضي شكوفههاي گردهمايي چهارمين :فرهنگي علمي گروه
بهمنظور و بهشتي شهيد دانشگاه رياضي علوم دانشكده همت
شاخههاي و رشته اين با متوسطه دوره دانشآموزان آشنايي
تالار در سالجاري ماه ارديبهشت دوم تاريخ در آن ، وابسته
.ميشود برگزار دانشگاه اين بيروني ابوريحان
گردهمايي ، اين در دانشگاه اين عمومي روابط گزارش به
رياضي ، گفتگوهاي عمومي ، سخنرانيهاي چون برنامههايي
اجرا به جايزه با همراه مسابقه و آموزشي كارگاههاي
.ميشود گذاشته
در قاجار سياستمدار مشهورترين خاطرات
ميشود منتشر تبريز
دارالسلطنه رجل مشهورترين خاطرات :فرهنگي علمي گروه
از مصور ، و كتابيتاريخي بهصورت قاجاريه ، دوره در تبريز
.ميشود منتشر كشور شمالغرب ملي اسناد مركز سوي
:كرد اعلام گفتگويي در كشور شمالغرب ملي اسناد مركز رئيس
در 350 "اسرار دبير" به معروف "الدوله منتظم" خاطرات
دوران تاريخي حوادث از نادر بسيار حاويعكسهاي صفحه
.است پهلوي محمدرضا سلطنت اوايل تا ناصري
شاه ناصرالدين دوره از مهمي مناصب داراي منتظمالدوله
داراي و بوده پهلوي محمدرضا اوايلحكومت تا قاجار
با خاطرات و رويدادهايمختلف تحليل حاوي دستنويسهايي
.است ارزش
از منتظم الله فضل توسط منتظمالدوله خاطرات
قرار كشور غرب شمال ملي اسناد مركز اختيار در نزديكانوي
.است گرفته
تبريز شهر در شده شناخته خوشنويسان از يكي همچنين وي
.است داشته بهره نيز شاعري و ذوقادبي از كه بوده
و تربيت و تعليم تمدن ، " بينالمللي همايش
ميشود برگزار "خانواده
و اوليا انجمن مركزي سازمان رئيس :فرهنگي علمي گروه
تمدن ، " بينالمللي همايش بيستودومين:كرد اعلام مربيان
وششم تهران در پنجم تا سوم از "خانواده و تربيت و تعليم
.ميشود برگزار شيراز و اصفهان در همزمان ارديبهشتماه 79
در كه است همايشبراياولينبار اين:گفت احمدي علياصغر
تربيتي ، آموزشيو شخصيتهاي و ميشود تشكيل آسيا قاره
.ميكنند شركت آن در كشور فرهنگي 19
يونان ، فرانسه ، شامل ، شركتكننده كشورهاي:افزود وي
فنلاند ، پاكستان ، هند ، الجزاير ، آمريكا ، بلژيك ، گينه ،
كانادا ، مراكش ، بوركينافاسو ، كلمبيا ، تونس ، كويت ، سوئيس ،
.ميشود ايران و ايتاليا برزيل ،
و اوليا انجمن مركزي سازمان را همايش اين:گفت احمدي
و فرهنگ پرورش ، و آموزش وزارتخانههاي بامشاركت مربيان
بينالمللي گفتگوهاي خارجه ، مركز امور عالي ، آموزش
.ميكند يونسكوبرگزار و اوليا آموزش بينالمللي فدراسيون
در خاقاني بزرگداشت كنگره سال 80 بهار
ميشود برگزار تبريز
تولد سال نهصدمين بزرگداشت مناسبت به :فرهنگي علمي گروه
قمري ، هجري ششم قرن آوازه بلند شاعر "شرواني خاقاني"
برگزار تبريز در آوازه پر شاعر اين بزرگداشت كنگره
.ميشود
شرقي آذربايجان شعبه شناسي ايران بنياد رئيس گفته به
سازمانهاي تمامي مشاركت با و آينده بهارسال در كنگره اين
خاقاني مهم نقش آن ضمن و شد خواهد برگزار استان فرهنگي
.گرفت خواهد قرار ارزيابي مورد منظوم ادبيات در
سطح در كنگره اين برگزاري منظور به:افزود رنجبر محمود
.شود هماهنگي مربوطه مسئولان با قراراست نيز فراملي
بزودي كنگره اين سخنراني و مقاله فراخوان:افزود وي
.شد خواهد منتشر
كه "شرواني خاقاني" آوازهايراني بلند و گرانقدر شاعر
بيشتر شد ، متولد "شروان" شهر در (قمري -هجري) سال 520 در
سرودههاي اغلب و نمود تبريزسپري شهر در را خود زندگي
.كرد تحرير شهر اين در را خود
ميشود گفته و شد مدفون تبريز در مرگ از پس وي
تبريز ي"مقبرتالشعرا" در دفنشده شاعر بلندآوازهترين
.است
واقع شهر اين قديمي مركز در كه تبريز ي"مقبرتالشعرا"
و شعرا از تن از 400 بيش مدفن تاريخي ، نقلهاي طبق شده ،
.است گذشته قرن ده عرفاي
|