تهران سينماهاي پرده بر جديد فيلمهاي
در نقاشي نمايشگاه سه برپايي از گزارشي
فرم و رنگ متفاوت دنياي ;برگ نگارخانه
زيبايي ستايشگر
سوئد در ايران ردپاي
تهران سينماهاي پرده بر جديد فيلمهاي
بلوغ *
آسايش ، ويشكا:بازيگران -جوزاني جعفري مسعود :كارگردان
ياري حسين
فارگو *
.امريكا محصول 1996 -كوئن جوئل:كارگردان
شوكران *
فريبرز تهراني ، هديه:بازيگران -افخمي بهروز:كارگردان
عربنيا
انتظار دختران *
پارسا كريمي ، نيكي:بازيگران -رضايي رحمان:كارگردان
پيروزفر
رنجر *
يوسف هاشمپور ، جمشيد :بازيگران -مرادپور احمد :كارگردان
مراديان
در نقاشي نمايشگاه سه برپايي از گزارشي
فرم و رنگ متفاوت دنياي ;برگ نگارخانه
گلپايگاني فرزاد :اثر
اكبري مانيا :اثر
مسعود تناولي ، پرويز مانند كشورمان نقاشان از گروهي *
احسن نحو به قديمي ازنقوش قندريز استاد و عربشاهي
.برسانند اوج به را حركت اين توانستند و كردند استفاده
به نياز كه حالي در است ، شده رها حركت اين اكنون اما
دارد پيگيري
يك شماره گالري در كامياب ژيلا نقاشي آثار از نمايشگاهي
و متولد 1336 كامياب.است شده برپا برگ نگارخانه
در است سال بيست حدود وي.است نقاشي رشته در فوقليسانس
رشتههاي مدرس اخير ، سال ده در و ميكند تدريس هنر رشته
.است هنري دانشكدههاي در صنعتي طراحي و گرافيك
گرفته تاثير بيشتر آثار اين:ميگويد آثارش مورد در وي
اين من.ميكنم زندگي آن در كه است منزلي داخل فضاي از
در.ميكنم آرامش احساس آن در و دارم دوست بسيار را فضا
بخشي ناخودآگاه ميدهم ، ارائه كه كارهايي تمام در نتيجه
با البته ;ميدهند نشان را خودشان خانه ، داخل فضاهاي از
.آوردهام دست به كاركردن سالها از پس كه شيوهاي
و آبستره ميان است سبكي داراي آثارم بگويم ميتوانم
ناب آبستره يا و صرف فيگوراتيو گفت نميتوان و فيگوراتيو
.است
تقسيم نقاشي و طراحي دسته دو به را آثارش نقاش اين
;است معتقد وي.نيست قايل دو اين ميان مرزي ولي ميكند ،
ميكنند بيان را دنيا يك "دقيقا نقاشيهايش و طراحيها
نقاشيها ، گفت ميتوان فقط شدهاند ، كار مشابه سرعتي وبا
نقاشي دستهاي كامياب ، نظر از هستند رنگيني طراحيهاي
كرد صرف بسياري زمان آنها اجراي براي بايد كه دارند وجود
چنين.ميشود انجام برايشان خاصي برنامهريزيهاي و
.ميشود گفته طراحي آن به كه دارند طرح پيش به نياز آثاري
و كردهام ارائه نمايشگاه اين در من كه نقاشيهايي ولي
از.هستند طراحي نوعي به ميآيند ، بوم روي بر فيالبداهه
.نيستم قايل نقاشي و طراحي بين مرزي كه است جهت اين
در چه و طراحي در چه كلي ، طور به:ميگويد ادامه در وي
.بود آگاه خوبي به تجسمي هنرهاي مباني از بايد نقاشي ،
برخوردار هم قوي حس از و بداند را مباني هنرمند ، چنانچه
.ميكند ارائه خوب اثري باشد ،
نقاشي در مدرنيسم كنوني وضعيت مورد در همچنين كامياب ،
دارد ، ايمان آن به آنچه اساس بر كس هر اكنون ;است معتقد
ميتواند هركس و است مدرن پست دوره الان.ميكند كار
ميبيند اكنون آنچه با دارد گذشته از كه را برداشتهايي
مدرن آثار اغلب من ، نظر به.كند عرضه جديدي كار و ادغام
را آثار اين "شخصا من و ميشوند كار خوبي به و صادقانه
.ميپسندم
و هرات چون مكاتبي و سنتي و ايراني نقاشي":ميگويد وي
نقاش مثال ، براي.شوند مي محسوب مدرن في طر از تبريز
و فرمها رنگي ، تاشهاي زمينه در گذشته در مينياتوريست
به بخواهيم اگر ما و است كرده كار مدرن پرسپكتيو
هنري ، نظر از كه ميشويم متوجه بنگريم ، پيشينهمان
گذشته ، آثار گفت نميتوان يعني.داريم مدرني پيشينه
دوراني به مربوط "اصلا كلاسيك چون.ميشوند محسوب كلاسيك
مدرن نقاشي زمينه در جوانان اينكه.است بوده اروپا در
نيز آكادميك پشتوانه بايد اما است ، خوب بسيار كنند ، كار
رعايت هست ، كه چنان آن مدرن كار اصول تا باشد داشته وجود
.شود
نقاشيهاي نمايشگاه نيز برگ نگارخانه شماره 4 سالن در
فضاي.برپاست تابلو شامل 22 گلپايگاني فرزاد سوررئال
سوررئال و اكسپرسيون ميان گرافيك ، رشته دانشجوي اين آثار
برخي و سوررئال به برخي فضاي خودش ، گفته به كه دارد قرار
كرده سعي وي.نزديكترند اكسپرسيونيسم به آثار از ديگر
وي.كند ارائه كار ، محتواي اساس بر بيشتر را آثارش فرم
با تنها و دارد بسياري اهميت محتوا من ، نظر به":ميگويد
به اثرم محتواي ميكنم سعي من.نيست كافي زيبايي به توجه
".كند ايجاد بيننده ذهن در را تفكري كه باشد گونهاي
.كنم نقاشي گونه اين بايد ميكنم فكر":ميدهد ادامه وي
وظيفه من ولي نكند ، جلوه پسند عامه خيلي است ممكن اگرچه
در منبكشم تصوير به را چيزي چنين كه ميدانم خود
اشاره چيزي به مستقيم طور به تا ميكنم سعي تابلوهايم
.زيباترند آثارم ميكنم فكر صورت اين در چون.نكنم
ديدن از پس ميكنند گمان نقاشي آثار بينندگان از بسياري
بايد كه معمايي مثل ;برسند قطعي نتيجه يك به بايد اثر ،
نمايشگاه اين در من كه آثاري.رسيد چيزي به تا شود حل
و حس يك ايجاد هدف ، بلكه نيست ، چنين هرگز دادهام ، ارائه
آن از برداشتي هر ميتواند كس هر و است مخاطب در تفكر
انتخاب آثار براي را عنواني هيچ جهت همين به.باشد داشته
".نكردهام
از نمايشگاهي برپايي شاهد نيز برگ نگارخانه شماره 3 سالن
تعداد 20 نمايشگاه اين در.است اكبري مانيا نقاشي آثار
و (x4040) كوچك ابعاد با تابلو ده شامل روغن رنگ تابلوي
قرار عموم ديد معرض در ()xبزرگ22متر ابعاد با تابلو ده
استادان با سال پنج حدود در اكبري مانيا.گرفتهاند
مسعود و اطميناني بابك عمامهپيچ ، يعقوب چون مختلفي
است ، گذرانده را مختلفي دورههاي و كرده كار عربشاهي
در وي جدي حركت اولين عنوان به درآمده نمايش به مجموعه
.ميشود محسوب زمينه اين
و كرده استفاده ايراني گذشته نقوش از بيشتر آثارش ، در وي
داده انجام مدرن صورت به و اساس اين بر را طراحيهايش
فرمي ، چنين به دستيابي نحوه مورد در نقاش اين.است
دليل همين به و هنرهاست تمام پايه طراحي ، ":ميگويد
هنري اثر يك عرضه براي.دارم آن به بسياري توجه و تاكيد
.است لازم خلاقيت و مطالعه كنار در طراحي زياد تمرين خوب ،
مهمتر ، همه از و دارد اهميت نيز نقاش نگاه نوع البته
به را بها بيشترين آثارم ، در من كه است كار معنوي بخش
و دانشجويان از بسياري اكنون.دادهام بخش اين
را خود چشم نگاه توانستهاند هنر رشته فارغالتحصيلان
شان"دل" چشم نتوانستهاند هنوز متاسفانه ولي دهند ، تغيير
هر بايد كه است مهمي بخش اين كه حالي در.كنند باز را
رنگ و بافت سطح ، خط ، برسد مرحله اين به هنرمندي
آن به درجستجويرسيدن انسانها همه هستندكه ابزارهايي
".ميباشند
ما دانشجويان متاسفانه كه مهمي بخش":ميگويد نقاش اين
ايران گذشته به مربوط ميكنند ، توجه آن به كار در كمتر
در كه است اهميتي با بخش ايرانيان ما محتواي و ريشه.است
شرق تاثير تحت غرب بزرگ نقاشان اغلب.دارد وجود خاك همين
قرار غرب تاثير تحت ما هنرجويان برخي اما بودهاند ،
مانند ايران گذشته به ميتوانند كه حالي در.گرفتهاند
بعد و قبل دوران يا و عيلام آشور ، سومر ، ساساني ، دوران
كه دريابند و كنند رجوع موجود ، كتابهاي طريق از اسلام از
اطلاعي آكادميك دوره از كه بيآن زمانها اين هنرمندان
درونشان از كردهاند ، عرضه را چه هر باشند ، داشته
ميرسد ، نظر به نيز طراحي بخش دراست گرفته سرچشمه
به.ميشود ديده جوان نقاشان سوي از كاستي و سستي مقداري
توسط ارزشمندي خيلي كارهاي شايد كه سالهاست دلايل اين
مانند كشورمان نقاشان از گروهينشدهاند عرضه جوان نسل
نقوش اين از قندريز استاد و عربشاهي مسعود تناولي ، پرويز
را حركت اين توانستند و كردند استفاده احسن نحو به قديمي
در.است شده رها حركت اين اكنون اما.برسانند اوج به
.دارد پيگيري به نياز كه حالي
زيبايي ستايشگر
نقاش هنرمند فرنيام ، فرانه درگذشت بهمناسبت
.است سنگين آن غم و دردناك هنرمند ، يك درگذشت خبر همواره
درواقع هنرمند ، يك فقدان با هنر عالم هنگامي ، چنين در
.ميدهد دست از را خود ياوران از ياوري
هنر عرصه از هنرمندي درگذشت خبر شنيدن با نيز ، بار اين
فرانه.شد فشرده قلبمان و آمد درد به دلمان تجسمي ،
و ناگهاني بهطور كه بود جواني نقاش هنرمند فرنيام
.كرد سفر ابدي جهان به غيرمنتظره
دادن نشان و ديدن به نسبت كوتاهش ، عمر دوران در او
ما با نقاشياش آثار در.ماند وفادار زندگي زيباييهاي
سخن صادقانه زيبايي و شادي محبت ، دوستداشتن ، عشق ، از
نقشي هر در ميشد را بانشاطش روحيه و مثبت افكار.ميگفت
.كرد دريافت و جستجو نقشهايش از
دل چشم با را خداوند شده خلق زيبايي كه است كسي هنرمند ،
خود منحصربهفرد و متفاوت ديد با را آن و ميبيند خويش
كه زيباست چيزي كاندينسكي ، نظر از.ميكشد تصوير به
.باشد روح از برخاسته و آيد وجود به دروني نياز براثر
زيبايي ستايشگر او و بود اينگونه نيز فرنيام فرانه آثار
.داشت بسياري انرژي و بود پرجنبوجوش و پركار او.بود
بر لبخند هميشه.است كوتاه خيلي فرصت كه ميدانست گويي
با برخوردش.ميرسيد نظر به راضي چيز همه از و داشت لب
غمي انگار همه ، اين با.بود اميدبخش تابلوهايش مثل آدمها
.بود داشته نگه خود براي فقط را آن كه داشت دل در نهاني
آثارش در را اميدواري و نشاط جز كه بود اين سعياش حتي
او آري ، .نسازد آزردهخاطر را اثرش بيننده و نگنجاند
بهار" ،"هست شقايق تا".ميديد را زندگي ديگر بهگونهاي
آثار از برخي عناوين "سبز روءياي" و "طبيعت آغوش" ،"زندگي
.دارند زندگي طراوتهاي از نشان همگي كه هستند فرنيام
جمشيديه درنگارخانه آثارش نمايشگاه در را او بار نخستين
ميرسيد نظر به و بود ايستاده آثارش انبوه ميان در.ديدم
مادرش.ميكند نظاره و بررسي آنها رادر زندگي شور نمايش
تشويقهاي مديون را خود موفقيت و داشت همراه به نيز را
افتخار او به مادرش و بود مادرش عاشق او.ميدانست او
ديدار به هم با دو هر كه بود چنين تقدير شايد.ميكرد
يكديگر ياور هم باز باقي ، دنياي در و بروند خدايشان
.باشند
ديوصفتي خشم قرباني مادرش ، همراه به فرنيام فرانه هرچند
بربست ، رخت فاني دنياي اين از مظلومانه و بيگناه و شد
سراي "هنرمند" و "جوان" كه يافت دست سعادت اين به اما
.گرامي هميشه براي يادش و شاد روحش.گفت راترك فاني
ن -س
سوئد در ايران ردپاي
كمنظير مجموعهاي سوئد ، در گوتنبورگ شناسي مردم موزه در
دكتر را مجموعه اين.دارد وجود ايراني عتيقه ازاشياء
به سال 1882 در شاه ناصرالدين دندانپزشك هيبنت برتراند
اقامت زمان در را اشيا اين وي.است كرده اهدا موزه اين
پس هيبنت برتراند دكتر.بود كرده جمعآوري ايران در خود
هم او كه پرداخت پدرش از كارآموزي به فارغالتحصيلي از
از پس و گزيد سكني آلمان كيل شهر در سپس.بود دندانپزشك
آلمان جنگ دوران در.رفت پاريس به تحصيل ادامه براي مدتي
.ميكرد خدمت مجروحان به تا 1871 سالهاي 1867 در فرانسه و
شاه ناصرالدين شخصي دندانپزشك عنوان به سال 1872 در او
نقل تهران به هيبنت دكتر.شد انتخاب ايران وقت پادشاه
وي مدت اين دركرد زندگي شهر اين در سال و 35 كرد مكان
بيماران از زيادي شمار سلطنتي ، خاندان به خدمت بر علاوه
دندان بهداشت مورد در فارسي به كتابي و كرد معالجه را
فارس خليج به و رفت فراتر ايران از دكتر آوازه.نوشت
.رسيد
متنوع مجموعهاي هيبنت دكتر درايران ، خود اقامت مدت در
سپس كه آورد فراهم ايراني دستي صنايع و عتيقه اشياء از
اين.كرد اهدا گوتنبورگ شناسي مردم موزه به را آنها
غيره و نقاشي شيشه ، سراميك ، پارچه ، تزئينات ، شامل مجموعه
چند.ميشود بالغ قلم به 116 آنها تعداد "مجموعا كه است
و شسته علمي روشهاي با مجموعه پارچههاي از قطعه
.ميشوند نگهداري
فرزانه موزه ، مرمت بخش مسئول سال 1999 مه ماه در
با كار است ، ايران در شده بزرگ و متولد خود كه باقرزاده
پاييز و تابستان طول در و كرد آغاز را هيبنت مجموعه
برگزاري براي را آثار مرمت به مربوط كارهاي گذشته
شامل مجموعه اين.رساند انجام به خصوص اين در نمايشگاهي
زره ، جمله از مختلف سلاحهاي قلمزده ، برنجي ظرفهاي
دستساز شيشههاي قليان ، تبرزين ، و سپر كلاهخود ،
ظرفهاي قلمدان ، ماشه ، پاپيه كارهاي خاتم ، جعبههاي
به مربوط اشياء اين بيشتر.است بازي كارتهاي و لعابدار
.است صفويه دوره به مربوط آنها از تعدادي و قاجاريه دوره
نياوران نگارخانه
/ ارديبهشت تا 26 از 8 / اتريش نقاشان از گروهي نمايشگاه
ضلع پاسداران ، خيابان انتهاي:نشاني / تا 19 ساعت 10 از
.نياوران پارك غربي
ضرابي نگارخانه
از / ارديبهشت تا 13 از 8 /رضايي منصوره نقاشي نمايشگاه
شماره 1518 يخچال ، مقابل شريعتي ، :نشاني / تا 20 ساعت 16
.تلفن266691 /
سعدآباد نگارخانه
/تا 17 ساعت 10 از /ارديبهشت تا 12 /سفال آثار نمايشگاه
/پلاك 50 طاهري ، شهيد خيابان زعفرانيه ، خيابان:نشاني
.تلفن2282074
سبز نگارخانه
ساعت 9 از /ارديبهشت تا 13 /اصولي شهرزاد نقاشي نمايشگاه
پارك مقابل وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 و 15 تا 13
.تلفن8711311 /شماره 1068 ساعي ،
شيث نگارخانه
تا /احمدزاده ناصر و (هيمن)قهرماني داود نقاشي نمايشگاه
وليعصر ، چهارراه:نشاني /تا 20 ساعت 16 از /ارديبهشت 9
:تلفن /پلاك 41 شرقي ، شيرزاد كوچه دانشجو ، پارك جنوبي ضلع
.6709185
شهرزاد نگارخانه
از 8 /هنر آزاد دانشگاه دانشجويان گروهي نقاشي نمايشگاه
خيابان:نشاني /تا 21 ساعت 17 از /ارديبهشت تا 13
.فردوس برج مقابل تجريش ، ميدان به نرسيده وليعصر ،
ريوند نگارخانه
/ارديبهشت تا 10 /علوي سيدمهدي سراميك و سفال نمايشگاه
مسجد جنب هفتتير ، ميدان:نشاني /تا 20 ساعت 17 از
.پلاك 86 بختيار ، كوچه ،(ع)الجواد
مژده گالري
هشتم تا /(حجم و نقاشي)دكوراتيو گروهي آثار نمايشگاه
ميدان آباد ، سعادت:نشاني /تا 20 ساعت 16 از /ارديبهشت
:تلفن /پلاك 91 شرقي ، علامهطباطبايي ، 18 خيابان كاج ،
.2067442
|
|