به دانشآموزان اولياي عظيم ظرفيت از
...نميشود استفاده خوبي
وزارت نام تغيير مراسم برگزاري حاشيه در
;جمهوري رئيس حضور با وآموزشعالي فرهنگ
و الزامها فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت
كاركردها
در (ع)علي امام سال برنامههاي ويژه
تهران كتاب نمايشگاه
رفت داكا به پرورش و آموزش وزير
ديپلم جهشي بهصورت ميتوانند آزادگان
بگيرند
ارزيابي دانشگاهها بدني تربيت فعاليتهاي
ميشود
به دانشآموزان اولياي عظيم ظرفيت از
...نميشود استفاده خوبي
پاياني بخش -پرورش و آموزش وزير با گو و گفت
;اشاره
و آموزش وزير مظفر حسين با گفتوگو سوم تا اول بخشهاي
صفحه همين در ماه ارديبهشت و 6 روزهاي 4 ، 5 در را پرورش
گوست و گفت اين پاياني بخش آيد مي پي در چه آن.خوانديد
مورد پرورش و آموزش با مرتبط عمده مسئله چند آن در كه
.است گرفته قرار بررسي
تربيت مراكز كه مناسبي نا وضعيت دليل به ميشود گفته *
و شوند حذف آينده در مراكز اين است قرار داشتهاند معلم
دانشگاه در ميشود داده آموزش مراكز اين در كه درسهايي
.شود ارائه آزاد
نظر در معلم تربيت براي را شيوه سه "اتفاقا .خير *
از جذب برخوردار ، مناطق در كه اين شيوه يك.گرفتهايم
گذرانيدن با دانشگاهها كارشناسي فارغالتحصيلان طريق
را دوره اين كه ميگيرد صورت مهارتآموزي ساله يك دوره
شيوه.رسانيدهايم تصويب به برنامهريزي عالي شوراي در
جذب نيمهبرخوردار ، مناطق در كه است صورت اين به نيز دوم
مراكز در آنها آموزش و ميگيرد صورت ديپلمهها طريق از
اعطاء آنها به ديپلم فوق مدرك و ميشود انجام معلم تربيت
دانشجويان تعداد و است كرده پيدا توسعه كار اين.ميشود
.است رسيده دانشجو هزار نوزده به هزار شش از مراكز اين
كردن داير با محروم مناطق در بوميپذيري نيز سوم شيوه
مربوط سال يك كه است كارداني پيوسته ساله سه دانشسراهاي
و تربيت براي ديپلم از پس نيز سال دو و ديپلم از پيش به
باعث و شده تامين محروم مناطق نياز مورد انساني نيروي
.ميشود محروم مناطق وضعيت احياي و محروم مناطق ثبات
احساس ايجاد مربيان و اولياء انجمن كاركردهاي از يكي *
تحصيلي و تربيتي سرنوشت به نسبت اولياء ميان در مسئوليت
علمي ، معنوي ، امكانات از بخشي دادن سوق و فرزندانشان
آموزش كه حالي در.است مدارس سمت به جامعه مالي و تربيتي
مربيان و اولياء انجمن اهداف اين به دستيابي در پرورش و
و اولياء انجمنهاي فعاليت هدف و است نبوده موفق چندان
دانشآموزان اولياي از گرفتن پول روي بر بيشتر مربيان
چيست؟ جنابعالي نظر.است شده متمركز
اولياي عظيم ظرفيت از لحظه اين تا متاسفانه.دارم قبول *
بعدي يك.است شده استفاده بعدي يك صورت به دانشآموزان
خاطر همين به.است بوده مادي لحاظ از تنها هم آن بودن
طور به باره اين در.است شده بيرغبتي و دافعه به تبديل
در -مدارس مديران كه گفتهايم.كردهايم نگرش ايجاد مفصل
اولياء عظيم ظرفيت همه از بايد -محوري مدرسه طرح قالب
زمينههاي در آنها مشاركت از يعني.كنند استفاده
و فرهنگي عاطفي ، مسائل اجرايي ، كارهاي برنامهريزي ،
.كنند استفاده...و آموزشي
شوراي عضويت به هم را دانشآموزان اولياء كه اين ضمن
.باشند سهيم مدرسه تصميمسازيهاي در تا آورديم در مدرسه
مشاركت مانند زمينه اين در ما برنامههاي از ديگر يكي
مختلف مسائل در اولياء مشاركت نهادينهسازي معلمان ،
.است سال 79 در ما اولويتهاي جزو كار اين.است مدرسه
در خارج به اعزام آزمون در كه فرهنگياني از تعدادي *
نمرههاي و كارنامه ميگويند كردهاند شركت اخير سالهاي
چندان كردهاند شركت آزمون اين در كه فرهنگياني
خارجي كشورهاي به كساني نهايت در و.نيست تاثيرگذار
از "عمدتا و نورچشميها جزو "اصطلاحا كه ميشوند اعزام
وزارتخانه سابق و شده كنار بر معاونان و كل مديران ميان
.هستند
روي از و است تهمت يك.ميكنم نفي را موضوع اين شدت به *
خارج به اعزام آزمون براي.است غرضورزي يا و بياطلاعي
از يك هر و دارد وجود شاخصهايي و معيارها كشور ، از
برابر دو و كنند شركت آزمون اين در ميتوانند فرهنگيان
پذيرفته است شده گرفته نظر در كه امتيازهايي ظرفيت
صورت مصاحبه انجام از پس نيز نهايي انتخاب.ميشوند
ساير و فرد لهجه تشخيص براي هم مصاحبه.ميگيرد
اعزام كه افرادي لهجه چون.ميگيرد صورت او شايستگيهاي
.باشند داشته غليظ لهجه نبايد و است مهم بسيار ميشوند
آموزش در كه مسائلي كه داريد اذعان هم جنابعالي "حتما *
بهعنوان شما و است زياد بسيار دارد وجود پرورش و
در ميتوانيد پرورش و آموزش در مقام عاليترين
و آموزشي فراوان مشكلات و مسائل درباره سخنرانيهايتان
به كه ميشود مشاهده وقتها خيلي ولي.كنيد صحبت پرورشي
مسائل درباره پرورشي و آموزشي مسائل درباره اظهارنظر جاي
را جايي يا كسي سخنرانيهايتان در و ميكنيد صحبت سياسي
مسائل درباره بيشتر كه اين جاي به چرا.ميكنيد محكوم
اظهارنظر سياسي مسائل درباره كنيد صحبت پرورشي و آموزشي
ميكنيد؟
.نيست طور اين.خير *
اسلامي جمهوري روزنامه با جنابعالي مصاحبه "مثلا *
.بود مورد يك همين *
.داشتهايد سياسي مسائل درباره نيز سخنرانيهايي ولي *
فرستاده روزنامهها براي و شده آماده من سخنرانيهاي *
درباره و بخوانيد را سخنرانيها اين ميتوانيداست شده
پرورش و آموزش وظايف از يكي ولي.كنيد قضاوت آن
نيز و پرورش و آموزش درون در فرهنگسازي.است فرهنگسازي
.جامعه در
بايد ميكنيم صحبت سياسي توسعه از كه وقتي ما يعني
وظايف از و پرورش و آموزش كار سياسي توسعه كه بدانيم
افراد و جامعه گروههاي با ما تفاوت.است پرورش و آموزش
متعادل صورت به را سياسي توسعه ما كه است اين جامعه آزاد
ما دانشآموزان وجودي ظرفيت كه همانطور.ميكنيم مطرح
صحبت سياسي تربيت از كه زماني.ميكند ايجاب طور اين
محكوم را احساسگرايي و هيجانگرايي "حتما ميكنيم ،
"حتما.ميكنيم محكوم را سياستگريزي "حتما.ميكنيم
و ميكنيم محكوم را احساسگرايي و هيجانگرايي
ديانت ، با همراه سياسي تربيت.ميكنيم مطرح را سياستزدگي
.ميپذيريم نيز را منطق و عقلانيت
مطرح را فرهنگسازي و فرهنگي توسعه ميخواهيم كه وقتي
يك و موضوع يك ابعاد همه كه بگوييم ميخواهيم كنيم ،
رو ، اين از.داد قرار توجه مورد بايد را مفاهيم و واژه
.ميكنيم نفي ميكنند مطرح را بعد يك تنها كه كساني
جمهوريت از بايد ميشود ، صحبت اسلاميت از وقتي ميگوئيم
درباره بايد ميشود صحبت كه جمهوريت از.شود صحبت نيز
يعني.همين يعني فرهنگسازي.شود صحبت هم اسلاميت
نظامي يك كه وقتي بدانند بايد ما جوان نسل و دانشآموزان
و جمهوريت بين تعارض در ;كنند تعريف ميخواهند را
تعارض ميگوييم ما.نكنند گير اسلامگرايي و مردمسالاري
است توانسته كه نظامي تنها.ندارد وجود "اصلا
كند جمع هم با را مردمگرايي و اسلامگرايي و مردمسالاري
هم ميشود ، مدرنيزم و سنت از صحبت وقتي.است نظام همين
هم و ميكوبيم را بمانند سنت در ميخواهند كه را كساني
گذشته و هويت همه ميخواهند كه ميكنيم نفي را كساني
مدرنيزم و سنت كه كساني يعني.كنند نفي را خودشان تاريخي
سنتهاي روي بر ميگوييم.ميدهند قرار هم برابر در را
نگاهي.ميايستيم هوشمندانه و نو نگاهي با اصيل
از استفاده براي گزينشي و هوشيارانه هوشمندانه ،
كارها اين.خودمان اصيل هويت با متناسب روز دستاوردهاي
در يعني.است سياسي متانت عين اين.نيست سياسي برخورد كه
كه بيندازد جا ما جامعه براي ميخواهد را فرهنگي حقيقت
تعديل را كردارشان و رفتارشان جامعه در بايد چگونه بداند
نفي را گرايي افراط كردم ، صحبت من كه جا هر.كنند
جوان نسل در آن آفت بزرگترين كه گرايي افراط.كردهام
ميافتد اتفاق جامعه در كه چيزي ما و ميشود منتقل ما
و باشد داشته سياسي متانت بايد ما جوان نسل ميگوئيم
كند توجه ابعاد همه به يعني.كند رعايت را فرهنگي ابعاد
.باشد درست شهروند يك و بشود كاملي انسان بتواند تا
كه كردهام صحبت جامعه عمومي مسائل درباره يكجا فقط من
البته.است بوده خيابان در اخلالگران درباره هم آن
اوباش عده يك كه حساسيتهايي و روز آن شرايط با متناسب
دانشگاه با را مسئله حال عين دركردم صحبت بودند آفريده
و كوبيديم را دانشگاه با غلط برخورد و كرديم جدا هم
نهايت در و بوديم مسئله اين پيگيري خواهان.كرديم محكوم
وظيفه گفتيم هم جا همان در.كوبيديم را اخلالگران نيز
حساس مواقع در كه است اين جناحها و مطبوعات و رسانهها
از سياسي بلوغ و باشد داشته نظر در را عموم مصالح جامعه ،
نظرم به.نباشند تضاد در يكديگر عليه و دهند نشان خودشان
سخنراني از 200 بيش.است بوده فرهنگسازي نوعي به هم اين
.داشتهام پرورش و آموزش مسائل درباره
دوره دانشآموزان به آينده سال از است قرار "ظاهرا *
درباره معلم نظر مقابل در و نگيرد تعلق كارنامه ابتدايي
خير يا است شده قبول كه اين و ابتدايي دوره دانشآموزان
.شود اعلام
پايههاي در ارزشيابي وليجهت نيست ، طور اين البته *
اين.باشد معلم سمت به دانشآموزان از بايد دبستان اول
از ارزشيابي از پس اگر يعني.است ما اصلي سياست
كنيم ، مردود را او ابتدايي ، اول پايه دانشآموز
به نتوانسته كه است مقصر معلم بلكه.نيست مقصر دانشآموز
از ارزشيابي جهتگيري اين.بدهد آموزش دانشآموز
جزو دبستان اوليه پايههاي در معلم به دانشآموز
جهتگيري اين چگونگي درباره و است ما سياستهاي
.است اقدام دست در برنامهريزيهايي
داديد قرار ما اختيار در را خود وقت كه اين از *
.سپاسگزارم
.ميكنم تشكر هم من *
وزارت نام تغيير مراسم برگزاري حاشيه در
;جمهوري رئيس حضور با وآموزشعالي فرهنگ
و الزامها فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت
كاركردها
تهيه حال در كنوني عالي آموزش و فرهنگ وزارت مسئولان
"فناوري و تحقيقات علوم ، " وزارت ساختار تعيين و وظايف
شرح و وزارتخانه اين تشكيلاتي چارت ميكنند تلاش و هستند
و دولت به قانوني مقرر موعد در را آن مسئوليتهاي و وظايف
نام از "فرهنگ" عنوان جديد ، ساختار در.كنند ارائه مجلس
تكنولوژي سمت به جديد وزارتخانه و شده حذف وزارت قبلي
كه است درحالي اين.است پيداكرده گرايش بيشتر ، فناوري ،
از عالي آموزش مراكز و دانشگاهها كاركرد امروز ، جهان در
اجتماعي ، كاركردهاي طرف به آموزشي و فني علمي ، صرف كاركرد
فعال ارتباطگران و شهروندان تربيت نظير فرهنگي و سياسي
پيدا جامعه با ويژهاي رابطه و ارتباط و كرده حركت...و
از پس بويژه ايران ، جامعه در نمونه بهعنواناست كرده
دانشگاهيان خرداد 76 ، دوم در جمهوري رياست هفتم انتخابات
"مرجع گروه" يك به خاص ، بهطور دانشجويان و عام بهطور
و اجتماعي سياسي ، حركتهاي از بسياري پيشتاز و تبديل
ايراني امروز جامعه نگاه گفت ميتوان.شدهاند فرهنگي
آغاز بااست دانشگاه به خود ، مسائل پاسخ يافتن براي
از بسياري پاسخگوي بايد و ميتواند دانشگاه جديد هزاره
تكاپو و تعالي به آن در خود كه باشد محيطي چالشهاي
و فرهنگ عمومي صورت و تصوير به توجهي هرگونه".است مشغول
خواهد ناقص دانشگاه تاثيرات و نقشها بررسي بدون تاريخ
در حساسي نقش و دارد جامعه با خاصي رابطه دانشگاه.بود
.ميكند ايفا جامعه بر اثرگذاري نيز و فرهنگ بازنمايي
چالش به جامعه ، مطالعه جانبه چند رسالت دانشگاه درواقع
تكثير و نو انديشههاي توليد مرسوم ، عقايد كشيدن
جامعه كلي بهطور و دانشجويان بين در اجتماعي ارزشهاي
*."دارد
ايجاد "علم" بنياد بر اينكه بر علاوه دانشگاه رو ، هر به
ايفا "علمي فرهنگ" تثبيت در اساسي و محوري نقش و شده
اساسيترين و مهمترين پاسخ يافتن و تحليل در ميكند ،
.است انكار غيرقابل نقشي داراي نيز جامعه پرسشهاي
هزينه" كتاب در هاروارد ، دانشگاه سابق رئيس ،"بوك درك"
و دانشگاهيان و دانشگاهها كه ميدهد شرح (1993) "قريحه
و پيشرفت اساسي جزء سه اصلي منبع آنكه بر علاوه محققان ،
مردمي" و "تخصصي دانش" ،"نو كشفهاي" يعني ملتها بالندگي
و ميكنند تفسير را ما فرهنگ و سنت هستند ، "فرهيخته
آن در ما جايگاه و جهان شناخت راه در و ميدهند انتقال
نقد و ارزيابي در مهمي نقش همچنين آنها.ميكنند كمك
.دارند نهادها و عمومي سياستهاي و حكومتها
جديد وزارت دستاندركاران چشماندازي ، و وضعيت چنين با
به بايد محترم وزير شخص بويژه و فناوري تحقيقات ، علوم ،
و مهم حوزه اين در تحول و تغيير كه نموده توجه نكته اين
عبارتي به و الفاظ و عناوين تغيير با تنها اثرگذار ،
و ژرف نگاهي با است ضروري و شد نخواهد ميسر فرم تغيير
جهاني ، كلان و مهم مسائل جديد ، دنياي با متفاوت
تازه ساختارهاي پيريزي سمت به آيندهنگري ، و جهاننگري
جهت در دانشجويان تربيت و تعليم و آموزش روند در بويژه
فكري ، تواناييهاي و مهارتها ديدگاهها ، انتقال و ارائه
زندگي آن در كه جديدي دنياي با متناسب آنان به فرهنگي
.نمايند حركت ميكنند ،
و دانشگاه محققانه و عالمانه نقد و بررسي مطالعه ، شايد
حتي و اجتماع و فرهنگ عرصه در آن نقش و عالي آموزش نهاد
پيروزي از پس دهه دو بخصوص و گذشته سالهاي طول در سياست
فايده مفيد جديد ، بناي پيريزي از پيش اسلامي ، انقلاب
.افتد
كريمي علي محمد *
،"كيست؟ آن از آتي هزاره" ديگران ، و گرينوود.سي.آر.ام *
و تحولات دانشگاه ، " در يزدانپور اسماعيل ترجمه
و فرهنگ وزارت اجتماعي و فرهنگي معاونت ،"چشماندازها
.صفحه 1 عالي ، 1378 ، آموزش
در (ع)علي امام سال برنامههاي ويژه
تهران كتاب نمايشگاه
نمايشگاه سيزدهمين برپايي با همزمان :فرهنگي علمي گروه
دو ،(ع)علي امام سال مناسبت به و تهران كتاب بينالمللي
متنوع برنامههايي تدارك با نمايشگاه سالنهاي از سالن
.است يافته اختصاص موضوع اين به
كوفه شهر سالنها ، اين در نمايشگاه ، خبري ستاد بهگزارش
بازسازيشده نهادين صورت به گلي ديوارهاي از استفاده با
عقب به قرن چهارده به را بازديدكننده كه بطوري
پيوسته بهوقوع دوران آن در كه را مسايلي و بازگردانده
.ميكند تداعي او ذهن در
تعبيه غرفه يا ايستگاه چهارده (ع)علي امام سالن دو در
در كه برجسته پژوهشگر يك آنها از يك هر در كه است شده
است اثر داراي و كرده پژوهش و تحقيق (ع)علي امام باره
.ميشود معرفي
امام سالنهاي در كتيبه صورت به كه خوشنويسي آثار همچنين
گذشته قرن چهارده شاعران تصاوير نيز و شده طراحي (ع)علي
.است شده نقاشي شعرسرودهاند (ع)علي امام مورد در كه
كارهاي و عبادت محل عنوان به كوفه مسجد فضاها اين در
(س)فاطمه حضرت اتاق و موءمنين واجتماعي سياسي فرهنگي ،
.شدهاند طراحي
ارديبهشت 79 تا 23 از 14 كه سالن دو اين در است گفتني
صحنه وسايل و حجم و دكور طريق از تنها شد ، خواهد برپا
براي كوفه مسجد و (ع)علي امام خانه كوفه ، شهر فضاي
تداعي تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه از بازديدكنندگان
.است شده
رفت داكا به پرورش و آموزش وزير
ديروز كشورمان پرورش و آموزش وزير :فرهنگي علمي گروه
به پرورش و آموزش وزيران جهاني كنفرانس در شركت براي
.رفت داكا
از بيش پرورش و آموزش وزراي حضور با كه كنفرانس اين در
چون مسايلي پيرامون ميشود ، برگزار جهان كشور 180
بخشيدن بهبود رشد ، حال در كشورهاي در بيسوادي ريشهكني
روز ، نيازهاي با آن كردن سازگار و آموزش كيفيت به
براي ارتباطي و اطلاعاتي مدرن تكنولوژيهاي بكارگيري
دختران و پسران آموزشي نابرابري بردن ميان از و آموزش
.شد خواهد نظر تبادل و بحث
ديپلم جهشي بهصورت ميتوانند آزادگان
بگيرند
و آموزش وزارت ايثارگران امور مديركل :علميفرهنگي گروه
آزادگان تحصيل عموميادامه فراخوان درپي:گفت پرورش
رابه ديپلم مدرك آنان از نفر تحصيل 1000 از بازمانده
همشهري ، خبرنگار گزارش به.ميكنند دريافت جهشي صورت
عالي شوراي مصوبه براساس:گفت محمدي ميرامين سيدابوالفضل
هر در تحصيل از بازمانده آزادگان تمامي پرورش و آموزش
دريافت به جهشي صورت به ميتوانند تحصيلي پايه
.شوند نايل متوسطه ديپلمكامل
نظام متوسطه مقطع سوم پايه در آزادگان اين:افزود وي
به موفق تا ميشوند تحصيل مشغول مدارسايثارگران جديد
.گردند ديپلم دريافت
امتحان برگزاري نوبت سه از يكي در امسال آزادگان اگر
كامل ديپلم شوند قبول دي و شهريور خرداد ، درماههاي نهايي
در "مجددا قبولي عدم صورت در و خواهندكرد دريافت متوسطه
.كنند شركت كلاسها
از همچنين وپرورش آموزش وزارت ايثارگران امور مديركل
بسيجي هزار شركت 50 با ايثارگران كنكورآزمايشي برگزاري
.داد خبر ماهجاري ارديبهشت شانزدهم در فعال
ارزيابي دانشگاهها بدني تربيت فعاليتهاي
ميشود
براي مساعد زمينههاي ايجاد منظور به :فرهنگي علمي گروه
دانشگاهها بدني تربيت و ورزشي فعاليتهاي موفقتر اجراي
.شد خواهد برگزار تخصصي گردهمايي سال 1379 در
و دانشگاهها بدني تربيت مسئولان حضور با گردهمايي اين
و تحقيقات علوم ، وزارت دانشجويي معاون منفرد ميلي دكتر
هشتم روز دانشگاهها تربيتبدني مسئولان و فنآوري
.ميشود برگزار انقلاب عصر تحقيقاتي مجتمع در ارديبهشت
سال در دانشگاهها بدني تربيت فعاليتهاي عملكرد ارزيابي
سراسري ، و دانشگاهي برون ، دانشگاهي درون فعاليتهاي 78 ،
ورزشي فعاليتهاي كيفي و كمي بهبود براي همفكري
پنجمين همگاني ، ورزشهاي توسعه سال 79 ، در دانشگاهها
توجه مورد محورهاي دانشگاهها ، ورزشي جشنواره و المپياد
.ميدهند تشكيل را گردهمايي اين
|